Polscy producenci rowerów – największa lista



W Polsce sprzedawanych jest ponad milion rowerów rocznie. Swój duży udział w tym rynku, mają firmy z polskim kapitałem. Celowo nie użyłem słowa: „producenci”, ale zrobiłem to tylko z przekory. Wiele osób oburza się, że prawdziwych polskich rowerów praktycznie już nie ma. Że kiedyś to było… A teraz, Panie, z Chin wszystko ściągają i u nas tylko kilka śrubek dokręcą. Cóż, takie są uroki globalizacji. Produkuje się tam, gdzie się to najbardziej opłaca i praktycznie cały świat zleca produkcję na Dalekim Wschodzie. I jeżeli coś jest robione w Chinach czy na Tajwanie, wcale nie jest gorszej jakości. Dostaniemy zazwyczaj tyle, ile za to zapłaciliśmy.

Nie jest tak w przypadku wszystkich polskich producentów rowerów, ale większość z nich dopiero w Polsce dokonuje ostatecznego montażu rowerów. Maluje się ramy, zaplata koła i składa cały rower. Rowery często są u nas projektowane, tak aby trafiały w gusta potencjalnych klientów. A fabryki na wschodzie szykują ramy lub inne elementy na specjalne zamówienie (i pod nadzorem) naszych marek. Także oględnie mówiąc, w Polsce mało jest fabryk rowerów, za to sporo montowni.

Powyższe akapity nie dotyczą wszystkich producentów . Jest w Polsce grupa firm, które produkują np. rowery dla osób niepełnosprawnych, tandemy, riksze, mobilne bary, rowery customowe, zjazdowe, ale także miejskie i inne. Oczywiście oni też często korzystają z ogólnodostępnych części, produkowanych przez największych światowych producentów. Ale sam projekt roweru oraz jego rama jest przygotowywana w Polsce, często na indywidualne zamówienie.

Niedawno w Podgrodziu koło Dębicy powstała fabryka ram rowerowych, z docelowym potencjałem na 400 tysięcy sztuk rocznie. Przybliży nas to do stwierdzenia o polskich producentach rowerów :)

Zaktualizowałem na 2019 rok najprawdopodobniej największą listę polskich producentów rowerów. Ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest ona pełna. Wielu producentów pojawia się, próbują swoich sił i znikają z rynku. Jest też wielu z nich, którzy są po prostu mało internetowi (czego w dzisiejszych czasach nie rozumiem) i ciężko ich znaleźć w Google. Jeżeli znacie polskie marki rowerów, których nie ma tutaj na liście, śmiało piszcie w komentarzach – będę ją uzupełniał.

Polskie rowery
fot. Anne Davis 773

 

Polscy producenci rowerów


Accent
– marka stworzona przez gliwickie Velo. W swojej gamie posiada rowery szosowe, grawelowe, przełajowe, górskie, trekkingowe i młodzieżowe.

Andar Bike – producent z Szubina pod Bydgoszczą. Oferują budżetowe rowery miejskie, młodzieżowe i trekkingowe.

Arkus – rowery produkowane są przez spółkę Arkus&Romet Group. Mają w ofercie rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Baltica Bicycles – jak sami o sobie piszą, produkują miejskie rowery retro. Stalowe ramy spawane są we Włoszech, a rowery składane w Gdyni. W ofercie znajdziemy typowe rowery miejskie, typu single speed oraz grawelowy model Baltica Sopot.

Cossack – marka z Nowogrodu Bobrzańskiego (jak donosi internet, montażem ich rowerów zajmuje się Sprick ze Świebodzina). W swojej ofercie skupia się na rowerach miejskich, ale są dostępne także modele trekkingowe, typu cruiser oraz dziecięce.

Creme Cycles – za tę markę, tak jak w przypadku NS Bikes, odpowiedzialna jest gdańska firma 7Anna. Creme to bardzo stylowe rowery miejskie, urban, szosowe, grawelowe i dziecięce – część z nich także w wersji elektrycznej.

Dallas – polski producent rowerów z Włocławka. Oferują rowery miejskie oraz typu cruiser.

Dartmoor – konstruowaniem tych rowerów zajmuje się gliwicka firma Velo. Są to rowery do enduro, trailu, freeride’u, dirtu, a także BMX-y.

Ecobike – ten wrocławski producent skupił się na rowerach elektrycznych. W ich ofercie znajdziemy elektyczne górale, trekkingi i mieszczuchy, a także składaki.

Embassy – warszawska firma produkująca oryginalne w formie rowery miejskie i dziecięce biegówki.

Folta – firma z Malborka. W swojej ofercie mają rowery miejskie, crossowe, trekkingowe i szosowe.

Fuzlu – producent z Tomaszowa Mazowieckiego, robiący rowery miejskie oraz dziecięce.

Geobike – producent ze Szczecina. Produkują różne modele rowerów elektrycznych.

Goldie&Oldie – producent stylowych (i stalowych) rowerów z Warty. Charakterystyczne w niektórych modelach są drewniane kierownice oraz błotniki.

Goodman – rodzinna firma z Andrychowa. W swojej ofercie mają rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i młodzieżowe.

Impuls – rowery elektryczne z Dziekanowa Małego spod Warszawy.

Indiana – marka stworzona przez spółkę TERG, właściciela sklepów Media Expert, Electro.pl oraz Avans. Część rowerów jest (była?) produkowana w Polsce, w fabryce Krossa – ale nie wiem czy nadal się tak dzieje.

Kokkedal – producent z Poznania. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie oraz beach cruisery.

Konwa Bike – firmę prowadzi zawodnik MTB Marek Konwa. Można u niego poskładać rower górski z wybranych elementów bądź kupić samą ramę (także przełajową/grawel). Sklepowi internetowemu brakuje kilku funkcjonalności (chociażby podanych cen przy poszczególnych produktach), ale za to, jestem pewny, że otrzymamy profesjonalne wsparcie i podpowiedzi, przy zamawianiu roweru.

Kozzak – marka z miejscowości Kozaki w woj. lubelskim. Firma ma w swojej ofercie ramy rowerowe i różne części sygnowane logiem Kozzak. Składają także rowery pod klienta na swoich ramach, o czym za bardzo nie chwalą się na stronie, ale pokazują swoje projekty na Facebooku. Mogliby częściej informować o cenach tych rowerów, zamiast się z tym kryć :)

Kross S.A. – jeden z dwóch (razem z Rometem) największych producentów rowerów w Polsce. Posiadają swoją montownię w Przasnyszu, skąd wyjeżdżają różne typy rowerów, nie tylko górskie, urban i trekkingowe, ale także szosowe, fitnessowe, grawelowe czy triathlonowe.

Le Grand – marka stworzona przez Krossa, produkuje i sprzedaje rowery miejskie.

Loca Bikes – manufaktura rowerowa z Wrocławia. W swojej ofercie mają rowery typu ostre koło/single speed oraz stylowe rowery miejskie. Są otwarci na dostosowanie roweru pod indywidualne oczekiwania klientów.

Majdller  rodzinna firma z Wielunia, założona przez Jana Majchrowskiego. Od 2004 roku produkują rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i dziecięce pod marką Majdller.

Maxim – rowery produkowane przez firmę Zasada Bikes z Wielunia, którą prowadzi Jan Zasada. W swoim portfolio posiadają rowery miejskie, crossowe, górskie oraz elektryczne. Bardzo ciekawy jest fakt, że część napędów elektrycznych oparta jest na ich autorskim pomyśle, wspartym przez naukowców z Politechniki Łódzkiej. Także baterie są produkowane w Polsce.

Mexller – producent rowerów z Częstochowy. Skupiają się głównie na rowerach miejskich i dziecięcych.

Monteria – za tą marką stoi spółka Zipp Skutery, zarządzana od 2004 do 2007 roku przez Krossa. Obecnie w spółce działa m.in. Wiesław Grzyb, czyli prezes spółki Arkus&Romet :) Monteria skupia się głównie na rowerach górskich, ale w swojej ofercie ma także rowery trekkingowe, crossowe, miejskie i dziecięce.

Northtec – od 2007 roku firma Artex z Czechowic-Dziedzic produkuje rowery marki Northtec. Mają bardzo fajną politykę, jeżeli chodzi o wyposażanie rowerów – w większości modeli unikają czegoś takiego jak „mit tylnej przerzutki„, o którym opowiadałem w jednym z odcinków na YouTube. Jeżeli w nazwie roweru jest XT, to faktycznie rower ma sporą część osprzętu Shimano XT, a nie tylko tylną przerzutkę. W ich ofercie oprócz rowerów górskich, znajdziemy także trekkingi, crossy, rowery szosowe, miejskie i dziecięce.

NS Bikes – marka ta jest znana na całym świecie. W środowisku zjazdowców, streetowców i dirtowców uznawana jest za kultową. A stoi za nią… Szymon Kobyliński wraz z żoną Anną, którzy prowadzą w Gdańsku firmę 7Anna. Wszystkie projekty rowerów, a także części i akcesoria są projektowane w Polsce, przez specjalny zespół.

Octane One – kolejna marka od gdańskiej firmy 7Anna. Octane One oprócz ram rowerowych, oferuje także gotowe modele grawelowe, urban, dirt oraz ścieżkowce.

Onilus – siedlecka firma, która oferuje przystępne cenowo rowery miejskie, trekkingowe, crossowe i dziecięce.

Plumbike – warszawski producent rowerów miejskich i typu beach cruiser. Świetną sprawą jest możliwość skonfigurowania kolorystyki każdego z modeli pod siebie. Możemy wybrać kolor w zasadzie wszystkich elementów w rowerze.

Qark – producent rowerów z Gniewa, sprzedają rowery górskie oraz miejskie/urban. Na stronie widnieje informacja o przygotowywaniu rowerów pod zamówienie klienta, niestety brak na ten temat szczegółowej informacji. W sieci znajdziecie ich także na Allegro i Facebooku, gdzie jest więcej zdjęć. Aha, szukając tej firmy w Google, zwróćcie uwagę, że nie nazywa się ona Quark, a Qark (bez ‚u’).

Rayon – rowery tej marki (a także marki Extero) produkuje firma Showa Industrial z Poznania. W ofercie mają rowery górskie, crossowe, miejskie, trekkingowe i dziecięce.

Romet – marka wspominana przez wiele osób z sentymentem. W swojej ofercie Romet trzyma nadal model Wigry oraz Jubilat, na którym jeździł chyba każdy, kto urodził się przez 1990 rokiem :) Pozostałymi modelami Romet odcina się od PRL-owskich czasów, oferując rowery górskie, szosowe, grawelowe, trekkingowe i miejskie.

Rondo – kolejna marka rowerów, przygotowana przez firmę 7Anna. Rondo w swojej ofercie posiada rower typu urban, rowery grawelowe oraz aerodynamiczne szosy (do których da się założyć koła 27,5 cala z szerszymi oponami).

RoyalBi – toruńska firma, zajmująca się składaniem rowerów z ramą typu beach cruiser. Oprócz zakupu gotowego roweru, jest także możliwość zaprojektowania własnej kolorystyki.

Saveno – polska marka z Warszawy, która produkuje rowery na terenie Unii Europejskiej. W swojej ofercie, oprócz tradycyjnych rowerów, mają także elektryczne modele.

Spartacus – pochodzą ze Straszęcina, w ofercie mają rowery górskie, trekkingowe, miejskie i crossowe.

Storm – tajemniczy producent z miejscowości Muchy pod Kaliszem. Dlaczego tajemniczy? Na swojej stronie nie chwalą się, skąd są, ani kto jest właścicielem firmy (wiadomo tylko, że to pan Adam). W swojej ofercie mają rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Tabou – nowy producent (firma powstała w 2018) rowerów ze Szczytna. W swojej ofercie mają rowery crossowe, górskie, trekkingowe, BMX-y, młodzieżowe oraz dziecięce.

