Jaką kasetę rowerową kupić?

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, przed zakupem nowej kasety, jest ustalenie kompatybilności z innymi komponentami w rowerze. Podstawą jest liczba przełożeń na manetce od tylnej przerzutki – jeżeli mamy manetkę na 9 przełożeń – to taką kasetę musimy kupić, jeżeli na 7 – to na 7 przełożeń itd.

Gdy liczba przełożeń jest już ustalona, czas wybrać ich zakres. Dla różnych zastosowań kupuje się różne kasety. Minimalna liczba ząbków (w najpopularniejszych kasetach) na najmniejszej zębatce to 11 zębów (w przypadku kaset Shimano) lub 10 zębów (w przypadku kaset SRAM). Maksymalnie na największej zębatce może się znaleźć 50 zębów.

W rowerach górskich najpopularniejsze są kasety o rozstawie od 11-32 do 11-46, z uwagi na ich dużą uniwersalność. W rowerach turystycznych, trekkingowych, a także innych popularnych rowerach, ilość ząbków w kasecie waha się między 12-32 a 13-34. W rowerach szosowych najczęściej używa się kaset od 11-23 do 11-28, choć coraz częściej w rowerach dla amatorów montuje się kasety 11-32, dzięki czemu można uzyskać lżejsze przełożenia.

Trzeba koniecznie pamiętać o pojemności przerzutki! Nie każda przerzutka obsłuży kasetę o dużym zakresie przełożeń. Zapraszam do lektury podlinkowanego wpisu.

Więcej o tym, ile biegów warto mieć na kasecie i jak zakres wybrać, opowiadam w jednym z odcinków Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Laik powiedziałby, że w każdym przypadku, najlepszy byłby najbardziej uniwersalny zakres – czyli np. 11-34 (11 ząbków na najmniejszej zębatce, 34 na dużej). Taki zakres pozwala pedałować z dużą mocą na płaskich odcinkach albo z górki (11 zębów), a także z małą, na bardzo stromych podjazdach (34 zęby). Niestety takie podejście zupełnie się nie sprawdza, choć producenci rowerów, czasami próbują nam pokazać, że jest inaczej. W praktyce, tak szeroki zakres przełożeń przyda się głównie posiadaczom rowerów górskich, i to tylko takim, którzy wjeżdżają na większe wzniesienia. Do typowej jazdy, spokojnie wystarczy kaseta 11-28. I nie tylko w rowerze górskim, także w trekkingu czy rowerze miejskim.

Rower ile zębów

Ktoś może zapytać: „Ale co to za różnica? Kupię 11-34 albo 13-32 i w razie potrzeby, będę miał te 34 zęby”. Powodów, by nie kupować takiej kasety (jeżeli naprawdę jej nie potrzebujemy) jest kilka:

1. Amator nie wykorzysta 34 zębów. Gdy pojawi się tak strome wzniesienie, które wymagałoby 34 zębów z tyłu – lepiej zejść z roweru i ten odcinek przejść (będzie szybciej).

2. Na kasecie o mniejszej liczbie zębów na górze, łatwiej dobrać odpowiednie przełożenie do aktualnych potrzeb. Przy większej rozpiętości przełożeń – co normalne – liczba zębów na poszczególnych zębatkach zwiększa się szybciej i trudniej uzyskać dokładnie takie przełożenie, jakiego się potrzebuje.

3. Dla maniaków odchudzania rowerów – kasety o mniejszym zakresie przełożeń są lżejsze. Nie ma sensu wozić ze sobą czegoś, czego się nigdy nie użyje, prawda?

Szukając nowej kasety najlepiej sprawdzić, na których przełożeniach jeździmy najczęściej. Jeżeli 32-34 zęby są używane sporadycznie albo wcale – najlepiej całkowicie z nich zrezygnować.

Jaką zębatkę tryb kupić do roweru

Inaczej patrzy się na zakres kasety, w przypadku napędu z dwiema, albo jedną tarczą na korbie. Wtedy te brakujące tarcze, musi w pewien sposób rekompensować zakres na kasecie. Stąd właśnie dostępne są kasety 11-46 (w przypadku 11. rzędowych) lub nawet 11-50 (12. rzędowe). Pisałem o tym we wpisie – czy korba z jedną tarczą, to dobry wybór.

Kupując nową kasetę należy wymienić również łańcuch – zwłaszcza gdy obecny ma już dużo kilometrów za sobą. Założenie nowej kasety, a na nią starego łańcucha – spowoduje jego przeskakiwanie po ząbkach kasety. Łańcuch oczywiście należy dobrać do liczby przełożeń, ponieważ różnią się one (łańcuchy) szerokością, więc nie będą zbyt dobrze współpracowały (lub nie będą wcale) z kasetą o innej liczbie zębatek.

Najpopularniejsi producenci w Polsce to oczywiście Shimano i SRAM. Kupić można również kasety Campagnolo czy SunRace, oraz kilku innych mniej znanych producentów. Namawiałbym jednak do kupowania kaset dobrych marek – podstawowe modele nie są drogie, a gwarantują niezawodność i jakość (brzmi jak hasło reklamowe, ale to fakt).

Jeżeli chcesz wymienić kasetę zajrzyj również do artykułów: o wymianie kasety oraz o wymienianiu łańcucha w rowerze.