Rot Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 5 minut temu, MalySzaryCzlowiek napisał(a): Ostatnio zakładałem nową korba deore. Jeśli u ciebie jest tak samo, to najpierw ja dociskasz plastikowym kapselkiem z zestawu, ktory wchodzi od boku osi, a potem dopiero jak jest prawidłowo osadzona, dokręcasz śruby po trochu z jednej i drugiej strony. Nie dokrecasz na maksa jednej i potem drugiej. I powinno grac. Nie kojarzę żebym dostał jakikolwiek plastikowy kapselek z tym... Ale faktycznie źle to przykręcałem w takim razie. 37 minut temu, Veriv napisał(a): Dawno nie miałem shimano, ale tam jest narzędzie do kasowania luzu a dwie śruby są zabezpieczone pastą. Zgodnie ze sztuką pasty nie uzywa się 2x. Takie rzeczy jak odkrecona śruba się zdarzają. Ich prawdopodobieństwo można zminimalizować przez dobrą kulturę techniczną serwisu. Czyli za pierwszym razem wina Decathlonu, za drugim moja własna bo nie miałem narzędzi i wiedzy jak to zrobić (np. z tą pastą) - i należy się nastawiać że odpadnie jeszcze raz jeśli nie ogarnę tego w serwisie? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 38 minut temu, jajacek napisał(a): Niby powinno być ok ale mechanikiem nie jestem. Może kolega mechanik @mike21 coś podpowie. Jeśli spadła podczas jazdy to szlag mógł już trafić wielowpust. Nie mniej jednak: 1. Upewniasz się, że oś zintegrowana z prawą korbą weszła do końca. 2. Zakładasz lewe ramię, delikatnie dokręcasz plastikową śrubę (shimano podaje moment 0,7-1,2Nm to naprawdę baaardzooo delikatnie). Mocniejsze jej skręcanie skraca żywotność łożysk w suporcie. 3. Dokręcasz śruby mocujące ramię. Po kilka razy każdą (tzn. dociągasz 1 przechodzisz na 2 wracasz do 1 przechodzisz na 2 itd.). Śruby powinny być wkręcane na jakiś średniej mocy stop-gwint a'la niebieski Loctite. Ta śrubka odpowiada wyłącznie za skasowanie luzu osiowego przed przykręceniem ramienia. Jeśli ramię siedzi na swoim miejscu i śruby zostały poprawnie dokręcone to nie będzie to złazić. Odnośnik do komentarza
ram Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 @mike21 A jaki prawidłowy moment dla klucza przy zamocowaniu sztywnej osi (w systemie boost) na przednim kole 27,5" powinienem zastosować ? Czy ma to wg Ciebie jakieś kardynalne znaczenie? Pytam, bo często przekładam koło a nie korzystam z klucza dynamometrycznego jadąc w teren ? Odnośnik do komentarza
Rot Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 11 minut temu, mike21 napisał(a): Jeśli spadła podczas jazdy to szlag mógł już trafić wielowpust. Nie mniej jednak: 1. Upewniasz się, że oś zintegrowana z prawą korbą weszła do końca. 2. Zakładasz lewe ramię, delikatnie dokręcasz plastikową śrubę (shimano podaje moment 0,7-1,2Nm to naprawdę baaardzooo delikatnie). Mocniejsze jej skręcanie skraca żywotność łożysk w suporcie. 3. Dokręcasz śruby mocujące ramię. Po kilka razy każdą (tzn. dociągasz 1 przechodzisz na 2 wracasz do 1 przechodzisz na 2 itd.). Śruby powinny być wkręcane na jakiś średniej mocy stop-gwint a'la niebieski Loctite. Ta śrubka odpowiada wyłącznie za skasowanie luzu osiowego przed przykręceniem ramienia. Jeśli ramię siedzi na swoim miejscu i śruby zostały poprawnie dokręcone to nie będzie to złazić. 1. weszła do końca - przynajmniej patrząc na to tak mi się wydaje 2. nie jestem pewien o jaką plastikową śrubę chodzi 3. Cytat Śruby powinny być wkręcane na jakiś średniej mocy stop-gwint a'la niebieski Loctite. Ta śrubka odpowiada wyłącznie za skasowanie luzu osiowego przed przykręceniem ramienia. Stop-gwint? Która śrubka? Wydawało mi się, że po prostu mam założyć równo (wciskając de-facto, bo wchodzi na oś supportu z oporem, wypychając jednocześnie prawą stronę na zewnątrz, więc muszę tak jakby wciskać z obu stron na raz) i dokręcić ramię, jak się okazuje jest to trochę bardziej skomplikowane i pojawiają się elementy, o których nawet nie miałem pojęcia że istnieją. Tzn i tak miałem się wybrać do Decathlonu na pierwszy darmowy przegląd, ale dobrze by było najpierw tam dojechać bezpiecznie. Inna sprawa, że zależało mi na tym żeby mieć rower na weekend, a to raczej dziś już nie zdążą ogarnąć. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 Godzinę temu, Rot napisał(a): Stop-gwint? Która śrubka? Stop-gwint to taki klej do gwintów w płynie - smaruje się gwinty, żeby się nie odkręcały (np. firmy Loctite sle są różne), niebieski jest słabszy, a czerwony mocniejszy. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 (edytowane) Delikatnie dokręcić śrubę 1. Na loctite śruby 3. Ramie jest poprawnie wsunięte na oś jeśli zawleczka 4 wpada w otwór w osi korby. https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FC-M5100-1-4668.pdf BTW czerwony loctite w rowerze stosuje się sporadycznie - np. podczas serwisowania tłumika kompresji w widelcach z wysokiej pólki. Do okdręcania poza kluczem trzeba sobie pomóc palnikiem gazowym. Edytowane 30 Czerwca 2023 przez mike21 Odnośnik do komentarza
