Polscy producenci rowerów, ram i części

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)



W Polsce sprzedawanych jest ponad milion rowerów rocznie. Swój duży udział w tym rynku, mają firmy z polskim kapitałem. Celowo nie użyłem słowa: “producenci”, ale zrobiłem to tylko z przekory. Wiele osób oburza się, że prawdziwych polskich rowerów praktycznie już nie ma. Że kiedyś to było… A teraz, Panie, z Chin wszystko ściągają i u nas tylko kilka śrubek dokręcą. Cóż, takie są uroki globalizacji. Produkuje się tam, gdzie się to najbardziej opłaca i praktycznie cały świat zleca produkcję na Dalekim Wschodzie. I jeżeli coś jest robione w Chinach czy na Tajwanie, wcale nie jest gorszej jakości. Dostaniemy zazwyczaj tyle, ile za to zapłaciliśmy.

Nie jest tak w przypadku wszystkich polskich producentów rowerów, ale większość z nich dopiero w Polsce dokonuje ostatecznego montażu rowerów. Maluje się ramy, zaplata koła i składa cały rower. Rowery często są u nas projektowane, tak aby trafiały w gusta potencjalnych klientów. A fabryki na wschodzie szykują ramy lub inne elementy na specjalne zamówienie (i pod nadzorem) naszych marek. Także oględnie mówiąc, w Polsce mało jest fabryk rowerów, za to sporo montowni.

Powyższe akapity nie dotyczą wszystkich producentów. Jest w Polsce grupa firm, które produkują np. rowery dla osób niepełnosprawnych, tandemy, riksze, mobilne bary, rowery customowe, zjazdowe, ale także miejskie i inne. Oczywiście oni też często korzystają z ogólnodostępnych części, produkowanych przez największych światowych producentów. Ale sam projekt roweru oraz jego rama jest przygotowywana w Polsce, często na indywidualne zamówienie.

Niedawno w Podgrodziu koło Dębicy powstała fabryka ram rowerowych, z docelowym potencjałem na 400 tysięcy sztuk rocznie. Przybliży nas to do stwierdzenia o całkowicie polskich producentach rowerów :)

Zaktualizowałem na 2019 rok najprawdopodobniej największą listę polskich producentów rowerów. Ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest ona pełna. Wielu producentów pojawia się, próbują swoich sił i znikają z rynku. Jest też wielu z nich, którzy są po prostu mało internetowi (czego w dzisiejszych czasach nie rozumiem) i ciężko ich znaleźć w Google. Jeżeli znacie polskie marki rowerów, których nie ma tutaj na liście, śmiało piszcie w komentarzach – będę ją uzupełniał.

Na końcu tego tekstu znajdziecie także listę polskich producentów ram rowerowych oraz części i akcesoriów.

Polskie rowery
fot. Anne Davis 773

Polscy producenci rowerów

Accent – marka stworzona przez gliwickie Velo. W swojej gamie posiada rowery szosowe, gravelowe, przełajowe, górskie, trekkingowe i młodzieżowe.

Andar Bike – producent z Szubina pod Bydgoszczą. Oferują budżetowe rowery miejskie, młodzieżowe i trekkingowe.

Arkus – rowery produkowane są przez spółkę Arkus&Romet Group. Mają w ofercie rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Baltica Bicycles – jak sami o sobie piszą, produkują miejskie rowery retro. Stalowe ramy spawane są we Włoszech, a rowery składane w Gdyni. W ofercie znajdziemy typowe rowery miejskie, typu single speed oraz gravelowy model Baltica Sopot.

Cossack – marka z Nowogrodu Bobrzańskiego (jak donosi internet, montażem ich rowerów zajmuje się Sprick ze Świebodzina). W swojej ofercie skupia się na rowerach miejskich, ale są dostępne także modele trekkingowe, typu cruiser oraz dziecięce.

Creme Cycles – za tę markę, tak jak w przypadku NS Bikes, odpowiedzialna jest gdańska firma 7Anna. Creme to bardzo stylowe rowery miejskie, urban, szosowe, gravelowe i dziecięce – część z nich także w wersji elektrycznej.

Dallas – polski producent rowerów z Włocławka. Oferują rowery miejskie oraz typu cruiser.

Dartmoor – konstruowaniem tych rowerów zajmuje się gliwicka firma Velo. Są to rowery do enduro, trailu, freeride’u, dirtu, a także BMX-y.

Ecobike – ten wrocławski producent skupił się na rowerach elektrycznych. W ich ofercie znajdziemy elektyczne górale, trekkingi i mieszczuchy, a także składaki.

Embassy – warszawska firma produkująca oryginalne w formie rowery miejskie i dziecięce biegówki.

Folta – firma z Malborka. W swojej ofercie mają rowery miejskie, crossowe, trekkingowe i szosowe.

Fuzlu – producent z Tomaszowa Mazowieckiego, robiący rowery miejskie oraz dziecięce.

Geobike – producent ze Szczecina. Produkują różne modele rowerów elektrycznych.

Goldie&Oldie – producent stylowych (i stalowych) rowerów z Warty. Charakterystyczne w niektórych modelach są drewniane kierownice oraz błotniki.

Goodman – rodzinna firma z Andrychowa. W swojej ofercie mają rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i młodzieżowe.

Impuls – rowery elektryczne z Dziekanowa Małego spod Warszawy.

Interbike – firma z Sopotu, montuje na terenie Unii Europejskiej rowery elektryczne, w tym trójkołowca z elektrycznym wspomaganiem.

Indiana – marka stworzona przez spółkę TERG, właściciela sklepów Media Expert, Electro.pl oraz Avans. Część rowerów jest (była?) produkowana w Polsce, w fabryce Krossa – ale nie wiem czy nadal się tak dzieje.

Karbon – firma z Pruszkowa/Siedlec oferująca rowery dziecięce.

Kokkedal – producent z Poznania. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie oraz beach cruisery.

Konwa Bike – firmę prowadzi zawodnik MTB Marek Konwa. Można u niego poskładać rower górski z wybranych elementów bądź kupić samą ramę (także przełajową/gravel). Sklepowi internetowemu brakuje kilku funkcjonalności (chociażby podanych cen przy poszczególnych produktach), ale za to, jestem pewny, że otrzymamy profesjonalne wsparcie i podpowiedzi, przy zamawianiu roweru.

Kozzak – marka z miejscowości Kozaki w woj. lubelskim. Firma ma w swojej ofercie ramy rowerowe i różne części sygnowane logiem Kozzak. Składają także rowery pod klienta na swoich ramach, o czym za bardzo nie chwalą się na stronie, ale pokazują swoje projekty na Facebooku. Mogliby częściej informować o cenach tych rowerów, zamiast się z tym kryć :)

Kross S.A. – jeden z dwóch (razem z Rometem) największych producentów rowerów w Polsce. Posiadają swoją montownię w Przasnyszu, skąd wyjeżdżają różne typy rowerów, nie tylko górskie, urban i trekkingowe, ale także szosowe, fitnessowe, gravelowe czy triathlonowe.

Le Grand – marka stworzona przez Krossa, produkuje i sprzedaje rowery miejskie.

Loca Bikes – manufaktura rowerowa z Wrocławia. W swojej ofercie mają rowery typu ostre koło/single speed oraz stylowe rowery miejskie. Są otwarci na dostosowanie roweru pod indywidualne oczekiwania klientów.

Majdller  rodzinna firma z Wielunia, założona przez Jana Majchrowskiego. Od 2004 roku produkują rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i dziecięce pod marką Majdller.

Maltrack – tajemnicza marka budżetowych rowerów, pojawiających się także w marketach. Krótkie śledztwo doprowadziło mnie do firmy Malis z Poznania, importera zabawek i elektrotechniki z Chin.

Maxim – rowery produkowane przez firmę Zasada Bikes z Wielunia, którą prowadzi Jan Zasada. W swoim portfolio posiadają rowery miejskie, crossowe, górskie oraz elektryczne. Bardzo ciekawy jest fakt, że część napędów elektrycznych oparta jest na ich autorskim pomyśle, wspartym przez naukowców z Politechniki Łódzkiej. Także baterie są produkowane w Polsce.

Mexller – producent rowerów z Częstochowy. Skupiają się głównie na rowerach miejskich i dziecięcych.

Monteria – za tą marką stoi spółka Zipp Skutery, zarządzana od 2004 do 2007 roku przez Krossa. Obecnie w spółce działa m.in. Wiesław Grzyb, czyli prezes spółki Arkus&Romet :) Monteria skupia się głównie na rowerach górskich, ale w swojej ofercie ma także rowery trekkingowe, crossowe, miejskie i dziecięce.

Northtec – od 2007 roku firma Artex z Czechowic-Dziedzic produkuje rowery marki Northtec. Mają bardzo fajną politykę, jeżeli chodzi o wyposażanie rowerów – w większości modeli unikają czegoś takiego jak “mit tylnej przerzutki“, o którym opowiadałem w jednym z odcinków na YouTube. Jeżeli w nazwie roweru jest XT, to faktycznie rower ma sporą część osprzętu Shimano XT, a nie tylko tylną przerzutkę. W ich ofercie oprócz rowerów górskich, znajdziemy także trekkingi, crossy, rowery szosowe, miejskie i dziecięce.

NS Bikes – marka ta jest znana na całym świecie. W środowisku zjazdowców, streetowców i dirtowców uznawana jest za kultową. A stoi za nią… Szymon Kobyliński wraz z żoną Anną, którzy prowadzą w Gdańsku firmę 7Anna. Wszystkie projekty rowerów, a także części i akcesoria są projektowane w Polsce, przez specjalny zespół.

Octane One – kolejna marka od gdańskiej firmy 7Anna. Octane One oprócz ram rowerowych, oferuje także gotowe modele gravelowe, urban, dirt oraz ścieżkowce.

Onilus – siedlecka firma, która oferuje przystępne cenowo rowery miejskie, trekkingowe, crossowe i dziecięce.

