Jaką kasetę rowerową kupić?

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, przed zakupem nowej kasety, jest ustalenie kompatybilności z innymi komponentami w rowerze. Podstawą jest liczba przełożeń na manetce od tylnej przerzutki – jeżeli mamy manetkę na 9 przełożeń – to taką kasetę musimy kupić, jeżeli na 7 – to na 7 przełożeń itd.

Gdy liczba przełożeń jest już ustalona, czas wybrać ich zakres. Dla różnych zastosowań kupuje się różne kasety. Minimalna liczba ząbków (w najpopularniejszych kasetach) na najmniejszej zębatce to 11 zębów (w przypadku kaset Shimano) lub 10 zębów (w przypadku kaset SRAM). Maksymalnie na największej zębatce może się znaleźć 50 zębów.

W rowerach górskich najpopularniejsze są kasety o rozstawie od 11-32 do 11-46, z uwagi na ich dużą uniwersalność. W rowerach turystycznych, trekkingowych, a także innych popularnych rowerach, ilość ząbków w kasecie waha się między 12-32 a 13-34. W rowerach szosowych najczęściej używa się kaset od 11-23 do 11-28, choć coraz częściej w rowerach dla amatorów montuje się kasety 11-32, dzięki czemu można uzyskać lżejsze przełożenia.

Więcej o tym, ile biegów warto mieć na kasecie i jak zakres wybrać, opowiadam w jednym z odcinków Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Laik powiedziałby, że w każdym przypadku, najlepszy byłby najbardziej uniwersalny zakres – czyli np. 11-34 (11 ząbków na najmniejszej zębatce, 34 na dużej). Taki zakres pozwala pedałować z dużą mocą na płaskich odcinkach albo z górki (11 zębów), a także z małą, na bardzo stromych podjazdach (34 zęby). Niestety takie podejście zupełnie się nie sprawdza, choć producenci rowerów, czasami próbują nam pokazać, że jest inaczej. W praktyce, tak szeroki zakres przełożeń przyda się głównie posiadaczom rowerów górskich, i to tylko takim, którzy wjeżdżają na większe wzniesienia. Do typowej jazdy, spokojnie wystarczy kaseta 11-28. I nie tylko w rowerze górskim, także w trekkingu czy rowerze miejskim.

Rower ile zębów

Ktoś może zapytać: „Ale co to za różnica? Kupię 11-34 albo 13-32 i w razie potrzeby, będę miał te 34 zęby”. Powodów, by nie kupować takiej kasety (jeżeli naprawdę jej nie potrzebujemy) jest kilka:

1. Amator nie wykorzysta 34 zębów. Gdy pojawi się tak strome wzniesienie, które wymagałoby 34 zębów z tyłu – lepiej zejść z roweru i ten odcinek przejść (będzie szybciej).

2. Na kasecie o mniejszej liczbie zębów na górze, łatwiej dobrać odpowiednie przełożenie do aktualnych potrzeb. Przy większej rozpiętości przełożeń – co normalne – liczba zębów na poszczególnych zębatkach zwiększa się szybciej i trudniej uzyskać dokładnie takie przełożenie, jakiego się potrzebuje.

3. Dla maniaków odchudzania rowerów – kasety o mniejszym zakresie przełożeń są lżejsze. Nie ma sensu wozić ze sobą czegoś, czego się nigdy nie użyje, prawda?

Szukając nowej kasety najlepiej sprawdzić, na których przełożeniach jeździmy najczęściej. Jeżeli 32-34 zęby są używane sporadycznie albo wcale – najlepiej całkowicie z nich zrezygnować.

Jaką zębatkę tryb kupić do roweru

Inaczej patrzy się na zakres kasety, w przypadku napędu z dwiema, albo jedną tarczą na korbie. Wtedy te brakujące tarcze, musi w pewien sposób rekompensować zakres na kasecie. Stąd właśnie dostępne są kasety 11-46 (w przypadku 11. rzędowych) lub nawet 11-50 (12. rzędowe). Pisałem o tym we wpisie – czy korba z jedną tarczą, to dobry wybór.

