Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru

Zakup roweru nie jest trudną rzeczą. Natomiast znalezienie dobrego i jednocześnie przystępnego cenowo roweru, wymaga trochę zachodu. Jeżeli nie znasz się zupełnie na zagadnieniach rowerowych, oczywiście polecam lekturę wpisów z mojego bloga, a po drugie najlepiej mieć kogoś, kto ma o rowerach trochę większe pojęcie. Ja również służę pomocą, w miarę moich możliwości. Jeżeli masz jakieś pytanie, zadaj je w komentarzu pod tym tekstem, na pewno na nie odpowiem.

Rower nowy czy używany?

Odpowiedź na to pytanie, nie jest wcale taka oczywista. Z nowym rowerem dostaniemy gwarancję oraz pewność, że nie będziemy musieli wymieniać w nim żadnych elementów, związanych z ich zużyciem (wymiana części pod własne preferencje, to już inna sprawa). W przypadku roweru używanego, w tej samej cenie dostaniemy lepiej wyposażony rower, czasem nawet jeszcze na gwarancji, ale nigdy nie mamy 100% pewności, ile będziemy musieli w niego zainwestować, ze względu na zużyte elementy.

Więcej na temat zakupu roweru nowego i używanego – przeczytacie w podlinkowanym wpisie. Natomiast informacje z tego tekstu, będzie można wykorzystać w obu przypadkach.

Rower górski jak kupić
Rower górski Merida Big Seven 100

Na co patrzeć przy zakupie roweru

Typ roweru

Górski, szosowy, trekkingowy, crossowy, przełajowy, fatbike, gravel, urban, miejski, enduro, ścieżkowiec, ostre koło, beach cruiser – można tak wymieniać i wymieniać. W sklepach mamy „klęskę urodzaju” i może się w głowie zakręcić od typów rowerów. Jakiego typu rower kupić? Po pierwsze zapraszam do lektury podlinkowanego wpisu. Po drugie – pomyśl o tym w jakich warunkach jeździsz – tylko po asfalcie, tylko po bezdrożach, tylko po górach? A może szukasz czegoś uniwersalnego? Preferujesz komfort jazdy, który dadzą m.in. szerokie opony, czy wolisz coś sztywniejszego i lżejszego? Będziesz zakładać bagażnik i sakwy czy wolisz jazdę na lekko lub z torbami do bikepackingu (uroczo nazywanego po polsku tobołkarstwem). Szukasz wygodnej, wyprostowanej pozycji za kierownicą, a może ciągnie Cię do bardziej sportowej, aerodynamicznej?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta i jednoznaczna. Ale zwykle, gdy ktoś mówi mi, że potrzebuje roweru trochę do miasta, trochę na wycieczki do lasu, trochę na jakiś dłuższy, asfaltowy wypad – polecam na początek rower crossowy i trekkingowy (jeżeli chce się mieć od razu założone turystyczne akcesoria), ewentualnie rower fitnessowy (ze sztywnym widelcem, bez amortyzatora), dający możliwość założenia opon o szerokości przynajmniej 35 milimetrów (aby było stosunkowo komfortowo).

Są do całkiem uniwersalne rowery, które mogą stanowić bazę do określenia, co później będzie nam potrzebne. Część zostanie przy tego typu rowerze, a część dokupi rower szosowy/gravelowy albo górski. Albo wymienią go na jakiś zupełnie inny. Każdemu według potrzeb, ale to każdy musi sam je poznać (a nie bo tak powiedział kolega/sprzedawca w sklepie/pan z internetu).

Rozmiar ramy

Więcej na ten temat, napisałem we wpisie o dobieraniu rozmiaru ramy rowerowej. Tutaj podkreślę tylko kilka kwestii.

Tak, są rowery są dostępne w różnych rozmiarach ramy! Niektórzy twierdzą, że rower łatwo dopasować do konkretnej osoby, ustawiając siodełko i kierownicę na odpowiedniej wysokości. Ewentualnie wymieniając wspornik kierownicy na krótszy/dłuższy. Jest to prawda, ale tylko w pewnym zakresie. Na przykład na rower dopasowany dla osoby o wzroście 190 cm, nie wsiądzie osoba mierząca 170 centymetrów.

