Skocz do zawartości

MTB HT na długie trasy


Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, Piwpaw napisał(a):

 Ja sobie nie wyobrażam jechać 100 km z taką pozycją jaką daje mtb.
...

A z tym telepaniem to sory, ale to jest rower, a nie kanapa. Ja w swoim rowerze mam opony 35 mm napompowane do 5 barów i jakiegoś nadmiaru dyskomfortu w czasie jazdy po ścieżkach leśnych nie odczuwam.

Kwestia na co kto się godzi. Ty sobie nie wyobrażasz jazdy 100+ km bez baranka, a ja jeździłem tak wiele lat na crossie i nie widzę żadnego problemu. Ja sobie nie wyobrażam jazdy po nierównościach bez amortyzacji, ty latasz po nich na sztywnym widelcu i 5 barach. Odpowiada ci gravel, spoko, mi nie. Nie zaczynajmy po raz n+1 dyskusji dlaczego gravel ma albo nie ma sensu. Oczywiście że ma, tylko nie jest dla każdego.

Właśnie jestem po weekendzie u znajomego, miałem okazję potestować jego MTB. Kilkuletni Kross Level 3, czyli rower niezbyt imponujący, i w dodatku XL. Zrobiliśmy w 2 dni około 130 km, głównie po asfaltach. Muszę powiedzieć, że nawet na takim rowerze trochę z przypadku, za dużym, niezbyt dopasowanym (tylko ustawiłem siodełko na wysokość) jechało się bardzo wygodnie te kilkadziesiąt km dziennie, nie czułem się jakiś nienaturalnie ustawiony, nic nie boli w plecach, w rękach itd. Co do prędkości, no to wiadomo, że nie zbierał się z przyspieszeniem jak gravel, zwłaszcza pierwsze wrażenia to było uczucie, że MTB muli, ale po płaskim i bez wiatru bez problemu udawało się utrzymywać na asfalcie 25-30 km/h.

Odnośnik do komentarza
4 minuty temu, zlatan55 napisał(a):

Kwestia na co kto się godzi. Ty sobie nie wyobrażasz jazdy 100+ km bez baranka, a ja jeździłem tak wiele lat na crossie i nie widzę żadnego problemu. Ja sobie nie wyobrażam jazdy po nierównościach bez amortyzacji, ty latasz po nich na sztywnym widelcu i 5 barach. Odpowiada ci gravel, spoko, mi nie. Nie zaczynajmy po raz n+1 dyskusji dlaczego gravel ma albo nie ma sensu. Oczywiście że ma, tylko nie jest dla każdego.

Absolutna zgoda. Ja nie mam nic do mtb, po prostu staram się bronić gravela ? A najważniejsze, że jest coraz więcej różnych rodzajów rowerów i każdy może jeździć na tym co mu najbardziej pasuje.

Odnośnik do komentarza

U nas ten gravel wisi i wisi na haku i na razie nie widzę dla niego zastosowania. Zaczynam nową pracę i może będę musiał czasem jeździć do biura w centrum to może go wykorzystam. Bo kompletnie mnie nie ciągnie żeby nim gdzieś jechać. Większość czasu spędzam na MTB w KPN a jak będzie słonecznie i bez huraganu to bryknę na szosie po asfalcie. Z kolei na asfalcie nie lubię kasety w której koronki są co dwa zęby a taką mam w gravelu więc zdecydowanie wolę moją szosę. Czyli dochodzimy do konkluzji że gravel jest do wszystkiego ale nic nie robi dobrze.

Przejeździłem też na crossach i fitnessach dziesiątki tysięcy km i jakoś w niczym mi płaska kierownica nie przeszkadzała. Mało tego, na crossie zacząłem pojawiać się na największej warszawskiej ustawce i czasem wyciągałem na nim średnią 35 km/h :)

Odnośnik do komentarza
8 minut temu, Piwpaw napisał(a):

Absolutna zgoda. Ja nie mam nic do mtb, po prostu staram się bronić gravela ? A najważniejsze, że jest coraz więcej różnych rodzajów rowerów i każdy może jeździć na tym co mu najbardziej pasuje.

