BrudnyHenryk Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Ja znowu nie rozumiem zainteresowania szosami. Gravel czy endurance lub fitness jest bardziej uniwersalny Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Fitness to dla mnie rower tylko do miasta. Poza miastem nie ma jak się schować przed wiatrem przy szybszej jeździe. Miałem i sprzedałem. Szosa to jest prędkość i jazda asfaltami. Nie bardzo wiem po co miałbym się męczyć na asfalcie na oponach 40 mm jak mogę pojechać szybciej na 25 czy 28 mm? Dla mnie kolarstwo = szosa. Mamy tu kilka ustawek na które latami jeździłem i gdzie adrenalina buchała chłopakom uszami :) Były i nielegalne wyścigi i jazdy grupowe po 200 osób ale i po 10 osób. Bardzo fajnie się jedzie szybki trening z kumplami. Endurance to też szosa. Gravel to skrzyżowanie szosy endurance z przełajówką. Zupełnie nie widzę wokół Warszawy tras na gravela. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Wynika że być może po prostu nie wiem gdzie jeździć na gravelu. Natomiast sympatyzuję z opinią @Krisssek78 Jak czytam różne wątki dotyczące graveli to połowa użytkowników szuka opon 32-35 mm a nie czegoś powyżej 42 mm. Czyli że kupili nieodpowiedni rower. Aczkolwiek różnice między road plus i gravel nie są duże oprócz napędów zbliżonych do MTB i klamek GRX które są IMO trochę przereklamowane. Cały czas twierdzę że gravelem rower dopiero będzie będzie jak mu się wsadzi amora. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Co ty taki upatry? Jak ktoś chce gravela używać na asfalcie to jego sprawa. Na MTB wprowadź zakaz wjeżdżania na asfalt Odnośnik do komentarza
Krisssek78 Opublikowano 4 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 50 minut temu, BrudnyHenryk napisał(a): Co ty taki upatry? Jak ktoś chce gravela używać na asfalcie to jego sprawa. Na MTB wprowadź zakaz wjeżdżania na asfalt Nie no bez przesady przecież wyraził tylko swoją opinię. A i tak każdy wybierze co mu podpasuje.Moim zdaniem road plus z oponą do 35mm to najbardziej uniwersalne rowery a nie gravele. Jest taki kanał na YT dobre rowery i tam koleś też wcześniej bardzo pro gravelowy, teraz jego opinia ewaluuje na właśnie rowery road plus. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 4 godziny temu, BrudnyHenryk napisał(a): Ja znowu nie rozumiem zainteresowania szosami. Gravel czy endurance lub fitness jest bardziej uniwersalny Gravel ma też swoje ograniczenia. Na szosie, z dobrymi oponami na asfalt można się składać w zakręty dosłownie w motocyklowy sposób i to dostarcza masę endorfin. Nie po to wjeżdżasz przez godzinę czy dwie, żeby potem nie korzystać ze zjazdów. Przeciez 2 zestawu kół z kieszeni nie wyjmiesz ? Niewątpliwym plusem gravela jest to, że prostą technicznie drogę może zamienić w fajną zabawę. Na nowoczesnym fullu w prostym terenie to trzeba intensywnie pedałować by nie usnąć z nudów, gravel potrafi zamienić pobliski lasek w tor przeszkód. Podsumowując, znacznej większości w zupełności powinien starczyć zestaw full+agresywna graveloszosa ? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Nie zamierzam nic nikomu nakazywać ani zakazywać. Każdy ma swoje potrzeby które często ewoluują. 10 lat temu w ogóle nie jeździłem na MTB. Obecnie głównie na nim. Wydaje mi się po prostu bez sensu używać do danego zastosowania nie tego narzędzia co trzeba. Marketing wmówił ludziom że potrzebują gravela i napędu 1x. Niekoniecznie. Bo może się okazać że dla niektórych cross z napędem 3x jest lepszym wyborem bo pozycja jest wygodniejsza a dla niektórych którzy mają ciągotę do prędkości szosa będzie lepsza. Co z tego że gravel jest uniwersalny? Ani nie sprawuje się zbyt dobrze na szosie na oponach 42 mm ani w terenie na wysokim ciśnieniu. Zjeżdżasz z szosy w teren powinieneś obniżyć ciśnienie. Wjeżdżasz na asfalt powinieneś zwiększyć. Metoda stosowana przez kolarzy enduro. Dojazd do tras po asfalcie na dużym ciśnieniu. Na miejscu obniżka ciśnienia i jazda po górach. Wyjazd na asfalt i dopompowanie i powrót do domu na wysokim ciśnieniu. Czy ktoś