Shimano Dyna-Sys 3×10 – nowe napędy

Shimano wprowadza na rynek nowe – 10 rzędowe kasety. Moim zdaniem jest to zupełnie niepotrzebny wymysł marketingowców i działu innowacji. Nie twierdzę, że nie przyda się określonej grupie zawodowców, ale przy hobbystycznej jeździe – skórka nie warta wyprawki. A oto co Shimano napisało o swoim nowym napędzie. Shimano przedstawiło nową technologię napędu dla rowerów górskich: Dyna-SysNowe rozwiązanie to użycie 10-rzędowych kaset, ale to nie jedyna innowacja. Najważniejsze to zupełnie nowy napęd, który daje wiele pozytywnych wrażeń użytkownikowi. Dyna-Sys to nie tylko dodatkowy bieg. To biegi w mniejszej odległości od siebie, dla płynnej zmiany przełożeń i lepszego transferu siły. To optymalna kombinacja przełożeń, która ulepsza efektywność i trwałość.

Jako pierwsze dostępne będą grupy DEORE XT oraz SLX, oraz komponenty spoza grup: mechanizm Dyna-Sys FC-M552. Komponenty te będą występowały równolegle obok komponentów 9-rzędowych, będą oznaczone logiem Dyna-Sys. Wizualnie komponenty 9- i 10-rzędowe są indentyczne.

Shimano zmienia standardowe ustawienie napędu, aby zwiększyć potencjał i osiągnąć większą stabilność. Aktualnie standardem w MTB są 44-32-22 zęby w połączeniu z 9-rzędowymi kasetami. Shimano chce zmienić to na 42-32-24 zęby w kombinacji z 10-rzędowymi kasetami.

Dyna-Sys 2010 Shimano

 

Zalety mniejszych odległości pomiędzy przednimi przełożeniami i szerszym wyborze kaset:

1. Zwiększona wydajność

Szerszy wybór kaset o kasetę 10-rzędową HG oznacza, że rowerzysta może więcej czasu spędzić przy kombinacji 32T na środkowej tarczy. A kiedy trzeba zmienić bieg, następuje to płynniej i szybciej dzięki bardziej użytecznej tarczy wewnętrznej 24T. Płynna zmiana przełożeń następuje także na dużej tarczy 42T, dlatego może być częściej używana.

Tradycyjnie rowerzyści musieli przywyknąć do ‘odzyskiwania przełożenia’ dwu lub trzykrotnie zawsze po zmianie na 22T. Z Dyna-Sys, wystarczy raz ‘odzyskać bieg’ i jest to potrzebne znaczniej rzadziej.

2. Niewiarygodna stabilność

Nowy, 10-rzędowy łańcuch do rowerów górskich oznacza płynniejszą zmianę przełożeń, mniejszą wagę i wydajniesze działanie.

Mniejsze odległości między przełożeniami oznaczają mniejszy skok między przełożeniami, bardziej wydajny ruch łańcucha i zmiejszone ryzyko spadania łańcucha w ciężkich warunkach.
Ciaśniejsze prowadzenie linki i krótsze okablowanie tylnej przerzutki sprawiają, że system jest mniej podatny na zanieczyszczenie.