On One Bish Bash Bosh – mój nowy rower

Od pewnego czasu zapowiadałem, że kupię sobie nowy rower. Lekko napomknąłem o tym, a to na YouTube, a to na Instagramie, a to na forum :) No i w końcu przyjechał! On One Bish Bash Bosh. Na razie na robienie testu jest oczywiście za wcześnie, ale chciałem go Wam pokazać i napisać o nim kilka słów. Przedwczoraj zrobiłem relację na żywo na YouTube z Bishem w roli głównej, także nie wypada, żebym i tutaj się nie pochwalił :)

Zapraszam także do obejrzenia (dłuuugiego) testu tego roweru, który nagrałem na YouTube. Tak przy okazji – zapraszam do subskrybowania kanału :)

Jakie były moje założenia, gdy zacząłem szukać roweru? Nie było ich tak wiele, ale jak się okazało, wcale nie tak łatwo było znaleźć rower, który spełniałby je wszystkie:

1) Rozglądałem się za rowerem gravelowym. Spodobał mi się ten typ roweru i chciałem iść w stronę czegoś z dość wygodną geometrią.

2) Aluminiowa bądź karbonowa rama – do stali mnie nie ciągnie, choć kiedyś chętnie bym jakąś stalówkę przetestował.

3) Napęd 1×11 – o tym napędzie marudziłem Wam już od dawna i zbierałem się, żeby przerobić mojego Cube na 1×10. O napędach z jedną tarczą z przodu mówiłem na YouTube i pisałem na blogu. I to chyba nie raz.

4) Otwory montażowe do bagażnika – bikepacking jest spoko, ale wyjazd na tydzień z dużą torbą podsiodłową/pod ramą/na kierownicy nie jest dla mnie. Sakwy co by nie mówić, są wygodniejsze w kwestii dostępu do tego, co w nich schowaliśmy i nie chciałem się od nich odcinać. Szukałem ramy, która ma otwory do montażu lub po użyciu adaptera, pozwoli na przykręcenie bagażnika.

5) Sztywne osie – nie był to mus, ale przychylniej spoglądałem na modele, które miały takie rozwiązanie. Przy mojej jeździe, sztywne osie aż takiej różnicy nie robią, w porównaniu z klasycznymi szybkozamykaczami. Natomiast przy zakładaniu koła, pozwalają zamontować je dokładnie w tym samym miejscu co wcześniej. Dzięki temu unikamy uciążliwego ustawiania zacisku hamulca tarczowego (co się nieraz zdarza).

6) Hamulce tarczowe hydrauliczne – przed tarczówkami w gravelach nie uciekniemy, a i ja się do nich przekonałem. Warunek był jeden – mają być hydrauliczne. Mechaniczne są spoko (i oczywiście łatwiejsze w serwisowaniu i naprawie, bla, bla, bla ;) Ale jednak dozowanie siły hamowania w hydraulikach jest o wiele, wiele lepsze. Po prostu hamuje się nimi przyjemniej.

7) Marka roweru, która się nie opatrzyła – nie ukrywam, że skreśliłem większość marek, które pokazywałem Wam ostatnio w zestawieniu rowerów gravelowych, które można kupić w Polsce. Nie chciałem się kojarzyć z żadną konkretną marką i szukałem czegoś, co w Polsce jest praktycznie nieznane. I myślę, że On One ten warunek spełnia :)

 

Pokrótce napiszę Wam o Bishu, a na wiosnę na pewno przygotuję test tego roweru, jak już zdążę się z nim zapoznać.

Hah, przypomniał mi się jeszcze komentarz, który ktoś zamieścił lata temu pod wpisem o moim Cube SL Cross (to był zresztą czwarty wpis na tym blogu). Napisałem tam o tym, co od razu wymieniłem w rowerze. Tak w zasadzie, były to głównie części przełożone z mojego poprzedniego roweru i było ich dosłownie kilka. Ale jak widać, czepialskich nie brakowało nawet wtedy :) Wkleiłem ten komentarz, bo nie byłbym sobą, gdybym w Bishu czegoś nie zmienił pod siebie, o czym napiszę poniżej.

On One Bish Bash Bosh

On One Bish Bash Bosh

Mitsubishi Rayon Carbon Fibre

Rama jest wykonana z karbonu, tak samo jak i widelec, który rurę sterową również ma z włókna węglowego.

On One Bish Bash Bosh

On One Bish Bash Bosh

Rama ma wewnętrzne prowadzenie linek, zrobione prawie na całej długości. Niestety przejście z głównej rury do tylnego trójkąta, nie jest niczym zabezpieczone. Oczywiście ta rama nie jest najwyższej klasy i ciężko było się spodziewać, że będzie dopracowana w każdym detalu. Ale mimo wszystko szkoda, że w tym miejscu linka od tylnej przerzutki jest tak brutalnie odsłonięta. Może pomyślę nad jakąś zaślepką :)

On One Bish Bash Bosh

On One Bish Bash Bosh

On One trochę dziwnie rozwiązał montaż bagażnika. Z jednej strony mamy na górze otwory w tradycyjnym miejscu, natomiast na dole dziurki są z tyłu, a nie z boku. Producent podaje, że można tam założyć błotniki (sprzedają do tego specjalny adapter), natomiast z bagażnikiem są mocno ostrożni – obsługa sklepu napisała mi, że można, ale żebym go nadmiernie nie przeciążał :) W każdym razie – nie jest to rama do montażu bagażnika, który chcemy obciążyć 30 kilogramami bagażu (ale ja nie planuję aż tyle ładować).

