Zakup roweru nie jest trudną rzeczą. Natomiast znalezienie dobrego i jednocześnie przystępnego cenowo roweru, wymaga trochę zachodu. Jeżeli nie znasz się zupełnie na zagadnieniach rowerowych, oczywiście polecam lekturę wpisów z mojego bloga, a po drugie najlepiej mieć kogoś, kto ma o rowerach trochę większe pojęcie. Ja również służę pomocą, w miarę moich możliwości. Jeżeli masz jakieś pytanie, zadaj je w komentarzu pod tym tekstem, na pewno na nie odpowiem.
Rower nowy czy używany?
Odpowiedź na to pytanie, nie jest wcale taka oczywista. Z nowym rowerem dostaniemy gwarancję oraz pewność, że nie będziemy musieli wymieniać w nim żadnych elementów, związanych z ich zużyciem (wymiana części pod własne preferencje, to już inna sprawa). W przypadku roweru używanego, w tej samej cenie dostaniemy lepiej wyposażony rower, czasem nawet jeszcze na gwarancji, ale nigdy nie mamy 100% pewności, ile będziemy musieli w niego zainwestować, ze względu na zużyte elementy.
Więcej na temat zakupu roweru nowego i używanego – przeczytacie w podlinkowanym wpisie. Natomiast informacje z tego tekstu, będzie można wykorzystać w obu przypadkach.
Na co patrzeć przy zakupie roweru
Typ roweru
Górski, szosowy, trekkingowy, crossowy, przełajowy, fatbike, gravel, urban, miejski, enduro, ścieżkowiec, ostre koło, beach cruiser – można tak wymieniać i wymieniać. W sklepach mamy „klęskę urodzaju” i może się w głowie zakręcić od typów rowerów. Jakiego typu rower kupić? Po pierwsze zapraszam do lektury podlinkowanego wpisu. Po drugie – pomyśl o tym w jakich warunkach jeździsz – tylko po asfalcie, tylko po bezdrożach, tylko po górach? A może szukasz czegoś uniwersalnego? Preferujesz komfort jazdy, który dadzą m.in. szerokie opony, czy wolisz coś sztywniejszego i lżejszego? Będziesz zakładać bagażnik i sakwy czy wolisz jazdę na lekko lub z torbami do bikepackingu (uroczo nazywanego po polsku tobołkarstwem). Szukasz wygodnej, wyprostowanej pozycji za kierownicą, a może ciągnie Cię do bardziej sportowej, aerodynamicznej?
Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta i jednoznaczna. Ale zwykle, gdy ktoś mówi mi, że potrzebuje roweru trochę do miasta, trochę na wycieczki do lasu, trochę na jakiś dłuższy, asfaltowy wypad – polecam na początek rower crossowy i trekkingowy (jeżeli chce się mieć od razu założone turystyczne akcesoria), ewentualnie rower fitnessowy (ze sztywnym widelcem, bez amortyzatora), dający możliwość założenia opon o szerokości przynajmniej 35 milimetrów (aby było stosunkowo komfortowo).
Są do całkiem uniwersalne rowery, które mogą stanowić bazę do określenia, co później będzie nam potrzebne. Część zostanie przy tego typu rowerze, a część dokupi rower szosowy/gravelowy albo górski. Albo wymienią go na jakiś zupełnie inny. Każdemu według potrzeb, ale to każdy musi sam je poznać (a nie bo tak powiedział kolega/sprzedawca w sklepie/pan z internetu).
Rozmiar ramy
Więcej na ten temat, napisałem we wpisie o dobieraniu rozmiaru ramy rowerowej. Tutaj podkreślę tylko kilka kwestii.
Tak, są rowery są dostępne w różnych rozmiarach ramy! Niektórzy twierdzą, że rower łatwo dopasować do konkretnej osoby, ustawiając siodełko i kierownicę na odpowiedniej wysokości. Ewentualnie wymieniając wspornik kierownicy na krótszy/dłuższy. Jest to prawda, ale tylko w pewnym zakresie. Na przykład na rower dopasowany dla osoby o wzroście 190 cm, nie wsiądzie osoba mierząca 170 centymetrów.
Może się bowiem okazać, że nie da się tak obniżyć siodełka, aby dosięgała stopami do pedałów. Będzie jeszcze kwestia dosięgania do kierownicy – można wymienić wspornik kierownicy na krótszy, ale jeżeli będzie to duża zmiana, to prowadzenie roweru stanie się bardzo nerwowe i nieprzewidywalne. Pojawi się także problem z przekrokiem ramy – gdy zsuniemy się z siodełka, górna rura ramy może nieprzyjemnie wbijać się w krocze.