Ale zobacz co piszesz. Raz że podoba ci się prostota gravela czyli konstrukcja bez skomplikowanej i kosztownej w serwisie amortyzacji. A dwa że uważasz że opony szersze niż 35 mm nie mają sensu. Czyli de facto najlepiej Twoje potrzeby spełniałaby szosa na tarczówkach do której wchodzą opony 35 mm. Miałbyś bardziej szosowy napęd a nowoczesna konstrukcja zoptymalizowana pod kątem aero byłaby szybsza na asfalcie niż gravel ze standardowymi nie aero rurkami. Takimi rowerem jest np. Spec Roubaix. Nie wiem czy Trek coś zrobił w kierunku aero w swoim Domane albo Giant w swoim Defy bo tego nie śledziłem. Z testów wynika że różnica między rowerem aero a rowerem na okrągłych rurkach wynosi 20W przy 45 km/h.

Odnośnik do komentarza
7 minut temu, jajacek napisał(a):

gravel jest do wszystkiego ale nic nie robi dobrze.

Z tym się z kolei nie zgadzam. Jeżdżę na gravelu na oponach 35 mm i twierdzę, że praktycznie w 100% zastąpił mi szosę, którą miałem, bo na asfalcie jest prawie tak samo szybki, ale znacznie bardziej uniwersalny. Jak wcześniej powiedziałem jazda po szutrach czy przejazd ścieżką leśną też nie stanowi dla mnie problemu. Mi z kolei zupełnie nie przeszkadzają skoki na kasecie, natomiast chwalę sobie miękkie przełożenia jakie daje grx. Być może odczucia w czasie jazdy poza asfaltem to jest też kwestia ramy i w ogóle konstrukcji roweru. Pamiętam, że jechałem kiedyś Cube Nuroad na oponach 38 mm i faktycznie jakiś sztywny był na szutrach. W Specu Diverge mam wrażenie, że rama jako cała konstrukcja fajnie tłumi mikrodrgania. Tak więc wg mnie gravel robi wszystko nieco gorzej niż wyspecjalizowane rowery, ale wystarczająco dobrze, aby miał uzasadnienie jako jedyny rower.

Odnośnik do komentarza
41 minut temu, Wierzba napisał(a):

To już w MTB nie da się skrócić mostka, podnieś go, kupić kierownicę z odpowiednim wzniosem, przybliżyć nieco siodełka? Kilka lat temu jechałem z Południa Polski do Szczecina przez Władysławowo, średnio z PN na PŁN trasami lokalnymi robiłem między 120 a 150km dziennie i nie byłem jakiś morderczo ubity. Według mnie to kwestia wyjeżdżenia i przygotowania roweru pod swoje potrzeby. Po powrocie rower wrócił do oryginalnej konfiguracji i mogłem dalej śmigać po górach. Takie wachlowanie idealnie się sprawdziło w przypadku jednego roweru, natomiast gdybym mógł (później mogłem) to pozwoliłem sobie na zakup gravela który niewiele jest szybszy przy 43c od MTB na mleku i przy oponach continental race king protection na mieszance black chilli, swoją drogą najszybsze jakie kiedykolwiek miałem w mtb.

Zrobiliśmy kiedyś z kumplami taki trip z Warszawy na Mazury na weekend. Pociągiem do Niedzicy, stamtąd rowerami. Dwóch było na turystycznych szosówkach, dwóch na crossach przystosowanych do szybkiej jazdy po asfalcie a jeden na MTB. Zrobiliśmy chyba blisko 300 km w dwa dni i nie było problemu z utrzymanie tempa pomiędzy 20-25 km/h na żadnych z tych rowerów. Trip głownie asfaltowy z odrobiną lasu. Koledzy na szosach ale też my na crossach na wąskich oponach złapaliśmy kilka kich. Dziś jakbym się wybrał na taki trip to już bym odpuścił crossa. Wsadziłbym do MTB jakieś szybkie opony typu właśnie Conti Race King albo które mam pod ręką Spec Renegade, założyłbym rogi do kierownicy, napompowałbym ze 2,5-3 bary i bym tak poleciał.

