Rozmiar ramy rowerowej – jaki wybrać?

To ramy rowerowe są w różnych rozmiarach? – takie pytanie zadał mi kiedyś mój (mało rowerowy) znajomy. Ano są. Rozmiar ramy roweru to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.

Wpis powstał 5 lat temu

Przyszedł czas, aby go mocno odświeżyć.

Czym jest rozmiar ramy rowerowej?

Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej

To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Czasem (na rysunku ze szczegółową geometrią) podawane są dwie jej długości – całkowita (czerwona linia) oraz mierzona do środka górnej rury ramy (zielona linia). Zwykle rozmiar jest wyrażany w calach, czasem w centymetrach. Natomiast w przypadku rowerów szosowych/przełajowych/grawelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).

Ale! Sama sucha informacja o rozmiarze ramy to nie wszystko. Nie można zakodować sobie „mam rower górski z ramą 19 cali i taki będzie mój kolejny”. Po pierwsze, czasami rozmiar podawany przez producenta, nie za bardzo odpowiada realnym wymiarom ramy. Po drugie – ramy różnią się geometrią – mają różne proporcje długości poszczególnych rurek – np. na dwóch rowerach o tej samej długości pionowej rurki, możemy siedzieć w bardziej sportowej, zgiętej pozycji, albo bardziej wyprostowanej i wygodniejszej. Sama znajomość rozmiaru, niech będzie jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań.

Zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Jak dobrać rower do wzrostu?

Wzrost to nie jest pierwszy parametr, na który warto patrzeć. Wielu sprzedających/producentów rowerów podaje tylko zalecany wzrost, zapominając, że każdy z nas różni się anatomią – przy tym samym wzroście, długość nóg może się znacznie różnić, a to potrafi diametralnie zmienić wybór rozmiaru ramy, albo wręcz uniemożliwić zakup konkretnego modelu roweru. Wzrost jest pewną informacją, ale należy zacząć od zmierzenia przekroku.

Jak obliczyć odpowiedni rozmiar ramy

Przekrok ramy rowerowej
Fot. Garry Knight

Zmierz swój przekok. Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń maksymalnie do góry, ale tak by nie uwierała. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.

Wynik, który otrzymasz, pomnóż przez odpowiedni współczynnik, w zależności od tego jakiego roweru szukasz.

W przypadku roweru górskiego z kołami 26 lub 27,5 cala pomnóż przez 0,226 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,57 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku roweru górskiego z kołami 29 cali pomnóż przez 0,238 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,6 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów trekkingowych/crossowych/fitnessowych/miejskich długość nogi pomnóż przez 0,25 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,63 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/grawelowych długość nogi pomnóż przez 0,26 by otrzymać wynik w calach (choć w szosowych zazwyczaj nie stosuje się calowej miary) lub przez 0,66 by otrzymać wynik w centymetrach.

Poniżej zamieszczam tabelkę, która pomoże Ci we wstępnym wyborze odpowiedniej ramy.

Rozmiar ramy rowerowej
Kliknij aby powiększyć

Co oznacza otrzymany wynik?

Jest to teoretyczna długość pionowej rury ramy roweru. Najlepiej odczytać go z rysunku pokazywanego przez producenta roweru. Zdarza się bowiem, że jakaś marka bierze swoją rozmiarówkę „z kosmosu”, jak chociażby Cube na którym kiedyś jeździłem. Na rysunku poniżej widać grafikę ilustrującą wymiary ramy w rozmiarze 53 cm. Skąd Cube wziął ten rozmiar, do dziś nie wiem. Dla mnie ma ona rozmiar 49 cm (19-19,5 cala).

Jak dobrać rower do wzrostu

A ja mam inną długość, a rower mam dobry!

Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Wystarczy, że górna rura ramy szybko opada, by jednocześnie skróciła się pionowa rurka. Sama długość pionowej rurki to też nie wszystko, liczy się długość także poziomej (w rowerach o różnych zastosowaniach, ten wymiar będzie się różnił), wysokość główki ramy, kąty, stack, reach itd. Ale to temat na rozważania o rodzajach geometrii ram, które zostawię na inną okazję.

W każdym razie, wynik który otrzymasz z tabelki powyżej, traktuj jedynie jako poglądowy i pewien punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie, po przymiarce.

Przekrok ramy

Przekrok ramy rowerowej
Rysunek z geometrią ramy roweru Cannondale Trail

Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Do czego przydaje się taka informacja? Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze ramy (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą). Albo czy w awaryjnej sytuacji, nie obijemy sobie nic o ramę.

Jaka powinna być różnica naszego przekroku do przekroku ramy? Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych, Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr, dla rowerów górskich to co najmniej 5 centymetrów.

Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna sprawa. I tak najlepiej przysiąść się do konkretnego roweru, żeby zobaczyć jak przekrok wygląda w praktyce. Zresztą zobaczcie na poniższy przykład:

Giant przygotowuje bardzo fajne tabelki, pokazujące jaki rozmiar ramy zalecają, patrząc na kombinację wzrostu i przekroku. Szkoda, że polski Giant nie przygotowuje wersji dla naszego rynku, ale wystarczy wpisać w Google Grafika nazwę interesującego Was modelu z dopiskiem – sizing. Potem czeka nas tylko przeliczenie przekroku na cale (wystarczy podzielić go w centymetrach na 2,54) i zamienienie wzrostu w centymetrach na stopy&cale (polecam ten kalkulator).

I teraz co ciekawe, ja mam 175 cm wzrostu i 74 cm przekroku (mam krótkie nogi, o czym jeszcze za chwilę), czyli 5’9″ i 29″. Z tabelki dla roweru szosowego Giant TCR wychodzi mi rozmiar M, który ma przekrok… 76,5 centymetra, czyli w butach byłbym na styk, a może już opierałbym się o ramę. Musiałbym to sprawdzić w sklepie (i np. rozważyć wybór ramy w rozmiarze S). Oczywiście dla osoby o tym samym wzroście, ale przekroku dajmy na to 31 cali (ok. 79 cm) przekrok ramy byłby w zupełności wystarczający.

Dochodzi tu jeszcze kwestia, że osoba o większym przekroku ode mnie, ma oczywiście krótszy tułów (przy tym samym wzroście), może mieć ręce o innej długości. Innymi słowy – bez ostatecznej przymiarki w sklepie, nigdy nie będziemy pewni w 100% co do rozmiaru ramy.

Mam krótkie nogi, co teraz?

Chodzi oczywiście o krótkie nogi, w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Każdy z nas jest inny i nie mamy na to żadnego wpływu. Dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabelka Gianta, którą wstawiłem powyżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Tak jest właśnie w moim przypadku. Co wtedy?

Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie było maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów grawelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.

W każdym razie, warto sprawdzić czy aby nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.

Za mały rower co robić
Przejaskrawiony przykład za małej ramy w rowerze. Fot. Robert Batina

Przymierz się do różnych rozmiarów ramy

W najlepszej sytuacji są osoby, które mogą przymierzyć się do roweru osobiście. Wystarczy dobrze ustawić siodełko (przynajmniej na wysokość) i praktycznie od razu będziesz czuć, czy rozmiar ramy Ci odpowiada. Jeżeli rama jest zdecydowanie za mała, będziesz mieć wrażenie, że zaraz przywalisz kolanami w kierownicę (albo faktycznie to zrobisz), będziesz także ocierać butem o oponę podczas skręcania kierownicą (niektóre rowery nawet w dobrze dobranym rozmiarze mają z tym problem, pamiętajcie też, że rozmiar buta to też rzecz mocno indywidualna i są osoby o nieprzeciętnie dużych/małych stopach, w stosunku do wzrostu).

