Shimano – grupy osprzętu

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych i miejskich przez firmę Shimano. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także produkują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.

Po trzech latach wpis wymagał odświeżenia

Co nieco się zmieniło od tego czasu :)

Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup zbyt szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pokazują się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.

Porównując wszystkie grupy, automatycznie nasuwa się pytanie – jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie. Albo doda jakąś funkcję. Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.

Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.

Podane poniżej grupy podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane rodziny osprzętu.


Osprzęt MTB Shimano

Shimano TourneyTourney – praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).

Shimano Altus

Altus (M2000) – kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

Shimano Acera

Acera (M3000) – grupa oczko wyżej od Altusa, ale ja zawsze miałem problem, aby je od siebie odróżnić. Tak jak Altus, jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink), a nawet jest dostępna korba z dwiema tarczami 36/22 (ale o dziwo jest mocowana na kwadrat).

Shimano Alivio

Alivio (M4000) – to grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny sprzęt. Także jest 9. rzędowa, pojawiają się tu już korby mocowane na zewnętrzne łożyska suportu Hollowtech II, jest też dostępna korba z dwiema tarczami. Jest to najniższa grupa w której manetki mają funkcję 2-Way Release, gdzie mała dźwigienka manetki pracuje w obie strony.

Shimano Deore

Deore (M6000) – kolejna grupa, która jest bardzo polecana dla osób, które szukają mocnego sprzętu w przyzwoitej cenie. Gdybym miał polecić komuś bardzo porządny rower, który będzie się nadawał na dalsze trasy lub do amatorskiego ścigania, ale jednocześnie w znośnej cenie – postawiłbym właśnie na Deore. Ta grupa jest 10. rzędowa (Shimano Dyna-Sys), z korbami 2. i 3. tarczowymi (wszystkie na zewnętrznych łożyskach suportu). To najniższa grupa z tylnymi przerzutkami, które mają wbudowane sprzęgło (dzięki niemu wózek przerzutki nie obija się o ramę). Zapraszam do obejrzenia mojego porównania grupy Deore z XT.

Shimano SLX

SLX (M7000) – SLX cechuje się jeszcze lepszym wykonaniem, jeszcze większą precyzją i niższą wagą niż Deore. Dochodzi tu też dodatkowy bieg na kasecie (jest ich 11), dostępne są także korby z jedną i dwiema tarczami (trójtarcz jest dostępny jedynie dla poprzedniej generacji pod 10. rzędów).

Shimano XT

XT (a w zasadzie Deore XT M8000) – kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego, ponieważ oferuje niewiele mniej od wyższej grupy XTR, a jest zdecydowanie tańsza. Z drugiej strony nie różni się jakoś dramatycznie od SLX, jest jej ulepszeniem. Występuje także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie. Tak jak w przypadku grupy XTR, tak i tutaj ramiona korby są puste w środku.

Shimano XTR

XTR (M9000) – najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”. Zestaw korba-kaseta-przerzutki-manetki-łańcuch to koszt minimum 4300 złotych, a elektroniczny zestaw Di2 – ponad 9000 zł. Dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu. Według niektórych osób niska waga (około 300 gramów lżejszy zestaw w porównaniu z XT) jest uzyskiwana kosztem wytrzymałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to wytrzymałość nie jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. XTR dzieli się na dwie grupy XC – M9000 i Trail – M9020. Różnią się korbami (w trailowej serii jest dostępna korba 3x, a rozstaw ramion korby Q-Factor jest większy) i hamulcami (XC są lżejsze, Trail mocniejsze i lepiej odprowadzające ciepło).


Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano

Shimano Saint

Shimano Zee

Saint (M820) oraz Zee (M640) – to dwie grupy osprzętu przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. Test grupy Zee i porównanie do Sainta można przeczytać tutaj.

 

Osprzęt trekkingowy Shimano

Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. Mają te same nazwy, ale dostępne są tu korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).

Shimano Acera T3000

Acera (T3000) – zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego przerzutek.

Shimano Alivio T4000

Alivio (T4000) – oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W).

Shimano Deore T6000

Deore (T6000) – tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).

Shimano LX T670

LX (w zasadzie Deore LX T670) – jako jedyna wyróżnia się nazewnictwem – LX, a nie SLX. Dynama z tej grupy są dostępne o mocy 2,4W i 3W.

Shimano XT T8000

XT (T8000) – najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego przełożenia na kasecie.


Osprzęt miejski Shimano (choć wersje 7-11 biegowe nadają się także do turystyki)

Shimano CapreoCapreo (F700) – grupa dedykowana rowerom z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.

Shimano MetreaMetrea (U5000) – grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.

Shimano Nexus

Nexus (Inter-3, C3000, C6000) – razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.

Shimano Alfine

Alfine (S500, S700, S7000) – miejska grupa wyższej klasy. Dostępne są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).


Osprzęt szosowy Shimano

Shimano Tourney A70

Tourney (A070) – jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki (niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe) oraz korbę z tarczami 50×34 lub 50x39x30, oczywiście obie mocowane na kwadrat (czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach).

Shimano Claris

Claris (R2000) – poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (i mają zintegrowaną oś Hollowtech II), a klamkomanetki mają schowane wszystkie linki i „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę.

Shimano Sora R3000

Sora (R3000) – w porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Shimano Tiagra

Tiagra (4700) – obecnie jest to jedyna, 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna tylko ze sobą, nie da się jej (albo nie jest to łatwe) miksować ze starymi grupami 105 i Ultegra. W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (nie mają loga Tiagra i są z serii RS405). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.

Shimano 105

105 (5800) – jest to najniższa grupa szosowa, obsługująca 11 przełożeń z tyłu. Czerpie garściami z technologii z wyższych grup. Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie (925 gramów vs 740 gramów) z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). To pierwsza grupa w której pojawiają się jako opcja, hamulce z mocowaniem Direct Mount (przykręca się je do ramy i widelca na dwie śruby, a nie jedną).

Shimano Ultegra

Ultegra (R8000 i R8050) – tak jak Dura-Ace, Ultegra dostała nowy, odświeżony wygląd, wyróżniający się na tle pozostałych grup. Do tego dostępna jest wersja Di2 z elektryczną zmianą przełożeń. W tylnych przerzutkach zastosowano znaną z górskich grup, technologię Shadow – przerzutka jest schowana pod kasetą, co ma ją chronić przed uszkodzeniem podczas upadku. Oczywiście w porównaniu z grupą 105, waga osprzętu idzie w dół, mamy tu chociażby pustą w środku największą tarczę na korbie (Hollowglide).

Shimano Dura-Ace

Dura-Ace (R9100 i R9150)- to najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra i oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na Dura-Ace – pełna, mechaniczna grupa (razem z hamulcami) kosztuje ok. 6200 zł. Dla porównania Ultegra to wydatek rzędu 3100 zł, a grupa 105 – 1900 zł.

Shimano Dura-Ace Track

Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CXGłównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.

 

Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano 

Shimano Steps

STEPS E6000 i E8000 – dwie grupy Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny, przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie, razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.

W obu grupach dostępne są akumulatory o różnych pojemnościach oraz oraz elementy dostosowane do różnych typów hamulców i przerzutek (osprzęt może np. współpracować z przerzutkami planetarnymi Alfine Di2 z elektryczną zmianą przełożeń).

 

Osprzęt do BMX-ów

Shimano DXR

DXR (MX70)- grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami i zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.

 

Odpowiedź na jaką grupę osprzętu postawić nie jest prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcesz jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.

Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.

Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w rowerach.

  • Marcin P.

    Fajne podsumowanie. Jednak myślę, że grupie XT daleko do XTR a bliżej do SLX, tylko trochę ładniej wygląda i trzeba o wiele więcej dopłacić… np. hamulce. Taki chwyt… No ale kto bogatemu zabroni ;)

  • Arewicz

    Apropos Dura Ace. Mam gdzieś jeszcze w szafce pedały na noski tej grupy. Jeździłem na nich wiele wiele lat, przeżyły ze 3 rowery. Wreszcie przeszły na zasłużony odpoczynek (wyparte przez zatrzaski), ale praktycznie wciąż są sprawne. Dura Ace to jednak klasa :-)

    • mr T

      Te pedały mają więc sporo lat i piszesz o czymś innym niż współczesny dura ace.
      Współczesny da wg ludzi z Shimano wystarcza na jeden wyścig. Cytując speca z S: „Dura ace i xtr są jak samochód formuły 1. W nich i tak wymienia się wszystko po jednym wyścigu. Pamiętajcie o tym gdy rozmawiacie z klientami”. Rozbawił mnie tym bardzo, z pewnością jednak robił zabezpieczenie co do żywotności.

      • Ale to jest cena dążenia do coraz niższej wagi. W pewnym momencie jej obniżanie zaczyna wiązać się z drastycznym spadkiem wytrzymałości. Takie prawa rynku i walki producentów na właśnie wagę grup.

        • mr T

          Powiedziałbym że to przede wszystkim kwestia gorszej jakości materiału.
          Komponenty Shimano są ciężkie – cięższe od produktów konkurencji.

          • radziu

            Są też tańsze, korba xt ~500 peelenów, do x9 bez tysiąca nie ma co podchodzić.

        • Rysiubat

          mr T dobrze prawi – stare Shimano było lepsze niż teraz, podobnie jak stary Mercedes, Sony itp. Trwałość Shimano pogorszyła się pod koniec wieku po wojnie cenowej ze Sramem. A po drugie dziś obowiązuje prawo wzrostu sprzedaży, żeby sprzedać nowe to stare musi się zepsuć/zużyć – coś jak znane z elektroniki „sztuczne postarzanie produktu”. Fajnie też było to widać na przykładzie wychodzącego RSXa i zastępującej go Tiagrze. A powiedzenie „stare dobre Shimano” nie wzięło się z nikąd:) Co z resztą widać po wycenie na Allegro dwudziestoletnich dualów i innych rodzynków.

  • Lukasz

    fajnie jakbyś dodał porównanie poszczególnych elementów napędu; np. chcę wymienić hamulce i która grupa będzie najlepsza; a powyżej której płacę tylko za niższą masę.

    • Z tym jest właśnie kłopot, o czym już napisałem. Z roku na rok osprzęt się zmienia i nowe technologie pojawiają się w coraz niższych grupach. Ale trzymałbym się po prostu grup Deore i Tiagra (w ostateczności Alivio i Sora), jeżeli ktoś szuka najlepszego stosunku jakość/cena.

      • mr T

        Technologie tak, jakość wykonania i materiału nie.

      • white

        W tym roku jest nowa odsłona grupy Alivio i nowa 105 (5800). Na przyszły rok przewidziano odświeżenie grupy Acera.

        • radziu

          M3000 już jest, może nie w sklepach ale zaprezentowane.
          Tiagre 4700 też już pokazano.

          • white

            M3000 będzie w 2016r, na razie jest ale na obrazkach. Co chwile się coś zmienia i człowiek się zastanawia czy do brać korbę ze starszego Deore czy nowe Alivio.

    • mr T

      Tematy części są wałkowane na każdym forum rowerowym, Hamulce to ulubiony obiekt.
      Hamulce tarczowe czy obręczowe? V-brake od Shimano – model nie ma znaczenia, za to klocki tak. Tarczowe – minimum deore, lepiej slx, z naciskiem na te drugie.

  • FlashMan

    Coraz trudniej jest znaleźć rower z osprzętem Deore w rozsądnych cenach… Miałem Kellys Salamandra (wersja szara) właśnie z tym osprzętem i wyrwałem w dobrej cenie wyprzedażowej (rocznik 2011) ale nie zdążyłem się nim nacieszyć (góra 50 km). W zimie było włamanie do piwnicy i tyle. Od tej pory szukam podobnego roweru, za także podobne pieniądze.

    Tak więc dokładnie te same mam zdanie jeżeli chodzi o podział grup w MTB/trekking. Akurat jestem dobrze zaznajomiony i zawsze patrzę jaki osprzęt siedzi w takich rowerach :)

  • Rob

    Literki w tym abecadle wywołują prawdziwe podniecenie rowerzystów (zwłaszcza „X”:-) Ja jeżdżę miesięcznie 1000-1500 km na góralu ( z czego 100km/m-c w górach, reszta to niziny) i trochę na przełajówce. Swój styl jazdy nazywam szybką turystyką na lekko (jazda na 80-90% wydolności z ekwipunkiem ratunkowym w kieszeniach). Mam takie doświadczenia sprzętowe: używam przerzutki Altus przód/ Alivio tył od 3 lat w tej intensywności – nadal sprawnie działają (dbam o podstawy – nie przełączam biegów pod obciążeniem i czyszczę, i smaruję napęd przed KAŻDYM wyjazdem). W Alivo tył raz wymieniłem kółeczka i w obu przerzutkach jednokrotnie linki. Prawdziwym problemem przy tej intensywności jazdy są łańcuch (no ale to przecież „materiał eksploatacyjny”:-) oraz kaseta i zęby korby. Zębatki Altus (korba) zjadłem w rok, Tourney w 3 m-ce !!!. Na Alivio jeżdżę rok i wygląda że jeszcze rok pociągnie. Innymi słowy dochodzę do wniosku, iż w napędzie nie tak ważne jest sterowanie nim (przerzutki, manetki) co sam układ przeniesienia napędu. Nabyłem teraz zestaw (w innym mtb) kompletne Deore z przerzutką XT. Kultura pracy znacznie wyższa (kciuk lewej ręki już nie boli:-), ale jestem ciekaw wytrzymałości. W przełajówce (napęd Shimano Claris) kaseta SRAM w klasie Sh.Altusa zjedzona ( 6 i 7 tryb) w 1500 km. Pozdr Rob

    • mrT

      Dziś już nie wywołują bo są w zasięgu o wiele większej grupy nabywców, np dzięki sklepom internetowym które bardzo wpłynęły na obniżenie cen.

  • joszko

    Ja z innej beczki-jak oceniacie rowery rowery hybrydowe np.Finisterre/GEOBIKE/ Pozdrawiam

  • Adrian

    Niestety Łukaszu nie mogę się z tobą zgodzić w jednej sprawie. Używam u siebie z przodu i z tyłu przerzutek modelu Acera i nie mogę złego słowa o nich powiedzieć. Średnio robię na nich ok 15000 rocznie (głównie po lesie i szutrach – 75%). Są już ze mną trzeci sezon i jeżeli tylko się je dobrze od czasu do czasu przesmaruje i wyczyści z pyłu działają idealnie. Nie wiem skąd te parcie na model Deora i wyższe. Odnoszę wrażenie, że sport rowerowy przeradza się w narciarstwo i im droższy sprzęt i ciuchy tym lepiej… Ok, jeżeli ktoś ma kasetę od 9 koronek w górę, sprzętu poniżej Deore który by obsłużył taki zestaw już praktycznie się nie kupi, ale gro ludzi ma jeszcze kasety 7-8 tarcz i sprzęt z wyższej półki cenowej nie jest tu potrzebny. Tourney – ok potrafi się rozlecieć i czasami jeden sezon to za dużo. Poza tym pisząc: „osprzęt z wyższych grup działa płynniej i pewniej” nie za bardzo rozumiem o co chodzi? Czym to się objawia, bo to samo mogę powiedzieć o Acerze, która jest o połowę tańsza. To tak jakbyś powiedział „jadłem obiad – był wyśmienity”… Fajnie ale nic nie wnosi :P

    • Nigdzie o żadnym parciu nie pisałem, każdy kupuje to co lubi i na co ma ochotę. Jedni zajeżdżają w moment wyższe grupy, inni jeżdżą przez tysiące kilometrów na najniższych, różne są chociażby style jazdy i teren w jakim się jeździ.

      Jeżeli chodzi o napędy 9-rzędowe, to trochę odwróciłeś sytuację :) Jest odwrotnie niż piszesz, bo dopiero teraz pojawiają się napędy Acera obsługujące 9 rzędów.

      Pisząc o płynności i pewności, to po prostu biegi zmieniane są szybciej, lżej i bez ospałości jak w tanich grupach. Oczywiście może to być spowodowane również zwiększeniem liczby dostępnych przełożeń.

      • radziu

        Najlepiej różnicę między acerą a czymś pokroju slx można wyczuć na podjeździe. Jakoś nie widzę opcji aby acera działała precyzyjnie przy zmianie biegów pod maksymalnym obciążeniem na podjeździe 14-21%

    • mr T

      Żeby zrozumieć z reguły trzeba użyć. Szybkość zmiany biegów, precyzja zmiany pod obciążeniem i bez, głośność pracy. Różnice bardziej wyczuwalne w warunkach do pracy w których osprzęt ten został stworzony – jazda w terenie.
      To nie jest parcie tylko realia. Polska zamożnym krajem nie jest ale możliwości zakupu są lepsze. Zaczynając pracę pracowałem przez miesiąc na 1,25 przeutki xtr, parę lat później za marną tak czy inaczej pensję mogłem nabyć ich prawie 4.
      Jeśli ktoś bez sprzedaży organów może kupić rower na dobrym osprzęcie – czemu nie.

      • camino

        dokładnie tak jest jak piszesz….. jazda na Acerze a Deore to zupełnie inna jakość i pewność trwałości ,chyba ze ktoś nad jazdę przekłada konserwację /naprawę bicykla . Ale trudno z gustami dyskutować ….
        Trudno tylko usprawiedliwić w rowerze crossowym za 2999,00 zł – KTM, przerzutkę tylną Acera .

    • skippi66

      Spróbuj pojeździć na tanich nartach. Powodzenia życzę.

  • barklu

    Miałem kiedyś Tourneya i nie polecam – taka jednorazówka, co kilkaset km do regulacji, i do wymiany po 8 tys km wraz z resztą napędu – spreżyna chyba się wyciągneła, więc najwyższy bieg nie wchodził, zmiany niektórych biegów możliwe na zasadzie „dwa w tę, jeden w przeciwną”. Potem kupiłem Altusa i wytrzymał 5000 km bez regulacji (niestety rower się rozleciał i przerzutka leży jako zapasowa, ale sprawaiła wrażenie solidnej). Ale to było kiedyś. Teraz mam w góralu (Rockrider z Decathlonu) pozagrupowego SISa, i już 2500 km bez problemów ani dodatkowych regulacji.

  • Marek Szymański

    Ogromny wpływ na wytrzymałość osprzętu ma moim zdaniem jego konserwacja, ale przede wszystkim styl jazdy. Mam dwa rowery. W pierwszym z nich – decathlonowym Rockriderze 520S – tylny SRAM X5 sprawuje się bardzo dobrze, przesmarowana przerzutka z nasmarowanymi linkami działa super, podobnie jak montowany z przodu dziadowski Tourney. Działa bezawaryjnie, ale daleko mu do szybkości czy płynności. Za to po 3000 km padł bębenek piasty i damper x-fusion. Uważam, że rower po prostu nie wytrzymał stylu jazdy.

