Shimano – grupy osprzętu

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)





Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych i miejskich przez firmę Shimano. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także produkują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.

Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup zbyt szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pokazują się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.

Porównując wszystkie grupy, automatycznie nasuwa się pytanie – jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie. Albo doda jakąś funkcję. Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.

Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.

Podane poniżej grupy podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane rodziny osprzętu.


Osprzęt MTB Shimano

Shimano TourneyShimano Tourney

Praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).

Shimano Altus

Shimano Altus (M2000)

Kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

Shimano Acera

Shimano Acera (M3000)

Grupa oczko wyżej od Altusa, ale ja zawsze miałem problem, aby je od siebie odróżnić. Tak jak Altus, jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink), a nawet jest dostępna korba z dwiema tarczami 36/22 (ale o dziwo jest mocowana na kwadrat).

Shimano Alivio

Shimano Alivio (M4000)

To grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny sprzęt. Także jest 9. rzędowa, pojawiają się tu już korby mocowane na zewnętrzne łożyska suportu Hollowtech II, jest też dostępna korba z dwiema tarczami. Jest to najniższa grupa w której manetki mają funkcję 2-Way Release, gdzie mała dźwigienka manetki pracuje w obie strony.

Shimano Deore

Shimano Deore (M6000)

Kolejna grupa, która jest bardzo polecana dla osób, które szukają mocnego sprzętu w przyzwoitej cenie. Gdybym miał polecić komuś bardzo porządny rower, który będzie się nadawał na dalsze trasy lub do amatorskiego ścigania, ale jednocześnie w znośnej cenie – postawiłbym właśnie na Deore. Ta grupa jest 10. rzędowa (Shimano Dyna-Sys), z korbami 2. i 3. tarczowymi (wszystkie na zewnętrznych łożyskach suportu). To najniższa grupa z tylnymi przerzutkami, które mają wbudowane sprzęgło (dzięki niemu wózek przerzutki nie obija się o ramę). Zapraszam do obejrzenia mojego porównania grupy Deore z XT.

Shimano SLX

Shimano SLX (M7000)

SLX cechuje się jeszcze lepszym wykonaniem, jeszcze większą precyzją i niższą wagą niż Deore. Dochodzi tu też dodatkowy bieg na kasecie (jest ich 11), dostępne są także korby z jedną i dwiema tarczami (trójtarcz jest dostępny jedynie dla poprzedniej generacji pod 10. rzędów).

Shimano XT

Shimano XT (a w zasadzie Shimano Deore XT M8000)

Kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego, ponieważ oferuje niewiele mniej od wyższej grupy XTR, a jest zdecydowanie tańsza. Z drugiej strony nie różni się jakoś dramatycznie od SLX, jest jej ulepszeniem. Występuje także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie. Tak jak w przypadku grupy XTR, tak i tutaj ramiona korby są puste w środku.

Shimano XTR

 

Shimano XTR (M9100)

Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”. Dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu. Według niektórych osób niska waga jest uzyskiwana kosztem wytrzymałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to wytrzymałość nie jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. W 2018 Shimano wprowadziło do tej grupy 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość ich współpracy nie tylko z jedną tarczą na korbie, ale także z dwiema, czego nie oferuje SRAM.


Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano

Shimano Saint

Shimano Zee

Shimano Saint (M820) oraz Shimano Zee (M640)

To dwie grupy osprzętu przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. Test grupy Zee i porównanie do Sainta można przeczytać tutaj.

 

Osprzęt trekkingowy Shimano

Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. Mają te same nazwy, ale dostępne są tu korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).

Shimano Acera T3000

Shimano Acera (T3000)

Zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego przerzutek.

Shimano Alivio T4000

Shimano Alivio (T4000)

Oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W).

Shimano Deore T6000

Shimano Deore (T6000)

Tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).

Shimano LX T670

Shimano LX (w zasadzie Shimano Deore LX T670)

Jako jedyna wyróżnia się nazewnictwem – LX, a nie SLX. Dynama z tej grupy są dostępne o mocy 2,4W i 3W.

Shimano XT T8000

Shimano XT (T8000)

Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego przełożenia na kasecie.


Osprzęt miejski Shimano

Shimano CapreoShimano Capreo (F700)

Grupa dedykowana rowerom z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.

Shimano MetreaShimano Metrea (U5000)

Grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.

Shimano Nexus

Shimano Nexus (Inter-3, C3000, C6000)

Razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.

Shimano Alfine

Shimano Alfine (S500, S700, S7000)

Miejska grupa wyższej klasy. Dostępne są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).


Osprzęt szosowy Shimano

Shimano Tourney A70

Shimano Tourney (A070)

Jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki – niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe oraz korbę z tarczami 50×34 lub 50x39x30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach.

Shimano Claris

Shimano Claris (R2000)

Poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (i mają zintegrowaną oś Hollowtech II), a klamkomanetki mają schowane wszystkie linki i „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę.

