Jaką kasetę rowerową kupić?

Kaseta rowerowa lub wolnobieg (jak odróżnić kasetę od wolnobiegu pisałem już na blogu) to zębatki zainstalowane na piaście tylnego koła. Jest to jeden z elementów napędowych roweru (przeczytaj więcej o budowie roweru). Typ kasety, liczba zębatek z których jest zbudowana, a także liczba zębów na poszczególnych trybach – nie powinny być nam obojętne. Świadomy dobór kasety sprawi, że będzie ona dopasowana do naszych potrzeb.

Dodam jeszcze, że czasem warto zastanowić się nad wymianą kasety już przy zakupie nowego roweru. Jest to jeden z elementów, które się zużywają, więc prędzej czy później i tak musielibyśmy ją wymienić. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby w uzasadnionych przypadkach, zrobić to wcześniej.

Liczba przełożeń

To podstawowy parametr od którego zaczynamy poszukiwania. Zasadniczo liczba biegów na kasecie, musi idealnie pokrywać się z tym, co mamy na prawej manetce na kierownicy. Jeżeli mamy manetkę 9-biegową, to nie będzie ona zbyt dobrze działać z 8-rzędową czy 10-rzędową kasetą. W internecie można znaleźć sporo relacji, że da się to czasem jakoś pogodzić, niemniej ja bym starał się tego unikać. Masz 8 przełożeń na manetce – kup kasetę z 8 biegami. A jeżeli chcesz mieć ich więcej, oprócz kasety wymień także manetkę (uwaga, może być potrzebna także wymiana tylnej przerzutki, o czym pisałem we wpisie o kompatybilności napędów rowerowych i napiszę co nieco w kolejnym akapicie).

Więcej o tym, ile biegów warto mieć na kasecie i jak zakres wybrać, opowiadam w jednym z odcinków Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Kompatybilność

Powyżej napisałem, że może pojawić się myśl o zakupie kasety z większą liczbą przełożeń niż obecnie. Od razu wiąże się to z zakupem prawej manetki z dopasowaną liczbą biegów do kasety. Ale jest tu pewien haczyk, ponieważ wymiany może wymagać także tylna przerzutka, a czasami nawet tylna piasta (lub przynajmniej sam bębenek, jeżeli będzie taka możliwość). Pisałem na ten temat we wpisie o kompatybilności napędów rowerowych, do lektury którego bardzo zachęcam, zanim pobiegniesz do sklepu z myślą, aby wymienić 7-rzędowy wolnobieg na 12-rzędową kasetę.

Co daje nam większa liczba przełożeń?

Przez dokładanie kolejnych trybów zmniejsza się odległość pomiędzy nimi. Dzięki temu łańcuch może płynniej przeskakiwać pomiędzy kolejnymi przełożeniami. Drugą zaletą jest zmniejszanie różnic w liczbie zębów, pomiędzy kolejnymi trybami. Pokażę to na przykładzie, w którym porównam dwie kasety szosowe: 8-rzędową (Shimano CS-HG50) i 11-rzędową (Shimano CS-6800), obie o tym samym zakresie 12-25 zębów.

Kaseta 8-rzędowa: 12-1315-1719-21-23-25
Kaseta 11-rzędowa: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Patrząc od najmniejszej, tylko dwie zębatki na obu kasetach są identycznej wielkości i dzieli je ząbek różnicy. Potem w kasecie ośmiorzędowej zaczynają się przeskoki co dwa dodatkowe ząbki, aż do samego końca. Natomiast w kasecie jedenastorzędowej, przeskoki co jeden ząbek trwają aż do ósmej zębatki od dołu, a tylko trzy ostatnie skoki są co dwa dodatkowe ząbki (jak w kasecie 8. rzędowej).

De facto w 11. rzędowej kasecie po prostu „wciśnięto” tryby 14, 16 i 18 pomiędzy te, które były obecne w 8. rzędowej kasecie.

Dzięki tak gęstemu upakowaniu zębatek, zmiany przełożeń są jeszcze płynniejsze. Dodatkowo kolarz może łatwiej dobrać potrzebne mu w danej chwili przełożenie. Przykład który pokazałem jest bardzo skrajny i można się zastanawiać czy różnice rzędu jednego ząbka są aż tak istotne. Na szosie moim zdaniem jak najbardziej czuć różnicę. Dla amatora może niekoniecznie, ale zawodowcy muszą mieć perfekcyjnie dopasowane przełożenie do własnych upodobań i możliwości.

Większa liczba przełożeń jeszcze bardziej przydaje się w MTB. Tutaj rozstaw zębatek sięga 11-46 w przypadku 10-rzędowych napędów (w nowym Shimano Deore znajdziecie taką kasetę), 11-51 w przypadku 11-rzędowych (również w nowym Deore) i aż 10-52 w napędach 12-rzędowych (nowe kasety SRAM-a oferują taki zakres).