Tak więc ramę trzeba dobrać pod siebie. Będąc w sklepie, warto przymierzyć się do rowerów z sąsiadującymi ze sobą rozmiarami ramy – ustawiamy na odpowiedniej wysokości siodełko (w dużym skrócie – ustawia się je tak, aby noga w najdalszym punkcie była nadal lekko ugięta) – i sprawdzamy nasze odczucia. Za dużą ramę zwykle czuć od razu – siodełko jest wtedy ledwo co wysunięte z pionowej rurki ramy i trzeba się mocniej wyciągnąć, aby sięgnąć do kierownicy. Za mała rama da uczucie, jakby siedziało się na rowerze po młodszym bracie, a kolana zaraz miały wbić się w kierownicę.
Czasami zdarza się, że jesteśmy na styku dwóch rozmiarów i na obu czujemy się dobrze. Wybór należy do Was – ja preferuję zwrotniejsze i zwinniejsze prowadzenie roweru i w takim przypadku wziąłbym mniejszy rozmiar :)
Zwrócę jeszcze uwagę na wątpliwej uczciwości sprzedających, którzy potrafią wciskać ludziom niedopasowane do nich rowery, mówiąc „pan/pani się przyzwyczai”. Jeżeli siedząc na rowerze (a najlepiej odbywając jazdę próbną), czujesz, że coś jest nie tak – odpuść i poszukaj albo innego rozmiaru ramy, albo innego roweru – ramy nie są robione na jedno kopyto i czasem konkretny rower po prostu nie będzie Tobie pasował, w żadnym rozmiarze.
Cena roweru
Poza typem roweru, to drugi element na który kładziemy duży nacisk – w końcu chodzi o to, aby kupić taki rower, który nas nie zrujnuje finansowo, a jednocześnie spełni nasze wymagania. Na Rowerowych Poradach ogromną popularnością cieszą się rowery z serii „Jaki rower kupić do X złotych„, gdzie co roku wymieniam polecane przeze mnie rowery, w danym przedziale cenowym.
A cena jest zwykle uzależniona od jakości roweru – choć oczywiście zdarzają się od tej reguły niechlubne wyjątki. Generalnie im więcej planujesz jeździć – tym więcej powinieneś wydać na rower. Na dojazdy do sklepu po bułki, wystarczy zwykły, tani rower. Ale nie zdziw się, gdy nabierzesz ochoty na dłuższą wycieczkę i nagle odmówi Ci on posłuszeństwa. Zwłaszcza jeżeli uwierzyłeś zapewnieniom niektórych marketingowców, że w rowerze za 700 złotych zastosowano „napęd wysokiej klasy”.
Ciężko podać rozsądne minimum, które trzeba wydać na nowy rower. „Bułkowozu” śmiało można szukać wśród rowerów do 1000 złotych, do częstszego jeżdżenia patrzyłbym na rowery do 1500 złotych, a ambitniejsza jazda to przedział przynajmniej do 2000 złotych albo więcej.
Oczywiście przed zakupem, warto poszperać w internecie, posprawdzać ceny rowerów, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, rabat na poziomie 15-20% to nic zaskakującego. W ogóle mamy w sklepach zatrzęsienie rowerów, więc nawet na początku wiosny, warto ponegocjować, nawet jeżeli nie obniżenie ceny, to otrzymanie gratisowych akcesoriów.
Materiał ramy
Najpopularniejszymi materiałami do produkcji ram są aluminium, stal i włókno węglowe (karbon). Czasem można spotkać się z ramami wykonanymi z tytanu, bądź innych materiałów, ale to rzadkość. Na jaki materiał postawić?
W dużym uproszczeniu:
- stal jest ciężka, ale za to będzie lepiej tłumić drgania oraz łatwiej ją naprawić
- aluminium jest sporo lżejsze od stali, jest także sztywniejsze, co obniża tłumienie nierówności
- karbon jest jeszcze lżejszy, dobrze tłumi drgania, ale jest najdroższy i najtrudniejszy do ewentualnej naprawy (o ile w ogóle będzie to możliwe)
Muszę dodać, że te materiały występują w różnych odmianach. I bardzo dobra, lekka, cieniowana stal – może być dużo lepszym wyborem, niż tanie aluminium – przy czym, taka dobra, stalowa rama będzie dużo droższa. To samo z aluminium – topowa rama z tego materiału, może być lżejsza i solidniejsza, niż tania, karbonowa rama.
Jaką ramę wybierzecie, to już zależy od Was. Ja jedynie uważałbym z zakupem taniego roweru na stalowej ramie, w przypadku gdy będziemy go często przenosić, o czym napisałem w kolejnym akapicie.
Waga roweru
W przypadku amatorsko-rekreacyjnej jazdy, nie jest to aż tak istotne, dopóki… nie będziesz codziennie wnosić roweru po schodach na czwarte piętro :) Skąd się bierze wyższa waga roweru? Przyczyny trzeba szukać tak naprawdę we wszystkich komponentach roweru, ale największy wpływ na nią ma rama (zwłaszcza wykonana z taniej stali) i koła. Masy dokładają także – bagażnik, błotniki, stopka – ale to są elementy użytkowe, których nie warto się pozbywać, jeżeli są nam potrzebne.