Rot Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 22 minuty temu, mike21 napisał(a): Delikatnie dokręcić śrubę 1. Na loctite śruby 3. Ramie jest poprawnie wsunięte na oś jeśli zawleczka 4 wpada w otwór w osi korby. https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FC-M5100-1-4668.pdf BTW czerwony loctite w rowerze stosuje się sporadycznie - np. podczas serwisowania tłumika kompresji w widelcach z wysokiej pólki. Do okdręcania poza kluczem trzeba sobie pomóc palnikiem gazowym. Tej plastikowej śruby 1 w ogóle nie miałem zdaje się. Edit: nie, jednak miałem. Musiało się zgubić w momencie kiedy odpadło za pierwszym razem, albo chwilę przed tym. Ogarną mi to w ramach gwarancji? Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 W decathlonie podobno wszystko jest możliwe i zależy na kogo się trafi. Normanie jeśli rower był sprzedany jako przygotowany do jazdy to GW powinna to obejmować. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 1 godzinę temu, ram napisał(a): @mike21 A jaki prawidłowy moment dla klucza przy zamocowaniu sztywnej osi (w systemie boost) na przednim kole 27,5" powinienem zastosować ? Czy ma to wg Ciebie jakieś kardynalne znaczenie? Pytam, bo często przekładam koło a nie korzystam z klucza dynamometrycznego jadąc w teren ? RS podaje 13,5Nm. IMHO +/- 2Nm nie zrobi różnicy. Mocniej będzie szkodzić większości piast. Pamiętaj też, że szpilka jest aluminiowa i włazi w gwint zrobiony w gównolicie (stop magnezu i cynku) - ew. luzy będą powodować rozklepywanie się tych materiałów w miejscu styku. Dla pewności możesz sobie kupić klucz dynamometryczny. Polecam prosty wyhylny (tanie mechaniczne są zawodne i wzorcowany jest 1 na całą serię produkcyjną ;)). Np.: TOPEAK PREPSTATION Klucz serwisowy Dynamometryczny - T-TPS-SP07 - 12676832967 - Allegro.pl Odnośnik do komentarza
Rot Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 Zadzwoniłem do nich, facet mówi że w Deore jak raz odpadnie, to już będzie odpadać i koniec. Mam podjechać po pracy to mi wymienią, możliwe że od ręki nawet, a jak nie to na sobotę. Odnośnik do komentarza
Moss Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 Kupiony XC 100 z kasetą 11-52. Jeszcze ze starej dostawy, bo nowe już podobno przychodzą tylko z 11-46 ? W dniu 24.06.2023 o 19:02, jajacek napisał(a): Nadmiar smaru wytrzeć szmatką czy starą skarpetą. Ten smar pewnie wystarczy na 1000 km. Druga szkoła to całkowite usunięcie smaru za pomocą benzyny ekstrakcyjnej lub myjki utradźwiękowej i nałożenie nowego, najlepiej wosku. Ale ta druga opcja jest czasochłonna i raczej dla zaawansowanych użytkowników. Też mam trochę tego smaru technicznego na łańcuchu. Można wytrzeć nadmiar i przesmarować nowym smarem? Bez odpinania łańcucha, bo nie mam jeszcze w tym wprawy. Chyba kiedyś @Oskarr wspominał w tym wątku, że tak traktuje nowe rowery z Deca ? Czy lepiej nie mieszać ich ze sobą? Mam akurat Finish Line czerwony. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 Na początku wystarczy tylko z zewnątrz wytrzeć smar fabryczny i nie trzeba smarować bo jeszcze wewnątrz jest go sporo. Dopiero po jakimś czasie zacznij dosmarowywać Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 @Moss po montażu wycieram szmatką z zewnątrz i smaruje po jakiś 200-300 km jak zaczyna się odzywać. Niech Ci służy ? Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 30 Czerwca 2023 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2023 6 godzin temu, Rot napisał(a): Zadzwoniłem do nich, facet mówi że w Deore jak raz odpadnie, to już będzie odpadać i koniec. Mam podjechać po pracy to mi wymienią, możliwe że od ręki nawet, a jak nie to na sobotę. No i super. @Moss doktoryzowałem sie ze smarów i ten fabryczny jest bardzo dobry, to smar wysokowydajny. Nowy łańcuch na czystym napędzie zrobił raz 2500km na trenażerze ? w styczniu sie skapnąłem ze zapomniałem smarować ?Niestety lepi się do niego brud w kazdych innych warunkach niz domowe. Tak jak Ci poradzono wyczyścić nadmiar i troszkę można dosmarować ewentualnie innym. Odnośnik do komentarza
karol1994czx Opublikowano 1 Lipca 2023 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2023 Posiadacze rowerów mtb, podejrzewam, że większość z Was jeździ w lesie. Nie boicie się kleszczy i niebezpiecznych chorób z nimi związanych? Zawsze gdy wracam z roweru, to znajduje na ciele 3-4 kleszcze. Największym problemem są włosy, tym bardziej jeśli ktoś ma gęste włosy, bo nawet po kąpieli, kleszcze nie chcą spaść z głowy. Ostatnio przez pol godziny szukałem kleszczy , znalazłem dwa, a po godzinie kolejne dwa znowu po mnie chodziły. Jak się ubieracie? Na głowę zawiązujecie chustkę? Stosujecie jakieś środki odstraszające kleszcze? Jesteście zaszczepieni na kleszczowe zapalenie opon mózgowych? Czy po prostu nie wjeżdżacie w drogi, które są porośnięte trawa i krzakami? Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się