Kupując nową kasetę należy wymienić również łańcuch – zwłaszcza gdy obecny ma już dużo kilometrów za sobą. Założenie nowej kasety, a na nią starego łańcucha – spowoduje jego przeskakiwanie po ząbkach kasety. Łańcuch oczywiście należy dobrać do liczby przełożeń, ponieważ różnią się one (łańcuchy) szerokością, więc nie będą zbyt dobrze współpracowały (lub nie będą wcale) z kasetą o innej liczbie zębatek.

Najpopularniejsi producenci w Polsce to oczywiście Shimano i SRAM. Kupić można również kasety Campagnolo czy SunRace, oraz kilku innych mniej znanych producentów. Namawiałbym jednak do kupowania kaset dobrych marek – podstawowe modele nie są drogie, a gwarantują niezawodność i jakość (brzmi jak hasło reklamowe, ale to fakt).

Jeżeli chcesz wymienić kasetę zajrzyj również do artykułów: o wymianie kasety oraz o wymienianiu łańcucha w rowerze.



  • Anonymous

    Panie autorze. Skąd mam wziąć wartość twardości materiału jak żaden producent tego nie podaje? Czy HG50 jest twardsze niż HG30? Jeżeli tak to skąd to wiadomo? Żaden producent o tym nie pisze.

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Dlatego najlepiej kupić kasetę i łańcuch jednego producenta, z jednej grupy.

    Najczęściej jest tak, że im wyższa grupa tym twardość materiału większa. Nie mylić z wytrzymałością :]

  • Anonymous

    Albo do Częstochowy na studia na metalurgię się zapisz, to cię nauczą jak mierzyć twardość:)

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Przyznaję się do błędu – poczytałem o tym trochę i kasetę czy łańcuch kupujemy do ilości rzędów i to wystarczy.
    Jeżeli chodzi o łańcuchy to różnią się wykończeniem, a kasety głównie wagą (inny pająk, mniej materiału).

  • ukaszu

    Hej,

    mam pytania czysto teoretyczne

    1. obecnie mam Shimano CS-HG20-9 11-34 9rz.
    Czy mogę mimo wszystko zamienić na 8-rzędową CS-HG51 11-28 8rz i mieć po prostu w manetce jedne bieg pusty?

    2. nie znalazłem (jeszcze) w Twoich poradach nic o przedniej zębatce
    – zmieniać na większą?
    – jak duże ma to przełożenie na prędkość/zmęczenie?
    – nie ma znaczenia?

    dzięki

  • Dyskusję o tym czy się da, czy nie masz tutaj:
    http://www.forumrowerowe.org/topic/45702-manetki-9-rzedowa-manetka-a-8-rzedowa-kaseta/

    Według mnie, lepiej tak nie robić. Kasety pod dziewięć rzędów kosztują normalne pieniądze, więc nie ma sensu oszczędzać i zakładać kasety 8 rzędowej.

    Jeśli chodzi o przednią zębatkę – z doświadczenia wiem, że nie ma większego sensu wymieniać zębatki. No chyba, że masz 42 zęby, a chciałbyś trochę większą – wtedy można spróbować. Ale jeśli masz 48 zębów, to i tak na większą nie dasz rady wymienić.

    Dodatkowo przy wymianie, należy pamiętać o przerzutce, czy obsłuży większą tarczę. Na prędkość początkowo może mieć to wpływ, ale mimo wszystko lepiej jest jeździć kadencyjnie, niż siłowo. Pedałować z dużo większą częstotliwością, dzięki czemu pojedzie się szybciej, oszczędzając przy okazji kolana.

    • Thorins

      ja ma troche inne pytanie. Mam starsza rame do tego bede dokupował wszystko. chodzi o kasetę. Czy jak kupie kasete np.9 rzędową to ona nie bedzie za szeroka po skreceniu z kołem, czy mi takie koło wejdzie w widełka ramy roweru. Nie mam pojęcia jaka kaseta znajdowała sie oryginalnie w tej ramie. Czy aj musze zmierzyć rozstaw widełek i kupić odpowiednia czy one jakoś sie tam reguluje i jest tolerancja?