    Drugi to radon praktycznie cały napęd na XT. Trudno się na razie wypowiadać na temat trwałości, ale ergonomia, szybkość działania i precyzja jest nie do pobicia. Najostrzejsze i jednocześnie natychmiast zauważalne – nawet dla laika – różnice w jakości osprzętu widać moim zdaniem nie w przerzutkach, ale w hamulcach. W pierwszym rowerze mam tektro auriga comp w drugim xt. Różnicę w mocy hamowania, skuteczności widać natychmiast bez konieczności robienia testów i porównań. :)

  • radziu

    Taka szybka uwaga, obecna korba 105 jest w technologii ht2 oraz hollowglide.
    Co do samej hollowtech 2 jest to połączenie pustych ramion oraz korby dwu częściowej, czyli zintegrowanej osi. Z Twojego Łukasz opisu wynika jakby ht2 dotyczyło jedynie zintegrowanej osi.
    FC-M615 jest dwu częściowa(zintegrowana oś) ale nic przy niej shimano nie wspomina o HT2
    W grupach górskich ht2 pojawia się już od slx, a kiedyś od hone fc-m600

    • 1. Korba 105 nie ma Hollowglide. Potwierdza to chociażby katalog części zamiennych:
      http://www.shimano-katalogi.com/pliki/katalogi/katalogi_2015/katalog_WOP_2015.pdf

      gdzie piszą jedynie o XTR/Dura-Ace/Ultregra.

      2. Termin Hollowtech to jedna z mylących wpadek Shimano. Samo Hollowtech oznacza puste w środku ramiona, natomiast Hollowtech II oznacza zintegrowaną oś, która jest pusta w środku. Tu napisałem więcej na ten temat:
      https://roweroweporady.pl/shimano-hollowtech-a-hollowtech-ii/

      3. FC-M615 ma HT2. Teraz ten system jest już dostępny w osprzęcie Alivio/Sora. A Shimano przestaje o tym pisać, bo się zorientowali, że im to się gryzie z HT. Teraz najczęściej mówią po prostu „2-Piece crankset”, choć na niektórych korbach jest logo HT2.

      Co do pustych ramion, to bywają w niższych grupach, nawet Deore można znaleźć z pustymi ramionami, ale pod suport Octalink.

      • radziu

        To co napisałem o HT2 pochodzi ze strony shimano(nie polskiej, bo ta jako jedyna twierdzi, że w deore siedzi ht2) , niestety już nie ma strony gdzie opisywali swoje technologie.
        Popatrz na stronie globalnej sh na korby, przy każdej o pustych ramionach i 2 częściowej konstrukcji widnieje wielki napis ht2, przy korbach z normalnymi ramionami cisza.
        Popatrz potem na suporty – ani słowa o ht2 przy jakimkolwiek.

        Co do 105hollowglide, to faktycznie, upodobnili tylko zewnętrznie – mój błąd.

        • Jeszcze raz powtórzę. Hollowtech 2, to w terminologii Shimano prawe ramię zintegrowane z osią i zewnętrzne łożyska. Tu masz katalog Shimano, gdzie opisano co to jest HT2: http://www.shimano-katalogi.com/pliki/katalogi/katalogi_2015/katalog_WOP_2015.pdf

          Tak więc nie wprowadzaj niepotrzebnego zamieszania. Bo zamieszanie robi już Shimano i to wystarczy :)

          • radziu

            Łukasz, nie ja mieszam tylko sh polska umieszczając półprawdy w swoich broszurach!

            http://productinfo.shimano.com/#/spec/1.7/MTB/Crankset

            zjedź proszę do korb typu zee, deore
            Oficjalne specyfikacje shimano twierdzą, że nie użyto w nich HT2
            ht2 = puste ramie+2 częściowa konstrukcja korby!

            • No to tak jak pisałem, Shimano sobie w kulki leci z oznaczaniem tego wszystkiego :) Mniejsza o to i tak jak kogoś interesują puste ramiona, lepiej żeby doczytał dokładnie specyfikację przed zakupem, bo zdarzają się też przekłamania robione przez sprzedających.

              • radziu

                A wystarczyłoby umieścić na stronie sh kilka obrazków z logotypami technologii po kliknięciu których wyświetlałby się opis ;)

  • D4V1D

    Co do grupy Acera- dzisiaj zakładałem na tył hamulec SLX M675 i przy okazji musiałem kupić manetkę 8-rzędową- w rowerowym była tylko Acera (SL-M310 R8A) i powiem tak: zmiana przełożeń odbywa się prawie tak błyskawicznie i precyzyjnie jak w wyższych grupach (z tyłu mam przerzutkę Alivio M430,łańcuch KMC X8.99, kaseta HG51-8 ), więc nie warto przepłacać za osprzęt wyższej kategorii do Trekkinga/ Crossa typu przerzutka, kaseta, manetka itp. z grupy Deore XT czy innej. Trzeba pamiętać też, że grunt to zadbane pancerze i śliskie, błyszczące linki :)

    • radziu

      Manetki xt mają to do siebie, że zwalniają linkę już po wciśnięciu(instant release) a nie jak w niższych grupach po puszczeniu wajchy. Puszczają też linkę o dwa biegi za jednym naciśnięciem(multirelease), co nie występuje w niższych grupach.
      Akurat manetki to jest to, do czego warto dopłacić. – no może faktycznie nie w trekkingu.

  • Kacper

    Mam 11 letniego decathlona 3.1 Kupiłem go półtora roku temu. Ostatnio po leczeniu dostał nowe koła, wolnobieg zmieniłem na kasetę, kupiłem łańcuch. Potrzebuję jaszcze zmienić korbę i przerzutki bo jeździ na starych sis – ach. Rower robi około 250 km tygodniowo i te stare sis-y od biedy jeszcze dają radę choć nie na wszystkich przełożeniach bo kaseta ma więcej zębatek. Trochę czasu mnie kosztowało żeby zgrać to wszystko, ale jeżdżę na nim bez problemów. Ten wpis super mi pomógł i idealnie trafił w moment kiedy szukam właśnie części. Dzięki Łukasz.

  • Krzysztof Grzelak

    Chciałbym napisać coś o rozmiarach przednich korb. Mam dwa rowery szosowe w obu przednia korba w innej specyfikacji (tylne obie 10-rzędowe takie same). Pierwszy w całości na ultegrze, a drugi na 105, tylko że przednia korba jest z tiagry. Korba z tiagry jest w specyfikacji 50x34T, a ultegra 52x39T. Jak dla mnie nie powinni w ogóle produkować korb w specyfikacji 50x34T. Przez około rok jeździłem na 52x39T i jak przesiadłem się na 50x34T to poczułem ogromną przepaść mocy. Nie wiem dla kogo produkują ta mniejsze korby… kobiet?, ale jak jeszcze są w stanie tam wrzucić trzeci rząd (mowa o 50x39x30T). Kolega ma 3-rzędowa tiagre i też strasznie narzeka, NIGDY nie użył pierwszego rzędu, i zawsze jest daleko za mną nie z braku kondycji tylko z braku mocy.

