Jaki rower kupić – typy rowerów

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)





Chcąc dziś kupić nowy rower, nie mając sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie. Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki typ roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję, że pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać, to próba rozwiązania dylematu: jaki rower kupić – górski, trekkingowy czy crossowy? Wbrew pozorom nie jest to łatwe pytanie i odpowiedź na nie, też nie jest prosta.

Jaki rower górski kupić
Cube LTD Pro 29

Rower górski (MTB)

Tego typu roweru, chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu tego tematu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Tutaj także znajdziemy jeden amortyzator (jest to rower typu hardtail – czyli w dosłownym tłumaczeniu, z twardym ogonem).
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają dwa amortyzatory (są to rowery typu full), bardzo solidną ramę oraz duże tarcze hamulcowe.
  • FR – czyli freeride, to konstrukcyjnie dość podobne rowery do DH, z tym, że umożliwiają podjeżdżanie pod wzniesienia. Skok amortyzatorów to przynajmniej 170 mm.
  • Enduro – trochę bardziej uniwersalny rower, który nadal sprawdzi się na wymagających ścieżkach. Skok zawieszenia to około 160 mm.
  • Trail, All Mountain – lżejsze i trochę delikatniejsze rowery ścieżkowe, z zawieszeniem o skoku w granicach 120 mm. Pozwalają na bardziej żwawe podjeżdżanie, niż ich ciężsi bracia.

 

Jaki jest najlżejszy rower na świecie
Trek Émonda SLR 10

Rower szosowy

Jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (23-25 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek, które umożliwiają wykonywanie obu czynności, bez odrywania rąk od kierownicy. W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów. Odmianą tego roweru jest grawel bike, który ma trochę łagodniejszą geometrię i zwykle hamulce tarczowe. Ten typ roweru określiłbym jako wygodną, turystyczno-użytkową przełajówkę.
  • Rower torowy – podobny do roweru szosowego, stosowany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.

 

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy

Razem ze swoim bratem, rowerem crossowym, są często nazywanie połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo, ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Cross to bardzo często ten sam rower (czasem z troszkę agresywniejszą geometrią ramy), ale pozbawiony turystycznych dodatków. Rower crossowy można w bardzo łatwy sposób przerobić na trekkingowy, po prostu montując mu błotniki i bagażnik. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach. Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych, są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrz na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Piękna sprawa, choć cena tego roweru jest taka, że chyba woziłbym z nim dwa łańcuchy :)

 

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

Fitness

O nich napisałem trochę więcej we wpisie o rowerach fitness. W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą. Ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-25 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami troszkę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower, nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem wjechać w lekki teren. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road.

 

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

Rower miejski

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce, rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

 

Rower elektryczny tani
Kreidler Vitality

Rower elektryczny

Nie jest to rodzaj roweru, a jedynie dodatek w postaci silnika elektrycznego oraz akumulatora. Z takim wspomaganiem można kupić nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie, fatbike’i czy składaki. Według przepisów, taki silnik może pomagać nam podczas jazdy, jedynie do prędkości 25 km/h i dodatkowo samemu trzeba pedałować. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

 

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Fatbike

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony, o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

 

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

BMX

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX został stworzony do robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki, montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

 

Rower do skakania
Inspired Hex Pro

Dirt/Street

To rowery, które są w pewien sposób rozwinięciem idei BMX-ów. Mają większe koła, często także amortyzator i nadają się nie tylko do miejskich trików, ale także do skoków na specjalnie przygotowanych hopkach.

 

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło/Single

Ostre koło jest to rodzaj napędu, w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast single, to rower w którym też jest jeden bieg, ale jest także wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach, można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub singlespeeda.

 

Rower składany składak
Dahon Vybe D7 (kliknij aby rozłożyć)

Rowery składane

Wbrew pozorom, składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon i Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe, nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

 

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Beach cruiser

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku 20 wieku, dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

 

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu (jak się jeździ na tandemie?). Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie. W Polsce tandemy nie są za bardzo popularne, a zakup porządnego modelu, wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się, czy na tandemie jeździ się łatwiej. Odpowiedź na to niełatwe pytanie znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

 

Rower towarowy
Babboe Big

Rower cargo

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci). Więcej o rowerach towarowych przeczytacie na blogu Majki i Maćka, ja jeszcze nie miałem przyjemności pojeździć tego typu rowerem.

 

Jaki rower poziomy kupić

Rower poziomy

Ciekawy typ roweru, na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu, rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, jakie możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków, są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów nietypowych i robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

416 komentarzy

  • Szukam roweru dla syna 14 lat. Ma służyć do jazdy do szkoły i na wycieczki. Myślałam o trekkingowym. W jakim przedziale cenowym ma być żeby był dobry o nie zepsuł się po paru miesiącach?

  • Dobry wieczór. Mam pytanie. Ostatnio odkupiłam rower chopper od pewnej osoby i dopiero po zakupie zauważylam, że rower jest nieco zaniedbany. Kierownica lata i potrzebuje podkładki. Czy pod rower chopper potrzeba specjalnej podkładki? I ile założenie/naprawa tego mogłaby kosztować?

    • Cześć,
      cóż, bez obejrzenia tego roweru ciężko mi cokolwiek powiedzieć. Wybierz się do dobrego serwisu rowerowego w okolicy, niech serwisanci zerkną na rower, zrobią mu mały przegląd, to dowiesz się co jest pilnie do zrobienia w tym rowerze i jaki będzie tego koszt.