W każdym razie, jeżeli planujesz często przenosić rower, albo pokonywać długie i strome podjazdy – warto porównać, nawet biorąc do ręki – poszczególne modele rowerów. Jeżeli podniesienie roweru w sklepie sprawi Ci trudność, to pomyśl o tym, że on potem nie stanie się lżejszy :)
Natomiast nie przywiązywałbym wagi(!) do masy roweru, jeżeli pomiędzy konkurencyjnymi modelami różnica to np. 0,5 kilograma. Oczywiście dla lepszego samopoczucia można wybrać lżejszego, ale w codziennej jeździe nie będzie to odczuwalne, chyba, że w lżejszym modelu dostaniemy lepsze komponenty.
Wielkość kół
Wszystkie informacje w tym podpunkcie dotyczą osób dorosłych o typowym wzroście. Dzieci, młodzież oraz wyjątkowo niskie osoby – muszą szukać rowerów z mniejszymi kołami (oraz mniejszym rozmiarem ramy).
W przypadku roweru szosowego dylematu raczej nie będzie – bierzemy 28 cali (700C), bo innych po prostu nie ma. Rowery crossowe oraz trekkingowe również zbudowane są na obręczach o takiej średnicy, choć czasem można znaleźć modele z mniejszymi kołami – 26 cali.
Rowery górskie dostępne są z trzema rozmiarami kół – 26 cali (choć praktycznie zostały zastąpione przez większe rozmiary), 27,5 cala oraz 29 cali.
Natomiast rowery miejskie, choć kojarzą się z dużymi kołami 28 cali, to jednak jest na rynku sporo modeli z mniejszymi kołami 26 cali.
Jaki rozmiar wybrać? Mniejsze koła dają lepszą zwrotność oraz trochę obniżają cały rower, co będzie plusem dla osób o niskim przekroku. Większe koła lepiej się toczą i lepiej pokonują przeszkody. Ale sam rozmiar opon to nie wszystko – przypomnę jeszcze o doborze rozmiaru ramy. Jeżeli nie masz wybitnie wysokiego lub niskiego wzrostu, po prostu wybierz koła na których lepiej się czujesz.
Opony
To bardzo ważny, często niedoceniany element roweru, który wpływa nie tylko na wygodę jazdy, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo. Przy zakupie, zwróćcie uwagę, czy szerokość opon oraz ich bieżnik, odpowiada Waszym preferencjom. Co jeszcze istotniejsze – jeżeli planujecie w przyszłości (lub od razu po zakupie) zmienić opony rowerowe na inne – zwróćcie uwagę ile wolnego miejsca znajduje się w ramie i widelcu. Czasami producenci montują maksymalną szerokość opon, jaka zmieści się do roweru i nie będziemy mieli pod tym kątem żadnej możliwości zmiany. Ale jest to istotne tylko w przypadku, gdy mamy jakiś zamysł na dostosowanie roweru pod siebie.
Przełożenia i biegi
Zacznę od rozwiania popularnego mitu, który mówi, że im więcej przełożeń, tym szybciej pojedziemy. Nie jest to prawdą, maksymalna prędkość, poza oczywiście naszym wytrenowaniem, które pozwoli na odpowiednio szybkie pedałowanie, zależy od liczby zębów na tarczy z przodu i zębatce z tyłu. Możemy mieć nawet jedno przełożenie, które pozwoli nam na rozwinięcie takiej samej prędkości, którą osiągniemy na rowerze z trzema biegami z przodu i jedenastoma z tyłu. Za większą liczbą przełożeń idą inne zalety – gęściej upakowane zębatki na kasecie, dają możliwość lepszego dopasowania przełożenia, do aktualnych potrzeb oraz mogą dać szerszy zakres napędu (innymi słowy – możemy mieć dostępne zarówno bardzo lekkie, jak i twarde przełożenia). Więcej na ten temat we wpisie – po co w rowerze 11 biegów.
Do czysto amatorskiej jazdy, w zupełności wystarczą trzy przełożenia z przodu oraz 7 z tyłu, a w przypadku rowerów z przerzutką planetarną (biegi w piaście) – do jazdy po mieście trzy biegi, a na większe wycieczki – 7 biegów. Nie radzę kupować roweru, który ma 6 zębatek z tyłu – i nie dlatego, że jest ich mniej, tylko są to przestarzałe konstrukcje, które wychodzą z produkcji.
Jeżeli chodzi o marketingowe wciskanie bajek, jakoby rower miał 21-24-27-30 biegów – to tak naprawdę używa się tylko części przełożeń. Części lepiej nie stosować, ponieważ krzyżuje się łańcuch (pracuje pod dużym skosem), dzięki czemu szybko możemy się pożegnać zarówno z łańcuchem, jak i zębatkami. Dodatkowo łańcuch może hałasować, ocierając o przednią przerzutkę.
