Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • Myślę, że jak kupić, to już na dłużej. Ten bon nadaje się jedynie na zakup roweru? Bo jeśli nie, to zawsze możesz sobie kupić potrzebne akcesoria: lampki, zabezpieczenie, ew. błotniki, pompkę itd.

    Ja za 1800 zł wolałbym np. takiego Krossa: http://goo.gl/gqQd3F

  • Ok. A jak miałbyś 1800 to jaki byś wybral rower?
    Czy lepiej kupic 500 ,a ewent.za kilka zmienic.
    Jeszcze zapomnialem napisac, ze mam bon na zakup roweru -200, dlatego tak szukam

  • Pisz mi na ty, żaden ze mnie pan :) Tak, myślę, że to będzie najlepsze rozwiązanie.

  • Nie dałbym za rower Decathlon 1800 złotych. Specyfikacja jak zawsze jest mętna, nieważne że po francusku. Szczerze Ci powiem, że przeglądając ich rowery, człowiek dostaje takiego wnerwu, że miałem ochotę wyłączyć kompa.

    Ale ostatecznie: daj sobie spokój z kowadłem typu 6.3 chyba, że chcesz się tylko pobujać po osiedlu.

    Ja bym brał model 5.3 bo ma sensowny stosunek jakości do ceny. Jak chcesz wydać na rower 1800 złotych, to znajdziesz o wiele ciekawsze rowery, choćby Kross czy Unibike.

  • Witam,

    okazuje się ,że Rockrider 5.3- to juz koncówka serii.
    Ale dzisiaj byłem w Decathlonie i pojawił się nowy rower -Rockrider 520 z hydraulikami. Nie ma jeszcze opisu na stronie dechatlonu / może jutro się pojawi/
    ,ale jest opis obcojęzyczny -przetłumaczony :
    http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=fr&u=http://www.decathlon.fr/vtt-rockrider-520-id_8293188.html&prev=/search%3Fq%3Drockrider%2B520%2Bdecathlon%26es_sm%3D93
    cena to 1799 PLN.
    Który mam wybrać:
    1/ Rockrider 5.2
    2/ ” 5.3 /jeszcze jest w niektórych sklepach/
    3/ ” 520- jakaś niska cena jak na hydrauliki- ale moze to seria limitowana
    4/ ” 6.3

    Zdaję się na PANA i obiecuję więcej nie marudzić

    z góry bardzo dziękuję za odpowiedź

  • To już nie są wielkie różnice. Chociaż Decathlon jest bardzo wkurzający w niepodawaniu pełnej specyfikacji rowerów…
    5.3 jest trochę lepszy, wydaje mi się, że ma trochę lepsze hamulce, inny amortyzator. Nie jest to wielka różnica, ale dopłacić można.

  • Witam,
    bardzo dziękuję za odpowiedź. A Rockrider 5.3 – jest niewiele droższy /inne hamulce- lepsze ?/ , czy nie warto dawać więcej i zostac przy Rockrider 500. Budżet to ok.1800

    Pzdr. i dziękuję

  • Nie określiłeś budżetu, więc najlepiej model Rockrider XC Pro :)

    A tak poważnie, Rockrider 500 wygląda bardzo ciekawie i za tą cenę dostaniesz przyzwoity rower, który na pewno posłuży Ci sporo czasu.

  • Witam,
    chciałem kupić Rockrider 5.2, ale się spóźniłem- nie ma mojego rozmiaru, a już nie produkują. Teraz rozważam zamiennik- Rockrider 500 lub Rockrider 5.3- czy warto?
    A może Rockrider 6.3- a może całkiem coś innego ? Jeśli można jako laik, proszę o pomoc, jeżdżę przeważnie po lesie i polach ,gdzie jest pełno kamieni i błota.

    https://www.decathlon.pl/C-411387-rowery-gorskie

    Pozdrawiam i dziękuję

  • Z tego sobie zdajemy sprawę, że do śmierci z nami nie będzie :D Zawsze po jakimś czasie można go ulepszać. Mówi, że jeździła na nim i jej się podoba. Muszę podjechać, zobaczyć go i może będzie jakiś większy opis lub coś więcej o nim powiedzą. Najwyżej wrzucę co mi powiedzieli i jeszcze się poradzę. Muszę pojeździć po rowerowych i zobaczyć co mają w ofercie u nas w mieście.
    Dzięki wielkie za szybką odpowiedz.