Jeżeli chodzi o montaż bagażnika na dole, to podpatrzyłem u jednego z użytkowników Bisha, że poradził sobie przy użyciu kostek montażowych od Tubusa (jednego z najlepszych producentów bagażników).

Z tyłu, na górze, jest też otwór do montażu błotnika (tam gdzie schodzą się rurki tylnego trójkąta). Z przodu, na widelcu, są otwory do montażu błotnika na górze i na dole.

SRAM Rival korba

SRAM Rival tylna przerzutka

SRAM Kaseta PG-1130

SRAM Rival 1 klamkomanetki

Hamulce SRAM Rival

Napęd zbudowany jest na pełnej grupie SRAM Rival 1. Co ciekawe, gdy kupowałem ten rower, w specyfikacji podane było, że korba to SRAM S-350 (czyli model niższy – klasy Apex). Pozytywnie zaskoczyło mnie, że założyli mi korbę Rival, za którą normalnie trzeba było dopłacić :) Teraz w ofercie ta lepsza korba jest już domyślnie, ale sam rower jest wyjściowo droższy, także dostałem miły gratis. Na korbie na pewno zmienię tarczę z 42T na 38T. Przełożenie 38-11 pozwoli rozpędzić się do 40 km/h, a mi więcej do szczęścia nie jest potrzebne. Natomiast przełożenie 38-42 to już przyzwoicie lekki bieg, dający możliwość podjechania z sakwami pod większe wzniesienia.

Challenge Gravel Grinder

Opony Gravel Grinder, marki Challenge, której wcześniej nie znałem, to typowe semi-slicki. Czyli mamy gładką część na środku, do jazdy po asfalcie i drobny bieżnik po bokach, który przyda się po zjechaniu na gruntowe drogi. Zawsze takie zakładam na wyjazdy, na których wiem, że będę śmigał nie tylko po asfaltowych nawierzchniach. No i teraz, gdy jest mokro, też mam ciągle założone opony tego typu. Na pewno pojawią się także moje szosowe Schwalbe One o szerokości 28 mm.

W Bishu wylądują moje koła, które mam poskładane z podzespołów DT Swiss (mam możliwość konwertowania ich z szybkozamykaczy na sztywną oś w prosty sposób). Fabrycznie są tu koła Vision Team 30 Disc. Może zostawię je sobie jako drugi komplet, a może sprzedam – jeszcze się okaże.

Selcof sztyca karbonowa

Konfigurując rower, dołożyłem 40 funtów do karbonowej sztycy. To jeden z tych elementów, które dają naprawdę duży komfort podczas jazdy. Siodełko Prologo na pewno zamienię na moje Selle Italia Man Gel Flow – wiem, że daleko mu do sportowej deseczki, ale mimo wszystko stawiam na komfort jazdy :)

Bish w rozmiarze ramy 52 (M) waży bez pedałów 9,5 kilograma. Nie jest to wybitny wynik, ale ma duży potencjał do ewentualnej poprawy, jeżeli ktoś chciałby się w to pobawić.

Podsumowanie

On One Bish Bash Bosh jest był do kupienia w brytyjskim sklepie PlanetX, który jest jednocześnie ich producentem. Niektóre elementy da się zmienić podczas zakupu (chociażby to, czy prawa klamkomanetka ma sterować tylnym czy przednim hamulcem), a do wyboru są trzy kolory ramy. Można też kupić sam zestaw rama + widelec. Ja za swojego dałem 1200 funtów + 40 dopłaty za sztycę + ok. 40 za wysyłkę do Polski. Wielka Brytania jest jeszcze w Unii, tak więc nie płacimy żadnego cła, ani VAT-u. W tym momencie rower kosztuje trochę więcej, ale te ceny non stop się zmieniają, raz jest taniej, raz jest drożej.

Na koniec zaproszę Was do śledzenia Rowerowych Porad na Instagramie, gdzie będę pokazywał nie tylko Bisha :) Napiszcie też w komentarzu, jak Wam się podoba mój nowy rower.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

70 komentarzy

  • Osobiście nie zniósł bym roweru w takich kolorach a do tego trochę „komiksowych” napisów na ramie, ale o gustach podobno się nie dyskutuje :) A może to tylko zazdrość przeze mnie przemawia – bo maszyna świetna do pojeżdżenia. Szczególnie jak ktoś nie ma miejsca na dużo rowerów i szuka super uniwersalnego a jednocześnie szybkiego sprzętu :)

    • Dlatego właśnie w sklepach jest tyle rowerów – żeby każdy mógł znaleźć sprzęt idealnie dobrany do siebie :)

    • kishbangboong ;))) śmiałbym sie z a każdym razem wsiadając na taki rowerek… Nie, dymki z komiksów na rowerze to zdecydowanie za dużo jak dla mnie

  • Czy zeby użyć starych kół będziesz musiał je przeplatac na nowe piasty? Czy znalazłeś jakies adaptery z qr na sztywne osi?