Manetki
Dwa najpopularniejsze rodzaje manetek to tzw. Gripshift (manetki obrotowe) oraz Rapidfire (cyngle). Jedno i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników i przeciwników. Do amatorskiej jazdy wybór jest nieistotny, ale odrobinę bardziej intuicyjne są manetki obrotowe.
Hamulce
Najczęściej montowane hamulce w rowerach to szczękowe V-Brake (w rowerach szosowych Dual-Pivot) oraz tarczowe. Porządne V-Brake’i są łatwe w ew. regulacji czy konserwacji, z tarczówkami nie zawsze jest to takie proste. Za to hamulce tarczowe działają o wiele lepiej, zwłaszcza w gorszych warunkach pogodowych.
Przestrzegam jedynie przed kolejnym marketingowym chwytem, czyli hamulcami tarczowymi w rowerze kosztującym poniżej 1000 zł – będzie to na 99% bubel, z którym potem ma się więcej problemów niż pożytku. Lepiej kupić najtańsze V-Brake’i, niż mieć najtańsze tarczówki niewiadomego producenta.
Jedynym plusem zastosowania tanich tarczówek w rowerze, jest późniejsza możliwość ich wymiany na lepsze. Rowery z hamulcami szczękowymi, zazwyczaj nie są wyposażone w otwory do mocowania zacisków hamulców tarczowych (są na to sposoby, ale średnio je polecam), a nawet jeżeli producent je zastosował, to i tak trzeba będzie wymienić piasty (lub całe koła) na takie, które dadzą możliwość przykręcenia tarczy.
Klamki oraz szczęki hamulcowe
Klamka hamulca oraz szczęka powinny być aluminiowe, a nie plastikowe. Plastiki są spotykane bardzo rzadko, raczej tylko w bardzo tanich rowerach. Niestety nie wytrzymują one próby czasu, a przy intensywnej eksploatacji, potrafią się rozsypać w mgnieniu oka.
Amortyzacja
Jeżeli szukamy roweru tylko do poruszania się po asfalcie – warto zastanowić się nad sztywnym widelcem, zamiast amortyzatora. Amortyzatory, zwłaszcza te najtańsze niestety sporo ważą (ok. 1,5 kilograma więcej niż sztywny widelec), a nie działają szczególnie dobrze. Oczywiście zawsze można taki „uginacz” wymienić na lepszy, albo zmienić na sztywny widelec.
Zdaję sobie sprawę, że wiele osób szuka większego komfortu dla nadgarstków (choć amortyzator głównie ma poprawiać nasze bezpieczeństwo przy jeździe po nierównościach, większy komfort to tylko dodatek) i nie będę na siłę przekonywał do sztywnego widelca. Ale jeszcze raz podkreślę, że w tanich rowerach, zwłaszcza tych do tysiąca złotych, amortyzator to niestety tylko atrapa i dodatkowy ciężar.
Kupując rower w prawdziwy teren, nie dajmy się skusić na rower z dwoma amortyzatorami, kosztujący poniżej 1000 zł. Będzie to ciężka, nieporęczna konstrukcja. A dodatkowo warto sobie zadać pytanie, o jakość takiego roweru – przecież drugi amortyzator i bardziej skomplikowana budowa ramy to nie jest gratis od producenta – musiał on oszczędzić (i to sporo) na pozostałych komponentach.
Siodełko
Wbrew pozorom, nie jest to AŻ tak ważny element przy zakupie roweru, ale fajnie będzie, jeżeli będzie nam pasować. Dlaczego nie jest aż tak istotny rodzaj siodełka? Ponieważ jest to element tak indywidualny, że każdy powinien dobrać je pod siebie. To, że w rowerach szosowych czy górskich, często montowane są twarde „deseczki”, nie musi oznaczać, że jesteśmy na takie skazani. Zawsze można wymienić je na pasujący nam typ siodełka.
Inną kwestią jest fakt, że jeżeli w poprzednim rowerze (który chcecie sprzedać) macie wygodne siodełko i nie jest ono zniszczone, zawsze można je przełożyć do nowego roweru. Ja tak robię z moim Selle Italia Man Gel Flow, które wozi mnie już na którymś z kolei jednośladzie :)
Otwory montażowe
Często nie zwracamy na to uwagi, co w późniejszym czasie może sprawić pewne kłopoty. Chodzi o obecność otworów montażowych do błotników/bagażnika oraz do przykręcenia koszyczków na bidon (które przydają się także do włożenia pojemnika z narzędziami). Z brakiem otworów montażowych można sobie poradzić (jak zamontować bidon w ramie bez otworów/jak zamontować bagażnik w ramie bez otworów), aczkolwiek jeżeli od początku wiecie, że przydadzą się Wam te akcesoria – lepiej żeby to producent zadbał o możliwość ich przykręcenia, a nie Wy.
