Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • Hej ja juz mam upatrzone 3 modele i chcialbym tylko zaputac ktory z nich jest najlepszy badz w ktorym co jest najgorsze/najlepsze zeby pomoc mi w wyborze. Najbardziej chcialbym btwin rockrider st 540 ale w Polsce go juz chyba nie dostane w rozmiarze L i kolorze piaskowym, dlatego opcja jest wczesniejszy model rockrider st 520. Mam jeszcze na oku Kross hexagon 3.0 2018 czarny/czerwony i Romet rambler 2 2018 czarny/niebieski. Prosze o porownanie tych rowerow pod kątem ktory co ma lepsze/gorsze.

    • Cześć,
      unikałbym rowerów z 7. biegami z tyłu (to zwykle lichy wolnobieg, a nie kaseta). Do tego fajnie byłoby mieć hydrauliczne hamulce tarczowe, a nie mechaniczne, ale to nie jest warunek konieczny. Z rowerów, które tu podałeś, postawiłbym na Rockridera 540, a w drugiej kolejności na Rometa.

  • Hej @Łukasz,

    Mógłbym prosić o poradę?
    Szukam roweru na miasto i poza. Mam 176cm wzrostu.
    Znajomy kupił na promo za 2,5k do tego celu Treka Dual Sport 3 z 2018 17.5″
    Niestety ciężko już z jego dostępnością jest w zasadzie niedostępny.
    Wyszedł nowy model na 2019 koszt do 3100zł. Warto dopłacić? Może polecisz inne alternatywy? Co najlepiej? Budżet 2,5k-3k max.

    • Cześć,
      znajomy kupił w dobrym momencie, pewnie po wakacjach, gdzie ceny spadają o 10-20%.

      Polecane przeze mnie rowery w różnych przedziałach cenowych znajdziesz tutaj: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

  • Dzień Dobry, poszukuje roweru górskiego w cenie około 2000 zł. Chciałbym na nim jeździć po wszystkich terenach, robić długie wycieczki i czasami wykonywać tricki (jeżeli się da na rowerze górskim robić tricki). Pomógł by Pan?

    • Cześć,
      tu znajdziesz polecane przeze mnie rowery do 2000 zł: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-2000-zlotych/

      Jeżeli chodzi o „triki” to rowery z tej półki cenowej średnio nadają się do intensywnego katowania. Zerknij jeszcze do zestawienia do 2500 zł, może znajdą się jeszcze wyprzedaże 2018 na te rowery.

      • Cześć,
        Chciałabym się poradzić w sprawie zakupu roweru mtb. Budżet około 5 tys. Będę jeździć głównie po drogach leśnych. Czy trek według Ciebie to dobry wybór? A może Cube? Lub jakaś inna marka? Dawno nie jeździłam na rowerze…Może mógłbyś mi coś poradzić? Z góry dziękuje za fachowa pomoc :)
        Pozdrawiam

        • Cześć,
          w tym budżecie nie kupisz już złego roweru, a jeżeli uda Ci się upolować przecenę rocznika 2019, bo jeszcze takie da się znaleźć, to już w ogóle. Grunt to znaleźć rower, który będzie dla Ciebie wygodny i będzie Ci się podobał. Sprawa wyposażenia też jest istotna, ale to w większości przypadków da się w późniejszym czasie ulepszyć.

          Kwestia jeszcze czy szukasz roweru z wygodniejszą geometrią czy coś co będzie skręcać w bardziej sportową stronę. Może za 5000 zł nie kupisz ultra-sportowego roweru, niemniej część ram pozwala na przyjęcie bardziej pochylonej pozycji idącej w stronę amatorskiego ścigania się.

          Trek w tych okolicach cenowych na 2020 ma dwa modele:
          – Roscoe 7 – to rower z wygodną geometrią ramy z odchyłką w stronę trail/enduro, z lekko powiększonym skokiem amortyzatora, szerooookimi oponami. Ten rower fajnie sprawdzi się chociażby na singletrackach takich jak Enduro Trails w Świeradowie i Szczyrku, na trasach w Świeradowie, czy Singletrack Glacensis.

