Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • @TG – tak, moim zdaniem tak. Amortyzator przyzwoity, oświetlenie świetne, napęd całkowicie na Shimano Deore/Deore LX więc też bardzo dobrze. Korba jest na łożyskach zewnętrznych, co według mnie też jest plusem, jeśli chodzi o sztywność. Ja do wytrzymałości tych łożysk nie mam zastrzeżeń.
    Obręcze i szprychy też bardzo fajne, piasty lux, opony Schwalbe też bardzo fajne.

    Tu się naprawdę nie ma do czego przyczepić!

    @Agata – jego specyfikacja jest na pewno bardzo lakoniczna. Ale z tego co jest tam podane, to jak na tą półkę cenową jest naprawdę okej.

    @Dawid – hej, pisałem kiedyś o tym wpis: https://roweroweporady.pl/dlaczego-rowery-szosowe-sa-drogie/

    Zerknij wolną chwilą. Moim zdaniem nie warto wydawać pieniędzy na rower szosowy, który nie ma klamkomanetek. Manetki na ramie lub pod kierownicą to relikt przeszłości i bardzo niewygodny sposób na zmianę przełożeń. Wiem, że nie oczekujesz cudów, ale moim zdaniem wydawanie 1200 złotych na rower, który od początku jest złomkiem – to wyrzucanie pieniędzy w błoto.

    O wiele lepszym rozwiązaniem byłoby poszukanie używanego roweru. Dokładasz troszkę i spokojnie kupisz coś takiego:
    https://allegro.pl/merida-race-880-stan-bardzo-dobry-gratisy-i4328543716.html

    I to będzie rower, który moim zdaniem posłuży Ci dużo dłużej niż tamte wynalazki.

  • co lepsze ten rower:
    https://www.kross.pl/pl/2014/cross/evado-1-0

    czy ten:
    http://www.sklepmartes.pl/glowna/5327-rower-mtb-black-edition-2.html

  • Witam :-) Poszukuję roweru szosowego w małym zakresie cenowym do 1500 zł. Będzie to moja pierwsza szosówka ,więc nie oczekuję od niej cudów.

    W internecie wypatrzyłem coś takiego:

    https://allegro.pl/rower-szosowy-bicisport-kolarka-kolarzowka-hit-i4322677830.html
    http://szosowe.pl/2013/08/19/rower-szosowy-kolarzowka-piccadilly-28-dpd-0/
    https://allegro.pl/rower-szosowy-suncross-kolarka-kolarzowka-hit-i4340280860.html?source=mlt

    Bardzo prosiłbym o jakąś poradę co do rowerów szosowych.

  • Tylko jest jeden problem. Mieszkam na drugim końcu polski więc z przejażdżki raczej nici. A jego specyfikacja jest dobra?

  • Dzieki!

    Ciekawi mnie także, czy ww konfiguracja to dobry wybór w tej cenie – z przykładu Kettlera widzę, że (upraszczam) dają Globetrottera z gorszym osprzętem ale w takiej samej cenie.
    Ciekaw jestem, czy konfiguracja Globetrottera to dobry wybór i czy cena OK. TO tyle zmiennych do analizy dla niewprawnego człowieka, jak ja…

  • @Agata- rower prezentuje się bardzo dobrze. Najważniejsze by na żywo prezentował się tak samo i by Tobie się na nim dobrze jeździło. Ale jeśli po przejażdżce uznasz, że wszystko chodzi płynnie i dobrze, to bierz, bo to bardzo sympatyczny rower.

    @TG – zacznijmy od tego, że Expedition to jest już bardzo fajny rower. Oczywiście Globetrotter to jeszcze lepszy rower i ślinka cieknie jak się go ogląda :) Kettler, też nie jest zły, ale bardzo się cenią moim zdaniem.