Na zbyt dużej ramie będziesz się nienaturalnie wyciągać, by dosięgnąć kierownicy. Poza tym może być problem z ustawieniem siodełka na odpowiedniej wysokości. Może się okazać, że wspornik siodełka jest maksymalnie wsunięty do ramy (czego nie polecam, chyba, że jeździsz na rowerze do trików, ale to inna historia), a Ty nadal nie dosięgasz do pedałów całą stopą. Siodełko powinno być wysunięte z ramy chociaż o te 10 centymetrów, tak aby wspornik pochłaniał część wibracji podczas jazdy.

W dobrym sklepie rowerowym będą dostępne rowery w różnych rozmiarach ram, będziesz mógł się przysiąść do każdego z nich i ocenić która rama Tobie bardziej odpowiada. Z teoretycznych wyliczeń, które przeprowadziłem wyżej, czasem okazuje się, że trafiasz idealnie pomiędzy dwa sąsiednie rozmiary ram. Wtedy najlepszym wyjściem jest sprawdzenie, na którym poczujesz się lepiej.

Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?

Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet), oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon – znajdziecie go, gdy dodacie wybrany model do koszyka).

Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.

Często dwa rozmiary ramy pasują

To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam.

Za duży rower co robić
Na pierwszy rzut oka widać, że rama jest na nią za duża. Fot. Phuong Nguyen

Kupiłem za duży/za mały rower – co teraz?

Jeżeli kupiłeś przez internet, to niestety najlepszym wyjściem będzie zwrot roweru, jeżeli jest to jeszcze możliwe. Jeżeli nie możesz już oddać roweru, albo np. kupiłeś go w sklepie stacjonarnym po namowach sprzedającego „Pan/Pani się przyzwyczai”, albo jest to niedopasowany prezent, albo z jakiegokolwiek innego powodu masz rower z za dużą lub za małą ramą – jest możliwość poprawienia sytuacji, ale w ograniczonym zakresie.

Aha, nie dajcie się złapać na gadanie osób, które kompletnie nie znają się na rzeczy i będą mówić, że „wysokością siodełka sobie to wyregulujesz”. To całkowita nieprawda! Siodełko powinno być ustawione na poprawnej wysokości, a ona nie ma nic wspólnego z rozmiarem ramy, a jedynie odległością od ramion korby. Możemy mieć trzy różne rozmiary ramy i w każdym z nich może udać się ustawić siodełko poprawnie. W każdym z nich wspornik będzie wysunięty na inną wysokość, ale ostateczna odległość od siodełka do pedałów będzie ta sama. Tylko co z tego, jeżeli np. na mniejszym rozmiarze będziemy siedzieć przykurczeni, a na dużym będziemy niewygodnie wyciągnięci do przodu.

Mam za dużą ramę

Kwestia o ile jest to za duża rama. Jeżeli nie możesz swobodnie stanąć nad ramą (za duży przekrok ramy), to niewiele z tym zrobisz. Można wymienić opony na węższe (a co za tym idzie – niższe), ale to obniży przekrok maksymalnie o 1-2 centymetry (ale nie zawsze wymiana opon na węższe jest możliwa lub nie ma to sensu). Tak samo sytuacja wygląda, gdy nawet po maksymalnym obniżeniu siodełka, nie możesz położyć całej stopy na pedale (pedałujesz palcami) – jazda na tak dużej ramie to będzie katorga i bardzo szybko mięśnie zaczną odmawiać posłuszeństwa.

Jeżeli wysokość ramy i siodełka jest w normie, ale na rowerze siedzisz w zbyt wyciągniętej/pochylonej pozycji (i nie możesz się do tego przyzwyczaić, mimo rozjeżdżenia), możesz pomyśleć nad wymianą wspornika kierownicy na krótszy i/lub o większym kącie nachylenia. Warto tylko pamiętać o tym, że znaczna zmiana długości mostka, zmieni charakterystykę prowadzenia roweru. Rower z krótszym mostkiem może stać się bardzo nerwowy w prowadzeniu. Ale podstawowe wsporniki kierownicy nie są szczególnie drogie, można spróbować takiej operacji.

Mam za małą ramę

To też niezbyt korzystna opcja, ale jednak dużo lepsza od poprzedniej. Pierwsze co – ustaw siodełko na odpowiedniej wysokości (odsyłam do podlinkowanego wpisu, ale przynajmniej ustaw je na wysokość tak, aby podczas pedałowania, kolano było minimalnie ugięte w najdalszym położeniu). Jeżeli do poprawnego ustawienia siodełka, musiałeś wysunąć sztycę poza ogranicznik (na każdym wsporniku siodełka jest zaznaczona linia, poza którą absolutnie nie wolno wyciągać go z ramy!), sprawdź jaką długość ma wspornik – jeżeli 35 cm, a sztyca nie jest wysunięta o więcej niż 5 cm poza ogranicznik, możesz wymienić ją na taką o długości 40 cm.

Ale! To tylko pod warunkiem, że nie będziesz obijać stopami o oponę podczas skręcania. Dwumetrowy facet po prostu fizycznie nie da rady jeździć na rowerze dopasowanym do osoby o wzroście 160 centymetrów i tu nawet wspornik o długości 50 centymetrów nic nie pomoże. Dłuższą sztycę zastosowałbym tylko w przypadku, gdy jesteśmy pewni, że te brakujące 3-4 centymetry sprawią, że będzie się na rowerze dało jeździć.

Można też zastanowić się nad wymianą wspornika kierownicy na dłuższy, ale tu też należy zachować umiar. Założenie zbyt długiego mostka sprawi, że prowadzenie roweru stanie się dość trudne. I jeszcze raz wracam do ocierania butami o oponę podczas skręcania – o tym też trzeba pamiętać.

Podsumowanie

Jak widać, wybór rozmiaru ramy, to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać, a dając sobie trochę czasu i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy, wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

458 komentarzy

  • Witam :) po sentymentach i ponad 10 latach z moim trekkingiem Gudereit nadszedł czas na mały upgrade i przymierzam się do zakupu UNIBIKE FLASH EQ GTS -warto? według moich obliczeń powinienem się zmieścić w 19″, ale to już muszę sprawdzić

  • Witam
    Mój wzrost to 189cm A przekrój 84cm
    Przymierzalem ale do kupna cannondela track 4 i niestety nie kupiłem nic. Nie potrafiłem zdecydować xl nie zotawial nic luzu w kroku L natomiast dawała lekko pochylona pozycje jak by lekko za krótka rama. Która rame wybrać?

  • Witam, przymierzam się do zakupu roweru Cube SL Road Race tylko dylemat rozmiar ramy… 50 czy 53 przy 168 cm wzrostu i 78 cm nogi w.? jeszcze zastanawiam się nad model tańszym SL ROAD Pro 800 zł mniej, czy 105 znacznie lepszy od tiagry? widelec karbonowy lepszy niż aluminiowy przy węższych oponach 35c? trochę się naczytałem, poza wagą nie nie ma różnicy… jaka jest twoja opinia na ten temat? warto droższy model?

    • Cześć,
      ja mam 175/74 i przez ładnych parę lat jeździłem na ramie 53 cm (wedle nomenklatury Cube, bo co te 53 oznacza, to do dziś nie wiem). Przy Twoim wzroście raczej celowałbym jednak w rozmiar 50.

      Różnica cenowa pomiędzy Tiagrą a 105 to jakieś 450 złotych, aluminiowy a karbonowy widelec to różnica powiedzmy 200-250 złotych, w wyższym modelu masz też zwijane opony, a nie drutowe (niższa masa), różnica w cenie to ok. 90 zł na parze.