          – X-Caliber 9 – rower idący bardziej w stronę amatorskiego ścigania się, choć wcale nie jest powiedziane, że nie będzie nadawał się do przyjemnego spędzania czasu.

          Cube to Reaction Pro z raczej wygodną geometrią, amortyzator o typowym skoku 100 mm i opony o typowej szerokości 2,25 cala.

          Każdy z tych rowerów ma coś fajnego do zaoferowania, grunt to przysiąść się do każdego i sprawdzić czy pozycja za kierownicą Ci pasuje.

  • Panie Łukaszu zbliżają się moje urodziny i chciałbym kupić rower który nada się na prawie wszytkie tereny. Nie znam się na modelach ani markach więc nie wiem co wybrać.
    Mój budżet ok. 1700 zł

    • Cześć,
      polecane przeze mnie rowery znajdziesz w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

  • Panie Łukaszu, po pierwsze przekazuję słowa uznania za jakoś bloga i jego bogactwo :) Chcę dopiero zacząć przygodę z rowerem i dzięki temu blogowi zapewne będzie mi łatwiej. Szykuję sie do zakupu roweru. Dotychczas byłam przekonana, że rower trekkingowy będzie dla mnie idealny ze wzgledu na geometrię ramy i wiążąca się z nią pozycją podczas jazdy. Przemawia do mnie rownież wyposażenie roweru oraz możliwości jezdne. W sklepie rowerowym sprzedawca polecał mi bardzo rower crossowy, który co prawda nie jest tak wyposażony, jak trekkingowy (można to zrobic za dodatkową oplatą), ale jest bardziej uniwersalny jeśli chodzi o nawierzchnię, po której bedzie sie jeździć. Nie jest to dla mnie bez znaczenia, ponieważ w planach mam również jazde po leśnych, ale utwardzonych ścieżkach. Przymierzalam sie do obu (Kross trans 4.0 i Evado 4.0) i niestety pozycja na crossie jest bardziej pochylona, a mi jednak bardzo zależy (ze względów zdrowotnych) na bardziej wyprostowanej sylwetce. Zastanawiam się zatem, czy gdyby okazalo sie, ze rower trekkingowy nie jest tak stabilny na lesnej drodze, jak bym chciala, to czy wystarczy, że wymienie w nim opony na troche szersze (oczywiscie na tyle, na ile obrecz, rama i blotniki na to pozwolą) i uzyskam podobną przyczepnosc na tego typu sciezce, jaka jest w rowerze crossowym?

    • Cześć,
      to rower ma być dla Ciebie, a nie Ty dla roweru. Jeżeli wygodniej jest Ci na trekkingu, to szukaj takiego roweru. Na leśne, rekreacyjne ścieżki trekking też się nada. A opony oczywiście zawsze można wymienić, albo na szersze, albo na takie z bieżnikiem typu semi-slick, czyli gładkie na środku i drobnymi klockami po bokach, żeby na asfalcie ładnie się toczyły, a na bezdrożach dawały pewną przyczepność.

  • https://allegro.pl/oferta/rower-miejski-cruiser-rama-19-super-wygodny-7963152380?reco_id=047de327-6f70-11e9-88cc-000af7f61b50&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017
    Cruiser

    Czy za ta cene i z 7 przerzutkami ale nie na piascie sie oplaca??

    Chce miec taki rower ale z 7 przerzutkami na jazde po miescie i parkach z odpowiednia szybkoscia i na jakas w miare odlegosc jako cardio,
    i waznie zeby bylo wygodnie i zeby nie kosztowal duzo, chyba ze jakis inny z mniejsza iloscia przerzutek ale w piascie.