    • Mam piasty DT Swiss 350s. Z przodu na sztywną oś, z założonym adapterem na QR, więc wystarczyło go tylko wysunąć.

      Natomiast z tyłu dokupiłem adaptery, wystarczy, że wyjmę obecne z piasty i włożę nowe i będę miał pod sztywną oś.

  • Fajnie, że można kupić samą ramę z widelcem. Na wiosnę będę myślał nad złożeniem roweru, to może się skuszę na taki zestaw. Albo najpierw poczekam na Twoją opinię :)

  • Dla mnie trochę za „cukierkowy”, ale jednemu podoba się to, drugiego tamto. Osprzęt bardzo dobry, a czy rower był wart zakupu, przeważnie wiesz po mniej więcej sezonie jazdy.
    Zdrowych, spokojnych i rodzinnych Świąt Życzę :)

  • Hej, czy udało Ci się w planet x zrobić zakup na polska firme? Chodzi o sprzedaż bez vatu na fakture?

    • Cześć, mailowaliśmy już w tej sprawie, ale dopiszę tutaj – ja kupiłem na fakturę z VAT 20%. I jak mnie uświadomił Marcin (zanim zrobiłaby to pewnie księgowa), warto upomnieć się o sprzedaż bez VAT-u, co powinno mieć miejsce przy zakupie na firmę.

  • Generalnie fajny rowerek … jest bardzo blisko tego co sobie założyłem w moim projekcie. :)
    Ja jestem w trakcie kompletowania elementów na mojego grawela … tyle ze na stali ( aluminium jest be a jeden „plastikowy” rower już mam) i koniecznie na mechanicznych tarczach, nie chce pozostać bez hamulca w środku wyprawy gdy z jakiegoś powodu posika się zacisk lub klamka :).
    Rozpoznawałeś już koszt konwersji 42T>>38T ? :)
    Mogę w „zadowalającej” mnie cenie nabyć korbę Rival ale z uzębieniem 38T … lecz mój kalkulator mówi że potrzebuję 42T :)
    Nasze potrzeby gdzieś się spotykają :)

    Zadowolenia z jazdy …

    • Koszt konwersji to zakup nowej tarczy i sprzedaż starej :) W Polsce, w internecie, poza jakimiś strzałami na Allegro/OLX, w zasadzie dostaniesz je tylko u dystrybutora, firmy Harfa-Harryson (a przynajmniej oni mają największy wybór).

      Ale tak się składa, że będę miał do sprzedania korbę SRAM Rival 1 z tarczą 42T, pasującą do łożysk GXP i z długością ramion 172.5 Korba jest dziewiczo nowa, świeżo zdjęta z mojego roweru. Zanim Bish do mnie przyszedł, kupiłem sobie korbę Force 1, ponieważ myślałem, że przyjdzie z tą podstawową korbą S350. Także teraz mam Rivala do sprzedania. Jak będziesz zainteresowany, odezwij się do mnie na maila (znajdziesz go w zakładce Współpraca, na górze strony).

      • Force … wysoko :) na moją kieszeń za wysoko.
        Początkowo chciałem ci zaproponować ewentualną korespondencyjna zamianę blatów .
        Ale skoro masz Rivala na sprzedaż to już redaguję maila :). Mam nadzieję że się dogadamy.

    • Cześć, czytałem kilka twoich komentarzy, podoba mi się twoja koncepcja roweru, czyli Gravel na stalowej ramie, sam się zastanawiam nad Author Ronin.
      Masz dużo większe doświadczenie i wiedzę, może pomożesz mi w wyborze, albo złożeniu roweru od podstaw, bo taka opcja bardzo mnie kusi, ale sam nie dam rady.

      Pozdrawiam,
      Edwin

      • Kupić gotowca czy składać to zależy od pojemności portfela i od tego jak bardzo rower, który chcesz posiadać różni się od tego co jest dostępne na rynku :).
        Jedno musisz wiedzieć na starcie … składanie całego roweru na nowych elementach zawsze wyjdzie drożej niż ta sama specyfikacja kupiona w sklepie. Chcesz aby było taniej to musisz się nastawić na polowanie okazji i dopuścić do świadomości rzeczy używane.
        Chcesz rower „na dzisiaj” kup nowy w sklepie … chcesz składać bez drenażu portfela nastaw się na szukanie okazji przez 6, 12 może 18 miesięcy. Pierwsze fundusze do mojej skarbonki na ten projekt wpadły w sierpniu 2016. Dzisiaj mamy luty 2018 i mam jakieś 75% kompletacji części. :)
        Ronin to całkiem rozsądna opcja.

        Chcesz poklikać więcej to znajdź mój nick na forumrowerowe.org lub mail mój nick + @gmail.com

  • Noo, Łukasz, szacun! Nie spodziewałem się, że pójdziesz w tak nieoczywistym kierunku! Ja się tam nie znam, ale moim zdaniem świetny wybór :)

    • Dlaczego nieoczywistym? Rower spełnia 99% moich wymagań :) Nieoczywistym może być głównie wybór marki, ale sporo czytałem zarówno o On One, jak i o samym modelu Bish Bash Bosh i opinie były dobre. Sam na razie nie narzekam, ale zobaczymy co będzie po kilku tysiącach kilometrów.