Serwis producenta
Nie jest to element konieczny, zwłaszcza w dobie zakupów przez internet. Ale jeżeli kompletnie nie znasz się na rowerowych technikaliach, warto aby gdzieś w pobliżu był serwis producenta roweru, który kupisz. Przyda się, chociażby do zrobienia pierwszego przeglądu po kilkuset kilometrach. Jest on często wymagany z karcie gwarancyjnej, ale warto go zrobić – przez pierwsze kilometry wszystko w rowerze dopiero się układa i dobrze jest podregulować przerzutki i hamulce oraz sprawdzić dokręcenie wszystkich śrub.
Jaki rower kupić?
Zapraszam do lektury serii wpisów „Jaki rower kupić do…” gdzie wybrałem najlepsze moim zdaniem rowery w kwocie do 1000/1500/2000/3000/4000 złotych.
Jeżeli macie jakieś rowery na oku, śmiało pytajcie o nie na forum Rowerowe Porady, albo grupie na Facebooku.
Dzień dobry. Czy rower kands stv 700 to jakiś wynalazek który można sobie odpuścić, czy tez dobry rower do miasta i parku. Pytam, bo cena niska i to przywołuje porownanie do marketowca. Pozdrawiam.
P.Łukaszu , nie chodzi o rower do skoków :)
szukam roweru do ostrej jazdy po lesie, szuter zjazdy i podjazdy po górkach. Po asfalcie też będę musiał się po ruszać, stąd mój wybór na mtb
Celuje w :
http://www.olimpiasport.pl/produkt/808.8714.2.htm
lub
https://allegro.pl/rower-merida-matts-tfs-500-d-20-new-i4134338702.html
Geant – ma dożywotnią i sportową ramę. Merida zaś ma lepszy osprzęt – chyba…
Jestem amatorem , dlatego mogę się mylić …
Pytanie brzmi, czy to musi być aż tak drogi rower na początek. Priorytetem jest dla mnie aby rower był bez awaryjny, typu wpadnę w dołek i amor lub rama strzeli. Nacisnę za mocno na korbę a tu przerzutki będą przeskakiwać itp :) Czy musi to być 10 przełożeń, czy może 8-9 wystarczy … Pan ma doświadczenie, ja prawie w ogóle, a na pewno nie na takim sprzęcie jak wymieniłem powyżej :)
z góry dziękuję za poświęcony czas na odpowiedz.
pzdr
Saper
Jednak zdecydowałam się na Meridę matts v5, na którą polowałam od miesiąca, w każdym razie wielkie dzięki za porady! :-)
@Madzia – rowery są dość podobne, różni je głównie amortyzator w Treku i jego brak w GT. Zależy do czego ten rower ma być, jak do ostrzejszego katowania, to ja bym brał bez amortyzatora.
@Saper – hej, jeśli to ma być rower do skoków, to najpierw patrz na koła, ramę, ew. amortyzator jeśli będziesz chciał. Osprzęt nie jest aż tak istotny. Za 1500 złotych moim zdaniem to trochę mało na solidny sprzęt. Ale taki Dartmoor Quantum jest do kupienia za 1900 złotych.
Witam,
chciałbym kupić rower mtb do jazdy wyczynowej lecz na początku amatorsko. Lubię dobrze przycisnąć korbę a i poskakać po hopkach też lubię. Dlatego moje pytanie brzmi, od której grupy shimano zacząć moją przygodę na rowerze. Od Alivio, Acera czy może lepiej zacząć od Deore lub SLX. Na początku miałem wydać max do 1500 na NOWY ROWER ale jak zacząłem ogarniać trochę temat, to okazuje się że mogę zapomnieć na tak niską wartość roweru patrząc na grupę DEORE itp. Proszę o pana komentarz, od czego pan by zaczął na moim miejscu. Jestem dość dużym chłopcem o wzroście 184 cm i wadze 94 kg.
Witam,
zastanawiam się nad jednym z dwóch rowerów, dla 7 letniego syna.
Trek MT 60
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/mountain/sport/kids_mountain/mt_60_boys/
albo GT Aggressor
http://www.gtbicycles.com/2014/bikes/kids/boys/2014-aggressor-20-boys
Proszę mi doradzić czy któryś z nich jest lepszy.
@Asia – Westland to bardzo fajny rower, ale to nie trekking, tylko typowy mieszczuch. Do miasta super, poza miasto też, ale na krótkie wypady. Jeśli to ma być typowy trekking, to według mnie dobrze wygląda podesłany przez Ciebie Kross Kamper.
@Dominika – tak, rama stalowa powinna lepiej amortyzować nierówności. Chociaż nie demonizowałbym, że na aluminiowej będzie źle :)
Niestety w opisie Kandsa nie ma napisane jakie ma części, ale to dobra firma i po zdjęciach patrząc nie jest to zły rower. Z tych dwóch wybrałbym… ładniejszy :) Bo są do siebie dość podobne.
