Suntour – modele przednich amortyzatorów

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)



Suntour to japoński producent części rowerowych z bardzo bogatą historią, mającą swój początek w 1912 roku. Ostatecznie od 1988, po przejęciu przez firmę Sakae Ringyo, marka działa pod nazwą SR Suntour. W Polsce najbardziej znana jest ze swoich przednich amortyzatorów, które znajdziemy w większości rowerów od 1000 do 3000 złotych, a nie są one rzadkim widokiem także i w droższych modelach. Poza tym firma oferuje tylne amortyzatory, amortyzowane wsporniki siodełka, korby oraz silniki (i inne elementy) do rowerów elektrycznych.

W tym wpisie zrobię przegląd modeli przednich amortyzatorów Suntour, a jest ich naprawdę sporo. Niejednokrotnie ciężko połapać się w tym, czym różnią się poszczególne modele widelców, zwłaszcza, że nawet w obrębie jednego modelu może pojawić się sporo jego odmian (np. popularny model XCR do jazdy górskiej posiada 60 różnych wersji!). A różnić się mogą między innymi średnicą górnych goleni (im większa, tym sztywniejszy amortyzator i przeznaczony do cięższych zastosowań), obecnością tłumika i jego rodzajem, typem sprężyny (powietrzna lub stalowa), materiałami z jakich zostały wykonane poszczególne elementy (rura sterowa, korona, górne i dolne golenie), typem mocowania piasty oraz zacisku hamulca i oczywiście wagą.

Warto pamiętać o jeszcze jednej sprawie – moje zestawienie bazuje na oficjalnie dostępnym katalogu Suntour na rok 2020. Natomiast wypuszczane są jeszcze wersje na zamówienie, tylko do montażu w nowych rowerach (nie do sprzedaży ogólnej), w sklepach dostępne są też modele z poprzednich lat, tak więc oferta jest bardzo bogata. Niemniej myślę, że ten tekst się Wam przyda, gdy będziecie zastanawiać się chociażby czym różnią się Suntour XCT od XCM, czy NEX od NVX, i czy warto dołożyć do droższego modelu :)

Na końcu znajdziecie także listę dodatkowych oznaczeń, informujących w jakie dodatkowe funkcje jest wyposażony widelec – np. blokadę czy rodzaj tłumika. Jeżeli szukacie informacji, których nie uwzględniłem w tym zestawieniu (np. jak szeroka opona lub jak duża tarcza hamulcowa zmieści się do wybranego amortyzatora) zachęcam do przejrzenia katalogu Suntour 2020.

Hierarchia amortyzatorów na listach jest ułożona od najsłabszych do najmocniejszych modeli.

Na blogu znajdziecie także analogiczne zestawienie amortyzatorów RockShox.

 

Amortyzatory Suntour do rekreacyjnej jazdy MTB

Tanie, proste i niezwykle popularne widelce, spotykane w większości rowerów górskich (czasem także crossowych) do 2-3 tysięcy złotych. Najczęściej posiadają wąskie golenie, jedynie XCM Boost występuje w wersji 34 mm (montowany np. w tańszych rowerach elektrycznych). Golenie 32 mm (standard w cross-country) również są rzadko spotykane. Dominują 30 i 28 mm, a nawet bardzo wiotkie 25,4 mm w modelu M3010 i niektórych wersjach juniorskich. Każdy z poniższych amortyzatorów (w wersji do kół 26 cali i większych) waży więcej niż 2 kg, a niektóre potrafią ważyć niemal 3,5 kg(!) – ta druga wartość jest do zaakceptowania jedynie w rowerach elektrycznych.

We wszystkich amortyzatorach z tej kategorii medium ściskanym jest stalowa sprężyna (Coil) z możliwością regulacji wstępnego naprężenia Preload (poza niektórymi M3010). Do tego w każdym z nich korona oraz golenie dolne wykonane są z podstawowego stopu aluminium AC4C, natomiast górne golenie ze stali konstrukcyjnej STKM. Do niektórych można założyć hamulce szczękowe V-Brake, ale większość dostosowana jest tylko do montażu hamulców tarczowych.

Suntour M3010

Suntour M3010

Amortyzator z pogranicza trekkingu i bardzo niewymagającego MTB, z cienkimi górnymi goleniami. Wszystkie modele dostosowane jedynie do hamulców szczękowych V-Brake. Występują wersje z opcją regulacji naprężenia wstępnego sprężyny (Preload adjuster) i bez. Brak tu jakiegokolwiek tłumienia, co sprawia, że rower z takim amortyzatorem nadaje się tylko do spokojnej jazdy. Rura sterowa dostępna jedynie w standardzie 1 1/8″.

Koła: 20/24/26/28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 40/50/63 mm

Grubość goleni: 25,4 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,25 kg

Cena: od 120 zł (sprawdź aktualną cenę)

Suntour XCE

Suntour XCE

Kolejny podstawowy model do rekreacyjnych rowerów górskich. Cienkie golenie 28 mm, dostępne modele do różnych rozmiarów kół w rowerach MTB, skok 80 lub 100 mm (ten drugi to obecnie standard w rowerach do szeroko pojętego cross country), prosta rura sterowa 1 1/8″. Występuje w wersjach pod hamulce V-Brake (z mocowaniem błotnika) oraz do hamulców tarczowych (Post Mount 160 mm lub z adapterem 180 mm). Tu również nie ma tłumika, co sprowadza ten amortyzator do roli rekreacyjnego modelu.

Koła: 26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 80/100 mm

Grubość goleni: 28 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,6 kg

Cena: od 200 zł

Suntour XCT

Suntour XCT

Mamy tu dwie rodziny amortyzatorów – XCT dla “dorosłych” rowerów i XCT JR dla dziecięcych. Tu również nie ma tłumienia, pojawia się jedynie hydrauliczna blokada skoku w wersjach z dopiskiem HLO. Wszystkie dorosłe modele dostosowane są do hamulców tarczowych  (160 mm lub z adapterem 180 mm), a golenie mają średnicę 30 mm.