Może się bowiem okazać, że nie da się tak obniżyć siodełka, aby dosięgała stopami do pedałów. Będzie jeszcze kwestia dosięgania do kierownicy – można wymienić wspornik kierownicy na krótszy, ale jeżeli będzie to duża zmiana, to prowadzenie roweru stanie się bardzo nerwowe i nieprzewidywalne. Pojawi się także problem z przekrokiem ramy – gdy zsuniemy się z siodełka, górna rura ramy może nieprzyjemnie wbijać się w krocze.

Tak więc ramę trzeba dobrać pod siebie. Będąc w sklepie, warto przymierzyć się do rowerów z sąsiadującymi ze sobą rozmiarami ramy – ustawiamy na odpowiedniej wysokości siodełko (w dużym skrócie – ustawia się je tak, aby noga w najdalszym punkcie była nadal lekko ugięta) – i sprawdzamy nasze odczucia. Za dużą ramę zwykle czuć od razu – siodełko jest wtedy ledwo co wysunięte z pionowej rurki ramy i trzeba się mocniej wyciągnąć, aby sięgnąć do kierownicy. Za mała rama da uczucie, jakby siedziało się na rowerze po młodszym bracie, a kolana zaraz miały wbić się w kierownicę.

Czasami zdarza się, że jesteśmy na styku dwóch rozmiarów i na obu czujemy się dobrze. Wybór należy do Was – ja preferuję zwrotniejsze i zwinniejsze prowadzenie roweru i w takim przypadku wziąłbym mniejszy rozmiar :)

Zwrócę jeszcze uwagę na wątpliwej uczciwości sprzedających, którzy potrafią wciskać ludziom niedopasowane do nich rowery, mówiąc „pan/pani się przyzwyczai”. Jeżeli siedząc na rowerze (a najlepiej odbywając jazdę próbną), czujesz, że coś jest nie tak – odpuść i poszukaj albo innego rozmiaru ramy, albo innego roweru – ramy nie są robione na jedno kopyto i czasem konkretny rower po prostu nie będzie Tobie pasował, w żadnym rozmiarze.

Cena roweru

Poza typem roweru, to drugi element na który kładziemy duży nacisk – w końcu chodzi o to, aby kupić taki rower, który nas nie zrujnuje finansowo, a jednocześnie spełni nasze wymagania. Na Rowerowych Poradach ogromną popularnością cieszą się rowery z serii „Jaki rower kupić do X złotych„, gdzie co roku wymieniam polecane przeze mnie rowery, w danym przedziale cenowym.

A cena jest zwykle uzależniona od jakości roweru – choć oczywiście zdarzają się od tej reguły niechlubne wyjątki. Generalnie im więcej planujesz jeździć – tym więcej powinieneś wydać na rower. Na dojazdy do sklepu po bułki, wystarczy zwykły, tani rower. Ale nie zdziw się, gdy nabierzesz ochoty na dłuższą wycieczkę i nagle odmówi Ci on posłuszeństwa. Zwłaszcza jeżeli uwierzyłeś zapewnieniom niektórych marketingowców, że w rowerze za 700 złotych zastosowano „napęd wysokiej klasy”.

Ciężko podać rozsądne minimum, które trzeba wydać na nowy rower. „Bułkowozu” śmiało można szukać wśród rowerów do 1000 złotych, do częstszego jeżdżenia patrzyłbym na rowery do 1500 złotych, a ambitniejsza jazda to przedział przynajmniej do 2000 złotych albo więcej.

Oczywiście przed zakupem, warto poszperać w internecie, posprawdzać ceny rowerów, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, rabat na poziomie 15-20% to nic zaskakującego. W ogóle mamy w sklepach zatrzęsienie rowerów, więc nawet na początku wiosny, warto ponegocjować, nawet jeżeli nie obniżenie ceny, to otrzymanie gratisowych akcesoriów.

