Pojemność przerzutki – długi czy krótki wózek?

Wymieniając przerzutkę w rowerze lub składając sobie nowy rower, możesz spotkać się z pytaniem czy potrzebujesz tylną przerzutkę z długim, średnim czy może z krótkim wózkiem. Wózek przerzutki to dolna jej część, dwa kawałki metalu przytrzymujące dolne kółeczko. Czym zatem różni się długi wózek od krótkiego? Oprócz długości oczywiście, krótki wózek jest zdecydowanie mniej narażony na uszkodzenie, przez wystające korzenie, kamienie i inne przeszkody, które możesz spotkać w terenie. Przerzutka z krótkim wózkiem jest również minimalnie lżejsza oraz trochę bardziej precyzyjna w działaniu. Niestety, minusem przerzutki z krótkim wózkiem, jest jej mniejsza pojemność – to znaczy możliwość obsłużenia konkretnego zakresu zębatek w rowerze. Nie nadaje się ona do kaset o bardzo szerokim rozstawie (typu 11-36).

Pojemność przerzutki

Potrzebną pojemność przerzutki (zwykle tę informację znajdziemy na stronie producenta lub sklepu) najlepiej wyliczyć z prostego wzoru: (Ilość zębów na dużej tarczy z przodu – ilość zębów na małej tarczy) + (ilość zębów na największej zębatce z tyłu – ilość zębów na najmniejszej zębatce).

Czyli mając napęd: korba 44/32/22  i kaseta 11-34, będziemy potrzebowali przerzutki o pojemności przynajmniej (44-22)+(34-11)=45T.

W przypadku gdy z przodu mamy tylko jedną tarczę, przyjmujemy, że z przodu jest 0 (duża tarcza – mała tarcza, czyli się zeruje).

Shimano produkuje większość modeli w różnych wersjach i oznacza je odpowiednio: SS (krótki wózek), GS (średni wózek), SGS (długi wózek).

SRAM natomiast niektóre modele oznacza końcówką numeru katalogowego przerzutki: końcówka 00 (długi wózek), 10 (średni wózek), 20 (krótki wózek) – choć niestety nie jest to regułą. Warto o tym pamiętać przy zakupie tylnej przerzutki.

 

Drugą istotną kwestią w przypadku tylnej przerzutki, o której nie można zapomnieć, jest maksymalna wielkość obsługiwanej zębatki. Producenci najczęściej podają informację, że dany model działa z kasetą, której największa zębatka ma np. 30 zębów, albo 36 zębów. Albo, że na przykład w przypadku dwóch tarcz z przodu, z tyłu mogą być 32 zęby, ale jeżeli korba jest trzyrzędowa, to z tyłu maksymalnie może być 30 zębów. Trochę to zakręcone, ale jeżeli wiesz jakie masz zębatki na korbie i kasecie, to szybko dojdziesz do tego, jaka przerzutka będzie Ci potrzebna. Trzeba o tym koniecznie pamiętać, ponieważ pojemność to nie wszystko.

Zapraszam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o pojemności przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Pojemność jest również istotna w przypadku przedniej przerzutki. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to, jaką maksymalnie dużą zębatkę obsługuje korba. Np. przerzutka dopasowana do tarczy 42T nie będzie działała dobrze (lub w ogóle nie będzie działała) z tarczą 48T. Druga sprawa to pojemność przedniej przerzutki. Tutaj patrzymy tylko na różnicę między największą tarczą a najmniejszą. Np. w przypadku korby 48/36/26, będziemy potrzebowali przedniej przerzutki o pojemności 48-26=22T.

Informacji o pojemności przerzutek warto szukać na stronie producenta, ale także wpisując model przerzutki z dopiskiem „spec”. W ten sposób można często znaleźć również instrukcję montażu, czy dokładniejsze informacje o konkretnym typie przerzutki.