      • Przede wszystkim marka mnie zaskoczyła – myślałem, że będzie coś dostępnego na polskim rynku, bo na pewno niejedna firma chętnie posadziłaby Cię na swoim rowerze :) Chyba, że udało Ci się z On One jakoś dogadać.

        No i gravel – mimo licznych zapowiedzi, nie byłem w 100% przekonany, czy zdecydujesz się na baranka.

        PS. Żeby nie było: „nieoczywisty” rozumiem w sensie bardzo, bardzo pozytywnym! :)

        • Nie, nie, rower kupiłem za własne pieniądze i On One nie maczał w tym palców, bo wtedy na pewno bym o tym napisał :)

    • Jeżeli chodzi o moje prywatne rowery, to nie zmieniam ich wcale tak często. Przez prawie 8 lat miałem raptem dwa rowery, ten jest trzeci.

      Natomiast jeżeli chodzi o testowanie rowerów, to nie powiem, jest to bardzo fajna i przyjemna sprawa. Mogę sobie wtedy wyrobić zdanie o osprzęcie różnej klasy i poznać różne podejście do projektowania rowerów :)

  • Rower świetny. Czy w rozmiarze M który wybrałeś, 52 cm to wysokość rury podsiodłowej od środka suportu do końca rury czy do górnej powierzchni rury górnej (jak na rysunku geometrii ramy z ich strony)? Pozdrawiam.

  • Łukaszu do montażu błotników oraz bagażnika możesz zastosować śruby oczkowe np. https://uploads.disquscdn.com/images/f11f0b9e9e368ec644378cfc0985d90b4cf10b9273738573aa8823e97bdd169e.jpg http://www.hexagon.biz.pl/oferta/sruby-oczkowe-pelnym-gwintem-444b-82426-p-465.html

    • Tak, o takiej śrubie też myślę. On One ma takie oczka, ale tylko pod błotniki. Ja będę pewnie rozglądał się za czymś mocniejszym.

      Natomiast możesz mi łopatologicznie wytłumaczyć, o co chodzi z tymi zaślepkami? :) Bo totalnie nie wiem o czym napisałeś.

      • Łukaszu, pochwalisz się, gdy już zamontujesz bagażnik ? Jaki w ogóle planujesz do niego założyć? Pozdro

        • Na pewno coś na ten temat napiszę. Na razie mam na stanie tylko stary, taki sobie bagażnik, który będzie pasował. Pewnie w końcu skuszę się na jakiegoś Tubusa i będę go miał przez następne lata.

      • Wytnij np. z przykrywki pudełka po lodach osłonkę w kształcie wgłębienia pod ramą i szerszą na obwodzie o 5-6mm niż wgłębienie następnie przyklej na wyciętą osłonkę mocną folię samoprzylepną np. czarny karbon wycięty szerzej o 15mm niż plastikowa osłonka https://uploads.disquscdn.com/images/3c1b2c6b86370f8c3be50f331e44aaaf6f057026a1f36a77117a62d299e97f8e.jpg
        P.S. w foli samoprzylepnej wykonaj otworek w miejscu zgodnym z otworkiem odpływowym pod mufą suportu

      • https://uploads.disquscdn.com/images/c22198c02a84278738cfbc12b034ca4e823305dee7144bc4251de511328ebb5a.jpg Wyjaśniam ponownie bo odpowiedź wysłałem z innego konta :)

  • Łukasz jak wrażenia po dłuższym czasie? Robiłem ostatnio research ponieważ mam podobne wymagania jak Ty co do roweru (przesiadka z crossa) i również zastanawiam się nad tym modelem (jeżeli chodzi o karbon to cena wypada bardzo dobrze w odniesieniu do innych graveli IMHO).

    Jaki rozmiar kupowałeś? Bo wydaje mi się, że rozmiarówka na ich stronie jest nieco inna niż standardowa (L/54). Myślisz, że pod 187 cm będzie XL/56 będzie ok?

    Pozdrawiam

    • Cześć, jestem zadowolony, w zasadzie głównym minusem są koszmarnie trąbiące hamulce w deszczu (po deszczu wszystko wraca do normy, także nie jest to wina zatłuszczonych tarcz czy klocków).

      Jeżeli chodzi o rozmiar, to ja mam M-kę (52 według ich oznaczenia, ale ten wymiar u nich odnosi się do pionowej rurki ramy, a nie tak jak tradycyjnie – do poziomej). Odnośnie wyboru rozmiaru, to trochę żałuję, że nie wziąłem S-ki. Na mój wzrost (175 cm) rama jest okej, ale mam proporcjonalnie nie za długie nogi (po wewnętrznej 79 cm, a przekrok 75 cm) i jednak mogłaby to być S-ka.

      Z jakiego miasta jesteś?

      • Jestem w W-wy. Oni tam na stronie mają niby ramkę w przeliczeniu na stopy:

        Rider Height Suggested Frame Size
        5′4″ to 5′6″ 48
        5′6″ to 5′8″ 50
        5′8″ to 5′10″ 52
        5′10″ to 6′1″ 54
        6′1″ to 6′3″ 56

        I akurat mój wzrost wypada tak pomiędzy 54/56 ale w takim wypadku jak mówisz to lepiej chyba brać 54.