  • Dzień dobry mam pytanie jaki rower nadawał by się do codziennego użytku do pracy tak 10 kilometrów lub powyżej.chcialabym żeby szedł lekko .nie wiem czy czym więcej przerzutek tym lepiej

    • Zwykle dwie przerzutki wystarczą – przednia i tylna :) A im więcej biegów/przełożeń, bo pewnie o to pytasz, tym zasadniczo lepiej, bo łatwiej dobrać bieg do aktualnych warunków, zwłaszcza jeżeli na swojej drodze będziesz miała podjazdy.
      Do jazdy po płaskich drogach, nawet trzy przełożenia wystarczą. Przy góreczkach, warto wybrać rower z minimum 6-7 biegami.

      Do codziennego użytku – zwykle wybiera się rower crossowy/trekkingowy (typu Kross Evado/Trans), albo miejski (typu Merida CityWay). Kwestia jakiej pozycji za kierownicą oczekujesz, na rowerze miejskim będzie najbardziej wyprostowana,
      na crossowym/trekkingowym lekko pochylona, za to taki rower będzie bardziej sterowny i pozwoli na dużo wygodniejsze zjechanie z asfaltu na dłużej.

  • Hej ja juz mam upatrzone 3 modele i chcialbym tylko zaputac ktory z nich jest najlepszy badz w ktorym co jest najgorsze/najlepsze zeby pomoc mi w wyborze. Najbardziej chcialbym btwin rockrider st 540 ale w Polsce go juz chyba nie dostane w rozmiarze L i kolorze piaskowym, dlatego opcja jest wczesniejszy model rockrider st 520. Mam jeszcze na oku Kross hexagon 3.0 2018 czarny/czerwony i Romet rambler 2 2018 czarny/niebieski. Prosze o porownanie tych rowerow pod kątem ktory co ma lepsze/gorsze.

    • Cześć,
      unikałbym rowerów z 7. biegami z tyłu (to zwykle lichy wolnobieg, a nie kaseta). Do tego fajnie byłoby mieć hydrauliczne hamulce tarczowe, a nie mechaniczne, ale to nie jest warunek konieczny. Z rowerów, które tu podałeś, postawiłbym na Rockridera 540, a w drugiej kolejności na Rometa.

  • Hej @Łukasz,

    Mógłbym prosić o poradę?
    Szukam roweru na miasto i poza. Mam 176cm wzrostu.
    Znajomy kupił na promo za 2,5k do tego celu Treka Dual Sport 3 z 2018 17.5″
    Niestety ciężko już z jego dostępnością jest w zasadzie niedostępny.
    Wyszedł nowy model na 2019 koszt do 3100zł. Warto dopłacić? Może polecisz inne alternatywy? Co najlepiej? Budżet 2,5k-3k max.

  • Dzień Dobry, poszukuje roweru górskiego w cenie około 2000 zł. Chciałbym na nim jeździć po wszystkich terenach, robić długie wycieczki i czasami wykonywać tricki (jeżeli się da na rowerze górskim robić tricki). Pomógł by Pan?

  • Panie Łukaszu zbliżają się moje urodziny i chciałbym kupić rower który nada się na prawie wszytkie tereny. Nie znam się na modelach ani markach więc nie wiem co wybrać.
    Mój budżet ok. 1700 zł

  • Panie Łukaszu, po pierwsze przekazuję słowa uznania za jakoś bloga i jego bogactwo :) Chcę dopiero zacząć przygodę z rowerem i dzięki temu blogowi zapewne będzie mi łatwiej. Szykuję sie do zakupu roweru. Dotychczas byłam przekonana, że rower trekkingowy będzie dla mnie idealny ze wzgledu na geometrię ramy i wiążąca się z nią pozycją podczas jazdy. Przemawia do mnie rownież wyposażenie roweru oraz możliwości jezdne. W sklepie rowerowym sprzedawca polecał mi bardzo rower crossowy, który co prawda nie jest tak wyposażony, jak trekkingowy (można to zrobic za dodatkową oplatą), ale jest bardziej uniwersalny jeśli chodzi o nawierzchnię, po której bedzie sie jeździć. Nie jest to dla mnie bez znaczenia, ponieważ w planach mam również jazde po leśnych, ale utwardzonych ścieżkach. Przymierzalam sie do obu (Kross trans 4.0 i Evado 4.0) i niestety pozycja na crossie jest bardziej pochylona, a mi jednak bardzo zależy (ze względów zdrowotnych) na bardziej wyprostowanej sylwetce. Zastanawiam się zatem, czy gdyby okazalo sie, ze rower trekkingowy nie jest tak stabilny na lesnej drodze, jak bym chciala, to czy wystarczy, że wymienie w nim opony na troche szersze (oczywiscie na tyle, na ile obrecz, rama i blotniki na to pozwolą) i uzyskam podobną przyczepnosc na tego typu sciezce, jaka jest w rowerze crossowym?

    • Cześć,
      to rower ma być dla Ciebie, a nie Ty dla roweru. Jeżeli wygodniej jest Ci na trekkingu, to szukaj takiego roweru. Na leśne, rekreacyjne ścieżki trekking też się nada. A opony oczywiście zawsze można wymienić, albo na szersze, albo na takie z bieżnikiem typu semi-slick, czyli gładkie na środku i drobnymi klockami po bokach, żeby na asfalcie ładnie się toczyły, a na bezdrożach dawały pewną przyczepność.

