Jak ustawić siodełko w rowerze

Poprawne ustawienie siodełka w rowerze jest bardzo istotne. Pomoże nam nie tylko wydajnie pedałować, ale także zapobiegnie przeciążeniu stawów czy bólowi tylnej części ciała. Ustawienie siodełka w rowerze zaczynamy od dobrania poprawnej wysokości, na jakiej ma się znajdować. Wkładamy but, w którym jeździmy. Korbę ustawiamy tak, by jej ramię pokrywało się z osią rury podsiodłowej (inaczej mówiąc, by korba była w jednej linii, z rurą podsiodłową ramy). Poproś kogoś o potrzymanie roweru i usiądź na siodełku. Na dolnym pedale połóż piętę, w takim przypadku noga powinna być wyprostowana w kolanie. Można również sprawdzić, kładąc już normalnie stopy na pedałach czy noga w żadnym momencie pedałowania nie prostuje się całkowicie. W najbardziej wysuniętej pozycji – powinna być nadal minimalnie ugięta.

Regulacja siodełka rowerowego

Kolejny krok to minimalne podnoszenie lub opuszczanie siodełka, tak by znaleźć idealne ustawienie dopasowane do indywidualnych upodobań. Podniesienie siodełka skutkuje większą kadencją (szybszymi obrotami) korby, zaś jego obniżenie – większą siłą, z jaką naciskamy na pedały.

Następnym elementem jest ustawienie siodełka w poziomie (bliżej lub dalej od kierownicy). To nie mniej ważny krok, często pomijany przez rowerzystów. Aby poprawnie ustawić siodełko w poziomie, usiądź na siodełku, które jest już dobrze ustawione w pionie (można poprosić drugą osobę, by przytrzymała rower, lub oprzeć się np. o ścianę). Ustaw korby tak, by znajdowały się w poziomo, a stopy ułóż tak jak podczas normalnej jazdy (dobrze jest, gdy pedał naciska przednia część stopy). W takim ustawieniu linia poprowadzona w pionie od czubka kolana (tego, które jest bliżej kierownicy), powinna przejść przez środek pedału (najlepiej użyć do tego sznurka, z ciężarkiem przymocowanym na końcu). Wyraźne odchylenie od takiego ustawienia będzie skutkowało notorycznymi kontuzjami kolan oraz bólem nóg – nawet po krótkich trasach.

Ostatnim krokiem, jaki musimy wykonać, by ustawić siodełko w rowerze jest modyfikacja kąta jego nachylenia (czy czubek siodełka ma iść w górę czy w dół).

Najlepiej ustawić siodełko idealnie poziomo (warto użyć poziomicy), a potem zacząć eksperymentować z dalszym ustawianiem. Dużo zależy od naszych indywidualnych preferencji i wygody. Każdy musi ten parametr dobrać indywidualnie.

A poniżej znajdziesz jeden z moich odcinków Rowerowych Porad na YouTube, w którym pokazuję jak ustawić siodełko. Zapraszam do subskrybowania kanału.

Jeżeli mimo wielu prób nie udaje Ci się dobrze ustawić siodełka i podczas jazdy nadal odczuwasz dyskomfort, być może masz źle dobrane siodełko do swojej budowy ciała. Warto poszukać lepszego siodełka dopasowanego do siebie. Czasem trochę szersze lub trochę węższe siodełko może zrobić dużą różnicę.

Dzięki poprawnemu ustawieniu siodełka w rowerze unikniemy niepotrzebnych kontuzji oraz bólu w trakcie jak i po jeździe. Czasem na idealnym ustawianiu można spędzić cały dzień lub nawet dłużej – warto to jednak zrobić. Bardziej szczegółowe informacje o ustawianiu siodełka znajdziesz w TEJ książce.