        • Musiałbyś się jeszcze upewnić, ale raczej celowałbym w ten mniejszy rozmiar. Możesz przejrzeć to forum (niestety po niemiecku, ale od czego jest tłumaczenie całych stron przez Chrome): http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?350111-On-One-Bish-Bash-Bosh

          Jest tam masa informacji od ludzi, którzy kupili ten rower, albo złożyli go na tej ramie.

          • Spędziłem święta na przeglądaniu tego forum za pomocą google translator-a ;)

            Wg rozmów na forum przy wzroście 183 już niektórzy jeździli na M więc myślę, że przy 187 L to będzie maks (nawet pomimo tego, że konsultanci z Planet X rekomendują XL). Dodatkowo wg konsultantów inne kolory raz są a raz ich nie ma więc wydaje mi się, że chyba nie ma sensu polegać na ich opinii.

            Jeszcze poprzeglądam dostępne opcje konfiguracji ale myślę, że zdecyduje się na BBB. W sumie na placu boju został jest Rondo Ruut AL – ale w sumie tam w tej cenie mam karbon.

          • No cóż zdecydowałem się na L i chyba to był dobry wybór :)

            https://uploads.disquscdn.com/images/051a2787a7d0f58e7711125262c3115f36943101261de4fd9702d8f75da4d42b.jpg

          • Rosyjski niebieski, nie był zbyt szczęśliwy bo to jego wieżyczka :)

            Swoją drogą wydaje mi się, że sporo zależy od parametryzacji tego roweru + chyba oni na bieżąco modyfikują setup tego roweru. W moim (defaultowe) są obręcze Fulcrum Racing Sport Disc i jakiejś tragedii nie ma. Co do kierownicy jak oglądałem ostatni film narzekałeś że jest zbyt wąska – ja wybrałem Planex X Road Bar Strada Shallow Drop 42 + owijki Holdsworth Gran Sport (tu chyba była mała dopłata) i nie narzekam na zbyt wąski chwyt – a dłonie mam dosyć spore.

            Ogólnie przed wyborem starałem się również przeglądać niektóre akcesoria i wyłapywać nawet po opiniach, które elementy bez dopłaty mają dobre opinie na stronie sklepu. Np. siodełko San Marco było bez dopłaty i jest w miarę ok.

          • Przemek jak oceniasz dobór rozmiaru po czasie. Według ich tabelki rozmiar XL jest do 190cm, a ja mam 194cm więc teoretycznie będzie za mały. Ale skoro Ty masz 187cm i L…. chyba, że jednak po czasie wolałbyś XL.

          • Jeżeli chodzi o dobór rozmiaru to konsultowałem go na forum przytoczonym przez Łukasza (https://forum.tour-magazin.de/showthread.php?350111-On-One-Bish-Bash-Bosh/page129) i przy moim wzroście rozmiar L jest jak najbardziej ok. Pewnie przy 194 trzeba celować już w Xl ale zawsze warto dopytać na tym forum, na pewno trafi się ktoś z podobnym wzrostem :) Pozdrawiam

          • Nie, nie, ja nie narzekałem na szerokość. Z premedytacją wybrałem kierownicę o szerokości 42 cm, bo taka była w Giancie AnyRoad, którego dość długo testowałem wcześniej i taka mi pasowała.

            W odcinku na YouTube mówiłem o grubości kierownicy, że wolałbym troszkę grubszą, właśnie taką jak była w Giancie.

          • Przemo,
            jak Twój BBB po kilku miesącach użytkowania ? Zadowolony jesteś z zakupu? Rama nie nosi jakiś oznak „taniego” karbonu (wszystko z nią ok) ?
            Co prawda BBB nie jest już sprzedawany :( ale zastanawiam sie nad Space Chicken.
            Pozdro.

          • Cześć,

            od maja zrobione +/- 2 tys. kilometrów. Głównie po mieście do pracy i z powrotem + weekend dłuższe trasy.

            Jak do tej pory wszystko ok. Jak to mówią nic nie stuka nic nie puka ;) Ja z roweru jestem bardzo zadowolony. Być może spróbuję w przyszłym sezonie założyć nieco węższe opony (na razie mam 38) aczkolwiek przy naszych ścieżkach preferuję komfort więc temat jeszcze przemyślę.

            Dokupiłem do roweru błotniki szybki montaż (https://www.amazon.co.uk/dp/B01LXUZ4AN/ref=pe_3187911_189395841_TE_dp_1) i musze powiedzieć że również bardzo dobrze się sprawują.

            Pozdro

          • Jak rozwiązałeś montaż tych Crudów z tyłu na dole? Fabrycznie chyba jest tam opaska zaciskowa, co mnie bardzo do nich zniechęciło.

          • Faktycznie jest to opaska natomiast działa ona bardziej jak szybkozamykacz. Po prostu naciskasz, pociągasz i odpięte. Trwa to może 3 sekundy – opaska i tak zostaje w błotniku więc przy ponownym założeniu kwestia naciągnięcia. W sumie dłużej to trwa z żepami bo one dosyć mocno trzymają natomiast i tak jestem pozytywnie zaskoczony stabilnością tych błotników. Przed zakupem myślałem że będą po mieście co chwila się obijać ale są praktycznie niezauważalne. Dodatkowo są dosyć długie i dobrze chronią przed wodą no i to były jedne z niewielu szybkomontażowych które da się wcisnąć na opony 38.