      Brakuje informacji jakie piasty Cube zastosował w kołach w modelu SL Road Race, czy te same co w modelu Pro, czy coś lepszego. W każdym razie ta różnica w katalogowych cenach się spina, dostajesz lepszy napęd, opony i widelec.
      Czy warto? Popatrzyłbym na początek na ceny wyprzedażowe, może porównując je, różnica w cenie się zmniejszy. Druga sprawa – jeżeli szukałbyś rozmiaru 50, będziesz miał większe pole do negocjacji cenowych, bo to jednak trochę mniej chodliwy rozmiar,
      a przynajmniej tak mi się wydaje.

      Różnica między tymi rowerami nie jest jakaś kolosalna, ale jednak to spory przeskok. Jeździłem na alu widelcu, potem na karbonowym i różnicy aż takiej nie czułem, jednak na tym alu nie robiłem jeszcze aż tak często dłuższych tras. Różnica w oponach to tylko waga, ale zawsze to jakiś bonus psychologiczny :)
      Już Tiagra działa dobrze, jeździłem rowerami z tym napędem i chodziło to fajnie. No ale jednak co 105, to 105 :) Masz nie tylko dodatkowy bieg i niższą masę, ale także działa to po prostu trochę płynniej i przyjemniej. Ciężko to oddać słowami, ale to w sumie największa różnica pomiędzy tymi rowerami moim zdaniem i
      do Shimano 105 chętnie bym dopłacił, jeszcze raz podkreślając, że Tiagra też jest spoko.

  • Cześć, noszę się z zamiarem kupna roweru gravel, zastanawiam się nad Marin Four Corners lub Kelys Soot 30. Ostatnio pojechałem z zamiarem zakupu Marina, na miejscu mieli tylko rozmiar L i wydawało mi się, że rama jest jakaś za krótka – niestety nie było rozmiaru XL. Mam możliwość zamówienia XL przez internet tylko zauważyłem, że jest dosyć duży przeskok, jak uważasz tabelkowo do moich parametrów lepszy będzie rozmiar XL czy ta L’ka ? Ewentualnie jak ze Soot’em 30 ? M czy L ? Mój wzrost 184, Przekrok 84/85. Dylemat straszny a nie chce się bawić w odsyłanie roweru.

    Z ciekawości daj znać co sądzisz o Kross Esker 2.0. Wizualnie bardzo leży mi ten rower, ale przeczytałem dużo opinii, że cena z kosmosu i trochę mnie to odtrąciło :p

    Pozdrawiam !!

  • Bardzo przydatny poradnik ;) ja rower akurat mam bardzo dobrze dopasowany, Musiałam mieć 17″ bo inne po prostu były mi za duże. Ale …. ja rower kupowałam dawno. I przydałoby się powymieniać niektóre rzeczy jak np pedały rowerowe. na co właściwie powinnam zwrócić uwagę ? Chodzi mi o pedały platformowe, nie zatrzaskowe czy inne cuda ;)

  • Witam Panie Łukaszu. Od pewnego czasu nachodzi mnie myśl żeby kupić sobie rower padło na firmę CUBE , był by to cube nature 28″ 2019 rower crossowy, sęk w tym że nie mam teraz możliwości wypróbowania roweru w sklepie i jestem zmuszony kupić rower przez internet, ale nie wiem jaką ramę dopasować do moich wymiarów 180cm. wzrost a wewnętrzny wymiar nogi to 83 bardzo proszę o fachową poradę ponieważ ciężko rozeznać się z tabeli CUBE. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    • Cześć,
      spróbuj przysiąść się chociaż do kilku innych rowerów, aby sprawdzić jaki rozmiar ramy będzie Ci odpowiadał. A potem porównaj geometrię z Cube. Obstawiam, że dla Ciebie okej będzie rama 54 cm, niemniej warto to zweryfikować.

  • Cześć,
    Mam 182/82 i pytanie o rower szosowy, bo jest promocja na Venture sport od Jamisa, ale największy rozmiar to 51cm. Nie wiem jak się to przekłada na wzrost i czy ten rower nie jest zbyt mały, Ciężko dojść z rozmiarami na ich stronie, bo nijak nie ma odniesienia do wzrostu, a jedynie rozmiary ramy…

    • Będzie zdecydowanie za mały. Ta rama ma górną rurę o efektywnej długości 52,6 cm, a Ty potrzebujesz ramy 56/58 i najlepiej przymiarki przed zakupem, jeżeli nie jeździłeś wcześniej na szosie i nie masz punktu odniesienia.

  • witam
    nosze sie zamiarem zakupu szosówki .Mam 176 cem wzrosty, przekrok ok 80cm
    Rózne firmy dlam moich parametrów podają rózne wymiary ramy : S-M labo 52-55 cm:)

    wybrałem sobie rower o ramie 54 – pytanie czy nie będzie on za duzy ?
    czy moje wymiary mieszczą sie w limitach wielkości ramy ?
    czy ewentualna drobna modyfikacja główki polepszy komfort jazdy ?

    Pozdrawia
    Waldek

    • Cześć,
      a jaki rower wybrałeś? Ja mam 175 cm wzrostu i przekrok 74 cm i pod kątem wzrostu najbardziej pasują mi właśnie ramy 53-54 cm. Z wysokością już jest gorzej, bo przy tak niskim przekroku większość ram jest na mnie za wysoka,
      ale w Twoim przypadku jak pionowa rurka będzie miała 46-52 cm to będzie dobrze.

      Oczywiście zawsze polecam przysiąść się do roweru przed zakupem i sprawdzić czy jest okej. Drobne modyfikacje są jak najbardziej możliwe, ale to musisz pojeździć żeby wyczuć czy np. nie chciałbyś sobie wydłużyć/skrócić mostka, albo zmienić jego kąt.

  • Witam,

    posiadam rower trekkingowy (Merida Crossway), rozmiar ramy 55 cm przy wzroście 190 cm i długości nogi 88 cm. Ciągły ból tyłka, a ostatnio ból łokci i kolan doprowadził mnie do poszukiwań odpowiedzi na pytanie czy aby ta konkretna rama nie jest dla mnie za mała / duża.

    Zauważyłem że większość część dystansów jakie pokonuję przejeżdżam na wyprostowanych rękach, stąd zapewne ból łokci ale tylko przy takiej postawie siedzę stosunkowo wyprostowany i sięgam kierownicy. Jakich korekt powinienem dokonać żeby ustąpiły bóle i jazda stała się bardziej komfortowa? Dążyć do bardziej wyprostowanej pozycji czy próbować się bardziej na rowerze „położyć’?

    Pozdrawiam.
    Michał.

    • Cześć,
      geometria roweru crossowego pozwala przyjąć pozycję pośrednią, gdzieś pomiędzy taką z wyprostowanymi plecami, jak na rowerze miejskim, a sportową, znaną z wyścigowych rowerów szosowych. Niemniej tego typu rower powinien dawać komfort jazdy.
      Ciężko mi przez internet powiedzieć czy rozmiar ramy masz dobrze dobrany, warto wybrać się do dobrego sklepu rowerowego, gdzie podpowiedzą Ci czy wszystko jest okej, czy niekoniecznie.

      Ból kolan to znak, że siodełko może być źle ustawione (nie tylko góra-dół, ale także przód-tył): roweroweporady.pl/jak-u…w-rowerze/

  • hej, jaki rower poleciłbyś dla dziewczynki w wieku 9 lat, wzrost 125 cm, przekrok 58cm? Mi wychodzi rama 13” a koło 20” ale nic takiego nie mogę znaleźć.