    Mam 2 takie uzywane:
    Beach Cruiser Sparta OLX
    Sparta Bullet OLX

    Ale sa uzywane a temten nowy

  • Cześć, przy kolizji moja rama uległa uszkodzeniu i trafiła do kosza, był to kellys gibon 30 2017, fabryczne koła zostały zamienione na 29×2.4. Rama w koszu, zostałem z osprzętem i bez roweru.. Pytanie kupować nowy rower, budżet 2000 czy szukać ramy i składać? Trochę szukałem i niestety ciężko coś znaleźć pod ten osprzęt.. Myślę, że chciałbym przeskoczyć na zwykłe mtb lub crossa, gdyż gibon był dość hardkorowym typem roweru, geometria ramy dość utrudniala dłuższe trasy. Jeżeli kupić nowy to czy znajdzie się coś takiego gdzie ewentualnie mógłbym wymienić trochę osprzętu z gibona? Większość podzespołów jest lepsza od tych z rowerów za 2000.. Liczę na szybką odpowiedź, bo nogi stygną! Pozdrawiam

    • Cześć,
      no fakt, Gibon to był ścieżkowiec z ramą przystosowaną do amortyzatora o skoku 120 mm i opon plusowych o szerokości 2,8 cala.

      Poczytałbym o możliwości zmiany skoku w Reconie na 100 mm i dokupiłbym samą ramę, kwestia znalezienia takiej, która będzie pasować. Poszperaj na Allegro i np. na Bike Discount. W rowerze za dwójkę możesz nie znaleźć taperowanej główki ramy i sztywnej osi, więc może być problem z przekładką.

    • Jarosław off topic: do modelu Gibon 2017 weszły 29×2.4? Ile masz wzrostu i na jakiej ramie jeździłeś?

  • Cześć, pisze z prośba o pomoc. Mam 192 cm wzrostu. Wyjściowo szukałem roweru szosowego (np romet huragan) ale chciałbym mieć możliwość założenia z tylu bagażnika i opon troszkę szerszych niż w typowej szosówce. Przeznaczenie roweru to jazda do pracy , głównie asfalt, ale czasami chciałbym wybrać się nim na jazdę turystyczna w zmiennym terenie.
    Czy np huragan rometa będzie właściwym wyborem czy polecałby Pan coś innego. Chciałbym aby pozycja na rowerze nie byla agresywnie sportowa (czy rama 58 pozwoli na nieco wygodniejsza pozycje przy wzroście 192, czy jednak szukać ramy 60)
    Z góry dziękuje za pomoc

    • Cześć,
      rowery szosowe z hamulcami szczękowymi zazwyczaj nie pozwalają na włożenie opon szerszych niż 28 mm. Testowany przeze mnie Triban 520 czy 540 daje taką opcję. Ewentualnie rozejrzyj się za jakimś rowerem grawelowym: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-szosowy-przelajowy-czy-grawel/
      który idealnie wpisuje się w to o czym piszesz, ale już do 3000 zł spokojnie się coś znajdzie: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-3000-zlotych/

      Odnośnie rozmiaru ramy – najlepiej przymierzyć się do wybranego roweru w dwóch rozmiarach.

  • Panie Łukaszu,
    proszę o radę. Chciałabym kupić rower miejski, nie za drogi, wizualnie i cenowo odpowiadają mi rowery goetze. Niektóre modele mają 6 biegów, co również mi odpowiada. Czy warto kupić rower tej firmy?

    • Cześć,
      polecane przeze mnie rowery pokazałem w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-1000-zl/
      Goetze też się tam pojawia :)

  • Witam wszystkich zainteresowanych tematem jestem na kupnie roweru crossowego i mam dylemat budżet do 2000zł i mam upatrzone dwa rowerki Rower Maxim MS 5.5 rama 18 czy Romet orkan 4 m rama 19 .Moje wymagania to 27 przełożeń tarczowe hamulce lekka rama 14kg max może ktoś ma lepsze propozycje

    • Cześć, oba rowery są w porządku i są do siebie całkiem podobne. W tym budżecie ciężko będzie znaleźć coś lepszego.

