Skocz do zawartości

Warto jeszcze obniżyć kierownicę w rowerze szosowym?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Zastanawiam się nad obniżeniem kierownicy w szosie. Lubię mieć nisko kierownicę tylko nie wiem czy to coś zmieni biorąc po uwagę moją obecną pozycje na rowerze. Niestety rower nie ma możliwość podłożenia na górę podkładek tylko trzeba ciąć rurę sterową.

Dlatego nie chcę ciąć kierownicy tylko po to żeby rower lepiej wyglądał, więc muszę wiedzieć że to coś zmienić w mojej pozycji na rowerze.

Chodzi o to czy to ma jakiś sens jeśli w chwycie na baranku i za rogi plecy układają mi się prawie poziomo? Jeśli obniżę kierownicę to w tych chwytach sylwetka nie zrobi się raczej bardziej aerodynamiczna?

Podkładki mają po 1cm wysokości i po tyle zakładam obniżenie kierownicy.

Może ktoś zerknąć na zdjęcia i ocenić, czy warto puścić kierownicę niżej?

Pierwsze zdjęcie przedstawia pozycję bardziej zrelaksowaną, sylwetka bardziej wyprostowana do jazdy po mieście i odpoczynku.

IMG_1435.thumb.jpg.573de63cf8c52ddba053c63f33268a9f.jpg

 

Tutaj najczęstszy chwyt na klamkach, jeżdżę raczej z ugiętymi łokciami. Zastanawiam się czy jeśli obniżę kierownicę to mógłbym jeździć bardziej wyprostowany w łokciach jednocześnie nie prostując tak sylwetki.

IMG_1437.thumb.jpg.350dee70f9a0165937b06d5bbfce7e4b.jpg

 

Tutaj chwyt na baranku, tutaj już plecy układają mi się bardziej poziomo.

IMG_1439.thumb.jpg.43f123c29f5b408ace40f9f6468eb93e.jpg

O ostatni chwyt, do jazdy po długich prostych.

IMG_1440.thumb.jpg.143337563671d4cb31927baae9461bac.jpg

Odnośnik do komentarza

Golenie nóg to podstawa przy 40 km+ ? Pozycja obecnie wygląda na całkiem aero, ale najlepiej jak sam popróbujesz. Musisz znaleść złoty środek między wysokością zdolnością utrzymania tej pozycji. Szajbajk kiedyś robił odcinek o tym, że ludzie obniżają sobie kokpity a później jeżdżą tylko na górnych chwytach bo ich plecy bolą. 

Jeśli nie masz, polecam pomiar mocy, pod 105 inpeak kosztuje koło 1200 zł, pomiar daje gigantyczne informacje co do Twojej jazdy. 

Odnośnik do komentarza
Cytat

Pozycja obecnie wygląda na całkiem aero, ale najlepiej jak sam popróbujesz. Musisz znaleść złoty środek między wysokością zdolnością utrzymania tej pozycji. Szajbajk kiedyś robił odcinek o tym, że ludzie obniżają sobie kokpity a później jeżdżą tylko na górnych chwytach bo ich plecy bolą. 

To  fakt. Dlatego wydaje mi się że jednak to opuszczenie samych klamek jest dobrą opcją, bo pozycja na klamkach trochę mi się obniży bez wpływu na jazdę w dolnym chwycie. Zresztą na długich prostych wolę jechać w chwycie na rogi klamek i położyć ręce na kierownicy. Przy prędkościach 40km/h+ jeździ mi się tak dużo lżej. No chyba że trzeba mocno przyśpieszać to ten sposób nie daje mocnego chwytu.

Cytat

Chcesz stawiać mniejsze opory to załóż lemondkę i kup kask aero.

Na lemondkę raczej się nie zdecyduje. Raz, że kolejny grat na kierownicy, dwa zyski względem chwytu za "rogi" mogą być niewielkie, trzy bezpieczeństwo, na ustawki raczej nie jeżdżę, ale często w grupie ktoś się podepnie, albo ja do kogoś a ludzie jednak krzywo patrzą jak ktoś jeździe na kole z lemondką.

Cytat

Jeśli nie masz, polecam pomiar mocy, pod 105 inpeak kosztuje koło 1200 zł, pomiar daje gigantyczne informacje co do Twojej jazdy. 