Shimano Sora R3000

Shimano Sora (R3000)

W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Shimano Tiagra

Shimano Tiagra (4700)

Obecnie jest to jedyna, 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna tylko ze sobą, nie da się jej (albo nie jest to łatwe) miksować ze starymi grupami 105 i Ultegra. W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (nie mają loga Tiagra i są z serii RS405). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.

Shimano 105 grupa szosowa

Shimano 105 (R7000)

Jest to najniższa grupa szosowa, obsługująca 11 przełożeń z tyłu. Czerpie garściami z technologii z wyższych grup (także pod kątem wizualnym). Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). W tylnych przerzutkach zastosowano znaną z górskich grup, technologię Shadow – przerzutka jest schowana pod kasetą, co ma ją chronić przed uszkodzeniem podczas upadku.

Shimano Ultegra

Shimano Ultegra (R8000 i R8050)

Tak jak Dura-Ace, Ultegra dostała nowy, odświeżony wygląd, wyróżniający się na tle pozostałych grup. Do tego dostępna jest wersja Di2 z elektryczną zmianą przełożeń. Oczywiście w porównaniu z grupą 105, waga osprzętu idzie w dół, mamy tu chociażby pustą w środku największą tarczę na korbie (Hollowglide).

Shimano Dura-Ace

Shimano Dura-Ace (R9100 i R9150)

To najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra i oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na Dura-Ace – pełna, mechaniczna grupa (razem z hamulcami) kosztuje ok. 6200 zł. Wersja z elektryczną zmianą przełożeń Di2 jest jeszcze droższa. Dla porównania Ultegra to wydatek rzędu 3100 zł, a grupa 105 – 1900 zł.

Shimano Dura-Ace Track

Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CXGłównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.

 

Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano 

Shimano Steps

Dostępne są cztery grupy Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – dwie do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny, przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie, razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.

Shimao Steps E5000

Shimano Steps E6100

Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100

Dwie miejsko-trekkingowe grupy. Wiele części mają ze sobą wspólnych, obie dobrze działają z zewnętrzną tylną przerzutką, ale także z przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów). Główna różnica tkwi w silniku – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm. Wyższy moment obrotowy pozwala na sprawniejsze podjeżdżanie pod strome wzniesienia, a także lepsze przyspieszanie samego roweru.

Shimano Steps E7000

Shimano Steps E8000

Shimano STEPS E7000 i Shimano STEPS E8000

Dwie grupy do rowerów górskich. Również dzielą ze sobą część osprzętu (i bardzo dobrze, nie ma sensu mnożyć na siłę komponentów). Różnią się zastosowanymi komputerkami z wyświetlaczem, w E7000 wyświetlacz ma ekran 1,4 cala; w E8000 jest to 1,6 cala (na drugim zdjęciu powyżej widzicie nie taki komputerek jak trzeba). Różnią się także mocą silnika – 60 Nm vs 70 Nm.

 

Osprzęt do BMX-ów

Shimano DXR

Shimano DXR (MX70)

Grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami i zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.

 

Na jaką grupę osprzętu Shimano postawić?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcemy jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.

Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.

Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w rowerach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

211 komentarzy

  • Chyba najlepiej i najprościej opisany temat grup osprzętów jaki ostatnio czytałem.

    Tourney jest spoko dla osób, które używają roweru rzadko (niedzielne rodzinne wypady do lasu).
    Altus i Acera (8 rzędowe) to taki lepiej wykonany Tourney.
    Altus i Acera (9 rzędowe) do ambitniejszej rekreacji.
    Alivio niedoceniana grupa przez bardziej doświadczonych.
    Deore daje to co wyższe grupy ale ogranicza na 10 rzędów.
    SLX, XT, XTR dla ścigantów.

    Z szosowych grup polecam Claris, Tiagra i Ultegra.

    Raz miałem okazję testować Sainta, wyspecjalizowany sprzęt dla wąskiej grupy odbiorców.

    Widziałem rower złożony na prawie pełnej grupie U5000.

    Szkoda, że bardzo rzadko spotyka się rowery z kompletnymi grupami.

    • Od Shimano to SLX i 105 są chyba najbardziej opłacalnymi grupami, łączącymi wagę, wytrzymałość i precyzję działania. Oczywiście niższe grupy też są spoko, zwłaszcza w szosowych nastąpił mega postęp, gdzie praktycznie do wszystkich, poza Tourneyem weszły korby ze sztywną osią i nowoczesne klamkomanetki.
      Pisząc o opłacalności, chodzi mi o przypadek kupowania całej grupy napędu, gdzie różnica między Deore a SLX (tym 11. rzędowym) to 300 zł, a między 105, a Tiagrą – 400 zł. A za te pieniądze dostajemy trochę większą odporność na upływający czas (dostęp do części). Choć teraz jak weszły te 12. rzędowe SLX i XT (muszę odświeżyć wpis), to w sumie też bym się nad nimi zastanawiał, bo 12. rzędowy SLX M7100 jest tylko stówkę droższy od 11. rzędowego :) No tyle, że trzeba zmienić tylną piastę, albo bębenek. Ech… dylematy ;)

  • Witam
    Kupiłem trochę w ciemno za grosze przerzutkę tylnią Przerzutka Shimano Nexave Mega Range, manetka to Sram x-5 ,kaseta 8 rzedowa i mam problem z wyregulowaniem tego. Przy ruchu manetką potrafi zejść o 2 zębatki niżej. Czy problem jest tylko w regulacji czy po prostu się nie lubią i nie będą :)?

    • Cześć,
      co nieco na ten temat masz napisane w tym wpisie: roweroweporady.pl/kompa…owerowych/

      I tak, tylne manetki/przerzutki Shimano i SRAM zazwyczaj nie dogadują się ze sobą wzajemnie, mają inny ciąg linki. Da się sprawić, że się dogadają, przy pomocy specjalnego adaptera, ale to nie jest tanie rozwiązanie i już lepiej wymienić manetkę/przerzutkę. Za 48 zł kupisz na Allegro sensowną manetkę Shimano Altus SL-M310, ewentualnie jeszcze taniej, obrotową Shimano SL-RS45 za 22 zł.

  • Witam. Zastanawiam się na kupnem roweru Rower Giant 19 Roam 3 . Generalnie ubite trakty plus asfalt. Średnio po 40 km. Czy warto rozważyć wymianę przedniej przerzutki na model wyższy. Jesli tak to jaki jest to koszt i czy jest to opłacalne? Chyba, że mógłby Pan polecić rower w cenie do 2 tys zł. Jestem laikiem w tych sprawach.

    • Cześć,
      póki nic się z nią nie będzie działo i będzie pracować poprawnie, to ja bym jej nie zmieniał. A w przyszłości, jeżeli tej się coś stanie, albo nie będziesz z niej zadowolony, możesz dać tam np. Shimano Alivio FD-T4000.

  • Szukałem katalogu Shimano, lub innego zestawienia, które pozwoli mi ułożyć sobie te wszystkie grupy w odpowiedniej hierarchii. Internet nie pomaga w tym przypadku za bardzo, ale Rowerowe Porady, jak zwykle, nie zawiodły. Świetny artykuł Łukaszu! I w ogóle robisz dobrą robotę.
    Obecnie przymierzam się do zakupu roweru crossowego na osprzęcie Acera, czyli w zasadzie na jednej z podstawowych grup, ale jestem raczej spokojny – myślę, że ta półka sprzętowa nie jest zła dla rekreacyjnej jazdy, a i w dłuższą trasę nie bałbym się jechać.
    Pozdrawiam.

  • Witam
    Mam zamiar kupić rower pierwszy szosowy waham się pomiędzy osprzętem Claris lub Sora różnica w cenie jakieś 500 zł czy warto dorzucić?

    • Mówisz oczywiście o nowych grupach R2000 i R3000? Cóż, spora różnica, a one technicznie nie różnią się jakoś aż tak bardzo. Przeanalizuj jaki zakres przełożeń na kasecie Ciebie interesuje i czy wolisz mieć ten dodatkowy bieg w Sorze, którzy zagęści
      trochę układ zębatek i da mniejsze przeskoki pomiędzy kolejnymi biegami. Jeżeli nie jest Ci to potrzebne, to pewnie wydałbym te 500 zł w inny sposób.

  • Witam . Prosił bym o poradę , mam rower rockrider 540 wiadomo napęd 3X9 i kończy mi się już support . Chciałem przy okazji zmienić tez korbę więc znalazłem taki zestaw support SM-BB52 BSA z zewnętrznymi łożyskami i korba shimano acera 9rz FC-MT300 44x32x22 . Czy jak zamontuję taki zestaw to obejdzie się bez potrzeby wymiany przedniej przerzutki ,kasety czy łańcucha , korba acera pm taką samą ilość zębów na tarczach jak obecna korba w rowerze ? Z góry dziękuje za odpowiedź

  • Witam,

    Jestem obecnie na etapie zakupu roweru typu cross. Dodam, że tematyka rowerowa jest mi kompletnie obca. Szukam roweru raczej uniwersalnego na przejażdżki w granicach 40, max 60 km. „Na oku” mam rower CUBE Cross Pro i po lekturze powyższego artykułu trochę dziwi mnie „rozstrzał” sprzętowy tego modelu. Bazując na Twojej wiedzy, czy ten rower to dobry wybór? Czy może są w tym budżecie jakieś ciekawsze modele?

    • Cześć,
      cóż, tak producenci kombinują, aby w oczy świecił osprzęt Shimano XT, a reszta już może być trochę słabsza. Szkoda, że Cube nie dał w tym rowerze manetek Shimano XT, byłoby bardzo miło z ich strony. Niemniej ten rower jest świetnie wyposażony i wystarczy Ci na przejażdżki po 40, jak i po 200 kilometrów :)
      Fajnie, że ma powietrzny amortyzator, który można pompką do amortyzatora ustawić pod swoje preferencje.