  • Witam serdecznie, Panie Łukaszu bardzo proszę o poradę :) Chciałabym kupić rower, którym będę jeździła do pracy, ale też na wycieczki po szosach i drogach polnych. Poszukuję roweru tak do około 1500 zł, który nie będzie ciężki i będzie się dobrze, lekko prowadził po pagórkach, których jest wiele w mojej okolicy.
    Z góry bardzo dziękuję.

    • Cześć,
      polecane przeze mnie rowery znajdziesz w tej serii wpisów: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Jako uniwersalny i relatywnie lekki rower, polecałbym coś z kategorii cross. Da sobie radę zarówno na asfalcie jak i lekkich bezdrożach.

  • Dzień dobry, proszę o pomoc. Chciałabym kupić rower, w którym bede wozić na siodełku przednim niemowle. Trasy beda głownie po utwardzonej drodze gdzie jest bardzo dużo wzniesień ale rowniez zdarzy sie po lesniej drodze. Szukam roweru do max. 2 tys. Bardzo proszę o pomoc, kompletnie się na tym nie znam. Zalezy mi, zeby rower sie lekko prowadzilo . Serdecznie dziękuję

    • Hej, tutaj znajdziesz serię wpisów o polecanych przeze mnie rowerach do konkretnej kwoty (niebawem będę ją odświeżał o modele na 2019, ale jeszcze warto poszukać rowerów z rocznika 2018): https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Myślę, że w Twoim przypadku najlepszym wyborem będzie rower trekkingowy. Da wygodną pozycję za kierownicą, fabrycznie zamontowany bagażnik i możliwość zjechania z asfaltu na gruntowe/leśne ścieżki. Chyba, że szukasz lżejszego roweru, wtedy spojrzałbym na rower crossowy,
      który nie będzie miał błotników, bagażnika, dynama w przednim kole napędzającego lampki – a fotelik dla dziecka będzie można dokupić taki, który montuje się bezpośrednio do roweru i w razie gdy nie będzie potrzebny, będzie można go zdjąć.

      Z rowerów trekkingowych, fajnie wygląda np. Romet Gazela 4. Jest ich jeszcze trochę np. na Allegro w dobrej cenie.

  • Dzień dobry Panie Łukaszu,

    Właśnie kupiłam z mamą składaka Romet Wigry 3 (https://sklep.romet.pl/produkt/wigry-3-2018,41063.html), na trasę dom-praca. Chcę się zapytać jakie „gadżety” można dobrać do takiego roweru? jakieś małe sakwy, aby były na zakupy, torba na kierownicę. Co Pan o tym myśli?

    Pozdrawiam,
    Ada

    • Cześć,
      jest bagażnik, to i sakwy można założyć. Ewentualnie torbę na górę bagażnika, coś tego typu: https://www.ceneo.pl/10794585#crid=214389&pid=7269

  • Witam serdecznie. Proszę Pana o pomoc. Jeżdżę na zwykłym rowerze 28 cali dość ciężkim, 15kg waży z. Jestem amatorka, jeżdżę do pracy po drogach rowerowych i szosowych 25 km w jedna stronę . Poza tym biegam ,chciałabym by rower był dobrym dodatkiem do treningów, potrzebuje rower szybki A zarazem bym nie skatowała nóg .Co może mi Pan polecic

    • Hej, zerknij na serię wpisów o tym, jaki rower kupić w danym budżecie:
      https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Jeżeli szukasz szybkiego roweru, to naturalnym wyborem jest rower szosowy (lub jakaś odmiana grawelowa, jeżeli chcesz mieć możliwość założenia ciut szerszych opon). Może być też coś z prostą kierownicą.