Plumbike – warszawski producent rowerów miejskich i typu beach cruiser. Świetną sprawą jest możliwość skonfigurowania kolorystyki każdego z modeli pod siebie. Możemy wybrać kolor w zasadzie wszystkich elementów w rowerze.

Qark – producent rowerów z Gniewa, sprzedają rowery górskie oraz miejskie/urban. Na stronie widnieje informacja o przygotowywaniu rowerów pod zamówienie klienta, niestety brak na ten temat szczegółowej informacji. W sieci znajdziecie ich także na Allegro i Facebooku, gdzie jest więcej zdjęć. Aha, szukając tej firmy w Google, zwróćcie uwagę, że nie nazywa się ona Quark, a Qark (bez ‘u’).

Rayon – rowery tej marki (a także marki Extero) produkuje firma Showa Industrial z Poznania. W ofercie mają rowery górskie, crossowe, miejskie, trekkingowe i dziecięce.

R-Land – producent z Broszkowic pod Oświęcimiem, w swojej ofercie posiada rowery miejskie, MTB, dziecięce oraz trekkingowe.

Romet – marka wspominana przez wiele osób z sentymentem. W swojej ofercie Romet trzyma nadal model Wigry oraz Jubilat, na którym jeździł chyba każdy, kto urodził się przez 1990 rokiem :) Pozostałymi modelami Romet odcina się od PRL-owskich czasów, oferując rowery górskie, szosowe, gravelowe, trekkingowe i miejskie.

Rondo – kolejna marka rowerów, przygotowana przez firmę 7Anna. Rondo w swojej ofercie posiada rower typu urban, rowery gravelowe oraz aerodynamiczne szosy (do których da się założyć koła 27,5 cala z szerszymi oponami).

RoyalBi – toruńska firma, zajmująca się składaniem rowerów z ramą typu beach cruiser. Oprócz zakupu gotowego roweru, jest także możliwość zaprojektowania własnej kolorystyki.

Saveno – polska marka z Warszawy, która produkuje rowery na terenie Unii Europejskiej. W swojej ofercie, oprócz tradycyjnych rowerów, mają także elektryczne modele.

Spartacus – pochodzą ze Straszęcina, w ofercie mają rowery górskie, trekkingowe, miejskie i crossowe.

Storm – tajemniczy producent z miejscowości Muchy pod Kaliszem. Dlaczego tajemniczy? Na swojej stronie nie chwalą się, skąd są, ani kto jest właścicielem firmy (wiadomo tylko, że to pan Adam). W swojej ofercie mają rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Tabou – nowy producent (firma powstała w 2018) rowerów ze Szczytna. W swojej ofercie mają rowery crossowe, górskie, trekkingowe, BMX-y, młodzieżowe oraz dziecięce.

Trans Rower – produkują rowery pod takimi markami jak Kands, Lazaro, Laguna. Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, ponieważ są one w wielu przypadkach bardzo do siebie podobne. Chyba lepiej na początku zbudować świadomość jednej marki. Swego czasu niektóre ich modele były określane mianem “króla Allegro”, dzięki bardzo dobremu stosunkowi jakości do ceny. Dziś na tym rynku zrobiło się trochę tłoczniej :) Oferują rowery górskie, trekkingowe, crossowe i miejskie.

Turbo – rowery częstochowskiej firmy Artpol, produkującej je od 1986 roku. Oferują głównie rowery dziecięce i młodzieżowe, a także trójkołowe rowery rehabilitacyjne.

Unibike – producent z Bydgoszczy, który działa od 1990 roku. W ich ofercie znajdziemy rowery górskie, crossowe, trekkingowe, miejskie i dziecięce. Podobają mi się ich rowery – mają w wielu przypadkach bardzo fajnie dobrany osprzęt.

Vellberg – marka rowerów powstała w Dębicy. W swojej ofercie posiadają modele trekkingowe, crossowe oraz miejskie.

Zeger – producent rowerów z Pajęczna. W swojej ofercie mają rowery miejskie oraz dziecięce.

Zumbi – myślenicka firma, założona przez entuzjastę rowerów zjazdowych, Pawła Matuszyńskiego. Ramy do oferowanych rowerów (ścieżkowce, enduro i downhill) są produkowane w Polsce.

Polscy producenci rowerów
fot. John Loo

Manufaktury rowerowe produkujące na zamówienie

Antymateria – warszawska firma, projektująca i montująca swoje customowe rowery na miejscu. Specjalizują się w rowerach szosowych, przełajowych i ostrych kołach.

Baluma – firma z Augustowa przygotowująca oryginalne rowery pod zamówienie klienta.

Bikes With Benefits – producent fatbike’ów ze śląskiego Knurowa. Adrian Badura przygotowuje rowery pod zamówienie klienta, co ciekawe może przygotować wzmocnioną wersję dla osób ważących nawet 200 kilogramów.

City Surfer – Aleksander Kubiak z Łodzi, założyciel firmy, zajmuje się produkcją ram rowerowych. Ale także składa całe rowery według projektu ustalonego z kupującym. Różne projekty można obejrzeć na Facebooku firmy.

Custom Bikes – firma produkuje ramy oraz rowery customowe, dopasowane w najdrobniejszym szczególe do wizji kupującego. Firmę w Białymstoku prowadzi Adrian Łucejko.

FBN Customs – producent z Rawy Mazowieckiej. Firmę prowadzi Fabian Skoneczny, przygotowujący customowe ramy rowerowe i całe rowery.

Fera Bikes – manufaktura rowerowa z podwarszawskiego Józefowa. Oferują rowery miejskie, ostre koła i inne, mniej typowe modele. Istnienie możliwość złożenia roweru pod własne wymagania, także z bambusową ramą (własnej produkcji).

Hultaj – wrocławska manufaktura tworząca rowery na indywidualne zamówienie – projektują ramę, spawają, malują i składają rower pod klienta.

JAAN Bikes – firma prowadzona przez Jana Antkowiaka, byłego kolarza przełajowego, obecnie trenera. Buduje on wyścigowe rowery szosowe oraz górskie (na swoich karbonowych ramach), na dowolnie wybranym osprzęcie.

Kahaki – firma z Krakowa, zajmująca się produkcją customowych ram oraz rowerów typu cruiser.

Kajak Custom – za firmą stoi Kamil Uścieński z Wrocławia. Produkuje ramy na indywidualne zamówienie oraz składa całe rowery. Wszystko skrojone idealnie pod potrzeby kupującego.

Kamilos Kuztom Kreationz – tę firmę prowadzi Kamil Stysiak i działa w… (co za niespodzianka) Białymstoku :) Białystok wyrósł na stolicę polskich rowerów customowych.

Karamba Bikes – rzeszowska manufaktura, przygotowująca ramy (i całe rowery) pod konkretne zamówienie. Geometria ramy jest ustalana wspólnie z przyszłym użytkownikiem (może zostać przeprowadzona sesja bike fittingu), a sama rama wykonywana jest ze stali od Columbusa.

Lopato Bike – manufaktura rowerowa z Łodzi – przygotowują na zamówienie rowery typu single-speed.

Mad Bicycles – rowery na zamówienie, od zera projektuje i wytwarza Adam Zdanowicz z Białegostoku.

Manutra – tworzą ciekawe i fantazyjnie gięte ramy rowerowe z drewna (a także składają całe rowery).

Rowery “nietypowe”

AT Instytut – łódzki producent riksz, rowerów towarowych, rowerów do przewozu niepełnosprawnych, a także typu beer bike.

Bicykle – skupiają się na produkcji bicykli czyli rowerów z wielkim przednim kołem. W ofercie mają także trycykle, czyli coś na kształt rikszy, ale z dużymi kołami tylnymi i małym przednim. Swoją siedzibę mają w Kwiatkowicach Lesie pod Łodzią.

Carbon Bike – firma z miejscowości Skierdy pod Warszawą. Produkują rowery typu hand bike (napęd ręczny) oraz trój- i czterokołowe. W swojej ofercie posiadają modele dla dzieci, dla początkujących, a także profesjonalne maszyny do ścigania się.

Dekers – producent z Paradyża. Specjalizuje się w trójkołowych rowerach poziomych, także dopasowywanych pod potrzeby klienta.

EV4 – warszawska firma prowadzona przez Jacka Kopińskiego, który zaczynał od budowy ultralekkich samolotów. Obecnie w swojej ofercie posiada także oryginalne pojazdy elektryczne, w tym rower trójkołowy i poziomy czy pojazd terenowy dla osób niepełnosprawnych.

FlexiCargoBike – swoją siedzibę mają w Ząbkach. Zajmują się produkcją rowerów towarowych (cargo bikes) i riksz.

Kamrad – producent rowerów trójkołowych z Kuźni Raciborskiej.

Manufaktura Rowerowa – krakowska firma zajmująca się produkcją rowerów towarowych.

Matix Bike – ten producent skupia się w dużej mierze na trójkołowych rowerach poziomych (także poziomych tandemach). Swoją siedzibę mają w Chotowej pod Dębicą.

MaxPro – rodzinna firma z Wałbrzycha, specjalizująca się w obróbce skrawaniem CNC. Na polskiej stronie wspominają o rowerach tylko w jednym miejscu i zaznaczają, że 100% produkcji idzie na eksport. A wytwarzają riksze oraz rowery typu cargo, o czym można przeczytać na anglojęzycznej witrynie internetowej.

Pima VeloBike – producent ze Zgłobic pod Tarnowem, produkują “cab bike’i” (nie wiem czy jest na to jakieś określenie po polsku) czyli zabudowane rowery poziome, swoim kształtem przypominające mikrosamochody. Cab bike może być napędzany tradycyjnie lub możemy domówić opcjonalny silnik elektryczny. Prima oferuje także przyczepki i akcesoria o czym napiszę w odpowiednim dziale.