            Dorzucam zdjęcia jak to wygląda w praktyce.

            https://uploads.disquscdn.com/images/bb30d49ce59182ea6d38bde1dffc1029a0786a7ed2077f8598ee2eb3a9e5cd12.jpg

            https://uploads.disquscdn.com/images/e3f691df5e33408855ecee2ab6f7cc03af12d7292317f98f5b433752bfc24ba7.jpg

  • Łukasz – to ja mam takie pytanie, dlaczego zmieniłeś fitness na gravel? Ja sam jeżdżę na trekkingu na wyprawy, ale rozważam drugi rower do jazdy głównie po asfalcie i ew. szutrach. Drugim rowerem chcę jeździć treningowo w okolicy miasta (teren pagórkowaty) lub na jednodniowe wypady bez bagażu. Do jazd treningowych czy szybszych, jednodniowych przelotów w trekkingu przeszkadza mi wyprostowana pozycja, duże opory powietrza i generalnie duże gabaryty i waga (trudniej przewozić i w pkp i w aucie). I czytając Twój blog najpierw obstawiałem gravela, potem rozważałem jeszcze fitnessa. Nadal nie wiem na co się zdecydować. I jeden i drugi ma mieć opony około 30-32, otwory pod bagażnik, ramę aluminiową z carbonowym widelcem, podobny napęd i podobną wagę. Aby było ciekawiej – cena zakupu jest również podobna (rozważam Meridę Speeder albo Marin Gestalt 2). Różnicą jak dla mnie jest praktycznie tylko pozycja za kierownicą – w fitnesie chyba nieco wygodniejsza. Czy możesz powiedzieć ze swojego doświadczenia – dlaczego zmieniłeś fitness na gravel, czy fitness miał jakieś ograniczenia, które rozwiązuje gravel? Czy znając pobieżnie moje potrzeby poszedłbyś w fitness czy gravel? Z góry dzięki za odpowiedź

    • Cześć,
      na początek linki do wpisów na blogu, gdzie pisałem:
      o rowerach grawelowych: https://roweroweporady.pl/rower-gravel-co-to-jest/
      o rowerach fitnessowych: https://roweroweporady.pl/rower-typu-fitness-hybryda-co-to-za-rower/

      Grawel jest tak samo wygodny jak fitness. To nie są ultra-sportowe maszyny do ścigania, tutaj pozycja za kierownicą jest podobnie jak w szosówkach typu endurance, bardzo wygodna i jak na rower szosowy dość „wyprostowana”. W zeszłym roku przejechałem 330 km jednego dnia Giantem AnyRoad: https://roweroweporady.pl/dluga-trasa-rowerem-w-24-godziny-jak-sie-przygotowac/

      I pod tym względem było bardzo wygodnie.

      Grawel jako drugi rower do trekkingowego nie ma moim zdaniem dużego sensu, tzn. sam się zorientujesz, że trekkinga warto sprzedać :D Sam mam dwa komplety opon, jedne typowo szosowe o szerokości 28C, drugie semi-slicki 32C, jeżeli wiem, że będę zjeżdżał na bezdroża. Upierdliwe jest ich zmienianie, ale trzymanie dwóch kompletów kół też nie jest mi na rękę.

      Dlaczego grawel? Bo dostałem tego Gianta do testów :) W przeciwnym razie może nadal jeździłbym Cube SL Road, który też był świetny. Czy wrócę do fitnessów? Raczej nie, ponieważ na szosowej kierownicy dostajesz bardziej aerodynamiczną pozycję za kierownicą (na moje oko zyskałem jakieś 1,5-2 km/h średniej prędkości na dalszej trasie). No i można zejść do dolnego chwytu w czasie jazdy pod wiatr :) Niektórzy jeszcze chwalą możliwość zmieniania ułożenia rąk na kierownicy, co na pewno jest plusem, choć mi na prostej kierownicy tego akurat nie brakowało.

      Fitnessy nie mają ograniczeń, dla mnie to bardzo podobne rowery do graweli (trzeba patrzeć tylko jak szerokie opony wejdą, w zależności od osobistych preferencji). Główna różnica to typ kierownicy i trochę bardziej aerodynamiczna pozycja (choć nadal wygodna). Oczywiście geometria będzie się trochę różnić, ze względu na dopasowanie do innej kierownicy, ale to detal.

      • Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Też szczerze mówiąc pomyślałem o sprzedaży trekkinga. Z gravelem mam tylko jeden problem – ale chyba jak nie kupię, to się nie przekonam. Mam trochę problemów z kręgosłupem – trekking zapewnia mi super wygodną pozycję. Obawiam się w tym kontekście gravela. Może ktoś z czytających robił taką przesiadkę (trekking->gravel) i jest w stanie podzielić się doświadczeniem?

        • Cześć Grzegorz,
          jak tam Twój kręgosłup ? Ja mam rozwalony odcinek lędźwiowy, jezdze na Fuji Jari. Jaki rower wybrałes i co na to Twoje plecy ?