      Nie wiem jaki przewidujesz budżet, ale poszperaj po polecanych przeze mnie rowerach :)

  • Cześć,

    Czytam sobie od jakiegoś czas Twoje porady i jestem mile zaskoczony, chciałbym kupić rower MTB używany, szukam na allegro i jest bardzo duży wybór, zastanawiam się nad tymi dwoma modelami, dodam, iż jestem laikiem w tym temacie i potrzebuje pomocy.

    budżet do 2000 zł rower typowo na górskie trasy, zjazdy i podjazdy :)

    SPECIALIZED ROCKHOPPER
    https://allegro.pl/specialized-rockhopper-alu-fox-18-wroclaw-i7213334363.html

    KOBA

    https://allegro.pl/koba-alu-deore-xt-manitou-magura-18-5-wroclaw-i7213335201.html#thumb/1

    • Hej, w sprawie tego typu rowerów, zostaw komentarz np. u Michała z bloga 1Enduro. Ja niespecjalnie siedzę w temacie rowerów z pełną amortyzacją (jeszcze). A już zwłaszcza jeżeli chodzi o takie dość leciwe konstrukcje.

  • Cześć Łukasz :) jaki rower byś polecił do ok. 1500 zł do jazdy po mieście, a czasami na leśne, polne dróżki? Generalnie taki uniwersalny. Dziękuje z góry za odpowiedź.

    • Tu masz całą serię wpisów o polecanych przeze mnie rowerach: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

      Jeżeli będzie to głównie jazda po asfalcie i ubitych, gruntowych drogach, to warto zerknąć na rower crossowy.

  • ja od niedawna pokochałam crossy. Wcześniej miałam górala ale mój nowy orkan jest znacznie wygodniejszy i lepszy

  • Ostatnio postanowiłam sobie że kupię rower dla siebie, już dość mam tej komunikacji miejskiej i zdecydowałam się na crossa od rometa

    • Dobry wybór. Ja jeżdżę do pracy od dłuższego czasu na orkanie 3m i na okres letni jest to o niebo lepsze wyjście niż zaduszone autobusy :)

  • na moje potrzeby wystarcza po prostu rower miejski ;) kupilam sobie indiane, model moena w media expert i dla mnie jest w sam raz ;)

  • Witam Panie Łukaszu,
    planuję zakup roweru. W oko wpadła mi ta oferta: Czy jeśli rower będzie służył mi do jazdy rekreacyjnej tzn. kilka razy w tygodniu, po drogach asfaltowych a niekiedy po ubitych drogach gruntowych to będzie to dobry wybór? Pozdrawiam. :)

  • Witam,
    bardzo proszę o poradę- chcemy z mężem kupić rowery do jazdy raczej po mieście ewentualnie na jakieś dłuższe wyprawy z dzieckiem- trzyletnim. Konieczne są więc rowery w których można będzie zamontować fotelik. budżet ok 1200zł/szt. Zastanawialiśmy się nad kupnem rowerów w media expert lub martes sport. Mógłby Pan podać ewentualnie swoje typy bo kompletnie nie znamy się na tym?pozdrawiam serdecznie

    • Hej, w Media Expercie kupisz rowery Indiana X-Road 1.0 za 1300 złotych. Jak za tę cenę dostaje się solidny, przyzwoicie zrobiony rower. No i są one tak naprawdę robione przez naszego Krossa, więc o jakość bym się nie martwił. Ja testowałem niedawno model X-Road 4.0: https://roweroweporady.pl/indiana-x-road-4-0-test-roweru-trekkingowego/

      I bardzo mi się podobał. Myślę, że ten 1.0 też będzie fajny w tym budżecie.