Z zamiarem kupna pomiaru mocy już noszę się dłuższy czas. Lepszy jest pomiar mocy w korbie czy w pedałach?

Teraz treningi robię na wyczucie i tętno, z tym że tętno nie jest zbyt komfortowe, powoli rośnie i powoli spada. Do tego jazdy zaczynam przed 6 rano i na początku mimo iż czuję, że jadę na maksa to czujnik tętna pokazuje mi że jeszcze śpię.... Kofeina trochę pomaga, ale ogólnie i tak trzeba czasu żeby to tętno pracowało tak jak trzeba.

Odnośnik do komentarza

Dlatego lepiej jeździć z pomiarem ? 
pedały są trochę drogie, fajna opcja jak masz parę rowerów i chcesz często przekładać pomiar, możesz wtedy wrzucić pomiar dziewczynie, ojcu itp. Do jednego roweru myślę, że lepiej wydać pieniądze na pomiar w korbie. Jednostronny wydaje się wystarczający jeśli nie masz problemów z nogami po np. wypadku, pokazuje Ci mniej więcej to samo co 2 stronny a jest o połowę tańszy. Robiąc treningi na tętnie zwykle przesadzałem i miałem długi czas regeneracji, treningi na mocy jakoś łatwiej mi idą, nawet jak jest ciężki do zrobienia to wiem, że mam trzymać konkretne waty. Z tętnem jest tak, że zanim dojdzie to już masz koniec powtórzenia. 

Poniżej ostatnio robiłem powtórzenia 3 minutowe, tętno dochodziło do 185-188 dopiero na ostatnich sekundach powtórzenia, po minicie interwału wynosiło tylko coś koło 160-165. Lepiej niż na tętnie jechać moim zdaniem na prędkości, łatwiej kontrolować prędkość niż tętno a tętno używamy jako feedback po jednym interwale, czy dana prędkość odpowiada obciążeniu, które chcemy sobie przyłożyć. 

U ciebie przy podobnej mocy prędkość powinna być dużo wyższa, ja robię treningi na mtb z psem w plecaku ? Wysiłek to wysiłek a pies się cieszy, że ma spacer ? 

Brak opisu.

Odnośnik do komentarza

Temat rzeka. Akurat aerodynamika to mój konik i zeżarłem na niej zęby w ostatnich latach i w ocenie specjalistów z kadry kolarskiej mam dużą wiedzę :)
Ja bym rury nie ciął.

Jeśli chcesz jeździć szybciej to jest wiele możliwości i niekoniecznie należy obniżać kierownicę. O tym czy ją obniżać powinien zadecydować bardzo doświadczony bikefitter. W Krakowie jest chyba kilku takich. Na pewno Krystyn Lipiarski z Wertykala. Pod Krakowem świetny Jarek Dymek.

Co natomiast przyniesie natychmiastowe efekty to:
Zwężenie się. Czym węższa kierownica tym będzie szybciej, najlepiej kiera typu flare. Jak wąska powinien zdecydować bikefitter. Polecam Enve SES Aero której używa mój syn. Każde 2 cm węziej to ok. 1W przy 45 km/h. Nie wiem czy masz kierownicę aero bo z tych zdjęć nie wynika. Kiera karbonowa aero w stosunku do okrągłej jakieś 5W.

Najtańszy upgrade to gumy. Najszybsze opony do codziennej jazdy to Conti GP 5000 Tubeless, Vittoria Corsa Pro TLR, Spec S-Works Turbo RapidAir, Spec Turbo Cotton (używamy często), Veloflex Corsa Race (polecam). Masz chyba Pirelli które są znane z beznadziejnej przyczepności na mokrym. Nie wiem jaki masz model, więc nie wiadomo jak szybkie.

No i albo przechodzimy na tubeless co jest najszybsze albo przynajmniej z dętek butylowych na latexy Vittoria albo na jakieś dętki TPU.

Szybki kask aero. Nie czasowy ale do jazdy szosowej. Jakieś 3W. Używamy Spec Evade. Ale może to być dowolny aero z topu. To poczytaj chociaż artykuł ma 3 lata:
https://intheknowcycling.com/aero-helmet/

Ogolone kopyta. 4W. Obowiązkowo. Jak złapiesz glebę to się szybciej goją. Masaż czy olejek startowy też łatwiej wetrzeć i mniejszą ilość.

Jednoczęściowy szybki kostium aero. No tu zyski mogą być zajebiście duże, badam to na torze. To może być zysk rzędu 10-15W przy 50 km/h, trochę mniej przy niższych prędkościach. Sądzę że 7W można spokojnie wpisać.

Wyczyszczony i wywoskowany łańcuch. 3-5W. Najszybszy jest wywoskowany Dura Ace, szybkim woskiem Molten Speed Wax (taki używamy) lub Silca. 

Ochraniacze na buty lub skarpetki aero. U mojego młodego z testowanych najszybsze wyszły ochraniacze aero Castelli. Ale przeciwdeszczowe Velotoze też nie są złe. Używał takich. 2-3W.

Natomiast jak nie jeździsz w pobliżu 40 km/h tylko 30 to raczej nie te wyliczenia tylko najpierw zwiększenie mocy i praca nad pozycją aero.

Screen-Shot-2017-12-16-at-9.48.06-PM-102

Im mniejsza wartość CdA tym szybciej.

1-s2.0-S0167610521001574-gr12_lrg.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Cytat

Jeśli chcesz jeździć szybciej to jest wiele możliwości i niekoniecznie należy obniżać kierownicę. O tym czy ją obniżać powinien zadecydować bardzo doświadczony bikefitter. W Krakowie jest chyba kilku takich. Na pewno Krystyn Lipiarski z Wertykala. Pod Krakowem świetny Jarek Dymek.

Dzięki za opinie, tak więc raczej zostanę przy tym co mam. Kierownicę już i tak miałem trochę ciętą, ale to temu że z fabryki rowery SCOTTa wyjeżdżają z masą podkładek.

Cytat

Nie wiem czy masz kierownicę aero bo z tych zdjęć nie wynika. Kiera karbonowa aero w stosunku do okrągłej jakieś 5W.

Kierownicę mam aluminiową, spłaszczoną na środku, coś takiego https://www.scott.pl/produkt/1538/11154/Kierownica-Creston-2-0-Aero

Tylko, że to spłaszczenie owinąłem owijką, więc nie wiem czy to nadal jest aero ;).

Cytat

Najtańszy upgrade to gumy. Najszybsze opony do codziennej jazdy to Conti GP 5000 Tubeless, Vittoria Corsa Pro TLR, Spec S-Works Turbo RapidAir, Spec Turbo Cotton (używamy często), Veloflex Corsa Race (polecam). Masz chyba Pirelli które są znane z beznadziejnej przyczepności na mokrym. Nie wiem jaki masz model, więc nie wiadomo jak szybkie.

Pirelli P Zero Race 28c 4S, model już produkowany w Bollate we Włoszech, usprawnione od poprzedniego modelu. Ogólnie to zastanawiałem się czy nie włożyć 30c, wszyscy teraz mówią o tym jak rozmiar opony nie ma znaczenia. Tylko pamiętam z innego, jak wspominałeś że różnica pomiędzy 32c a 28c to 10W przy 40km. Dla 30c pewnie mniej. Podobno dobry kolarz jest w stanie rocznie zwiększyć możliwości o 20W. Czyli opona 28c przy 40km/h daje tyle co pół roku treningu?

Cytat

No i albo przechodzimy na tubeless co jest najszybsze albo przynajmniej z dętek butylowych na latexy Vittoria albo na jakieś dętki TPU.

Dętki mam Pirelli Smart Tube. Nie wiem czy tubless ma sens, chcący wykorzystać jego zalety musiałbym zejść z ciśnienia a to chyba odbije się na wydajności.

Cytat

A tu masz z real life, mój młody. Jak widać kiera nie cięta do minimum, podkładka stożkowa pod nią.
Kiera aero. Kostium jednoczęściowy, obcisły, kask aero, skarpetki aero. Przedni stożek 50, tylny 64. Szprychy aero, pedały aero (2W), szybkie gumy, szybkozamykacze aero.

Jednak kierownica jest dość nisko, ale tutaj chyba rama jest o rozmiar mniejsza?

Tak, z ciekawości to nie jest tak że rękawiczki też trochę zabierają? ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...