  • allegro.pl/ofert…d6604cf017
    Cruiser
    Czy za ta cene i z 7 przerzutkami ale nie na piascie sie oplaca??
    Chce miec taki rower ale z 7 przerzutkami na jazde po miescie i parkach z odpowiednia szybkoscia i na jakas w miare odlegosc jako cardio,
    i waznie zeby bylo wygodnie i zeby nie kosztowal duzo, chyba ze jakis inny z mniejsza iloscia przerzutek ale w piascie.
    Mam 2 takie uzywane:
    www.olx.pl/ofert…zAnb4.html
    www.olx.pl/ofert…3647855bb2
    Ale sa uzywane a temten nowy

  • Cześć, przy kolizji moja rama uległa uszkodzeniu i trafiła do kosza, był to kellys gibon 30 2017, fabryczne koła zostały zamienione na 29×2.4. Rama w koszu, zostałem z osprzętem i bez roweru.. Pytanie kupować nowy rower, budżet 2000 czy szukać ramy i składać? Trochę szukałem i niestety ciężko coś znaleźć pod ten osprzęt.. Myślę, że chciałbym przeskoczyć na zwykłe mtb lub crossa, gdyż gibon był dość hardkorowym typem roweru, geometria ramy dość utrudniala dłuższe trasy. Jeżeli kupić nowy to czy znajdzie się coś takiego gdzie ewentualnie mógłbym wymienić trochę osprzętu z gibona? Większość podzespołów jest lepsza od tych z rowerów za 2000.. Liczę na szybką odpowiedź, bo nogi stygną! Pozdrawiam

    • Cześć,
      no fakt, Gibon to był ścieżkowiec z ramą przystosowaną do amortyzatora o skoku 120 mm i opon plusowych o szerokości 2,8 cala.

      Poczytałbym o możliwości zmiany skoku w Reconie na 100 mm i dokupiłbym samą ramę, kwestia znalezienia takiej, która będzie pasować. Poszperaj na Allegro i np. na Bike Discount. W rowerze za dwójkę możesz nie znaleźć taperowanej główki ramy i sztywnej osi, więc może być problem z przekładką.

  • Cześć, pisze z prośba o pomoc. Mam 192 cm wzrostu. Wyjściowo szukałem roweru szosowego (np romet huragan) ale chciałbym mieć możliwość założenia z tylu bagażnika i opon troszkę szerszych niż w typowej szosówce. Przeznaczenie roweru to jazda do pracy , głównie asfalt, ale czasami chciałbym wybrać się nim na jazdę turystyczna w zmiennym terenie.
    Czy np huragan rometa będzie właściwym wyborem czy polecałby Pan coś innego. Chciałbym aby pozycja na rowerze nie byla agresywnie sportowa (czy rama 58 pozwoli na nieco wygodniejsza pozycje przy wzroście 192, czy jednak szukać ramy 60)
    Z góry dziękuje za pomoc

  • Panie Łukaszu,
    proszę o radę. Chciałabym kupić rower miejski, nie za drogi, wizualnie i cenowo odpowiadają mi rowery goetze. Niektóre modele mają 6 biegów, co również mi odpowiada. Czy warto kupić rower tej firmy?

  • Witam wszystkich zainteresowanych tematem jestem na kupnie roweru crossowego i mam dylemat budżet do 2000zł i mam upatrzone dwa rowerki Rower Maxim MS 5.5 rama 18 czy Romet orkan 4 m rama 19 .Moje wymagania to 27 przełożeń tarczowe hamulce lekka rama 14kg max może ktoś ma lepsze propozycje

  • Witam serdecznie, Panie Łukaszu bardzo proszę o poradę :) Chciałabym kupić rower, którym będę jeździła do pracy, ale też na wycieczki po szosach i drogach polnych. Poszukuję roweru tak do około 1500 zł, który nie będzie ciężki i będzie się dobrze, lekko prowadził po pagórkach, których jest wiele w mojej okolicy.
    Z góry bardzo dziękuję.

  • Dzień dobry, proszę o pomoc. Chciałabym kupić rower, w którym bede wozić na siodełku przednim niemowle. Trasy beda głownie po utwardzonej drodze gdzie jest bardzo dużo wzniesień ale rowniez zdarzy sie po lesniej drodze. Szukam roweru do max. 2 tys. Bardzo proszę o pomoc, kompletnie się na tym nie znam. Zalezy mi, zeby rower sie lekko prowadzilo . Serdecznie dziękuję

    • Hej, tutaj znajdziesz serię wpisów o polecanych przeze mnie rowerach do konkretnej kwoty (niebawem będę ją odświeżał o modele na 2019, ale jeszcze warto poszukać rowerów z rocznika 2018): roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Myślę, że w Twoim przypadku najlepszym wyborem będzie rower trekkingowy. Da wygodną pozycję za kierownicą, fabrycznie zamontowany bagażnik i możliwość zjechania z asfaltu na gruntowe/leśne ścieżki. Chyba, że szukasz lżejszego roweru, wtedy spojrzałbym na rower crossowy,
      który nie będzie miał błotników, bagażnika, dynama w przednim kole napędzającego lampki – a fotelik dla dziecka będzie można dokupić taki, który montuje się bezpośrednio do roweru i w razie gdy nie będzie potrzebny, będzie można go zdjąć.

      Z rowerów trekkingowych, fajnie wygląda np. Romet Gazela 4. Jest ich jeszcze trochę np. na Allegro w dobrej cenie.

  • Dzień dobry Panie Łukaszu,

    Właśnie kupiłam z mamą składaka Romet Wigry 3 (sklep.romet.pl/produ…41063.html), na trasę dom-praca. Chcę się zapytać jakie „gadżety” można dobrać do takiego roweru? jakieś małe sakwy, aby były na zakupy, torba na kierownicę. Co Pan o tym myśli?

    Pozdrawiam,
    Ada

  • Witam serdecznie. Proszę Pana o pomoc. Jeżdżę na zwykłym rowerze 28 cali dość ciężkim, 15kg waży z. Jestem amatorka, jeżdżę do pracy po drogach rowerowych i szosowych 25 km w jedna stronę . Poza tym biegam ,chciałabym by rower był dobrym dodatkiem do treningów, potrzebuje rower szybki A zarazem bym nie skatowała nóg .Co może mi Pan polecic

    • Hej, zerknij na serię wpisów o tym, jaki rower kupić w danym budżecie:
      roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Jeżeli szukasz szybkiego roweru, to naturalnym wyborem jest rower szosowy (lub jakaś odmiana grawelowa, jeżeli chcesz mieć możliwość założenia ciut szerszych opon). Może być też coś z prostą kierownicą.