      • Jeżeli jest to jakaś bardzo stara rama, to może pojawić się problem. I nie chodzi o kasetę, a o tylną piastę. Musiałbyś sprawdzić czy współcześnie produkowana piasta zmieści się w ramie. Stalowe ramy da radę trochę rozszerzyć, ale w ograniczonym zakresie.

  • Jacek Miklasiński

    Czy można kasetę dedykowaną do roweru górskiego zamontować w rowerze szosowym?

    • Cześć,
      o jakiej kasecie mówimy dokładnie? Powiem Ci tak, przy 9-rzędowym napędzie nie miałem problemów z założeniem zarówno szosowej, jak i górskiej kasety. Przy większej ilości rzędów, też moim zdaniem nie powinno być problemu, choć niektórzy donoszą, że nie działało to tak jak powinno. Choć mogło tak być, że nie zakładali po prostu nowego łańcucha.

      Istotną sprawą natomiast jest pojemność tylnej przerzutki oraz długość łańcucha. Musisz sprawdzić do jakich kaset jest dedykowana Twoja przerzutka, wyszperasz to wpisując jej konkretny numer z dopiskiem spec w Google. No i przy założeniu kasety o większej ilości zębów na dużej zębatce, będziesz musiał założyć dłuższy łańcuch.

      • Jacek Miklasiński

        Hej. Dzięki za odpowiedź. Jam mam w swojej szosie kasetę 8 rzędową i innej na razie nie będzie. Z przodu 3 blaty. W moim pytaniu chodziło o to czy kasety szosowe i mtb są kompatybilne i wymienne. Czy mają takie same parametry: wagę, odstępy pomiędzy koronkami itp. Pomijam w tym miejscu kwestie pojemności przerzutki i długości łańcucha. Interesuje mnie to z tego względu, że mieszkam w rejonie górskim, gdzie jest wiele kilkukilometrowych podjazdów. Zdarzają się nierzadko odcinki o nachyleniu 11, 14 czy 18%. Swoją drogą lubię się z nimi mierzyć:) Jeżdżę oczywiście bardzo amatorsko i do młodzieży już od dawna się nie zaliczam. A wracając do kasety, to największa koronka w moim rowerze szosowym ma obecnie 25 zębów. Chętnie rozważyłbym zainstalowanie w jej miejsce jakiejś 28 – ki. Z pewnością odczułbym w wielu sytuacjach ulgę:))) Inaczej mówiąc, chciałbym dostosować moją szosówkę do warunków górskich. Mam ten rower od niedawna i nie zebrałem jeszcze wielu doświadczeń. Dotychczas zmagałem z podjazdami na rowerze crossowym z napędem 3 x 8. Największa koronka z tyłu ma 32 zęby.Pozdrawiam

        • Tak, kasety 8-rzędowe możesz bez problemu ze sobą mieszać. Nie jestem po prostu w 100% pewny jak jest z kasetami 10- i 11-rzędowymi. Teoretycznie też powinno się dać je mieszać, ale tego nie sprawdzałem.

          • Jacek Miklasiński

            Dziękuję za informacje. Z pewnością pomogą mi w poszukiwaniach odpowiedniego sprzętu i ułatwią przygotowania do sezonu. Poza tym gratuluję bloga! Chętnie tu zaglądam odkąd go odkryłem. Dobra robota:)

  • Jacek Miklasiński

    Witam z pytaniem:) Zmontowałem ostatnio następujący zestaw w moim rowerze szosowym o napędzie 3×8. Założyłem kasetę Shimano CS-HG51 z największą zębatką 28, do tego przerzutkę Tiagra RD-4601 prawdopodobnie z krótkim wózkiem i łańcuch Suntour (nie wiem jaki to typ). Korba 50/39/30. Nie udało mi się tego wyregulować. Biegi jakoś tam się zmieniają, ale napęd działa głośno, a w niektórych kombinacjach nawet bardzo głośno. Czy da się to jakoś wyregulować, czy też trzeba będzie coś w zestawie wymienić. Rowerem w tej konfiguracji nie jeździłem jeszcze. Próby odbywały się w warunkach domowych.
    pozdrawiam

    • Cześć, pierwsza i najważniejsza sprawa – musisz sprawdzić czy przerzutka ma krótki czy średni wózek. Twój napęd ma całkowitą pojemność (50-30)+(28-11)=37T.