  • witam, dość ciekawy blog się trafił i dyzo wiedzy dla laika który zaczyna przygodę z rowerem szosowym i tak się zastanawiam nad wymiana osprzętu w mym gruchocie , mianowicie mam tam antyk 2203 3×8 i zastanawialem sie nad zmiana na tiagre czy tam 105 tylko nie wiem czy 105 ma 3 rzedy a wydaje mi sie ze nie, problem tkwi ze wymiany bym chcial dokonac ratalnie bez unieruchamiania roweru …a pozwiazanie suportu na kwadrat wiadomo najlepsze nie jest i od niego by chcial zaczac jakas porad w co lepiej zainwestowac? nie startuje w zawodach ,do takeigo total leszcza raczej bym sie nie przyrownal (tzn wiadomo tych kadencji techniki brak, ale msyle ze to w expresie jakos nadrobie i mam dosc spory zapla do tego)

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o wymianę „na raty”, to nowa korba pod 11 rzędów, teoretycznie powinna dać się połączyć z napędem 3×8. Zapewne uda się także wymienić przednią przerzutkę. Reszta – czyli tylna przerzutka, prawa klamkomanetka, kaseta, piasta (lub całe koło) w przypadku 11. rzędowego napędu – trzeba wymienić razem.

      Czy Tiagra czy 105? Kwestia czy chcesz wymieniać tylne koło (lub samą piastę, co jest nieopłacalne przy tańszych kołach), chyba że masz bębenek pod 11. rzędów. Bębenek 8. rzędowy powinien przyjąć kasetę 10. rzędową i wtedy zakładając Tiagrę obejdzie się bez kombinowania z kołem.
      Osobiście założyłbym 105 (gęstsze upakowanie biegów, bardziej zdecydowana praca, większa przyszłościowość), ale jeżeli wiązałoby się to z wymianą koła, to bym się mocno zastanowił.

  • Witam i pozdrawiam,

    Szukam małej porady, są dwa rowery które rozważam kupić, tzn jeden z nich, stąd prośba o w miarę fachową pomoc, który z nich wybrać, co byś doradził?
    Dodam, że ściagał się nie będę więc pewnie wygodniejszy byłby Aspect, problem w tym, że tu gdzie mieszkam mogę kupić tego Scale za £625 ( model 2018 ) vs £900 za Aspecta ( 2019 )
    A więc pytanie brzmi, który z nich jest lepszy biorąc pod uwagę osprzęt?

    Z góry dzięki za odpowiedź :)
    Robert

    www.storowerow.pl/pl/p/…-2019/2247

    www.storowerow.pl/pl/p/…-2019/2336

  • … no i czy klamkomanetki Sora / Claris są porównywalne, czy działają równie dobrze (a może niedobrze..?)
    dzięki za odpowiedź T

  • Dzień dobry
    Proszę napisz jaka jest różnica W JAKOŚCI między Shimano Claris i Sora. Sora jest niby lepsza, ale słyszałem, że różni się tylko zębatkami. Mi najbardziej zależy na precyzji i nierozregulowywaniu się przerzutek. Czy różnica w jakości odpowiada z grubsza różnicy w cenie? Przez źle działające przerzutki traci się rytm, szybkość i siły. Dla mnie to frustrujące. Dotychczas jeżdżę starym góralem Autora, ale chciałbym spróbować jazdy na czymś lekkim z cienkimi oponami…
    Pozdrowienia T

    • Cześć,
      tylna przerzutka Shimano Claris RD-R2000 kosztuje ok. 75 zł. Przerzutka Shimano Sora RD-R3000 kosztuje ok. 90 zł. Nie wydaje mi się, aby te 15 złotych różnicy w cenie miały wpływ na dużo lepszą jakość Sory. Być może dali tam mocniejszą sprężynę lub różnią się jakimś innym detalem,
      ale akurat w przypadku przerzutki, zapewne chodzi tylko o liczbę przełożeń.

      Jeżeli chcesz mieć naprawdę dobre i bezproblemowe przerzutki w dłuższym czasie, patrzyłbym bardziej na Tiagrę lub 105 (różnicy w cenie drastycznej nie ma, ale 105 ma dodatkowe przełożenie i chodzi moim zdaniem jeszcze lepiej niż Tiagra).

  • Dzień dobry,
    Posiadam rower kross move L, potrzebuję kupić tylne koło 28″ wolnobieg, hamulec tarcza, na orginalnym kole jest naklejka z danymi MTRr3 al6063t6 559x17c,
    Proszę o podpowiedz jakie koło mam kupić

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      w tym wpisie masz wyjaśnione oznaczenia, które można znaleźć na oponach i obręczach: roweroweporady.pl/jaka-…o-obreczy/

      559x17C to w systemie ETRTO obręcz o średnicy 559 mm (czyli 26 a nie 28 cali) + jej szerokość wewnętrzna to 17 mm. Ale! Kross Move L to rower crossowy z tego co widzę, a do takich rowerów zwykle montuje się koła 28 cali o średnicy 622. Popatrz na oponę, tam też powinieneś mieć oznaczenia
      w systemie ETRTO, jeżeli będzie tam np. 42-622 (opona o szerokości 42 mm i średnicy 622) to znaczy, że na obręczy jest błędna naklejka.

