Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • Hej, mimo wszystko – odłóż kasę, sprzedaj tego i kup nowy rower. Nie za bardzo rozumiem, po co chcesz wymieniać w rowerze wszystko? Nie ma to uzasadnienia ani ekonomicznego, ani logicznego.

    Ostatecznie wydasz dużo więcej kasy niż po prostu kupując nowy rower, a jednocześnie będziesz mieć kupę zabawy ze sprzedaniem części, które Ci zostaną po tym rowerze.

  • Witam, mam nieco inne pytanie dotyczące wymiany części w „tanich rowerach”.
    Od roku posiadam rower Rockrider 5.1
    stąd też pytanie jak polepszyć osiągi sprzętu, od czego zacząć wymiane częsci.
    Części estetyczno wizualne już powymieniane, jednak to jest tylko dodatek.
    Obecnie myślę nad wymianą wolnobiegów na kasetę? czy to dobry początek co następnie wymieniać?
    W efekcie końcowym chcę by z roweru kupionego w decathlonie została jedynie rama.

    Wiem, wiem, że łatwiej byłoby złożyć bądź kupić nowy rower, jednak mój budzet nie pozwala mi od razu na kupno dobrego sprzętu dlatego chcę pokolei, do tego również lubie majsterkowanie przy rowerze.
    Poprzedni rower na ramie Sing FR2 sama składałam, i tak się zastanawiam co z tego roweru uda mi się przerobić, by był lepszy. Mój poprzedni to zupełnie inny rower niż obecny stąd pytania od czego zacząć wymianę części???
    Pozdrawiam.

  • Nie no, lepszy Crow, zdecydowanie. Ma tylko paskudny wygląd ramy ;) chociaż kto co lubi. Hamulce hudrauliczne to bardzo ciekawa sprawa, na pewno są mocne i bardzo dobre. A Magura to świetna firma i słynie z hydraulików.

    Pozostaje oczywiście kwestia ceny, bo przez jej pryzmat trzeba patrzeć, ale na pewno Crow jest warty swojej ceny jeśli patrzeć pod kątem osprzętu. Nawet bardzo warty.

    Jeśli chodzi o opony, to patrząc po zdjęciach, raczej się da. Największy problem jest zawsze z tyłu, szersza opona jest zwykle wyższa i może ocierać o pionową rurę ramy lub przerzutkę, ale tutaj widać po zdjęciach, że jest tam sporo miejsca, by weszła szersza opona. Kwestia tylko jaka :) Ale to można w sklepie sobie przyłożyć i sprawdzić.

  • z tego co ogarnełam w temacie to ten Crow to okaz z 2009-2010 r , więc faktycznie leżak magazynowy ;-)
    Który w takim razie lepszy ? Czy do tych rowerów można np, założyć szersze opony i czy lepsze są hamulce hydrauliczne Magury w Krossie crow czy te hamulce tarczowe w Evado i czy jest jakaś wyraźna różnica w osprzęcie ?

  • @Weronika – moim zdaniem, rower w tej cenie to potencjalny, jeżdżący złom. Cóż, kupić można, ale nie wiem czy to nie będą pieniądze wyrzucone w błoto, gdy po kilkuset kilometrach okaże się, że części z jakich jest zrobiony są jednorazowe.

    Jeśli szukasz czegoś do nawet mało intensywnej jazdy, na Twoim miejscu dorzuciłbym te 300 złotych i szukał czegoś jak np. nasz Romet:
    https://romet.strefamarek.allegro.pl/rower-rc-300-d-kolekcja-romet-2013.html (to totalny przykład, wiem, że szukasz czegoś bardziej stylowego, ale też spokojnie znajdziesz).

    @Gośka – Ten Kross Crow wygląda nawet ciekawie, choć zastanawiam się co to w ogóle jest za rower. Wygląda na jakiś leżak magazynowy. Ale trochę ich na Allegro widzę. Trzeba by zapytać sprzedającego co to za okaz :)

    A Evado 2.0 za 1000 złotych to też świetna okazja.

  • jeśli chodzi o Krossa Evado 2.0 to ten poniżej to jest dokładnie taki, o którym myślę. Proszę o jakies informacje na jego temat.
    https://www.kross.pl/pl/2013/cross/evado-2-0

  • Mam pytanie, tak jak wszyscy, odnośnie roweru. Jeżdżę od 8 lat na rowerze zakupionym w supermarkecie, ale jest on zbyt ciężki i po prostu niewygodny. Z racji tego, że lubię wyskoczyć weekendowo na rower i zrobić jednego dnia ok. 100 km czy lekko powyżej, chciałabym poczuć komfort jazdy. Jeżdżę po różnych nawierzchniach, od asfaltowych, utwardzonych, po leśne drogi, na których nie brakuje piachu, podjazdów czy korzeni.