Materiał ramy

Najpopularniejszymi materiałami do produkcji ram są aluminium, stal i włókno węglowe (karbon). Czasem można spotkać się z ramami wykonanymi z tytanu, bądź innych materiałów, ale to rzadkość. Na jaki materiał postawić?

W dużym uproszczeniu:

  • stal jest ciężka, ale za to będzie lepiej tłumić drgania oraz łatwiej ją naprawić
  • aluminium jest sporo lżejsze od stali, jest także sztywniejsze, co obniża tłumienie nierówności
  • karbon jest jeszcze lżejszy, dobrze tłumi drgania, ale jest najdroższy i najtrudniejszy do ewentualnej naprawy (o ile w ogóle będzie to możliwe)

Muszę dodać, że te materiały występują w różnych odmianach. I bardzo dobra, lekka, cieniowana stal – może być dużo lepszym wyborem, niż tanie aluminium – przy czym, taka dobra, stalowa rama będzie dużo droższa. To samo z aluminium – topowa rama z tego materiału, może być lżejsza i solidniejsza, niż tania, karbonowa rama.

Jaką ramę wybierzecie, to już zależy od Was. Ja jedynie uważałbym z zakupem taniego roweru na stalowej ramie, w przypadku gdy będziemy go często przenosić, o czym napisałem w kolejnym akapicie.

 

Jak kupić rower szosowy
Rower szosowy Kross Vento

Waga roweru

W przypadku amatorsko-rekreacyjnej jazdy, nie jest to aż tak istotne, dopóki… nie będziesz codziennie wnosić roweru po schodach na czwarte piętro :) Skąd się bierze wyższa waga roweru? Przyczyny trzeba szukać tak naprawdę we wszystkich komponentach roweru, ale największy wpływ na nią ma rama (zwłaszcza wykonana z taniej stali) i koła. Masy dokładają także – bagażnik, błotniki, stopka – ale to są elementy użytkowe, których nie warto się pozbywać, jeżeli są nam potrzebne.

W każdym razie, jeżeli planujesz często przenosić rower, albo pokonywać długie i strome podjazdy – warto porównać, nawet biorąc do ręki – poszczególne modele rowerów. Jeżeli podniesienie roweru w sklepie sprawi Ci trudność, to pomyśl o tym, że on potem nie stanie się lżejszy :)

Natomiast nie przywiązywałbym wagi(!) do masy roweru, jeżeli pomiędzy konkurencyjnymi modelami różnica to np. 0,5 kilograma. Oczywiście dla lepszego samopoczucia można wybrać lżejszego, ale w codziennej jeździe nie będzie to odczuwalne, chyba, że w lżejszym modelu dostaniemy lepsze komponenty.

Wielkość kół

Wszystkie informacje w tym podpunkcie dotyczą osób dorosłych o typowym wzroście. Dzieci, młodzież oraz wyjątkowo niskie osoby – muszą szukać rowerów z mniejszymi kołami (oraz mniejszym rozmiarem ramy).

W przypadku roweru szosowego dylematu raczej nie będzie – bierzemy 28 cali (700C), bo innych po prostu nie ma. Rowery crossowe oraz trekkingowe również zbudowane są na obręczach o takiej średnicy, choć czasem można znaleźć modele z mniejszymi kołami – 26 cali.

Rowery górskie dostępne są z trzema rozmiarami kół – 26 cali (choć praktycznie zostały zastąpione przez większe rozmiary), 27,5 cala oraz 29 cali.

Natomiast rowery miejskie, choć kojarzą się z dużymi kołami 28 cali, to jednak jest na rynku sporo modeli z mniejszymi kołami 26 cali.

Jaki rozmiar wybrać? Mniejsze koła dają lepszą zwrotność oraz trochę obniżają cały rower, co będzie plusem dla osób o niskim przekroku. Większe koła lepiej się toczą i lepiej pokonują przeszkody. Ale sam rozmiar opon to nie wszystko – przypomnę jeszcze o doborze rozmiaru ramy. Jeżeli nie masz wybitnie wysokiego lub niskiego wzrostu, po prostu wybierz koła na których lepiej się czujesz.