      Nie wiem jaki przewidujesz budżet, ale poszperaj po polecanych przeze mnie rowerach :)

  • Cześć,

    Czytam sobie od jakiegoś czas Twoje porady i jestem mile zaskoczony, chciałbym kupić rower MTB używany, szukam na allegro i jest bardzo duży wybór, zastanawiam się nad tymi dwoma modelami, dodam, iż jestem laikiem w tym temacie i potrzebuje pomocy.

    budżet do 2000 zł rower typowo na górskie trasy, zjazdy i podjazdy :)

    SPECIALIZED ROCKHOPPER
    allegro.pl/speci…34363.html

    KOBA

    allegro.pl/koba-…ml#thumb/1

    • Hej, w sprawie tego typu rowerów, zostaw komentarz np. u Michała z bloga 1Enduro. Ja niespecjalnie siedzę w temacie rowerów z pełną amortyzacją (jeszcze). A już zwłaszcza jeżeli chodzi o takie dość leciwe konstrukcje.

  • Cześć Łukasz :) jaki rower byś polecił do ok. 1500 zł do jazdy po mieście, a czasami na leśne, polne dróżki? Generalnie taki uniwersalny. Dziękuje z góry za odpowiedź.

  • ja od niedawna pokochałam crossy. Wcześniej miałam górala ale mój nowy orkan jest znacznie wygodniejszy i lepszy

  • Ostatnio postanowiłam sobie że kupię rower dla siebie, już dość mam tej komunikacji miejskiej i zdecydowałam się na crossa od rometa

    • Dobry wybór. Ja jeżdżę do pracy od dłuższego czasu na orkanie 3m i na okres letni jest to o niebo lepsze wyjście niż zaduszone autobusy :)

  • na moje potrzeby wystarcza po prostu rower miejski ;) kupilam sobie indiane, model moena w media expert i dla mnie jest w sam raz ;)

  • Witam Panie Łukaszu,
    planuję zakup roweru. W oko wpadła mi ta oferta: Czy jeśli rower będzie służył mi do jazdy rekreacyjnej tzn. kilka razy w tygodniu, po drogach asfaltowych a niekiedy po ubitych drogach gruntowych to będzie to dobry wybór? Pozdrawiam. :)

  • Witam,
    bardzo proszę o poradę- chcemy z mężem kupić rowery do jazdy raczej po mieście ewentualnie na jakieś dłuższe wyprawy z dzieckiem- trzyletnim. Konieczne są więc rowery w których można będzie zamontować fotelik. budżet ok 1200zł/szt. Zastanawialiśmy się nad kupnem rowerów w media expert lub martes sport. Mógłby Pan podać ewentualnie swoje typy bo kompletnie nie znamy się na tym?pozdrawiam serdecznie

    • Hej, w Media Expercie kupisz rowery Indiana X-Road 1.0 za 1300 złotych. Jak za tę cenę dostaje się solidny, przyzwoicie zrobiony rower. No i są one tak naprawdę robione przez naszego Krossa, więc o jakość bym się nie martwił. Ja testowałem niedawno model X-Road 4.0: roweroweporady.pl/india…kingowego/

      I bardzo mi się podobał. Myślę, że ten 1.0 też będzie fajny w tym budżecie.

        • Witam,
          Panie Łukaszu czy mógłby Pan podzielić się swoją opinią na temat rowerów:
          1. Lazaro Senatore V2 Lady- 1189zł,
          2. Romet Wagant 2- 1099zł
          3. Kross atlantic L 21- 999zł

          Wynaleźliśmy jeszcze takie cuda na allegro i zastanawiamy się czy może warto zaryzykować i kupić te modele. Cena niższa w porównaniu do Roweru Indiana. Zastanawiam się czy nie lepiej kupić coś tańszego zwłaszcza, że nasze przygody rowerowe nie będą się zdarzały codziennie. Pozdrawiam

  • Cześć,

    Łukaszu ogromnie się cieszę że natrafiłam na Twojego bloga, ale im dłużej go czytam tym mam większy mętlik w głowie ;-)
    Czy mógłbyś mi doradzić w sprawie kupna roweru?
    Rower chcę kupić mojej siostrze na urodziny.
    Budżet: do 1000 zł.
    Do jazdy po asfalcie, ale również po różnych dróżkach, ścieżkach i nie zawsze równym terenie.
    No i co bardzo istotne to musi być rower, który wytrzyma duże obciążenie wagowe. Siostra rozpoczęła walkę z odchudzaniem, powoli wkręciła się w jazdę na rowerze, ale tak myślę że jej waga to ok. 120 kg.
    Czy mógłbyś mi polecić jakiś typ czy model?
    Znalazłam też takie modele w selgrosie tylko nie wiem czy to coś porządnego czy nie? gazetki.selgros.pl/pdf/17-11nf.pdf
    No i ta rama to lepiej stalowa czy aluminiowa? Sztywny widelec czy amortyzator?
    Mam nadzieję że uda Ci się coś poradzić ;-)
    Pozdrawiam serdecznie,
    Ewa

    • Hej,
      „Rower, który wytrzyma duże obciążenie wagowe” i „Budżet: do 1000 zł” niestety nie idą ze sobą w parze. Każdy rower powinien wytrzymać taką wagę, ale pytanie – przez ile czasu.

      Ale kupić można, najwyżej za rok czy dwa sobie zmieni na coś innego, jeżeli będzie dużo jeździć.

      Jeżeli chodzi o ramę, to aluminiowa będzie lżejsza. Czy amortyzator czy sztywny widelec – cóż, to temat rzeka. Sztywny widelec będzie lżejszy i tam nie ma się co popsuć (no chyba, że się go zegnie lub złamie). Amortyzator jest cięższy i w tej klasie cenowej one słabo działają. Ale z drugiej strony wiele osób nie wyobraża sobie jazdy bez amortyzatora, bo mimo wszystko jakiś komfort na nierównościach daje.