    W ogóle nie mam pojęcia na co zwrócić uwagę. Czy powinnam kupić rower z większymi kołami? Czy te poniżej są w ogóle warte zainteresowania i czy będą wygodne do takiej jazdy. Nadmienię, że Krossa Evado 2.0 mogę kupić po okazyjnej cenie. Lekko powyżej 1000 zł. Ogólnie chciałabym zmieścić się do 1500 zł. Powinien też to być rower, do którego będę mogła doczepić sakwy, z myślą o weekendowych wypadach.

    https://allegro.pl/kross-crow-rubble-deore-xt-hydraul-magura-evado-i4086174487.html
    https://www.kross.pl/pl/2014/cross/evado-2-0

  • Chciałabym zakupić rower za 469 zł
    Rower Miejski 28 nazwa to Goetze

    https://allegro.pl/rower-miejski-goetze-28-kosz-wysylka24-i4300790791.html
    Można by poprosić o poradę czy jest dobry itp
    Dziękuje, pozdrawiam.

  • Hej, nie za bardzo przepadam za takimi opisami jak na aukcji. Sprzedając rower za 2000 złotych warto podać pełną specyfikację oraz stan roweru. A co dopiero przy rowerze za 9000 złotych.

    Wiem, może się czepiam, ale po prostu takie ogłoszenie od razu mnie odrzuca. Choć nie ma co ukrywać, że ten Centurion to niezły rowerek. Sama korba kosztuje 1100 zł, ma ramę karbonową.

    Cóż, wygląda na bardzo ciekawy rower, ciekawe tylko jaką ma przeszłość :)

    Giantowi też nic nie brakuje, jest może trochę słabszy, ale za to nowy.

  • Czesc, gdybys mial kupic fulla Np. GIANT TRANCE X 29ER 1 za 9500 pln nowka sztuka lub cos takiego ; https://allegro.pl/centurion-carbon29er-axon-sram-xx-nie-scott-trek-i4257043559.html

    co bys wybral czy przy takiech cenach warto ryzykowac z uzywanym…

    dziekuje za pomoc i sugestie co kupic w tych ramach kasowych.

  • @Gosia – ja bym brał Goetze, głównie ze względu na przerzutki w piaście, w takim rowerze to bardzo wygodne i stylowe rozwiązanie. A sam rower wydaje się być w porządku.

  • Witam. Dziękuję za tą stronkę :) Potrzebuję roweru, którym mogłabym poruszać się czasem po mieście lub żwirowej drodze (na działkę). Bardzo proszę o pomoc. Wzrost 164, do 800zł. Myślałam o takim: https://allegro.pl/rower-goetze-28-3biegi-amortyzator-kosz-gratis-i4257970970.html
    lub https://allegro.pl/show_item.php?item=4260530190
    Co o nich sądzisz? Dziękuję z góry za odpowiedź. Pozdrawiam.

  • Cześć, do końca sezonu na całe szczęście jest jeszcze dużo czasu, a tak naprawdę można jeździć cały rok :)

    Z tych wszystkich rowerów ja śmiało wziąłbym Krossa Black Edition. Moim zdaniem ma najrówniejszy osprzęt i cenę też bardzo dobrą.

    Co do rozmiaru: https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/ Obstawiam ramę 18-19″ dla Ciebie.

  • Witam, panie Łukaszu mam problem z zakupem roweru….potrzebuje dobry rower i nie drogi około 1500-1700pln tyle byłbym skłony zapłacić. Potrzebuję czegoś na jazdę głownie asfalt (polski asfalt z dziurami) szutrowe trasy, piaskowe – będę robić maks 50 km w tygodniu, ze względu na czas jakim dysponuję. Zastanawiam się nad takim rowerami, chciałbym nadmienić, że mam tez problem z doborem ramy posiadam 180 cm i 95 kg

    1- https://www.decathlon.pl/rower-gorski-rockrider-500-id_8293150.html – kusi mnie dobra cenna i gwarancja ramy …
    2- https://allegro.pl/kands-energy-1300-mtb-shimano-alivio-tarcze-2014-i4257332005.html – czytałem o tym, że jest to dobry rower z dobrym osprzętem i za przystępną cenę.
    3- http://www.sklepmartes.pl/glowna/5327-rower-mtb-black-edition-2.html – o tym nic nie wiem…
    4- http://www.kellysbike.com/pl/rowery-2014/gorskie/hardtail-27-5/madman#.U4UCL3J_vh4
    5- http://www.go-sport.pl/go-sport/kampanie/katalog/rowery-2014/crossowe-329/move-3243

    kurde prosiłbym o jakąś pomoc, bo już zaraz się sezon skończy, a ja jestem w lesie bez roweru.

  • Hej, czasami producenci rowerów podają w instrukcji zalecaną maksymalną wagę rowerzysty.

    Moim zdaniem warto patrzeć na maksymalny udźwig opony. Takich informacji należy szukać na stronie internetowej producenta. Oczywiście myślę tutaj o markowych oponach, chińscy producenci zwykle nie mają nawet stron internetowych :)

    Generalnie jeśli producent nie podaje takiej informacji gdzieś w folderze reklamowym, można założyć, że każdy rower spokojnie udźwignie te 90-110 kilogramów. Chyba, że to rower z marketu za 600 złotych, wtedy może być z tym różnie.

