Jaki rower kupić – typy rowerów

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Chcąc dziś kupić nowy rower, nie mając sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie. Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki typ roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję, że pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać, to próba rozwiązania dylematu: jaki rower kupić – górski, trekkingowy czy crossowy? Wbrew pozorom nie jest to łatwe pytanie i odpowiedź na nie, też nie jest prosta.

Jaki rower górski kupić
Cube LTD Pro 29

Rower górski (MTB)

Tego typu roweru, chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu tego tematu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Tutaj także znajdziemy jeden amortyzator (jest to rower typu hardtail – czyli w dosłownym tłumaczeniu, z twardym ogonem).
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają dwa amortyzatory (są to rowery typu full), bardzo solidną ramę oraz duże tarcze hamulcowe.
  • FR – czyli freeride, to konstrukcyjnie dość podobne rowery do DH, z tym, że umożliwiają podjeżdżanie pod wzniesienia. Skok amortyzatorów to przynajmniej 170 mm.
  • Enduro – trochę bardziej uniwersalny rower, który nadal sprawdzi się na wymagających ścieżkach. Skok zawieszenia to około 160 mm.
  • Trail, All Mountain – lżejsze i trochę delikatniejsze rowery ścieżkowe, z zawieszeniem o skoku w granicach 120 mm. Pozwalają na bardziej żwawe podjeżdżanie, niż ich ciężsi bracia.

 

Jaki jest najlżejszy rower na świecie
Trek Émonda SLR 10

Rower szosowy

Jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (23-25 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek, które umożliwiają wykonywanie obu czynności, bez odrywania rąk od kierownicy. W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów. Odmianą tego roweru jest gravel bike, który ma trochę łagodniejszą geometrię i często hamulce tarczowe. Ten typ roweru określiłbym jako turystyczną przełajówkę.
  • Rower torowy – podobny do roweru szosowego, stosowany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.

 

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy

Razem ze swoim bratem, rowerem crossowym, są często nazywanie połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo, ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Cross to bardzo często ten sam rower (czasem z troszkę agresywniejszą geometrią ramy), ale pozbawiony turystycznych dodatków. Rower crossowy można w bardzo łatwy sposób przerobić na trekkingowy, po prostu montując mu błotniki i bagażnik. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach. Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych, są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrz na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Piękna sprawa, choć cena tego roweru jest taka, że chyba woziłbym z nim dwa łańcuchy :)

 

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

Fitness

O nich napisałem trochę więcej we wpisie o rowerach fitness. W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą. Ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-25 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami troszkę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower, nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem wjechać w lekki teren. Sam jeżdżę na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road.

 

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

Rower miejski

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce, rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

 

Rower elektryczny tani
Kreidler Vitality

Rower elektryczny

Nie jest to rodzaj roweru, a jedynie dodatek w postaci silnika elektrycznego oraz akumulatora. Z takim wspomaganiem można kupić nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie, fatbike’i czy składaki. Według przepisów, taki silnik może pomagać nam podczas jazdy, jedynie do prędkości 25 km/h i dodatkowo samemu trzeba pedałować. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

 

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Fatbike

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony, o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

 

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

BMX

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX został stworzony do robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki, montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

 

Rower do skakania
Inspired Hex Pro

Dirt/Street

To rowery, które są w pewien sposób rozwinięciem idei BMX-ów. Mają większe koła, często także amortyzator i nadają się nie tylko do miejskich trików, ale także do skoków na specjalnie przygotowanych hopkach.

 

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło/Single

Ostre koło jest to rodzaj napędu, w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast single, to rower w którym też jest jeden bieg, ale jest także wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach, można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub singlespeeda.

 

Rower składany składak
Dahon Vybe D7 (kliknij aby rozłożyć)

Rowery składane

Wbrew pozorom, składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon i Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe, nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

 

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Beach cruiser

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku 20 wieku, dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

 

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu (jak się jeździ na tandemie?). Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie. W Polsce tandemy nie są za bardzo popularne, a zakup porządnego modelu, wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się, czy na tandemie jeździ się łatwiej. Odpowiedź na to niełatwe pytanie znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

 

Rower towarowy
Babboe Big

Rower cargo

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci). Więcej o rowerach towarowych przeczytacie na blogu Majki i Maćka, ja jeszcze nie miałem przyjemności pojeździć tego typu rowerem.

 

Jaki rower poziomy kupić

Rower poziomy

Ciekawy typ roweru, na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu, rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, jakie możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków, są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów nietypowych i robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić.