Kompatybilność napędów rowerowych

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)



Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.

Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.

Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.

Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.

Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.

Jaka kaseta Shimano 7 8 9 10 11 rzędowa
fot. Unsplash

Tylna przerzutka a manetka

Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego. Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.

Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.

W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.

Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.

Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.

 

Przednia przerzutka a manetka

Z przodu nie ma już takich komplikacji, wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM (klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale da się to wyregulować). Istotna jest tylko liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.

 

Tylna przerzutka a kaseta

Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z uciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 10-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano wymieniona przeze mnie wcześniej, obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej ilości zębów.

Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.

Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.

 

Przerzutka przednia a korba

Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.

Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.

 

Manetka a kaseta

Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.

W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.

 

Manetka a korba

Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.

Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.

Jakie manetki do przerzutki Shimano
fot. Kaboompics

Kaseta a łańcuch

Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.

Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.

 

Korba a łańcuch

To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.

Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.

 

Przerzutka tylna a łańcuch

Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.

 

Przerzutka przednia a łańcuch

Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.

 

Jaki suport do korby
Od lewej strony suport: z mocowaniem na kwadrat, na wielowypust, z zewnętrznymi łożyskami

Suport a korba

We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:

  • Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
  • Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
  • Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).

Na temat samych suportów przygotuję osobny wpis, ponieważ wymaga on dużo, dużo szerszego opisu niż ten powyżej.

 

Kaseta a piasta

Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.

Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.

Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.

Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.

 

Podsumowanie

Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.

W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło uciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Po co w rowerze 11 biegów
  7. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  8. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

252 komentarze

  • Witam
    Zakupiłem okazyjnie przerzutkę Shimano Nexave Mega Range. Poprzednia to jakiś tani Tourney
    Problem jest z regulacją, manetka Sram x5. Z poprzednią działało to normalnie ale tu jakoś się gryzie, przeskakuje o zębatki . Czy jest tylko jakiś problem z regulacją czy ” nie da się i już”.
    Pozdrawiam

  • Dzięki. Bardzo dobry artykuł. Mam taki temat; w moim Kross’ie Trans Solar, mam napęd 3×10. Ostatnio dokupiłem nową kasetę i łańcuch wszystko pod 10rz czekają na montaż. Manetki, przerzutki wszystko jest pod 10rz. Myślałem również o wymianie wszystkich blatów w korbie Deore FC-T61. Wymiana nie tania oscyluje min w granicach 180-190zł za komplet 3 zębatek. Wczoraj po drodze do pracy przywaliłem lewym pedałem w korzeń i wygiąłem lekko oś. Po odkręceniu pedału wyszedł z częścią gwintu. To co pozostało z gwintu w całości jest zbyt krótkie aby temu zaufać.. Dużo osób pyta o to czy łańcuch 9rz będzie działał na korbie 3×10. Ja mam odwrotne pytanie. Skoro łańcuchy 9 i 10 rz mają tą samą wewnętrzną szerokość to czy przy tym napędzie zadziałała by korba Alivio FC-T4060 zamiast dedykowanej Deore FC-T611 ?? Różnice na ilości zębów na blatach przeżyję. Wyczytałem, że w korbach 9rz z racji szerszego łańcucha odległość między blatami jest nieco większa. Ale czy ktoś testował działanie takiego systemu, bo tu tkwi szkopuł, no i w tych niemalże 150zł różnicy ? Ewentualnie proszę o opinie na temat kusząco-podejżanej alternatywy korby NEXELO HT II 42/34/24 – Czy ktoś tego używał ??

  • WiTAM
    Mam rowerek Cube aim sl 29 osprzet ma bardzo slaby chcialbym troszke powymieniac co bys proponowal. Napewno shimano segment deore czy jakis inny?

  • Witam
    Czy szerokość kasety 9 rzędowej jest taka jak w 10 rzędowej?

    Drugie pytanie, czy taki set będzie działał: kaseta 10 rzędowa + łańcuch 10 + manetka np. Zee SL-M640 (też 10) + przerzutka tylna Deore RD-M592 (9 biegowa)?
    Logika podpowiada, że będzie działać (o ile szerokość kasety 9 i 10 jest taka sama), bo co z tego, że przerzutka 9, ale to manetka decyduje o jej ruchu. Przerzutka zdemontowana sama w sobie nie ma tej tajemnej mocy przeskoku, działa płynnie w pełnym swoim zakresie.

