Terenominator Opublikowano 7 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2023 Hej, Do zakupu roweru marzeń zabieram się jak pies do jeża. To dość normalne u mnie, zawsze długo podejmuje decyzje i nie wychodzę na tym źle ale w tym przypadku trwa to już 5 lat ! Dlaczego ? W 2018r kupiłem pod wpływem emocji a nie rozsądku pierwszy lepszej jakości rower. Nie od razu jednak zorientowałem się, że rower nie spełnia moich oczekiwań. Chciałem ratować sytuacje poprzez zmiany konfiguracji ale nie miało to zbyt sensu/nie wiele to dało. Nie stać było mnie na zakup kolejnego a sprzedawanie kilkutygodniowego nie miało zbytnio sensu ekonomicznego. I tak przemęczyłem się z niedopasowanym zakupem 4 lata do momentu aż mogłem sobie pozwolić na większy wydatek. Od tej chwili trwam w podejmowaniu decyzji. Piszę na tym forum gdyż widzę, że sporo osób umie wczuć się w potrzeby autora tematu, szczególnie @jajacek. Ta cecha mam nadzieję, że pomoże w podjęciu decyzji gdyż raczej mam dość nie typowe podejście do jazdy. Co było nietrafionym zakupem ? Unibike Viper z ramą 19”, kołami 28”, przerzutkami 3x9, osprzęt głównie deore. Opona Schwalbe Smart z kostką 1.65” (42mm). Korba 48x36x26, kaseta 11-34. Obecnie jest kaseta 11-36 (ratowanie się miększym przełożeniem) a opony CST gładkie, 40 mm (nie było mnie stać na lepsze/inne). Dlaczego nie spełnia moich oczekiwań ? Najkrócej mówiąc – nie radzi sobie w terenie w którym chce jeździć. Za duża rama (bardzo chodzi o przekrok), za twarde przełożenie, za wąskie opony. Co bym chciał ? Jakie ma preferencje ? Do czego ? Przed wszystkim rower do terenu. Generalnie jeżdżę jak każdy po asfalcie, drogach polnych, leśnych ale... Jeśli widzę ciekawe dla mnie miejsce a jest nim ciekawy krzak, ciekawa ścieżka, rów, zadołowanie w lesie czy na łące, po prostu każdą "dziurę" to ja mam wręcz chcice by tam wjechać. Po prostu muszę. I robię to bardzo powoli na zasadzie "przedzierania" się (jak czołg, jak terenówka). Czasem jadąc asfaltem widzę ciekawy rów i mam wielką ochotę przez niego przejechać. Często tak zjeżdżam z utwardzonej drogi. Lubię poczucie "niepowstrzymania". Lubię też powoli podjechać pod strome, małe „górki” (tzn. bardziej coś jak bardzo duże bruzdy po oraniu niż górki). Często moim podłożem jest ściółka leśna czyli teren „siadający” z korzeniami, patykami. Można mnie często spotkać w środku lasu na rowerze co dziwi grzybiarzy :D Najlepszą analogią mojej jazdy były by chyba wszędołazy typu Sherp, ZIŁ-2906 przedzierające się przez tundrę czy inne pustynie. Od czasu do czasu lubię też przycisnąć maszynę i przejechać szybko leśną drogę z dołami czy wyskoczyć z małej hopy (często jednak tylne koło nie odrywa się od podłoża). Na tym wykończyłem każdy zwykły rower ? Jeśli źle tłumaczę to dopytujcie, spróbuje to jakoś inaczej ująć ponieważ to jest bardzo kluczowa część tego wątku. Dołączam zdjęcia jaki teren przykładowo pokonuje/chciałbym pokonać. Preferencje: - pozycja podobna do crossa czyli wyprostowana lub tylko lekko pochylona. Jeszcze nie dawno bym próbował się przyzwyczaić do pozycji XC ale od jakiegoś czasu mam problem z bólem ramienia i nie chciał bym go nadwerężać. - duża rama jak na mój wzrost – przy zakupie crossa miałem do przymiarki też MTB z ramą 17”. Wybrałem obecny ze wzg. na to, że lepiej się czuje na większej ramie. Samochód tez mam większy niż by rozsadek podpowiadał na codzienne dojazdy więc już tak mam … Ale to podlega chyba dyskusji (może rozwiązanie jest rama 19” ale z nisko położoną rurą górną ? A może jednak 17” jako bardziej zwinna w lesie ?). Dobrze jednak bym miał zapas w podparciu się nogą, szczególnie gdy np. pokonuje fałdy ziemi po oraniu. Czego bym oczekiwał ? - Na pewno roweru przyzwoitej jakości. Wolę kupić coś raz a dobrze. - Napęd 2x jeśli to będzie możliwe. - Opony 28” lub 29”, najlepiej szerokie, 2,3”-2,6” ? Fabrycznie mogły by być wąskie (~2”) ale po co od razu coś wymieniać ... - Miękkie przełożenie. Widziałem wiele modeli rowerów i najlżejsze miał Tabou Blade 29 4.0 (korba 22, kaseta 42 zęby). W obecny rowerze poza tym, że winą „ciśnięcia” na pedały jest wąska opona to