Trans Rower – produkują rowery pod takimi markami jak Kands, Lazaro, Laguna. Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, ponieważ są one w wielu przypadkach bardzo do siebie podobne. Chyba lepiej na początku zbudować świadomość jednej marki. Swego czasu niektóre ich modele były określane mianem „króla Allegro”, dzięki bardzo dobremu stosunkowi jakości do ceny. Dziś na tym rynku zrobiło się trochę tłoczniej :) Oferują rowery górskie, trekkingowe, crossowe i miejskie.

Turbo – rowery częstochowskiej firmy Artpol, produkującej je od 1986 roku. Oferują głównie rowery dziecięce i młodzieżowe, a także trójkołowe rowery rehabilitacyjne.

Unibike – producent z Bydgoszczy, który działa od 1990 roku. W ich ofercie znajdziemy rowery górskie, crossowe, trekkingowe, miejskie i dziecięce. Podobają mi się ich rowery – mają w wielu przypadkach bardzo fajnie dobrany osprzęt.

Vellberg – marka rowerów powstała w Dębicy. W swojej ofercie posiadają modele trekkingowe, crossowe oraz miejskie.

Zeger – producent rowerów z Pajęczna. W swojej ofercie mają rowery miejskie oraz dziecięce.

Zumbi – myślenicka firma, założona przez entuzjastę rowerów zjazdowych, Pawła Matuszyńskiego. Ramy do oferowanych rowerów (ścieżkowce, enduro i downhill) są produkowane w Polsce.

Polscy producenci rowerów
fot. John Loo

Rowery „nietypowe”

AT Instytut – łódzki producent riksz, rowerów towarowych, rowerów do przewozu niepełnosprawnych, a także typu beer bike.

Carbon Bike – firma z miejscowości Skierdy pod Warszawą. Produkują rowery typu hand bike (napęd ręczny) oraz trój- i czterokołowe. W swojej ofercie posiadają modele dla dzieci, dla początkujących, a także profesjonalne maszyny do ścigania się.

Dekers – producent z Paradyża. Specjalizuje się w trójkołowych rowerach poziomych, także dopasowywanych pod potrzeby klienta.

FlexiCargoBike – swoją siedzibę mają w Ząbkach. Zajmują się produkcją rowerów towarowych (cargo bikes) i riksz.

Kamrad – producent rowerów trójkołowych z Kuźni Raciborskiej.

Manufaktura Rowerowa – krakowska firma zajmująca się produkcją rowerów towarowych.

MaxPro – rodzinna firma z Wałbrzycha, specjalizująca się w obróbce skrawaniem CNC. Na polskiej stronie wspominają o rowerach tylko w jednym miejscu i zaznaczają, że 100% produkcji idzie na eksport. A wytwarzają riksze oraz rowery typu cargo, o czym można przeczytać na anglojęzycznej witrynie internetowej.

Rowery Nietypowe TROP – ta firma ze Staniszewa zajmuje się, jak sama nazwa wskazuje, produkcją rowerów nietypowych. Są skrojone pod potrzeby kupujących, w dużej mierze osób niepełnosprawnych. Trop produkuje także tandemy, riksze, rowery poziome, transportowe i wiele, wiele innych.

Rowery Jasid – ten lubelski producent skupia się na produkcji tandemów, także składanych, nietypowych i z napędem elektrycznym.

Sport On – firmę założył Jarosław Rola z Bukowca. Prawie 10 lat temu stracił obie nogi w wypadku. Nie przeszkodziło mu to w dalszym realizowaniu sportowej pasji. Najpierw przygotował dla siebie wyczynowy rower górski, napędzany ręcznie (hand bike), którym wjechał m.in. na Śnieżkę i Kilimandżaro. Później swoje doświadczenie przekuł w firmę, która produkuje dziś rowery ręczne: górskie i szosowe.

Tolek – firma produkuje w Choceniu rehabilitacyjne rowery trójkołowe, także elektryczne. W swojej ofercie posiada akcesoria, dzięki którym można dopasować rower do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Velogic – producent rowerów poziomych z Oławy. Obecnie w ofercie posiadają rower na kołach 20″, wyposażony w hamulce tarczowe i z możliwością założenia bagażnika.

 

Manufaktury rowerowe produkujące na zamówienie

Antymateria – warszawska firma, projektująca i montująca swoje customowe rowery na miejscu. Specjalizują się w rowerach szosowych, przełajowych i ostrych kołach.

Bikes With Benefits – producent fatbike’ów ze śląskiego Knurowa. Adrian Badura przygotowuje rowery pod zamówienie klienta, co ciekawe może przygotować wzmocnioną wersję dla osób ważących nawet 200 kilogramów.

Bio Bike – firma posiadająca zakład produkcyjny w Chełmży pod Toruniem. Zajmują się budową ram i rowerów szosowych, triathlonowych, tandemów oraz typu handbike.

City Surfer – Aleksander Kubiak z Łodzi, założyciel firmy, zajmuje się produkcją ram rowerowych. Ale także składa całe rowery według projektu ustalonego z kupującym. Różne projekty można obejrzeć na Facebooku firmy.

Comprehensive Design – firma produkuje rowery customowe, dopasowane w najdrobniejszym szczególe do wizji kupującego. Firmę w Białymstoku prowadzi Adrian Łucejko.

FBN Customs – producent z Rawy Mazowieckiej. Firmę prowadzi Fabian Skoneczny, przygotowujący customowe ramy rowerowe i całe rowery.

Fera Bikes – manufaktura rowerowa z podwarszawskiego Józefowa. Oferują rowery miejskie, ostre koła i inne, mniej typowe modele. Istnienie możliwość złożenia roweru pod własne wymagania, także z bambusową ramą.

Hultaj – wrocławska manufaktura tworząca rowery na indywidualne zamówienie – projektują ramę, spawają, malują i składają rower pod klienta.

Kahaki – firma z Krakowa, zajmująca się produkcją customowych rowerów typu cruiser.

Karamba Bikes – rzeszowska manufaktura, przygotowująca ramy (i całe rowery) pod konkretne zamówienie. Geometria ramy jest ustalana wspólnie z przyszłym użytkownikiem (może zostać przeprowadzona sesja bike fittingu), a sama rama wykonywana jest ze stali od Columbusa.