  • Cóż, Decathlon nigdy nie przodował w opisach technicznych rowerów :)
    Ale z tego co napisali i z tego co widzę, to zły rower to nie będzie.

    Nie nastawiajcie się, że to będzie rower na całe życie i że będzie bezawaryjny przez lata, ale za taką cenę – śmiało pojeździ sporo lat.

  • Witaj,

    Twój artykuł jest super. Bardzo dużo nowych rzeczy się dowiedziałem, a trafiłem tu przez przypadek szukając informacji o rowerach miejskich. Może uda Ci się mi pomóc. Szukam roweru dla dziewczyny. Ostatnio zobaczyła ten rower:
    Elops 100 LTD

    I powiedziała, że chciałaby taki. Zrobiło się ciepło i chętnie by jeździła na uczelnie takim. Mógłbyś wyrazić swoją opinię o tym rowerze. Albo coś polecił? Może jakieś rady na co patrzeć przy wyborze „holendra”.
    Pozdrawiam.

  • Naprawdę solidny artykuł. Świetnie i przejrzyście wyjaśnione i opisane, widać, że wszystko pisane z pasją :) będę tu wpadać!

  • Rower wygląda bardzo w porządku, jest dobrze wyposażony jak za tą cenę. Romet to nadal mocna marka, ja bym brał.

    Sprawdź tylko dokładnie jaki rozmiar ramy będzie dla Ciebie dobry:

    https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/

  • Witam. Szukam niedrogiego i solidnego rowerka – głównie do jazdy ulicznej i drogach twardych – coś w rodzaju lekkiego crossa/trekkingu. Znalazłem to:
    https://allegro.pl/show_item.php?item=4065440666
    Czy warto???

  • Za tą cenę nie jest zły, choć ja bym się jeszcze targował jeśli to rocznik 2013.

  • Witam,

    Ja również proszę o podpowiedź :)
    Chciałabym kupić rower do jazdy typowo turystycznej – w większości będzie to jazda po mieście, czasem po szutrze lub lesie, na chwilę obecną na niezbyt długich dystansach, dopiero zaczynam przygodę z taką formą aktywnego spędzania czasu ;)

    Zainteresował mnie model Everest 1.0 GTS firmy Raleigh. Jest on w akceptowalnej dla mnie cenie – u mnie kosztuje 1300zł. Co o nim sądzisz?

    Z góry dziękuję za odpowiedż i pozdrawiam

  • Polecam w 100 % rower skladany firmy dahon, przyjmnosc z jazdy, mozna wszedzie zabrać, jada przyjmniejsza od jazdy na innych rowerach. Te odpowiedz dedykuje kamilowi

    ja sfojego dahona eco 3 kupilem za 750 zl, i to bym spontan strzal w dziesiatke a mierze 193 cm wzrostu. inne podrobki skladaków w decat….. czy sportowych do 900 zl to lipa, testowalem i wychodzilem zawiedziony, z dahonem o jakosc wykonania nie mam sie do niczego przyczepic. pozdrawiam czesc

  • Witam. Masa nie pomaga w uzyskiwaniu prędkości przy zjeździe. Dowiódł tego już Galileusz (eksperymentalnie). Energia potencjalna jest zamieniana w energię kinetyczną, czyli:

    m*g*h = m*v2/2 (ta dwójka przy v to jest kwadrat :))

    Widać więc, że prędkość zależy tylko od wysokości

    v = pierwiastek z 2*g*h

    Pomijamy m.in. pory toczenia i zmianę przyspieszenia ziemskiego z wysokością :)

    Pozdrawiam, Rysiek.

    • Teoretyku, przy okazji pominąłeś opór powietrza, który jest znaczny i silnie wyhamowuje lekkie obiekty. Rzuć piórko i młotek z tej samej wysokości to zobaczysz czy uzyskają tą samą prędkość.