    • Rysiubat

      50×34 możesz pożenić z twardszą kasetą i wyjdzie Ci podobnie co 52×39 z kasetą miększą. Ponadto twardsza kaseta będzie mieć gęściejsze przełożenia.

    • Rysiubat

      brakuje Ci mocy czy nie lubisz wysokiej kadencji? blat 50 z koronkami 14-11 też daje raczej twarde przełożenie:)

    • Korba 52×39? Przecież na takich jeżdżą młode pelikany. Nie wiem po co w ogóle takie produkują, chyba dla dzieci. Zestawienie 56×44 to jest dopiero prawdziwa jazda, inne są kompletnie bez sensu. A i tak na długich prostych przydałby się większy tryb.

  • Adria R.

    Co do Tourneya to nie zgodzę się. W zeszłym roku kupiłem tę przerzutkę za ok 35 zł i zrobiłem na niej ok 4 tys km (w tym 9 dniową wyprawę). Prawdą jest, że jakością ustępuje wyższym modelom, chociażby dlatego że muszę ją regulować raz w tygodniu. Jednak nie zmienia to faktu, że nawet na osprzęcie tej klasy można jeździć dużo i bezawaryjnie (tylko trzeba dbać!). Jak to mój kolega powiedział o pewnych panach na rowerach za 5 tys zł, „więcej sprzętu niż talentu”. Dzięki za temat i pozdrawiam :D

    • Rysiubat

      a ja mam 105 i LXa i nie muszę nic poprawiać przez cały rok, oblepiona śniegiem też działa – co z tego że Twoja jest bezawaryjna skoro „częstoobsługowa”? prawie na jedno wychodzi:)
      co do rozregulowania to bardziej stawiałbym na winę manetek jeśli masz Revoshifta

    • Regulowanie raz na tydzień? To chyba coś jest nie tak…

      I ja też nie popadałbym w skrajność, zestawianie ze sobą przerzutki za 35 złotych, z rowerami za 5 tysięcy nie ma sensu.

      Druga sprawa jest taka, że każdy jeździ na tym, na czym lubi i na co go stać. Nie bardzo rozumiem odbierania przyjemności posiadania roweru za jakąś kwotę osobom, które na nie po prostu stać. A że niektórym umiejętności brakuje? Dziś może tak, a jutro się wyrobią.

    • NND Newbie

      Ja w trekkingu miałem Tourney z przodu i z tyłu. Przednia po 4000 km zgrzytnęła, gruchotnęła i przestała działać. Wymieniłem na Alivio i nawet na tych samych manetkach (SRAM MRX) poczułem różnicę: łatwa w regulacji, a biegi wchodzą lekko i płynnie.

      Z tyłu dalej mam Tourney (prawie 10000km), dwa razy była pogięta z hakiem. Hak i przerzutka naprostowane „na oko” i dalej działa – płynnie i dość cicho. Regulacja raz na sezon albo po jakiejś wywrotce. (Podkręcenie podczas jazdy śruby baryłkowej przy manetce co miesiąc lub dwa nie zaliczam do regulacji).

      Zgadzam się z opinią, że jak się trafi dobry egzemplarz i się o niego dba to i Tourney daje radę. Ale do hopsania po górkach już bym go nie wziął.

      Jak musisz regulować raz na tydzień to zdecydowanie jest coś nie tak. Wymień manetki, linkę, przerzutkę albo wszystko.

  • Sebastian Gruchacz

    Zdaje się, że SIS to Tourney :) W moim Rockriderze jest z przodu SIS C050, a w dokumentach technicznych Shimano pojawia się wraz z innymi Tourneyami…

    • Rysiubat

      źle Ci się zdaje – SIS to Shimano Index System, czyli oznaczenie że przerzutka (a właściwie manetka) ma biegi a nie działa płynnie jak to dziesiąt lat temu bywało:) np. XTR też to ma:)
      Ale potocznie SIS=Tourney bo na każdej taniej przerzutce jest ten napis.
      C050 to kiedyś była tania grupa do rowerów miejskich.

  • marcin

    Mówią że SRAM lepij pracuje a x5 x7 można porównać do deore -XT

  • wojtek STEVENS

    witam od wielu lat jezdze na grupach lx i xt. zadnych zastrzezen.Polecam goraco,aczkolwiek sadze iz starsze modele tych grup sa wytrzymalsze i mniej awaryjne.Jezeli chodzi o xtr to jest to sabawa dla bogatych,ale jezeli znajdziemy starszego xtr-a czyli szaraka,to mamy z tym sprzetem dozywocie

    • slawek

      potwierdzam. mam hamulec xtr w mtb, oczywiście klasyczny klocek, kupiony chyba w 2013, model gdzieś koło 2010-11, i jak długo dam radę takdługo na tarczę nie zamienię. siła i modulacja nie do pobicia.

      • Nie do pobicia wśród V-Brake :) Sam miałem w poprzednim rowerze V-ki Shimano XT i też byłem zadowolony. Ale jednak po przejściu na hydrauliczne tarcze, jakoś za V-kami mocno nie tęsknię :]

  • pyczy

    Mam z tyłu acera i krzywą oskę. Co z tym fantem zrobić? Rocznie około 1000km amatorsko. Szukac drugiej ośki czy zainwestować w coś na łożyskach?

    • Hej, nie wiem w jakim stanie jest piasta i jakiej jakości jest całe koło. Jeśli wymiana ośki pomoże, to tak bym zrobił, ale jeśli całe koło jest w fatalnym stanie, to pomyślałbym o nowej piaście, albo całym nowym kole.

      • pyczy

        Rower marki Best czyli Kross dla Mediaexpert, ośka delikatnie robi elipsę, zapewne wina zastosowania wolnobiegu zamiast kasety. Narazie zniwelowałem luz i śmigam. Sama piasta jest w bardzo dobrym stanie, firma Shunfeng, szkoda że nie na łożyskach. Ogólnie myślę nad całą nową piastą plus jakaś niedroga kaseta.

  • white

    Brawo! Prosto i przejrzyście pokazane grupy osprzętu, tego szukałem.