@Magda – hej, pisz mi na ty :) Cóż, rower jest o tyle ok, że ma sztywny widelec. Przy tej cenie, to dobrze, bo gdyby miał amortyzator, to byłby to nic nie warty, ciężki złom. Na pewno nie jest to rower do katowania przez lata, ale do normalnej, spokojnej jazdy się nada.
Na trasy 50 km też bez problemu. Jeśli nie masz większego budżetu, śmiało kupuj.
@Anna K. – nie wiem ile wzrostu ma Twój mąż, ale po prostu zmierz mu długość nogi po wewnętrznej i sprawdź w tabelce. Rozmiar 18″ jest faktycznie na niższe osoby.
@Konrad – w góralu, to chyba bardziej 17″? Zerknij do tej tabelki:
https://roweroweporady.pl/na-co-zwrocic-uwage-przy-kupnie-roweru/ Dużo zależy od długości nogi po wewnętrznej. I od samej ramy, bo producenci czasami różnie je oznaczają. A najważniejsze, żeby Tobie się dobrze jechało.
Panie Łukaszu, już kiedyś pisałam, jednak przez fundusze nadal nie mogę się na nic zdecydować. Czy rower, o który pytał Pan Konrad – https://www.decathlon.pl/rower-gorski-mski-rockrider-50–id_8202062.html, nie będzie złym wyborem? :-)
Ogólnie do jazdy po drodze, czasem lasem, niezbyt długich tras (max 50km)?
Witaj Łukasz :)
I ja chciałam się poradzić. Potrzebuję rower głównie do jazdy po mieście, ale też na leśne, polne ścieżki. W okresie wiosenno-letnim mniej więcej od kwietnia do września dojeżdżam rowerem do pracy. W weekendy jak jest łada pogoda lubię pojechać za miasto, niezbyt daleko np. do ok. 20-30 km. Często ze mną jeździ w foteliku mój 5-letni synek, więc nie może mieć kilku biegów tylko co najmniej 18.
Niestety w najbliższym czasie będę sobie mogła pozwolić na rower za ok. 700 zł, na allegro znalazłam taki: https://allegro.pl/rower-nathan-grace-26-aluminiowy-shimano-i4176238553.html
Zainteresował mnie też firmy Kands z ramą stalową jak z tej aukcji: https://allegro.pl/kands-laguna-ciyt-vs-3-kola-26-21-biegow-z-pasja-i4171482539.html
gdzieś w necie wyczytałam, że rama stalowa lepiej amortyzuje nierówności na drodze.
Co myślisz o tych rowerach, który byś mi polecał?
Tylko nie pisz, że mam nazbierać więcej na coś lepszego, bo prędzej zejdę na zawał z powodu braku roweru ;)
Witam.
Chciałabym zapytać, który rower warto kupić:
https://allegro.pl/najtaniej-rower-kross-camper-28-trekking-shimano-i4159717101.html
http://www.mediaexpert.pl/trekkingowe/rower-arkus-delta-t1000-d-bialy-2014-,id-211354
https://allegro.pl/rower-28-westland-romet-retro-nexus-3-biegi-czarny-i4153637390.html
Czy może polecałby Pan w szczególności jakiś rower trekkingowy do jazdy po mieście i krótkie wycieczki poza miasto?
Pozdrawiam
Dzięki za odpowiedź. Cieszę się, że trafiłem na Twój blog, bo to jedno z ciekawszych miejsc o rowerach w polskim internecie. Gratulacje. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy są jakieś zasady w sprawie doboru ramy, chodzi mi o to, że przy moim wzroście 173 producenci zalecają ramy 18 i 19 cali – jestem na styku ;-). W sklepie na obu czuję się podobnie i nie widzę różnicy po przejechaniu 20 metrów. Czy w takich sytuacjach poleca się kupić ramę większą czy mniejszą?
Dzięki,
Co do rozmiaru ramy, wg. twoich porad wychodzi 20, a to jest 18.
Czyli odpada?
Pozdrawiam.
@Konrad – ale to nie chodzi jedynie o wspornik czy kierownicę. Oczywiście, kombinując tak – na pewno uda się w pewnym stopniu wyprostować pozycję za kierownicą.
Ale te dwa typy rowerów to zupełnie inna filozofia. Zobacz chociażby na ich wygląd, wielkość kół, szerokość opon. Lepiej kupić taki rower jak się chce, bo to naprawdę nie jest tylko kwestia kierownicy.
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy po zmienieniu kierownicy i wspornika kierownicy na rowerze górskim można uzyskać postawę wyprostowaną, jak w rowerze miejskim? Czy to są zupełnie inne konstrukcje. Pytam, bo widzę, że interesujące mnie rowery górskie są tańsze od miejskich np. https://www.decathlon.pl/rower-gorski-mski-rockrider-50–id_8202062.html. Mam w starym rowerze fajną giętą kierownicę, regulowany wspornik, błotniki, bagażnik itp. Tylko nie wiem czy to jest sens tak się bawić czy bez kombinacji dołożyć 100/200 i kupić już gotowy rower miejski np. elops 100 czy romet vintage.