  • Domyślam się, że chodzi Ci o model ROCKRIDER 5.0 S. Nie jest on zbyt dobrym wyborem moim zdaniem. Decathlon na swojej stronie nie podaje też pełnej specyfikacji tego roweru. Za niewiele większą kasę przyjrzałbym się rowerowi Kross Hexagon X1.

  • Witam mam pytanie bo ja kompletna noga jestem w tych sprawach rowerowych a mianowicie moje pytanie brzmi czy w sieci takiej jak decathlon mozna kupic fajny rowerek w dobrej cenie? czy korzystniej kupic jakiegos składaka w sklepie? myślę o rowerku tak do 800 zl coś z rodzaju gorskiego bo jak dla mnie kazdy jest tam taki sam tylko różnią się ramą i kolorem, a po Pańskim blogu dowiaduję się wielu informacji aczkolwiek uważam, że lepiej jak jeszcze kontrolnie zapytam Cię o zdanie na ten temat bo po godzinnym śledzeniu bloga w praktyce nie będę potrafił wiele powiedzieć. z gory dzieki za odpowiedz pozdrawiam

  • Rower wygląda bardzo sympatycznie jak na sprzęt za 200 zł. Brakuje mu tylko koszyka :)

    1) Zapytaj o lampkę przednią, bo na zdjęciu widać, że miała małe kuku.

    2) Przejedź się! To podstawa. I nie kawałek po podwórku, tylko przejedź nim nawet 2-3 kilometry (zostaw dowód osobisty w zastaw i w drogę).

    3) Sprawdź jak działają przerzutki, czy coś nie chrobili, nie skrzypi, a zwłaszcza nie przeskakuje.

    4) Czy działają hamulce, czy siedzi się na nim wygodnie (nie bój się poprosić o wyregulowanie siodełka), czy nie czujesz jakby coś miało zaraz odpaść.

    Wiadomo, jest to rower używany, za 200 zł i nie można się po nim spodziewać nie wiadomo jakich cudów. Ale rower ma być również sprawny (przynajmniej w podstawowym zakresie), bezpieczny, wygodny i dawać przyjemność z jazdy.

    Jeżeli Ci się nie spodoba, spróbuj może poszukać jakiegoś sklepu, który zajmuje się sprzedażą rowerów używanych – powinnaś dostać na taki rower podstawową gwarancję. W Krakowie wiem, że powinien taki być na ul. Koletek 9

    Miłych poszukiwań!

    • „2) Przejedź się! To podstawa. I nie kawałek po podwórku, tylko przejedź nim nawet 2-3 kilometry (zostaw dowód osobisty w zastaw i w drogę).”

      -Dawno nie słyszałem głupszej rady.. Z chęcią sprzedam Panu rower.

    • A czy móglby Pan polecić jakiś składany rower z wiekszymi kolami niż 20…szukam czegoś dla mojego męża 100kg wagi i tylko skladany.Jestem zielona w temacie.Agnieszka

    • A czy móglby mi pan coś polecic z kółkami 26 ewentualnie 24,interesuje mnie rower skladany,ktory ma przerzutki.Dla niezbyt lekkiej osoby.Dziekuje

      • Cześć, nie wiem, czy są rowery składane z kołami 24/26 cali. Tego typu rowery kojarzą mi się bardziej z kołami 20 cali, jak w Romecie Wigry czy Krossie Flex.

        Ale nie mam rozeznania w tym segmencie rowerów, być może coś jest, o czym nie wiem.

  • Cześć,

    Wpisałam w google coś o poradach dotyczących zakupu roweru i trafiłam na Twojego, bardzo pomocnego, bloga. Chcę Cię prosić o pomoc: jestem zupełnym laikiem w sprawach rowerowych, a chciałabym zakupić sobie używany sprzęt na dojazdy do uczelni. Znalazłam takie cudo: ROWER DAMKA 5 BIEGoW LEKKA MOTOBECANE

    Co o tej maszynie sądzisz? Czy jest coś, na co powinnam zwrócić szczególniejszą uwagę podczas oglądania akurat tego modelu?

    Mam nadzieję, że z radością udzielisz mi cennych wskazówek ; ))

    Pozdrawiam serdecznie
    Ula