Skocz do zawartości

Rockrider Explore 540 29" vs XC 100 29"


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Poszukuję roweru do jazdy w terenie ale bez ambicji wyścigowych. Głównie szutry, trasy w lasach i może sporadycznie jakieś delikatne wzniesienia. Po analizie Waszych komentarzy waham się pomiędzy Exploore 540, XC100 oraz XC120. 

Czy przy takim amatorskim zastosowaniu (na żadne zawody się nie wybieram) zauważę jakąkolwiek różnicę w użytkowaniu pomiędzy tymi trzema modelami, a jeżeli tak, to czy warto dopłacać 600 zł do XC100 bądź 1400 zł do XC120 ?

 

Przy wzroście 188cm i 80 kg byście braki XL?

Z góry dziękuję za wasze sugestie!

Odnośnik do komentarza
32 minuty temu, sweetdream71 napisał(a):

Hej,

Poszukuję roweru do jazdy w terenie ale bez ambicji wyścigowych. Głównie szutry, trasy w lasach i może sporadycznie jakieś delikatne wzniesienia. Po analizie Waszych komentarzy waham się pomiędzy Exploore 540 oraz XC120. 

Czy przy takim amatorskim zastosowaniu (na żadne zawody się nie wybieram) zauważę jakąkolwiek różnicę w użytkowaniu pomiędzy tymi dwoma modelami, a jeżeli tak, to czy warto dopłacać 1400 zł do XC120.

Z góry dziękuję za wasze sugestie!

Nie jeździłem nigdy na 540, ale mam XC100 od czerwca. 

Sprawdza się świetnie, uwielbiam ten rower. Nie ścigam się, jeżdżę albo do pracy i z powrotem, po bułki do sklepu, ale też rekreacyjnie po mieście i po lesie na singlach. 

Na plus - relatywnie lekki w porównaniu do konkurencji.

Napęd działa dobrze i jest to x11, w XC100. Tu Decathlon w oficjalnej specyfikacji pisze, że możesz dostać albo Microshift 11-46T albo Shimano 11-51 - prawie na pewno będzie to 46T. Do codziennej, zwykłej jazdy wystarczy, jeśli nie masz jakichś chorych podjazdów. Oprócz tego różnica między (CHYBA) 7 a 8 (może 8 a 9? nie pamiętam) biegiem jest nieco duża, ale w pełni wybaczalna. 

Widelec jest super i nie znajdziesz w tej cenie niczego lepszego, a przynajmniej tak to wyglądało na wiosnę. Blokada na kierownicy, co prawda combolock jako takie pokrętło, ale działa. 

Tarcza przednia 180, kiedy szukałem, to konkurencja oferowała raczej 160mm. 

Na minus - mój był źle przygotowany w salonie w którym go odbierałem, źle skręcona korba po niedługim czasie zaczęła odpadać - wymienili mi całość od ręki, wrzucając 32T w zamian co akurat bardzo mnie ucieszyło. 

Hamulce faktycznie są średnie, moje wymagają odpowietrzenia i porządnej regulacji - kombinuję zresztą nad upgradem i jestem od krok od spontanicznego kupienia jakichś lepszych. Do mało wymagającej jazdy jednak wystarczą, ja sobie krzywdy jeszcze nie zrobiłem w każdym razie. 

Koła miałem okazję zobaczyć od środka przy okazji wymiany opon, z jednej stronie fajnie bo tubeless ready, z drugiej mam wrażenie, że mogłyby być lepsze - znowu, przy rekreacyjnej jeździe nie jest to jakiś wielki problem. 

Zdaje się piasty nie są na centerlok (tu mnie niech ktoś poprawi czy nie gadam głupot) więc przy wymianie na zestaw hamulców Shimano razem z tarczami będzie potrzebny adapter. Żaden problem dopóki nie wymieniasz hamulców na Shimano. 

Opony Hutchinson Kraken nie wzbudzały we mnie wielkiego zaufania, obecne Fast Trak sprawiają na mnie o wiele lepsze wrażenie - ale ponownie do jazdy w 100% rekreacyjnej bez szaleństw się nadadzą. Jeszcze parę dni temu czysto użytkowo jeździłem nimi po śniegu i uzębienie dalej mam na swoim miejscu. 



Ludzie głównie skarżą się, że XC100 ma zbyt sportową pozycję względem 540 - mi osobiście nie przeszkadza to w ogóle, a jak paru ekspertów nawet w tym wątku już pisało, pozycję możesz sobie poprawić przez inny mostek i ustawienie siodełka. 

Jak mówię - mi nie przeszkadza, z marną kondycją i pracą powodującą wygięcie kręgosłupa a'la krewetka na spokojnie robiłem sobie trasy dookoła Krakowa po 70km bez problemu. 

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, APZ napisał(a):

@sweetdream71 Różnice m.in.: explore 540 - geometria turystyczna, inserty do montażu tylnego bagażnika.

Różnice w specyfikacji znam, pytanie tylko czy przy takiej amatorskiej i rekreacyjnej jeździe odczuję te różnice, a jeżeli tak, to czy warto dopłacać 600 zł do XC100 bądź 1400 zł do XC120?

Gdybym planował udział w wyścigach XC nie miałbym wątpliwości, a tak to nie wiem czy wykorzystam potencjał drzemiący w modelach XC.