    • Cześć,
      grunt to przejść się po sklepach i poprzymierzać. Faktycznie jest to taki wzrost, że stoi się pomiędzy kołami 20 a już 24 cale. Nie sugeruję zakupu roweru z większymi kołami, bo jeżeli będzie dużo za duży to zniechęci do jazdy. Niemniej po prostu warto wybrać się do sklepu i
      poprzymierzać. Po wieku domyślam się, że to komunistka, ale zawsze można jej powiedzieć, że to będzie dla kogoś innego, a ona pomoże w zakupach :)

  • Witaj! Czy w tabeli z rozmiarami w rubryce rowerów szosowych podajesz wymiar pionowej rurki czy jak wcześniej w tekście opisałeś jest to wymiar górnej rury ramy? W tekście mówisz że mtb to pionowa a szosa z reguły górna? To jaką podajesz w tabeli? pozdrawiam

  • W zeszłym roku kupiłem trek crocett disc 5 i po przeczytaniu tego artykułu zastanawiam się czy nie dałem się trochę naciągnąć sprzedawcy mówiącemu że ten rozmiar będzie idealny, fakt zostałem zmierzony i od razu została mu dobrana rama ta i tylko ta czyli rozmiar 56 przy wzroście 182 i przekroku 84,5 rower podczas jazdy jest niesamowicie zwrotny i pozwala się kontrolować,ale czasami mam wrażenie że jestem zbyt skurczony, mam zamiar pokombinować z siodełkiem i kierownica. ale główny problem to zaczepianie butem o oponę podczas skrętu, gdy jeżdżę w butach rowerowych wpinanych jest ok, ale gdy chce przejechać się w codziennym obuwiu to wtedy zaczynam zaczepiać butem o oponę i muszę pilnować się by stawiać stopę bardziej z tylu. Taka jazda w codziennych butach wydaje mi się wtedy nienaturalna. Czy rower dobiera się do butów rowerowych,czy raczej mam za małą ramę? Zastanawiam się nad tym ponieważ rozważałem zmianę pedałów na platformowe by rower stał się bardziej uniwersalny i by używać go co dzień do po prostu przemieszczania się. Zauwazylem to dopiero po jakimś czasie od zakupu, a gdy przymiezalem się do roweru miał założone pedały platformowe. Ciekawe czy wymiana ich coś zmieni..

    • Cześć,
      Crockett to rower przełajowy, one z założenia są dość krótkie. Sam Trek dla Twojego wzrostu i przekroku poleca bardziej rozmiar większy (58), szkoda że przy zakupie nie przymierzyłeś się do większej ramy, ale zapewne sprzedający miał tylko ten rower i kombinował.
      Ale nie wszystko stracone, zawsze możesz wymienić wspornik kierownicy na 1-2 cm dłuższy. To niestety nie pomoże z problemem ocierania butami o koło. To może być wina za małej ramy, ale także wada konstrukcyjna roweru, tak się czasem niestety zdarza.

      Co bym zrobił na początek? Wybrał się do sklepu gdzie mają Crocketta w rozmiarze 58 i przymierzył się do niego jak się na nim czujesz, i czy też będzie problem z ocieraniem się opony o buty.

  • Witam, chce kupić krossa level 3 ale mam problem w doborze ramy, mam wzrost 194cm i przekrok 94.5cm. Zastanawiam się nad ramą w rozmiarze 21(L) lub 23(XL) przy kołach 29″. Nie mam możliwości przymierzenia dlatego proszę o rade
    Za odpowiedz dziękuje :)

  • Cześć Łukasz . Pytanko o Krossa Evado 6 w rozmiarze ramy S – 17 . Mam podobny wzrost jak ty – 176 cm i przekrok 77 cm . Przymierzałem się do ramy M- 19 i niestety jest dla mnie za duża . Boję się jednak że S będzie za mała . Idealnie by była rama rama tak z 17.5 . Kross jednak takich nie robi , nawet 18 w Evado nie ma . Na 19 opierałem się na ramie i słabo się z tym czułem . Masz jakieś doświadczenie z tymi ramami?
    Obecnie mam Gianta Rock – rama 19 – koła 26 .

    • Cześć, tak może być, że mieścisz się pomiędzy rozmiarami i za wiele się z tym nie zrobi. Oczywiście można kombinować z Evado w rozmiarze 17″ i wymienić w nim np. mostek na dłuższy, ale bez przymiarki ciężko powiedzieć co będzie.
      Ew. zostaną poszukiwania innego roweru.

      • Witam.Chce kupić Romet Wagant wg moich wymiarów 178/82 musze mieć ramę 20cali której w Romecie nie ma.Pytanie lepiej 19 czy 21 cali??Rower będzie kupiony przez Internet więc nie mam możliwości przymiarki.Dzieki za podpowiedź.

        • Może się okazać, że oba będą pasować, a może się okazać, że żaden z nich. Radziłbym mimo wszystko udać się na wycieczkę w celu przymiarki, żeby uniknąć kłopotliwego odsyłania roweru w razie złego doboru ramy.

    • Witam, zastanawiam się nad zakupem roweru Cube Analog 29″ na stronie producenta podane są wymiary dla ram 19 i 21 cali. Która była by bardziej odpowiednia przy wzroście 184cm i przekrok 84-85 cm? 19 miałem możliwość przymierzenia, 21 jedynie do zamówienia z internetu. Pozdrawiam.

  • Dzień dobry. Zastanawiam się nad dwoma rowerami firmy Kalkhoff lub Focus. Cel jazdy to trekking/cross. Jaki rozmiar ramy poradziłbyś? Wzrost 178, wew. cześć nogi 83,5. Szukałem konkretnych rozmiarówek firmowych ale coś topornie to szło…

    • Cześć, oczywiście najlepiej byłoby się przymierzyć do wybranego roweru w dwóch sąsiednich rozmiarach. Ale celowałbym w Focusie w ramę 19 cali (50 mm pionowa rurka ramy). To moje wstępne wyliczenie, warto to sprawdzić na żywo.

  • dlaczego rama zawsze obija mi jądra czy to wina jąder czy ramy ??? Owijam ramę otuliną do rur CO i trochę to łagodzi „bicia” czy to dobry pomysł???

  • Witam mam 168 cm wzrostu przekrokj jakieś 75 cm zastanawiam się nad zakupem scotta scale 960 pytanie m czy s mieszczę się w obu rozmiarach dziekuje

  • Hej. Wspominałeś o dziwnej rozmiarówce rowerów cube. Otóż mam 186cm wzrostu, długość nogi mierzona od kroku… do podłogi to około 91cm. Gravel cube 58 wydaje się za mały, szosa cube 60 wydaje się lepsza. Znalazłem używkę gravela o rozmiarze 59 czy będzie dobry? Nie wiem. Piszę „wydaje się” bo nie jeździłem nigdy na rowerze o takiej geometrii i ciężko mi stwierdzić który rozmiar jest jakby dobry, wiadomo siedzi i jeździ się inaczej. Jaki Twoim zdaniem rozmiar Cube był by odpowiedni dla moich gabarytów? Pozdrawiam

    • Pisząc o „dziwnej” rozmiarówce, chodziło mi tylko o oznaczenia rozmiarów. Same proporcje ram to już inna sprawa i tu u każdego producenta może wyglądać to inaczej.
      Jeżeli chodzi o zakup roweru, to niestety, ale najlepiej przysiąść się do wybranej sztuki i sprawdzić osobiście czy będzie pasować wszystko.

  • Witam, rower MTB Cube rama 21, koła 29, i czuję że jednak ten rower jest trochę za duży, tak jakby brakuje tej długości w rękach, na początek przesunięte siodełko niewiele zmieniło. Mam pytanie czy warto kombinować z kierownicą czy lepiej sprobować go sprzedać i kupić z mniejszą ramą.