    Trzecie pytanie: łańcuch 10 + korba (jej zębatka/i) dedykowana pod łańcuch 9?
    Jak taki łańcuch będzie się zachowywał przy zapinaniu się na zębach, oraz jak będzie wyglądała zmiana biegów.

    Czy ktoś to testował lub widział?

    Ciekawy artykuł o kompatybilnościach, warto polecać innym, przyjemnie się czyta, wiele można się dowiedzieć. Jednak zawsze jest jakieś „czy aby na pewno…”

    • Sam to przetestowałem, wnioski:

      Przerzutka tył Shimano M592 SGS + manetka 10 + kaseta 10 (11-36) = nie współpracuje, nie da się tego wyregulować.

      Ale co mnie zdziwiło.

      Przerzutka tył Shimano Alivio T4000 SGS + klamkomanetka szosowa 10 + kaseta 10 (12-28) = działa, da się to wyregulować, chociaż jakość zmiany biegów poziomu Tourney-a/Altus-a.

      Zrobiłem taki test z czystej ciekawości.

  • Super artykuł. Jednakze nie znalazłem w nim odpowiedzi na pytanie, które mnie nurtuje:
    Czy blaty od korby Alivio 3×9, beda pasowały do korby Deore 3×10 ? Mam na mysli to, czy nie bedzie zgrzytow tych blatow z pracą łańcucha, zarówno 9, jak i 10 biegowego.

  • Witam. Wszystko powiedzmy rozumiem ale mam pytanie, mam tylną przerzutke Shimano deore shadow 9speed, kupiłem manetke Shimano slx m7000 dynasys2 i niewiem czy ta manetka obsłuży mi przerzutke. Dziekuje

  • Cześć,
    Chciałem reaktywować swój pierwszy rower trek 930, przerzutki i gripy sram esp 7.0 (8-rzędowe). Całość chodzi idealnie, super zmienia przełożenia itd, jednak tworzywo na gripach stało się bardzo nieprzyjemne w dotyku, lepi i brudzi ręce. Mam pytanie: czy z przerzutkami esp 7.0 będą współpracowały gripy SRAM MRX comp 3×8. Jeśli nie to proszę o podpowiedzi.
    Dzięki, pozdrawiam
    Andrzej

  • Cześć,
    podpowiedzcie mi z korba cx 50, przeznaczona o 10 rzędów, zadziała z łancuchem KMC 8 rzedów? teoretycznie bardzo nie powinno to bardzo przeszkadzać, ale wolałbym się upewnić :)

    • Będzie działać ;] Korby mają tę samą szerokość, więc nie ma problemu, takiego jaki byłby w kasecie. Oczywiście do tego musi być kaseta 8-rzędowa.

      • Zmienione i działa :)
        Wszystko było 8 rzędowe, claris, dlatego się zastanawiałem czy inna korba się przyjmie.
        Dzięki za odpowiedzi :)

  • Cześć,

    Panie Łukaszu, jeśli byłby Pan skłonny doradzić…
    Jako że znudziło mi się zakładać spadający z zębatki korby łańcuch w rowerze mojego syna (orbea mx24 dirt), zabiegi serwisowe typu wymiana suportu na krótszy dla poprawienia linii łańcucha nie dały wymiernego rezultatu, do rozwiązania problemu przy użyciu jakiejś prowadnicy łańcucha nie jestem przekonany i jeszcze dodatkowo ten zestaw nie daje dziecku super możliwości na podjazdach (oryginalna korba 36z, wolnobieg Shimano MF-TZ21 14-28) to wymyśliłem zastąpienie tego następującym zestawem:
    Przerzutka 10-rz. Shimano Deore T610 SGS
    Wolnobieg 10-rz. SUNRACE MFEZ1 (11-36) – wciąż wolnobieg, odchodzi zmiana / przeplatanie koła
    Korba PROWHEEL BURNER-232A-N 32z.
    Inspiracja pojawiła się podczas szperania na OLX:
    www.olx.pl/ofert…vBwnF.html
    www.olx.pl/ofert…0601f0f96e