to robi w gravelu? Wątpię. Jak ktoś jedzie 100 km z czego 1-2 km to szuter to za cholerę nie potrzebuje do tego gravela. A już na pewno nie takiego z napędem 1x. Po prostu nie ma roweru do wszystkiego. Mam kolegę który twierdzi że nie ma lepszego roweru do Kampinosu niż full enduro. Jego opinia, jego sprawa. Jeździłem na takim. Jak dla mnie była to krowa kompletnie nie nadająca się do tego celu. Full XC czy hardtail XC jak dla mnie robi to dużo lepiej. Nie odczuwam żadnej potrzeby posiadania na asfalcie opon szerszych niż 25 czy 28 mm. Ale jeżdżę na takich od lat (wcześniej latami na 23) i jestem do nich przyzwyczajony. I na takich a nie szerszych jeździ cały peleton zawodowy. Natomiast pojawiło się na rowerach typu szosa race i szosa endurance dużo ludzi którzy nie mieli z szosa nigdy nic wspólnego. I nie mają ani techniki ani nie są przyzwyczajeni do jazdy po drodze na wąskich oponach na wysokim ciśnieniu. I boją się jazdy w ruchu samochodowym. I stąd poszukiwania rowerów które są wyposażone w hamulce tarczowe, szerokie opony i możliwość zjazdu z szosy. Doświadczony szosowiec ani nie potrzebuje tarcz ani szerszych opon. Czego najlepszym przykładem są Pogacar czy Froome ciągle narzekający na tarczówki. Ale też szosowcy zwykle nie jeżdżą po szutrach, bo kupili szosę do szybkiej jazdy po asfalcie. Ponieważ jednak nie można obecnie kupić porządnego roweru bez tarcz, to tarcze na razie muszą zostać. I gravele również bez względu na to czy są komuś potrzebne czy nie. Nawet moja kumpela co jeździ 25k km rocznie, na crossach i trekkingach kupiła gravela :) Siła marketingu :) Bardzo jestem ciekaw czy będzie nim jeździć po szutrach. I czy te szerokie opony zostaną. Wątpię w jednym i drugim przypadku :) Odnośnik do komentarza
liftlodz Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Widzisz Jacku jest na swoje kółko zainteresowań.Dla mnie gravel jest po prostu mega uniwersalny, a jeżdżę szosa - teren 50% - 50%. Nie zaprzątam sobie głowy zmianami ciśnienia no szkoda na to czasu. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Czyli jesteś idealnym targetem. Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 4 godziny temu, jajacek napisał(a): Zupełnie nie widzę wokół Warszawy tras na gravela No to ja mam podobnie, tyle że z mtb :) Wspominałem już o tym w wielu postach, dodawalem przykłady zdjęciowe - mieszkając bliżej południa Warszawy, widzę mnóstwo tras idealnych pod gravela - mieszanie asfaltow (np. Gassy, Gora Kalwaria, Kontancin-Jeziorna) z lekkim terenem (np. Chojnowski Park Krajobrazowy, Górki Szymona, Las Kabacki, wał wzdłuż Wisły) w dowolnych proporcjach. Zwykle jest to 70/30 albo 50/50. Za bardzo nie widzę na co byłby komu tam mtb. Po samym mieście też nie widzę sensu mtb, gravel albo szosa road plus w zupełności wystarczą. Jedyne tereny wokół Waw dobre pod mtb, o jakich mi wiadomo to KPN i Mazowiecki Park Krajobrazowy. Gravelem też oczywiście da radę, ale na mtb wygodniej. Ale jeżeli ktoś nie mieszka w pobliżu KPN czy MPK to osobiście nie widzę sensu w mtb w tej okolicy. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 @jajacek "Jak ktoś jedzie 100 km z czego 1-2 km to szuter to za cholerę nie potrzebuje do tego gravela" Nie powiesz mi że zjedziesz na 1-2km jakis dziur kilkadziesiąt km od domu. Nie na super szybkich i super drogach oponach z bokami z bawełny. Odnośnik do komentarza
liftlodz Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Ano jestem, tyle że nie dla typowych marek rowerowych, bo ani Giant, Specialized, Trek czy Marin nie mają takiego roweru, który by spełniał moje wymagania. Musiałem go "uszyć" na swoje potrzeby. No i dlatego skończyło się na stalowym gravelu z piastą Rohloff napędzanego paskiem. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 5 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 8 godzin temu, sl66 napisał(a): No to ja mam podobnie, tyle że z mtb :) Wspominałem już o tym w wielu postach, dodawalem przykłady zdjęciowe - mieszkając bliżej południa Warszawy, widzę mnóstwo tras idealnych pod gravela - mieszanie asfaltow (np. Gassy, Gora Kalwaria, Kontancin-Jeziorna) z lekkim terenem (np. Chojnowski Park Krajobrazowy, Górki Szymona, Las Kabacki, wał wzdłuż Wisły) w dowolnych proporcjach. Zwykle jest to 70/30 albo 50/50. Za bardzo nie widzę na co byłby komu tam mtb. Po samym mieście też nie widzę sensu mtb, gravel albo szosa road plus w zupełności wystarczą. Jedyne tereny wokół Waw dobre pod mtb, o jakich mi wiadomo to KPN i Mazowiecki Park Krajobrazowy. Gravelem też oczywiście da radę, ale na mtb wygodniej. Ale jeżeli ktoś nie mieszka w pobliżu KPN czy MPK to osobiście nie widzę sensu w mtb w tej okolicy. Myślę że nie znasz wszystkich terenów MTB tak jak ja nie znam tych na gravela. Jest trasa XC w Wieliszewie. Ścigałem się koło Marek w Memoriale Bercika, jest trasa w lasach koło Wesołej, koło Wawra, koło Otwocka. Więc jest ich sporo. Las Kabacki to nawet ja tan na gravelu pojechałem. Chojnowski Park Krajobrazowy to nie dojechałem. Wał wzdłuż Wisły od Bartyckiej to straszne nudy, też tam jeździłem i szosą endurance i na MTB. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 5 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 8 godzin temu, Veriv napisał(a): @jajacek "Nie powiesz mi że zjedziesz na 1-2km jakis dziur kilkadziesiąt km od domu. Nie na super szybkich i super drogach oponach z bokami z bawełny. Mam opony "na bawełnie" Vittoria Corsa Control. Nie ma lekkiego terenu którym na nich nie przejadę bez względu na to czy jest to szuter, gruntówki, bruki czy jakieś okoliczne dziury. Van der Poel wygrał na nich Strade Bianche. W pętlach w mojej okolicy jest taki szuterek po którym jeżdżę na tych oponach w rozmiarze 25c, W rzeczywistości mają 27 mm szerokości. Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 5 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 Ja również jestem wśród osób, które hejtują gravele. Chcesz jeździć po singlach - lepiej kupić mtb ht, chcesz jeździć po asfaltach, lepsza będzie zwykła szosa, chcesz wjeżdżać na szutry - kupujesz szosę gdzie wejdą opony do 35mm. Zwykła szosa z kasetą 11-32 z korbą 30-39-50 wjedzie wszędzie tam, gdzie wjedzie gravel, problem z brakiem sprzęgła w przerzutce nie występuje, bo to nie jest rower na tak dziurawe drogi. Jak jest górka na tyle stroma, że w zwykłej szosie by brakowało biegów mając opcje 30x32 to szybciej jest zejść i nieś rower. A no i szosa jest tańsza i lżejsza. Piszę to jako osoba, która starała się wjechać swoją szosą na szerszych oponach wszędzie i udowodnić wszystkim, że takie rowery są sensowne - nie są. Wkoło torunia mamy sporo szutrowych dróg, na których spokojnie mogę jechać na szosie z oponą 28mm. 25 mm też dawała radę, jechało się tylko trochę wolniej. W okolicy moich rodziców, formalnie już w warmińsko mazurskim, jest sporo szutrów, które są tarką i są zbyt niewygodne na szosę/grawela. Więc albo mamy szutry, po których przejedziemy szosą z oponą 32 albo mamy szutry, które i tak będą niewygodne i nas wytelepią. Kupiłem parę lat temu jako pierwszy porządny rower Tribana 520. Przyjmował opony 35 mm, kosztował 2400 zł, napęd sora 3x9, karbonowy widelec, 9,8 kg. Dało radę nim skoczyć na ustawke po włożeniu wąskich opon 25mm, na oponach 32 mm śmigał po szutrach i startowałem nim w różnych zawodach mtb i XC bo w regulaminie nie mieli zapisu o zakazie. Później pojawił się pierwszy mtb i okazało się, że najlepszą konfiguracją jest opona ultrasport 28mm zwijana za 60 zł, która dawała radę na ustawkach i mogłem z dziewczyną pojeździć po szutrach a do wszystkiego innego wleciał mtb. Było wygodniej, szybciej, bezpieczniej. Później się narodziły gravele, oferujące tyle, że dalej starty w zawodach mtb są bez sensu, dalej mogą jak moja szosa jeździć po lekkich szutrach i też jest przyjemnie, na tarkę dalej się nie nadają, straciły przy tym możliwość wyskoczenia na ustawkę szosową. A no i oczywiście ich cena poszła o prawie 2x do góry w stosunku do wcześniejszych szos endurance, ktróre to wszystko już wcześniej robiły. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się