Rowery Nietypowe TROP – ta firma ze Staniszewa zajmuje się, jak sama nazwa wskazuje, produkcją rowerów nietypowych. Są skrojone pod potrzeby kupujących, w dużej mierze osób niepełnosprawnych. Trop produkuje także tandemy, riksze, rowery poziome, transportowe i wiele, wiele innych.

Rowery Jasid – ten lubelski producent skupia się na produkcji tandemów, także składanych, nietypowych i z napędem elektrycznym.

Sport On – firmę założył Jarosław Rola z Bukowca. Prawie 10 lat temu stracił obie nogi w wypadku. Nie przeszkodziło mu to w dalszym realizowaniu sportowej pasji. Najpierw przygotował dla siebie wyczynowy rower górski, napędzany ręcznie (hand bike), którym wjechał m.in. na Śnieżkę i Kilimandżaro. Później swoje doświadczenie przekuł w firmę, która produkuje dziś rowery ręczne: górskie i szosowe.

Stork Cargo Bike – poznańska firma założona przez pasjonatów rowerów cargo. Podglądali zagraniczne konstrukcje i ostatecznie wypuścili własny, ulepszony produkt. Dostępny jest model tradycyjny oraz ze wspomaganiem elektrycznym. Oba przewiozą kierowcę do 100 kg, a w skrzyni bagaż lub małych pasażerów o łącznej wadze do 80 kg. A stork to po angielsku bocian :)

Tolek – firma produkuje w Choceniu rehabilitacyjne rowery trójkołowe, także elektryczne. W swojej ofercie posiada akcesoria, dzięki którym można dopasować rower do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Velogic – producent rowerów poziomych z Oławy. Obecnie w ofercie posiadają rower na kołach 20″, wyposażony w hamulce tarczowe i z możliwością założenia bagażnika.

Polscy producenci ram rowerowych

Na liście wymieniłem tylko firmy, które produkują ramy w Polsce. W większości przypadków można zamówić ramę pod siebie, włącznie z malowaniem. Na pewno brakuje tu kilku producentów, niemniej zanim w komentarzu zapytacie – a gdzie Iksiński Frames?! Sprawdźcie najpierw czy ta firma jeszcze działa. Niestety sporo producentów, którzy kiedyś byli kultowi i powszechnie znani, obecnie już nie dają znaku życia.

W poszukiwaniu ramy do roweru koniecznie zajrzyjcie też wyżej, do kategorii “Rowery nietypowe” oraz “Manufaktury rowerowe“. W większości przypadków firmy te produkują ramy do swoich rowerów, a często także na zamówienie klienta.

AG Motors – pierwsza polska, współczesna fabryka ram rowerowych (działająca na dużą skalę) powstała w Dębicy, tuż obok montowni rowerów Romet oraz Arkus. Docelowo mają produkować 400 tysięcy ram rocznie.

Antidote Bikes – butikowy producent z Krakowa zajmujący się ręczną produkcją karbonowych ram zjazdowych.

Bio Bike – firma posiadająca zakład produkcyjny w Chełmży pod Toruniem. Zajmują się budową ram i rowerów szosowych, triathlonowych, tandemów oraz typu handbike.

Dragon Bike – oprócz części rowerowych, ta bielska firma produkuje ramę rowerową do ścieżkowego sztywniaka MTB.

Gromada – w Warszawie działa Paweł Gromada, który buduje, naprawia i restauruje stalowe ramy.

Kross – oprócz montowania dziesiątek modeli rowerów, Kross zajął się także produkcją ram – obecnie powstają ramy z włókna węglowego do dwóch modeli rowerów górskich.

Lisiecki – projekty Piotra znajdziecie na Facebooku oraz Instagramie. Z tego co widać na zdjęciach, skupia się na tworzeniu ram (i całych rowerów) do rowerów szosowych, gravelowych oraz urban.

Omen Racing – manufaktura z Radzionkowa, tworząca ramy zjazdowe, także z geometrią dostosowaną do użytkownika.

Orłowski – producent stalowych ram (być może robią też inne), specjalizujący się w rowerach szosowych, wyprawowych, górskich i fixie (a przynajmniej głównie takie pokazują na Facebooku).

Rychtarski – rodzinna firma ze Szczecina, prowadzona przez Lecha Rychtarskiego. Przygotowują ramy (ulubiony materiał to stal Columbus) oraz widelce rowerowe, a także zajmują się naprawą ram karbonowych.

Velove – producent z Michałowic, w swojej ofercie ma ramę Torro (typu ostre koło/tor). Zajmują się także odnawianiem rowerów i samych ram (posiadają profesjonalną lakiernię).

Zumbi – myślenicka firma wykonująca ramy (a także składająca rowery) z aluminium lotniczego (stop 7020) do enduro i downhillu.

Polscy producenci części i akcesoriów rowerowych

Tu najbardziej czekam na Wasze podpowiedzi, odnośnie produkowanych w Polsce części i akcesoriów (pomyślę też nad późniejszym rozbudowaniem tekstu o firmy odzieżowe). Na liście staram się zamieszczać firmy, które stawiają na produkcję w Polsce.

absoluteBLACK – znany na całym świecie producent zębatek rowerowych, a także m.in. chwytów kierownicy czy piast. Firma siedzibę ma w Londynie, ale założycielem jest Polak i większość produkcji odbywa się w Polsce.

Antidote Bikes – oprócz karbonowych ram, oferują także kierownice, mostki i trochę akcesoriów dedykowanych rowerom zjazdowym.

Banless – śląski producent okrągłych i owalnych zębatek do korb wykonanych z aluminium.

Bikepack – lubelski producent toreb do bikepackingu. Szyją także torby pod wymiar.

Bitul – producent narzędzi, wieszaków i stojaków rowerowych. W swojej ofercie ma całkiem sporą ich liczbę.

Blahol – w swojej ofercie mają np. torby kurierskie, plecaki, torebkę podsiodłową, osłonę na ramę, pokrowiec na narzędzia. Wszystko szyte ręcznie w Polsce.

Brador – łódzka firma produkująca m.in. sakwy rowerowe. Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że szyte są w Polsce.

Crosso – białostocki producent sakw rowerowych. Z dumą podkreślają, że sami przygotowują swoje produkty, nie zlecając tego na zewnątrz.

Dragon Bike – producent z Bielska-Białej, posiada w ofercie zębatki rowerowe, napinacze łańcucha i  inne części.

ExtraWheel – w Harklowej koło Nowego Targu powstają znane na całym świecie, jednokołowe przyczepki rowerowe, wymieniane jednym tchem obok takich marek jak Burley czy BOB.

GB Leather – patrząc na nazwę, myślałem, że chodzi o producenta z Wielkiej Brytanii :) Ale GB to inicjały właściciela pracowni, gdzie tworzy m.in. skórzane owijki kierownicy, siodełka, torby na narzędzia i inne.

HCC Components – produkują zębatki do korb rowerowych. Poza anodowaniem, cały proces produkcji przeprowadzany jest w ich własnym zakładzie w Osielsku pod Bydgoszczą.

Hello MTB – producent zębatek do korb oraz do kaset. Produkty mają na sobie wyraźny grawer – Made in Poland albo Wyprodukowane w Polsce.

Mack – producent lekkich piast rowerowych do MTB, na szosę, a także do rowerów torowych.

Mozartt – w dobrze wyposażonym garażu w Kochanowicach, Mateusz Domagała konstruuje napinacze i prowadnice do łańcucha, używane przez zawodników i zwykłych riderów na całym świecie.

Pima VeloBike – opisywany wyżej producent rowerów cab bike, w swojej ofercie mają także zabudowane, wodoszczelne przyczepki rowerowe o opływowych kształtach.

Renol – firma produkująca artykuły metalowe, w tym także stopki rowerowe i stojaki.

Ron Wheels – polski producent aerodynamicznych dysków szosowych, w swojej ofercie mają także inne koła aero. Swoją siedzibę mają w Środzie Wielkopolskiej.

Saiko – w Złotkowie pod Poznaniem produkują obręcze oraz składają koła rowerowe.

Soul Kozak – producent ze Świdnika, dysponujący własnym parkiem maszynowym. Najbardziej znani są z lekkich piast rowerowych.

Spółdzielnia Inwalidów im. H Derdowskiego – zakład pracy chronionej z Chojnic, gdzie produkują m.in. bagażniki rowerowe, błotniki, koszyczki na bidon, skrzynki na narzędzia czy stojaki rowerowe. 50% ich produkcji jest eksportowana do innych krajów Unii Europejskiej.

Triglav – szczecińska manufaktura Dawida Szewczyka, który szyje torby do bikepackingu. Właśnie tworzy nową stronę internetową, ale ofertę można podejrzeć np. tutaj.

Zasada Bikes – ten wieluński producent rowerów w elektrycznych modelach montuje silniki i sterowniki własnej produkcji, natomiast akumulatory pochodzą od innego polskiego producenta.

Zator – firma ze Zgierza szyjąca pokrowce do transportowania rowerów oraz kół.

Firmy zagraniczne, które montują rowery w Polsce

EcoRide – rowery elektryczne produkowane przez szwedzką spółkę Pronordic Group w Pruszczu Gdańskim.

Ideal Europe – międzynarodowa firma składająca rowery w Kutnie. Składają m.in. rowery górskie, szosowe i trekkingowe.

Merida – ten producent pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich.

Skilled Bike – firma z włoskim właścicielem, ale swoją siedzibę ma w Podegrodziu/Olszance. Produkują rowery pod marką SKL – górskie, miejskie i crossowe.

Sprick – zakład produkcji rowerów w Świebodzinie. Spółka z niemieckim kapitałem jest zarejestrowana w Polsce i daje pracę naszym pracownikom. Składają ponad 300 tysięcy rowerów rocznie pod różnymi markami. Specjalizują się w rowerach miejskich i trekkingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

 

256 komentarzy

  • Cześć
    Jaki rower polecasz jeśli chodzi o trekkingi? Szukam czegoś może nie do codziennej jazdy ale na dłuższą trasę w weekendy.
    Myślałem o modelu Marathon 6.0 firmy Storm, ale może wystarczy coś tańszego?