  • feyemahi

    It also has an automated on/off technology which turns off
    charging your battery when your device is fully charged. This is just to
    prevent overcharging which in most cases damages the battery. It is simple,
    easy and can prolong your battery life.

    To know
    more please visit

    ………………………………………………………………………………………………………………………………

    10000mah power
    bank

  • zdzisław55

    W Treku 4300 mam przerzutki ACERA M-390 napęd 9rz przejechane 11000tyś jedna regulacja. Kaseta SORA HG-50 12-25, łańcuch HG-93, korba FC-M391. Nie wiem czy to jest dobre zestawienie ale działa bez problemu. Jazda, tylko szosa

  • Red

    Ja chciałem tylko kupić rower a teraz widzę ze to jest cholernie poważna sprawa! Świetna strona i dzięki za porady! Chyba przeczytam wszystko:)

    • Czy poważna…. Wiesz, to jak z kupowaniem wszystkiego, im dalej w las, tym więcej drzew :) I warto mieć choć trochę rozeznanie. Miłej lektury :)

  • Patti

    Lukaszu, czy moglbys cos powiedziec o napedach Rohloff i Pinion?

  • Młody

    Witam, mam pytanie trochę z innej beczki. Słyszał ktoś o rowerze Scott Santa Cruz? To damka, trekingowy, kółka 28 cali.

  • Szymon Dylo

    Nie wiem jak z technicznego punktu widzenia to wyglada ale mialem rowery oparte o Altusa i Acere. Roznica jest ogromna jesli chodzi o trwalosc i jakosc pracy na korzysc Acery. Altusa po pol roku naprawde sporadycznej jazdy nie moglem wyregulowac tak zeby nic nie pukalo, obcieralo itp. Acere mam w Unibike Mission z 2007 roki bodajze i nadal dziala bez zarzutu.

    • xxx

      A ja mam w moim 15 letnim Arkusie bezklasowe przerzutki Shimano SIS, i jak kiedyś wyczytałem na internecie i u mnie są „nie do zajechania”.
      Wymienione mam już korbę, wolnobieg, łańcuch kilka razy, hamulce, linki, koła, opony, dętki.
      A przerzutki jak były tak są.
      Jak jeszcze kilka lat temu nie miałem bladego pojęcia o serwisowaniu roweru, to działały tylko środkowe, bo tak były rozregulowane, łańcuch przeskakiwał.
      Poczytałem starą wersję bloga, książkę Zinna, i spokojnie pozwoliły się wyregulować.
      Szukam czegoś na dłuższe manewry, ale ten rower co mam jest niezniszczalny.
      Tyle co on ze mną przeszedł, i ja z nim. Wypadki, ulewy, upały, błoto. :D

  • Tomasz
    • Cześć, wysłałeś link do całego roweru, więc nie wiem o który element pytasz. Pamiętaj, że jest wiele części pozagrupowych, które są na jakimś poziomie, ale różnią się czasami jakimiś drobiazgami. W każdym razie w tym Kellysie hamulce i korbę przyporządkowałbym do grupy Deore.

  • Avenger

    Sam jeżdzę od 6 lat na osprzęcie Deore i powiem że jest rewelacyjny. Zrobiłem na nim ponad 25 tys km i nadal tylna przerzutka działa bez zarzutu :) Korba i łańcuch okej, wyzioneły ducha, no ale wiadomo :) No i przednią przerzutkę muszę wymienic bo miałem kraksę i uszkodziłem :) Ale co do wytrzymałości za sensowną cenę – gorąco polecam

  • Łukasz :)

    Ja mam Rometa na Clarisie (bez hamulców) i generalnie nie mogę narzekać :) 5tyś km zrobiłem już na nim i oprócz wymiany łańcucha ta klasa sprawdza się wyśmienicie. Na lepszym osprzęcie nie jeździłem niestety, ale myślę, że pakowanie XXXX pln na same części to lekkie nieporozumienie, chyba, że ktoś startuje w jakiś poważnych imprezach rowerowych :)

  • michel

    Trek 4300 przód c050 tył alivio rok 2004 przejechane ok 6000tys km bez żadnej regulacji, tylko czyszczenie i smarowanie. Nie narzekam na ten zestaw.

  • zimorodek

    do jakiej grypy należy SHIMANO R350?
    Pozdrawiam

  • Pawel

    Witam,

    Do jakiej grypy należy zaliczyć przerzutki tylne SHIMANO R350
    Pozdrawiam

  • Daisy

    Na rowerze jeżdżę bardzo często po mieście, ale nie ścigam się. Czy jeżeli kupię lepsze przerzutki np. DEORE to znaczy, że posłużą mi one dłużej niż ACERA? Czy rodzaj przerzutek ma raczej znaczenie przy tym jak jeżdżę?

    • Jeżeli Acera u Ciebie działa dobrze, to nie wiem czy jest sens ją ruszać. Chyba, że rozregulowuje się często, albo nie działa już tak jak trzeba (mimo regulacji). Przerzutka Deore będzie miała trochę mocniejszą sprężynę i powinna pracować dokładniej.

      • Daisy

        Planuję kupić rower i zastanawim się czy lepiej zainwestować więcej i wziąć DEORE czy na moje potrzeby ACERA powinna wystarczyć. Dlatego pytam o wytrzymałość.

        • Nie wiem jakie masz potrzeby. Ale jeżeli jeździsz dużo, to patrzyłbym co najmniej na Alivio.

  • Hosta Patriot

    Nic nie piszesz o Shimano Nexave. Czy to prawda, że dużo mniej siły trzeba włożyć w zmianę biegów przy tym systemie? Mam problemy ze stawami dłoni i nadgarstków i szukam rozwiązania, które ułatwi mi jazdę. Nie jeżdżę jeszcze bardzo dużo ale zamierzam się wkręcić. Mogę prosić o poradę?

    • Cześć, grupa Nexave nie jest już chyba produkowana. A przynajmniej nie jest sprzedawana w Polsce.

      A ja nie mam informacji na jej temat niestety.

  • Bogdan Zaleski

    Gdy wybralbym ULTERGE do roweru ktorym chcialbym jezdzic na dalekie trasy i po roznym terenie , ten zestaw bylby wytrzymaly i zdalby egzamin, czy nalezy zwrocic uwage na inna kombinacje osprzetu.