JAAN Bikes – firma prowadzona przez Jana Antkowiaka, byłego kolarza przełajowego, obecnie trenera. Buduje on wyścigowe rowery szosowe oraz górskie (na swoich karbonowych ramach), na dowolnie wybranym osprzęcie.

Lopato Bike – manufaktura rowerowa z Łodzi – przygotowują na zamówienie rowery typu single-speed.

Mad Bicycles – rowery na zamówienie, od zera projektuje i wytwarza Adam Zdanowicz z Białegostoku.

Kajak Custom – za firmą stoi Kamil Uścieński z Wrocławia. Produkuje ramy na indywidualne zamówienie oraz składa całe rowery. Wszystko skrojone idealnie pod potrzeby kupującego.

Kamilos Kuztom Kreationz – tę firmę prowadzi Kamil Stysiak i działa w… (co za niespodzianka) Białymstoku :) Białystok wyrósł na stolicę polskich rowerów customowych.

Tilia Bike – te stylowe rowery z drewnianą ramą, powstają pod okiem warszawiaka, Pawła Szymońskiego

 

Firmy zagraniczne, które montują rowery w Polsce

EcoRide – rowery elektryczne produkowane przez szwedzką spółkę Pronordic Group w Pruszczu Gdańskim.

Ideal Europe – międzynarodowa firma składająca rowery w Kutnie. Składają m.in. rowery górskie, szosowe i trekkingowe.

Merida – ten producent, pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich.

Skilled Bike – firma z włoskim właścicielem, ale swoją siedzibę ma w Podegrodziu/Olszance. Produkują rowery pod marką SKL – górskie, miejskie i crossowe.

Sprick – zakład produkcji rowerów w Świebodzinie. Spółka z niemieckim kapitałem jest zarejestrowana w Polsce i daje pracę naszym pracownikom. Składają ponad 300 tysięcy rowerów rocznie pod różnymi markami. Specjalizują się w rowerach miejskich i trekkingowych.

 

Niedługo przygotuję jeszcze listę firm, które produkują w Polsce ramy rowerowe.

174 komentarze

      • Orłowski frames na rynku od 30 lat buduje ramy rowerowe szosowe, torowe,single speed stalowe oraz aluminiowe. Zapraszam na facebooka po wpisaniu orlowskiframes. Konfiguracja standarów setów dowolna pod zamówienie klienta od podstawowych mufowych ram po skomplikowane kształty stykowe lutowane lub spawane. Dużym atutem ram jest wykonanie złączy bez widocznych połączeń w postaci widocznych spoin lub lutowin.

  • Cześć,
    Kapitalna robota!
    Ciekaw jestem, czy w trakcie swoich poszukiwań natrafiłeś na polskich producentów rowerów treningowych.

    Pozdrawiam.

  • Witam. Czy ktoś kojarzy rower Serious eight ball 27.5 ? Proszę o info gdzie jest produkowany i ewentualnie opinie jeśli ktoś ma lub miał ten rower. Z góry dziękuję. Pozdrawiam

    • Cześć, Seriuos to zdaje się marka własna sklepu Bikester. Tak jak np. PlanetX robi rowery OnOne. Zakładam, że Serious’y przyjeżdżają gotowe z Chin, albo są montowane przez podwykonawcę gdzieś już w Europie. A ze specyfikacji wygląda mi to na zwykły rower za półtora tysiaka, od którego trudno oczekiwać, aby miał wybitne parametry. Ot rower do jazdy po bliższej i dalszej okolicy. Spokojnie kupisz podobnego Kandsa/Lazaro w Polsce.

  • Mad bikes to jakościowe dno, nie polecam mój znajomy w 2013 zamówił tam 4 identyczne rowery i wszystkie wróciły do poprawki, złoto malowane sprayem,a ramy stalowe topornie pospawane, designu nie oceniam bo co kto lubi.ergonomia jazdy tragiczna.

  • Nie wiem, czy to się mieści w konwencji, ale wałbrzyska firma MaxPro jest europejskim nr 1 w produkcji riksz i rowerów cargo. Niestety – cała produkcja idzie na eksport.

    • Hej! Marka KOZZAK z miejscowości Kozaki k/ Biłgoraja (lubelskie). Właścicielem marki jest wielki pasjonata kolarstwa szosowego i przełajowego – nosi nazwisko Kozak i Jest właścicielem gospodarstwa pasiecznego produkującego miody oraz grupy kolarskiej „Miód kozacki”. Ale bardzo droga marka. Raczej górna półka amatorska lub po prostu zawodowa. Miody ma zdecydowanie tańsze ;-)

  • My mamy Saveno. Mieliśmy do wyboru kilka trkeningów w cenie do 1500zł ale wybraliśmy właśnie te bo są polskie. ,5 lat i spisują się świetnie. Właśnie wróciliśmy z suwalszczyzny.

  • Hej, jest jeszcze polski producent Kamrad. Robią rowery trójkołowe, dedykowane osobom starszym i niepełnosprawnym :)

  • Nie polecam rowerów DALLAS BIKE . Bardzo niska jakość wykonania i brak przyjemności z jazdy… warto klupić innej marki… pozdrawiam.

  • Witam Panie Łukaszu.
    To bardzo ciekawa i obszerna lista, mam pytanie : którą z tych firm poleciłby Pan, która produkuje (skręcając części) rowery dobrej jakości, sprawdzone, porządne itd. ? Niemożliwe jest, aby wszystkie były takie same pod względem jakości rowerów. Czytałam Pana rankingi i wiem, że jedna firma może produkować dobry model i gorszy ale jednak marka też jest chyba ważna. Pozdr

    • Cześć,
      najlepiej samemu wybrać się na wycieczkę po sklepach, aby ocenić jakość wykonania rowerów. Oczywiście nie ma sensu liczyć na to, że rowery za np. 1000 złotych będą dopieszczone w każdym calu, bo tak nie będzie. Natomiast już przy rowerach za kilka tysięcy złotych, od każdego producenta wymagałbym pewnego minimum staranności.