    Z tego co podaje jakiś czeski sklep zębatka korby to system narrow-wide;
    www.albie.cz/kliky…tId=109806
    więc teoretycznie mogłaby rozwiązać problem spadającego łańcucha.
    Ale czy dogada się z łańcuchem i tym wolnobiegiem? Linia łańcucha 45 mm.
    Dodatkowo – czy taki wolnobieg 10-rz. w miejsce 7-rz. w ogóle wejdzie, tak by później oś koła = oś ramy = oś tylnego hamulca v-brake? Widełki tylnego widelca standardowe 135 mm. Oś z samozamykaczem. Gdzieś przeczytałem, żeby przy wymianie kasety / wolnobiegu na więcej-rzędowy może być konieczna wymiana osi na dłuższą, ale nie bardzo rozumiem, w czym to jes pomocne, przecież odległość między piastą a ramą musi pozostać niezmienna i albo się tam coś mieści, albo nie…
    Ale zakładam, że po prostu czegoś nie wiem :-)

    Pozdrowienia :-)
    Szymon

    • Cześć,
      kurczę, dla dziecka najlżejsze przełożenie 36-28 to zdecydowanie za mało. To jest przełożenie z wielu dorosłych rowerów szosowych, a wiele szos ma sporo lżejsze. Być może łańcuch mu spada, bo po prostu za bardzo musi cisnąć, żeby w ogóle jechać?

      Zdecydowanie zębatka narrow-wide na korbie dużo pomoże w temacie spadania łańcucha. Fajnie jeszcze gdyby tylna przerzutka miała sprzęgło, czyli musi być to model z serii górskiej (M), a nie trekkingowej (T), np. Shimano Deore RD-M6000, albo starsze Shimano Deore RD-M615.
      Dodatkowo sprzęgło ustabilizuje łańcuch, który nie będzie walić po tylnym trójkącie ramy.

      Propozycja z OLX-a, którą pokazałeś jest całkiem ciekawa, kwestia tylko ceny. Jest to zestaw używany, zależy w jakim stanie, jakiej klasy jest łańcuch itd. Czy 10. rzędowy wolnobieg zmieści się na piastę i do ramy? Teoretycznie powinien, ale nie mam pewności.
      Ale nawet jeżeli się zmieści, to nadal będzie wolnobieg, czyli będzie chybotał podczas pedałowania, a może jeszcze bardziej niż 7. rzędowy. Weź też pod uwagę, że taki wolnobieg kosztuje prawie 300 zł, więc będzie to spory koszt przy zakupie gdy ten się zajeździ.
      Chyba, że młody nie planuje jeździć na tym rowerze aż tak długo :)

      Mocno rozważyłbym zakup zestawu z kasetą, np.:

      Kaseta: allegro.pl/ofert…7954918410
      Manetka: allegro.pl/ofert…7800511494
      Łańcuch: allegro.pl/ofert…6784730784
      Przerzutka (ktoś sprzedaje niby nową, trzeba dopytać, bo cena atrakcyjna): allegro.pl/ofert…8196250758

      Korzystając z Allegro Smart, będziesz miał na prawie wszystko darmową wysyłkę i wyjdzie za to 388 zł, gdzie wszystko będzie nowe, zwłaszcza łańcuch.
      Plus do tego np. takie koło (ciężko w ogóle znaleźć koła 24 cale pod kasetę, ale zdarzają się): allegro.pl/ofert…6700477230

      Co daje równe 500 zł, czyli niewiele więcej niż oferty na OLX, ale masz wszystko nowe, przerzutkę ze sprzęgłem i koło z kasetą.

      Jeżeli chodzi o korbę, to dopytaj sprzedającego. Co do linii łańcucha, to być może jest gdzieś kalkulator, który to liczy, ja nigdy w tym temacie nie byłem zbyt dobry, od 10. lat jeżdżę na korbach z łożyskami zewnętrznymi.
      Niemniej dopytałbym sprzedającego czy korba ma zęby narrow-wide, albo niech prześle zdjęcie. A długość suportu ew. korygowałbym po zmontowaniu zestawu i sprawdzeniu jak to wygląda.