        • Witam,
          Panie Łukaszu czy mógłby Pan podzielić się swoją opinią na temat rowerów:
          1. Lazaro Senatore V2 Lady- 1189zł,
          2. Romet Wagant 2- 1099zł
          3. Kross atlantic L 21- 999zł

          Wynaleźliśmy jeszcze takie cuda na allegro i zastanawiamy się czy może warto zaryzykować i kupić te modele. Cena niższa w porównaniu do Roweru Indiana. Zastanawiam się czy nie lepiej kupić coś tańszego zwłaszcza, że nasze przygody rowerowe nie będą się zdarzały codziennie. Pozdrawiam

  • Cześć,

    Łukaszu ogromnie się cieszę że natrafiłam na Twojego bloga, ale im dłużej go czytam tym mam większy mętlik w głowie ;-)
    Czy mógłbyś mi doradzić w sprawie kupna roweru?
    Rower chcę kupić mojej siostrze na urodziny.
    Budżet: do 1000 zł.
    Do jazdy po asfalcie, ale również po różnych dróżkach, ścieżkach i nie zawsze równym terenie.
    No i co bardzo istotne to musi być rower, który wytrzyma duże obciążenie wagowe. Siostra rozpoczęła walkę z odchudzaniem, powoli wkręciła się w jazdę na rowerze, ale tak myślę że jej waga to ok. 120 kg.
    Czy mógłbyś mi polecić jakiś typ czy model?
    Znalazłam też takie modele w selgrosie tylko nie wiem czy to coś porządnego czy nie? http://gazetki.selgros.pl/pdf/17-11nf.pdf
    No i ta rama to lepiej stalowa czy aluminiowa? Sztywny widelec czy amortyzator?
    Mam nadzieję że uda Ci się coś poradzić ;-)
    Pozdrawiam serdecznie,
    Ewa

    • Hej,
      „Rower, który wytrzyma duże obciążenie wagowe” i „Budżet: do 1000 zł” niestety nie idą ze sobą w parze. Każdy rower powinien wytrzymać taką wagę, ale pytanie – przez ile czasu.

      Ale kupić można, najwyżej za rok czy dwa sobie zmieni na coś innego, jeżeli będzie dużo jeździć.

      Jeżeli chodzi o ramę, to aluminiowa będzie lżejsza. Czy amortyzator czy sztywny widelec – cóż, to temat rzeka. Sztywny widelec będzie lżejszy i tam nie ma się co popsuć (no chyba, że się go zegnie lub złamie). Amortyzator jest cięższy i w tej klasie cenowej one słabo działają. Ale z drugiej strony wiele osób nie wyobraża sobie jazdy bez amortyzatora, bo mimo wszystko jakiś komfort na nierównościach daje.

  • Cześć, na początku dzięki za całą pracę, którą wykonujesz – bardzo ciekawy blog, z wieloma interesującymi informacjami. Chciałem się poradzić, bo jestem trochę w kropce. Posiadam Unibike’a Evolution z roku 2010. Kupiłem go za ok. 1600 zł. Rower na początku służył mi jako środek dojazdu do pracy, lecz od paru lat wykorzystuję go tylko rekreacyjnie do jazdy po ścieżkach rowerowych i lesie, czasem jakiś bardziej wymagający teren też się trafi. Specyfikacja jest oryginalna, przez ten czas nie wymieniałem w nim podzespołów, a zatem:

    WIDELEC PRZEDNI: SR SUNTOUR XCR LO / BLOKADA / SKOK 100MM
    KOMPLET STEROWY: AHEAD FSA ZS-4 / 1-1/8″ / WEWNĘTRZNY

    MECHANIZM KORBOWY: SHIMANO ALIVIO M410 / 42X32X22T / 175MM
    SUPORT: TH / 7420ST-S / ŁOŻYSKA MASZYNOWE / PODWÓJNE USZCZELNIENIE
    PRZERZUTKA PRZEDNIA: SHIMANO ALIVIO M412
    PRZERZUTKA TYLNA: SHIMANO DEORE M591
    DŹWIGNIE PRZERZUTKI/HAMULCA: SHIMANO ALTUS EF60