  • DAWSTAR , podobno firma polska , rowery tej firmy są w Media Expert , z neta Unity , Pin Up Girl . Pozdrawiam!

  • Czy wiedzą Państwo co się stało z firmą Creon? Zakupilem rower w 2016 roku a teraz nie mogę znaleźć żadnych informacji i nowych rowerów. Pozdrawiam.

  • Stormy są skręcane w Polsce, właśnie w Muchach, zalali rynek. Charakterstyka: bardzo dobra cena, momentami niezłe podzespoły względem tej ceny, ciekawe ramy, słaby montaż (pochodna obniżania kosztów produkcji i odpuszczania kontroli jakości). Burghardt nie wiem czy jeszcze dyszy (lepszy montaż ale gorsze podzespoły, chyba nieco słabszy wygląd i wyższa cena – Storm ich zjada/zjadł), Maxim i Majdller obrywają, to samo Zeger i Enigma (obie z Pajęczna). Enigmę (rowery marki Bros) można dopisać, 15 lat temu robili dość sensowne rowery budżetowe, obecnie klepią tanio i byle jak w skali regionu.

    Majdller jeszcze rok temu klepał niektóre rowerki Indiana dla Media Expert – to wyjaśnia wątpliwości czy Kross robi wszystkie – na pewno nie.

  • Co się stało z marką Creon? Strona internetowa creon.bike nie działa i nigdzie nie można znaleźć żadnych informacji?

    • Witam wszystkich. Chciałby wyjaśnić jedną sprawę firma Romet-Arkus nie produkuje nie produkowała i pewnie nigdy nic nie wyprodukuje! Jest to Chińczyk z krwi i kości! Wszystko co sprzedają jest Chińską tandetą! Jedyne czym się ta firma zajmuje to ściąganie (wymoderowano) i zalewaniem tym (wymoderowano) rynku i wmawianie ludziom że to jest polskie! Wszystko przychodzi gotowe w kartonach a pseudo Romet to tylko skręca! Są to gotowe chińskie rowery motorowery i motocykle, wiem co mówię woziłem to lata. Przychodzi to rozkręcone nie po to żeby w Polsce ktoś to skrecil, a tylko dlatego że niezmontowanych wchodzi więcej do kontenera morskiego!!!! Pozdrawiam.

    • Ich strona internetowa nie działa, a na Facebooku ostatni post jest z 2015 roku, ofert sprzedaży ich rowerów też już za wiele nie ma. Raczej pod tą marką rowery nie są już produkowane.

    • Trzymam kciuki za rozwój oferty, na razie mają w niej cztery rowery dziecięce i nic więcej. Zastanawia mnie też, czy jest to rzeczywiście polska firma, skoro nawet na swojej stronie podają maila kontaktowego w domenie skymaster.de
      Dam im trochę czasu na rozwinięcie skrzydeł i zobaczymy.

  • Witam!
    Firma „Storm” ponoć 100% polska produkcja, ciekawe czy na pewno? Karbon podobno nie istnieje.

    • W Google nie ma na ten temat żadnej informacji. Więc pewnie są produkowane na zlecenie, w jakiejś montowni, gdzie przykleja się tylko odpowiednią naklejkę. Albo przypływają gotowe z Chin.

      • Produkowane są w Polsce. Właściciele stworzyli własną markę rowerów. Firma Adam Adam Ziętek z wielkopolski.

  • Dwa trzy lata temu kupiłem Spartakusa był tańszy od Kands i Lazaro osprzęt podobny do tego drugiego po rozpakowaniu okazało się że koła mają napisy Kands? pewnie fabryka w chinach się pomyliła.

    • Te firmy, mimo, że proszą, aby ich ze sobą nie łączyć, to jednak mają siedziby dość blisko siebie i ewidentnie ze sobą współpracują w jakimś zakresie.

  • Jestem miłośnikiem rowerów które potraktowałeś troszkę zdawkowo,a mianowicie
    chodzi mi o rowery ;poziome ;cargo ;flevo ;i „nietypowe”.Dział tych rowerów W Polsce zaczyna się rozrastać i bardzo by się przydało zestawienie producentów w
    tym kierunku.A prywatnie zachęcam do sprawdzenia walorów użytkowych poziomek.

  • Hej, warto wspomnieć o niewielkim producencie z Warszawy – Antymateria https://antymateria.com/
    Chłopaki proponują ciekawe rozwiązania w kategoriach miasto, szosa i gravel (nazwany na ich stronie przełajem). Ciekaw jestem waszej opinii!

  • Dzięki za zestawienie!
    Szukam co prawda ramy klasycznej do holendra ale fajnie było przeczytać to zestawienie.

    • Hej, a nie wiesz czy mają jakąś stronę internetową? Albo jak nazywa się ten producent (nie marka rowerów)?

    • Lazaro to nie firma, a marka rowerów, stworzona przez firmę Trans Rower. I znalazła się w moim zestawieniu.

  • Zna ktoś może markę Storm? Dziś sprzedawca rowerów reklamował tą firmę jako polskiego producenta. Chciałem kupić rower miejski dla zony, model Dublin; Szukałem w powyższym zestawieniu i skoro nie znalazłem wśród tylu firm to zaczynam podejrzewać że to może chinszczyzna?

    • Obstawiam, że to rowery robione przez jakąś dużą fabrykę, w której markuje się rower tak jak sobie tego życzy zamawiający.

      • Ten producent robił rowery dla innych producentów. Postanowili utworzyć własną markę i teraz robią rowery dla siebie. Rzeczywiście jest to polski producent. Projektują rower od podstaw. Niestety, mało informacji w internecie, ale warto się zainteresować.