Opony

To bardzo ważny, często niedoceniany element roweru, który wpływa nie tylko na wygodę jazdy, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo. Przy zakupie, zwróćcie uwagę, czy szerokość opon oraz ich bieżnik, odpowiada Waszym preferencjom. Co jeszcze istotniejsze – jeżeli planujecie w przyszłości (lub od razu po zakupie) zmienić opony rowerowe na inne – zwróćcie uwagę ile wolnego miejsca znajduje się w ramie i widelcu. Czasami producenci montują maksymalną szerokość opon, jaka zmieści się do roweru i nie będziemy mieli pod tym kątem żadnej możliwości zmiany. Ale jest to istotne tylko w przypadku, gdy mamy jakiś zamysł na dostosowanie roweru pod siebie.

Przełożenia i biegi

Zacznę od rozwiania popularnego mitu, który mówi, że im więcej przełożeń, tym szybciej pojedziemy. Nie jest to prawdą, maksymalna prędkość, poza oczywiście naszym wytrenowaniem, które pozwoli na odpowiednio szybkie pedałowanie, zależy od liczby zębów na tarczy z przodu i zębatce z tyłu. Możemy mieć nawet jedno przełożenie, które pozwoli nam na rozwinięcie takiej samej prędkości, którą osiągniemy na rowerze z trzema biegami z przodu i jedenastoma z tyłu. Za większą liczbą przełożeń idą inne zalety – gęściej upakowane zębatki na kasecie, dają możliwość lepszego dopasowania przełożenia, do aktualnych potrzeb oraz mogą dać szerszy zakres napędu (innymi słowy – możemy mieć dostępne zarówno bardzo lekkie, jak i twarde przełożenia). Więcej na ten temat we wpisie – po co w rowerze 11 biegów.

Do czysto amatorskiej jazdy, w zupełności wystarczą trzy przełożenia z przodu oraz 7 z tyłu, a w przypadku rowerów z przerzutką planetarną (biegi w piaście) – do jazdy po mieście trzy biegi, a na większe wycieczki – 7 biegów. Nie radzę kupować roweru, który ma 6 zębatek z tyłu – i nie dlatego, że jest ich mniej, tylko są to przestarzałe konstrukcje, które wychodzą z produkcji.

Krzyżowanie łańcucha

Jeżeli chodzi o marketingowe wciskanie bajek, jakoby rower miał 21-24-27-30 biegów – to tak naprawdę używa się tylko części przełożeń. Części lepiej nie stosować, ponieważ krzyżuje się łańcuch (pracuje pod dużym skosem), dzięki czemu szybko możemy się pożegnać zarówno z łańcuchem, jak i zębatkami. Dodatkowo łańcuch może hałasować, ocierając o przednią przerzutkę.

Manetki

Dwa najpopularniejsze rodzaje manetek to tzw. Gripshift (manetki obrotowe) oraz Rapidfire (cyngle). Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników i przeciwników. Do amatorskiej jazdy wybór jest nieistotny, ale odrobinę bardziej intuicyjne są manetki obrotowe.

Hamulce

Najczęściej montowane hamulce w rowerach to szczękowe V-Brake (w rowerach szosowych Dual-Pivot) oraz tarczowe. Porządne V-Brake’i są łatwe w ew. regulacji czy konserwacji, z tarczówkami nie zawsze jest to takie proste. Za to hamulce tarczowe działają o wiele lepiej, zwłaszcza w gorszych warunkach pogodowych.

Przestrzegam jedynie przed kolejnym marketingowym chwytem, czyli hamulcami tarczowymi w rowerze kosztującym poniżej 1000 zł – będzie to na 99% bubel, z którym potem ma się więcej problemów niż pożytku. Lepiej kupić najtańsze V-Brake’i, niż mieć najtańsze tarczówki niewiadomego producenta.

Jedynym plusem zastosowania tanich tarczówek w rowerze, jest późniejsza możliwość ich wymiany na lepsze. Rowery z hamulcami szczękowymi, zazwyczaj nie są wyposażone w otwory do mocowania zacisków hamulców tarczowych (są na to sposoby, ale średnio je polecam), a nawet jeżeli producent je zastosował, to i tak trzeba będzie wymienić piasty (lub całe koła) na takie, które dadzą możliwość przykręcenia tarczy.