      Tiagra z krótkim wózkiem (SS) obsługuje pojemność do maksymalnie 33T. Dodatkowo z przodu może być tylko różnica 16T, czyli korba dwublatowa.

      Wersja ze średnim wózkiem (GS) to już 39T i 20T, więc będzie dobra.

      Sprawdź to na początek, bo jeżeli masz krótki wózek, to szkoda się męczyć z regulacją. Jeżeli wózek jest krótki, to sprawdź jeszcze długość łańcucha:
      https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Jeżeli wcześniej miałeś kasetę z inną wielkością zębatek, być może łańcuch jest za długi.

      Ciężko mi cokolwiek więcej podpowiedzieć, najlepiej jakby obejrzał to ktoś w serwisie, bo na odległość nie mam więcej pomysłów.

      • Jacek Miklasiński

        Dzięki we wszystkim masz rację. To był zły wybór sprzętu:)
        pozdrawiam

        • Wymień przerzutkę na średni wózek, sprawdź dla pewności długość łańcucha i wszystko będzie śmigać :)

          • Jacek Miklasiński

            Tak właśnie mam zamiar zrobić:) Dzięki.

  • Przemek7890

    Witam. Mam aktualnie kasetę Shimano Sora CS HG50-9 11-25 a chciałbym założyć Kasetę Ultegra CS-6500 9 11-23 czy wszystko będzie działało tak jak powinno ?

  • Molly Jan

    Witam zmieniłem sobie w mojej szosie tylną kasetę na 11-23 ,druga to 12-30 – przerzutka to Tiagra SS – dokupiłem sobie nowy łańcuszek bo zamierzam jeździć na 3 . Myślę też o jeździe na dwóch kasetach .Moje pytanie to czy powinienem skrócić łańcuch ? do twardszego przełożenia .Według kalkulatorka ,który znalazłem w twoim blogu wychodzi różnica 2 ogniw .Na razie założyłem taką długość jaka była w rowerku ,ale mam wrażenie ,że łańcuszek jest troszkę za luźny – choć w domu wszystko działa OK . Jak pisałem chcę eksploatować 3 łańcuszki i jak skrócę to do drugiej kasty musiał bym wydłużać ,a tego raczej bym chciał uniknąć .Proszę może masz jakąś radę ?

    • Ciężko mi powiedzieć co się będzie działo, chociaż różnica dwóch ogniw nie jest jakaś straszna. Jeżeli podczas jazdy przełożenia nie będą zmieniać się płynnie i napęd nie będzie pracował cicho, wtedy pomyśl o posiadaniu jednego łańcucha na kasetę 11-23 i drugiego na 12-30. I zakładaj je w zależności od tego jaką kasetę wybierzesz.

      Innego, cudownego ;) pomysłu nie mam.

    • Molly Jan

      Dzięki za odpowiedź – z 3 zostawię sobie jeden łańcuch do 12-30 – zresztą takie przełożenie to raczej na większe podjazdy a te jedynie zdarzają się w wakacje
      Jeszcze raz dzięki – na początku myślałem ,że nie trzeba różnych długości – być może też na krótszym będzie 12-30 dobrze pracować
      Pozdrawiam

  • Dziku07

    Witam,mam takie pytanie poniewaz sie nie znam za bardzo na tym a szukam jakies podpowiedzi,mianowicie mam zamiar wymienic w rowerze kesete,lancuch,tylna przerzutke i mozliwe ze korbe.Troche poszperalem i znalazlem takie o to czesci : Kaseta Shimano Alivio HG51 8rz,Lancuch Shimano Alivio CN HG40 i przerzutke Altus RD-M310 8rz.
    – Czy to bedzie ze soba wspolpracowac?
    – I jaka ewentualnie moglbym do tego dokupic korbe?