  • Z Fera Bikes rok temu zdarzyło mi się wygrać w jakimś konkursie ten model: http://fera-bikes.com/wp-content/uploads/2015/03/EG0A1144.jpg i muszę przyznać, że choć miejski rower to nie jest mój celownik, jeździ się na nim rewelacyjnie. Oczywiście mówimy o jeździe rekreacyjnej, bez napinki, na spacery. Manewrowanie pewne i powtarzalne, a choć tylko trzy biegi w piaście (Nexus), to jest wystarczające nawet na podjazdy pod ulicę o nachyleniu 10%. Całkiem przyzwoita robota, ten rowerek.

    • Octane One produkuje ramy i części rowerowe. Nie mają w ofercie gotowych rowerów. Ale zgadza się, to polska marka, odpowiada za nią firmą 7Anna, czyli Ci sami ludzie co w przypadku NS Bikes i Creme Cycles.

      • Ależ oczywiście, że produkują całe rowery! Chociażby dość popularny gravel „Octane One Gridd” (którego jestem szczęśliwym posiadaczem), czy hardtail „Octane One Prone” (na który aktualnie czekam :) ), ale mają w asortymencie więcej pełnych modeli.

  • Bardzo dużo tych firm, całkiem spora konkurencja, wzajemnie je zarzynająca. Fajnie byłoby, gdyby zebrały się do kupy w luźne konsorcjum i wspólnie produkowały chociaż jeden nowatorski model. Wysłałem im ofertę współpracy na bazie mojego know – how. A może coś Pan doradzi. Dziękuję za artykuł i świetną listę.

    • Nowatorstwo wymaga odwagi/ ryzyka. Duże firmy wcale nie są nastawione na ryzyko-odwagę tylko na pewne trzepanie kasy i amortyzację księgową zakupionych maszyn. Wolny rynek to urabianie ludzi pod swoje aktualne możliwości. Jak firmy nie stać na R&D (Research & Development) – czyli mówiąc po polsku Badania i Rozwój – to trzepie się kasę i tłoczy się TYLKO TO co wychodzi najtaniej, to co robi się najpewniej.

      Prawdziwie nowatorski model roweru mogą wypuścić tylko wschodzące firmy, niezwiązane akcjonariuszami, niezwiązane księgowymi, niezwiązane dotychczasowymi liniami produkcyjnymi/ maszynami.

      • „Duże firmy (…) są nastawione na (…) pewne trzepanie kasy.”

        No to odkryłeś :) Za dużymi firmami stoją często duzi inwestorzy, którzy chcą zwrotu, a nie spełniania kaprysów promila osób. Większość osób nie potrzebuje wynalazków i cudów, chcą mieć dobry środek komunikacyjno-rekreacyjny i tyle.

        Ale… jak się spojrzy na rynek, to wielu dużych producentów ma (lub miało) w swojej ofercie ciekawe rozwiązania. Niektóre z nich zostają na dłużej, niektóre bardzo szybko znikają z rynku. Tylko duża firma może sobie na to pozwolić. Te małe, które często mają rewolucyjne pomysły, których nikt nie potrzebuje – szybko znikają z rynku. Brak kasy na marketing? Nie, zwykle to po prostu pomysły, które nie mają szans na to, aby sprzedały się „same”. W dzisiejszych czasach wystarczy wejść na platformę typu Kickstarter, aby skonfrontować swój pomysł z rzeczywistością.

        • Gdyby Steve Jobs nie miał odwagi to nie mielibyśmy dziś dostępu do smartfona, smartfon byłby wyrobem luksusowym/ ekscentrycznym, „wynalazkiem i cudem dla nielicznych” za bardzo grube pieniądze.

          Odważnych ludzi/ prawdziwych wynalazków (a nie zmian kosmetycznych) trzeba w świecie rowerowym. Odetchnąć trochę można jadąc na targi SPEZI w Germersheim. Inwestorzy – to nazwa wysoce myląca. To są zaciągający ręczny hamulec … księgowi którzy podliczają kasę, a zdolności podejmowania ryzyka mają tyle co kot napłakał.

          Wspomaganie silnikiem elektrycznym wniosło jakiś powiew świeżości do rowerów – chwała Bogu że prawo polskie nadążyło za tym wynalazkiem. Pionierem wspomagania silnikiem elektrycznym w rowerach była firma Yamaha – w 1993 roku Yamaha wypuściła pierwszy model roweru wspomagany GDY NIE BYŁO JESZCZE STOSOWNYCH PRZEPISÓW:

          Shimano próbuje np. wdrażać elektroniczną zmianę biegów. Testowałem Cyber Nexusa (lata temu, jeszcze przed grupą Di2) i to jest duża innowacja. Najlepsze było to że dało się ustawić automat i zmiana biegów dokonywała się bez dotykania manetki.

          Producenci „gotowych” rowerów to w 99% składacze części. Jak czegoś nie ma to nic nie wykombinują i są uzależnieni od pod-dostawców (brak własnych wydziałów Badawczo & Rozwojowych).

          https://uploads.disquscdn.com/images/b0a4f5cd17a8a2b14178b084ae420df7b5fb67fbc47039543cecbbfab5a32357.jpg

    • Almot jest dystrybutorem rowerów Electra, a nie ich producentem. Electra to kultowa, amerykańska marka.

  • Hej.
    Jeszcze jest firma BioBike z Torunia. Robią rowery na zamówienie na swoich (spawanych na miarę) ramach lub innych.

  • Witam nie wiem czy ktoś już wspominał o takich firmach jak goetze – śrem . Storm – Adam Ziętek Czajków . Oraz firma Rayon z pod Poznania .

  • Witam, świetny artykuł. Dodałbym markę Goodman z Andrychowa. Dobre rowery, moja dziewczyna posiada ich rower i jest wykonany naprawdę dobrze.

  • Fajnie by było w takim zestawieniu mieć informację, gdzie dana marka produkuje swoje rowery. Choć wiem, to nie proste…

    • Takich informacji nie znajdziesz na stronach internetowych producentów. A znalezienie ich na własną rękę jest zazwyczaj niemożliwe.