  • Ma prośbę o pomoc w doborze roweru. 180cm, ponad 100 kg przez pewien czas, jazdy szosowo-leśne. Osprzęt.
    Zakres cenowy:
    – 2500zł
    – 3500 zł

    Oczywiście najlepiej w tym pierwszym, ale jak się nie da, co albo coś pomiędzy, albo w tym ok 3500. Po pobieżnym researchu wyszedł mi taki:

    http://www.unibike.pl/globetrottergts.html

    powyżej górnego limitu, ale ma wygodną kierownicę (dla mnie wygodną), tarcze i (chyba, bo nie jestem fachowcem, tylko obserwatorem) niezły osprzęt. Minus (nie śmiać się!), skóra na kierownicy (eee…) oraz brak osłony łańcucha – jak bym nie wycierał, mam smar na nogawkach. Ma go np http://www.unibike.pl/expeditiongts.html ale z kolei gorszej klasy osprzęt (znów, do weryfikacji).

    Do tej pory miałem starego górala z „21 przerzutkami”, sztywnym widelcem, osprzętem dokładanym we własnym zakresie (stary Kands). Rower kupuję na kolejną dekadę, więc niekoniecznie muszę oszczędzać, ale z drugiej strony nie chcę przepłacać – po co specjaliści od „przekształceń własnościowych” mają się dzięki mnie dorobić? ;-)

    Mam wątpliwości, czy no hamulce tarczowe tej klasy są OK, czy nie oraz co do amortyzacji: razem na oko Unibike waży mniej, niż mój na „lekkiej ramie” za stali (tak, tak – tak kiedyś go reklamowano ;-)).

  • Witam. Znalazłam używany rower Gazelle Cayo, dość zadbany, bardzo mi się podoba.

    Chciałabym wiedzieć co o nim sądzisz i czy to dobry wybór.
    Pozdrawiam :)

  • @Bogdan – o jaki rower pytasz? A jeśli chodzi o firmę, to jest naprawdę wiele godnych polecenia firm. Zależy w jakim budżecie szukasz i jakiego typu rower górski.

    @Remigiusz – ze zdjęcia, które wysłałeś nie idzie nic wywnioskować. Z prostego względu, nie widać na nim kasety/wolnobiegu :)

    Najpierw sprawdź czy masz kasetę czy wolnobieg. Pisałem o tym tu:
    https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-kasete-lub-wolnobieg-w-rowerze/

    Zapewne jest to wolnobieg, ale lepiej sprawdzić dokładnie. Druga sprawa – sprawdź ile masz teraz rzędów, czyli ile zębatek z tyłu. I najlepiej kup wolnobieg/kasetę z taką samą ilością rzędów.

    Jeśli chodzi o łańcuch, to też dobiera się go specjalnie do ilości rzędów, ponieważ od tego zależy jego szerokość.

  • chodzi mi czy do mojego koła zamontuje każdą kasetę ?? i czym się różnią te kasety przykładowo :
    https://allegro.pl/kaseta-szosowa-sunrace-11-23t-nikiel-8-rz-265g-i4310956248.html
    https://allegro.pl/kaseta-szosowa-sram-red-xg-1090-10speed-11-23t-bs-i4310256711.html
    skąd taka różnica cenowa ?? na co zwracać uwagę albo jak masz chwilkę to poleć mi co kupić i jaki łańcuch

  • Witam jakiś czas temu pisałem dzięki za odpowiedź powiedz mi jaką do tego roweru http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/47dc4333caca0c6d.html

    mogę kupić zębatkę do tyłu z przodu mam 52 zęby a z tyłu najmniejsza ma 14 i chciałem wstawić 11 albo 12 tylko zastanawiam się czy to każda będzie pasowała czy to musi być jakaś specjalna
    i dodatkowo łańcuch chce wymienić możesz jakiś polecić i czy też jest jakiś specjalny ile tych oczek musi mieć na co mam zwrócić uwagę z góry dzięki za odpowiedź