    • Cześć, pamiętaj o tym, że przesuwając siodełko do przodu, może się okazać, że podczas pedałowania ustawiasz nogi w nieprawidłowej pozycji. Zajrzyj do wpisu o tym jak ustawić siodełko i przy pomocy drugiej osoby, sprawdź czy nie masz ustawionego go za bardzo do przodu (czy linia wypuszczona z kolana, nie wypadnie za bardzo do przodu).

      Druga sprawa – czy jesteś w stanie, w butach, swobodnie stanąć nad ramą? Jeżeli nie – to od razu wymieniłbym rower albo samą ramę (kwestia kalkulacji co się bardziej opłaca, nowa, aluminiowa rama Cube kosztuje ok. 800 zł).

      Jeżeli brakuje niewiele, możesz próbować wymienić mostek na trochę krótszy, może kierownicę na lekko giętą. Ale jeżeli rower jest ewidentnie za duży, to będzie tylko pudrowanie. Tak było z moją Moniką lata temu, dostała kiedyś (gdy się jeszcze nie znaliśmy) rower górski, może nawet z ramą 21 cali (przy wzroście 168 cm). Odkąd ją znam, narzekała na ten rower, ale z braku laku na nim jeździła. Próbowaliśmy podmiany wspornika kierownicy na krótszy, ale tak jak pisałem – to było tylko pudrowanie trupa i oczywiście nic nie dało. Szybko sprzedała ten rower i kupiła sobie wtedy górala Cube, na ramie 16 cali z tego co pamiętam, czyli dzień a noc w stosunku do tego co miała.

      Przejdź się po sklepach, przymierz się do rowerów z mniejszą ramą i zobacz czy jak usiądziesz na takim to poczujesz, że „to jest to”.

      • Po dłuższej jeździe bolały mnie kolana, być może z tego powodu, że to siodełko było przesuwane. Jak stoję to mam jeszcze kilka cm do ramy. Mierzyłam 19 i 21. 19 wydawała mi się za mała jeżeli chodziło o nogi a długości rąk ok, przy 21 brakuje mi tej długości w rękach. Spróbuję jeszcze z kierownicą, jeżeli to nic nie da to wymienię na mniejszą ramę. Dziękuję za odpowiedź.

        • Jeżeli z kierownicą nic nie da, to popatrz jeszcze na rowery innych producentów. Ramy różnią się geometrią, przy tej samej wysokości, są krótsze i dłuższe ramy i czasem nie każdy rower musi nam pasować.

    • Witam, jakiego jesteś wzrostu i jaki przekrok? Również zastanawiam sie pomiędzy Cube z rama 19 a 21 z kolami 29″

  • Cześć braci rowerowej…
    Proszę o komentarze który wybrać model roweru :

    www.wysepka.pl/rower…iar_ramy-l
    www.unibike.pl/xenon.html

    Scott sama firma w sobie chociaż różnie mówią i piszą i pewnie jakość też może już nie taka jak kiedyś , ale to takie gdybanie i jakieś komentarze na stronach www. Jak to się ma do UNIBIKE ? To solidna Polska firma która na pewno przykłada się do montażu i spawania ram aluminiowych ( Polski montaż zawsze był bardzo dobry i dokładny ) ,osprzęt rowerów porównywalny .
    Teraz mam unubike vipera 21′ i jestem bardzo zadowolony z niego ale przyszła pora na zmianę na model wyższy . Czekam na wasze opinie może coś pomogą mi w podjęciu decyzji chociaż skłaniam się do Unibike bo już mam i jestem zadowolony ale może pora coś zmienić …

    • Nie wydaje mi się, żeby Unibike spawał w Polsce ramy, jak u większości producentów (poza małymi manufakturami, produkującymi pod konkretnego klienta), ramy zapewne przychodzą gotowe. Może u nas są tylko malowane.

      Jeżeli chodzi o rowery to oba są bardzo porządne. Osprzęt też mają dość podobny. Scott ma dwie klasy wyższą korbę, ale różnicy poza wagą aż takiej nie będzie. Za to Unibike ma dwie klasy lepsze hamulce, co już będzie czuć, ma także manetki Shimano XT dopasowane klasą do przerzutek, co też będzie czuć, będą pracować dużo przyjemniej niż zestaw w Scottcie.

      Niemniej wybrałbym rower, na którym lepiej się czujesz i który bardziej Ci pasuje. Osprzęt oba mają bardzo dobry.

  • Help !
    Chcę kupić mężowi szosówkę (Giant) na urodziny i ma to być niespodzianka. Jak dobrać rozmiar w takim wypadku ?
    Czy sugerować się rozmiarem ramy roweru, na którym jeździ (trekking Author) ?
    Ma 182 cm wzrostu, przekroku nie znam.
    Będę bardzo wdzięczna za jakąkolwiek podpowiedź.

    • Cześć, zawiązać mężowi opaskę na oczy i zabrać go do sklepu rowerowego. Po żadnym pozorem nie kupuj mu roweru, zwłaszcza szosowego, jako niespodzianki! On MUSI się do niego przymierzyć przed zakupem.
      Wszelkie tabelki i wyliczenia są jedynie po to, by wiedzieć mniej więcej, czego szukać, ale bez ostatecznego przymierzenia się lepiej nic nie kupować.

      A chcesz mu kupić bardziej sportowy model czy z geometrią typu endurance?

      • Dzięki, poczytałam trochę i chyba tak trzeba będzie zrobić, nie ma wyjścia.
        Chociaż niespodzianka byłaby fajniejsza :)
        To jest jeden z tańszych modeli – Contend.

      • Witam, mam 170 cm wzrostu i przekrok 81 cm. Chciałabym kupić rower hybrydowy i większość ma rozmiar ramy albo 17 cali albo 20 cali I nie wiem jaki wybrać.?

        • Cześć,
          hybrydowy czyli jak rozumiem crossowy? Z damską czy męską ramą? Jakie rowery masz na oku?

          Polecam wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów, żebyś sprawdziła co Ci najbardziej odpowiada. Rama 17 cali powinna być na Ciebie akurat, ale to warto sprawdzić.

    • Witam
      Wybrałem scotta sub cross 10 , lepiej się na nim czuję i bardzo dobrze mi leży , dziękuję za sugestię,pozdrawiam

  • Hej Łukasz,
    Z Twojego vloga wiem, że miałeś Krossa Inzai w rozmiarze M. Również chciałbym go zakupić i pytanie odnośnie Twojej opinii odnośnie rozmiaru ramy, mam 179cm wzrostu i ok. 78cm rozkroku. Celować w ramę M czy L?

    Mierzyłem rozmiar L w sklepie, niestety nie mieli M-ki. Przy staniu w rozkroku nad ramą było OK, podejrzewam, że mogłoby być kilka cm więcej luzu, ale było ok. Natomiast podczas jazdy wydawało mi się, że kierownica jest trochę za daleko ode mnie i brakuje mi rąk.
    Teraz pytanie czy to kwestia za dużej ramy czy też niedopasowanej wysokości siodełka? Nie regulowałem ze sprzedawcą siodełka, jednak wydaje mi się, że wysokość była w porządku.

    Co myślisz?

    • A szkoda, że nie ustawiłeś (w miarę) siodełka, zobaczyłbyś też, jak wysoko wysunięte miałeś siodełko (być może byłoby bardzo wsunięte). Na moje oko M-ka powinna być dobra. Być może jesteś akurat między dwoma rozmiarami i M-ka powinna być okej. Na mnie nie była za mała.