Koła: 20/24/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 40-80 mm (junior), 80-100 mm (dorosłe modele)

Grubość goleni: 25,4-28 mm (junior), 30 mm (dorosłe modele)

Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 1,9-2,3 kg (junior), dla dorosłych nie podano, ale między 2,5 a 2,7 kilograma

Cena: od 150 zł (sprawdź aktualne ceny)

Suntour XCM

Amortyzator Suntour XCM

W katalogu naliczyłem 48 wersji tego widelca! :) To bardzo popularny amortyzator do którego Suntour zaczął wprowadzać technologie znane z wyższych modeli, choć nadal we wszystkich za amortyzację odpowiada tylko stalowa sprężyna (poza XCM JR Air). Poza juniorskim modelem o skoku 80 mm dla kół 20″, dostępny jest XCM-PLUS 24″ dla fatbike’ów, trochę modeli z kołami 26″ i mocowaniem do hamulców V-Brake (razem z Post Mount do tarczówek), a także cała gama widelców do większych kół. W gąszczu modeli można się pogubić, ale najważniejsze aby znaleźć model pasujący do naszego roweru i typu jazdy.

Poniżej zebrałem dostępne opcje, jakie znajdziemy w modelach XCM – widelce przeznaczone do trochę cięższych zastosowań (np. w rowerach elektrycznych) mają grubsze golenie (do 34 mm), dostępna jest sztywna oś czy rozszerzająca się główka ramy (tapered). Co trochę dziwne, dostępne są też modele, które wyposażono w wiele “nowych” standardów, a zapomniano o tłumieniu olejowym, a przynajmniej tak wynika ze specyfikacji podawanej przez producenta. Tłumienia olejowego nie posiadają modele 2020 z dopiskiem HLO oraz bez żadnego dodatkowego oznaczenia. W pozostałych przypadkach mamy tłumienie ustawione na stałe (NLO, LO, RL) lub z regulacją (LOR).

Koła: 20/24/26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa (w modelu juniorskim – powietrzna)

Skok: 80/100/120/130 mm

Grubość goleni: 28 mm (junior), 30/32/34 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (w obu przypadkach stal STKM)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 1,8 kg (junior), pozostałe 2,6-3,4 kg w zależności od wersji

Cena: od 150 zł (sprawdź aktualne ceny)

 

Amortyzatory Suntour do MTB cross country/maraton

Przechodzimy półkę wyżej, na porządniejsze amortyzatory dedykowane trochę poważniejszej jeździe MTB. Będzie lżej, sztywniej i drożej. Co prawda model XCR, zwłaszcza ten ze stalową sprężyną, ciężko nazwać “wysoką półką” (można go kupić już za 300 złotych), natomiast reszta to w większości przypadków przystępne cenowo modele (poza topowym Axonem Werx) do trochę ambitniejszej jazdy. Nadal znajdziemy tu wersje dla kół 26″, natomiast można zapomnieć o widelcach z pivotami do hamulców V-Brake – w rowerach do prawdziwego MTB te hamulce już dawno odeszły do lamusa.

Poza dwoma modelami XCR do kół 24″, reszta posiada golenie o średnicy 32 i 34 mm, co zapewnia dobrą sztywność. W tej kategorii ze stalową sprężyną spotkamy się jedynie w tańszych modelach XCR, pozostałe wyposażone są w sprężynę powietrzną.

Suntour XCR

Suntour XCR

Kolejny bogato reprezentowany model w stajni SR Sunotur – w katalogu znajduje się 60 wersji tego amortyzatora. To nadal przystępny cenowo widelec, kosztujący od 300 do ok. 700 złotych (gdzie już warto zastanowić się czy nie wybrać wyższego modelu Raidon lub Epixon). Krążą o nim różne opinie – jedni wychwalają, inni traktują jako tylko odrobinę lepszy od XCT czy XCM.

Porównując go do modelu XCM pojawiają się tu wersje ze sprężyną powietrzną, do tego rura sterowa w standardzie tapered jest aluminiowa (a nie stalowa), górne golenie (nadal stalowe) są niklowane, a nie chromowane (choć szczerze mówiąc nie wiem czy robi to większą różnicę), natomiast dolne golenie wykonano z magnezu, co obniża masę widelca. Dużym plusem jest obecność tłumienia olejowego w każdej, nawet najtańszej wersji – w wersji z tłumieniem ustawionym na stałe (LO, RL) oraz z regulacją tłumienia (LOR, RLR).

Koła: 24/26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa (Coil) lub powietrzna (Air)

Skok: 63/80 mm (koła 24″), 80/100/120/130/140 mm (pozostałe modele)

Grubość goleni: 28 mm (koła 24″), 32/34 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, niklowane

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,8 kg (Air, koła 24″), pozostałe 2,3-2,5 kg w zależności od wersji

Cena: od 300 zł (sprawdź aktualną cenę)

Suntour Raidon

Suntour Raidon

Co ciekawe, jest to model oczko wyższy od XCR-a, ale czasami da się go kupić taniej od niego :) Gdzieniegdzie można jeszcze dostać ten widelec ze stalową sprężyną jako elementem amortyzującym, niemniej od pewnego czasu Raidon jest oferowany tylko ze sprężyną powietrzną.

W stosunku do XCR-a otrzymujemy tu przede wszystkim niższą masę, rura sterowa nawet jeżeli jest stalowa, to jest wyższego gatunku, a górne golenie wykonano z anodowanego aluminium. W Raidonie, tak jak i w XCR-ze, wszystkie modele są wyposażone w olejowy tłumik, natomiast tutaj dostępne są już tylko modele z regulacją tłumienia (LOR i RLR – ten drugi z manetką do blokowania na kierownicy).

Koła: 26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 80/100/120/130/140 mm

Grubość goleni: 32/34 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (stal Cro-Mo) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne lub złote)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2 kg

Cena: od 500 zł (sprawdź aktualne ceny)

Suntour Epixon

Suntour Epixon

Trochę “dziwny” model amortyzatora – z jednej strony trochę lżejszy niż Raidon, posiada też aluminiową rurą sterową w każdej wersji oraz koronę z kutego aluminium. Z drugiej strony brakuje tu wersji z goleniami 34 mm i modeli ze sztywną osią. Tłumiki są te same co w Raidonie, czyli z regulacją tłumienia i jeden z nich z manetką na kierownicy do blokowania skoku. Przejrzałem ceny w sklepach i wychodzi na to, że do Epixona trzeba dołożyć ponad 200 zł w porównaniu z Raidonem (także w wersji pod szybkozamykacz). Za tę kwotę dostajemy niecałe 200 gramów lżejszy widelec i kutą koronę, co w teorii powinno dać większą wytrzymałość i sztywność amortyzatora.