      • O kurcze. Nie bez powodu ta strona nazywa się „rowerowe porady” :-). Bardzo Ci dziękuję za poświęcony czas. Zatem wracam na ścieżkę podobną do pierwotnej, z której zawróciłem, ponieważ poległem właśnie na szukaniu sensownego koła 24″. Inna sprawa, że wtedy zakładałem założenie całej grupy Sram NX 11-rz. Chyba dlatego, że z kolei nie bardzo mogłem znaleźć innej korby narrow-wide z krótkimi ramionami (w NX-ie jest opcja 155 mm); myślałem również, że jak korba to cała reszta też musi być z zestawu. I jak sobie uświadomiłem, że do grupy jeszcze muszę dokupić koło i suport GXP, to stwierdziłem, że koszty przedsięwzięcia stają się za wysokie.
        To co proponujesz naprawdę wygląda na optimum techniczno – kosztowe :-)
        Dzięki jeszcze raz!

        PS. Jeszcze co do spadającego łańcucha, to chyba producent tu coś mocniej nawalił… Rozmawiałem ojcami kilku jeszcze użytkowników tego roweru i wszyscy na to narzekali. Producent nie dał podwójnego bash-guarda, który czasami widuje się w rowerkach dzieciących, jakiś taki plasticzek prowadzący na rurze podsiodłowej tylko – niewiele dający, zwłaszcza gdy rowerzysta zakręcił korbą do tyłu na „jedynce” :-)

    • Cześć,
      będzie działać. Tarcze w większości pasują do wszystkich zacisków, poza najtańszymi modelami, które przeznaczone są tylko do klocków z żywicznymi okładzinami. R900 w razie potrzeby będzie działać z każdymi okładzinami.

    • dziekuje bardzo ! jeszcze jedno pytanko bo do 105 R 7000 chce podpiac tarcze hamulcowa wlasnie z dura ace R900 ale pod zaciski ultegra R8020 i pytanie jest czy zaciski ultegry sa kompatybilne z klamkomanetkami nowej 105 chodzi mi doklanie o przewod 105 tki , czy da sie go podpiac pod zacisk ultegry ? czy trzeba zmienic przewod na ultegre ?

        • Czesc . Dziekuje. Sprawdzilem sa kompatybilne. :) . A co bys doradzil do roweru szosowego endurance tarcze 140 mm czy 160 mm chce zalozyc Dura Ace , sa rozne opknie, jedni radza 160 z przodu z tyl 140, 160 przod tyl 160 inni 140 przod i tyl 140. Jezdze po terenie gorzystym cos jak Beskidy, ale nie zawsze . Moja waga to 84 kg . Giant na przyklad instaluje 140 mm przod jak i tyl jezeli chodzi o grupe Ultegra czy Dura Ace w modelu Propel ale czy w Defy . Powiem szczerze ze 160 mm wygladaja troche nieladnie na kole , 140 mm wygladaja estetyczniej . Mam znajomego ktory jezdzi na 140 mm tarczach przod i tyl i nie ma problemow.

  • Cześć
    Bardzo prosze o odpowiedź
    Mam przerzutkę Shimano m950 prawą, nie ma już kaset 8rz xt którą zużyłem, chciałbym założyć kasetę 9rz xt,i zdjąć najmniejszą koronkę robiąc z niej „ósemkę”blaty do korby m739 udało mi sie kupić nowe, na ebay łańcuch nowy xt 9rz, bedzie to działać?

    • Cześć,
      zdjęcie koronki nic nie da, kasety 8. rzędowe i 9. rzędowe mają inny rozstaw zębatek. Co prawda pewnie da radę to jakoś wyregulować, ale nigdy nie będzie działać to tak, jak zaprojektował to producent.

      Na Ebay są dostępne 8. rzędowe kasety XT, ale tanio nie będzie:

      www.ebay.com/p/NOS…2649319567

      Może bardziej kalkulowałoby się kupić używaną manetkę XT 9. rzędową, albo SLX, albo po prostu nową Deore? Nie wiem czy przerzutka ogarnie 9 biegów, ale powinna.