  • Dziękuję Ci za opinię i radę. Mbike kupiony:-) Niestety przejechać się nie mogłam, bo rower jest jakieś 300 km ode mnie…ale liczę, że bedzie pasował;-) buty i sukienki też zdarzało mi się kupować bez przymierzania i się udawało, więc rower też musi pasować;-) A tak serio, to mało jest rowerów tego typu z większą ramą… Byłam w trzech sklepach rowerowych i nie mieli żadnego…(19″ max).
    Mam nadzieję,że wybór będzie trafny i rower będzie mi służył:-)
    Jeszcze raz dziękuję za rady,
    pozdrawiam, Majka:-)

  • @Paweł – tak, myślę, że za te pieniądze nie znajdziecie nic dużo lepszego. Już kilka razy ten rower oglądałem i sprawia dobre wrażenie, jak za te pieniądze.

    @Majka – zacznę od końca, czyli od rozmiaru ramy. Pan w sklepie miał rację, różnice między ramą 18, a 20 cali nie są duże. Ale! Po coś te rozmiary ram zostały wymyślone. Zapewne facet mówił tak, bo akurat wybranego roweru nie miał w dwóch rozmiarach, żebyś sobie sprawdziła.

    Moja dziewczyna jak kupowała rower, wahała się między ramą 14″, a 16″ (to był góral, tam jest trochę inna rozmiarówka). Niby na obu czuła się dobrze, z teoretycznych wyliczeń wychodziła 15″ ;) Ale w końcu wzięła 16″, bo lepiej się jej na nim jeździło. Oczywiście ustawiła w obu dobrze siodełko itd.

    Więc nie daj sobie wmówić, że rozmiar ramy nie ma znaczenia. Masz pieniądze, które chcesz wydać i chcesz kupić dokładnie to, co będzie Ci pasowało. Moim zdaniem powinnaś celować w ramę 20″, ale najlepiej się przejechać oczywiście :)

    MBike wygląda bardzo, bardzo fajnie za te pieniądze. Ma 7 biegową piastę co mu się bardzo chwali. Niby na miasto 3 biegi wystarczą, ale wystarczy niedaleka wycieczka, niewielkie wzniesienie i więcej przełożeń na pewno się przyda.
    Mają go w rozmiarze 19″, nie dziwię się, wysokie dziewczyny mogą mieć problem ze znalezieniem upatrzonego roweru, ponieważ producenci często nie robią większy damek, prawo popytu i podaży niestety. Ale jeśli masz opcję się przejechać, zerknij, być może Ci podpasuje.

  • Witaj!
    Pewnie masz już dość tego typu pytań…jednak zaryzykuję i dołączę do poprzedników;-)
    Chcę kupić rower miejski. Moim zamiarem było kupić coś niedrogiego, do przejażdżek dość krótkich (po tzw. bułki;-), kilka razy w tygodniu, czasem troszkę dalej (ok. 20 km) na przejażdżkę z synem… Jednak w miarę czytania Twoich tekstów, apetyt mój wzrastał… a może by tak przesiąść się z auta na rower (dojazd do pracy, ok 10-12km w jedną stronę), może jakaś niedaleka wycieczka…i tak z pierwotnego wyboru (…raczej zamiaru…podchodów), którym był ten rower https://allegro.pl/rower-miejski-holenderka-christine-28-shimano-3bie-i4295855374.html , doszłam do tego https://allegro.pl/rower-mbike-retro-white-gratisy-wysylka-gratis-i4293902829.html .