Koła: 26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 100/120 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: aluminiowa 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″

Korona: Kute aluminium A6000

Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 1,8 kg

Cena: od 780 zł (sprawdź aktualne ceny)

Suntour Axon

Suntour Axon

W Polsce nie jest to zbyt popularny model (patrząc po ofertach sklepów internetowych), zapewne związane jest to z tym, że cenowo (ok. 1200-1500 zł) rywalizuje z tak znanymi modelami konkurencji jak Rock Shox Recon czy Reba. Widelec ten często pojawiał się w rowerach górskich marki Giant.

Oferuje niższą masę niż Raidon i Epixon dzięki rurze sterowej zawsze wykonanej z aluminium, kutej koronie (również w wersji z pustymi przestrzeniami zmniejszającymi wagę) oraz lepszym stopom aluminium. Do tego niektóre modele wyposażone są w tytanową oś 15QLC2Ti, co daje dodatkowe 50 gramów oszczędności na wadze.

W zależności od wersji, dostajemy jedynie regulację tłumienia z blokadą (LOR, RLR) albo dochodzi do tego pokrętło do regulacji kompresji (LORC, RLRC). Gdyby tego było mało, te dwa ostatnie tłumiki występują także w odmianie z dopiskiem PCS (Piston Compensation System) – jest to konstrukcja opracowana przez Suntoura, polegająca na odseparowaniu powietrza od oleju w tłumiku, co ma poprawiać jakość jego pracy.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w niektórych modelach tytanowa oś koła)

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 80/100/110/120/130/140 mm

Grubość goleni: 32/34 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (w obu przypadkach aluminium)

Korona: Kute aluminium A6000 (w niektórych wersjach z pustymi przestrzeniami Hollow obniżającymi masę)

Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne lub złote)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 1,6-1,9 kg

Cena: od 1200 zł

Suntour Axon WERX

Suntour Axon Werx

Dostępne są również topowo wyposażone modele Axon WERX. Wszystkie wyposażono w tłumik RLRC-PCS, dający możliwość regulacji wolnej kompresji, wolnego tłumienia oraz zdalnego zablokowania skoku. Dodatkowo damper ma konstrukcję PCS, o której pisałem w poprzednim akapicie.

Dla obniżenia masy część modeli posiada rurę sterową, korbę i dolne golenie wykonane z włókna węglowego.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w każdym modelu tytanowa oś koła)

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 80/100/110/120 mm

Grubość goleni: 32/34 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (aluminiowa) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa lub karbonowa)

Korona: Kute aluminium Hollow A7000 lub karbon Hollow

Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne lub złote)

Golenie dolne: Magnez lub włókno węglowe

Waga: ok. 1,5-1,6 kg

Cena: od 2100 zł

 

Amortyzatory Suntour do jazdy trail/enduro

W swojej ofercie Suntour posiada trzy modele dedykowane do jazdy trail (ścieżkowej) i enduro: Zeron, Aion i Auron. Gdzieś w rozkroku pomiędzy enduro a freeride’m stoi jeszcze Durolux, który opiszę w kolejnym dziale. Zaczyna się tu pojawiać większy skok widelca, minimalna grubość goleni to 34 mm, mamy tylko sztywne osie i rozszerzające się rury sterowe w standardzie tapered – to wszystko zwiększa sztywność amortyzatora, co jest niezbędne przy dynamiczniejszej jeździe po górskich szlakach i w bikeparkach.

Suntour Zeron

Suntour Zeron

To podstawowy model amortyzatora z trochę większym skokiem. Uwaga! Oprócz wersji ze sprężyną powietrzną (której na razie nie widzę w sklepach internetowych), dostępne są także modele ze sprężyną stalową – co może być problematyczne przy dostosowywaniu jego twardości do naszej wagi (w polskich sklepach nie widzę sprężyn do tego modelu – trzeba by zamówić zagranicą).

Poza tym to nieźle wyposażony amortyzator ze sztywną osią Boost 15/110 mm. Zarówno w wersji powietrznej, jak i ze stalową sprężyną mamy tu tłumik olejowy w trzech wersjach: LOR (hydrauliczna blokada skoku i regulacja tłumienia), RLR (dochodzi manetka na kierownicy do blokowania) oraz RC (dochodzi pokrętło do regulacji tłumienia kompresji zamiast blokady skoku).

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna

Skok: 130/140/150 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)

Korona: Kute aluminium A6000

Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 2,3-2,5 kg

Cena: od 1000 zł

Suntour Aion

Suntour Aion

Mamy tu dwie serie amortyzatorów – zwykłą i Evo. Główne różnice to szersze golenie, oś koła Boost i tłumiki PCS w wersji Evo. Do wersji Evo zmieszczą się też szersze opony. W tym przypadku mamy już tylko sprężyny powietrzne, natomiast tłumiki są te same co w modelu Zeron, z tym, że tak jak pisałem, wersja Evo posiada tłumienie PCS, o którym pisałem przy modelu Axon.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 130/140/150/160 mm

Grubość goleni: 34/35 mm

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)

Korona: Kute aluminium A6000

Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,95-2,15 kg

Cena: od 1200 zł

Suntour Auron

Suntour Auron

Bardziej zaawansowany model w porównaniu z Aionem. Dostajemy tu tytanową oś koła, pustą w środku koronę (w przypadku wersji z goleniami 34 mm) oraz górne golenie z wyższej klasy aluminium. Dodatkowo wszystkie tłumiki są w wersji PCS, a najbardziej zaawansowany RC2-PCS wyposażono w regulację szybkiej i wolnej kompresji oraz regulację wolnego tłumienia.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w obu przypadkach tytanowa ośka)

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 130/140/150/160 mm

Grubość goleni: 34/35 mm

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)

Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow (golenie 34 mm) lub kute aluminium A6000 (golenie 35 mm)

Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,9-2,15 kg

Cena: od 1450 zł (sprawdź aktualną cenę)

 

Amortyzatory Suntour freeride/downhill

Suntour Durolux

Suntour Durolux

Przenosimy się w strefę jeszcze większego skoku (do 180 mm), choć Durolux jest dostępny także ze skokiem 150/160 mm, czyli wartościami obecnymi w rowerach all-mountain i enduro. Niektóre wersje wyposażone są w grubą, sztywną oś o średnicy 20 mm – typowo do zjazdowych zastosowań. Golenie mają solidne 36 mm, a waga w przypadku tego modelu nie stanowi już najwyższego priorytetu, choć część wersji dostępna jest z tytanowymi sztywnymi osiami 15/110 mm.