    • Ultegra to bardzo fajna grupa osprzętu. Jeżeli chodzi o wytrzymałość, to i 105 będzie wytrzymała, a pewnie i Tiagra. Sprawa rozbije się o niższą wagę Ultegry, większą precyzję działania i może jakieś dodatkowe udogodnienia.

  • Bogdan Zaleski

    Zrobmy experyment, zbudujmy rower marzen,ja ten rower kupie i spotkamy sie w Polsce na jakies wyprawie rowerowej.Za kilka dni przedstawie kilka propozycji ram, sprobujmy wybrac taka najrozsadniejsza.Dzisiaj jestem super busy.

  • dreq02

    super artykuł, właśnie szukam roweru a tu mam opisane co i jak dla laika. Brawo, tego mi brakowało.

  • Feye Shoppy

    we have different kinds of bluetooth speakers, power banks like- coolnut, moerdon, f-eye, solar power banks & many more.
    also have corporate gifting products, fidget spinners, spinning toys.
    ——————————————–
    http://moerdon.com/index.php?route=common/home https://uploads.disquscdn.com/images/c6664dd2371d3349a2885914d8f31d85fc1b4cceaa70d7729b1ff882a6f77835.jpg

  • jarecki103

    odkopuję temat, ale czy może mi ktoś wyjaśnić różnicę np. pomiędzy korbą FC-M670, a T670. Wyczytałem, że M to MTB, natomiast T – trekking. Różnica jest na pewno w wadze. Ale czy czymś jeszcze się różnią? Czy cięższe oznacza solidniejsze? Dotyczy to w zasadzie wszystkich komponentów napędu np. manetka SL-M670 a SL-T670, przerzutka FD-T670 a FD-M670 itd.

    • Cześć, pewnie różnią się tym, że trekkingowa korba jest dostępna z tarczami 48/36/26.

      „Czy cięższe oznacza solidniejsze?”

      Nie, to zazwyczaj tak nie działa. Tzn. waga elementu zazwyczaj nie ma przełożenia na jego trwałość.

  • Ryszard Pool

    A co się stało z grupą STX-RC miałem na niej rower ale niestety nic nie można już kupić a była super przynajmniej dla turystów

    • Była to grupa produkowana w latach 1994 – 1999. Teraz jej odpowiednikiem jest Deore.

  • Koperek746

    Witam s co z SLR. Co to za grupa, czy podgrupa shimano. Spotykam w ogłoszeniach manetki, klamki i pancerze.

  • Szymon Rochowiak

    Na czym polega problem kompatybilności Tiagry i 105? Konkretnie manetki Tiagra, kaseta Tiagra 11-32 + przerzutka 105

    • Greg

      Inny uciąg linki

      • Szymon Rochowiak

        Hmm, a czy może poprawnie działać?
        Pytam ponieważ chce zmodyfikować Rometa Huragan 3 2017, który cały jest na Tiagrze, ale chce w nim pojemniejsza kasete 11-32 (oryginalnie była 12-28). A mam kupiona przerzutkę 105-tke i chciałbym ją tam dać.

        • Jest inny ciąg linki, Tiagra 4700 ponoć ciągnie linkę jak 11. rzędowe 105/Ultegra/Dura-Ace. Chodzi oczywiście o tylną przerzutkę, z przodu nadal wszystko powinno być okej.

          Ale… są też osoby, które mówią, że połączenie Tiagry 4700 ze starą, 10. rzędową przerzutką Shimano 105 chodzi dobrze. Czy tak dobrze jak z fabrycznie dostosowaną przerzutką – tego nie wiem.

          Skoro masz już tę przerzutkę, to załóż i daj znać jak to chodzi. Tylko napisz, czy to „stara”, 10. rzędowa 105 czy to nowszy 11. rzędowy model.

  • Zbigniew Serba

    Świetny wpis :)

  • Pan Niczyj

    Wiesz może czy da się przerobić te stare manetki na jakieś inne? https://uploads.disquscdn.com/images/1a0b148fd6d869af695d8c30a68ad475966523da2ccdcc40f7c6befd4bf75e23.jpg

    Albo czy można jeszcze kupić kompatybilne? Bo coś zepsuło mi się to „klikanie”. Myślałem o zmianie roweru, ale w tej chwili to nie wchodzi w grę. Nie mam gdzie trzymać, a nie chcę czegoś za kilka tysi trzymać we wspólnej piwnicy na rowery.

    Te by były? http://allegro.pl/komplet-manetek-3×6-shimano-sl-tz20-linki-i6654628991.html

  • Pan Niczyj

    Jak manetki wymienić w rowerze? Mam te takie starego typu sis na klik. Indeksowane?
    Coś w tym stylu https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-sl-tz20-pd8023/?v_Id=26516
    Czy można zamiast tamtych dać takie? https://www.centrumrowerowe.pl/manetki-shimano-tourney-sl-tx30-pd9143/?v_Id=95059

    • Cześć, jeżeli masz indeksowane przerzutki, to spokojnie możesz dać każde inne indeksowane od Shimano. Oczywiście musi się zgadzać liczba przełożeń.

  • rvn10trtr

    Tourney jest idealny do miasta, myślałem nad zmianą na Acera ale do jazdy miejskiej nie ma sensu ją wymieniać.

    • Pan Niczyj

      Wszystko jest idealne jeśli jeździsz rekreacyjnie, a osprzęt nie jest zniszczony.

  • 🆂🅸🅼🅾🅽

    30.03.2018 – aktualizacja jak najbardziej na czasie. 😉 Kiedys, wieki temu, dzieki Twojemu blogowi – Łukaszu – w koncu ustawilem poprawnie siodelko, dzis w kilka chwil ogarnalem te grupy, o ktorych niby cos wiem, ale i tak robi sie zamieszanie za kazdym razem, kiedy planuje cos zmienic. Wystarczylo tu zajrzec i moge juz spokojnie udac sie na zakupy. 😁👍
    Z pozdrowieniami. 😉✌️

    • 🆂🅸🅼🅾🅽

      No i dupa… Zakupy byly fajne, ale jak to w zyciu bywa, znow pojawil sie konflikt szkoly pruszkowskiej z otwocka. Jedna mowi, ze w napedzie 2×11 SLX M7000 moge wykorzystac kasete 11-40T badz 11-42T, druga z kolei, ze moge skorzystac tylko z kasety 11-40T. Zestawilem sobie korbe 38-28T z kaseta 11-42T, zeby moc pedzic z gorki i dac rade wgrzebac sie na jakis bardziej wymagajacy pagorek, czeka juz to wszystko w kartoniku na montaz i nagle trafiam w necie na konfiguracje, ktora rujnuje mi plan. 😕

