Skocz do zawartości

Rockrider Explore 540 29" vs XC 100 29"


Rekomendowane odpowiedzi

24 minuty temu, jajacek napisał(a):

Sądzę że w terenie równinnym to kompletnie nie ma znaczenia. Jeździłem parę lat na rowerze XC mającym kąt główki 71,t stopnia, teraz mam 69,8. Na równinie nic to nie zmienia. Na tym z kątem 71,5 jeździłem na Słowacji po trasach enduro i na Rychlebach i przeżyłem bez ani jednej gleby :) Rower na kołach 29 cali jest ogólnie mocno "mułowaty". Twierdzę że skrócenie mostka przyniesie same zalety ale te 20 mm to jest znikoma różnica.

Czyli wracając do moich dylematów rozmiarowych mogę wziąć większy (L) i w razie tego skrócić mostek z 60 na 40mm bez negatywnych konsekwencji ?

Odnośnik do komentarza

No oczywiście że rower z krótkim mostkiem nie jest tak stabilny jak nie trzymasz rąk na kierownicy. Dlatego szosowcy mają często mostki 130 czy 150 bo żrą, piją, ściągają i zakładają nogawki i ochraniacze na buty w czasie jazdy, czy rękawki i kurtki i stabilna jazda bez trzymanki ma dla nich duże znaczenie. A w enduro masz często mostki 30-40. U siebie mam mostek 60 i nie mam problemów w jeździe bez trzymanki na szosie ale wymaga to wzmożonej uwagi. 

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, Pepe75 napisał(a):

Popisałem, załączyłem linki i wywaliło posta, ehhh....

Jeszcze raz :)

Moim zdaniem lepiej sprawdzi się gravel / trekking ze względu na spory udział asfaltu w trasach. Poza tym pewnie jest tak, że mając gravela unikasz zbyt terenowych tras, a mając mtb unikasz asfaltu. Kolejna rzecz na jaką warto zwrócić uwagę to czy masz jakieś towarzystwo jeżdżące na rowerach - bo może wtedy najlepszą opcją będzie dopasować się z rowerem. Na własnej skórze przekonałem się o tym jeżdżąc gravelem po Kampinosie ze znajomymi jadącymi na mtb - ja zamulałem po korzeniach, oni po asfalcie ? Myślę, że jak planujesz regularne jazdy w Kampinosie i Mazowieckim Parku Narodowym to lepszy mtb, wszystko inne gravel da radę. Trirent na stronie ma opis tras gravelowych w Warszawie i okolicach.

Dzięki za obszerną odpowiedź. Rzeczywiście, miałem podobne odczucia. Na południe od Waw jest sporo asfaltow oraz dobrych tras szutrowych czy gruntowych (np. Chojnowski Park Krajobrazowy, Las Kabacki). Jednak wolałem się upewnić na zasadzie czy może są jakieś liczne dobre trasy na MTB, o których nie wiem ;)

Odnośnik do komentarza

Wczoraj spotkałem rowerzystkę na Cannondale, który miał sztywne osie i mocowania do bagażnika. Sprawdziłem geometrię i jest porównywalna do expl540. Jedna rzecz mnie zastanawia - długa rura podsiodłowa i z tego powodu większy przekrok ? Tabela Expl540 nie podaje tej wartości żeby porównać, a tego nie zmierzyłem. Spróbuję obejrzeć go gdzieś na żywo. Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z Cannondalem - chodzi mi o jakość ramy ? Gwarancja jest ciekawa - na oryginalną ramę jest gwarancja dożywotnia, ale na wymienioną już tylko dwa lata... Zastanawiam się też czy lepszy napęd 1x11 z (korbą 32) czy 2x11 (36-26 + 11-42) ?

image.thumb.png.ac2cf984c3b33ac4d5fe4f61bdf90682.pngimage.jpeg

Odnośnik do komentarza
6 minut temu, jajacek napisał(a):

Cannondale jest znany z jednych z lepszych ram na rynku. Nie dotyczy to jednak produktów budżetowych. Jeśli rama jest z alu 6061 to takie ramy dużo się od siebie nie różnią.

Ok, dzięki. Wracając do Twojej wypowiedzi o mostku - skoro nie trzymasz rąk na kierownicy to jaki to ma wpływ na prowadzenie roweru ? Czy bardziej chodzi o trzymanie jedną ręką ? 

Odnośnik do komentarza
28 minut temu, Pepe75 napisał(a):

Ok, dzięki. Wracając do Twojej wypowiedzi o mostku - skoro nie trzymasz rąk na kierownicy to jaki to ma wpływ na prowadzenie roweru ? Czy bardziej chodzi o trzymanie jedną ręką ? 