  • Dzień Dobry,
    wiek – 70, chciałbym zadbać o kondycję (po latach powrócić do roweru). Mam obawy przed kupnem crossowego roweru w wersji męskiej – nie chcę miejskiego, lubię jeździć poza miastem – z uwagi na wsiadanie, itp. Czy kupno damskiego roweru to zły pomysł?
    Pozdrawiam
    Jacek M.

  • Witam Łukaszu,
    potrzebowałbym rady odnośnie roweru crossowego. Rozważam dwa modele:
    1. Unibike VIPER http://www.markowerowery.pl/rower-unibike-viper-gts-2020-6350.html
    2. Northtec Caledon DB DR https://motocykle-rowery.pl/pl/p/Rower-CROSS-28CALEDON-DB-DR-Northtec/10207

    Trochę bardziej przychylam się do opcji numer 2 z uwagi na powietrzny amor. Oba mają dobry osprzęt. A może jakieś opinie nt. ram? Może Ty lub ktoś biegły w temacie poleci mi jakąś alternatywną opcję? Nie chce przekroczyć budżetu 3500 zł, nie chciałbym też zejść poniżej grupy DEORE w przypadku napędu.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    • Oba rowery są fajne, na plus pod kątem wyposażenia Northteca przemawia właśnie powietrzny amortyzator i korba ze sztywną osią. Unibike ma za to dwie klasy lepsze hamulce.

      Mnie też by przekonał powietrzny amortyzator, choć to tylko rower crossowy i po amortyzatorze nie spodziewaj się jakichś cudów (to nie RockShox Paragon), niemniej jego możliwość łatwego dopasowania pod siebie jest kusząca.

    • Najlepiej byłoby napisać do sprzedającego z takim pytaniem, zapewne w karcie gwarancyjnej znajdzie się informacja przynajmniej o podmiocie, który stoi za tą marką. A kto je zmontował to już inna kwestia.
      Bo to mogą być rowery robione na zlecenie – tzn. przychodzisz do dużej montowni, składasz zamówienie na X sztuk wybranych modeli z Twoim logiem, a oni je przygotują.

  • Dzień dobry wszystkim.

    OD kilku dnia czytam oglądam i coraz bardziej mi głowa puchnie odnośnie wyboru roweru dla żony. Jak coś wybrałem to już ktoś kupił i nie ma w sprzedaży bo koniec tej serii itd, ale do konkretów. Czy ktoś mógłby fachowym okiem rzucić na mój wybór. Rower z zamiarem dojazdu do pracy i od czasu do czasu jazda relaksacyjna bez jakiejś wyczynowej jazdy. Z góry dziękuję.

    https://www.unibike.pl/flashlds.html

  • Nic o Lazaro ? Najlepszy stosunek cena jakość w Polskim internecie przynajmniej na papierze jeśli chodzi o osprzęt a o samej firmie mało i informacji

  • Bardzo dziękuję Ci Łukaszu za pomoc. Wśród wyboru modelu roweru dla mojej mamy waham się właśnie pomiędzy 6 modelami: Pomiędzy niżej wymienionym przez Ciebie Maximem MC 1.6.7, Krossem Vivo, Rometem Moderne, Rometem Moderne 7, Meridą CityWay 728 oraz Le Grandem Lille 5. Powiedz mi jeszcze, który wśród tych 6 rowerów najbardziej poleciłbyś mojej mamie??? Czy na Twoim blogu można gdzieś przeczytać do jakiej jazdy i po jakich terenach można jeździć rowerami: górskimi, szosowymi, crossowymi, trekkingowymi, gravelowanymi, fitnessowymi oraz miejskimi??? Jaki rower poleciłbyś również dla mnie do 2000 zł??? Potrzebuje dla siebie roweru do jazdy do miasta, nad rzekę, na przejażdżkę rowerową. Myślę, że najbardziej byłby dla mnie rower górski. Czy mam rację??? :) :)

  • Cześć Łukaszu. Z tej strony Andrzej z Wielunia w woj. łódzkim. Miło mi. W poszukiwaniu roweru dla swojej mamy natknąłem się w wyszukiwarce Google na Twój ciekawy blog i od razu mi się on bardzo spodobał. Postanowiłem do Ciebie napisać, ponieważ mam do Ciebie małe zapytanie: Poszukuje dla swojej mamy solidnego, wygodnego i sprawdzonego roweru w rozsądnej cenie do 2000 zł, który miałby jej posłużyć na dłużej np. na przejażdżkę nad rzekę, po zakupy. Niestety mam duży problem z wyborem. Czy mógłbyś mi polecić sprawdzone modele rowerów z koszykiem dla kobiet??? Chce tylko zaznaczyć, że moja mama mieszka na wsi, a nie w mieście w okolicach Wielunia. Liczę na Twoją pomoc. Życzę Ci miłego i udanego weekendu. Pozdrawiam. :) :)

  • tak dla wiadomości ogółu:
    7anna produkuje ramy Octane One na Tajwanie. Takie trochę Cannondale: Designed in US, Made in Taiwan

  • Cześć.
    Super zestawienie, przyjemnie się czyta. Dość rzadko używam roweru, jednak postanowiłam to chociaż trochę zmienić. Chcę z niego korzystać w mieście, czasem może wypadnę poza miasto, dlatego myślę o rowerze miejskim. Jestem dość niską i szczupłą osobą, dlatego przymierzam się do kupienia roweru w rozmiarze 17/26. Co sądzisz o tym modelu i jakości tej marki: https://onilus.pl/pl/p/ONILUS-OMC-26%E2%80%B3-BIALY-MAT-2020/115 ?
    Bedę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam

    • Cześć,
      niestety nie miałem okazji testować rowerów Onilus. Natomiast sam rower wygląda interesująco. Co prawda osobiście kupując rower z tej lub ciut wyższej półki cenowej, wolałbym 7. biegową przerzutkę Shimano Nexus, zamiast 3. biegowej, niemniej jeżeli tyle Ci wystarczy, to rower wygląda okej.

  • Fajnie się to czyta. Przy tej okazji jako nieznawca tematu. Gdzie mogę znaleźć ramę rowerową dla mojego Kellys cliff30 potrzebuje rozmiar dla mnie czyli dla wzrostu 183 cm i mam problem ze znalezieniem. Czy możesz mi doradzić w tej kwestii do kogo się zwrócić?

  • Hey, Łukasz

    Mam pytanie z innej beczki i nieadekwatne do tematu, z góry przepraszam, chciałem w ten sposób zwiększyć szansę na uzyskanie porady, będę wdzięczny.

    Który rower jest wg Ciebie lepszym wyborem

    Canyon Spectral AL 6.0 vs Spectral AL 5.0

    Spotkałem się z rożnymi opiniami i mam mętlik w głowie, chciałem poradzić się eksperta.

    Dzięki serdeczne

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      na blogu odpowiadam na wszystkie pytania, czasem tylko trzeba trochę poczekać :)

      Jeżeli chodzi o Spectrala, to polecam zajrzeć do (większego eksperta w kwestii enduro ode mnie) Michała z 1Enduro, poczytasz ciut o AL 5.0 tu: https://www.1enduro.pl/rowery-enduro-trail-do-10000-zl-2020/
      O AL 6.0 będzie jedno zdanie przy okazji modelu Strive: https://www.1enduro.pl/rowery-enduro-trail-do-12000-zl-2020/

      A według mnie: oba Spectrale mają tę samą ramę, więc najważniejsza kwestia jest ta sama. Amortyzacja – cóż, w swoim Giancie mam FOX-y (z przodu 34 Rhytm), jestem zadowolony. W swoim Krossie moja Monika ma Rock Shoxy (z przodu też Pike) – też jest bardzo zadowolona.
      Napęd – w 5.0 Canyon trochę poskąpił i dał kasetę SRAM 11-50 zamiast 10-50, sama kaseta to nie problem, a w przypadku chęci zmiany na 10-50 trzeba będzie wymienić bębenek piasty, kwestia czy jest dostępny. A jednak 10-50 da większy zakres i większe pole do popisu w kwestii doboru tarczy z przodu pod kątem cięższych/lżejszych przełożeń. W 6.0 jest SLX 10-51 czyli jest większy zakres, no i dla mnie osobiście napęd Shimano pracuje przyjemniej niż SRAM (z grupy NX), ale to już kwestia osobistych preferencji. Hamulce też raczej na plus dla 6.0

      Koła DT Swiss zdecydowanie na plus w 6.0.

      Czy warto dopłacać 1700 zł? Już 5.0 to bardzo dobrze wyposażony rower i to jest tak, że każdy oczko wyższy będzie miał coś ciekawszego :)

    • Cześć,
      dyskutowałem już na ten temat z Antonim w komentarzach i jeszcze na FB była dyskusja – na liście części i akcesoriów zamieszczam firmy, które na tyle, na ile to możliwe, produkują je w Polsce.
      NL sami otwarcie piszą (za co im chwała), że używają obręczy produkowanych na Tajwanie i w innych miejscach na świecie.

    • Idąc tym tokiem myślenia 80% firm widniejących w tym zestawieniu nie powinno się znalesc w zestawieniu :) znasz jakąś firme produkująca w Europie obręcze do swoich kół ?NL jest polską firmą sklada koła w Polsce płaci podatki ect a chyba l to chodzi w tym zestawieniu ?

      • Jeżeli chodzi o rowery z pierwszej części wpisu to tak, pewnie i 95% można byłoby wyrzucić. Ale dla nich zrobiłem wyjątek. W kolejnych akapitach (manufaktury i rowery nietypowe) te firmy zwykle same robią ramy, często także inne elementy.

