Shimano – grupy osprzętu

Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych i miejskich przez firmę Shimano. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także produkują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.

Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup zbyt szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pokazują się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.

Porównując wszystkie grupy, automatycznie nasuwa się pytanie – jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie. Albo doda jakąś funkcję. Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.

Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.

Podane poniżej grupy podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane rodziny osprzętu.


Osprzęt MTB Shimano

Shimano TourneyShimano Tourney

Praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).

Shimano Altus

Shimano Altus (M2000)

Kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

Shimano Acera

Shimano Acera (M3000)

Grupa oczko wyżej od Altusa, ale ja zawsze miałem problem, aby je od siebie odróżnić. Tak jak Altus, jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink), a nawet jest dostępna korba z dwiema tarczami 36/22 (ale o dziwo jest mocowana na kwadrat).

Shimano Alivio

Shimano Alivio (M4000)

To grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny sprzęt. Także jest 9. rzędowa, pojawiają się tu już korby mocowane na zewnętrzne łożyska suportu Hollowtech II, jest też dostępna korba z dwiema tarczami. Jest to najniższa grupa w której manetki mają funkcję 2-Way Release, gdzie mała dźwigienka manetki pracuje w obie strony.

Shimano Deore

Shimano Deore (M6000)

Kolejna grupa, która jest bardzo polecana dla osób, które szukają mocnego sprzętu w przyzwoitej cenie. Gdybym miał polecić komuś bardzo porządny rower, który będzie się nadawał na dalsze trasy lub do amatorskiego ścigania, ale jednocześnie w znośnej cenie – postawiłbym właśnie na Deore. Ta grupa jest 10. rzędowa (Shimano Dyna-Sys), z korbami 2. i 3. tarczowymi (wszystkie na zewnętrznych łożyskach suportu). To najniższa grupa z tylnymi przerzutkami, które mają wbudowane sprzęgło (dzięki niemu wózek przerzutki nie obija się o ramę). Zapraszam do obejrzenia mojego porównania grupy Deore z XT.

Shimano SLX

Shimano SLX (M7000)

SLX cechuje się jeszcze lepszym wykonaniem, jeszcze większą precyzją i niższą wagą niż Deore. Dochodzi tu też dodatkowy bieg na kasecie (jest ich 11), dostępne są także korby z jedną i dwiema tarczami (trójtarcz jest dostępny jedynie dla poprzedniej generacji pod 10. rzędów).

Shimano XT

Shimano XT (a w zasadzie Shimano Deore XT M8000)

Kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego, ponieważ oferuje niewiele mniej od wyższej grupy XTR, a jest zdecydowanie tańsza. Z drugiej strony nie różni się jakoś dramatycznie od SLX, jest jej ulepszeniem. Występuje także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie. Tak jak w przypadku grupy XTR, tak i tutaj ramiona korby są puste w środku.

Shimano XTR

 

Shimano XTR (M9100)

Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”. Dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu. Według niektórych osób niska waga jest uzyskiwana kosztem wytrzymałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to wytrzymałość nie jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. W 2018 Shimano wprowadziło do tej grupy 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość ich współpracy nie tylko z jedną tarczą na korbie, ale także z dwiema, czego nie oferuje SRAM.


Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano

Shimano Saint

Shimano Zee

Shimano Saint (M820) oraz Shimano Zee (M640)

To dwie grupy osprzętu przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. Test grupy Zee i porównanie do Sainta można przeczytać tutaj.

 

Osprzęt trekkingowy Shimano

Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. Mają te same nazwy, ale dostępne są tu korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).

Shimano Acera T3000

Shimano Acera (T3000)

Zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego przerzutek.

Shimano Alivio T4000

Shimano Alivio (T4000)

Oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W).

Shimano Deore T6000

Shimano Deore (T6000)

Tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).

Shimano LX T670

Shimano LX (w zasadzie Shimano Deore LX T670)

Jako jedyna wyróżnia się nazewnictwem – LX, a nie SLX. Dynama z tej grupy są dostępne o mocy 2,4W i 3W.