To jest kwestia z którą średnio się zgadzam z Jackiem. Od strony fizyki na stabilność wpływa kąt główki, następnie wpływ efektu żyroskopowego, im wyższa prędkość i większa masa koła, tym większą siłę musimy użyć aby doszło do skręcenia koła. Pod tym względem długość mostka dużo nie wpływa. No dobra, teoretycznie może minimalnie wpłynąć bo mamy dłuższe ramie siły na której jest ciężka kierownica, tzn. aby obkręcić kierownicą z mostkiem 60 mm musimy użyć z 10-20% mniej siły niż aby obkręcić kierownicę na mostku 100 mm, ale są to siły o dobry rząd wartości mniejszy niż siły żyroskopowe czy te wynikające z kąta główki ramy. Podczas jazdy z trzymaną kierownicą dłuższy mostek sprawia, że musimy wykonać większy ruch kierownicą aby rower skręcił, stąd rower jest mniej "nerwowy" bo przy dłuższym mostku wykonując tą samą drogę rękami przy skręcaniu rower nie skręci o 30 stopni a np. 25 stopni. 

 

 

Godzinę temu, Pepe75 napisał(a):

Zastanawiam się też czy lepszy napęd 1x11 z (korbą 32) czy 2x11 (36-26 + 11-42) ?

To zależy od zastosowań. Do ciągnięcia przyczepki z dzieckiem i spokojnym pokonywaniu kilometrów oraz jeździe w większości po asfalcie lepszy jest napęd 2x. Podczas szybkiej jeździe po singlach, jeżdżeniu po górach ale głównie po terenie lepszy jest 1x. 

Odnośnik do komentarza
11 minut temu, Oskarr napisał(a):

To jest kwestia z którą średnio się zgadzam z Jackiem. Od strony fizyki na stabilność wpływa kąt główki, następnie wpływ efektu żyroskopowego, im wyższa prędkość i większa masa koła, tym większą siłę musimy użyć aby doszło do skręcenia koła. Pod tym względem długość mostka dużo nie wpływa. No dobra, teoretycznie może minimalnie wpłynąć bo mamy dłuższe ramie siły na której jest ciężka kierownica, tzn. aby obkręcić kierownicą z mostkiem 60 mm musimy użyć z 10-20% mniej siły niż aby obkręcić kierownicę na mostku 100 mm, ale są to siły o dobry rząd wartości mniejszy niż siły żyroskopowe czy te wynikające z kąta główki ramy. Podczas jazdy z trzymaną kierownicą dłuższy mostek sprawia, że musimy wykonać większy ruch kierownicą aby rower skręcił, stąd rower jest mniej "nerwowy" bo przy dłuższym mostku wykonując tą samą drogę rękami przy skręcaniu rower nie skręci o 30 stopni a np. 25 stopni. 

 

 

To zależy od zastosowań. Do ciągnięcia przyczepki z dzieckiem i spokojnym pokonywaniu kilometrów oraz jeździe w większości po asfalcie lepszy jest napęd 2x. Podczas szybkiej jeździe po singlach, jeżdżeniu po górach ale głównie po terenie lepszy jest 1x. 

Moje dziecko już niestety wyrosło z przyczepki ? Ale rower ma być takim allrounderem którym pośmigam po lesie, pojadę z sakwami, albo pojadę tego typu wyjazd (takie moje małe marzenie) https://www.rowerzysta-podroznik.pl/wyprawa/miedzy-ziemia-a-niebem-droga-sw-jakuba-do-santiago-de-compostela/  dlatego myślę, że te 2x11 może być bardziej uniwersalne - dzięki za potwierdzenie

Odnośnik do komentarza
35 minut temu, Oskarr napisał(a):

Od strony fizyki na stabilność wpływa kąt główki, następnie wpływ efektu żyroskopowego, im wyższa prędkość i większa masa koła, tym większą siłę musimy użyć aby doszło do skręcenia koła. Pod tym względem długość mostka dużo nie wpływa. No dobra, teoretycznie może minimalnie wpłynąć bo mamy dłuższe ramie siły na której jest ciężka kierownica, tzn. aby obkręcić kierownicą z mostkiem 60 mm musimy użyć z 10-20% mniej siły niż aby obkręcić kierownicę na mostku 100 mm, ale są to siły o dobry rząd wartości mniejszy niż siły żyroskopowe czy te wynikające z kąta główki ramy. Podczas jazdy z trzymaną kierownicą dłuższy mostek sprawia, że musimy wykonać większy ruch kierownicą aby rower skręcił, stąd rower jest mniej "nerwowy" 

Tak jest w kwestii stabilności, jak pisze Oscar , w płaszczyźnie wertykalnej ale nie zapominajcie panowie i panie, że za stabilność horyzontalną odpowiada szeroki rozstaw rąk/ ramion , która wytraca efekt bombki, stąd szerokość kiery ma istotne znaczenie a w konsekwencji sylwetka bardziej pochylona. 

Odnośnik do komentarza

Przeglądam przednie przerzutki pod 2x11 i nie mogę znaleźć takiej do linii łańcucha 51,8 do korby boost. Jeżeli dobrze rozumiem to do tylnej piasty 148 powinna być taka korba - jeżeli źle kombinuję to poproszę o podpowiedź. Czy występuje taka przerzutka ? (do 2x12 chyba widziałem przerzutkę, która obsługuje obydwie linie łańcucha 48, i 51,8)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...