Większość modeli wyposażono w tłumik z PCS, dodatkowo pojawia się tu topowy tłumik R2C2-PCS z regulacją szybkiej i wolnej kompresji oraz szybkiego i wolnego tłumienia.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm (w niektórych przypadkach tytanowa ośka), sztywna oś Boost 20/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 150/160/170/180 mm

Grubość goleni: 36 mm

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)

Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow lub aluminium A6000

Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 2,1-2,25 kg

Cena: od 2000 zł

Suntour Rux

Suntour Rux

Rux to dwupółkowy model typowo do downhillu z potężnymi goleniami o średnicy 38 mm i skokiem 200 mm. Na pokładzie znajdziemy topowe tłumiki RC2-PCS i R2C2-PCS pozwalające precyzyjnie ustawić amortyzator pod siebie (w RC2 brakuje tylko ustawiania szybkiego tłumienia). Wszystkie wersje wyposażono w grubą oś 20 mm o długości 110 mm. Co ciekawe, ale wcale nierzadkie w downhillu, mamy tu wersje dla kół 26 cali oraz modele z prostą rurą sterową.

Koła: 26/27,5 cala

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 20/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna

Skok: 200 mm

Grubość goleni: 38 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowe)

Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow lub kute aluminium A7000

Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2,9 kg

Cena: od 3700 zł

 

Amortyzatory Suntour do rowerów crossowych i trekkingowych

Suntour w swojej ofercie posiada kilka modeli dedykowanych rowerom crossowym i trekkingowym. W katalogu naliczyłem aż 60 różnych wersji. Oprócz prostych i ciężkich amortyzatorów ze stalową sprężyną, znajdziemy tu też bardziej zaawansowane modele z powietrzną sprężyną, sztywną osią i wagą 1,6-1,7 kilograma. Oczywiście nadal są to amortyzatory do jazdy w lżejszych warunkach, patrząc zwłaszcza po skoku, który wynosi maksymalnie 75 mm.

Suntour NEX

Suntour NEX Amortyzator

Proste i niedrogie amortyzatory o dość wysokiej wadze. Niemniej pojawiła się tu seria E25 dedykowana rowerom elektrycznym, z pogrubionymi do 30 mm goleniami, opcjonalną sztywną osią koła. Część modeli ma pivoty do montażu hamulców szczękowych V-Brake, część mocowanie Post Mount do zacisku hamulca tarczowego, istnieją również wersje posiadające oba typy mocowania.

We wszystkich modelach medium amortyzującym jest stalowa sprężyna z regulacją naprężenia. W prostszych modelach nie mamy ani tłumienia powrotu, ani blokady. W wersji HLO dostępna jest blokada skoku włączana manetką na koronie widelca, NLO – tu dochodzi nieregulowany tłumik, RL – oprócz nieregulowanego tłumika, dostajemy także manetkę do zdalnego blokowania widelca z kierownicy.

Koła: 26/28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 50/63 mm

Grubość goleni: 28/30 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (stal STKM)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,3-2,7 kg

Cena: od 140 zł (sprawdź aktualne ceny)

Suntour NCX

Suntour NCX

NCX to lżejszy i lepiej wykonany NEX. Mamy tu taki sam skok 50 lub 63 mm, opcjonalną sztywną oś, golenie o grubości 30 mm, pojawia się także rozszerzająca się rura sterowa wykonana z aluminium. Dodatkowo dolne golenie są magnezowe (co obniża wagę), w niektórych modelach górne golenie wykonano z anodowanego na złoto aluminium. Poza tym wybrane modele wyposażone są w sprężynę powietrzną (Air).

W tej serii znalazł się jeden model (TR-HSI) z mocowaniem pod hydrauliczne hamulce szczękowe Magura HS. Jeżeli chodzi o obecność tłumika, wszystkie modele poza TR-HSI go posiadają (w nieregulowanej wersji LO/RL).

Pozostaje jeszcze jedna kwestia – czym różnią się amortyzatory NCX-D od NCX-E? D są cięższe przez stalowe golenie górne, E posiadają aluminiowe golenie anodowane na złoty kolor – co obniża ich wagę o ok. 300 gramów.

Koła: 28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm lub sztywna oś 15/100 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna

Skok: 50/63 mm

Grubość goleni: 30 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM (chromowana lub niklowana) lub anodowane aluminium A6000 (złote)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,6-2,1 kg, 2,6 kg (wersja TR-HSI)

Cena: od 200 zł (sprawdź aktualne ceny)

Suntour NVX

Suntour NVX

NVX to seria amortyzatorów, gdzie oprócz skoku 63 mm dostaniemy także 75 mm. Dedykowany jest prostszym rowerom, choć znajdziemy tu także wersję RL z nieregulowanym tłumikiem i manetką na kierownicy. Dostępne są także wersje bez żadnej blokady lub z blokadą HLO bez tłumienia powrotu. Amortyzatory z tej serii również są relatywnie ciężkie – każdy z nich waży 2,5 kilograma.

Koła: 28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 63/75 mm

Grubość goleni: 28 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM)

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: Stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,5 kg

Cena: od 250 zł

Suntour NRX

Suntour NRX

NRX to lepsza wersja amortyzatora NVX. W porównaniu z nim mamy tu grubsze golenie oraz lepsze i lżejsze materiały. Wszystkie są wyposażone w tłumienie odbicia albo w prostej, nieregulowanej wersji LO/RL albo w wersji z regulacją tłumienia LOR/RLR. To sprawia, że w serii NRX znajdziemy najlepiej wyposażone modele ze wszystkich crossowo-trekkingowych amortyzatorów Suntour.