      Szałowego wyboru kół pod wolnobieg (i do tego hamulce tarczowe) nie ma, przykładowo możesz kupić takie: allegro.pl/ofert…8102098688
      tylko musisz dopytać czy to na pewno wersja pod tarczę.

      Ew. sugeruję zakup koła pod kasetę i dołożenie 7-rzędowej kasety 11-28, koło nie będzie wiele droższe, a kaseta nawet CS-HG41 będzie lepsza od wolnobiegu a kosztuje raptem 35 zł.

  • Witam,

    Mam pytanie mam rower B’twin Rockrider 340 z przerzutką tylną Shimano Tourney oraz przerzutkę przednią Microshift MS22 wraz manetkami Gripshift i mam pytanie czy manetki Shimano SL M310 Altus będą kompatybilne z tym komponentami? Z góry dziękuje za odpowiedź.

  • Witam,

    Zastanawiam się nad zakupem roweru damskiego typu trekkingowy. Z tego co udało mi się rozerjrzec wybrałam 2 modele interesujące mnie Romet Gazela 3 i Kross trans 2.0. Który z nich byłby lepszy? Będzie używany na drogach polnych leśnych i ścieżkach rowerowych. Czy gazela 1 różni się znacząco od gazeli 3?

    • Hej,
      Trans 2.0 2019 kosztuje katalogowo 1400 zł, a Gazela 3 2000 zł, więc z góry wiadomo, że może to nie być uczciwe porównanie :)
      Musiałabyś napisać w jakich cenach możesz je kupić, bo w tym zestawieniu spokojnie wygrywa Gazela sporo lepszym napędem, lepszymi oponami i obecnością dynama w przednim kole.

      Jeżeli chodzi o Gazelę 1, to przypomina ona wyposażeniem Krossa Trans 2.0. Do rekreacyjnych przejażdżek oba spokojnie wystarczą. Jeżeli chcesz jeździć więcej i dalej, zdecydowanie skłaniałbym się ku Gazeli 3 lub Krossowi Trans 4.

  • Hej,
    Zastanawiam się czy lepiej kupić przerzutke SLX M670 Shadow czy jednak te Deore M6000 ? Są jakies duże różnice ? Można by tu pokierować się stwierdzeniem SLX to jednak SLX ?

    • Cześć, dobre pytanie. SLX to jednak SLX, tak jak piszesz, ale z drugiej strony Deore ma już sprzęgło, które bardzo dużo daje pod względem kultury pracy przerzutki (łańcuch nie będzie tak latać i obijać się o tylny trójkąt ramy).

      Ewentualnie poszukaj SLX-a RD-M675, które ma sprzęgło.

  • Hej,
    próbuję ogarnąć różnice między manetkami T6000 i M6000 i nie mogę dojść, czy jest jeszcze coś, poza monitorkami (ten w T6000 jest dokładniejszy). Czy są jeszcze jakieś różnice?
    Czy manetka z serii T6000 będzie działać z przerzutką tylną serii M6000?
    Pozdrawiam!

  • Witam. Czy może mi ktoś powiedzieć czym się różnią te 2 rowery?
    www.decathlon.pl/?q=tr…ct_8502389 Ogólnie szukam grawela i ten z Decathlonu by mi pasował z racji iż żona tam pracuje i ma 30% zniżki na zakupiony towar. Ogólne pytanie brzmi czy warto? Dodam tylko że jestem kompletnym amatorem ale jeździć lubię. Pozdrawiam.

    • To jest jakaś dziwna historia, bo droższy o 500 zł Triban 520 Gravel różni się tylko kierownicą i innymi oponami, reszta włącznie z ramą wydaje się być taka sama. Ale ta wersja grawelowa nie jest dostępna z tego co widzę, może tak sobie wisi na stronie,
      a jak już się pojawi w sklepach, to zmienią cenę…

  • Hej Łukasz!
    Bardzo Ci dziękuję za Twój czas poświęcony na pisanie bloga i za rzetelne obiektywne informacje! Od paru dni zastanawiam się nad kupnem nowego roweru (poprzedni to jeszcze stary dobry Wheeler 800) gdyż zaczął się rozsypywać. Znalazłem na Twoim jednym z wpisów odnośnie polskich marek produkujących rowery firmę Eries i model allegro.pl/ofert…6795643314. Proszę podpowiedz czy ten rower jest wart swojej ceny? Jeżdżę poł na pół miasto – trasy leśne/pagórkowate. Nie ukrywam, że model ten mnie zaintrygował, pytanie czy warto go kupić czy może jest coś lepszego w tej cenie. Proszę Cię bardzo o opinie! :)

    • Cześć,
      rower wygląda okej, ale zacznij od dowiedzenia się czy ma koła 29 cali czy 27,5, bo w jednym miejscu piszą o dużych kołach, a w specyfikacji o mniejszych. Sprzedający nie podaje też jakiej wielkości jest rama, wygląda to trochę niepoważnie.
      Poza tym to fajnie wyposażony rower i jeżeli naprawdę ma powietrzną wersję amortyzatora Suntour XCR, to już w ogóle fajna opcja.