  • Cześć,
    Mega artykuł!
    Mam pytanie, mam przerzutkę i manetkę sram X0. jednak przerzutka nie ma sprzęgła i nie obsługuje kasety większej niż 36T. Myslałem, zeby wymienić ją na GX ale chciałbył zostawić manetki od X0. Pytanie czy jeśli obie rzeczy są na exact actuation to czy to zadziała?
    Ewentualnie może jest inna przerzutka ze sprzęgłem, która by obsługiwała kasete np 41-11, która byłaby kompatybilna z manetką X0 a nie kosztowała fortuny.
    Dzięki za pomoc

  • Cześc! Niezły artykuł :)

    a ja mam taki „problem”
    chcę wymienić napęd z 3×10 na 1×10 /ewentualnie 1×11
    Mam już zębatkę 10/11 narrow-wide pasująca do korby (34T)
    idzie dystans do przerzutki (teraz X-9 10s Exact Actuation)

    zastanawiam się nad wyminą przerzutki (i manetki?) – bo może wrócę do shimano na ten sezon – za rok Sram Eagle, ale trzeba na czymś jeździć, a nowa Deore RD-M610 + manetka to koszt prawie 200zł, ze sramem ok 260zł sama sensowna przerzutka

    Teraz mam kasetę 11-36, chciałbym 11-46 – jaka przerzutka da radę to obsłużyć – mój x-9 z dystansem podobno da radę, ale ma już sporo luzów.
    Większość przerzutek (z „dystansami” na pokładzie i długimi wózkami) ma oznaczenie – pojemność powyżej 41
    i jak tu żyć?

    Znasz jakaś niezbyt drogą przerzutkę która działałby z taka kasetą?

    Dzięki

    • Cześć,
      pojemność przerzutki to jedno (tu z 1x z przodu większość przerzutek spokojnie ogarnie pojemność 35), drugie to maksymalna obsługiwana zębatka na kasecie. W kwestii obsługi 46 zębów, to masz do wyboru SLX/XT/XTR czyli RD-M7000/M8000/M9000.
      Do 1x z przodu przerzutka ze średnim wózkiem wystarczy. Jeżeli to ma być tymczasowy zestaw, to poszedłbym w SLX-a, tylko zwróć uwagę, żeby był pod 11 rzędów, bo są jeszcze przerzutki 10-rzędowe o tym samym oznaczeniu.

  • Cześć, mam pytanie i wielką nadzieję, że będziesz w stanie mi pomóc.

    Problem wyniknął przy konwersji roweru na elektryka – kasetę sunrace cs-ms1, 11-36t, 10-speed byłem zmuszony zamienić na default dostarczony z silnikiem, nakręcaną Shimano 6 biegów. Niestety moja wiedza na temat technicznych aspektów przerzutek jest znikoma i chciałbym zapytać czy da się przerzutkę tylną (Shimano Deore Shadow, RD-M610-SGS) skalibrować tak, by działała na tej okrojonej kasecie.

    • Cześć,
      nie uda się. Będziesz potrzebował przerzutkę Shimano MTB, ale pasującą do 6-9 przełożeń. Te na 10 i więcej biegów mają już inny uciąg linki, więc nie uda Ci się jej sparować z 6. biegową manetką, bo taka będzie Ci potrzebna.
      Spokojnie wystarczy jakaś Acera RD-M360 za 65 zł, ale możesz dać i jakie Deore 9-rzędowe.

  • cześć,
    czy dla zestawu Shimano Tourney 2×7 można wymienić przednią zębatkę na większą (obecnie ma 50 zębów)?

  • Cześć,

    Ciekawy wpis, ale nie porusza jednego aspektu , który akurat mnie nurtuje.
    Kupiłem okazyjnie bardzo lekki rower na osprzęcie XTR 26 cali 3×9. Shimano
    Ponieważ jestem niski oraz problemów z biodrem ten rozmiar mi odpowiadał.
    Prawdopodobnie będę musiał myśleć o odnowieniu napędu.
    Trudno jest kupić koronki,czy blaty do napędu 3×9 szczególności XTR. Stąd moje pytanie:
    1. Czy w przypadku 9-cio rzedowej kupienia kasety XT lub SLX czy nawet Deore. będzie ona wspólpracowała z manetką. Nie sądzę aby problem był z przerzutką czy łańcuchem ale ?.
    2. Od napędów 3×10 odstrasza mnie że łańuch jest coraz bardziej wycieniowany a węc słabszy – czy moje obazwy są słuszne.
    3. Napęd 3×9,3×10 bardziej mi odpowiada z uwagi na wiek-zależy mi na tym aby mozliwe były jak najmniejsze przełożenia, a te w 2×11