Tak jak w przypadku NCX-a, tu także mamy kilka wersji: NRX-D, NRX-E oraz NRX-S. Czym się różnią? W D znajdziecie więcej tańszego aluminium i stali, a amortyzatory są cięższe (ok. 2,1 kg). E mają koronę z kutego aluminium i anodowane golenie górne z aluminium A6000 (pojawiają się tu też tłumiki z pokrętłem do regulacji), a waga spada do 1,8-1,9 kilograma. S to topowa wersja z goleniami górnymi z aluminium A7000 i wadze 1,7-1,8 kg.

Koła: 28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm lub sztywna oś 15/100 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna

Skok: 63/75 mm

Grubość goleni: 30/32 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM lub aluminium) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)

Korona: Aluminium AC4C lub kute aluminium A6000

Golenie górne: Stal STKM (chromowana) lub anodowane aluminium A6000/A7000

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,7-2,1 kg

Cena: od 360 zł (sprawdź aktualne ceny)

 

Amortyzatory Suntour do rowerów miejskich

CR to seria prostych, relatywnie ciężkich amortyzatorów o małym skoku, dedykowanych do rowerów miejskich. Wszystkie są wyposażone w stalową sprężynę (w większości przypadków z regulacją jej naprężenia) i mocowanie do hamulców szczękowych V-Brake (V) lub hamulców rolkowych (R).

Większość modeli nie posiada żadnego tłumika, co przy jeździe miejskiej nie jest aż tak ważne. Niemniej wersje z dopiskiem LO są wyposażone w prosty tłumik z ustawionym na stałe poziomem tłumienia oraz dźwignią blokady skoku. Nie pomylcie jej z wersją HLO, która ma blokadę, ale tłumika już nie.

Suntour CR7/CR8

Suntour CR8

Seria amortyzatorów o skoku 40 i 50 mm. Golenie mają średnicę odpowiednio 25 i 28 mm, przy czym od razu warto zwrócić uwagę na to, że dla osób o trochę większej wadze golenie 25 mm mogą być zbyt wiotkie. Reszta to bardzo prosta budowa z podstawowej stali i aluminium.

Koła: 26/28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 40/50 mm

Grubość goleni: CR7 – 25 mm, CR8 – 28 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,1-2,5 kg

Cena: od 150 zł (sprawdź aktualną cenę)

Suntour CR85/CR9

Te dwie serie również połączyłem ze sobą, choć trochę się od siebie różnią. Są to modele opisane jako E-Bike Ready, czyli znajdziemy je m.in. w rowerach elektrycznych (choć nadają się także do tych z tradycyjnym napędem). Dostajemy tu grubsze golenie 28 mm w CR9 i aż 30 mm w CR85. Do tego wyższy model CR9 ma magnezowe golenie dolne co obniża wagę amortyzatora do ok. 2 kilogramów. Pojawiają się tu modele z dopiskiem LO, czyli na pokładzie znajdziemy prosty tłumik (ale bez regulacji), co podniesie jakość działania amortyzacji podczas jazdy po wybojach. Jeden z modeli (oznaczony CR9-V-LW P) oprócz stalowej sprężyny, posiada także elastomer, który w założeniu ma działać trochę jak tłumik. Z doświadczenia wiem, że jednak lepiej mieć w widelcu tłumik niż jego namiastkę.

Koła: 26/28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 40/45/50/63 mm

Grubość goleni: CR85 – 30 mm, CR9 – 28 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM

Korona: Aluminium AC4C

Golenie górne: stal STKM, chromowane

Golenie dolne: CR85- Aluminium, CR9 – Magnez

Waga: 2,0-2,7 kg

Cena: od 500 zł

 

Amortyzatory Suntour do rowerów elektrycznych

Coraz większa popularność rowerów elektrycznych nie umknęła uwadze producentów amortyzatorów. Suntour w swojej ofercie przygotował rodzinę MOBIE, dedykowaną właśnie tym rowerom. Jest to trochę zabieg marketingowy, tym bardziej, że spora część innych amortyzatorów jest oznaczana jako E-Bike Ready. Ale widać warto było wypuścić osobną serię. Amortyzatory MOBIE nie są dostępne (przynajmniej na razie) w szerokiej sprzedaży w internecie, głównie znajdziemy je w gotowych rowerach.

Wszystkie widelce z tej serii charakteryzuje obecność sztywnej osi 15/100 mm, rozszerzającej się rury sterowej tapered oraz solidne golenie o średnicy 32/34 mm. Skok kończy się na 100 milimetrach, jeżeli będziecie szukali większego, warto skierować się ku amortyzatorom z działu Trail/Enduro. Większość widelców (poza trzema modelami) wyposażono w olejowe tłumienie powrotu (regulowane bądź też nie). I bardzo dobrze, większa masa roweru elektrycznego wymaga sprawnie działającej amortyzacji. Wysoka waga elektryka wpływa również na to, że wszystkie MOBIE posiadają możliwość zamontowania zacisku hamulca tarczowego, natomiast nie przewidziano możliwości przykręcenia hamulca V-Brake.

Suntour MOBIE A32

Suntour Mobie A32

Wersja A32 cechuje się prostszą budową w porównaniu z Mobie 25/45. Znajdziemy tu jeden dodatkowo wzmocniony model, dedykowany do rowerów towarowych (cargo) z przednim kołem o średnicy 20″. Wszystkie amortyzatory z tej rodziny posiadają stalowe sprężyny, część z nich nie wyposażono w tłumik, reszta posiada prosty tłumik bez regulacji.