        Tak samo staram się dobierać firmy na liście części i akcesoriów. Musiałem przyjąć jakieś kryterium, tak aby nie utonąć tutaj pod natłokiem firm. Abstrahując od NL, bo nie o nich tu chodzi, ale idąc tym trybem do kategorii producentów kół można byłoby włożyć wszystkie serwisy rowerowe, które oferują składanie kół. Na liście mogłyby się znaleźć też serwisy rowerowe, które składają rowery pod kupującego itd.

        Jeżeli chodzi o firmy produkujące obręcze w Polsce, to na tej liście znajdziesz Ron Wheels, którzy produkują dyski szosowe oraz Saiko, które produkuje obręcze.

  • Spółdzielnia Inwalidów w Chojnicach producent min. Bagażnikow rowerowych. Firma z ponad 60 letnią tradycją, największy producent bagażników rowerowych w Polsce.

  • Warto dodać firmę bicykle.pl zajmująca się tworzeniem Bicykli i rowerów historycznych i nietypowych. Budują rowery kompletnie od zera w warsztacie pod Łodzią.

    Jeśli chodzi o akcesoria to jest jeszcze łòdzka manufaktura Black Tree robiąca sakwy ze skóry.

  • Matix bike- trójkołowe rowery poziome Grabiny Tarnów
    Pima Velomobile-velomobile inaczej obudowane rowery poziome Mikołajowice Tarnów
    Obydwie firmy mają swoją stronę na Facebooku

  • Coraz częściej zauważam i nie dotyczy to tylko rowerów że marka ,a przede wszystkim jakość nie idą w parze z ceną.

    Mam na to wiele niezbitych dowodów że towar z niską ceną wcale nie musi być gorszy od tego z ceną wysoką.

    Albo bardziej precyzyjnie.
    Jakość towarów z wysokimi cenami nie jest wprost proporcjonalna do jakości towarów o cenach niskich.

    • Wszystko zależy od konkretnego przypadku, choć najczęściej niestety to co jest ekstremalnie tanie – jest też ekstremalnie kiepskie. Pewnych rzeczy się nie oszuka. Ale jasne, że da się znaleźć niedrogie rzeczy o świetnym stosunku cena/jakość.

      Co do tego, że droższe rzeczy nie są wprost proporcjonalnie lepsze od tańszych, to też nic dziwnego, tak jest z absolutnie wszystkim.
      Nikt przecież nie twierdzi, że rower za 5000 zł będzie 2 razy szybszy i wytrzymalszy od roweru za 2500 zł. Ale jednocześnie nie da się ukryć, że ten droższy rower z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie lepiej wykonany, z trochę lepszych materiałów. Czy warto będzie dopłacać to już inna sprawa.

  • Polska młoda firma Goodbax produkuje ramy ze do mocnych rowerów elektrycznych model “Kariwa”
    Wyróżniają się na tle konkurencji jakością i rozwiązaniami. POLECAM

    • Cześć,
      dzięki za podpowiedź, pomyślę nad dodaniem osobnej kategorii, gdzie umieszczę producentów pojazdów elektrycznych tego typu.

      To tylko moje osobiste zdanie (co napisałem już kilka komentarzy niżej), ale tego typu pojazdy to już nie rowery. Możliwość zamontowania do takiej ramy silnika o znacznej mocy sprawia, że taki pojazd staje się bardziej motorowerem. I mam wrażenie, że pedały są dokładane tylko po to, aby nie musieć go rejestrować. Szanuję, niemniej mam dylemat czy wpada on do kategorii rower.

      • Takimi pojazdami jest duże zainteresowanie w Polsce i jeszcze większe w Europie.
        Konstruktorzy sprzedają takie pojazdy jako “ROWER ELEKTRYCZNY NIE DOPUSZCZONY DO RUCHU DROGOWEGO” W kategorii moto tez jest pojazd którym nie można poruszać się po drogach publicznych – jest to cross
        Firma Goodbax wprowadziła też do swojej oferty elektryka “Kariwa S-Lite FAT” dopuszczonego do ruchu drogowego o mocy 250W spełniające wszystkie przepisy.

      • Jestem na etapie szukania dobrego i taniego roweru i dlatego mam wątpliwości co wybrać.
        Eksploatuję i używam dużo sprzętu różnych marek.
        I zawsze mam dylemat ekonomiczny. Co bardziej się opłaci.

        Np. czy kupić tani sprzęt za 200 zł i wymieniać go co roku co po dziesięciu latach da 2 tys zł i ciągle nowy sprzęt.
        Czy kupić od razu markowy sprzęt za 2 tys zł ,który będzie bezawaryjnie pracował dłużej niż ten tani , ale czy wytrzyma 10 lat ?

        A jak jest z rowerami?
        Czy lepiej rower za 800 zł i częsta wymiana na nowy?
        Czy lepiej rower za 2-3 tys.?

        Komfortu jazdy nie biorę pod uwagę bo jeżdżę mało. Dziennie 1-2 km do lasu nad jezioro lub do sklepu
        Żona ma kilka lat damski Mexller za 800 zł i nie ma z nim żadnego problemu.
        Jeździ jak dawne rowery UKRAINA z ZSRR. Nie do zaj….

        • Myślę, że sam sobie udzieliłeś odpowiedzi. Droższy rower może odwdzięczyć się większą bezawaryjnością, a także lepszym komfortem i jakością pracy. Niemniej przy sporadycznym jeżdżeniu nie jest to aż tak istotne.
          Grunt żeby rozmiar ramy Ci odpowiadał i wszystko działało, w przeciwnym razie szybko zniechęcisz się do jazdy.

          PS Odnośnie przykładu czegoś za 200 zł i 2000 zł, to musielibyśmy pogadać o konkretnych produktach. Podałeś skrajny przykład rzeczy 10 razy droższej od drugiej. To jak pralka za tysiaka i za dziesięć tysięcy :)

  • Nie miałem zielonego pojęcia, że aż tyle firm w Polsce produkuje rowery i peryferia. Dzięki za to zestawienie!

  • Świetne zestawienie :) Brakuje w nim tylko Velove Bicycles – produkują w Polsce i malują własne ramy Torro

  • Firma “DAVEO” zaplatają koła pod zamówienie. Kontaktujesz się z nimi i mówisz jakie koła cię interesują i czekasz za przesyłką. Robią to solidnie. Ostatnio zamawiałem adaptery pod oś przelotową do kół które zaplatali.

      • .. no tak, ale patrząc w ten sposób wielu “producentów” rowerów też nie buduje rowerów a składa z dostępnych komponentów od ram wybranych z katalogu po rączki. Podobnie jak wielu producentów kół nie produkuje NICZEGO a korzysta z innych firm oklejając tylko swoim logo produkty.
        Jest jeszcze delikatny temat producent polski – produkcja u nas, a marka polska – produkcja Chiny, Taiwan.

        Odnośnie listy widzę crosso ale nie widzę pomniejszych: JackPack, Triglav, Bikepack.

        • Wiesz, to już kwestia ustalenia przeze mnie zasad tworzenia tej listy. Tak naprawdę na listę producentów kół można byłoby w takim razie wpisać każdy serwis rowerowy, który ma ludzi znających się na składaniu kół.

          Dlatego uznałem, że w przypadku rowerów rozluźniam te kryteria i wrzucam firmy, które składają u nas rowery nawet z ram z katalogu. Myślę tu o tych z pierwszego działu, bo później w manufakturach i “rowerach nietypowych” raczej są to autorskie produkcje ram.

          Ale w przypadku części/akcesoriów już tak nie robię, za dużo by tego było i mógłbym wrzucać firmy, które tak jak piszesz – kupują kontener towaru w Chinach, jedynie nanosząc własne logo.

          Dlatego właśnie na liście nie ma firmy JackPack. Szacunek dla Jacka, że otwarcie napisał, że torby są szyte w Chinach. Ale w Polsce mamy ogromny potencjał do szycia, wiele firm szyje swoje produkty właśnie w Polsce i staram się pokazywać właśnie takie firmy. Z tego też powodu nie ma na liście wielu innych firm.

          Jeżeli chodzi o Triglav, to wygląda na to, że już nie działają (nie mogę znaleźć ich strony, na FB nic się nie dzieje, w sklepach nie ma ich produktów). Natomiast ze znalezieniem Bikepack mam problem, jeżeli masz jakiegoś linka to chętnie zerknę.

          • Nie wiem jak można nie znaleźć bikepack.pl, już prościej się nie dało ;)
            Co do triglava, chłopaki nie piszą, nie chwalą ale działają cały czas. Wiem bo sam mam ich leniwca od niedawna. Kontaktować się przez fb najszybciej.

            Szacunek za podobne spojrzenie na polskie marki i polskie firmy.

            Z manufkatur nie widzę PI Lisiecki. Na jego insta widać, że pracuje.

            A jeśli na liście dumnei wisi Absolute -nasza Perła w koronie -to równie dobrze może wisieć WildCat – Polak w Szwajcarii. Zaplata koła ale też produkuje superprecyzyjne maszyny do kalibrowanai tensjometrów. Taki level wyżej kołodziejstwa.

          • Widzisz, co wpisywałem bikepack, to mi uparcie poprawiało na bikepacking :) Do Triglav’a napisałem.

            Jeżeli chodzi o Absolute to większość produkcji odbywa się w Polsce, właścicielem jest Polak, więc jak najbardziej na tę listę się kwalifikuje.

            Natomiast w przypadku firm, które założyli Polacy, ale wszystko dzieje się zagranicą, to tu już nie bardzo, bo jakby poszperać, to takich firm jest od groma. I można byłoby powiedzieć, że OVH to w zasadzie polska firma ;)

          • I jeszcze manutra_bike. Nie wiem w jakich ilościach ale produkują bardzo nietypowe za to piękne ramy z drewna/sklejki. Warto zajrzeć na ich konto instagramowe.