Klamki oraz szczęki hamulcowe

Klamka hamulca oraz szczęka powinny być aluminiowe, a nie plastikowe. Plastiki są spotykane bardzo rzadko, raczej tylko w bardzo tanich rowerach. Niestety nie wytrzymują one próby czasu, a przy intensywnej eksploatacji, potrafią się rozsypać w mgnieniu oka.

Jak kupić rower miejski
Rower miejski Cossack Economic City

Amortyzacja

Jeżeli szukamy roweru tylko do poruszania się po asfalcie – warto zastanowić się nad sztywnym widelcem, zamiast amortyzatora. Amortyzatory, zwłaszcza te najtańsze niestety sporo ważą (ok. 1,5 kilograma więcej niż sztywny widelec), a nie działają szczególnie dobrze. Oczywiście zawsze można taki „uginacz” wymienić na lepszy, albo zmienić na sztywny widelec.

Zdaję sobie sprawę, że wiele osób szuka większego komfortu dla nadgarstków (choć amortyzator głównie ma poprawiać nasze bezpieczeństwo przy jeździe po nierównościach, większy komfort to tylko dodatek) i nie będę na siłę przekonywał do sztywnego widelca. Ale jeszcze raz podkreślę, że w tanich rowerach, zwłaszcza tych do tysiąca złotych, amortyzator to niestety tylko atrapa i dodatkowy ciężar.

Kupując rower w prawdziwy teren, nie dajmy się skusić na rower z dwoma amortyzatorami, kosztujący poniżej 1000 zł. Będzie to ciężka, nieporęczna konstrukcja. A dodatkowo warto sobie zadać pytanie, o jakość takiego roweru – przecież drugi amortyzator i bardziej skomplikowana budowa ramy to nie jest gratis od producenta – musiał on oszczędzić (i to sporo) na pozostałych komponentach.

Siodełko

Wbrew pozorom, nie jest to AŻ tak ważny element przy zakupie roweru, ale fajnie będzie, jeżeli będzie nam pasować. Dlaczego nie jest aż tak istotny rodzaj siodełka? Ponieważ jest to element tak indywidualny, że każdy powinien dobrać je pod siebie. To, że w rowerach szosowych czy górskich, często montowane są twarde „deseczki”, nie musi oznaczać, że jesteśmy na takie skazani. Zawsze można wymienić je na pasujący nam typ siodełka.

Inną kwestią jest fakt, że jeżeli w poprzednim rowerze (który chcecie sprzedać) macie wygodne siodełko i nie jest ono zniszczone, zawsze można je przełożyć do nowego roweru. Ja tak robię z moim Selle Italia Man Gel Flow, które wozi mnie już na którymś z kolei jednośladzie :)

Otwory montażowe

Często nie zwracamy na to uwagi, co w późniejszym czasie może sprawić pewne kłopoty. Chodzi o obecność otworów montażowych do błotników/bagażnika oraz do przykręcenia koszyczków na bidon (które przydają się także do włożenia pojemnika z narzędziami). Z brakiem otworów montażowych można sobie poradzić (jak zamontować bidon w ramie bez otworów/jak zamontować bagażnik w ramie bez otworów), aczkolwiek jeżeli od początku wiecie, że przydadzą się Wam te akcesoria – lepiej żeby to producent zadbał o możliwość ich przykręcenia, a nie Wy.

Serwis producenta

Nie jest to element konieczny, zwłaszcza w dobie zakupów przez internet. Ale jeżeli kompletnie nie znasz się na rowerowych technikaliach, warto aby gdzieś w pobliżu był serwis producenta roweru, który kupisz. Przyda się, chociażby do zrobienia pierwszego przeglądu po kilkuset kilometrach. Jest on często wymagany z karcie gwarancyjnej, ale warto go zrobić – przez pierwsze kilometry wszystko w rowerze dopiero się układa i dobrze jest podregulować przerzutki i hamulce oraz sprawdzić dokręcenie wszystkich śrub.