      • Hej! Dziękuję Ci bardzo za odpowiedź. Rower jest na ramie 19′ i ma koła 29″ oraz faktycznie zamontowany powietrzny amortyzator. Biorę!

  • Witam Łukasz mam pytanie, chce kupic rower mtb używany na grupie deore, jak sie zorientowac czy rower nie jest zajechany na maxa?

  • Super opis, wielkie dzieki !! Nie mialem pojecia, ze istnieje az tyle tych grup ;) To teraz mam mala zagwostke bo musze wybrac jakis rower i w gre wchodza Trek DS4, Giant Roam 0 i Kross Evado 10.
    Z tego co widze to chyba Kross ma najlepszy osprzet tylko nie wiem jak z rama ale z tego co pisza to wszystkie z tego samego stopu aluminium ;?

    • Tak, Kross odjeżdża tym dwóm rowerom pod kątem osprzętu o dwie długości. Dostajesz prawie pełen napęd Shimano XT, czyli w zasadzie topowy, trekkingowy napęd + świetne hamulce tej samej klasy i naprawdę bardzo, bardzo dobry powietrzny amortyzator. Z drugiej strony katalogowo Giant i Trek są 1500 i 1200 złotych tańsze, a to sporo pieniędzy, które można byłoby wydać na dobry kask, może bagażnik i dobre sakwy, lampki, czy co tam potrzebujesz, albo po prostu zostawić w kieszeni. Żaden z tych rowerów nie ma się już czego wstydzić, wszystkie są dobrze wyposażone.

  • Jak porównywać grupy Sora i Claris do np. FSA BB7420ST? Rowery, między którymi się waham posiadają podobne parametry, ale różnią się w tym aspekcie. Czy mógłbym prosić Cię o radę?

    • Cześć, o jakie rowery chodzi? To FSA, które mi wysłałeś to suport, a jego model nie ma większego znaczenia, bo jest to część eksploatacyjna, którą prędzej czy później i tak się wymieni. Różnica w suporcie może tkwić w systemie łączenia z korbą (kwadrat, wielowypust, sztywna oś).

  • Napiszę komentarz nie związany z rowerami ale Twoja pracą na YT czy Twoim blogu. ŁUKASZ WIELKIE DZIĘKI ZA TWOJE PORADY I KAŻDĄ ODPOWIEDŹ. Naprawdę chłopie mega szacunek za odpowiedzi, materialy za poswiecanie czasu amatorom rowerowym (a moze nie tylko amatorom). Powiem Ci że rzadko spotykam tak solidnie piszącym czy to YT-rom czy Vlogowcom etc
    Prawie nikogo nie zostawiasz bez odpowiedzi. Mega szacunek i dzięki raz jeszcze. Pozdrawiam

  • Witam,
    Mam pytanie czy możecie mi doradzić jaką kupić tylną przerzutkę do roweru crossowego.
    Mam Krossa Evado 4.0.
    Zastanawiam się nad Deore albo SLX.
    Nie chciałbym przepłacać proszę o pomoc.

    • Jeżeli masz 8 przełożeń na kasecie to musisz szukać przerzutki, która obsługuje maksymalnie 9 biegów, bo 10-11 rzędowe już nie będą działać.

      Spokojnie Shimano Deore RD-M592 da sobie radę i w zupełności wystarczy.

  • Witam,
    Jaki rower MTB wybrać do około 3000 zł? Myślałem nad Rowerem Kross Level R6 lub 6.0. Musi mieć przynajmniej przednią przerzutkę Shimano Deore, a tylną przynajmniej SLX. Czy podane propozycje to dobry wybór?

  • A mi własnie SIS w Arkusie działa do dziś, nieprzerwalnie od 2008 roku :)
    W Kandsie mam 8rz alivio, i niestety nie mogę powiedzieć o niej za wiele dobrego…. łapie luzy, sprężyna już tak nie pracuje jak powinna, na wybojach potrafi zmienić bieg… Może po prostu kupiłem wadliwą sztuke?

    Czas na zmiane, teraz wiem w co celować :) Czy ktoś wie może czy Altus M310 dogada się z manetką Alivio M410?

  • Nie polecam grupy Deore, mam bardzo zle doswiadzczenia, dzwignie przezutki zmienialem dwa razy w ciagu miesiaca, raz pekl plastikowy wozek ktory ciagnie za linke a drugim razem metalowy element ktory popycha zebatki…

  • A jeżeli chodzi o rowery fitness, w jednych jest osprzęt jak w górskich, w innych jak w szosowych, stąd moje pytanie, który osprzęt dla tego typu roweru jest lepszy?

    • Tak, zgadza się, pisałem o tym trochę tutaj: roweroweporady.pl/rower…-za-rower/

      Jeżeli chodzi o kwestię „co lepsze”, to wszystko zależy od osoby, która będzie jeździć. I od tego gdzie będzie jeździć. Zacząłbym od porównania napędu z tym, który obecnie ma się w rowerze. A jeżeli nie ma się roweru do porównania, to raczej poszedłbym w stronę napędu górskiego/trekkingowego, który najczęściej daje dostęp do lżejszych biegów niż te szosowe.