  • Arkus –
    Ta witryna nie jest bezpieczna

    Może to oznaczać, że ktoś próbuje Cię oszukać lub ukraść informacje wysyłane przez Ciebie na serwer. Zamknij tę witrynę natychmiast.
    ??? – taki komunikat po kliknięciu w “Arkus”

  • Jest jeszcze od ponad 25 lat firma Bike Mielec, jeden z pierwszych producentow ram aluminiowych w Polsce , to dzięki niej powstało pare marek które wymienił Pan na liście. Pozdrawiam

    • Miałem umieścić na liście tę firmę, ale patrząc na ich Facebooka (nieaktualizowany) oraz stronę internetową (nie działa i ma wirusa), uznałem, że przestali już działać. Jeżeli ma Pan wiedzę na temat tego, czy pracują, proszę dać znać.

  • A gdzie Cyklonebike? Tak mocne elektryki robią w kilkudziesięciu miejscach na świecie. Dobrze nawet wiedzieć że coś takiego jest u nas, pod Warszawą.

    • Hej, spoko sprawa, ale dla mnie to już są motocykle elektryczne. Jasne, te “rowery” mają pedały, można je też zablokować do przepisowych 250W, ale nie oszukujmy się, nikt nie kupuje e-pojazdu, który może się rozpędzić do 100 km/h, aby jeździć nim 25 km/h :) Tak więc umieszczenie ich w kategorii “rowery” uważam za mocno naciągane.

  • Szukałem i szukałem a EXTRAWHEEL,a nie znalazłem. Wszak to nasz światowy producent przyczepek turystycznych.

      • Orłowski frames na rynku od 30 lat buduje ramy rowerowe szosowe, torowe,single speed stalowe oraz aluminiowe. Zapraszam na facebooka po wpisaniu orlowskiframes. Konfiguracja standarów setów dowolna pod zamówienie klienta od podstawowych mufowych ram po skomplikowane kształty stykowe lutowane lub spawane. Dużym atutem ram jest wykonanie złączy bez widocznych połączeń w postaci widocznych spoin lub lutowin.

  • Cześć,
    Kapitalna robota!
    Ciekaw jestem, czy w trakcie swoich poszukiwań natrafiłeś na polskich producentów rowerów treningowych.

    Pozdrawiam.

  • Witam. Czy ktoś kojarzy rower Serious eight ball 27.5 ? Proszę o info gdzie jest produkowany i ewentualnie opinie jeśli ktoś ma lub miał ten rower. Z góry dziękuję. Pozdrawiam

    • Cześć, Seriuos to zdaje się marka własna sklepu Bikester. Tak jak np. PlanetX robi rowery OnOne. Zakładam, że Serious’y przyjeżdżają gotowe z Chin, albo są montowane przez podwykonawcę gdzieś już w Europie. A ze specyfikacji wygląda mi to na zwykły rower za półtora tysiaka, od którego trudno oczekiwać, aby miał wybitne parametry. Ot rower do jazdy po bliższej i dalszej okolicy. Spokojnie kupisz podobnego Kandsa/Lazaro w Polsce.

  • Mad bikes to jakościowe dno, nie polecam mój znajomy w 2013 zamówił tam 4 identyczne rowery i wszystkie wróciły do poprawki, złoto malowane sprayem,a ramy stalowe topornie pospawane, designu nie oceniam bo co kto lubi.ergonomia jazdy tragiczna.

  • Nie wiem, czy to się mieści w konwencji, ale wałbrzyska firma MaxPro jest europejskim nr 1 w produkcji riksz i rowerów cargo. Niestety – cała produkcja idzie na eksport.

    • Hej! Marka KOZZAK z miejscowości Kozaki k/ Biłgoraja (lubelskie). Właścicielem marki jest wielki pasjonata kolarstwa szosowego i przełajowego – nosi nazwisko Kozak i Jest właścicielem gospodarstwa pasiecznego produkującego miody oraz grupy kolarskiej „Miód kozacki”. Ale bardzo droga marka. Raczej górna półka amatorska lub po prostu zawodowa. Miody ma zdecydowanie tańsze ;-)

  • My mamy Saveno. Mieliśmy do wyboru kilka trkeningów w cenie do 1500zł ale wybraliśmy właśnie te bo są polskie. ,5 lat i spisują się świetnie. Właśnie wróciliśmy z suwalszczyzny.

  • Hej, jest jeszcze polski producent Kamrad. Robią rowery trójkołowe, dedykowane osobom starszym i niepełnosprawnym :)

  • Nie polecam rowerów DALLAS BIKE . Bardzo niska jakość wykonania i brak przyjemności z jazdy… warto klupić innej marki… pozdrawiam.

  • Witam Panie Łukaszu.
    To bardzo ciekawa i obszerna lista, mam pytanie : którą z tych firm poleciłby Pan, która produkuje (skręcając części) rowery dobrej jakości, sprawdzone, porządne itd. ? Niemożliwe jest, aby wszystkie były takie same pod względem jakości rowerów. Czytałam Pana rankingi i wiem, że jedna firma może produkować dobry model i gorszy ale jednak marka też jest chyba ważna. Pozdr

    • Cześć,
      najlepiej samemu wybrać się na wycieczkę po sklepach, aby ocenić jakość wykonania rowerów. Oczywiście nie ma sensu liczyć na to, że rowery za np. 1000 złotych będą dopieszczone w każdym calu, bo tak nie będzie. Natomiast już przy rowerach za kilka tysięcy złotych, od każdego producenta wymagałbym pewnego minimum staranności.

  • DAWSTAR , podobno firma polska , rowery tej firmy są w Media Expert , z neta Unity , Pin Up Girl . Pozdrawiam!

  • Czy wiedzą Państwo co się stało z firmą Creon? Zakupilem rower w 2016 roku a teraz nie mogę znaleźć żadnych informacji i nowych rowerów. Pozdrawiam.

    • Też zakupiłem rower creon i po roku się zwineli. Miała być dożywotnia gwarancja na ramę i w ogóle jakakolwiek gwarancja sprzedawcy. Zamknęli sklep/serwis w moim mieście i nara. Niby rower prosty mechanizm, samemu się naprawia ale niesmak pozostaje. Mam MTB, udało mi się go wyrwać w świetnej cenie i to był plus, jeżdżę nim cały czas.

      • No gwarancja była dożywotnia. Do końca żywota firmy, która ją wypuściła na rynek. To chyba normalne, że po zamknięciu interesu tak się dzieje. Nie masz się czym przejmować, jeżeli odpowiednio zadbasz o rower, to będzie służyć długo.

  • Stormy są skręcane w Polsce, właśnie w Muchach, zalali rynek. Charakterstyka: bardzo dobra cena, momentami niezłe podzespoły względem tej ceny, ciekawe ramy, słaby montaż (pochodna obniżania kosztów produkcji i odpuszczania kontroli jakości). Burghardt nie wiem czy jeszcze dyszy (lepszy montaż ale gorsze podzespoły, chyba nieco słabszy wygląd i wyższa cena – Storm ich zjada/zjadł), Maxim i Majdller obrywają, to samo Zeger i Enigma (obie z Pajęczna). Enigmę (rowery marki Bros) można dopisać, 15 lat temu robili dość sensowne rowery budżetowe, obecnie klepią tanio i byle jak w skali regionu.

    Majdller jeszcze rok temu klepał niektóre rowerki Indiana dla Media Expert – to wyjaśnia wątpliwości czy Kross robi wszystkie – na pewno nie.

  • Co się stało z marką Creon? Strona internetowa creon.bike nie działa i nigdzie nie można znaleźć żadnych informacji?

    • Witam wszystkich. Chciałby wyjaśnić jedną sprawę firma Romet-Arkus nie produkuje nie produkowała i pewnie nigdy nic nie wyprodukuje! Jest to Chińczyk z krwi i kości! Wszystko co sprzedają jest Chińską tandetą! Jedyne czym się ta firma zajmuje to ściąganie (wymoderowano) i zalewaniem tym (wymoderowano) rynku i wmawianie ludziom że to jest polskie! Wszystko przychodzi gotowe w kartonach a pseudo Romet to tylko skręca! Są to gotowe chińskie rowery motorowery i motocykle, wiem co mówię woziłem to lata. Przychodzi to rozkręcone nie po to żeby w Polsce ktoś to skrecil, a tylko dlatego że niezmontowanych wchodzi więcej do kontenera morskiego!!!! Pozdrawiam.

    • Ich strona internetowa nie działa, a na Facebooku ostatni post jest z 2015 roku, ofert sprzedaży ich rowerów też już za wiele nie ma. Raczej pod tą marką rowery nie są już produkowane.

    • Trzymam kciuki za rozwój oferty, na razie mają w niej cztery rowery dziecięce i nic więcej. Zastanawia mnie też, czy jest to rzeczywiście polska firma, skoro nawet na swojej stronie podają maila kontaktowego w domenie skymaster.de
      Dam im trochę czasu na rozwinięcie skrzydeł i zobaczymy.

  • Witam!
    Firma “Storm” ponoć 100% polska produkcja, ciekawe czy na pewno? Karbon podobno nie istnieje.

    • W Google nie ma na ten temat żadnej informacji. Więc pewnie są produkowane na zlecenie, w jakiejś montowni, gdzie przykleja się tylko odpowiednią naklejkę. Albo przypływają gotowe z Chin.

      • Produkowane są w Polsce. Właściciele stworzyli własną markę rowerów. Firma Adam Adam Ziętek z wielkopolski.

  • Dwa trzy lata temu kupiłem Spartakusa był tańszy od Kands i Lazaro osprzęt podobny do tego drugiego po rozpakowaniu okazało się że koła mają napisy Kands? pewnie fabryka w chinach się pomyliła.

    • Te firmy, mimo, że proszą, aby ich ze sobą nie łączyć, to jednak mają siedziby dość blisko siebie i ewidentnie ze sobą współpracują w jakimś zakresie.

  • Jestem miłośnikiem rowerów które potraktowałeś troszkę zdawkowo,a mianowicie
    chodzi mi o rowery ;poziome ;cargo ;flevo ;i “nietypowe”.Dział tych rowerów W Polsce zaczyna się rozrastać i bardzo by się przydało zestawienie producentów w
    tym kierunku.A prywatnie zachęcam do sprawdzenia walorów użytkowych poziomek.