Dokładanie kolejnych biegów, umożliwiło powstanie kaset o tak szerokim zakresie jak 10-52, co pozwala na bezstresowe wyrzucenie przedniej przerzutki z napędu, bez utraty dostępnego zakresu. Gdybyśmy chcieli skonstruować kasetę o takim zakresie, posiadając jedynie 7 trybów, przeskoki łańcucha pomiędzy nimi byłyby olbrzymie.

Tu ciekawostka i wyjątek potwierdzający regułę – istnieje 8. rzędowa kaseta SRAM XG-899 o zakresie aż 11-48. Jest dedykowana do rowerów elektrycznych, kosztuje krocie i jest kompatybilna ponoć jedynie z napędem SRAM EX1.

Kaseta szosowa rowerowa
Fot. Rob Brewer

Zakres przełożeń

No właśnie, zakres przełożeń – jest to nic innego, jak informacja o liczbie zębów na najmniejszym i największym przełożeniu. Znając te liczby i wspierając się kalkulatorem przełożeń, będziemy mogli sprawdzić z jaką maksymalną prędkością uda się pojechać rowerem, bądź (korzystając z kalkulatora lub naszego doświadczenia z innymi kasetami) jak lekkie przełożenie uda się nam uzyskać.

Minimalna liczba ząbków (w najpopularniejszych kasetach) na najmniejszej zębatce to 11 zębów w przypadku kaset montowanych w standardzie Shimano (SRAM i inne firmy też robią takie kasety) lub 10 zębów w przypadku kaset SRAM z mocowaniem XD oraz Shimano z mocowaniem Micro Spline.

Jeżeli chodzi o maksymalną liczbę zębów, to na ten moment Shimano oferuje 51 zębów na kasetach 11. i 12. rzędowych. SRAM w większości kaset 12. rzędowych zastosował 50 zębów, ale pojawiają się modele z 52 zębami.

Jaki zakres kasety wybrać?

Laik powiedziałby, że najlepszy będzie jak największy zakres (w ramach technicznych możliwości) – czyli np. 11-36, 11-42, 10-50. Dzięki temu na prostej drodze bądź z górki, będzie można pojechać z maksymalną dostępną prędkością (dlaczego nie zawsze warto się tym kierować, pisałem we wpisie o tym co to jest kadencja na rowerze), a pedałując pod górę, dostaniemy maksymalnie lekkie przełożenie.

Cóż, w wielu przypadkach taki wybór będzie strzałem w dziesiątkę. Ale przecież jeżdżąc po płaskich terenach, bez bagażu, z trzema przełożeniami na korbie, niekoniecznie będzie nam potrzebna zębatka 36 na kasecie (choć nie jest powiedziane, że nie będzie ;)

Mógłbym przygotować teraz rozpiskę, jaką kasetę dobrać do konkretnej korby i terenu w którym będziemy się poruszać. Ale takie zestawienie nie będzie miało racji bytu – mamy ogrom kombinacji napędów, mnóstwo terenów w których jeździmy, jesteśmy w różnym stopniu wytrenowani, jeździmy różnymi rowerami, z różnymi bagażami (jeden tylko z bidonem, drugi z czterema sakwami). Nawet przy pobieżnym nakreśleniu „wytycznych”, może się okazać, że ktoś i tak się z tego wyłamuje, potrzebując czegoś zupełnie innego.

Kaseta szosowa

Więc co robić? Jak żyć? Po prostu ten zakres obliczyć. Pisałem Wam o kalkulatorze, ja używam dwóch. Do sprawdzenia najtwardszych biegów – kalkulator prędkości przy zadanej kadencji. Do przeliczenia najlżejszego przełożenia – kalkulator przełożeń. Wybór zakresu na kasecie nie może odbyć się w oderwaniu od korby, którą mamy lub którą chcemy założyć. Jest to w równym stopniu istotne. Pisałem o tym we wpisie – z iloma tarczami wybrać korbę.

To jak policzyć zakres?

Maksymalna prędkość na najtwardszym biegu

Prędkość na wybranym biegu

Tabelka stworzona przez kalkulator na początku może onieśmielać, ale uwierzcie mi – po kilku użyciach będzie jednym z Waszych ulubionych narzędzi. Wybieracie rozmiar koła (Rim Size), szerokość opony (Tire Size), jednostkę prędkości (warto o tym pamiętać, bo można się zdziwić wynikiem) i wpisujemy zakres kadencji (to można zostawić tak jak jest lub dla uproszczenia tabelki wpisać od 60 do 100). Na końcu dwie najważniejsze kwestie, czyli wielkość tarcz na korbie (Chainrings) oraz wielkość zębatek na kasecie (Cogs). Nie musicie wpisywać wszystkich, wystarczy te, które Was najbardziej interesują.

Z tabelki powyżej wynika, że np. przy kadencji 90, na przełożeniu 42-11, pojedziemy z prędkością 44,46 km/h. Zakładając kasetę z 13 ząbkami, pojedziemy 37,59 km/h. To już od nas samych zależy, czy dana prędkość nam wystarczy, czy niekoniecznie. Oczywiście dochodzi do tego żonglowanie przełożeniami (lub przełożeniem) z przodu.