    I tu ogromnie proszę Cię o radę…czy ten mbike to dobry wybór? Jestem kompletnie zielona w tym temacie (chociaż po kilku godzinach na Twoim blogu, w rozmowie z koleżanką czułam się prawie jak expert;-)))
    Ta cena to już maximum jakie mogę przeznaczyć na rower…

    A może polecisz mi coś miejskiego (na ten typ jestem zdecydowana) w podobnej cenie…(mam 176 cm, dł. nogi wew. 82 cm).
    Ogromnie liczę na Twoją pomoc…bo inaczej będę błądzić jak dziecko we mgle… (pan w rowerowym mi dziś powiedział, że to nieistotne, czy kupię rower z ramą 18, 19 cz 20″, bo różnice są minimalne:-/ ot, fachowiec…

    Pozdrawiam serdecznie i liczę na szybką odpowiedź;-)
    Majka

  • Witam
    Szukamy z żoną fajnego roweru w rozsądnej cenie. Co myśli pan o tej propozycji: https://allegro.pl/rower-goetze-28-alu-amortyzator-koszyk-i4306468833.html Sądzę że stosunek ceny do wyposażenia jest dobry.

  • Wszystkie te firmy robią porządne rowery. Kellys i Merida cenią się dość mocno, warto szukać ich rowerów w promocji. Chociaż i na Unibike i Krossa warto szukać zniżek.
    Z tych wszystkich firm, najlepszy stosunek wyposażenia do ceny, moim zdaniem ma Unibike.

  • Chcę kupić rower, Nie wiem jaką firmę wybrać: Unibike, Kross, Kellys, Merida czy jeszcze inny
    Jeżdżę dużo po górach ale drogami asfaltowymi, mniej po mieście,

  • @Dave – tego niestety nie wiem. Do jazdy w głównej mierze po asfalcie, zwłaszcza poza miastem, lepszy będzie cross, na oponach typu semi-slick. Poradzi sobie również w leciutkim terenie, zwłaszcza na szutrowych drogach i leśnych, płaskich ścieżkach.

    Górala weź tylko jeśli chcesz wjeżdżać w ostry teren, albo namiętnie jeździsz po dziurawych, miejskich ulicach i nie omijasz dziur :)

    W tym budżecie zerknij na Unibike Crossfire GTS.

    @Tomasz – tak, śmiało bierz ramę 16 cali, będzie Ci pasować jak ulał.

    Nie wiem w jakiej cenie masz do kupienia tego A8, ale pomyśl jeszcze o A9 z zeszłego roku. Jest teraz przeceniony na 3999 zł (a może znajdziesz jeszcze taniej), a jest na karbonowej ramie: https://www.kross.pl/pl/2013/mtb-xc/level-a9

  • PS. dodam że mam 168 cm wzrostu i ok 73 cm długość nogi, z rozpiski: https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/ wynika że rama 16 była by dobra :) pozdrawiam Tomasz

  • witam,
    potrzebuję porady odnośnie roweru, chcę kupić rower mtb, znalazłem egzemplarz w dobrej cenie Krossa Level A8 z 2013 roku: https://www.kross.pl/pl/node/8177, na ramie S 16 cali, koła 26″, do tej pory posiadam inny model Krossa Hexagon v6 na ramie M 19 cali, koła 26″: https://www.kross.pl/pl/2011/mtb/hexagon-v6, jednak przyznam że jest dla mnie minimalnie za wysoki, a po dłuższych przejażdżkach odczuwam dyskomfort, a nawet drętwienie rąk (trasy 30-40km), jeżdżę głównie po bezdrożach i pagórkach morenowych, czasami asfalt lub ścieżka rowerowa.

    Czy wybrać Level’a na ramie 16 cali, skoro na większej ramie nie jeździ mi się do końca dobrze? szczególnie że Level jest w cenie o 1000 zł niższej niż nominalna z bardzo dobrym osprzętem oraz jest lżejszy ze względu na zastosowany stop z jakiego wykonana jest rama. Będę bardzo wdzięczny za poradę :) Pozdrawiam Tomasz

  • Witam! Poszukuję roweru na dłuższe (100km) wakacyjne wycieczki.
    Mam dylemat czy lepszym rozwiązaniem będzie MTB, ponieważ nie zawsze jeżdżę po prostych drogach czy krosowy. Jakie masz propozycje roweru do +/- 1800zł?
    Pozdrawiam