    Z gory dziekuje.

  • ogurczak

    witam, od pewnego czasu obserwuję blog, proszę powiedzieć, jeżeli oczywiście posiada Pan takową wiedzę: na ten moment posiadam singlespeed’a http://www.goride.pl/urban/9962-mongoose-sabrosa-1×1-2007.html i chciałbym założyć biegi (ponieważ brakuje mi mocy przy wyższych prędkościach ale tylko na tył żeby nie robić zamieszania na kierownicy z manetkami i nie stracić duzo na wadze + dodatkowej kasy), jak najlepiej byłoby to zrobić? – myslę ze ilosć zębatek na kasecie nie powinna być duża (moze koło 5 – jezeli oczywiście takie kasety mozna kupić razem z manetkami) zeby łańcuch nie robił ostrych kątów, chyba ze kaseta siódemka i nie używać skrajnych, nie wiem jak to ugryźć, proszę o radę :)

    • Cześć, szczerze mówiąc nie znam się aż tak bardzo na singlach. Ale ciekawą konstrukcję tam widzę. Co masz przy tylnym kole, zaraz przy ośce? To hak przerzutki, który teraz nie jest wykorzystywany? Bo słabo na zdjęciu widzę, a jeżeli da się do niego założyć przerzutkę to byłoby dobre.

      Najlepiej byłoby gdybyś podjechał do dobrego serwisu rowerowego, gdzie zobaczą czy jest taka możliwość. Zastanów się też czy przeplatać koło na piastę pod kasetę (polecam bardziej niż nakręcany wolnobieg) czy kupić nowe koło.

      I zobacz czy na ramie masz przelotki do poprowadzenia pancerza od manetki do tyłu, ale z tego co widzę po zdjęciu, to powinny być.

  • Cube Aim Daniel

    Witam mam pytanie bo chce wymienic kasete starą swoja 8 rzedową i łancuch na nowe ja mam rower CUBE AIM 29 er i tu mam kasete https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/kasety-rowerowe/p,kaseta-alivio-cs-hg51-8-rz-shimano,45884.html tylko nwm jaki rozmiar ile zębów i czy do tej kasety podejdzie mi ten łańcuch

    Łańcuch CN-HG71 116 ogniw 6-8 rz. prosze o pomoc

    • Cześć, łańcuch będzie idealnie pasował. Jeżeli chodzi o zęby, to po prostu policz te, które masz obecnie w swojej kasecie. Aczkolwiek jeżeli nigdy nie jeździsz na największych trybach, zawsze możesz zastanowić się nad kupnem wersji 11-28 (bo pewnie teraz masz kasetę 11-32). Dzięki temu rower będzie odrobinę mniej ważył, ale co ważniejsze, różnice pomiędzy niektórymi zębatkami się zmniejszą i biegi będą zmieniać się trochę płynniej.

  • Krzysiek Wojdyła

    Mam problem, nigdzie nie mogę dostać kasety HG50 9-11-34 ,szukam już trzeci dzień w całym necie, ci znaczą oznaczenia HG 50 czy HG 30 itd. Czy te kasety będą pasowały do mojego towera? Czy to musi być HG50?

  • Artur Plewczyński

    Witam,

    chciałbym zapytać o jedną rzecz, a mianowicie posiadam kasetę: Shimano Deore CS-HG500-10 11-34T, w chwili obecnej kaseta nadaje się wyłącznie do wymiany, chciałem zakupić nową o zakresie zębów 11-25, rozumiem, że wiąże się to z mniejszym promieniem przy największej zębatce, w takim wypadku warto skracać łańcuch o kilka ogniw (a jak tak to liczyć ząb na ogniwo, 9 zębów mniej to 9 ogniw?), czy lepiej zostawić jak jest?