  • Jest jeszcze taka manufakturka (?) Omen-Racing Frames …
    Kumpel z podstawówki bawi się w projektowanie i produkcję ram … dawno z nim nie rozmawiałem ale czasem podejrzę na FB co tam słychać.
    Nie wiem jakie rozmiary komercyjne ma ta działalność ale pozwolę sobie podlinkować :

    https://pl-pl.facebook.com/omenracingbikes/

    Pozdrawiam

  • Jeszcze brakuje mi rowerów Tander. Wydaje mi się, że produkuje je Trans-Rower, niestety nie mogę znaleźć oficjalnych info o producencie marki, a są bliźniaczo podobne do Kands i też swego czasu były głównie na Alle… . Może ktoś wie coś więcej?

    • Z takimi markami mam największy problem. Nie mogę znaleźć informacji kto je robi. Być może to jest osobna marka Trans-Roweru, a może robi je ktoś jeszcze. Kiedyś myślałem, że oni robią rowery Spartacus, ale okazało się, że produkuje je Infinity Bike.

      Tandery równie dobrze może składać dla kogoś np. Sprick…

  • Kands to była swego czasu (lata 90.) marka znana na tyle, żeby się ugruntować. Niestety coś poszło nie tak. ;-)

    • KANDS to legenda? Ich podstawowy „rower górski” ważył 18 kg (zero zawieszenia) i był rzepą: słabe obręcze, szybko wyginająca się tylna oś koła, beznadziejne (słabe) hamulce. Rower tylko z nazwy był górski i nie nadawał się do żadnej jazdy w terenie, najwyżej po drogach polnych czy po miękkim runie leśnym. Takimi rowerami można tylko zniechęcić do jazdy.

      • Wiesz, wtedy dobry (zagraniczny) rower typu Giant kosztował sporo jak na możliwości przeciętnego polskiego klienta. Kands to była marka robiąca rowery na nową modłę (Romet próbował gonić trendy, ale z różnym skutkiem) i chociaż nie szło im dobrze, to raczej odnieśli jakiś tam sukces jako marka.
        Nie znam wszystkich możliwych mankamentów Kandsa ale coś musi być w tym, co piszesz: mój miał wymieniony cały osprzęt (część z powodów technicznych, cześć po prostu estetycznych, bo taki miałem gust). Koledze wygięła się rama ale stwierdzono, że jest za ciężki (prawie 2 m wzrostu, koszykarz).
        Mój Kands z serii 10.5 (pierwszej) miał ramę CroMo (wtedy strasznie reklamowaną i mającą zwolenników bo wchodziły i aluminiowe) ale dość lekką (obecny aluminiowy rower trekkingowy waży tylko kilo-dwa mniej, choć fakt, nie jest najlżejszy na rynku). Dwa lata temu (po 18 latach służby) sprzedałem go za bodajże 300 złotych. A kupiłem za 600. ;-)

        • Nie chodzi o kasę ale o możliwości rozbudowy. Dziś jeżdżę na ciężkim stalowym rowerze po wielu modyfikacjach:
          – wspawane uchwyty pod hamulce tarczowe,
          – wymiana rury sterowej na bezgwintową (hamulec tarczowy szybko zniszczył gwintowaną nakrętkę sterów)
          – porządne piasty
          – wytrzymałe obręcze
          Nie jest to rower marki KANDS.

          KANDS nie nadawał się do żadnych większych modyfikacji. Mógłbym np. wsadzić lepsze obręcze i lepsze hamulce w tego złoma ale … tylne widełki ramy KANDS były tak miękkie że w zakręcie tył roweru mocno ujeżdżał i rower nie prowadził się pewnie. Widelec przedni można wymienić ale tylnych widełek już nie wymienisz.

          Większość rowerów jest robionych na jedną modłę i nie ma żadnego zapasu na rozwój. Romet zatrzymał się w rozwoju. Tylko małpują. Szukam dziś 3-kołowego porządnego roweru transportowego i Romet nie ma takiego w ofercie. Moda na rowery górskie jest manią i ma cechy choroby, przecież mało kto mieszka w Górach Stołowych. A jazda do sklepu (na zakupy) czy turystycznie po asfalcie nie wymaga stosowania „roweru górskiego”.

          • Nie miałem w swoim Kandsie takich problemów, więc się nie odniosę. Do moich zastosowań (rower miejsko-wiejski, w sumie trekking zrobiony na bazie – modnego wtedy – górskiego) wystarczył i gdyby nie to, że był pod koła 26″ (a ja potrzebuję 28-9) to pewnie wsadziłbym porządny osprzęt i już.
            Co do mody na rowery górskie, to chyba teraz jest bardziej na szosowe i te ładne, z koszyczkiem. ;-)
            A bardziej dziwi mnie moda (a raczej snobizm) na fatbike.

          • Z początku myślałem że fat-bike to tylko moda… Ale zastosowań jest sporo. Jak są np. krawężniki na ścieżkach rowerowych i nie podniesiesz tyłka na zwykłej oponie to:
            a) dobijesz obręczą dętkę, przebijesz dętkę (tzw. „snake-bite”)
            b) uszkodzisz obręcz
            Moim zdaniem jazda w mieście, po asfalcie nie powinna wymagać od rowerzysty „tańczenia”. Tańczyć rowerem można w terenie albo uprawiając trial. Ścieżki rowerowe nie powinny mieć krawężników tylko płynne najazdy. Serwisy rowerowe z usługą centrowania kół tylko zacierają ręce. Moim zdaniem do jazdy w „ostro-krawężnikowych” warunkach fat-bike ma sens.

            Kocie łby są denerwujące na zwykłych oponach, cały rower drży. Szeroka i pojemna opona kocie łby amortyzuje.

            Ja od lat jeżdżę na sztywniaku i nie chcę ramy z amortyzatorami (serwis, podatność na uszkodzenia). Szerokie i wysokie opony są ciekawym kompromisem gdy chodzi o amortyzację.

            Fat-bike ma też wiele innych zastosowań: rowery transportowe (trójkołowce albo rowery 2-kołowe ze skrzynią) są świetne z takimi oponami bo jak założysz kupę ciężaru to opona nie dobija do obręczy i masz wciąż zapas amortyzacji powietrznej w oponie.