  • Cześć, na początku dzięki za całą pracę, którą wykonujesz – bardzo ciekawy blog, z wieloma interesującymi informacjami. Chciałem się poradzić, bo jestem trochę w kropce. Posiadam Unibike’a Evolution z roku 2010. Kupiłem go za ok. 1600 zł. Rower na początku służył mi jako środek dojazdu do pracy, lecz od paru lat wykorzystuję go tylko rekreacyjnie do jazdy po ścieżkach rowerowych i lesie, czasem jakiś bardziej wymagający teren też się trafi. Specyfikacja jest oryginalna, przez ten czas nie wymieniałem w nim podzespołów, a zatem:

    WIDELEC PRZEDNI: SR SUNTOUR XCR LO / BLOKADA / SKOK 100MM
    KOMPLET STEROWY: AHEAD FSA ZS-4 / 1-1/8″ / WEWNĘTRZNY

    MECHANIZM KORBOWY: SHIMANO ALIVIO M410 / 42X32X22T / 175MM
    SUPORT: TH / 7420ST-S / ŁOŻYSKA MASZYNOWE / PODWÓJNE USZCZELNIENIE
    PRZERZUTKA PRZEDNIA: SHIMANO ALIVIO M412
    PRZERZUTKA TYLNA: SHIMANO DEORE M591
    DŹWIGNIE PRZERZUTKI/HAMULCA: SHIMANO ALTUS EF60

    KASETA: SHIMANO ALTUS HG30 / 11-32T
    ŁAŃCUCH: SHIMANO HG40

    PIASTY: SHIMANO RM60 / ALU / QR / 36H / CZARNE
    HAMULCE: SHIMANO ALTUS M422 / CZARNE
    OBRĘCZE: RODI MUDROCK / CNC / CZARNE
    SZPRYCHY: SAPIM / NIERDZEWNE / CZARNE
    OPONY: SCHWALBE RACING RALPH / 26X2.25
    PEDAŁY: VP / ALUMINIUM KORPUS I RAMKA

    KIEROWNICA: UNO / PROSTA / 31.8MM
    CHWYTY KIEROWNICY: HERRMANS GEL
    WSPORNIK KIEROWNICY: UNO / ALU / +7o

    WSPORNIK SIODŁA: UNO / ALU
    SIODŁO: SELLE ROYAL VIPER

    Przeglądając obecnie ofertę firm rowerowych widzę jasno, że w porównaniu do 2010 po 7 latach w tej cenie oferowane osprzętowanie jest zwykle o 1 – 2 poziomy niższe i wyrwanie za ok. 1500 – 1700 złotych roweru chociażby z Deore tylnią jest niemożliwe. Tym samym wydaje się, że należałoby pójść w kierunku ewentualnej rozbudowy posiadanego roweru o lepszej jakości podzespoły? Od czego byś zaczął ulepszanie? Nad wysokością budżetu nie myślałem ale kilka stówek pewnie udałoby się wysupłać prędzej niż 3k na nowy rower. Pozdrawiam

    • Hej, co nieco pisałem na ten temat we wpisie, czy warto modernizować rower: roweroweporady.pl/kiedy…wac-rower/

      Powiem tak, jeżeli Twój Unibike jest w dobrym stanie technicznym, tzn. nie okaże się, że na końcu zostanie z niego tylko rama ;) to myślę, że warto jednak go modernizować. Wymienisz tylko to co chcesz na inne i tyle.

      Chyba, że usiądziesz z kalkulatorem i wyjdzie, że wymiana wszystkich potrzebnych części przekroczy wartość nowego roweru (minus sprzedaż starego).

      Jeżeli chodzi o ulepszanie, to wszystko zależy, czego potrzebujesz? Ulepszać po to, aby ulepszać – to nie ma sensu. Największą różnicę odczułbyś wymieniając amortyzator na powietrzny, ale tak sobie myślę, czy są jeszcze takie amortyzatory na koła 26″ i hamulce V-Brake… ha! są, np. taki, świetny Rock Shox: www.synkros.pl/produ…brake.html

      Ewentualnie taki RST: allegro.pl/rst-a…06665.html

      Do tego pompka do amortyzatora i będziesz miał fajny, dobrze reagujący na nierówności amortyzator, dobrze dopasowany do siebie.

      Reszta… to już zależy co Ci w tym rowerze przeszkadza.

      • Hej,

        dzięki za odpowiedź. Twoja propozycja to ciekawy kierunek, gdyż przyznam szczerze że akurat w kierunku amortyzatora totalnie nie patrzyłem, na pewno rozważę.

        Co mi przeszkadza, hm…, patrząc na rekreacyjne użytkowanie to chyba najsłabszym elementem całości wydają się być te klamkomanetki Altusy. Zdarza im się czasem przycinka, pytanie czy lepiej byłoby pójść w kierunku zmiany na osobne klamki i manetki, czy pozostać przy klamkomanetkach ale wziąć model z jakiejś wyższej serii. To mój pierwszy rower po makrokeszach z dzieciństwa :) więc nie bardzo wiem jaka jest tutaj różnica – czemu się produkuje zarówno połączony komponent klamkomanetki jak również te podzespoły osobno?

        Drugą sprawą, o której myślałem to hamulce, ale z tego co się zdążyłem zorientować to gdybym chciał wymienić V-brake na jakieś tarczowe, to wiązałoby się to z wymianą większej ilości elementów – bodajże piast itd.

        Pozdrawiam,
        Tomek

        • Nie kupisz klamkomanetek z wyższej półki. W sumie manetek też nie kupisz :) Ale tak czy siak, jeżeli byś je wymieniał, to kupiłbym osobno manetki i osobno klamki.