  • Hej, warto wspomnieć o niewielkim producencie z Warszawy – Antymateria https://antymateria.com/
    Chłopaki proponują ciekawe rozwiązania w kategoriach miasto, szosa i gravel (nazwany na ich stronie przełajem). Ciekaw jestem waszej opinii!

  • Dzięki za zestawienie!
    Szukam co prawda ramy klasycznej do holendra ale fajnie było przeczytać to zestawienie.

    • Hej, a nie wiesz czy mają jakąś stronę internetową? Albo jak nazywa się ten producent (nie marka rowerów)?

    • Lazaro to nie firma, a marka rowerów, stworzona przez firmę Trans Rower. I znalazła się w moim zestawieniu.

  • Zna ktoś może markę Storm? Dziś sprzedawca rowerów reklamował tą firmę jako polskiego producenta. Chciałem kupić rower miejski dla zony, model Dublin; Szukałem w powyższym zestawieniu i skoro nie znalazłem wśród tylu firm to zaczynam podejrzewać że to może chinszczyzna?

    • Obstawiam, że to rowery robione przez jakąś dużą fabrykę, w której markuje się rower tak jak sobie tego życzy zamawiający.

      • Ten producent robił rowery dla innych producentów. Postanowili utworzyć własną markę i teraz robią rowery dla siebie. Rzeczywiście jest to polski producent. Projektują rower od podstaw. Niestety, mało informacji w internecie, ale warto się zainteresować.

  • Z Fera Bikes rok temu zdarzyło mi się wygrać w jakimś konkursie ten model: http://fera-bikes.com/wp-content/uploads/2015/03/EG0A1144.jpg i muszę przyznać, że choć miejski rower to nie jest mój celownik, jeździ się na nim rewelacyjnie. Oczywiście mówimy o jeździe rekreacyjnej, bez napinki, na spacery. Manewrowanie pewne i powtarzalne, a choć tylko trzy biegi w piaście (Nexus), to jest wystarczające nawet na podjazdy pod ulicę o nachyleniu 10%. Całkiem przyzwoita robota, ten rowerek.

    • Octane One produkuje ramy i części rowerowe. Nie mają w ofercie gotowych rowerów. Ale zgadza się, to polska marka, odpowiada za nią firmą 7Anna, czyli Ci sami ludzie co w przypadku NS Bikes i Creme Cycles.

      • Ależ oczywiście, że produkują całe rowery! Chociażby dość popularny gravel “Octane One Gridd” (którego jestem szczęśliwym posiadaczem), czy hardtail “Octane One Prone” (na który aktualnie czekam :) ), ale mają w asortymencie więcej pełnych modeli.

  • Bardzo dużo tych firm, całkiem spora konkurencja, wzajemnie je zarzynająca. Fajnie byłoby, gdyby zebrały się do kupy w luźne konsorcjum i wspólnie produkowały chociaż jeden nowatorski model. Wysłałem im ofertę współpracy na bazie mojego know – how. A może coś Pan doradzi. Dziękuję za artykuł i świetną listę.

    • Nowatorstwo wymaga odwagi/ ryzyka. Duże firmy wcale nie są nastawione na ryzyko-odwagę tylko na pewne trzepanie kasy i amortyzację księgową zakupionych maszyn. Wolny rynek to urabianie ludzi pod swoje aktualne możliwości. Jak firmy nie stać na R&D (Research & Development) – czyli mówiąc po polsku Badania i Rozwój – to trzepie się kasę i tłoczy się TYLKO TO co wychodzi najtaniej, to co robi się najpewniej.

      Prawdziwie nowatorski model roweru mogą wypuścić tylko wschodzące firmy, niezwiązane akcjonariuszami, niezwiązane księgowymi, niezwiązane dotychczasowymi liniami produkcyjnymi/ maszynami.

      • “Duże firmy (…) są nastawione na (…) pewne trzepanie kasy.”

        No to odkryłeś :) Za dużymi firmami stoją często duzi inwestorzy, którzy chcą zwrotu, a nie spełniania kaprysów promila osób. Większość osób nie potrzebuje wynalazków i cudów, chcą mieć dobry środek komunikacyjno-rekreacyjny i tyle.

        Ale… jak się spojrzy na rynek, to wielu dużych producentów ma (lub miało) w swojej ofercie ciekawe rozwiązania. Niektóre z nich zostają na dłużej, niektóre bardzo szybko znikają z rynku. Tylko duża firma może sobie na to pozwolić. Te małe, które często mają rewolucyjne pomysły, których nikt nie potrzebuje – szybko znikają z rynku. Brak kasy na marketing? Nie, zwykle to po prostu pomysły, które nie mają szans na to, aby sprzedały się “same”. W dzisiejszych czasach wystarczy wejść na platformę typu Kickstarter, aby skonfrontować swój pomysł z rzeczywistością.

        • Gdyby Steve Jobs nie miał odwagi to nie mielibyśmy dziś dostępu do smartfona, smartfon byłby wyrobem luksusowym/ ekscentrycznym, “wynalazkiem i cudem dla nielicznych” za bardzo grube pieniądze.

          Odważnych ludzi/ prawdziwych wynalazków (a nie zmian kosmetycznych) trzeba w świecie rowerowym. Odetchnąć trochę można jadąc na targi SPEZI w Germersheim. Inwestorzy – to nazwa wysoce myląca. To są zaciągający ręczny hamulec … księgowi którzy podliczają kasę, a zdolności podejmowania ryzyka mają tyle co kot napłakał.

          Wspomaganie silnikiem elektrycznym wniosło jakiś powiew świeżości do rowerów – chwała Bogu że prawo polskie nadążyło za tym wynalazkiem. Pionierem wspomagania silnikiem elektrycznym w rowerach była firma Yamaha – w 1993 roku Yamaha wypuściła pierwszy model roweru wspomagany GDY NIE BYŁO JESZCZE STOSOWNYCH PRZEPISÓW:

          Shimano próbuje np. wdrażać elektroniczną zmianę biegów. Testowałem Cyber Nexusa (lata temu, jeszcze przed grupą Di2) i to jest duża innowacja. Najlepsze było to że dało się ustawić automat i zmiana biegów dokonywała się bez dotykania manetki.

          Producenci “gotowych” rowerów to w 99% składacze części. Jak czegoś nie ma to nic nie wykombinują i są uzależnieni od pod-dostawców (brak własnych wydziałów Badawczo & Rozwojowych).

          https://uploads.disquscdn.com/images/b0a4f5cd17a8a2b14178b084ae420df7b5fb67fbc47039543cecbbfab5a32357.jpg

    • Almot jest dystrybutorem rowerów Electra, a nie ich producentem. Electra to kultowa, amerykańska marka.

  • Hej.
    Jeszcze jest firma BioBike z Torunia. Robią rowery na zamówienie na swoich (spawanych na miarę) ramach lub innych.

  • Witam nie wiem czy ktoś już wspominał o takich firmach jak goetze – śrem . Storm – Adam Ziętek Czajków . Oraz firma Rayon z pod Poznania .

  • Witam, świetny artykuł. Dodałbym markę Goodman z Andrychowa. Dobre rowery, moja dziewczyna posiada ich rower i jest wykonany naprawdę dobrze.

  • Fajnie by było w takim zestawieniu mieć informację, gdzie dana marka produkuje swoje rowery. Choć wiem, to nie proste…

    • Takich informacji nie znajdziesz na stronach internetowych producentów. A znalezienie ich na własną rękę jest zazwyczaj niemożliwe.

  • Jest jeszcze taka manufakturka (?) Omen-Racing Frames …
    Kumpel z podstawówki bawi się w projektowanie i produkcję ram … dawno z nim nie rozmawiałem ale czasem podejrzę na FB co tam słychać.
    Nie wiem jakie rozmiary komercyjne ma ta działalność ale pozwolę sobie podlinkować :

    https://pl-pl.facebook.com/omenracingbikes/

    Pozdrawiam

  • Jeszcze brakuje mi rowerów Tander. Wydaje mi się, że produkuje je Trans-Rower, niestety nie mogę znaleźć oficjalnych info o producencie marki, a są bliźniaczo podobne do Kands i też swego czasu były głównie na Alle… . Może ktoś wie coś więcej?

    • Z takimi markami mam największy problem. Nie mogę znaleźć informacji kto je robi. Być może to jest osobna marka Trans-Roweru, a może robi je ktoś jeszcze. Kiedyś myślałem, że oni robią rowery Spartacus, ale okazało się, że produkuje je Infinity Bike.

      Tandery równie dobrze może składać dla kogoś np. Sprick…

  • Kands to była swego czasu (lata 90.) marka znana na tyle, żeby się ugruntować. Niestety coś poszło nie tak. ;-)

    • KANDS to legenda? Ich podstawowy “rower górski” ważył 18 kg (zero zawieszenia) i był rzepą: słabe obręcze, szybko wyginająca się tylna oś koła, beznadziejne (słabe) hamulce. Rower tylko z nazwy był górski i nie nadawał się do żadnej jazdy w terenie, najwyżej po drogach polnych czy po miękkim runie leśnym. Takimi rowerami można tylko zniechęcić do jazdy.