    • Cześć,
      1. Będzie działać bez najmniejszego problemu.
      2. To samo słyszałem już, gdy pojawiały się napędy 9. rzędowe, potem 10. rzędowe, potem 11. rzędowe, potem 12. rzędowe :) Nawet jeżeli tak jest, to nie jest to jakaś wielka różnica. A łańcuchy są na tyle niedrogie, że też bym się tym nie przejmował.
      3. Mam wrażenie, że coś ucięło z Twojego komentarza. Wszystko jest kwestią odpowiedniego doboru zębatek na korbie i kasecie. W 3×10 i 2×11 będziesz miał dostępne podobnie lekkie przełożenia. A jaką się wybierze kombinację, czy to będzie jedna, dwie, trzy tarcze z przodu i 8/9/10/11/12 zębatek z tyłu,
      to już kwestia osobistych preferencji i zasobności portfela.

      • Dzięki za odpowiedź.
        Rzeczywiście uciąło ale zrozumiałęś.
        Mam jeszcze jedno pytanie trochę pod prąd Twojej tezie rozwiniętej w poście :czy opłaca się ….” , ale wiążę się to z tym że duże tarcze w kasecie i korbie są wysokiej klasy i w dobrym stanie. Szukając kompatybilnych części zamiennych kaset lub korby. – napotykam się z określeniami np 11T, 11Z. O co chodzi z tym T i Z. czy jeśli T lub Z sie zgadza i zgadza się sposób mocowania to czy taka tarcza będzie kompatybilna czy nie

  • Hej, mam pytanie. Jaką podkładke powinienem założyć na piaste pod kasete 11rzedową, gdy mam do zamontowania 9rzedową kasete Shimano Sora?
    Patryk

  • Witam
    Czy do piasty SHIMANO XT z 2010r na której była kaseta 9 rzędowa będzie pasowała szosowa kaseta też 9 rzędowa SHIMANO CS-HG50 SORA ?

  • Hej,
    1) Czy mając korbę Deore oryginalnie dla 9rz napędu będzie ona bez problemu działać z łańcuchem dla 10 / 11 rz.?
    2) Czy manetka / przerzutka 3-rzędowa z grupy napędów 10 / 11 obsłuży w/w korbę?

    • Cześć,
      1) Z łańcuchem pod 10 rzędów na pewno, z łańcuchem 11. rzędowym… nie próbowałem nigdy, ale podejrzewam, że też będzie.

      2) Manetka z korbą nie ma nic wspólnego, trzy przełożenia to trzy przełożenia i to najważniejsze.

      • Dzięki za odpowiedź. Odnośnie 2 punktu -> odniosłem wrażenie, że węższe łańcuchy spowodowały zmniejszenie rozstawu również między koronkami korby, tak jak na kasecie, a to pociągnęło za sobą inny skok prowadnicy przerzutki i o ile samą przerzutkę da się wyregulować ogranicznikami, to mam obawy czy mimo wszystko nie będzie jakiś kwiatków np przy podciąganiu na blat. Wiem, że szerokość wewnętrzna prowadnicy zmniejszyła się z 13,4 do 11mm (10rz fd7700 > 11rz fd7800), ale to przerzutka szosowa… słowem można zgłupieć :)

        • Zmieniałem moim rodzicom napęd w rowerze z 3×9 na 3×10, korba i przednia przerzutka została stara i bez problemu działają z węższym łańcuchem.

          Natomiast odnośnie przerzutki, to będzie działać. Ponoć może być problem przy łączeniu przedniej przerzutki szosowej z manetką MTB i na odwrót. Ale przy łączeniu MTB z MTB, powinno wszystko działać.

  • Witam.
    Posiadam kasetę 7 rzędową. Musiałem wymienić manetki bo stare już się zajechały. Rozwojowo na przyszłość kupiłem 8 biegową manetkę. Obsługuje mi normalnie 7 rzędową kasetę. Obecnie kaseta powoli dogorywa i zamierzam kupić 8 rzędową tylko teraz zacząłem mieć dwie wątpliwości czy to będzie hulać. Manetka i kaseta wiadomo ok, ale pytanie
    – czy 8 rzędowa kaseta zgra się ze starą piastą gdzie seryjnie była 7 rzędowa kaseta? (liczę, że wejdzie, ew. + jakaś podkładka od strony kasety, aby łańcuch nie tarł o tylne widełki)
    – czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży 8 biegów? (liczę, ze uda mi się ją tak ustawić na ograniczeniach, że będzie chodzić ok)
    Nie jestem do końca przekonany, że wszystko będzie ok stąd moje pytania i chęć uzyskania na nie odpowiedzi od osoby bardziej znającej się na temacie. Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam.