          A czemu się je tak produkuje? Podejrzewam, że stoi za tym rachunek ekonomiczny. Klamkomanetkę taniej jest wyprodukować i potem na montażu odrobinę szybciej się ją montuje, co dla producenta rowerów nie jest zapewne bez znaczenia.

          Co do hamulców tarczowych, to musisz mieć mocowanie na ramie i na widelcu + mocowania na piastach.

    • Hej, o jaki model Goetze chodzi? Jeżeli chodzi o Elopsa, to nie widzę u niego mocowań do bagażnika. No chyba, że chodzi Ci o fotelik mocowany do wspornika siodełka.

      • Kupiłam juz rower.z decathlonu b twina 320 i fotelik hamax jest zamocowany do ramy i bardzo sobie chwale :-)

  • Cześć Łukasz.
    Planuję zakup roweru górskiego i tak trafiłem tutaj, więc się poradzę jeśli można ;)
    Planuję jeździć zarówno po mieście (wyprawy do pracy) jak i po terenach pozamiejskich, jakieś leśno-polne tereny (typowo rekreacyjnie, nie wyczynowo).Wypatrzyłem 2 modele na Allegro, wydaję mi się, że dość podobne. Jeśli mógłbym prosić, byś napisał co o nich sądzisz i czy warte są swojej ceny to byłbym wdzięczny :)
    allegro.pl/rower…91760.html
    allegro.pl/botte…74227.html

    Bardziej jestem za kupnem tego Goetze, ale wysłucham Twojej opinii :) Dziękuję z góry.

    • Cześć, szczerze mówiąc, w tej cenie, ani jeden, ani drugi, niczego nie urywa. Podrzucę Ci link do polskiego Kandsa: allegro.pl/okazj…43085.html

      Bo ma bardzo fajne wyposażenie i jednak lepsze niż tamte da rowery. A jeżeli szukasz bardziej sportowej geometrii w rowerze (ale nadal w wydaniu amatorskim), to zerknij jeszcze na Krossa B3 z rocznika 2016 (albo nawet 2015, jeżeli uda się znaleźć). Można go kupić za ok. 2000 zł: www.ceneo.pl/Sport…8;pid=7269

      • Dzięki bardzo za opinie.
        Spojrzałem na tego Kandsa, i nie powiem, wygląda dobrze, a skoro cena ta sama, to poważnie rozważam jego zakup, skoro sprzęt ma lepszy. Tylko jaką ramę byś proponował? Bo przeważnie wszędzie były 19 a tu nagle 18 albo 20, i teraz nie wiem która lepsza (mam 1,8m wzrostu). Czy między 18 a 20 jest znaczna różnica?

        • Różnica między ramami na pewno będzie. Może nie znaczna, ale na pewno zauważalna. Jeżeli chodzi o rozmiar ramy, to najlepiej byłoby się przymierzyć przed zakupem. Albo ewentualnie poradzić się sprzedającego.

  • Witam,
    Mam w planach zakup roweru i trafiłam na twojego bloga. Chciałam się poradzić, potrzebuje rower miejski na wycieczki nie dalekie z synem raczej po mieście. Znalazłam coś takiego allegro.pl/damsk…35406.html oraz takiego allegro.pl/miejs…26181.html
    Z racji, iż nie chce kupić roweru na jeden sezon, tylko na troszkę dłużej pytanie moje jest czy cos warte sa te rowery według ciebie, a jesli tak to który lepszy ?
    Pozdrawiam
    Ania

    • Hej, patrząc na rowery w tym budżecie, sugerowałbym rowery ze sztywnym widelcem, takie jak podany przez Ciebie Goetze. Amortyzatory na tej półce cenowej nie grzeszą wytrzymałością, ani wagą. Sztywny widelec jest dużo lżejszy (co odczujesz wnosząc rower po schodach) i praktycznie bezawaryjny.

      Komfort trochę ucierpi, ale na takim rowerze i tak nie bije się rekordów prędkości :) Generalnie taki Goetze wygląda nieźle, jak za tę cenę.

  • Witam. Poszukuję pierwszego sensownego roweru do jazdy turystycznej/treningowej 30 min ÷ 1godz. (jako kardio) dziennie trasy to głównie leśne ścieżki oraz utwardzone drogi. Myślałem o rowerze w stylu trekingu ale nie wiem czy się nada. Mierze 190 cm i mam nadwagę 128kg która zamierzam zrzucic. Jestem po operacji dyskopati ledzwiowej L5. takze pozycja na rowerze która odciąży kregosłup tez jest wskazana. jestem laikiem dlatego prosze o doradzenie budżet mam skromny ok. 1000 zl czy rower znalziony na aukcji nada się czy są to pieniądze wyrzucone ?

    www.allegro.pl/ShowI…6736250560

    Pozdrawiam Marcin

    • Cześć, tak tani rower nie wytrzyma zbyt długo. Zastanowiłbym się mocno nad jakimś używanym rowerem, bo szczerze mówiąc, przy Twojej wadze, bardzo szybko załatwisz ten rower – szkoda kasy.

