Rozmiar ramy rowerowej – jaki wybrać?

Jaki rozmiar ramy roweru wybierzemy, kupując nowy (lub używany) jednoślad, to kluczowa sprawa dla naszej wygody. Jazda na zbyt małej lub zbyt dużej ramie może powodować frustrację i zniechęcenie. Nie dajcie sobie wmówić, że da się to korygować ustawieniem wysokości siodełka (które musi być ustawione tak, aby pasowało do długości nóg, a nie rozmiaru ramy) czy długością wspornika kierownicy. Oczywiście, w pewnym – niewielkim – zakresie jest to możliwe. Ale jeżeli rama jest zdecydowanie zbyt mała lub zdecydowanie zbyt duża, próby ratowania tej sytuacji z pewnością się nie udadzą.

Przymierz się do różnych rozmiarów

W najlepszej sytuacji są osoby, które mogą obejrzeć (i ewentualnie kupić) rower osobiście. Wystarczy dobrze ustawić siodełko i praktycznie od razu będziesz czuć, czy rozmiar ramy Ci odpowiada. Jeżeli rama jest za mała, będziesz mieć wrażenie, że zaraz przywalisz kolanami w kierownicę (m.in. dlatego rozmiaru ramy nie dobiera się do wzrostu, a do długości nóg, o czym za chwilę), albo otrzesz butem o oponę podczas skręcania. Na zbyt dużej ramie będziesz się wyciągać, by dosięgnąć kierownicy. Poza tym siodełko będzie ustawione tak nisko, w stosunku do kierownicy, że będziesz mieć wrażenie, że coś nie gra.

Rozmiar ramy roweru

 

W komfortowej sytuacji są osoby kupujące nowy rower. W dobrym sklepie będą dostępne rowery w różnych rozmiarach ram, będziesz mógł się przysiąść do każdego i ocenić która rama Tobie bardziej odpowiada. Z teoretycznych wyliczeń, które zaraz przeprowadzimy, czasem okazuje się, że trafiasz idealnie pomiędzy dwa sąsiednie rozmiary ram. Wtedy najlepszym wyjściem jest sprawdzenie, na którym poczujesz się lepiej.

Często dwa rozmiary ramy pasują

To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że do sportowej jazdy można kupić ciut za małą ramę (zwłaszcza w przypadku rowerów szosowych), natomiast do bardziej relaksacyjnej ciut za dużą, by była wygodniejsza. Osobiście uważam, że profesjonaliści dobrze wiedzą jaki rozmiar ramy im najbardziej odpowiada, natomiast amatorzy niech szukają ramy dopasowanej do siebie.

Dobór odpowiedniego rozmiaru jest ważny, również z tego względu, że późniejsza zmiana ramy nie jest taka prosta. Oczywiście da się to zrobić, a ramy nie są aż tak drogie (te proste, aluminiowe modele przynajmniej). Dla tych, którzy zastanawiają się nad zakupem samej ramy, polecam zajrzeć tutaj, by porównać ich ceny.

Zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będę wdzięczny za subskrybowanie mojego kanału :)

Jak obliczyć odpowiedni rozmiar ramy

Pierwsza sprawa – jak dobrać rower do wzrostu? Ano, potrzebne jest tu sprostowanie, wzrost to nie jest pierwszy parametr do sprawdzenia. Wielu sprzedających uczepiło się tego jak rzep psiego ogona. Zapominając przy okazji, że każdy z nas trochę różni się anatomią, a kobiety mają statystycznie trochę dłuższe nogi w stosunku do reszty ciała. Ważniejsza jest długość nogi (a w zasadzie przekrok) od krocza do ziemi.

Aby go zmierzyć, należy stanąć boso przy ścianie, między nogi wsunąć książkę (a najlepiej poziomicę) i przesunąć maksymalnie do góry, ale tak by niczego nie uwierała, a stopy rozsunąć na kilkanaście centymetrów. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.

Wynik jaki otrzymasz pomnóż przez odpowiedni współczynnik, w zależności od tego jakiego roweru szukasz.

W przypadku roweru górskiego z kołami 26 lub 27,5 cala pomnóż przez 0,226 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,57 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku roweru górskiego z kołami 29 cali pomnóż przez 0,238 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,6 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów trekkingowych/crossowych/fitness/miejskich długość nogi pomnóż przez 0,25 by otrzymać wynik w calach lub przez 0,63 by otrzymać wynik w centymetrach.

W przypadku rowerów szosowych długość nogi pomnóż przez 0,26 by otrzymać wynik w calach (choć w szosowych zazwyczaj nie stosuje się calowej miary) lub przez 0,66 by otrzymać wynik w centymetrach.

Czym jest liczba, którą otrzymasz? Jest to teoretycznie wyliczona długość pionowej rury ramy, mierzona od środka suportu (czyli środka korby), aż do samego końca rurki. Większość producentów podaje ten wymiar jako rozmiar ramy, aczkolwiek najlepiej jest patrzeć nie na samą etykietkę na rowerze, a na rysunek, który producenci zamieszczają na swoich stronach internetowych. Zdarza się bowiem, że jakaś marka bierze swoją rozmiarówkę „z kosmosu”, jak chociażby Cube na którym jeździłem. Na rysunku poniżej widać grafikę ilustrującą wymiary ramy w rozmiarze 53 cm. Skąd Cube wziął ten rozmiar, do dziś nie wiem. Dla mnie ma ona rozmiar 49 cm (19-19,5 cala).

Jak dobrać rower do wzrostu

Poniżej zamieszczam tabelkę, która pomoże Ci we wstępnym wyborze odpowiedniej ramy.

Rozmiar ramy rowerowej
Kliknij aby powiększyć

Wszystkie podane rozmiary w tabeli są przeze mnie zaokrąglone. Nie musisz z uporem maniaka szukać idealnie dopasowanej ramy, zwłaszcza, że producenci przygotowują daną ramę zazwyczaj tylko w kilku rozmiarach. Wystarczy, że będziesz wiedzieć w jakich rejonach się poruszać.

Sprawdź swoje wyliczenia w sklepie

Ale jeszcze raz podkreślę – jest to tylko teoretycznie wyliczenie. Być może będziesz lepiej czuć się na trochę mniejszej lub trochę większej ramie. Nie jest też tak, że wszystkie ramy są budowane w tych samych proporcjach. Długość rury podsiodłowej jest tylko jednym z parametrów. Najlepiej sprawdzić czy rozmiar ramy będzie Ci pasował samemu, a tabelkę potraktować jedynie jako punkt wyjścia. Przypomnę jeszcze, że „naprawianie” złego rozmiaru ramy za pomocą wysokości siodełka i długości mostka może nie dać efektów. Jeżeli będziesz mieć dużo za dużą ramę, możesz mieć problem, by stanąć okrakiem nad rowerem. A jeżeli założysz sporo krótszy wspornik kierownicy, zmieni się charakterystyka prowadzenia roweru i ona może Ci nie odpowiadać. W przypadku za małej ramy, tak jak pisałem wcześniej, może się zdarzyć sytuacja, że będziesz ocierać stopą o oponę podczas skręcania, co nie jest wskazane.

A jeżeli oprócz rozmiaru ramy, wahasz się nad wyborem roweru, zajrzyj do moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.