      • Witam, zastanawiam się nad zakupem pierwszego roweru i mam spore wahania , ponieważ chailbym kupić rower trekingowy Ale wachlarz cenowy jest mocno rozpiety. Jestem kierowcą i nie mam za dużo czasu wolnego na jeżdżenie rowerem Ale nie chciałbym kupić czegoś co tylko będzie stać ilu specjalisty. Więc zaproponowano mi osprzęt acera, tourney i alivio 4000. Poza tym reszta jest taka sama jeżeli chodzi o ramę, koła itp. Ale różnica między najtańszym A najgorszym 600 zł. Czy ten z podzepolami tourney nie warto kupować i z tego co przeczytałem alivio teznjie jest super A na deore to mnie już nie stać. Proszę o pomoc

  • Witam.
    Posiadam od niedawna rower trekkingowy Riverside 920, z przodu jest pojedyncza tarcza 36 zębów, demontowana SRAM NX. Co to znaczy?

    Po kilku przejazdach dochodzę do wniosku, że przydałaby się z przodu jeszcze jedna tarcza + przerzutka. Czy można zrobić coś takiego w tym rowerze?

    www.decathlon.pl/rower…05267.html
    Jestem laikiem w tych tematach :) rower oddaję zawsze do warsztatu, sam tylko pompuję i jeżdżę.
    Pozdrawiam.

    • Hej,
      przerzutkę i inną korbę najprawdopodobniej będzie się dało założyć, choć to wymaga obejrzenia ramy i ew. przymierzenia wszystkiego, bo czasami rama jest wyprofilowana tylko pod jedną tarczę i nic się z tym nie zrobi.

      Pozostaje kwestia – czego brakuje Ci w obecnym napędzie? Potrzebujesz lżejszych czy cięższych biegów?

      Przy obecnym układzie, czyli korba 38T i kaseta 11-42, na najcięższym biegu bez żadnego problemu powinieneś rozpędzić się do 39 km/h (a z wiatrem w plecy nawet więcej :)

      Natomiast na najlżejszym biegu, masz przełożenie bardzo podobne do tego, gdybyś miał typowo trekkingową korbę z tarczą 26 i kasetę 11-30. Czyli dałoby się lżej, bo w rowerze trekkingowym zakładasz kasetę 11-34 czy nawet 11-36 i masz trochę lżej. Ale to już są prędkości rzędu 6-7 km/h, gdzie jadąc tak pod górę często warto po prostu zejść z roweru i go podprowadzić :)

      • Witam. Dzięki za odpowiedź. Szczerze mówiąc podejrzewam, że to kwestia przyzwyczajenia i po prostu marudzę :) Mój poprzedni „przyrząd do jeżdżenia” miał z przodu 3 przerzutki; muszę się przyzwyczaić :) Pozdrawiam serdecznie.

  • Cześć, mam pytanie. Jak ważna jest jakość przedniej przerzutki? Ponieważ w przedziale cenowym do 2500zł widzę pełno rowerów, które mają z tyłu Deore, a przodu Acera. Dla porównania Vellberg Discover 3.1 za 1500zł ma z przodu i z tyłu Alivio. Wiem, że ten drugi rower odstaje jakościowo w pozostałych częściach od droższych modeli, ale jestem po prostu ciekaw, dlaczego producenci droższych rowerów decydują się na umieszczenie gorszej (od tylnej) przerzutki z przodu.

    • Hej, przednia przerzutka nie jest aż tak ważna jak tylna (wymaga mniejszej precyzji), ale warto by również była sensownej jakości.

      Na rower nie patrzyłbym tylko pod kątem tego, jakie założono przerzutki. Te akurat łatwo i nie tak drogo wymienić, w przeciwieństwie do ramy, amortyzatora (który już kosztuje więcej) czy np. kół. No chyba, że założono coś z osprzętu klasy Tourney, który do intensywniejszej jazdy średnio się nadaje.

      • Dzięki wielkie za odpowiedź! W takim razie będę zwracał większą uwagę na elementy inne niż przerzutki przy zakupie roweru. Swoją drogą bardzo fajny blog. Sporo się można dowiedzieć.

  • Mam pytanie czysto techniczne czy nowe wyciągnięte z pudełka kółeczka przerzutki (dokładnie Ultegra górne ceramiczne, dolne metalowe) należy przesmarować ?? Opinie są podzielone, jeśli tak to czym ??

    • Hej, z tego co widzę, jedno z łożysk jest maszynowe, więc ja bym go nie rozbierał na razie. Natomiast czy smarować to ślizgowe… Nie wiem i nie chcę źle podpowiedzieć.

      • Szczerze mówiąc to piszczało bardzo lekko nowiutkie, dałem kroplę oleju i jest ok. nie piszczy, tego maszynowego faktycznie nie można rozebrać (tych kołek blaszanych) i jeśli to szczelne to bdb rozwiązanie.