  • Drodzy Koledzy i Koleżanki,
    wiem, że pytanie trochę nie na miejscu, ale wiem, że w tym zakątku internetu otrzymam najbardziej fachową pomoc :-) Czy orientujecie się, które sklepy rowerowe w Trójmieście (i okolicach) dysponują rowerami gravelowymi, głównie interesują mnie te na stalowych ramach? Zamierzam przesiąść się z obecnego trekkinga właśnie na gravel, ale tu napotykam na problem – tych rowerów po prostu nie ma w sklepach, albo to tylko ja źle szukam? Nie chcę kupować roweru przez internet bez przymierzania, bo kiedyś już tak zrobiłem i to był błąd, który szybko się zemścił. Nie mam jeszcze upatrzonego modelu, ważniejsze jest dla mnie aby rama do mnie pasowała. Na początku kwietnia będzie Bike Expo, mam nadzieję, że przynajmniej tam uda się pomacować tego i owego, ale bardzo chętnie przyjmę wszelkie wskazówki :-)

    • Nie wiem jak ze stalowymi rowerami, ale u Dre Rowery (Gdynia/Gdańsk) raczej na pewno nie będziesz mieć problemów z testowaniem sprzętu. Jakoś pod koniec kwietnia mają być dni testowe, jakiś gravel ma tam być (www.facebook.com/event…393643810/). Teoretycznie w 7annie też powinni być przychylni (w końcu mają tam swoje własne produkty), ale z mojego doświadczenia – mają problemy z kontaktem/komunikacją z klientami/zainteresowanymi.

  • cześć Łukaszu, od dawna śledzę twojego bloga
    Mam pytanie – planuje zakup roweru, mój wybór padł na Tribana 100.
    Pamiętam, że testowałeś ten rower i ocena była pozytywna.
    Mam 180 cm, 82 cm w przekroku i zastanawiam się nad wyborem rozmiaru ramy – M czy L. Do obu się przymierzałem i w sumie w miarę mi pasowały, ale wykombinowałem że lepiej kupić mniejszy rozmiar (będzie lżejszy i bardziej skrętny w ciasnych leśnych duktach) i ewentualnie jeżeli by okazał się ciut za mały – to wymienić mostek na odrobinę dłuższy
    Coś podpowiesz? Pozdrawiam :)

    • Cześć, według wytycznych Decathlonu, wypadasz gdzieś pomiędzy rozmiarami. Osobiście wybrałbym M-kę, bo jeżeli mam do wyboru ramę mniejszą i większą (obie pasujące), to wolę mniejszą – będzie faktycznie trochę zwrotniejsza dla Ciebie i nie będziesz na niej tak wyciągnięty jak na większym rozmiarze. Różnica w wadze będzie pomijalna, nawet jej nie poczujesz :)

  • Witam.
    Mam krótkie pytanie Merida speeder500, czy Canyon roadlite 7.
    Cena nie jest najważniejsza.
    Dzięki za podpowiedź

    • Cześć, jeżeli mówimy o tegorocznym Canyonie, to w tym zestawieniu wybrałbym Meridę.

      Ale zerknij jeszcze na wyprzedażowego Canyona AL SL 8.0: www.canyon.com/pl/fi…l-8-0.html

      Kwestia czy będzie Ci pasował kolor i rozmiar ramy. Dostajesz w nim fajne, systemowe koła DT Swiss, sztywne osie i korbę Shimano Ultegra. Ale już Merida jest bardzo fajnym rowerem. Roadlite 7 zresztą też, ale ma już słabszy osprzęt od Meridy.

  • Witam

    Proszę o pomoc.Poszukuje roweru typu fitness z prostą kierownicą w
    przedziale cenowym 4500-6000 zł. Kompletnie nie znam się w dobraniu
    odpowiedniej dla siebie ramy. Mam 165 cm wzrostu o wadze 65kg,długość
    wew.nogi 73-74 cm,komfortowa pozycja była by bardziej wyprostowana ze
    względu na problem z kręgosłupem ale nie za bardzo.Mam kilka typów i
    bardzo proszę o poradę, który z nich byłby dla mnie odpowiedni do jazdy
    po utwardzonych drogach-szosa itp. Wolałbym mieć możliwość zamontowanie
    opon z wkładką antyprzebiciową typu SmartGuard Schwalbe.

    www.canyon.com/pl/fi…l-8-0.html

    www.rowerymerida.pl/.

    htmlhttps://www.cannondalebikes.pl/rowery/2019-urban-fitness/fitness/quick/quick-disc-1

    www.giant-bicycles.com/pl/fa…-sl-1-2019

    Dzięki za po

    • Cześć,
      zacznę od końca – jeżeli chodzi o opony, to do każdego roweru założysz opony z wkładką antyprzebiciową. Kwestia tylko ich szerokości i czy zmieszczą się do ramy, ale to można ocenić albo po zakupie roweru, albo w sklepie, ew. szukając relacji posiadaczy konkretnego roweru.

      Jeżeli chodzi o pozycję za kierownicą, to mówiąc zupełnie wprost – najlepiej będzie, jeżeli wybierzesz się do sklepu i przymierzysz do wybranych ram i rozmiarów. Ciężko zdalnie ocenić, co dla Ciebie będzie oznaczała bardziej wyprostowana pozycja.

      Na rowerach fitnessowych zwykle nie siedzi się skulonym, jak na super-sportowym rowerze szosowym, ale również nie jest to pozycja z roweru miejskiego, gdzie siedzimy z mocno wyprostowanymi plecami. Jest to gdzieś pomiędzy, ale z lekkim przechyłem na szosowe rowery.

      Co do rozmiaru ramy, to celowałbym oczywiście w coś mniejszego, ale też warto się przymierzyć, bo każdy z nas jest inny i ma chociażby inne proporcje długości nóg do wzrostu.

      Pod kątem osprzętu najciekawiej wypada tutaj Canyon i Merida. Plusem Canyona są sztywne osie w ramie i widelcu (ułatwiają montaż kół, ponieważ tarcza zawsze ląduje tam, gdzie powinna, co jest przydatne przy częstym zdejmowaniu kół) oraz założono tam korbę Shimano Ultegra. Ale za to Merida jest tańsza + będziesz miał możliwość przymierzenia się do niej w Polsce.

  • Cześć
    Jednego nie kapuję. Dlaczego mówi się, że dla większego komfortu lepiej wziąć ramę trochę za dużą, a dla sportowej jazdy trochę za małą? Przecież dłuższa rama wymusza bardziej wyciągniętą pozycję.

    Ten Triban 520, którego testowałem to był jednak L, a nie M. Przy moich 178 cm chyba lepszy będzie M. Tak przynajmniej podaje Decathlon w rozpisce. Ja raczej wolę bardziej wyprostowaną pozycję niż leżącą.

    • To o czym piszesz dotyczy sytuacji, gdy przymierzasz się w sklepie do dwóch rozmiarów i oba są okej, bo jesteś gdzieś na styku rozmiarów (pod kątem wzrostu i długości nóg).

      Ale jeżeli kupisz trochę za dużą ramę i okaże się, że np. po stanięciu okrakiem nad nią, zahaczasz klejnotami o górną rurę (zwłaszcza w rowerze górskim), to już za bardzo nic z tym nie zrobisz. Może się to pojawić zwłaszcza u osób takich jak ja, które mają dość krótki przekrok w stosunku do wzrostu. Większe ramy często pasują do mojego wzrostu, ale już przekrok nie i muszę brać mniejszy rozmiar.

  • Witam mam pytanie , jak jeżdżę rowerem
    MTB giant talon 4 z 2015r i mam go w rozmiarze L a L to niby odpowiednik 20cali to rower w sklepie sprzedali mi za duży tak ?
    Mam 180 wzrostu i przekrok 82 cm a z tabelki która wrzuciłeś powinienem dostać rozmiar M

  • Dzień dobry,
    Mam rower crossowy rama 19. Długość nogi 86 cm, wzrost 180 cm. Według przelicznika powinienem mieć rozmiar 21, tyle, że teraz mam tylko 3 cm od krocza do górnej rury. Ogólnie jeździ mi się wygodnie, ale po dłuższej wycieczce trochę bolą mnie nadgarstki. Czy według Pana jest to kwestia rozmiaru ramy (tzn. 21 byłaby lepsza)?