Koła: 20/27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa

Skok: 63/70/75 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (stal STKM), dodatkowo w wersji dla kół 20″ – 1 1/8″

Korona: Kute aluminium AC4C

Golenie górne: stal STKM, chromowane

Golenie dolne: Aluminium

Waga: 2,1 kg (wzmocniona wersja 20″ – 2,7 kg)

Cena: brak w osobnej sprzedaży

Suntour MOBIE 25/MOBIE 45

Suntour Mobie 25

MOBIE 25 i 45 różnią się od siebie głównie grubością goleni oraz dostępnymi wariantami skoku. Pozostałe parametry są te same. Są trochę lepiej wykonane niż MOBIE A32, znajdziemy tu więcej aluminium i dolne golenie z magnezu. Wszystkie amortyzatory posiadają tłumienie powrotu z regulacją (LOR i RLR – to drugie z manetką do blokowania na kierownicy). Część z modeli wyposażono w sprężynę powietrzną (Air).

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna

Skok: 60/63/75/80/100 mm

Grubość goleni: 32 mm (MOBIE 25) i 34 mm (MOBIE 45)

Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)

Korona: Kute aluminium A6000

Golenie górne: Anodowane aluminium A6000 (czarne)

Golenie dolne: Magnez

Waga: 1,95-2,25 kg

Cena: brak w osobnej sprzedaży

 

Rozwinięcie skrótów przy amortyzatorach Suntour

Rodzaje tłumików

Suntour tłumiki

HLO – brak tłumika. Jest manetka na koronie do blokowania skoku, ale bez “blow-off feature”, czyli bez zabezpieczenia na wypadek uderzenia w przeszkodę z zablokowanym amortyzatorem.

NLO – olejowy tłumik bez możliwości regulacji powrotu, manetka na koronie do blokowania bez funkcji “blow-off”.

LO – jak wyżej, tylko pojawia się funkcja “blow-off” (i będzie miał ją już każdy kolejny tłumik) zabezpieczająca amortyzator przed uszkodzeniem, w razie uderzenia w przeszkodę przy zablokowanym amortyzatorze.

RL – jak wyżej, tylko mamy manetkę na kierownicy do blokowania skoku

LOR – dźwignia na koronie do blokowania skoku + pokrętło do regulacji tłumienia powrotu

RLR – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy

LORC – dźwignia na koronie do blokowania skoku + regulacja tłumienia powrotu + regulacja kompresji

RLRC – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy

RC – regulacja wolnej kompresji i tłumienia powrotu (brak blokady skoku)

RC2 – regulacja wolnej i szybkiej kompresji oraz wolnego tłumienia powrotu (brak blokady skoku)

LORC-PCS – regulacja wolnej kompresji i powrotu + blokada skoku dźwignią na koronie + konstrukcja PCS (Piston Compensation System) – olej jest odseparowany od powietrza w tłumiku, co ma poprawiać jakość jego pracy.

RLRC-PCS – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy

RC-PCS – regulacja wolnej kompresji i tłumienia powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS

RC2-PCS – regulacja szybkiej i wolnej kompresji + regulacja wolnego powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS

R2C2-PCS –  regulacja szybkiej i wolnej kompresji + regulacja wolnego i szybkiego powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS

Rodzaje sprężyn

Coil – stalowa sprężyna. Plusem jest prosta konstrukcja, ale sporym minusem brak możliwości łatwego dostosowania twardości sprężyny do naszej wagi. Co prawda większość modeli posiada pokrętło (wewnętrzne lub zewnętrzne) do regulacji naprężenia sprężyny (Preload adjuster), ale niestety nie zmienia to zbyt wiele. Jedynym wyjściem jest wymiana sprężyny na taką o innej twardości. Tak jak pisałem, większość modeli ma możliwość regulacji naprężenia, wyjątkiem jest model CR7-V P (bez A w nazwie) i M3010 P (bez A w nazwie).

Air – sprężyna powietrzna. Tu medium ściskanym jest powietrze, którego ilość możemy regulować pompką do amortyzatora. Dzięki temu możemy precyzyjnie ustawić amortyzator do naszej wagi i preferencji. Powietrzna sprężyna pojawia się nie tylko w rowerach górskich, gdzie taka regulacja jest niezmiernie istotna przy jeździe w odrobinę trudniejszym terenie, ale także coraz częściej w modelach crossowych/trekkingowych.

Rodzaj hamulców

P – amortyzatory z tą literą w nazwie posiadają pivoty do zamontowania szczękowych hamulców V-Brake

DS – skrót od “disc”, czyli widelce z DS w nazwie dają możliwość montażu zacisku od hamulca tarczowego

P+DS – amortyzator z opcją założenia zarówno hamulca V-Brake, jak i tarczowego

Maksymalna wielkość tarczy hamulcowej

Im większa tarcza hamulcowa, tym większa siła hamowania, ale jednocześnie większe wyzwanie dla amortyzatora, który musi zachować swoją sztywność. Dlatego większe tarcze możemy zamontować do widelców o grubszych goleniach.

Golenie 25,4 mm – tarcza 160 mm

Golenie 28/30/32 mm – maksymalnie tarcza 180 mm (zwykle bez adaptera możliwy jest montaż 160 mm, ale czasem 180 mm i wtedy nie da się założyć mniejszej)

Golenie 34/35/36/38 – maksymalnie tarcza 203 mm (w części z modeli bez adaptera możliwy jest montaż 160 mm, ale często nie da się zejść poniżej 180 mm, a w modelu RUX jedyna dopuszczalna średnica tarczy to 203 mm).

Modele sztywnych osi

Suntour sztywna oś

QR – średnica osi 20 mm, szerokość piasty 110 mm, waga 120 gramów. Razem z osią T są obecne w amortyzatorach RUX. Jest to wersja z dźwignią szybkozamykacza.

T – te same parametry co QR, różnica polega na tym, że do montażu/demontażu potrzebny jest klucz imbusowy, za to likwidujemy ryzyko przypadkowego otwarcia dźwigni.

20QLC2 – oś 20 mm, szerokość piasty 110 mm, waga 140 gramów. Model z dźwignią szybkozamykacza. Oś do amortyzatora Durolux.

15AH2/15AH2-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 50 gramów. Model przykręcany kluczem imbusowym. To najlżejsza oś ze wszystkich dostępnych. Oś do amortyzatorów XCM, Mobie 45/25, Mobie A32.

15QLC2 TI/15QLC2TI-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 68/71 gramów. Lekka oś tytanowa z szybkozamykaczem. Oś do amortyzatorów Durolux, Auron, Axon.

