Przegląd gwarancyjny roweru – na czym polega

Producenci rowerów zazwyczaj zastrzegają sobie, że aby gwarancja na nowy rower była ważna, należy stawić się po przejechaniu pierwszych 500 kilometrów do serwisu na przegląd gwarancyjny (zazwyczaj płatny 20-60 zł). Czy takie działanie jest zgodne z prawem i czy możemy dochodzić praw gwarancyjnych (czy rękojmi) na podstawie tylko dowodu zakupu? W tej sprawie opinie w tej sprawie są podzielone. Tutaj do akcji musiałby wkroczyć Rzecznik Praw Konsumenta. Jednakże niezaprzeczalnym faktem jest, że jak już kupimy naszego wymarzonego rumaka, warto po przejechaniu kilkuset pierwszych kilometrów – zrobić mu przegląd. W serwisie lub samemu (jeżeli mamy odpowiednie narzędzia) – wszystko jedno. Byleby go zrobić, bo nowe części lubią dostawać luzów tam gdzie nie trzeba i dobrze by było, gdyby nie dostały większych :) Nie jest to skomplikowana sprawa, poniżej znajdziecie listę punktów, które należy sprawdzić, wraz z linkami do poradników jak to zrobić.

Czy robić przegląd w rowerze gwarancja
fot. Keith Gallagher

Najważniejsze czynności jakie należy wykonać to:
– regulacja przedniej przerzutki
– regulacja tylnej przerzutki
– dokręcenie śrub i nakrętek
– sprawdzenie i regulacja ewentualnych luzów w sterach
– sprawdzenie naciągu szprych i centrowanie kół
– kontrola mechanizmu korbowego i elementów układu napędu
– kontrola stanu mocowania kół
– kontrola stanu ogumienia (ciśnienie, ewentualne wady opony)
– sprawdzenie stanu hamulców i regulacja
– sprawdzenie sprawności i skuteczności działania pozostałych podzespołów roweru.

 

 

Innymi słowy warto zadbać, by rower był sprawny i gotowy do jazdy. Lepiej z przymrużeniem oka patrzeć na deklaracje sprzedających, zwłaszcza tych internetowych, że rower został wyregulowany przed sprzedażą. Bywa z tym naprawdę różnie. Część z elementów na liście powyżej wpływa tylko na komfort jazdy. Jednak zdecydowana ich większość, znacząco wpływa na bezpieczeństwo dalszej jazdy – warto o tym pamiętać.