    • Hej, rama 20-21 cali (rurka podsiodłowa ok. 52 cm) powinna być na Ciebie akurat. 3 cm od górnej rury jest spoko, to nie rower górski, gdzie ten prześwit teoretycznie powinien być większy, ale to nie jest aż tak zależne od rozmiaru ramy, co bardziej od poprowadzenia górnej rury. W każdym razie jeżeli nie ocierasz niczym ramy, to jest dobrze :)

      Jeżeli chodzi o nadgarstki, to jak wsiądziesz na rower, przyjrzyj się czy nie masz ich zbyt mocno zgiętych. Teoretycznie idealnie by było, gdyby nadgarstki były w jednej linii z ramionami, pomagają w tym ergonomiczne chwyty kierownicy, które tak ustawiają dłoń. Ale równie dobrze pomóc mogą Ci rękawiczki z żelowymi wstawkami, które odciążą uciskane nerwy na dłoniach.

      Ciężko powiedzieć bez zobaczenia na żywo jak to wygląda. Natomiast na pewno bym tego nie lekceważył, tylko szukał przyczyny.

      • Ja osobiście uważam dokładnie odwrotnie , jeżeli kolega ma wzrost 180 cm i długie nogi bo 86 cm ( ja mam 179,5 i nogę 87 ) to znaczy że ma krótki tułów a to oznacza że duża rama wcale nie będzie dla niego dobra bo będzie się musiał mocno wyginać i stąd pojawiają się bóle nadgarstków pleców i szyi . Ja miałem ten właśnie problem bo sugerowałem się długością nogi . Do tego mam długą szyję . To powoduje że dobieranie roweru według długości nogi czy wzrostu kompletnie się u mnie nie sprawdza , lepiej się czuję na mniejszych rowerach ( z reguły wybieram rozmiar M ) . Powinno się zwracać uwagę na proporcje ciała . Bo zupełnie inaczej na tym samym rowerze będzie się czuła osoba o wzroście 180 cm i nodze 82 cm a osoba o wzroście 180 cm i nodze 87 cm i odwrotnie przy nodze 87 cm i wzroście 185 cm będzie inaczej niż nodze 87 i wzroście 180 cm . Tabelki z rozmiarami można sobie wsadzić między książki .

        • Zgadzam się, nic nie zastąpi przymierzenia się do roweru w sklepie (nie mówiąc o jeździe próbnej, bo to już w ogóle bajka). Rowery też są różne, o różnych proporcjach długości rurek, kątach itd. Tabelki są tylko pomocnicze, a i tak trzeba wszystko skonfrontować z rzeczywistością.

          Tak samo w przypadku Sq72 – trzeba byłoby go zobaczyć na tym rowerze. Może mniejsza rama wcale nie byłaby dobra. Może wystarczy w obecnym rowerze wymienić mostek na krótszy. A może problem z nadgarstkami bierze się z innej przyczyny. Można gdybać.

  • Witam zamierzam zakupić rower Cube Stereo 120 black/blue model 2018 , według wyliczeń powinienem zakupić przy rozmiarze koła 27,7- 19,5 a przy 29-20,4. Mam pytanie jak to się ma do roweru typu full gdzie rozmiary ramy są trochę inne ? I jeszcze jedno pytanie czy jeżeli cena na ten konkretny model jest obniżona z 6800zł na 5800 to czy można spodziewać się niższej np. w październiku bądź szybciej? I czy ten model ma manualne blokowanie amora tylnego np. na sfalt. Z góry dziękuję za informację zwrotną

    • Cześć, jeżeli chodzi o rozmiar, to nie ma niestety nic lepszego, niż przysiąść się do wybranych rozmiarów i samemu sprawdzić.

      A 15% to „standardowa” zniżka na początek, którą daje wiele marek. A czy będzie większa wyprzedaż? To już ryzykowna sprawa. Może będzie, może nie będzie. Wszystko zależy od liczby sztuk tych rowerów w sklepach. Jeżeli będzie ich mało i szybko się rozejdą, no to sam wiesz :)

  • Panie Łukaszu,
    Zastanawia mnie tylko czy pomiar ma być rzeczywiście bez obuwia- wszak z moimi butami mtb to są jakieś 3 cm różnicy…

    • A jak zmienisz buty na inne, które będą miały mniejszy bieżnik? :) Te wszystkie wzory wynikają z przyjętych proporcji i należy je traktować jedynie jako wyjściową bazę. Bo rowery mają różną geometrię, są wyższe, niższe, bardziej i mniej agresywne. Tak czy siak bez sprawdzenia roweru w sklepie, albo dokładnego porównania z geometrią obecnego roweru się nie obędzie.

  • Zapomniałam obecny rower to arkus classic, ale rama to 19′ a poziomy element ramy nie jest nachylony pod kątem.

  • Witam. Planuję zakupić rower do jazdy zarówno po szosach jak i terenie (sporo wzniesień) są to głównie utwardzone drogi ale ze żwirem, drobnymi kamieniami, dużą ilością piachu, igliwia, pobocza szos wyglądają podobnie. Obecnie używam Arkus Classic z męską ramą koła 26, niestety przy częstym używaniu na dłuższych trasach(nawet 10 km) jazda jest niekomfortowa, cierpną dłonie dokuczają mięśnie pleców, przedramion. Przez długi okres czasu z uwagi na uraz ścięgna Achillesa roweru używałam na dystansie paru km i niezbyt często,więc nie było to odczuwalne. Mam 167 cm wzrostu, długość nogi po wewnętrznej to 77 cm. Zastanawiałam się nad rowerem Spartacus Cross damka wspomnianym przez pana na blogu, nie wiem tylko jaki rozmiar ramy mam wybrać 17/19 oraz czy sprawdzi się w opisanych warunkach przy częstym używaniu na trasie 15- 30 km. Proszę o podpowiedź, jeżeli miał pan okazję sprawdzić ten rowerek lub tez co wynika z pańskiego doświadczenia.

    • Hej,
      jeżeli cierpną Ci dłonie, dokuczają mięśnie pleców, to masz za dużą ramę. 19″ to rozmiar dla osoby o wzroście bliżej 185 cm. Przy Twoim celowałbym bardziej w coś z ramą 16″.

      Nie kupuj nic przez internet na razie. Wybierz się do kilku sklepów rowerowych, przymierz do różnych rowerów w różnych rozmiarach i sama oceń, na którym będzie Ci najwygodniej. Sprzedających słuchaj, ale nie wierz im do końca, zwłaszcza w zapewnienia, że mimo, że nie mają akurat mniejszego rozmiaru do przymiarki, to jak pojeździsz, do się przyzwyczaisz do większego (autentyk, który osobiście słyszałem!).