@Anna K. – z tych rowerów ja bym wybrał Rometa Waganta, moim zdaniem to będzie najsolidniejszy rower. Pamiętaj tylko o sprawdzeniu czy rozmiar ramy będzie pasował.
@Darek – jeśli szukasz czegoś z przerzutką w piaście, to ten Kross będzie świetnym wyborem. I jeśli tylko zadbasz o łańcuch – będzie służył przez wiele lat, bo ten rower nie ma już słabych punktów :)
@Rafał – oba te Talony są bardzo przyzwoite, choć nie ukrywam, że przy tym wyposażeniu mogłyby być ciut tańsze. Nie wiem czemu, ale Giant ceni się ciut wyżej niż inni producenci, moim zdaniem nie oferując wiele w zamian. Ale jakby z ceny zeszli chociaż stówkę…
Zobacz jeszcze tą Meridę, moim zdaniem to niezła oferta w tej cenie: http://goo.gl/VNqhKS
@Wojtek – z tych rowerów najlepiej wygląda Kross Evado. Jeśli chodzi o rocznik, to tym się w ogóle nie przejmuj, to nie samochody, że się coś na tym traci, bo przy ewentualnej sprzedaży nikt o to nie pyta. Zerknij jeszcze na tego Rometa, ja wiem, że marka może nie kojarzy się zbyt szałowo, ale to są naprawdę fajne i porządne rowery. I za tą cenę myślę, że jest jeszcze lepszy niż Kross: http://goo.gl/KdtVA4
@Asiula – Unibike to bardzo fajny, polski producent rowerów. I ten rower jest moim zdaniem świetnym wyborem, bardzo dobrze wyposażony i cena do jakości też odpowiednia. Rower na lata.
Dzień dobry,
Znalazłam rower, który mi się bardzo spodobał. To cross damski Unibike FLASH LDS EQ w cenie 1499,-
Czy mógłby Pan się przyjrzeć specyfikacji i poradzić, czy warto go kupić?
Rocznik 2014
Dostępne kolory BIAŁO-BŁĘKITNY, TURKUSOWO-BIAŁY
Rama 700C / ALU 6061 / DAMSKA
Rozmiary ram 17″, 19
Amortyzator (przód): SR SUNTOUR NEX / SKOK 63MM
damski/męski damski
Ilość biegów 21
Mechanizm korbowy SHIMANO TOURNEY M171 / 48X38X28T / OSŁONA
Przerzutka tylna SHIMANO ACERA M360
Suport TH / 7420ST-S / ŁOŻYSKA MASZYNOWE / PODWÓJNE USZCZELNIENIE
Kaseta/wolnobieg SHIMANO ALTUS HG20-7 / 12-32T
Łańcuch SHIMANO UG51
Piasta tylna SHIMANO RM30 32H
Piasta przednia SHIMANO RM40 32H
Dźwignie przerzutki (manetki) SHIMANO ALTUS EF65
Rodzaj hamulców v-brake
Hamulce SHIMANO ACERA M422
Obręcze RODI FREEWAY / CZARNE
Szprychy SAPIM / NIERDZEWNE
Opony SCHWALBE TYRAGO / 28X1.60
Dętki SCHWALBE / AV
Pedały VP / TWORZYWO
Kierownica UNO GRADE 1.0 / RISER / 31.8MM
Błotniki (model) SKS GERMANY / TWORZYWO PET / CHLAPACZE
Inne POMPKA SKS ROOKIE, DZWONEK, ODBLASKI
Bagażnik (model) STANDWELL / PRZYSTOSOWANY DO SAKW / PASEK / UCHWYT DO POMPKI
Chwyty kierownicy HERRMANS / DOUBLE DENSITY
Cześć,
chciałbym kupić nowy rower crossowy do 1500 zł. Poszukuję roweru, którym będę mógł jeździć jednorazowo około 100 km. Nie będzie on raczej używany w mieście, ponieważ do jazdy po tzw. bułki mam starego Amsterdama, który sprawdza się w tym celu doskonale, a wiem też, że mogę go bez obaw zostawić na dłuższy czas przed sklepem.
Sprawdziłem kilka ofert i szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia, na który się zdecydować. Czy jeśli model jest ten sam, lecz jest z zeszłego roku, to czy również warto brać go pod uwagę? Jaka jest różnica między tym z 2013, a tym z 2014 roku?