    • p. s. kasetę 7 rzędową mam 11/28, chcę 8 rzędową 11/34 czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży tą największą tarczę czy to jest już za duży przeskok i będę potrzebował przerzutki z większym wózkiem i typowej 8 biegowej?

    • Cześć,
      jeżeli bębenek jest pod 7 rzędów, to raczej nie założysz na niego kasety 8. rzędowej. I podkładki nie pomogą, stosuje się je w przeciwnej sytuacji, gdy bębenek jest pod 8/9/10-rzędów, a chce się założyć kasetę 7-rzędową.
      Pomóc może wymiana samego bębenka, do wielu piast da się go bez problemu dokupić.

      Przerzutka nie powinna mieć problemu z obsługą 8 przełożeń.

    • Witam,
      posiadam stary Giant Chicago z końca lat 90-tych, na solidnych częściach i w miarę możliwości chciałbym go w tym stanie zostawić, cóż, sentyment. Po 18 latach i wcale nie było mało jazdy, teren głównie las, padł łańcuch, wymiana, potem kaseta, potem korba. Teraz trafia mi się korba Alivio z 97 roku, stary, niezawodny model. Niestety, korba jest w standardzie UG, łańcuch oraz kaseta w standardzie HG, będzie to kompatybilne? Będę wdzięczny za odpowiedź.

  • Witam
    Posiadam kasetę 9 rzędów i chciałbym zmienić korbe na shimano m6000 w ktorej piszą że jest do kaset 10 rzędów CZY to będzie działać?

  • Wiem, czy można zagrać przerzutke campagnolo, takąż kasetę, 9 biegów, z manetka prawą, na prostej kierownicy. Jesli tak to o przykłady poprosze. Może tez być klamkomanetka, byle obsluzyla 9 biegów. Pozdrawiam Zbyszek.

  • Witam, czy Mechanizm korbowy Shimano Deore FC-M590 48x36x26 będzie działał w zastępstwie Truvativ FiveD 48-36-24T 3×8 ?

    • Cześć, jeżeli tylko mufa suportowa w Twoim rowerze ma 68 lub 73 mm szerokości (wtedy suport z gwintem BSA) albo 70 mm (wtedy suport z gwintem ITA) – to jak najbardziej taka korba będzie pasować.

  • Co do kompatybilności to trochę sie rozczarowalem, rower 7 biegów alivio w oryginale. Kupiłem nowa kasetę 7 i łańcuch do kaset 7 biegowych, zamienniki. Okazało sie ze łańcuch nie pasuje do 7 biegu. Wchodzi za płytko na zęby najmniejszej zębatki bo opiera sie już na podstawie zębów 🤔 trochę to dziwne. Mam teraz 6 biegów.

  • Hej, fajny artykuł. W moim scott-cie (pełna grupa Alivio) po 24 latach i 20000km zaczęła sie psuć manetka tylna 7 biegów. Pomyślałem ze moze się da wrzucić tam 9 biegów, ale bez wymiany piasty rozumiem że sie nie da. Zostane chyba przy 7 biegach, ale znów nie kupię nowej manetki 7 alivio 🤔 chyba acera pozostaje ehh.

    • No niestety, wymiana piasty (a tak naprawdę całego koła, bo przeplatanie może się nie opłacać) będzie potrzebna, jeżeli chcesz mieć 9 biegów.

      Co do manetki, to też prawda. Alivio już dawno jest 9. biegowe, a Shimano nie jest w stanie utrzymywać produkcji wszystkich historycznych podzespołów. Wszystko idzie do przodu i tak jak piszesz, pod 7. biegów pozostaje Altus/Acera. I to też super długo nie potrwa, bo te grupy też pojawiły się już w 9. rzędowej odsłonie.

  • *POMOCY*
    Posiadam schimano altus (tył i przód) 9-3
    Ale chciałbym zamienić na 9-1, niekoniecznie 10-1 jednaknnie wiem co jest do czego kompatybilne i czy się da to zamienić. Wolałbym mieć lepszej jakości osprzęt. Dajcie jakieś propozycje albo z czym się spotkaliście!