            W błocie łatwiej z takimi oponami przejedziesz:
            https://youtu.be/tBP6UThH3bA?t=1m15s

          • Kands jest produkowany w calości w Polsce? Widzialem w sklepie w Estonii:)

          • Proszę dokładniej dopytać Pana Łukasza Przechodzenia (twórcy artykułu o producentach), Pan Łukasz twierdzi Kands jest produkowany w Polsce:

            „Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na
            poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i
            Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower.”

          • Jeżeli już to składany :) I w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, aby szły także na eksport.

  • Widać, że włożyłeś w ten wpis sporo pracy. Ja znałem raptem tylko kilka z wymienionych tutaj firm :).

    • Nie bardzo wiem, czego nie rozumiesz w zdaniu „ten producent, pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich”.

      Na końcu wpisu wydzieliłem firmy, które nie są za bardzo polskie, ale produkują w Polsce, dając pracę tutaj.

  • razem z bratem dziękujemy za uwzględnienie Kosyniera. Oczywiście na dzień dzisiejszy aspirujemy do szanownego grona producentów, ale mamy nadzieję, że już w przyszłym roku zasłużymy na to miano.

  • Brakuje mi dwóch marek:
    Asante Bamboo Bike – wyjatkowe rowery produkowane w Afryce, na ramie bambusowej
    Polka Bike – bardzo proste rower, początkowo ostre koło, ale w tej chwili też standardowy wolnobieg
    Obaj producenci z Wawy. W obu przypadkach założyciele to bardzo młodzi, mega pozytywni ludzie :D

    edit:
    Polka Bike (nie BIkes :) ) jednak jest w zestawieniu. Wspomnij o Asante – mega ciekawe rowery.

  • Jest też, a może dopiero będzie rower „Kosynier”, który ma być wytwarzany przez „Kosynier Manufacture Buk”, w Buku k/Poznania. Dwóch braci Michał i Marcin Bielawscy skonstruowało pierwsze prototypy (widziałem rok temu, wyglądają bardzo dobrze) i z tego co wiem to za jakiś czas mają ruszyć z produkcją. Produkcja będzie na małą skalę i w zasadzie będzie to ręczna robota, rowery mają być również wyposażane w silniki elektryczne.
    Wspominam o tym na zasadzie ciekawostki, bo to będą bardzo niszowe rowery w których walory estetyczne będą przeważały nad użytkowymi. Cena też będzie raczej wysoka jak na polskie warunki.

      • Tak, ale skoro w Polsce nie jest obowiązkowa znajomość angielskiego, to jak to wymawiać/pisać? Skoro angielski computer to po polsku komputer, to może winno być kastomowe lub kustomowe? Nie ma bowiem takiej siły, aby zmusiła polskojęzycznego do wymawiania „c” jak „k” w polskim słowie. Zresztą któraś z polskich firm ma w nazwie…:)

        • Jak tylko to słowo zostanie spolszczone, bardzo chętnie zacznę tak pisać. Na razie jest tak, jak jest.

          Carbon, czyli włókno węglowe, został swojskim karbonem. I teraz pisanie o „carbonie” jest pretensjonalne. Poczekam co będzie z rowerami kastomowymi :)

          • „Carbon” zamiast „carbon fibre” to potoczny język, więc nawet spolszczony będzie ciągnął za sobą ogon komentarzy że „tak się nie mówi”. ;-)

        • custom, czyli custom-made, czyli „na miarę” – ależ potworek, mam rower na miarę – napisane pod powyższym zdjęciem

          Ciekaw jestem, czy zamiast skrótu HIV używasz LWUO w tłumaczeniu dosłownym, czy może WZNBO?

  • Już Chciałem pisać o Mielcu, Orłowskim i Rychtarskim a tu patrzę, że już czekają na swoją kolej

  • Szukałem takiego zestawienia, dzięki za czas poświęcony na jego przygotowanie.

    Brakuje mi chyba tylko firmy Indiana, bo zdaje się, że to też nasza rodzima firma.

    • Indiana jest produkowana przez Krossa dla sieci handlowych Media Expert, Avans i Electro.pl
      Faktycznie zaraz zrobię dopisek przy Krossie.

      • Czy aby na pewno to marka Kross-a? Jakiś czas temu czytałem test tego roweru (x-pulser 5.9) i nic na ten temat nie było…

        • To nie jest marka Krossa. To rowery produkowane przez Krossa. Gdzieś o tym czytałem, zresztą jak się porówna ofertę Indiana z ofertą Kross, to można wyłapać sporo podobieństw.

          • Trochę upraszczasz sytuację, bo Indiana to odzielna marka rowerów. Więc należy im się normalnie miejsce w zestawieniu

          • Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower. O Indianie wspomniałem przy Krossie.

          • Z tego co wiem to ramy są kross’a ale inne części niekoniecznie. Zresztą patrząc na to, że są rowery od fat bike przez cruisery aż po elektryki (różne rodzaje) uznałbym ich za w pełni niezależną firmę. Wystarczy sobie zobaczyć http://rowery-indiana.pl/#rowery i porównać z kross’em.

          • Na stronie takiej informacji nie znalazłem, widać że się z tym może nie obnoszą. Skąd takie info?

          • To prawda. Kross jako producent ma kilka marek, m.in. rowery Indiana, czy LeGrand. Tak samo jak Zasada jest producentem rowerów Maxim, Medano i jeszcze kilku innych marek.

          • TREKINGI CROSSY I MTB PRODUKUJE KROSS, MIEJSKIE FIRMA DAWSTAR TEŻ ZRESZTĄ POLSKA. NIEKTÓRE PRODUKUJE RÓWNIEŻ LONGWAY. A ELEKTRYKI ECOBIKE.

          • Też jestem ciekaw źródła. Kross ma świetną markę i zawodowe rowery. Skoro Indiana z racji mniejszej reklamy jest trochę tańsza to może warto pójść w ten temat?

          • Spokojnie z tymi zawodowymi rowerami:) W rowerze z 3,4 tysie rama ze zwykłego alu za 100zł ale przerzutka XT:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.