Jaki rower kupić?

Zapraszam do lektury serii wpisów „Jaki rower kupić do…” gdzie wybrałem najlepsze moim zdaniem rowery w kwocie do 1000/1500/2000/3000/4000 złotych.

Jeżeli macie jakieś rowery na oku, śmiało pytajcie o nie na forum Rowerowe Porady, albo grupie na Facebooku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

925 komentarzy

  • Cześć,

    bardzo proszę o radę odnośnie wyboru roweru. Chciałabym nim dojeżdżać do pracy (w obie strony ok 6 km) i dodatkowo na weekendowe przejażdżki ścieżkami rowerowymi. Mój budżet to max. 800 zł, ale wiadomo, że chciałabym wydać jak najmniej :P Chcę kupić rower miejski. Kompletnie nie wiem na co miałabym zwrócić uwagę – na rowerze ostatnio jeździłam jak dostałam swojego składaka na komunię i ma nadzieję, że nie zapomniałam jak się jeździ. Proszę o informację, który z tych wydaje się być najlepszy.

    http://www.go-sport.pl/go-sport/kampanie/katalog/rowery-2014/miejskie-328/railway-2-0

    https://www.decathlon.pl/rower-miejski-elops-100-ltd-id_8305485.html

    https://allegro.pl/rower-miejski-romet-arkus-classic-1100d-alu-ed05-i4204969927.html

    https://allegro.pl/polski-aluminiowy-rower-miejski-26-kosz-5-biegow-i4196325762.html

    https://allegro.pl/markowy-rower-miejski-28-rama-alu-3-biegi-nexus-i4219438842.html

    https://allegro.pl/polski-rower-miejski-28-retro-6-biegow-biala-opona-i4206553571.html

  • Hej!
    W międzyczasie znalazłam jeszcze taki rower
    http://esklep.intersport.pl/pl/product/98795/rower-nakamura-navarra-l-28

    Co sądzisz? Czy to dobra firma? I jak wybierać z tych 3, to jaki, prawda w tym ostatnim cena bardziej atrakcyjna?;)

    Zrobiłam się już uzależniona od twojego blogu!;)
    Dziękuję serdecznie i
    Pozdrawiam!

  • Hej!

    Mam mały problem, otóż mama chce sobie kupić rower, damka, (mama ma około 180cm) 70% offroad czyli lesne trakty no i 30% asfalt.

    Poleciłbyś coś tak do 1000zł? Oczywiście im taniej tym lepiej… jak dobry rower można wyrwać za 500zł tym lepiej. ;-)

    Z góry dziękuje!

  • Cześć Łukaszu!

    Dziękuję za polecane sklepy rowerowe, byłam, pooglądałam i wybrałam Giant – pasuje mi, wygodny, i nie aż taki ciężki.
    Ale jeszcze poszukałam w necie i co sądzisz o tych rowerach?
    https://allegro.pl/piekny-rower-giant-tourer-cs-lady-okazja-i4209309369.html

    dlaczego taka różnica cen?

    ale https://allegro.pl/rower-miejski-giant-sedona-model-2013-okazja-i4209308473.html
    W sklepie taka sedona bez niczego kosztuje 1400 zl.
    Jak uważasz czy można coś z tego kupić przez net, czy jednak lepiej to zrobić w Dynamo?
    Dziękuję!

  • Hej, po pierwsze – wolę zwracanie się po imieniu. Żaden ze mnie pan :)

    Druga sprawa – niestety, nie znam Trójmiasta, może inni czytelnicy Ci pomogą. Na pewno warto odwiedzić kilka z nich, pooglądać, poprzymierzać się. Mniej słuchać sprzedawców, bo wiadomo – każda sroczka swój ogonek chwali.