      • Wiesz, wtedy dobry (zagraniczny) rower typu Giant kosztował sporo jak na możliwości przeciętnego polskiego klienta. Kands to była marka robiąca rowery na nową modłę (Romet próbował gonić trendy, ale z różnym skutkiem) i chociaż nie szło im dobrze, to raczej odnieśli jakiś tam sukces jako marka.
        Nie znam wszystkich możliwych mankamentów Kandsa ale coś musi być w tym, co piszesz: mój miał wymieniony cały osprzęt (część z powodów technicznych, cześć po prostu estetycznych, bo taki miałem gust). Koledze wygięła się rama ale stwierdzono, że jest za ciężki (prawie 2 m wzrostu, koszykarz).
        Mój Kands z serii 10.5 (pierwszej) miał ramę CroMo (wtedy strasznie reklamowaną i mającą zwolenników bo wchodziły i aluminiowe) ale dość lekką (obecny aluminiowy rower trekkingowy waży tylko kilo-dwa mniej, choć fakt, nie jest najlżejszy na rynku). Dwa lata temu (po 18 latach służby) sprzedałem go za bodajże 300 złotych. A kupiłem za 600. ;-)

        • Nie chodzi o kasę ale o możliwości rozbudowy. Dziś jeżdżę na ciężkim stalowym rowerze po wielu modyfikacjach:
          – wspawane uchwyty pod hamulce tarczowe,
          – wymiana rury sterowej na bezgwintową (hamulec tarczowy szybko zniszczył gwintowaną nakrętkę sterów)
          – porządne piasty
          – wytrzymałe obręcze
          Nie jest to rower marki KANDS.

          KANDS nie nadawał się do żadnych większych modyfikacji. Mógłbym np. wsadzić lepsze obręcze i lepsze hamulce w tego złoma ale … tylne widełki ramy KANDS były tak miękkie że w zakręcie tył roweru mocno ujeżdżał i rower nie prowadził się pewnie. Widelec przedni można wymienić ale tylnych widełek już nie wymienisz.

          Większość rowerów jest robionych na jedną modłę i nie ma żadnego zapasu na rozwój. Romet zatrzymał się w rozwoju. Tylko małpują. Szukam dziś 3-kołowego porządnego roweru transportowego i Romet nie ma takiego w ofercie. Moda na rowery górskie jest manią i ma cechy choroby, przecież mało kto mieszka w Górach Stołowych. A jazda do sklepu (na zakupy) czy turystycznie po asfalcie nie wymaga stosowania “roweru górskiego”.

          • Nie miałem w swoim Kandsie takich problemów, więc się nie odniosę. Do moich zastosowań (rower miejsko-wiejski, w sumie trekking zrobiony na bazie – modnego wtedy – górskiego) wystarczył i gdyby nie to, że był pod koła 26″ (a ja potrzebuję 28-9) to pewnie wsadziłbym porządny osprzęt i już.
            Co do mody na rowery górskie, to chyba teraz jest bardziej na szosowe i te ładne, z koszyczkiem. ;-)
            A bardziej dziwi mnie moda (a raczej snobizm) na fatbike.

          • Z początku myślałem że fat-bike to tylko moda… Ale zastosowań jest sporo. Jak są np. krawężniki na ścieżkach rowerowych i nie podniesiesz tyłka na zwykłej oponie to:
            a) dobijesz obręczą dętkę, przebijesz dętkę (tzw. “snake-bite”)
            b) uszkodzisz obręcz
            Moim zdaniem jazda w mieście, po asfalcie nie powinna wymagać od rowerzysty “tańczenia”. Tańczyć rowerem można w terenie albo uprawiając trial. Ścieżki rowerowe nie powinny mieć krawężników tylko płynne najazdy. Serwisy rowerowe z usługą centrowania kół tylko zacierają ręce. Moim zdaniem do jazdy w “ostro-krawężnikowych” warunkach fat-bike ma sens.

            Kocie łby są denerwujące na zwykłych oponach, cały rower drży. Szeroka i pojemna opona kocie łby amortyzuje.

            Ja od lat jeżdżę na sztywniaku i nie chcę ramy z amortyzatorami (serwis, podatność na uszkodzenia). Szerokie i wysokie opony są ciekawym kompromisem gdy chodzi o amortyzację.

            Fat-bike ma też wiele innych zastosowań: rowery transportowe (trójkołowce albo rowery 2-kołowe ze skrzynią) są świetne z takimi oponami bo jak założysz kupę ciężaru to opona nie dobija do obręczy i masz wciąż zapas amortyzacji powietrznej w oponie.

            W błocie łatwiej z takimi oponami przejedziesz:
            https://youtu.be/tBP6UThH3bA?t=1m15s

          • Kands jest produkowany w calości w Polsce? Widzialem w sklepie w Estonii:)

          • Proszę dokładniej dopytać Pana Łukasza Przechodzenia (twórcy artykułu o producentach), Pan Łukasz twierdzi Kands jest produkowany w Polsce:

            “Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na
            poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i
            Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower.”

          • Jeżeli już to składany :) I w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, aby szły także na eksport.

  • Widać, że włożyłeś w ten wpis sporo pracy. Ja znałem raptem tylko kilka z wymienionych tutaj firm :).

    • Nie bardzo wiem, czego nie rozumiesz w zdaniu “ten producent, pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich”.

      Na końcu wpisu wydzieliłem firmy, które nie są za bardzo polskie, ale produkują w Polsce, dając pracę tutaj.

  • razem z bratem dziękujemy za uwzględnienie Kosyniera. Oczywiście na dzień dzisiejszy aspirujemy do szanownego grona producentów, ale mamy nadzieję, że już w przyszłym roku zasłużymy na to miano.

  • Brakuje mi dwóch marek:
    Asante Bamboo Bike – wyjatkowe rowery produkowane w Afryce, na ramie bambusowej
    Polka Bike – bardzo proste rower, początkowo ostre koło, ale w tej chwili też standardowy wolnobieg
    Obaj producenci z Wawy. W obu przypadkach założyciele to bardzo młodzi, mega pozytywni ludzie :D

    edit:
    Polka Bike (nie BIkes :) ) jednak jest w zestawieniu. Wspomnij o Asante – mega ciekawe rowery.

  • Jest też, a może dopiero będzie rower “Kosynier”, który ma być wytwarzany przez “Kosynier Manufacture Buk”, w Buku k/Poznania. Dwóch braci Michał i Marcin Bielawscy skonstruowało pierwsze prototypy (widziałem rok temu, wyglądają bardzo dobrze) i z tego co wiem to za jakiś czas mają ruszyć z produkcją. Produkcja będzie na małą skalę i w zasadzie będzie to ręczna robota, rowery mają być również wyposażane w silniki elektryczne.
    Wspominam o tym na zasadzie ciekawostki, bo to będą bardzo niszowe rowery w których walory estetyczne będą przeważały nad użytkowymi. Cena też będzie raczej wysoka jak na polskie warunki.

      • Tak, ale skoro w Polsce nie jest obowiązkowa znajomość angielskiego, to jak to wymawiać/pisać? Skoro angielski computer to po polsku komputer, to może winno być kastomowe lub kustomowe? Nie ma bowiem takiej siły, aby zmusiła polskojęzycznego do wymawiania “c” jak “k” w polskim słowie. Zresztą któraś z polskich firm ma w nazwie…:)

        • Jak tylko to słowo zostanie spolszczone, bardzo chętnie zacznę tak pisać. Na razie jest tak, jak jest.

          Carbon, czyli włókno węglowe, został swojskim karbonem. I teraz pisanie o “carbonie” jest pretensjonalne. Poczekam co będzie z rowerami kastomowymi :)

          • “Carbon” zamiast “carbon fibre” to potoczny język, więc nawet spolszczony będzie ciągnął za sobą ogon komentarzy że “tak się nie mówi”. ;-)

        • custom, czyli custom-made, czyli “na miarę” – ależ potworek, mam rower na miarę – napisane pod powyższym zdjęciem

          Ciekaw jestem, czy zamiast skrótu HIV używasz LWUO w tłumaczeniu dosłownym, czy może WZNBO?

  • Już Chciałem pisać o Mielcu, Orłowskim i Rychtarskim a tu patrzę, że już czekają na swoją kolej

  • Szukałem takiego zestawienia, dzięki za czas poświęcony na jego przygotowanie.

    Brakuje mi chyba tylko firmy Indiana, bo zdaje się, że to też nasza rodzima firma.

    • Indiana jest produkowana przez Krossa dla sieci handlowych Media Expert, Avans i Electro.pl
      Faktycznie zaraz zrobię dopisek przy Krossie.

      • Czy aby na pewno to marka Kross-a? Jakiś czas temu czytałem test tego roweru (x-pulser 5.9) i nic na ten temat nie było…

        • To nie jest marka Krossa. To rowery produkowane przez Krossa. Gdzieś o tym czytałem, zresztą jak się porówna ofertę Indiana z ofertą Kross, to można wyłapać sporo podobieństw.

          • Trochę upraszczasz sytuację, bo Indiana to odzielna marka rowerów. Więc należy im się normalnie miejsce w zestawieniu

          • Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower. O Indianie wspomniałem przy Krossie.

          • Z tego co wiem to ramy są kross’a ale inne części niekoniecznie. Zresztą patrząc na to, że są rowery od fat bike przez cruisery aż po elektryki (różne rodzaje) uznałbym ich za w pełni niezależną firmę. Wystarczy sobie zobaczyć http://rowery-indiana.pl/#rowery i porównać z kross’em.

          • Na stronie takiej informacji nie znalazłem, widać że się z tym może nie obnoszą. Skąd takie info?

          • To prawda. Kross jako producent ma kilka marek, m.in. rowery Indiana, czy LeGrand. Tak samo jak Zasada jest producentem rowerów Maxim, Medano i jeszcze kilku innych marek.

          • TREKINGI CROSSY I MTB PRODUKUJE KROSS, MIEJSKIE FIRMA DAWSTAR TEŻ ZRESZTĄ POLSKA. NIEKTÓRE PRODUKUJE RÓWNIEŻ LONGWAY. A ELEKTRYKI ECOBIKE.

          • Też jestem ciekaw źródła. Kross ma świetną markę i zawodowe rowery. Skoro Indiana z racji mniejszej reklamy jest trochę tańsza to może warto pójść w ten temat?

          • Spokojnie z tymi zawodowymi rowerami:) W rowerze z 3,4 tysie rama ze zwykłego alu za 100zł ale przerzutka XT:)