  • Witam, ja również chciałam prosić o poradę w sprawie roweru miejskiego, właściwie na asfalt i drogi utwardzone, dla puszystej kobiety. Czy ogólnie dostępne rowery mają jakieś limity wagi? Do ilu kg może udźwignąć taki np. rower miejski z decathlonu, a ile taki polecany dla innej puszystej? Na co zwracać uwagę? Gdzie w okolicach Warszawy najlepiej się udać po taki rower?

  • Hej,
    jeśli chodzi o to co „ludzie gadają”, to nie bierz tego zbyt do siebie. To Tobie ma się dobrze jeździć.

    Chociaż trzeba przyznać, że Twój rower nowinką techniczną na pewno nie jest, a na pierwszy ogień idą manetki w ramie, co jest moim zdaniem mocnym archaizmem, zwłaszcza jeśli chodzi o wygodę, szybkość zmiany przełożeń i bezpieczeństwo.

    Jak rozumiem szukasz roweru do totalnie amatorskiego triathlonu, nie musi to być żadna maszyna typowo do tej dyscypliny (nie ten budżet).

    Jeśli chodzi o rozmiar kół, to 29″ stosuje się w rowerach górskich. I one mają obręcz o tej samej średnicy co 28″, tylko opony o większym „balonie”, stąd oznaczenie 29 cali.

    Jeśli chodzi o rower, to musisz sam poszperać, najlepiej szukaj czegoś ze swojej okolicy. Ale jako punkt wyjściowy dam Ci taki rower:
    https://allegro.pl/rower-szosowy-cube-agree-pro-i4249856684.html

  • Witam dwa lata temu kupiłem taki o to rower:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/47dc4333caca0c6d.html, sporo kilometrów nim najeździłem, chodzi idealnie, ale z kilku źródeł usłyszałem, że tego roweru to już nie warto modernizować, że lepiej oddać do muzeum.

    Prędkość średnią na trasach do 50 km osiągam nim około 27 km na godzinę i zastanawiam się, czy nowszym rowerem jeździłbym szybciej, czy po prostu mam za słabe nogi. Jaki rower byś mi polecił, tak do 3 tys. zł i ostatnio często kupuje rzeczy używane i myślałem właśnie by szukać na allegro czegoś używanego.

    Jeśli mógłbyś coś polecić, może być też nowy, a ja będę szukał sobie tej marki jako używany. Z góry dzięki za pomoc. Chciałbym w przyszłym roku startować w triathlonach i szukam odpowiedniej maszyny.

    Pozdrawiam

  • @Iza – takich rowerów jest zatrzęsienie w sklepach, jeśli przejdziesz się po rowerowych sklepach (nie marketach), to na pewno coś dla siebie znajdziesz. Patrz za rowerami trekkingowymi albo miejskimi, coś tego typu:
    http://goo.gl/4d6pwO

    @GosiaB – Tak w zasadzie to tylko niektórzy producenci mają w swojej ofercie rowery szosowe przeznaczone specjalnie dla Pań. Różnią się w zasadzie kilkoma szczegółami, trochę inną geometrią ramy, innym mostkiem, innym siodełkiem.

    Według mnie, nie musisz mieć typowo damskiego roweru. Wystarczy dobrze dobrać rozmiar ramy i każdy rower powinien być dobry. Oczywiście – można wymienić siodełko na wygodniejsze dla Ciebie czy pobawić się z wymianą mostka ewentualnie, ale moim zdaniem szukanie specjalnie kobiecego roweru to nie jest konieczność.

    Lapierre to bardzo dobre rowery i na pewno znajdziesz coś dla siebie w ich ofercie.

  • Z tego co wiem rozróżniamy rowery szosowe (kolarzówki) męskie i damskie. Czy jako kobieta muszę mieć rower damski? (czytałam, że jest to różnica)
    Znajomi z którymi jeżdżę – robią to na sprzęcie Lapierre – pytanie który nadawałby się dla mnie.
    Dystanse, które robię to około 60 km.
    Dziękuję, pozdrawiam i czekam na radę :)

  • Witam potrzebuje porady w sprawie roweru,chce kupić tani rower,ale dla kobiety lekko puszystej,taki żeby wygodnie się jeżdzilo i lekko w miarę możliwości jaki rower mi pan poleci,lub jakiego typu rowery wybierac?myslalam coś z przerzutkami lub biegami….Chodzi mi o to,żeby nie męczyć się zbytnio podczas jazdy np pod wiatr lub pod gorke i ogolnie :) pozdrawiam

  • Hej, nie podałaś budżetu w jakim się obracamy. Ale jeśli piszesz o dobrym rowerze, to warto byłoby obracać się w rejonach maksimum 8,5 kilograma (bez pedałów), czyli np. Kross Vento 3.0: https://www.kross.pl/pl/2014/road/vento-3-0

    Albo np. Cube Agree GTC Pro:

    http://www.cube.eu/uk/bikes/road-race/agree/agree-gtc-pro-white-red/