          • Cześć, zrezygnowałem z gravela, kupiłem szosę endurance Trek Domane 2.1. Ani ja, ani plecy ani raz nie żałowaliśmy tej decyzji. Mierzyłem fitnessa, ale jakoś nie za ciekawie mi się jeździło. Używanych graveli jest mało, więc w moim budżecie musiałbym kupić bardzo kiepski model / osprzęt. A tak mam mało używaną, super wygodną szosę na dobrym osprzęcie. Jest rewelacja :)

  • Witam,
    jak tam montowanie bagażnika? Czekam na wpis albo Youtube. Myślę nad tym rowerem i jest to jeden z ważniejszych punktów dla mnie. Pozdrawiam!

    • Tak jak napisałem w tekście, kupiłem kostki montażowe Tubusa, zgodnie z radą na zagranicznym blogu. Nie montowałem jeszcze bagażnika, muszę kupić śruby o odpowiedniej długości, ale sam pomysł wygląda sensownie, bo już je przymierzałem z krótszymi śrubami.

  • Spoko maszyna. Bardzo mi się podoba. Sam kupując swoją (Fuji Cross 1.5 2016) zastanawiałem się mocno nad PlanetX London Road. W tym, i jemu podobnych modelach, nie mogę przekonać się do napędu 1x.
    Daj znać jak się jeździ. Może uda się kiedyś ustawić (mieszkam pod Łodzią)? Bywasz na podrozerowerowe.info? Pytam, bo widzę, że zacząłeś jeździć ultra.
    Powodzenia i pozdrawiam!

    • O tym jak się jeździ mówiłem w odcinku na YouTube (wstawiłem go na górze tego wpisu).

      Jeżeli chodzi o ultra, to bardziej z ciekawości wybrałem się na Piękny Wschód. I na pewno jeszcze nie raz pojadę na tego typu imprezę, ale nie planuję wciągać się w regularne jeżdżenie na takich dystansach, tylko od czasu do czasu jak najdzie mnie ochota :)

  • Panie Łukaszu,
    chciałbym zapytać jak jazda na Bish-u?
    jeździłem na Scott Speedster Gravel 30 i Giant REVOLT, co do obu nie jestem do końca przekonany (ale te są tańsze od podanych poniżej),
    i pytanie, czy Bish Bash, czy Canyon Grail AL 7.0 SL, cena tych jest podobna, poszukuję roweru na dojazdy do pracy po chodnikach i weekendowe wycieczki rowerowe, czasami na polnych drogach?
    czy poleci Pan jeszcze coś innego? w internecie patrzyłem jeszcze na Rondo Ruut? i zgłupiałem :-)
    nie sądziłem, ale coraz bardziej rozważam także jeden blat z przodu,
    z góry dziękuję z sugestię i podpowiedź,

    • Cześć,
      Bisha już nie kupisz, chyba, że ktoś ma na sprzedaż używany. Mi jeździ się bardzo dobrze, choć nie przemyślałem tematu dość wysokiego przekroku w ramie Bisha (jak zresztą w większości rowerów tego typu), a sam mam dość niski przekrok w stosunku do wzrostu.
      Dlatego będę kiedyś wymieniał ramę, a może cały rower. Życie pokaże, na razie nie wymieniam, bo ogólnie jestem bardzo zadowolony. Sklep PlanetX, który go sprzedawał (i jednocześnie można go nazwać producentem), ma w swojej ofercie inne modele gravelowe.

      Grail wymieniony przez Ciebie to świetny rower, bardzo dobrze wyposażony. Nadal nie łapię tendencji producentów, do wkładania sporych tarcz na korbie przy napędzie 1x w rowerze, który z założenia ma służyć także do jazdy w lekkim terenie/po bezdrożach.
      Tym bardziej, że założono tu kasetę SRAM-a z najmniejszą zębatką 10, co w połączeniu z 42. zębami na korbie pozwoli rozpędzić się spokojnie do 50 km/h (i więcej), pytanie tylko – po co komu w takim rowerze taka prędkość. Chyba, że z górki, ale nie wiem czy wtedy nie lepiej skupić się na zjeździe, a nie dokręcaniu :)

      Chodzi o to, że na przeciwnym biegunie, najlżejsze przełożenie to 42/42, czyli stosunek taki sam, jak w wygodnych rowerach szosowych, gdzie daje się często 34/34. Na asfalt bez bagażu – wystarczy. Na strome podjazdy po bezdrożach, często z jakimś bagażem… przydałoby się mieć lżejsze przełożenia, chyba, że ktoś ma wyrobioną nogę i lubi cisnąć. Sam w Bishu zmieniałem tarczę na korbie na 38, co dało lżejsze przełożenie, a jednocześnie nadal pozwala rozpędzać się do 40 km/h na 38/11 (w przypadku Graila byłoby to 45 km/h na 38/10).

      Przepraszam, rozpisałem się trochę nie na temat, może zrobię z tego osobny wpis :) Niemniej Grail jest świetny, pomyśl tylko na jakich przełożeniach jeździsz obecnie i korzystając z jakiegoś kalkulatora przełożeń, przelicz to na to co oferuje Grail. I w razie czego od razu po zakupie wymień tarczę na korbie, bo jako nową sprzedasz ją spokojnie za godziwe pieniądze.