      Tutaj jest po mojemu: https://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/nowosci_sprzetowe/15159/shimano_2017_slx_m7000
      Ale juz tutaj, maja na ten temat inne zdanie: http://www.mtbnews.pl/artykul/sprzet/nowosci-sprzetowe/5307/shimano-slx-m7000

      Wiec teraz juz nie wiem, czy ta kasete wymienic, zakladajac ze japonscy inzynierowie faktycznie opracowali te grupe w sposob najbardziej korzystny, w zwiazku z czym zastosowanie kasety 11-42T nie ma sensu – o ile to w ogole prawda, bo doszukac sie u nich tej wiedzy nie moge – czy ja po prostu montowac i ewentualnie narazic sie na utrate plynnosci dzialania napedu i temu podobne. 🤔 Łukasz, pomusz… 😉

      • Poszukiwania zawsze zaczynaj u źródła: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m7000/RD-M7000-11-GS.html

        Kaseta 11-42 będzie spokojnie działać z korbą 2x.

        • 🆂🅸🅼🅾🅽

          Sam nie wiem jak to sie stalo, ze wlasnie tam nie moglem nic znalezc. 🤔 Mialem po drodze przygode z leniwym, nieogarnietym badz przemeczonym sprzedawca, mozliwe wiec, ze wizja kolejnych zwrotow wywolala jakies zacmienie. W kazdym razie dziekuje za poswiecony czas i potwierdzenie, ze to wszystko razem zadziala. 😉👍 Z pozdrowieniami.

  • vidocq

    Łukasz, z racji pojawienia się nowej odsłony grupy 105 (R7000) twój świeżo zaktualizowany wpis wymaga aktualizacji ;) Nowa 105 oficjalnie dostaje swoje hamulce tarczowe, a hydrauliczne klamkomanetki wreszcie nie wyglądają jakby cierpiały na wodogłowie.

    • Ha, to miałem wyczucie czasu :) Nowe R7000 ma być dostępne od czerwca, także niedługo odświeżę ten podpunkt.

  • Lukas

    Cześć. Mam pytanie o manetki przerzutek/hamulców? Lepiej wybrać rower z manetkami ST-EF500-7R2A czy ST-EF41-7R? Pozostały osprzęt z grupy „Altus”. Cena roweru z tymi pierwszymi tylko trochę wyższa (ok 50 zł).

    • Nie wydaje mi się, żeby była między tymi klamkomanetkami dramatyczna różnica. ST-EF500 to Acera, czyli trochę wyższa grupa niż Tourney, więc zawsze można się na nie skusić. Ale nie korzystałem ani z jednej, ani z drugiej, więc nie wiem czy jest różnica w ergonomii, bo głównie do tego może się to sprowadzać.

      • Lukas

        Ok. Trzeba będzie przetestować. Dzięki.

  • Czyste Kasety

    Nie wiem czy to dobry dział, ale po wpisaniu w wyszukiwarce słowa manetki to wyskoczyło jako 1. Potrzebuję pomocy w złożeniu manetek narazie lewej. Wymieniłem linkę i jak to teraz złożyć? Niestety nie wiem jaka to firma wszystkie napisy się wytarły jest tylko NL2. https://uploads.disquscdn.com/images/8392a582b49ce8bcf0b2d19b078270c1eef4baf35ad353fce6ad400d48bfcc7d.jpg

    • Cześć, niestety nie jestem w stanie Ci pomóc. Sam je rozbierałeś, więc najlepiej powinieneś wiedzieć, jak to zrobiłeś. Teraz wystarczy pokombinować nad zrobieniem tego w odwrotnej kolejności. Powodzenia!

      • Czyste Kasety

        Uporałem się z tym dość szybko :-) Trochę bałem się rozkręcać również prawą, jednak po namyśle, tym razem powoli, rozkręciłem i zobaczyłem jak tam była ułożona linka i ta biała część. Dodałem jeszcze nieco smaru na zębatce. Teraz mam już wszystkie linki hamulcowe i przerzutkowe wymienione na nowe i manetki działają tak samo jak przedtem. Trochę miejscami plastik popękał ale skleiłem na super glue. Z tego co wyczytałem w sieci, to jednak moje manetki są dość prosto zbudowane (nie ma np. jakichś sprężynek które wyskakują), ale widzę że każde są inne.
        Mam jeszcze mały problem: nie wiedziałem że w manetkach linka jest jeszcze raz okręcona w pętlę i linka przedniej przerzutki okazała się nieco za krótka, starczyło „na styk”, czy tak może być czy jest za krótka i powinienem dokupić dłuższą i jeszcze raz wymienić? https://uploads.disquscdn.com/images/270ee6d205bc462bcd48a8e7311e58d24faf705261a27c0ccea37094489f3c60.jpg

  • Wałkoń

    Bardzo fajnie rozpisane grupy osprzętu, jednak brakuje mi kilku słów porównania między grupami… Np. czym różni się grupa Shimano XT dedykowana MTB a Trekkingowi? Patrzę na korbę i widzę, że ta do MTB ma 2 zębatki, a ta trekkingowa 3 zębatki i osłonę… Jednak która byłaby lepsza do roweru crossowego? Widywałem konstrukcje z obiema grupami, zazwyczaj te MTB widnieją przy droższych rowerach…

    • Cześć,
      Shimano niechętnie dzieli się wszystkimi informacjami o swoim osprzęcie. Nie zawsze łatwo jest odkryć różnicę między nimi.

      Druga sprawa – korby XT MTB występują z 1, 2 i 3 tarczami dopasowanymi do 11 przełożeń, natomiast ta trekkingowa jest jedynie w wersji z 3 tarczami do 10 przełożeń.

      No i te trójtarczowe różnią się kombinacją zębów, w MTB jest to 40/30/22, a w trekkingowej 48/36/26. Także już wybór wielkości zębów na korbie, determinuje, którą wybierzemy. Pozostanie kwestia współpracy przedniej i tylnej przerzutki z całym zestawem.

  • Kamil Gie

    105 Też zmieniła wygląd na ten rok

    • Tak jest, już vidocq zwrócił mi na to uwagę. Ale prezentacja nowej 105 nastąpiła kilka dni po publikacji mojego tekstu :D A do sklepów ma trafić w czerwcu. Mam na uwadze zaktualizowanie informacji o nowej Shimano R7000.

  • Pan Niczyj

    Zrobisz też kiedyś takie coś dla SRAM?