  • Witam Panie Łukaszu chciał bym zakupić rower maksymalnie uniwersalny a zarazem wygodny. Teoretycznie patrząc w charakterystyki rowerów powinienem celować w rower typu crosowego (trekking mnie nie interesuje) bo rower crosowy jest dość uniwersalny a zarazem gwarantuje wygodną nie wyciągniętą pozycję na czym mi zależy. Patrząc natomiast na geometrie ram mam nieco dylemat ponieważ nie do końca mi się to zgadza przynajmniej na papierze. Z rowerów crosowych najbardziej do gustu przypadły mi modele serii DS z Treka natomiast górskie 29 seria Attention lub Acid z Cube. Patrząc na geometrie w rozmiarze na mój wzrost 182cm rowery MTB 29 19 calowy z serii Attention lub Acid mają rurę górną 590mm natomiast crosowy Treka 21 cala rura górna aż 620mm – te 3cm to spora różnica – co ma chyba główny wpływ na pozycje bardziej wyprostowaną lub pochyloną na rowerze?? Fakt główka ramy w DS jest nieco większa ale za to skok amortyzatora sporo mniejszy niż w Acid czy Attention co da podobną wysokość kokpitu. Nie wiem czy to akurat przypadek że Cube robi w tej serii wygodne MTB 29 gdzie pozycja będzie bardzo zbliżona do roweru crosowego ? Bo wtedy wolał bym zdecydowanie MTB 29 z szerszymi oponami pozwalającymi na wjazd w trudniejszy teren a dodatkowo te modele mają również jak w crosie możliwość montażu bagażnika i błotników. Chyba że jeszcze inne parametry mają wpływ na pozycje bardziej wyprostowaną lub pochyloną ale patrząc na logikę będzie to długość rury górnej oraz wysokość kokpitu.

    • Cześć, na początek napiszę, że najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć do różnych rowerów/rozmiarów ram, tak aby wybrać swoją ulubioną. Różni producenci, trochę różnie wybierają geometrię i bardzo dobrze, bo kupujący też są różni.

      Geometria roweru crossowego na pewno będzie się różniła od górskiego, nawet komfortowego. Jak sam zauważyłeś, będzie to wynikało chociażby z różnicy w skoku amortyzatora. Ale i te dwa typy rowerów stworzono do ciut czego innego. Szkoda, że Trek nie podał wartości Stack oraz Reach, byłoby łatwiej to porównać.

      Tak czy owak, pozycja w Cube będzie podobna, ale tylko podobna do tej w Treku. Tak jak pisałem, najlepiej przysiąść się i samemu sprawdzić, bo nie będzie identyczna i różnicę na pewno poczujesz.

  • co sądzisz o tym
    czy rozmiar kół świadczy o komforcie jazdy ? czy 28 są lepsze niż mniejsze ?
    mam nadzieję, że nie masz mnie dość???

    monika

    • Wielkość kół nie będzie specjalnie wpływać na komfort. Jeżeli nie masz poniżej 160 cm wzrostu, to śmiało możesz patrzeć na rowery z kołami 28 cali. Poniżej tego wzrostu, moim zdaniem, wygodniej będzie się jeździło na kołach 26 cali.

      A sam rower, po zdjęciach ciężko ocenić, ale jeżeli jest w dobrym stanie technicznym, to może być ciekawa propozycja.

      • Dziekuje Ci za wszystkie wskazówki. Ułatwia mi one wybór roweru i dały mi wiekszą wiedzę na temat. Pozdrawiam serdecznie. monika

  • Jeszcze jedno, wiem, że są rowery, które moga ważyć 11kg>. czy taki rower jest też moim zasięgu, czy rowery z tak niską waga są np. tylko sportowe?
    Przepraszam, że zadaję te pytania na raty, ale w miarę zaglębiania sie w temat ……………….

    Pozdrawiam
    monika

    • Spokojnie znajdzie się rower ważący 11-12 kilogramów, np. taki Cube SL Road: cube.pl/

      Choć w nim akurat napęd może Ci się nie spodobać. Ale trzeba byłoby patrzeć na rowery właśnie tego typu, żeby ważyły w tych granicach.

  • Bardzo dziekuje za wskazówki. We wszystkim co robię lubię mieć plan i Ty mi ten plan działania wytyczyłeś. Jak cos będę mieć na oku, może jeszcze będę potrzebowała rady wtedy się odezwę.Pozdrawiam serdecznie. monika

    Jeszcze jedno, przeglądam rowery na OLX……….obok np. gazela pojawiają się dodatkowe nazwy np. chamonix, medeo czy to ma jakieś znaczenie ?

    • To są modele rowerów danego producenta. Poszczególne modele na pewno różnią się osprzętem, czasem wielkością kół.

  • Dzień dobry Panie Łukaszu,

    pozwalam sobie do Pana napisać, ponieważ doczytałam sie w Pana
    wpisach, że można to zrobić.

    Mój kontakt z Panem dotyczy porady przy zakupie roweru.

    Jestem starszą osobą i zakupiłam nowy rower GALAXY , aby
    wspomagać swoja formę, stawy biodrowe ect., ale nie jestem z niego
    zadowolona, ponieważ przy zakupie nie pomyślałam o tym, że potrzebuje
    czegoś lekkiego, aby móc samodzielnie wytaszczyc go z piwnicy.

    Dopiero po zakupie zobaczyłam, że panie jeżdżą na pieknych,
    sprytnych, cieniutkich rowerach z cieniutkimim oponami, które smigają
    jak sarenki …te rowery i te panie. Nie potrzebuję roweru na długie
    trasy, bo nie mam na to siły.

    Proszę Pana o informację, jak nazywają się te rowery, jakiej są
    firmy, w jakich cenach można je kupić, aby wiedzieć czego szukać. Nie
    wiem, czy kupię rower nowy czy używany, ale najważniejsza jest
    informacja jaka to ma być firma.

    Na co powinnam zwrócić uwagę, jeżeli to ma byc rower używany.

    Ładny………..szczuplutki…………lekki rowerek dla
    starszej Pani, no i oczywiście aby się nie psuł. Nie musi mieć jakichś wymyślnych dodatków. Powinien jednak miec błotniki, może ze trzy przerzutki…….. Prosze Pana o
    przedziały cen, abym miała mozliwośc wyboru…….nie jestem zbyt
    zasobna finansowo.

    Myślę, że nie musze już więcej pisać. Pan jako znawca juz pewnie
    wie, jaki jest mój problem.