    KASETA: SHIMANO ALTUS HG30 / 11-32T
    ŁAŃCUCH: SHIMANO HG40

    PIASTY: SHIMANO RM60 / ALU / QR / 36H / CZARNE
    HAMULCE: SHIMANO ALTUS M422 / CZARNE
    OBRĘCZE: RODI MUDROCK / CNC / CZARNE
    SZPRYCHY: SAPIM / NIERDZEWNE / CZARNE
    OPONY: SCHWALBE RACING RALPH / 26X2.25
    PEDAŁY: VP / ALUMINIUM KORPUS I RAMKA

    KIEROWNICA: UNO / PROSTA / 31.8MM
    CHWYTY KIEROWNICY: HERRMANS GEL
    WSPORNIK KIEROWNICY: UNO / ALU / +7o

    WSPORNIK SIODŁA: UNO / ALU
    SIODŁO: SELLE ROYAL VIPER

    Przeglądając obecnie ofertę firm rowerowych widzę jasno, że w porównaniu do 2010 po 7 latach w tej cenie oferowane osprzętowanie jest zwykle o 1 – 2 poziomy niższe i wyrwanie za ok. 1500 – 1700 złotych roweru chociażby z Deore tylnią jest niemożliwe. Tym samym wydaje się, że należałoby pójść w kierunku ewentualnej rozbudowy posiadanego roweru o lepszej jakości podzespoły? Od czego byś zaczął ulepszanie? Nad wysokością budżetu nie myślałem ale kilka stówek pewnie udałoby się wysupłać prędzej niż 3k na nowy rower. Pozdrawiam

    • Hej, co nieco pisałem na ten temat we wpisie, czy warto modernizować rower: https://roweroweporady.pl/kiedy-oplaca-sie-modyfikowac-rower/

      Powiem tak, jeżeli Twój Unibike jest w dobrym stanie technicznym, tzn. nie okaże się, że na końcu zostanie z niego tylko rama ;) to myślę, że warto jednak go modernizować. Wymienisz tylko to co chcesz na inne i tyle.

      Chyba, że usiądziesz z kalkulatorem i wyjdzie, że wymiana wszystkich potrzebnych części przekroczy wartość nowego roweru (minus sprzedaż starego).

      Jeżeli chodzi o ulepszanie, to wszystko zależy, czego potrzebujesz? Ulepszać po to, aby ulepszać – to nie ma sensu. Największą różnicę odczułbyś wymieniając amortyzator na powietrzny, ale tak sobie myślę, czy są jeszcze takie amortyzatory na koła 26″ i hamulce V-Brake… ha! są, np. taki, świetny Rock Shox: http://www.synkros.pl/product-pol-7146-Rock-Shox-Recon-TK-Silver-SA-26-11-8-V-brake.html

      Ewentualnie taki RST: https://allegro.pl/rst-aerial-tnl-26-amortyzator-disc-v-brake-100mm-i6797406665.html

      Do tego pompka do amortyzatora i będziesz miał fajny, dobrze reagujący na nierówności amortyzator, dobrze dopasowany do siebie.

      Reszta… to już zależy co Ci w tym rowerze przeszkadza.

      • Hej,

        dzięki za odpowiedź. Twoja propozycja to ciekawy kierunek, gdyż przyznam szczerze że akurat w kierunku amortyzatora totalnie nie patrzyłem, na pewno rozważę.

        Co mi przeszkadza, hm…, patrząc na rekreacyjne użytkowanie to chyba najsłabszym elementem całości wydają się być te klamkomanetki Altusy. Zdarza im się czasem przycinka, pytanie czy lepiej byłoby pójść w kierunku zmiany na osobne klamki i manetki, czy pozostać przy klamkomanetkach ale wziąć model z jakiejś wyższej serii. To mój pierwszy rower po makrokeszach z dzieciństwa :) więc nie bardzo wiem jaka jest tutaj różnica – czemu się produkuje zarówno połączony komponent klamkomanetki jak również te podzespoły osobno?