poza tym przełożenie. Czasem teren pozwala na wąskie opony (rower nie „siada”) a mimo tego strach mi naciskać na pedał mocniej bo boję, że „strzeli” łańcuch. - Może full ale doradźcie czy to ma sens u mnie (może ze wzg. na jazdę po dołach ?). - Dobrze jakby miał opcje zaowocowania bagażnika. - By kilka kilometrów (10-20 km) dojazdu do terenu nie był udręką. Budżet ? Taki jak trzeba :D Nie chce go konkretnie określać bo może do moich potrzeba wystarczy maszyna za 2-4k zł a może trzeba szykować 10k zł ? Nie chce wydawać nie wiadomo ile bo na pieniądzach nie śpię ale dziadostwa też nie chce. Napiszcie po prostu ile trzeba rozsądnie wydać a ja napisze czy to jeszcze przełknę. Zakup nowego. Raczej przez neta. Około 172 cm wzrostu, 78 cm przekroku (ale jeszcze zmierzę dokładnie), 80-82 kg. Co jeszcze ważne raczej, mieszkam na wsi więc „teren” mam już 200-800 m od domu. Jakieś inne ciekawe dla mnie, 1-20 km. I niestety straciłem nieco formę ale mam zamiar odzyskać. Przejrzałem sporo modeli i w końcu w sumie nie mam pojęcia co kupić. Nie wiem czy dane podzespoły do placebo czy faktyczna potrzeba. Wiem, że się rozpisałem ale chce w końcu spełnić jedno z marzeń, poczuć w pełni radość z jazdy w ulubionym terenie, który teraz jest nie dostępny. A im lepiej określę „problem” tym łatwiej będzie coś doradzić, mam nadzieję. A kiedyś wystarczał zwykły tzw. góral ... Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 7 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2023 Pocieszę Cię że też się 5 lat męczyłem na za dużej szosie i jakiś czas na za dużym fitnessie. Moim zdaniem idealnym dla Ciebie rowerem byłby Indiana/Torpado Storm X7 czy X8. Rozmiar 17 cali. O ile jeszcze mają w tym rozmiarze. Jak nie to do wyboru są Cube Attention czy Rockrider 540 EXPL ale ten ma kiepskawy amor jeśli dobrze kojarzę i nędzne hamulce. Czyli ogólnie rekreacyjny MTB. Muszę się jeszcze wczytać w ten post :) Odnośnik do komentarza
Terenominator Opublikowano 7 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Sierpnia 2023 3 minuty temu, jajacek napisał(a): Muszę się jeszcze wczytać w ten post ? Ładnie bym prosił. Też myślę po przeczytaniu wielu tematów w których jest opisana podobna jazda do mojej, że pasował by do mnie "rekreacyjny MTB". Odnośnik do komentarza
APZ Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Czasami, gdy się zgubię w lesie, jadę "na azymut", po zanikających ścieżkach czy miedzach. Podobnie jak Ty. ? Używam fulla, Kross Earth 2.0 w wersji napędu 2x10 (kilka lat temu takie sprzedawali), rama M (mam 177 wzrostu, przekrok 80). To jest rower typu XC, ale jak dla mnie musi być uniwersalny, bo innego praktycznie nie mam. Kupiłem go w zasadzie w ciemno. Bo chciałem fulla. Używam bagażnika na sztycę lub plecaka. Ten rower wydaje się OK. w teren pozamiejski. Do miasta też, o ile nie walczymy o wysoką prędkość przelotową. Kiedyś zrobiłem z niego trekkinga (wysoki mostek, rogi, kokpit z pierdołami), ale powróciłem do fabrycznych ustawień MTB, bo widocznie rozciągnąłem się na starość. ? Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Indiana moim zdaniem może być trochę za duża, ale musiałbyś się przymierzyć i spróbować. Wydaje mi się, że do takiego użytkowania jednak lepszy będzie napęd 1x. Ja bym stawiał na XC 100 z nadzieją, że trafię w kasetę 11-50, można wtedy wsadzić korbę 30 z przodu i wjedziesz wszędzie. Odnośnik do komentarza
Terenominator Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Myślałem od początku o XC100 lub 120, tym bardziej, że znów spadła cena (teraz za 4k zł) ale siadałem w sklepie na XC120 (Mka) i XC100 (Lka) i tak jak Lka za duża tak Mka może mniejsza, może pasowała ale ledwo mogłem się podeprzeć nogą, dziwnie mi się ogólnie siedziało, jazda tylko po sklepie ale wydaje mi się, że od razu mnie wszystko bolało od tej pozycji. Na tej podstawie myślę, że XC odpadają zdecydowanie. Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 L będzie zdecydowanie za duża. M możesz zbić rozmiarowo skracając mostek do 40-50mm z dużym wzniosem. W relacji jakość cena wygrywają, nic tam nie urwiesz jeżdżąc tak po lesie. Taki EXPL ma tą samą długość ramy z tą różnicą, że fabrycznie dają krótszy mostek. EXPL ma jednak napęd 11-46 z korbą 30, tracisz więc jeden najlżejszy bieg, do takiego wjechania wszędzie ten jeden bieg może być dość pomocny. Szybciej stracisz przyczepność na tylnym kole niż zabraknie Ci sił w konfiguracji 30x50 Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Taki EXPL ma jeden dodatkowy niższy bieg w stosunku do tego, co Ty masz u siebie, XC 100/120 z korbą 30 będzie miał dodatkowe 2 biegi w dół. Odnośnik do komentarza
