Jak wymienić kasetę lub wolnobieg w rowerze

Jeśli łańcuch zaczyna przeskakiwać po trybach, warto dobrze przyjrzeć się zębatkom – czy nie są nadmiernie zużyte. Jeśli zamiast spiczastych ząbków widzisz mocno wytarte „płetwy rekina”, to ewidentny znak, że czas wymienić kasetę/wolnobieg. A jak poznać czy w rowerze jest kaseta czy wolnobieg? I czym one się różnią? Zasadniczą różnicą jest montaż. Kasetę nakłada się na piastę, a następnie dokręca nakrętką. Wolnobieg zaś wkręca się na piastę. Jeśli masz 9 zębatek lub więcej, na 99,99% masz kasetę. Jeśli 6-7 zębatek najprawdopodobniej jest to wolnobieg. Jeśli 8 zębatek – może być różnie. Ale w każdym przypadku – najlepiej jest dobrze sprawdzić. Na zdjęciach poniżej pokażę Ci wolnobieg oraz kasetę.

Zapraszam Cię do obejrzenia tego poradnika w formie wideo. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Wyciągnięty łańcuch

Łańcuch podczas swojej pracy z czasem zaczyna się wyciągać. Przestrzenie między ogniwami robią się coraz większe, przez co łańcuch zaczyna coraz bardziej ścierać zęby w kasecie oraz korbie. Jeżeli będziesz wymieniać łańcuch odpowiednio wcześnie, kaseta/wolnobieg ma szansę na dłuższe życie. Jeżeli będziesz jeździć na wyciągniętym łańcuchu zbyt długo, razem z łańcuchem konieczna będzie też wymiana kasety. O zużyciu łańcucha i jak to sprawdzić przeczytasz w tym wpisie.

Są trzy szkoły obchodzenia się z napędem. Jedna mówi o tym, by sprawdzać wyciągnięcie łańcucha i gdy dojdzie ono do 0,75% należy wymienić go na nowy. W ten sposób zębatki będą wolniej się ścierać. Druga szkoła mówi o zakupie trzech łańcuchów i wymienianiu ich rotacyjnie co 300-400 kilometrów, zakładając za każdym razem najmniej wyciągnięty z danej trójki. Dzięki temu na jednej kasecie będzie przez dłuższy czas pracował porządny łańcuch, co powinno wydłużyć jej działanie. Trzecia szkoła natomiast mówi o tym, by jeździć na jednym łańcuchu i kasecie do momentu, gdy łańcuch wyciągnie się na tyle, że będzie już przeskakiwał i hałasował, a w kasecie zedrą się ząbki. Wtedy wymieniamy i kasetę i łańcuch (a czasami i zębatkę/zębatki w korbie).

Zużyte zębatki rowerowe

Ja zasadniczo polecam pierwszą metodę, jest mało absorbująca i całkiem wydajna. Na zdjęciu powyżej chciałem pokazać Ci dwie zębatki z kasety. Ta po lewej stronie jest używana, może jeszcze nie zakatowana na śmierć, ale najlepsze czasy ma już dawno za sobą. Teoretycznie przy odrobinie samozaparcia można ją reanimować pilnikiem. Po prawej stronie natomiast jest fabrycznie nowa zębatka. Jeśli chcesz się dokładnie przyjrzeć różnicom między nimi, kliknij na zdjęcie aby powiększyć. Widać wyraźnie, że w używanej zębatce zęby zostały zaostrzone, a ich górne krawędzie skróciły się. Wyciągnięty łańcuch pracował na niej jeszcze przyzwoicie, ale z nowym nie mogła się już dogadać.

Kaseta rowerowa CS-HG50

Potrzebne narzędzia do wymiany

Na zdjęciu powyżej widzisz kasetę. Ma na samym końcu nakrętkę i wypustki do włożenia klucza. Do zdjęcia kasety będzie Ci potrzebny odpowiedni klucz do kasety (widoczny na zdjęciu poniżej) oraz bacik, czyli kawałek łańcucha przymocowanego do rączki, służący do przytrzymania kasety. Bacik można zrobić samemu ze starego łańcucha. Ja kiedyś odkręciłem kasetę bez bacika, mocując kasetę żyłką do szprych – ale tego sposobu zdecydowanie nie polecam, ponieważ bardzo obciąża szprychy.

Jak odkręcić kasetę w rowerze
Klucz do kaset
Jak odkręcić zębatki w rowerze
Tak wygląda „bacik”

Wymiana kasety

Mając przygotowane wszystkie narzędzia, przytrzymaj bacikiem tryby kasety (najlepiej złapać co najmniej trzeci od dołu), włóż klucz do nakrętki kasety i przy pomocy płaskiego klucza zacznij odkręcać nakrętkę (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Gdy nakrętka zejdzie – ręką zsuń tryby z piasty. Kaseta może tworzyć jedną, nierozbieralną całość, ale także może być w kilku częściach – tak, że będzie można wymienić tylko jedną, czy dwie najbardziej zużyte zębatki na nowe.

Odkręcanie kasety

Jak zdjąć zębatkę w rowerze

Zakładając kasetę, przede wszystkim przeczyść piastę oraz samą kasetę, jeśli montujesz tę samą. Zwróć też uwagę na prawidłowy montaż. Zazwyczaj każda zębatka ma jeden z wypustów montażowych szerszy lub węższy od pozostałych. Pomogą Ci one w poprawnym założeniu trybów. Na końcu załóż nakrętkę i używając klucza, dobrze go dokręć. Bacik nie będzie na tym etapie koniecznie potrzebny, ale możesz mimo wszystko przytrzymać nim kasetę, by nie narażać jej na niepotrzebne obciążenie.

wolnobieg-shimano

Wymiana wolnobiegu

Na zdjęciu powyżej widzisz wolnobieg. Nie ma on nakrętki, którą można zdjąć, odkręca się go w całości. W jego przypadku będzie trochę łatwiej. Bardzo często wystarczy pokazany na zdjęciu wyżej klucz do kaset. Ale dużo zależy od samego klucza. Najlepiej jednak kupić specjalny klucz do wolnobiegów, który wygląda bardzo podobnie (jest trochę dłuższy). Wtedy będzie 100% pewności, że będzie pasował. Bacik nie jest potrzebny. Wystarczy włożyć klucz i przeciwnie do ruchu wskazówek zegara – odkręcić. Jeśli będzie to opornie szło, warto użyć imadła. Włóż klucz do imadła, nałóż na niego koło i zacznij odkręcać. Powinno pójść dużo łatwiej.

Montaż wolnobiegu jest równie prosty. Przed montażem oczywiście wyczyść piastę oraz sam wolnobieg, a następnie nakręć go zgodnie z ruchem wskazówek zegara na piastę. Pilnuj by wkręcał się równo. Następnie dokręć go przy pomocy klucza. Nie musisz robić tego na siłę, wolnobieg ma tą ciekawą „funkcję”, że dokręca się sam. Wystarczy założyć koło do roweru i przejechać się kawałek spokojnym tempem. Wolnobieg sam się dokręci z odpowiednią siłą.



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.