15QLC2/15QLC2-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 112 gramów, szybkozamykacz. Oś do amortyzatora Axon.

15QLC32/15QLC32-110 – oś 15 mm, szerokość 100/110 mm, waga 118/122 gramy, szybkozamykacz. Oś do amortyzatorów Durolux, Aion, Zeron, Axon, Raidon, XCR, XCM, Mobie 45/25, NEX-E25.

15QLC32S – oś 15 mm, szerokość piasty 100 mm, waga 108 gramów, szybkozamykacz. Oś do amortyzatorów NCX/NRX.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

 

26 komentarzy

  • Bardzo fajny artykuł. Spore zamieszanie z tymi amortyzatorami. Mnie nurtuje jedno. W mojej kategorii cenowej tj. 3000-4000 PLN często są właśnie podstawowe modele SunToura. Rozważam rower ORBEA MX30. Posiada on widelec SR Suntour XCM RL-Coil 100 mm QR, natomiast droższy model MX20 ma SR Suntour XCR RL-Coil 100 mm QR. Nie palę się z dopłatą do droższego modelu, ale zastanawiam się czy odczuję przewagę XCR nad XCM. Oba są spreżynowe z tłumieniem olejowym z tego co zrozumiałem. Są inne rowerki w podobnych cenach i może nawet coś z RoxShock, ale obecnie nie tak łatwo znależć coś pasującego w sklepach nawet w dużym mieście jak Łódź.

    Generalnie jazda w płaskim łódzkiem (miasto, jakieś okoliczne bezdroża) i może, kto wie, czasem gdzieś w jakimś wyższym terenie np. okolice Kielc. Na razie amatorsko wszystko. Jest sens wchodzić w model z XCR? Ale też nie chcę totalnego badziewa jakbym brał rower z marketu za 500 zł z “amortyzatorem”, a te powyższe amortyzatory, choć nie wiem czy nie starsze roczniki, były poddawane na forach ostrej krytyce.

    • Cześć,
      tak to już jest, że niektórzy producenci wyceniają swoje rowery bardziej, inni mniej. Albo montują słabszy amortyzator, ale za to lepszy napęd czy inne elementy.

      XCR nie jest jakoś specjalnie lepszy od XCM-a, oba różni niewiele. Jeżeli szuka się czegoś do ciut ambitniejszego MTB, warto szukać powietrznego amortyzatora – Suntour XCR Air lub Raidon, RockShox Recon, Manitou Markhor. Ale do rekreacji wystarczy i taki XCR.

      Odnośnie “płaskiej” Łodzi, to się nie zgodzę :) Oczywiście do gór nam daleko, ale na północy miasta zaczyna się Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich, gdzie trochę podjazdów się znajdzie. Płaska to jest Warszawa :)

  • Cześć,
    Po pierwsze – ciekawy i kompleksowy wpis. Dzięki!

    Zastanawiam się nad kupnem roweru GT Avalanche Comp 2020 (który nota bene polecałeś w swoim wpisie “MTB do 3000”).
    Zależy mi na uniwersalnym rowerze MTB z dobrym osprzętem i napędem 1X. Moja bolączka to fakt, że ten rower posiada widelec “XCM-HLO”. Zgodnie z Twoim wpisem, wersja “HLO” nie posiada tłumienia olejowego. Moje pytania do Ciebie :
    – czy przy rekreacyjnej jeździe odczuję brak takiego tłumienia? Czy ten widelec nie ma w ogóle tłumienia odbicia? (Na rys. tech. producenta widoczne są elementy jak “damper” i “rebound spring”)
    – czy warto dopłacić do modelu z tłumieniem olejowym np. XCR ?

    Dzięki z góry za odp. Pozdrawiam!

    • Cześć,
      zapewne jest tam jakiś elastomer, który ma symulować tłumienie. Ale generalnie tłumika jako takiego nie ma.

      GT poszło w tym modelu w stronę solidnego napędu, oszczędzili na amortyzatorze (w tym budżecie nie tak łatwo mieć wszystko). Co mogę Ci poradzić – jeżeli kupujesz rower na przejażdżki po lesie i bezdrożach, to śmiało możesz kupić i cieszyć się jazdą. A kiedyś sobie najwyżej wymienisz ten widelec na inny. Jeżeli masz zamiar pojeździć trochę ambitniej, “ostrzej”, pomyślałbym nad wymianą fabrycznego amortyzatora na solidnego RockShoxa Recon Solo Air. Jest też opcja dołożenia do wyższego modelu GT, ale tam dziwi mnie zastosowanie kasety 11-42 zamiast 11-46, choć tę zawsze można kiedyś założyć. No i w tym budżecie rozważyłbym np. Sensa Livigno Evo Comp.

  • Tak tylko chciałem podziękować. Jeżdżę regularnie dopiero rok i w 2019 poprosiłem Cię o poradę dot. zakupu jednego modelu roweru, gdzie otrzymałem konkretną rekomendację od Ciebie i z której skorzystałem. Teraz gdy wiem w jaki sposób chcę jeździć oraz jak czerpać radość z tak prozaicznej czynności jaką jest przemieszczanie się, jeszcze bardziej cenię Twoje poświęcenie i pasję do pisania bloga. DZIĘKUJĘ! Dzięki Twoim wpisom oraz mojej determinacji pozbyłem się jednego z bardziej zgubnych nałogów :)

  • Hejka Łukasz

    Który rower byś wybrał:
    1. VITUS MYTHIQUE 29 VRX
    2. MARIN Hawk Hill 2
    Oba są w podobnym przedziale cenowym, pytałem już Michała z enduro ale chętnie poznam i Twoją opinię

    dzięki

    • Cześć,
      zadałeś swoje pytanie raczej w niewłaściwym wpisie – żaden z tych rowerów nie ma amortyzatora Suntour :)

      Obie konstrukcje wydają się ciekawe i w sumie oba rowery Michał polecał, a on jest w tym temacie dużo większym znawcą ode mnie.

  • Kiedy kończy się jazda rekreacyjna? Czy mogę jeździć moim XCT po z góry po korzeniach czy się szybko uszkodzi, a może stanowi zagrożenie?
    Mam pytanie do amortyzatorów bez tłumienia. Jaka jest ich rola? Po coś Suntour je robi w kilku wariantach.