      • Witaj,
        odnośnie rozmiaru blatów, to myślę, że producenci robią przełożenia pod statystyki, pewnie wyszło im, że większość kupujących gravele jeździ po płaskim, bez bagaży i nawet jak zjeżdża z asfaltu to i tak jest to droga szutrowa ubita, zresztą dokładnie tak będzie w moim przypadku (dużo dróg ubito/kostko/asfaltowych, a w mazowieckim prawie tylko płasko, chyba że ślimakiem wjeżdżam na jakiś most),
        tak jak widzę po Twoich artykułach często podróżujesz z bagażem i nie tylko po płaskim, więc trochę inne wykorzystanie roweru niż np w moim przypadku,

        jak rozmawiam ze znajomymi, wszyscy kupują rowery z 3 blatami z przodu, następnie jak ich pytam jak jeżdżą to mówią, ze przód na jednym i zmieniają tylko tył, ale dopóki nie zacząłem czytać Twoich porad nie miałem takiej świadomości,
        zastanawiam się także, czy Sram opatentował jeden blat z przodu, że Shimano tak nie robi?
        oczywiście chętnie poszukałbym roweru tańszego niż Grail, bo zamierzam go katować, a przy tej cenie przez pierwsze miesiące pewnie się będę cackał :-)

        dziękuję, poczułem się jakby ktoś napisał dla mnie artykuł :-)

        • Shimano do rowerów grawelowych w końcu pokazało w tym roku grupę GRX, gdzie jest dedykowany napęd 1×10 i 1×11, pisałem o nim tutaj: https://roweroweporady.pl/osprzet-grawelowy-shimano-grx-warty-uwagi/
          Wcześniej można było samemu kombinować z włożeniem korby 1x (czy przerobieniem 2/3x na 1x).

          A ja oprócz tego, że czasem potrzebuję roweru turystycznie, to po prostu lubię miękkie przełożenia. Bardzo lubię przełożenie 30-46 w Giancie Trance, oczywiście jeżdżę nim w trochę innych warunkach niż Bishem, niemniej nawet w Łodzi, w lesie Łagiewnickim, można znaleźć podjazdy,
          gdzie na 38-42 w Bishu, potrafię się nieźle napocić, a Trance’m, mimo, że jest sporo cięższy, wjeżdżam sobie dostojnie na młynku :)

          Zdaję sobie sprawę, że statystyka robi swoje, każdy kupując rower marzy o wielkich wyprawach z sakwami czy torebkami, a potem pozostają przejażdżki po okolicy. Niemniej grawele bardziej kojarzą mi się z duchem pewnej przygody i uniwersalnością. A jak przyjrzeć się ofertom,
          naprawdę wiele z nich ma przełożenia rodem z szosówek, a niektóre (nie będę pokazywać palcami), mają nawet twardsze przełożenia niż szosy. A potem ludzie marudzą, że napędy 1x są bez sensu, bo zakres przełożeń jest za mały.

          Rowerów gravelowych jest na rynku dużo. Niemniej jeżeli zależy Ci na hydraulicznych hamulcach tarczowych (polecam), poniżej pewnego pułapu cenowego nie zejdziesz.

  • Jak sprawdziły się opony Gravel Grinder Challenge? Długo Ci wytrzymały?
    Jeśli ktoś, jak ja, jeździ w większości (ok. 80%) asfaltem to chyba nie będą najlepsze…?

    • Cześć,
      ostatecznie sprzedałem te opony jako nowe. Zajrzyj do wpisu o oponach: https://roweroweporady.pl/rodzaje-opon-rowerowych/

      Tego typu semi-slicki to uniwersalne rozwiązanie i na asfalt i na lekkie bezdroża. Oczywiście wszystko zależy od Twoich preferencji, gładsze opony będą na asfalcie zazwyczaj szybsze i będą lżej się toczyć, ale znowu po zjechaniu na gruntowe drogi,
      będzie się jechało trochę gorzej. Coś za coś :)

  • Panie Łukaszu czy jest Pan w stanie podać jakieś modele rowerów gravelowych, które mają napęd 1×11 lub 1×10 do kwoty 5000 zł?

    • Octane One Gridd 2
      Romet Boreas 1
      Romet Boreas 2
      Marin Gestalt X10
      Accent Furious

      To tyle co na szybko udało mi się znaleźć na Allegro, ale jak poszperasz, to na pewno znajdziesz jeszcze kilka modeli.

    • Hej,
      powinien pasować każdy tradycyjny bagażnik. Ja używałem zwykłego, aluminiowego za stówkę, a potem bagażnik Tubus Cargo Evo.

      Do tej ramy musiałem tylko dokupić takie dwa „dinksy”: https://www.tubus.com/en/products/accessories-rear-carriers/tubus-product/stayholder-mounted

      Które pozwoliły na przykręcenie bagażnika na dole do ramy. I sprawdziło się to bardzo dobrze, choć nie obciążałbym ramy więcej niż dziesięcioma kilogramami :)

      Teraz też mam Bish’a, ale zmieniłem samą ramę na rozmiar mniejszą i udało mi się upolować w outlecie poprzednią jej wersję, gdzie otwory do mocowania bagażnika na dole są już w tradycyjnym miejscu :)