        Drugą sprawą, o której myślałem to hamulce, ale z tego co się zdążyłem zorientować to gdybym chciał wymienić V-brake na jakieś tarczowe, to wiązałoby się to z wymianą większej ilości elementów – bodajże piast itd.

        Pozdrawiam,
        Tomek

        • Nie kupisz klamkomanetek z wyższej półki. W sumie manetek też nie kupisz :) Ale tak czy siak, jeżeli byś je wymieniał, to kupiłbym osobno manetki i osobno klamki.

          A czemu się je tak produkuje? Podejrzewam, że stoi za tym rachunek ekonomiczny. Klamkomanetkę taniej jest wyprodukować i potem na montażu odrobinę szybciej się ją montuje, co dla producenta rowerów nie jest zapewne bez znaczenia.

          Co do hamulców tarczowych, to musisz mieć mocowanie na ramie i na widelcu + mocowania na piastach.

  • Witam jestem zainteresowana kupnem roweru, zasnanawiam sie nad rowerem z decathlonu https://www.decathlon.pl/elops-320-id_8352601.html albo juz wspomnianym goetze ktory jest lepszy? wazne jest to ze chce wozic dziecko w foteliku.

    • Hej, o jaki model Goetze chodzi? Jeżeli chodzi o Elopsa, to nie widzę u niego mocowań do bagażnika. No chyba, że chodzi Ci o fotelik mocowany do wspornika siodełka.

      • Kupiłam juz rower.z decathlonu b twina 320 i fotelik hamax jest zamocowany do ramy i bardzo sobie chwale :-)

  • Cześć Łukasz.
    Planuję zakup roweru górskiego i tak trafiłem tutaj, więc się poradzę jeśli można ;)
    Planuję jeździć zarówno po mieście (wyprawy do pracy) jak i po terenach pozamiejskich, jakieś leśno-polne tereny (typowo rekreacyjnie, nie wyczynowo).Wypatrzyłem 2 modele na Allegro, wydaję mi się, że dość podobne. Jeśli mógłbym prosić, byś napisał co o nich sądzisz i czy warte są swojej ceny to byłbym wdzięczny :)
    https://allegro.pl/rower-gorski-goetze-mtb-29-shimano-5-lat-gw-i6759191760.html
    https://allegro.pl/bottecchia-116-rower-mtb-kolo-29-cali-rama-m-i6560874227.html

    Bardziej jestem za kupnem tego Goetze, ale wysłucham Twojej opinii :) Dziękuję z góry.

    • Cześć, szczerze mówiąc, w tej cenie, ani jeden, ani drugi, niczego nie urywa. Podrzucę Ci link do polskiego Kandsa: https://allegro.pl/okazja-tytan-kands-comper-29-alivio-3×9-hydraulic-i6753343085.html

      Bo ma bardzo fajne wyposażenie i jednak lepsze niż tamte da rowery. A jeżeli szukasz bardziej sportowej geometrii w rowerze (ale nadal w wydaniu amatorskim), to zerknij jeszcze na Krossa B3 z rocznika 2016 (albo nawet 2015, jeżeli uda się znaleźć). Można go kupić za ok. 2000 zł: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-kross+level+b3;0192.htm#crid=112068&pid=7269

      • Dzięki bardzo za opinie.
        Spojrzałem na tego Kandsa, i nie powiem, wygląda dobrze, a skoro cena ta sama, to poważnie rozważam jego zakup, skoro sprzęt ma lepszy. Tylko jaką ramę byś proponował? Bo przeważnie wszędzie były 19 a tu nagle 18 albo 20, i teraz nie wiem która lepsza (mam 1,8m wzrostu). Czy między 18 a 20 jest znaczna różnica?

        • Różnica między ramami na pewno będzie. Może nie znaczna, ale na pewno zauważalna. Jeżeli chodzi o rozmiar ramy, to najlepiej byłoby się przymierzyć przed zakupem. Albo ewentualnie poradzić się sprzedającego.