    Amortyzatory 80 mm na 26′ jeszcze są ale widać, że nie jest to przyszłościowa inwestycja.

    • Hej,
      to generalnie czuć podczas jazdy, że amortyzator doszedł już do kresu swoich możliwości, albo dawno go przekroczył.

      Po co amorki bez tłumika? Właśnie do rekreacyjnej jazdy i obniżenia kosztów produkcji.

  • Cześć, bardzo fajny wpis. Mam w związku z nim pytannie.
    Zastanawiam się nad wymianą amortyzatora w moim rowerze.

    Mam Giant Yukon z 2010:
    http://www.bikekatalog.pl/2010/rowery/283/Giant.Yukon/

    To typowy rekreacyjny rower górski wyposażony w amortyzator XCT o skoku 80 mm.

    Amortyzator sprawdza się dobrze w warunkach miejskich (krawężniki, tory tramwajowe itp.) ale w terenie (korzenie, kamienie itp.) jest tak sobie.
    Biorąc pod uwagę fakt, że wartość roweru jesty w tej chwili raczej niewielka (koła 26”) nie chciałbym wydawać na potencjalny upgrade zbyt dużej kwoty.
    Dodatkowo rower jest wyposażony w hamulce v-brake czego raczej też nie chciałbym zmieniać.
    W związku z tym jedyną sensowną opcją którą rozważam jest wymiana na XCM RL 100 mm (cena ok. 350 PLN) (wyższe modele nie mają pivotów).

    Teoretycznie zyskałbym:
    – blokadę skoku na kierownicy
    – 20 mm skoku
    – tłumienie olejowe.

    Uważasz, że taka zmiana ma sens tj. czy tłumienie olejowe w tym konkretnym modelu wpłynie odczuwalnie na sposób pracy amortyzatora czy też XCM to tak niski model, że jest to gra niewarta świeczki?

    • Cześć,
      założenie amortyzatora o większym skoku zapewne podniesie do góry kierownicę, co może zmienić Twoją pozycję na siodełku i geometrię roweru. Nie wiem czy wkładanie amortyzatora o skoku 100 mm to będzie dobry pomysł, choć wiele osób tak kombinuje.

      Tłumienie olejowe to na pewno bardzo dobry krok. Oczywiście nie spodziewaj się cudów po widelcu za 350 zł, ale poprawa jakości pracy powinna być zauważalna, zwłaszcza, że Twój wideł ma już 10 lat (kwestia jak często był serwisowany ;)

  • Witam, porównując markę amortyzatorów w tej samej kategorii cenowej SR SUNTOUR i amortyzatorów firmy RST to która będzie lepsza ?

  • A ja mam kilka pytań technicznych związanych z amortyzatorem. Czy widelce ze skokiem 63 i 75 mm różnią się wymiarami, czy jest to tylko wartość ugięcia?
    Dlaczego pytam, zakupiłem sobie do crossa nowy NRX E-RL o skoku 63 mm, bo w starym (NEX) miałem identyczny, ale wydaje się że nowy amortyzator jest o jakiś centymetr krótszy (krótsze golenie).
    Po zamontowaniu i pierwszej przymiarce “lecę na kierownicę”, czyli geometria lekko ucierpiała. Czy wstawiając krótszy mostek o większym skosie mogę poprawić geometrię, a może da się zmienić (w serwisie) wartość skoku i to pomoże rozwiązać problem? Pozdrawiam ;)

    • Cześć,
      siłą rzeczy amortyzator o większym skoku powinien być dłuższy od krótszego brata. Gdzieś te golenie muszą się schować. Niemniej różne modele mogą się od siebie różnić budową i długością, nawet gdy mają ten sam skok.

      Ale! Twój amortyzator jest powietrzny? Jeżeli tak, to czy ustawiałeś mu SAG, czyli wstępne ugięcie? Może po prostu jest za słabo napompowany i gdy wsiadasz na rower, widelec ugina się pod Twoim ciężarem za bardzo.

      • Cześć,
        Dzięki za odpowiedź. Tak to powietrzny amortyzator NRX E-RL (zamontowany do crossa Cube LTD CLS Pro), rzeczywiście jest krótszy około centymetra (patrząc na golenie), jest dopompowany pod moją wagę wg tabeli, może jestem przewrażliwiony – nieczęsto wymienia się widelce. Dołożyłem jedną podkładkę 5 mm i jest zdecydowanie lepiej, tylko rura sterowa kończy mi się teraz na wysokości górnej śruby mostka (ok. 6 mm od jego krawędzi) – mam nadzieję że to mieści się jeszcze w granicach normy ;)

        pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy ;)

  • Łukaszu – mega zestawienie. Idealnie trafiłeś w moment. Planuję na wiosnę zmianę amortyzatora ze sprężynowego na powietrzny. Tutaj mam wszystko idealnie opisane. Wielkie podziękowania i niskie ukłony za wykonaną pracę.
    Gdybyś jeszcze mógł opisać tak samo RockShox to byłoby super.
    Pozdrawiam i wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)

  • Kapitalne zestawienie. Jak zwykle przejrzyście opisane, warto to było poczytać i się czegoś dowiedzieć.
    Teraz czekamy na RS-a, Morzocchi, Magura i Fox-a.

    • Cieszę się, że się przydało :) Rock Shoxa i Foxa na pewno też ogarnę. Marzocchi i Manitou – pomyślę. Natomiast Magura chyba raczej nie robi już amortyzatorów, przynajmniej na ich stronie nie widzę.

      • A racja Magura już chyba ich nie robi. Chyba przypomniały mi się stare dobre czasy i przygoda z MM100.

  • Zgrabnie i przejrzyście zebrałeś te amory. Mam NRX-S RLR w swoim rowerze crossowym i jestem z niego bardzo zadowolony. Pozdrawiam

  • Fajne zestawienie! Miałem kiedyś prostego NEXa ale mnie zaczął wkurzać i wymieniłem go na sztywny widelec. Polecam wszystkim którzy jeżdżą głównie po asfalcie można sporo zrzucić z wagi roweru :)