  • Cześć. 

    Pisze do Ciebie jako do specjalisty ponieważ mam dylemat ,a na necie prawie wogole nie ma przydatnych informacji. Otóż stoję przed zmianą roweru, chciałbym kupić rower gdzie będę napewno jeździł nancodzien z sakwami oraz brak udział w 1 czy 2 dniowych wyprawach rowerowych. Absolutnie nie pytam Cię o marke czy rower tylko bazując na Twoim doświadczeniu lepiej sprawdzi się w takiej jeździe osprzet szosowy np. Shimano ultegra czy osprzęt mtb np. Shimano xt?  I dlaczego. Ź góry dzięki za jakąkolwiek informację. Pozdrawiam ,Tomek

  • Cześć. 
    Pisze do Ciebie jako do specjalisty ponieważ mam dylemat ,a na necie prawie wogole nie ma przydatnych informacji. Otóż stoję przed zmianą roweru, chciałbym kupić rower gdzie będę napewno jeździł nancodzien z sakwami oraz brak udział w 1 czy 2 dniowych wyprawach rowerowych. Absolutnie nie pytam Cię o marke czy rower tylko bazując na Twoim doświadczeniu lepiej sprawdzi się w takiej jeździe osprzet szosowy np. Shimano ultegra czy osprzęt mtb np. Shimano xt?  I dlaczego. Ź góry dzięki za jakąkolwiek informację.  Pozdrawiam ,Tomek

    • Hej,
      podstawowa sprawa – jaki masz obecnie napęd? O jakim zakresie? Czy lekkie biegi Ci wystarczają? Czy twarde biegi Ci wystarczają? Musisz się zastanowić, czego Ci brakuje w obecnym napędzie i pod tym kątem dopiero myśleć o nowym.

      Podpowiedzi innych osób nie mają żadnego sensu, bo to Ty będziesz na tym rowerze jeździł :)

  • Witam ! SUPER BLOG ! Często czytam. Jedno pytanie co do hamulców. V-brake’i mam do wymiany i czarne XT BR-T780 już zakupione. Koncepcja roweru jest niebiesko-biało-czarny więc eliminujemy wszystko co srebrne. No i teraz klamki: XT BL T780 są w wersji czarno-srebrnej albo srebrno-czarnej i nie za bardzo mi się podobają ale za to piękne czarne i nieco tańsze przy tej samej wadze są LXy BL T670. Czy współdziałanie tych klamek i szczęk XT będzie takie same jak komplet XT-XT czy cały „system hamulcowy” może coś stracić na swojej jakości poprzez taką kombinację ?? Dzięki za podpowiedź i pozdrawiam.

    • Cześć,
      nie wiem czym konkretnie różnią się od siebie T780 i T670. Ale jeżeli idziesz w kolorystyczną stronę, to trzymałbym się tego schematu :)

  • Potrzebują przerzutkę 9r do roweru zimowego którym jeżdżę do pracy – śnieg, błoto, rdza itp.
    Zastanawiam się nad grupą deore lub alivio. Deore 9r to oczywiście stare modele. Pytanie jak się ma stare Deore M592 do nowego Alivio M4000? Czy deore mimo wiekowej konstrukcji jest dalej lepsze od Alivio?

    Dla uzupełnienia powyższego porównania może przydałaby się tabelka z starszymi modelami poszczególnych grup wraz z datami kiedy weszły do produkcji?

    • Cześć, trzeba byłoby się wgryźć w specyfikację i spróbować coś z tego wywnioskować. Ale moim zdaniem Deore to Deore i lepiej pójść w tym kierunku.

      Co do tabelki z latami produkcji, to masz coś takiego na Wikipedii:

      pl.wikipedia.org/wiki/…ia_Shimano

  • To ja mam pytanie o rower miejski. Będę nim podróżować do pracy i z pracy + dziecko w foteliku na bagażniku. Nie wszędzie mam ładną ścieżkę rowerową. Brać modele na Nexusie? Czy mogą być niższe?

    • Hej, nie ma niższej, miejskiej grupy u Shimano niż Nexus, są jedynie wersje 3,7 i 8-biegowe. Gdzie wersję 3. biegową zalecałbym bardziej na płaskie tereny.

  • Przy opisie ultegry warto byłoby dodać, że dopiero od tej grupy w Shimano zaczynają się np. korby przełajowe tj. 46/36. Niestety w niższych grupach ich nie uświadczymy, choć różnica to jedynie ilość zębów na blatach.

  • Hej! Shimano jest najpopularniejsze, a jak odnieść grupy innych producentów(gł. Campagnolo i SRAM)? Jak się mają ich produkty względem grup Shimano?

    • Hej, zbieram się do przygotowania takiego zestawienia od dawna i choć w SRAM-ie mam jako takie rozeznanie, tak przy Campagnolo nie obiecuję, że coś się pojawi – a przynajmniej nie mojego autorstwa.

      Natomiast wszystkie te trzy firmy robią dobre napędy :)