    Pozdrawiam Pana serdecznie

    monika

    • Witaj, dobrze wyposażone rowery (bagażnik, błotniki, stopka itd.) zawsze muszą trochę ważyć. Ale! Im wyższa cena, tym zazwyczaj są one wykonane z lżejszych materiałów. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na rowery, które nie mają z przodu amortyzatora. Cierpi na tym komfort, ale jednocześnie rower może być lżejszy o prawie dwa kilogramy.

      Myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie rower miejski, ma się na nim wyprostowaną, wygodną pozycję. Nie napisałaś jaki masz budżet, ale za przyzwoitego, nowego mieszczucha trzeba moim zdaniem te 1500-1800 złotych dać. Taniej też oczywiście można, ale będzie rosła waga i spadnie jakość. Warto też popatrzeć na używane, gdzie kupi się wtedy taki rower sporo taniej.

      Jaka marka? Jest ich dużo i jest w czym wybierać. Z używanych rowerów warto popatrzeć na firmy Batavus, Gazelle, Sparta – czyli legendarne, holenderskie (chyba wszystkie mają ten rodowód) firmy rowerowe. Ale i Kross, Giant, Kelly’s i inne firmy robią ładne rowery.

      Najlepiej przejść się po sklepach, zobaczyć co jeszcze mają na stanie, przymierzyć się, sprawdzić w ręku czy nie za ciężkie. Jak będziesz miała jakieś na oku, daj znać, to podpowiem, który wybrać.

  • Cześć,
    Ostatnio zacząłem się rozglądać za rowerami typu street/dirt.
    Jestem nastolatkiem z zamiłowaniami w rowerach i chciałem spróbować czegoś nowego, więc proszę o pomoc z dobraniem nie zbyt drogiego roweru ale by był porządnie wykonany i w dobrym stanie technicznym
    Z góry Dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam!

    • Hej, nie znam się aż tak bardzo na tego typu rowerach. Z podziwem patrzę na tych, którzy na streetach jeżdżą, ale najlepiej abyś zapytał kogoś, kto siedzi w temacie.

  • witam
    szukam dla siebie roweru mam 192 i warzę 127kg nie wiem czy wybrać górala czy trekkingowy chodzi mi który lepiej wytrzyma moją wagę

    • Hej, zależy w jakich warunkach chcesz jeździć. Znam kilka osób, które ważą podobnie i jeżdżą na rowerach trekkingowych. Trzeba tylko pamiętać (zresztą w górskich też), aby pilnować ciśnienia w oponach i utrzymywać je bliżej górnej granicy podanej na oponie.

      Ale inna sprawa, że na rowerze z szerszymi oponami, czyli górskim, będzie trochę wygodniej.

  • Witam wszystkich. Poczytałem temat jaki rower kupić i pozostało mi jeszcze kilka wątpliwości, a mianowicie chcę zakupić dla siebie i żonki SCOTT SUB 20. Mieszkamy w niemczech więc sporo tras jest typowo rowerowych ale często jesteśmy na mazurach jakieś lasy polne dróżki i zastanawiam się czy jest to dobry wybór? Fajnie by było poczytać różne sugestie i może porady w zakupie innego sprzętu może innej marki.

    • Hej, Scott produkuje cztery modele SUB. Fitnessowy Sub 20 Speed, trekkingowy ze sztywnym widelcem Sub Evo 20, amortyzowany Sub Sport 20 i trochę gorzej wyposażony Sub Comfort 20. O który model Ci chodziło?

      Jeżeli chodzi o moje propozycje rowerów, to znajdziesz je w tym wpisie na blogu: roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

        • Za 750 euro to będzie naprawdę fajny wybór. Osprzęt jest w tym rowerze dobry i cena też niczego sobie.

            • Witam. Panie Łukaszu zakup Scotta odpadł ponieważ ni było już rozmiaru ramy dla mnie, ale czytając blog wpadła mi w oko wpis na temat roweru firmy Radon no i poszukałem poszperałem i znalazłem coś takiego www.bike-discount.de/en/bu…men-465055 jak by było mało to 50 minut jazdy ode mnie jest spory sklep tej firmy no i w dniu wczorajszym pojechałem tam, gdzie po wizycie w tym sklepie jetem miło zaskoczony. Testowałem rower i wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Mam tylko mały kłopot z doborem ramy 52 czy 56 na obydwuch wydaje mi się że było ok przy moim 184 cm wzrostu. Mógłby mi Pan przedstawić swoją opinię na temat osprzętu i ogólnie tego roweru. ( wydaje mi się że jest to rower bardzo fajny i godny uwagi). Pizdrawiam

              • Hej, rower jest wyposażony naprawdę dobrze. Niczego mu nie brakuje i będzie Ci służył długo. Jeżeli chodzi o rozmiar, to możesz sprawdzić długość nogi po wewnętrznej, a następnie odczytać teoretycznie zalecany rozmiar tutaj: roweroweporady.pl/rozmi…rowerowej/

                Ale to normalne, że na dwóch rozmiarach sąsiadujących czujesz się dobrze. Może się okazać, że z teoretycznych wyliczeń wypadniesz gdzieś pomiędzy nimi :) Co wtedy wybrać… cóż, na to pytanie najlepiej odpowiesz Ty sam. Moja dziewczyna też się wahała między dwoma rozmiarami, ale po 10 minutach prób w końcu wybrała :)

  • Witam
    Szukam roweru dla siebie a mianowicie, posiadam tylko 152 cm wzrostu, a co najgorsze nie lubię jeździć bo przez lata na niewygodnym góralu się po prostu męczylam. Kupić muszę coś wygodnego bo synek bardzo chce żebym z nim jeździć

    • Hej, a jaką masz długość nogi, mierzoną na boso, po wewnętrznej stronie? Spokojnie znajdziesz jakiś rower dla siebie, po prostu trzeba poszukać odpowiedniego rozmiaru ramy. No i potem przejść się po sklepach i poprzymierzać do kilku rowerów.