Terenominator Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Kusi mnie ten XC ale raz, że ta pozycja XC ... a dwa, od szczęścia zależy na jaką konfigurację trafię ? Odnośnik do komentarza
kamul Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Jako użytkownik Storm X8 potwierdzę, że wjeżdżam w miarę wszędzie, zwłaszcza jak komoot ustali trasy gdzie już dawno ktoś zapomniał, że coś było, albo po prostu zgubię się z kumplem w środku lasu i szukamy ścieżek (gps w lesie jest ok, ale czasem wpuszcza w niezłe "maliny" za równo Wahoo i Garmin - choć na różne sposoby ? ). Wg mnie jest to duży rower, ale może być to spowodowane, że wcześniej jeździłem na za małej meridzie (też X lat) - także główną radą jest raczej pojedź i przymierz, jak czekasz 5 lat to poczekasz jeszcze te X minut, na dojazd do jakiegoś miasta ze sklepem rowerowym, Media M (w przypadku indiany) czy Decathlonem. Tam jest szansa, że najlepiej dobierzesz coś "na żywo". Odnośnik do komentarza
Terenominator Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 27 minut temu, kamul napisał(a): Media M Tu mam blisko (40 km). W sklepach przeważnie "tracę" głowę więc ewentualnie zrobiłbym tylko przymiarkę. Pod wpływem "rozproszenia" mógłbym kupić to co nie trzeba niestety. I dlatego myślę o zakupie przez neta gdzie mogę spokojnie się zastanowić i wiedzieć, że kupuje konkretny model z konkretnymi podzespołami. Po za tym, te Indiany mają kasetę z42, oponę 2.1" czyli w sumie nie wiele lepiej było by niż mam obecnie. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Tak swoją drogą doszło do mnie info o wysypie wyprzedaży w hiszpańskich, niemieckich, holenderskich i włoskich sklepach. Przykład tu: Promocje Rowery górskie ⇒ sierpnia 2023 - Pepper.com Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Nawet fajnego fulla można przytulić za niedużą kasę: Radon Skeen Trail AL 7.0 Marathon (120-130mm) | Bike-Discount Focus THRON 6.8 Marathon (120-130mm) | Bike-Discount Odnośnik do komentarza
Terenominator Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Z zagraniczny nie bardzo kupię bo nie bardzo wiem jak to się robi. A po za tym, 2 tygodnie czekania ? Dobrze rozumiem ? Odnośnik do komentarza
krix Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Udostępnij Opublikowano 8 Sierpnia 2023 Na przestrzeni 4 miesięcy ja kupowałem 2 rowery z bike-discount. Czekasz jakieś 2 tygodnie. Sklep pewny. Minusy:- Reklamacja daleko- Wysyłka do Polski 23 % proc Vatu, więc nieco drożej (na stronie masz ceny z 19% niemieckim Vatem).- Przesyłka 50 Euro bruttoPlusy:- na rowery Cube są bardzo dobre promocje ( Radon to ich marka więc nie ma innego sklepu z Radonem)- do 14 dni zwracasz rower za darmo (przyślą kuriera). Rower moze być wypróbowany do 20 km na asfalcie, o ile pamiętam zasadę- jak masz firmę, kupujesz netto (w Polsce też, ale tu trzeba rozliczyć Vat, który Ci US odda, co wg mnie obciążone jest większym ryzykiem zainteresowania się urzędnika, co to za operacja)Co do Twoim wymagań to są identyczne z moimi :) Choć wychodzę z innych potrzeb. zobacz na post https://roweroweporady.pl/f/topic/10001-mtb-solidny-rekreacyjny-pod-przyczepk%C4%99/#comment-71423 Mój wniosek na razie jest taki, że obecnie (prawie) nie ma takich rowerów (lekka, nowoczesna, wygodna rama, napęd 2 x , otwory na bagażnik). Trzeba kombinować, przerabiać, iść na kompromisy, ew. zmieniać myślenie (ja ppd wpływem forum otworzyłem się na filozofię, że w rower trzeba się wpasować, ale na razie teoretycznie, więc nie mogę więcej powiedzieć z praktyki) Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się