Shimano XT T8000

Shimano XT (T8000)

Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego przełożenia na kasecie.


Osprzęt miejski Shimano

Shimano CapreoShimano Capreo (F700)

Grupa dedykowana rowerom z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.

Shimano MetreaShimano Metrea (U5000)

Grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.

Shimano Nexus

Shimano Nexus (Inter-3, C3000, C6000)

Razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.

Shimano Alfine

Shimano Alfine (S500, S700, S7000)

Miejska grupa wyższej klasy. Dostępne są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).


Osprzęt szosowy Shimano

Shimano Tourney A70

Shimano Tourney (A070)

Jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki – niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe oraz korbę z tarczami 50×34 lub 50x39x30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach.

Shimano Claris

Shimano Claris (R2000)

Poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (i mają zintegrowaną oś Hollowtech II), a klamkomanetki mają schowane wszystkie linki i „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę.

Shimano Sora R3000

Shimano Sora (R3000)

W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Shimano Tiagra

Shimano Tiagra (4700)

Obecnie jest to jedyna, 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna tylko ze sobą, nie da się jej (albo nie jest to łatwe) miksować ze starymi grupami 105 i Ultegra. W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (nie mają loga Tiagra i są z serii RS405). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.

Shimano 105 grupa szosowa

Shimano 105 (R7000)

Jest to najniższa grupa szosowa, obsługująca 11 przełożeń z tyłu. Czerpie garściami z technologii z wyższych grup (także pod kątem wizualnym). Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). W tylnych przerzutkach zastosowano znaną z górskich grup, technologię Shadow – przerzutka jest schowana pod kasetą, co ma ją chronić przed uszkodzeniem podczas upadku.

Shimano Ultegra

Shimano Ultegra (R8000 i R8050)

Tak jak Dura-Ace, Ultegra dostała nowy, odświeżony wygląd, wyróżniający się na tle pozostałych grup. Do tego dostępna jest wersja Di2 z elektryczną zmianą przełożeń. Oczywiście w porównaniu z grupą 105, waga osprzętu idzie w dół, mamy tu chociażby pustą w środku największą tarczę na korbie (Hollowglide).

Shimano Dura-Ace

Shimano Dura-Ace (R9100 i R9150)

To najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra i oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na Dura-Ace – pełna, mechaniczna grupa (razem z hamulcami) kosztuje ok. 6200 zł. Wersja z elektryczną zmianą przełożeń Di2 jest jeszcze droższa. Dla porównania Ultegra to wydatek rzędu 3100 zł, a grupa 105 – 1900 zł.

Shimano Dura-Ace Track

Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CXGłównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.

 

Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano 

Shimano Steps

Dostępne są cztery grupy Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – dwie do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny, przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie, razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.

Shimao Steps E5000

Shimano Steps E6100

Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100

Dwie miejsko-trekkingowe grupy. Wiele części mają ze sobą wspólnych, obie dobrze działają z zewnętrzną tylną przerzutką, ale także z przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów). Główna różnica tkwi w silniku – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm. Wyższy moment obrotowy pozwala na sprawniejsze podjeżdżanie pod strome wzniesienia, a także lepsze przyspieszanie samego roweru.

Shimano Steps E7000

Shimano Steps E8000

Shimano STEPS E7000 i Shimano STEPS E8000

Dwie grupy do rowerów górskich. Również dzielą ze sobą część osprzętu (i bardzo dobrze, nie ma sensu mnożyć na siłę komponentów). Różnią się zastosowanymi komputerkami z wyświetlaczem, w E7000 wyświetlacz ma ekran 1,4 cala; w E8000 jest to 1,6 cala (na drugim zdjęciu powyżej widzicie nie taki komputerek jak trzeba). Różnią się także mocą silnika – 60 Nm vs 70 Nm.

 

Osprzęt do BMX-ów

Shimano DXR

Shimano DXR (MX70)

Grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami i zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.

 

Na jaką grupę osprzętu Shimano postawić?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcemy jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.

Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.

Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w rowerach.



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.