    Jeżeli chodzi o producentów to jest wielu godnych polecenia, choć nie wiem czy w tej cenie wszyscy coś robią. W każdym razie Trek, KTM, Kross, Cube, Giant, Kellys, Author, Scott i jeszcze wielu, wielu innych robią fajne rowery.
    Jak coś będziesz miała na oku, daj znać – zobaczymy co ciekawego :)

  • P.Łukaszu,
    planuję kupić rower do jazdy głównie po ścieżkach rowerowych i czasem po drogach utwardzonych do 1500zł. proszę o jakieś wskazówki. długość nogi od wewnątrz to 81 cm więc wychodzi mi rama 20 cali. Może poleci pan jakiś dobry sklep w trójmieście?

  • @Wiol – wielkie dzięki :)

    @Pawel – to jest jak się domyślam Kross Level A6 z 2008 roku. Na moje oko to bardzo dobra cena, jeśli tylko jest w dobrym stanie technicznym. Jako nowy kosztował około 2800 złotych. Teraz za porównywalny rower kosztuje dużo, dużo więcej :)

  • Rama 21” Alu 6061 Amortyzator Rock ShoxTora 318 Air RMT 100mm Stery VP-AC41 Przerzutka przód Shimano LX Przerzutka tył Shimano LX Hamulec przód Avid Single Digit 7 Hamulec tył Avid Single Digit 7 Manetki Shimano Deore LX Dual Control Korba Truvativ Firex 3.3 Suport Truvativ Łańcuch SRAM PG-950 Kaseta SRAM PG-950 Piasty Novatec Opony Schwalbe Racing Ralph 26×2.1 Obręcze AlexRims X2100 Waga 12,5 kg Kierownica Truvativ Team Siodło GIANT

    Opłacalne jest kupić rower z takim osprzętem za 1400 zł?

  • Żaden rower z trzybiegową piastą się nie nadaje moim zdaniem na większe wzniesienia. Myślę tu o ostrych podjazdach, bo jak jest jakieś nieduże wzniesienie, to już wszystko zależy od siły w nogach :)

    Do jazdy po wzniesieniach, górkach, trasach pozamiejskich itd. potrzebny będzie rower trekkingowy, z normalnymi przerzutkami. Coś jak Unibike Trawer LDS, jeśli pozostajemy przy tym producencie. Też fajny rower tak poza tym.

  • @Piotr – rozmiar kół nie ma wiele wspólnego ze wzrostem. 164 cm to jak na kobietę chyba normalny wzrost, a jak się dobrze rozejrzysz po ulicach, to większość miejskich rowerów czy starych Ukrain ma koła 28 cali. Wszystko jest kwestią rozmiaru ramy :) A w tym przypadku rama 18″ będzie okej. Oczywiście koła 26″ też można wziąć, ale większe koła lepiej wybierają nierówności i lepiej się kręcą.

    Z tym, że musisz pamiętać, że ten rower mocno ociera się o marketowe rowery. Cena nie zapowiada nic szczególnie wytrzymałego. Niestety, na porządny rower ten 1000 złotych trzeba wydać.

    @Saper – chodziło mi tylko o to, że podałeś ogólne linki, zamiast do konkretnych artykułów. Wrower tak jak pisałem, to bardzo fajna strona i jeśli ktoś chce się tu w komentarzach podzielić czymś ciekawym i robi to z wyczuciem, to ja nie mam nic przeciwko.

    @Wiol – Unibike to bardzo fajny producent i śmiało można ich rowery brać pod uwagę. Na pewno ciekawą opcją jest ich model Oldschool oraz model Retro.

  • Dziękuje bardzo P.Łukaszu za doradztwo :) ten rower Gazela bardzo przypadł mi do gustu ale mam jeszcze takie pytanie odnośnie firmy Unibike czy ich rowery są godne polecenia jeśli tak to który byłby odpowiedni?
    A może Pan mam jeszcze jakieś inne warte uwagi rowery?
    Z góry dziękuję.