Zastanawiam się nad jednym z poniższych modeli. Czy któryś z nich polecasz szczególnie lub też szczególnie odradzasz? Może powinienem zastanowić się nad jeszcze jakimś? Zrezygnowałem zdecydowanie z Gianta, ponieważ przekonał mnie jeden z Twoich powyższych postów pod wątkiem.
http://www.rowerzysta.pl/rower-crossowy-merida-crossway-5-v-2014.html
http://rower-sport.pl/pl_PL/p/KROSS-EVADO-1.0-meski-2014-gratisy-/1784
http://rower-sport.pl/pl_PL/p/KROSS-EVADO-1.0-2013/1533
http://rower-sport.pl/pl_PL/p/KELLYS-RESULT-DARK-GREEN-2013/1947
http://rower-sport.pl/pl_PL/p/KELLYS-CLIFF-20-VAMP-2014-gratisy-/1804
Bardzo będę wdzięczny za choć drobną podpowiedź.
Dzień dobry Panie Łukaszu,
Bardzo proszę o poradę. Przymierzam się do zakupu nowego roweru.
Chcę przeznaczyć na ten cel około 2 tys. zł.
Rozważam:
Rower Giant Talon 27.5 4 2014
http://www.olimpiasport.pl/index.php?s=71201&pid=8717&did=808&wlid=1&rkid=1&l=pl
Rower Giant Talon 27.5 5 czarno-zielony 2014
http://www.olimpiasport.pl/index.php?s=71201&pid=8719&did=808&wlid=1&rkid=1&l=pl
Ewentualnie Giant Revel również na kołach 27.5 (czy to niższy model? na pewno jest nieco tańszy)
Jeżdżę dużo. Weekendami zdarza mi się zrobić około 100km dziennie. Czy to dobry wybór? Czy jest jakaś alternatywa z lepszym osprzętem w podobnej klasie cenowej i renomowanej marce?
Pozdrawiam serdecznie i będę wdzięczny za wszelkie sugestie. Rafał.
Witam: Przymierzam się do kupna roweru Trekkingowego , przeczytałem uważnie co opisujesz i jak komentujesz zakup rowerów. Bardzo mnie to zainteresowało i powiem szczerze ,że twoje porady są nadzwyczaj trafione i przydatne. Ja chciał bym abyś pomógł mi w wyborze roweru Trekkingowego – rowerem będę jeżdizł po różnych trasach i asfalcie jak i terenach leśnych. Moim typem jest : https://www.kross.pl/pl/2014/trekking/trans-sander . Ale niek oniecznie mu być to ten rower poszukuję roweru w przedziale od 2-3 tysięcy który posłuży mi dobrych kilka lat – pozdrawiam
Witam, mam prośbę o dobór roweru dla męża, ma to być prezent na urodziny.
Ze względu na to, że może być użyty dwa razy do roku nie chciałabym wydawać zbyt dużo pieniędzy, ale też nie chcę kupować byle czego.
Rower będzie używany do jazdy po mieście, alejkach parkowych (przejażdżki z dzieciakami).
Czy może być któryś z tych:
http://www.bikko.pl/rower-miejski-arkus-vintage-m-2012.html
http://www.bikko.pl/rower-trekingowy-romet-wagant-2012.html
https://allegro.pl/solidny-rower-28-kross-trekking-shimano-wyprzedaz-i4183435373.html
https://allegro.pl/najtaniej-rower-kross-camper-28-trekking-shimano-i4159717101.html
Pozdrawiam Anna K.
@A.GRL – jeżeli chodzi o rodzaj materiału ramy, to moim zdaniem nie jest to specjalnie ważne. Aluminium jest lżejsze, ale w rowerze miejskim to będzie niezauważalna różnica.
Z tych które wysłałaś moim zdaniem Romet wygląda najfajniej technicznie.
@Kier – wyślij swoje propozycje, może coś wybierzemy. Ja na pierwszy strzał polecam: http://goo.gl/3L9TPP
Witam prosze o pomoc w dobraniu roweru dla mnie
mam 177cm wzrostu . CHiałem rower typowy do jazdy po lesie bez wiekszych szalenst ale w miare solidny tak do 1500zl
Prosze o pomoc i pozdrawiam
Proszę o pomoc w wyborze roweru. Ma być miejski (do jeżdzenia po mieście), koła 28 i najlepiej do 1000 zł :)
mam wątpliwości co do różnicy w materiale, z którego jest rama : stalowa czy aluminiowa? i czy w przypadku roweru miejskiego to jest ważne
moje typy:
https://www.decathlon.pl/rower-miejski-elops-320-id_8303289.html
http://www.romet.pl/Rower,SONATA_LUX,10,480,13812,2014.html
http://www.bike-project.pl/pl/p/KARBON-PARIS-Alu-3-biegi-cappucino/2678
http://www.bike-project.pl/pl/p/KARBON-MILADY-3-biegi-28-bialy/2679
Z góry dziękuję za opinię i pozdrawiam serdecznie
przepraszam za ten balagan ale poszedlem na zywioł a wiesz ze wlasnie kupiłem taki rower co mi poleciles telepatia serdeczne dzięki