Odnośnik do komentarza

Dokładnie, czym lepszy rower tym więcej przyjemności z jazdy. Oczywiście jest pewna granica pi której te odczucia będą mniej wyczuwalne, tzn. jest kolosalna różnica między tanim, budżetowym rowerem na kiepskich podzespołach a takim sensownym ze średniej półki a już mniej odczuwalna między tym dobrym średniakiem a jakimś drogim powyżej 10 tys. zł

Odnośnik do komentarza

Też na pewno sensownym podejściem jest podjechać do sklepu i pomacać / przejechać się parę metrów na miejscu. A jeszcze lepiej wypożyczyć jeden z drugim na dzień i sprawdzić je w terenie. 

Ja zamówiłem właściwie w ciemno i jestem zadowolony, ale jak to mówią - your mileage may vary. 

Powiedziałbym bierz XC100, bo nawet czysto na papierze to jest lepszy rower - zdaje się ktoś już dużo wcześniej kilka razy wspominał, że ramy obu mają w zasadzie tę samą geometrię, pozycja się różni mostkami i skokiem amortyzatora. 

Mostek łatwo wymienić, a Manitou można ponoć przestawić na 120mm. Pozostaje różnica w jakości między Manitou a chińskim widelcem w 540 - tu się nie wypowiem - i napędu x10 i x11 na korzyść XC100. 

XC100 jest również odrobinę lżejszy na papierze - przy rozmiarze XL o 0.25kg.

W EXPL 540 piszą że blat przedni wejdzie max 32T, w XC100 @Oskarr mówił że na luzie ma 34T a zdaje się ktoś pchał nawet 36T, więc po płaskim masz potencjał na większe prędkości.

Hamulce w obu takie same, więc wszystkie bolączki mojego będziesz miał również w EXPL, obręcze o ile mi się nic nie porąbało będą szersze / lepsze w XC100. 

 

 

Odnośnik do komentarza

Decathlon ma usługę Decathlon Rent. Można rower wypożyczyć i przetestować. Z doświadczenia powiem że warto kupić najlepszy rower na jaki nas stać. Jak dla mnie kluczowe są amor i hamulce. Znam paru co się przez brak hamulców bardzo poważnie połamało. Amor daje i komfort i lepszą przyczepność. Być może do jazdy turystycznej 540 EXPL jest wystarczający. Jeśli ktoś jest facetem i potrzebuje trochę więcej adrenaliny to XC 100/120 wydaje się lepszym wyborem.

Odnośnik do komentarza

Właśnie, co do hamulców - pytałem o to wcześniej co prawda, ale chciałbym dopytać o więcej szczegółów.

Prawdopodobnie zainwestowałbym w M6100, ale są dwie rzeczy:

1. czy klamki będą pasowały przy blokadzie combolock - skoro klamki opierają się o kierownicę? 

2. Ktoś pisał, że tarcze Tektro mają inną grubość, niż Shimano i trzeba wymienić od razu (w tym wypadku zdaje się z adapterem nawet) - tymczasem tu piszą:

 

image.png.aa42b70122716d2793224a04cfb99dac.png

 

Jest ktoś, kto robił przekładkę i może potwierdzić? Nie chciałbym się nadziać na coś, co stworzy mi więcej problemów. 

Odnośnik do komentarza

1. Miałem identyczny dylemat, na forum mnie przekonywano, że będzie pasować ale nie testowałem sam.

2. Generalnie lepiej używać dedykowanych zestawów, nawet nie każda tarcza shimano jest kompatybilna ze względu na wielkość klocków i szerokość powierzchni ciernej tarczy.

Po co chcesz wymieniać hamulce, jeździsz po górach czy po Warszawie? W górach trzeba mocnych hamulców. Przy nachyleniu rzędu 20% trzeba i 2x siły by zatrzymać rosłego rowerzystę. Na płaskim wątpliwy zysk z mocniejszych hamulców

Odnośnik do komentarza
11 minut temu, Veriv napisał(a):

1. Miałem identyczny dylemat, na forum mnie przekonywano, że będzie pasować ale nie testowałem sam.

2. Generalnie lepiej używać dedykowanych zestawów, nawet nie każda tarcza shimano jest kompatybilna ze względu na wielkość klocków i szerokość powierzchni ciernej tarczy.

Po co chcesz wymieniać hamulce, jeździsz po górach czy po Warszawie? W górach trzeba mocnych hamulców. Przy nachyleniu rzędu 20% trzeba i 2x siły by zatrzymać rosłego rowerzystę. Na płaskim wątpliwy zysk z mocniejszych hamulców

Single tracki dookoła Krakowa. Las Wolski, Zakrzówek, takie tam. Czasem owszem, szosa, jakieś dłuższe wypady muszą jednak odrobinę ich używać, jeśli chcę wyskoczyć do Ojcowskiego PN albo zahaczyć o kilka lokacji jednego dnia. 

Nawet na zjeździe od Zoo - po szosie - samą grawitacją osiągałem ponad 50km/h i to hamując po drodze. 

A rosły, owszem, jestem - ponad 190cm i pi razy drzwi jakieś 85kg, więc jest co zatrzymywać. 

Odnośnik do komentarza

@Rot z tego co opisałeś w innym poście, to te twoje hamulce w XC100 to kompletna, niebezpieczna ruina, a Ty przejeździłeś tak cały sezon! Ja bym nie wytrzymał psychicznie mając świadomość, że praktycznie jeżdżę bez hamulców. Doprowadź do technicznej sprawności te oryginalne TekTro, a zdziwisz się jakie masz sprawne hamulce. @Veriv ma rację! O tym że są naprawdę sprawne przekonałem się osobiście, i to nie były "testy odbiorowe", które oczywiście wcześniej i tak wykonałem👍

https://roweroweporady.pl/f/topic/10776-mtb-elektr-coppi-maverick-teraz-orzeł/?do=findComment&comment=80318

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...