Odnośnik do komentarza
7 minut temu, jajacek napisał(a):

uważasz że opony szersze niż 35 mm nie mają sensu

Uważam, że do 40 mm wystarczy. Powyżej robi się dziwoląg ? A wolę gravela niż szosę+ ze względu na napęd grx, którego konfiguracja przełożeń bardziej mi odpowiada. Na asfalcie przy normalnej kadencji rozpędzę się do 45 km/h, a to mi wystarczy, natomiast wiele podjazdów szutrowych (np w Chorwacji) zrobiłem, których nie dałbym rady podjechać na napędzie szosowym.

Odnośnik do komentarza

W weekend startowałem w zawodach w szemudzie, pomerania dystans mega. Jeden z koni przyjechał na gravelu ze względu na serwis jego roweru mtb. Trasa to taki trochę cięższy maraton mtb, trochę błota, dużo szutrowych odcinków. Na mtb chłopak we wcześniejszych latach kończył w pierwszej 20 na pomerani, ja kończąc na 50 miejscu z 93 startujących. Chlopaka na gravelu wyprzedziłem na 20 z 56 km, z tego co się orientuję chłopak ostatecznie wycofał się z zawodów. Na 92 mtb dojechało 90 mtb, na 1 gravela, dojechało 0 graveli. 

Odnośnik do komentarza

Jeszcze wracam z jednym pytaniem. Bardziej o model sprzedaży Decathlonu niż o rower, ale może akurat mieliście do czynienia.

Wybierając odbiór w sklepie stacjonarnym mam taki widok jak na załączonym screenie. Problem mam taki, że byłem się przymierzyć w sklepie na Reducie na tej jednej sztuce która tam jest i ten rower jest w okropnym stanie - cały porysowany, wygląda jakby był tam dłuższy czas i był co chwilę niedbale zakładany i ściagany z jakiegoś niezabezpieczonego haka albo rzucany gdzieś po sklepie. Mam obawy, że większość/każdy z tych sklepów z rowerem na stanie ma właśnie takie sztuki "z wystawy", jeszcze nie kupione a już zmęczone. A to jest jednak 4600 zł, może nie majątek życia, ale sporo kasy i chciałbym kupić rower ładny i realnie nowy. Wiadomo, że można kupować, marudzić przy odbiorze, targować się o obniżkę, zwracać - no ale nie o to mi chodzi, chciałbym po prostu kupić dobry ładny rower i cieszyć się nim.

Mógłbym kupić ten rower z odbiorem np. na Wilanowie gdzie nie mają roweru na stanie, i poczekać parę dni, nie mam z tym problemu. Pytanie tylko takie, czy w takim przypadku dostarczą tam świeży rower z jakiegoś magazynu centralnego czy po prostu przewiozą tę potencjalnie "powystawową" sztukę z najbliższego sklepu? Dzwoniłem nawet na infolinię Deca, tam oczywiście powiedzieli że wszystko spoko, rower na pewno będzie bez wad, ale tak na wszelki wypadek wolę zapytać też o opinię spoza sklepu. Może akurat ktoś był w podobnej sytuacji.

image.png

Odnośnik do komentarza

Może w sklepie pokazali ci rower z programu "second life"? Decathlon też ma taki system sprzedaży. Pewnie naprawione rowery z reklamacji, z wypożyczalni, ze zwrotów, itp. Też widziałem jeden taki "zmęczony", z błotem na oponach. Gdy kupisz w normalnym trybie, z oferty za pełną cenę, to będzie zapewne "nówka" niedotykana. 

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, zlatan55 napisał(a):

Mógłbym kupić ten rower z odbiorem np. na Wilanowie

Wymieniasz Wilanów, więc wnioskuję że mieszkasz w Warszawie, być może na południu. Z ciekawości, gdzie w okolicach Wilanów/Ursynów i obszary na południe natknąłeś się na tereny, gdzie gravel nie da rady, i potrzebny byłby MTB? Pytam bez złośliwości, tylko ciekawości. Też mnie czasem kusi spróbować dobrego ht  mtb xc, ale mieszkając na południe Warszawy, nie widzę za bardzo terenów gdzie gravel by nie dał rady - a może po prostu nie wiem gdzie ich szukać?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...