  • P.Łukaszu,
    najbardziej spodobał mi się poniższy link gdzie prawie wszystkiego można dowiedzieć się o rowerze. To też otworzyło mi oczy aby kupić naprawdę dobry rower to 500-1000 zł jak kiedyś myślałem nie wystarczy dla roweru MTB :) Dodatkowo łatwiej mi jest odróżnić stary sprzęt sprzedawany na ALLEGRO od w miarę nowego ( 2013 r ) Na pewno Makrokeszowy rower też odpada …
    Oczywiście jest to tylko moja skromna opinia amatora. Nie będę już wrzucał linków z podobnymi stronami. Dziękuję za poprzednią odpowiedz.
    pzdr
    http://wrower.pl/porady/jaki-rower-kupic,2040.html

  • Witam,
    szukam roweru dla żony na popołudniowe przejażdżki, myślimy o holenderce bo po dłuższej jeździe na starym rowerze żonę boli kark, wybraliśmy wstępnie coś takiego:
    https://allegro.pl/rower-miejski-holenderka-gracja-26-shimano-3-biegi-i4192648593.html
    tyle że nie wiem czy wybrać koła 26 czy 28″, żona jest niewysoka 164cm dlatego skłaniamy się ku 26″, co sądzisz o tym i naszym wyborze???

  • @Zaba – bardzo fajny, solidny rower. Giant się zawsze ceni, ale ta cena wydaje się jeszcze akceptowalna, tym bardziej, że oni robią rowery bardzo pancerne.

    @Wiol – rowery firmy Romet to całkiem w porządku sprzęty. Z ich oferty zerknąłbym na model Orkan 1.0 (jest w wersji męskiej albo damskiej).

    Ewentualnie jeśli wolisz coś z bagażnikiem, błotnikami i dynamem – model Gazela 1.0 lub Wagant 1.0 – ale one delikatnie wykraczają poza Twój budżet. Chyba, że będziesz kupować przez internet – wtedy taką Gazelę z zeszłego rocznika można kupić 350 złotych taniej: https://www.ceneo.pl/20174192#pid=7269

  • Witam
    Właśnie zamierzam sobie zrobić prezent i zakupić rower ale niestety nie znam się zupełnie jaki i dlaczego taki :).
    Prosiłabym o doradzenie jaki byłby dla mnie najbardziej odpowiedni.
    Mam wzrostu 170 cm i będę nim jeździć w większości po drogach utwardzonych w terenie nierównym-miejscowości Gorczańskie. Od czasu do czasu będę miała doczepiony fotelik dla dziecka. Cena to max 1200zł. Czy rowery Romet warto brać pod uwagę jeśli tak to jaki?
    Dziękuję za pomoc.

  • Dzisiaj odwiedzilem sklep rowerowy i testowalem rower
    Giant Cypress City XL,
    nareszcie rower z ramą dla mnie, kawal roweru, ( jednemu ze sprzedawcow to rower siegal do klatki piersiowej :-) ), a co Pan sądzi na jego temat?
    Oferowano mi go w cenie 1750 zl.

  • @Robert – cóż, w tej cenie nie można wymagać niczego specjalnego. A na pewno nie roweru, który sprawdzi się w terenie. Ten rower to sprzęt typowo do miejskiej jazdy, na niewielkich dystansach.

    @Saper – fajnie, że linkujesz do wrower-u, to bardzo fajna strona. Ale masz tam jakieś konkretne artykuły do polecenia?

    @Olga – cóż, niestety tak jest, ale jak się dobrze poszuka – to się znajdzie :)

  • Dziękuje za podpowiedź. Zaczęłam szukać roweru bez przedniego amortyzatora i właściwie teraz wszystkie rowery je mają, i ciężko znaleźć rower w rozsądnej cenie z takimi opcjami jakie by się chciało.

  • @Robert
    w twoim przypadku polecam poniższą stronę….
    W pierwszym przypadku masz porady co i jak a w drugim wszystko o sprzęcie z którego to składa się rower.
    http://wrower.pl/porady/index.html
    http://wrower.pl/sprzet/index.html

  • Witam,

    Mam zamiar kupic sobie rower bardziej na asfalt, troche w góry.
    Nie znam sie kompletnie, ale znalazłem cos takiego i staram sie cokolwiek dowiedzieć:
    https://www.decathlon.pl/rower-gorski-rockrider-51-id_8231774.html
    Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby uświadomił mnie Pan, czy ten rower, ta firma i w ogole, to jakas jakosc, czy sie opłaca itd.