    • Cześć,
      możesz albo założyć korbę z jedną tarczą z przodu – polecam wtedy poszukać czegoś z zębatką narrow-wide, dzięki czemu łańcuch nie będzie z niej spadać.

      Albo możesz przerobić swoją obecną korbę na 1x, zostawiając środkową tarczę. W takim układzie będą potrzebne odpowiedniej długości śruby do tarcz, albo założenie podkładek.

  • Chwilkę, to zdanie brzmi dziwnie niejasno: „Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. „. Czyli kasety z jaką ilością rzędów będą pasowały do tych piast ? adekwatną ? czy do piasty gdzie wcześniej była 8rz będzie pasowała kaseta 9rz?

    • Chodzi o to, że jeżeli kupiłeś rower, gdzie masz piastę MTB, którą sprzedawcy opisują jaką 8. rzędową na przykład. To wejdą tam także 9/10/11-rzędowe kasety MTB.

  • W związku ze zgłębianie tematu zrobienia sobie napędu bez przedniej przerzutki czyli tzw. 1x szukam info które kasety i które manetki szosowe mogę zastosować.
    Szukam kasety z max. dużą zębatką z tyłu + obsługującą to przerzutką (wózkiem) aby potem dostosować wielkość zębatki na korbie (odpowiednie zmiękczenie) i przy okazji zamontować rozgiętego baranka gravelowego.
    Może już ktoś rozkminiał ten temat? Na necie jest trochę info. ale przydałoby się to pozbierać w artykuł podobny do tego powyżej, który jest bardzo dobry i przejżysty (moim skromnym zdaniem).

    • Hej, największą dużą zębatkę na kasecie, z największych producentów, oferuje nowe, 12. rzędowe Shimano XTR, gdzie znajdziesz kasetę 10-51: bike.shimano.com/pl-PL…00-12.html

      Ale domyślam się, że niekoniecznie celujesz w topowy osprzęt, gdzie w tym przypadku kaseta na start będzie kosztowała trochę ponad 1000 zł :)

      Jeżeli chodzi o osprzęt, gdzie nie zbieramy szczęki z podłogi po zobaczeniu ceny jednego komponentu, to do klamkomanetek szosowych myślę, że najlepszym wyborem będzie SRAM. Masz tam fabrycznie zestrojone napędy do kaset o zakresie 10-42 lub 11-42 (sam jeżdżę na 11-42 właśnie z osprzętem zbudowanym głównie ze SRAM Rival 1). Być może dałoby się namówić tylną przerzutkę do działania z kasetą 11-46, ale to trzeba sprawdzić na YouTube.

      Shimano nie ma w ofercie nic do szosowych napędów 1x, można kombinować ożenienie klamkomanetek z tylną przerzutką MTB i kasetą przy pomocy adaptera, zmieniającego ciąg linki. Kwestia czego szukasz :)

  • Witam,
    czy kaseta Shimano CS-HG400 9rz. 11-28 będzie współpracować z przerzutką tylną RDM-4000 SGS?
    Niby wózek ma wystarczający zakres, ale podobno przerzutki w technologii Shadow źle współpracują z kasetami z największą zębatką poniżej 30. Czy to prawda?

    • Cześć, tu masz film z przerzutką XT RD-M772, która też ma konstrukcję Shadow. I dobrze działa z kasetą 11-28: www.youtube.com/watch…el=ShwarcA.

      Ja nie mam osobiście doświadczenia w takim zestawieniu, ostatni raz miałem taką kasetę z przerzutką Deore, ale to jeszcze nie były czasy konstrukcji Shadow.

      Domyślam się, że przerzutkę już masz i chcesz wymienić samą kasetę. Ja bym zaryzykował, bo inwestycja nie jest duża, a moim zdaniem powinno to chodzić. Ale możesz też poszperać w internecie, może po wpisaniu hasła – Shadow 11-28 coś się uda znaleźć.

  • @roweroweporady:disqus Czy SL-M675 (SLX Dyna 10 rz) pociągnie prawidłowo przerzutkę RD-M9000 (XTR Dyn II 11rz) na kasecie CS-M771 (XT Dyna 10 rz) ?