  • Witam. Zastanawiam się nad kupnem roweru. Po obejrzeniu kilku Twoich filmów na YT zdecydowałem, że będzie to rower szosowy lub fitnessowy (bardziej jestem za tym drugim ze względu na uniwersalność). Miałeś styczność z rowerami KS CYCLING? Są tanie, podobają mi się wizualnie ale nie znam się kompletnie na osprzęcie. Nie mam też możliwości zobaczyć tych rowerów na żywo. Musiałbym kupić w ciemno.
    Pozdrawiam

  • Witam przymierzam sie do zakupu roweru kross evado 6.0 mam 185 wzrostu i 83cm od ziemi do krocza i wedlug obliczen firmy kross z tabel wynika ze powinienem wziac rower o rozmiarze 19cali pisalem do sklepu w ktorym byl ten rower i sprzedawca pod moj wzrost poleca zdecydowanie rozmiar 21 . Dodam ze moj brat ma rower crosowy kands rozmiar 19 i pasuje idealnie prosze o jakas porade pozdrawiam

    • Hej,
      1) wybierz się do sklepu i przymierz do takiego Krossa, to będzie najlepsze rozwiązanie

      2) Sprawdź sam wymiary roweru Twojego brata i porównaj z tym co podaje Kross na swojej stronie

      3) Masz dość krótkie nogi w stosunku do wzrostu (tak jak ja), więc może być tak, że dla wzrostu dobra będzie rama 21″, ale dla samych nóg 19″.

      I według mnie, Ty jesteś właśnie pomiędzy tymi dwoma rozmiarami. Raczej z naciskiem na 19 cali, ale tak jak pisałem wyżej – najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć do obu tych rozmiarów.

  • chce kupic rower cannondale quick 1 disc 2017 i nie wiem jaki rozmiar ramy. mam 177 i przekrok 86. mój dylemat to M czy L

    • Cześć, dobór rozmiaru ramy to temat, którego niestety mój wpis nie wyczerpuje. I chyba żaden nie wyczerpie, bo ludzie różnią się od siebie budową ciała a także preferencjami co do pozycji za kierownicą.

      Byłoby najlepiej, gdybyś przysiadł się do tego roweru przed zakupem, a jeżeli kupujesz wysyłkowo, to popatrz w okolicznym sklepie czy nie mają czegoś podobnego i porównaj z tym Cannondale’m.

  • Witam,

    Potrzebuję porady co do rozmiaru który wybrać. Rower to RIVERSIDE 120 B’TWIN. Niestety na stronie są tylko wersje S,M,L. Rower będzie do jazdy na działeczkę z dzieckiem w foteliku – około 3km więc cudów od samego sprzętu nie oczekuję ;)
    Mam 171,5 cm wzrostu oraz około 77 cm długośc nogi.

    • Hej, oczywiście najlepiej wybrać się do Decathlonu i przymierzyć. Ale wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że M-ka powinna być okej.

  • Przecież to się nie trzyma kupy. Jakie znaczenie ma długość rurki na której osadzone jest siodełko. Ważna jest odległość od suportu do wierzchu siodełka czyli prawie długość nogi, a rurka, która wg ciebie jest rozmiarem ramy może być znacznie krótsza, bo ramy często mają inny kształt niż ta na rysunku. Nic się nie mówi o długość ramy i rodzaj kierownicy, a to przecież wpływa na to jaką pozycję przyjmiemy za kierownicą, czyli o komforcie jazdy.

    • „Jakie znaczenie ma długość rurki na której osadzone jest siodełko.”

      Zwykle ramy rowerowe budowane są według standardowych prawideł. Tzn. proporcje pionowej rurki ramy są zachowane w stosunku do poziomej (wirtualnie poprowadzonej).

      „Ważna jest odległość od suportu do wierzchu siodełka czyli prawie długość nogi”

      Jest istotna (choć nie tylko ona), ale niewielu producentów podaje zakres w jakim można ustawić siodełko.

      „a rurka, która wg ciebie jest rozmiarem ramy może być znacznie krótsza, bo ramy często mają inny kształt niż ta na rysunku.”

      Tak, zgadza się. Przy nietypowych ramach (przy typowych zresztą też), warto sprawdzić w sklepie, która rama najbardziej nam pasuje. Czasami też, gdy rama jest mocno opadająca, producenci podają nie tylko długość pionowej rurki, ale także jej wirtualną długość.

      „Nic się nie mówi o długość ramy”

      Jest to cecha, która przyjęła się przy określaniu rozmiaru ramy szosowej. Choć i tak trzeba tam patrzeć na jej stosunek do pionowej rurki ramy, bo wiele tutaj zależy od geometrii. Oczywiście do tego dochodzą takie elementy jak długość główki ramy, stack, reach. To co znajdziesz w tym wpisie, to jedynie punkt wyjścia do dalszego sprawdzania rozmiaru.

      „i rodzaj kierownicy, a to przecież wpływa na to jaką pozycję przyjmiemy za kierownicą, czyli o komforcie jazdy.”

      Jeżeli chodzi o szerokość czy gięcie kierownicy, to zawsze możemy ją skrócić/wymienić na inną. Tak samo zresztą ze wspornikiem kierownicy. Jest cała masa osób (w tym ja), które nie są do końca „standardowej” budowy. Np. przy danym wzroście mają dość krótkie, albo bardzo długie nogi i patrząc po nogach – pasuje im rama np. 17″, a po wzroście 19″. I wszystkie kalkulatory internetowe wymiękają. Ja np. nie jestem w stanie wyliczyć odpowiedniego rozmiaru ramy na stronie Canyona, bo podaje on, że osób o takich parametrach jak ja – 175 cm i przekrok 74 cm po prostu nie ma :) i zalecają kontakt z obsługą.

      W innym przypadku, np. przy tabelce producenta odnośnie Gianta AnyRoad, wypadałem na styku rozmiaru S i M. I tak naprawdę bez przymierzenia się w sklepie, trudno byłoby ocenić, który rozmiar wybrać. Bo oba pewnie by mi pasowały, ale na jednym z nich czułbym się zdecydowanie lepiej :)

    • Cześć, ja bym celował w ramę 19 cali. Ale warto oczywiście przed zakupem przymierzyć się do tego rozmiaru.

      • Jak dzwoniłem do sklepu do powiedzieli na podstawie wzrostu, że 17 cali, nie pytali o przekrok. Dodatkowo zastanawiam się jak jest ze zwrotnością roweru z większą ramą bo planuję jeździć
        z dzieckiem 4 letnim w foteliku montowanym z tyłu do ramy.

        • A to kupujesz przez internet czy stacjonarnie? Najlepiej wybierz się do kilku sklepów i poprzymierzaj do różnych modeli, w różnych rozmiarach (ustawiając siodełko oczywiście).

          I poczujesz na którym czujesz się najlepiej, a potem w domu porównaj geometrię z wybranym Unibike (sama informacja że to 17 czy 19 cali nie zawsze wiele mówi).

          Często wypada się też pomiędzy rozmiarami i można wedle uznania wziąć mniejszy lub większy rozmiar.

    • Pytasz o rower szosowy? Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli pozioma rurka ramy będzie miała 53 cm, to rower może być trochę za mały. Ale niektórzy lubią krótkie ramy szosowe i dopasowują je do siebie wymieniając mostek. Ale… takie rzeczy trzeba robić z głową i najlepiej po przymierzeniu się do roweru w sklepie, a najlepiej korzystając z profesjonalnego bikefittingu.

  • Witaj,
    mam mały dylemat odnośnie wielkości ramy. Spodobał mi się Cube SL Road Race model 2015. Nie zaprzeczam że ma bardzo przyjemną cenę :) tylko ze ostały się jedynie ramy oznaczone jako 53cm. Roweru nie mam niestety jak „przymierzyć” na żywo do siebie (znajduje się jakieś 600km ode mnie – kompletnie inna część kraju) stąd pytanie czy taka rama powinna być odpowiednia dla mnie czy jednak za mała
    mam 180cm wzrostu i długość nogi około 79cm

    • tak przy okazji – czytając Twoje testy widziałem właśnie Cuba SL Road. Może pamiętasz jak maksymalnie szerokie opony przyjmie rama i obręcze? docelowo to chciałbym z tego takiego „wana be gravel” zrobić z prosta kierownica :)