Przełożenie na najlżejszym biegu

Kalkulator przełożeń

Teraz w drugą stronę – policzmy jakiego lekkiego przełożenia potrzebujemy. Ja używam kalkulatora przełożeń, który po prostu oblicza stosunek biegu na korbie, do tego na kasecie. Można użyć kalkulatora z poprzedniego akapitu, ale szczerze mówiąc, mi informacja czy będę pod górkę jechał 6 km/h czy 8 km/h (im mniej, tym lżejsze przełożenie) – niewiele mówi.

Jak więc do tego podejść? Zakładam, że masz już jakiś rower i wiesz czy najlżejszy bieg, który tam zamontowano, wystarcza Ci, czy nie. A może nawet wykracza poza Twoje potrzeby i chcesz założyć coś z mniejszą dużą zębatką (zyskując na płynności zmiany biegów). Zacznę od tego, że kalkulator nie powie Ci JAKIEJ zębatki szukasz – pokaże jedynie punkt wyjścia do poszukiwań.

Dajmy na to – masz teraz korbę 40/30/22 i kasetę 11-34. Chcesz wymienić korbę na dwurzędową 38/28 i zastanawiasz się, jaką kasetę do tego założyć, aby mieć tak samo lekkie przełożenie, jak w starym zestawieniu. W przypadku 22-34 przełożenie to 0,65. Aby uzyskać takie samo przy tarczy 28, na kasecie muszą znaleźć się 43 zęby. Takich kaset akurat nie ma, ale 11-42 da nam praktycznie identyczne przełożenie.

Jeżeli nie macie do czego odnieść Waszych wymagań (bo np. macie rower z kasetą szosową, a chcecie kupić rower górski), pozostaje albo pożyczenie roweru od kolegi, albo eksperymenty.

Czy używasz wszystkich przełożeń?

W dobie napędów z jedną tarczą z przodu, takie pytanie może być bezzasadne, ponieważ wtedy najczęściej używa się wszystkich przełożeń. Ale gdy z przodu mamy trzy tarcze, może się okazać, że z tyłu nigdy nie używamy największych zębatek (bo nie jeździmy po górach, bo nie jeździmy z sakwami, bo mamy mocną nogę). W takiej sytuacji, gdy obecna kaseta się zużyje, można zastanowić się nad założeniem nowej o mniejszym zakresie – tak aby zwiększyć płynność zmiany biegów i przy okazji wydłużyć trochę życie kasety (używając całego zakresu kasety, zębatki będą zużywać się bardziej równomiernie).

Jaką zębatkę tryb kupić do roweru

Załóż nowy łańcuch

Kupując nową kasetę, należy wymienić również łańcuch – zwłaszcza gdy obecny ma już dużo kilometrów za sobą. Założenie nowej kasety, a na nią starego łańcucha – spowoduje jego przeskakiwanie po ząbkach kasety. Łańcuch oczywiście należy dobrać do liczby przełożeń – więcej na ten temat przeczytacie we wpisie o tym, jak i kiedy wymienić łańcuch w rowerze.

Na marginesie rozwieję często powtarzany mit – zakładając nowy łańcuch, niekoniecznie musimy kupować nową kasetę! Jeżeli łańcuch wymienimy na czas, zanim ten się rozciągnie nadmiernie, wymiana kasety może nie być potrzebna. Dobra kaseta przeżyje 3, a nawet więcej łańcuchów. Chyba, że jeździmy na zarzyn, czyli do maksymalnego zużycia całego napędu. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wyżej wpisie.

Ile biegów powinien mieć mój nowy rower?

Liczba przełożeń zazwyczaj zależy od pułapu cenowego, w którym będziesz się poruszać. Tak więc nie licz na 11-rzędowy napęd w rowerze szosowym za 2000 złotych. Tak samo w rowerze za 10 tysięcy nie zobaczysz 7-rzędowego wolnobiegu.

Jeżeli zastanawiasz się czy kupić rower z napędem 7. czy 8. rzędowym, polecam wybór ośmiorzędowego. Siedem biegów z tyłu najczęściej oznacza, że znajduje się tam wolnobieg, który z daleka wygląda tak samo jak kaseta, niemniej to przestarzała i dość licha konstrukcja. No chyba, że faktycznie zamontowano 7. rzędową kasetę (Shimano oznacza je symbolem CS-HG, w odróżnieniu od MF-TZ w przypadku wolnobiegu), wtedy jest to opcja do rozważenia.

Jeżeli stoisz przed dylematem 8 czy 9 – moim zdaniem nie ma to decydującego znaczenia. Chyba, że chcesz z czasem delikatnie modernizować rower, wtedy do 9. rzędowego napędu dostaniesz chociażby kasetę klasy XT czy mocniejszy (i wcale nie taki drogi) łańcuch tej samej klasy.

Natomiast wybierając pomiędzy napędami 10/11/12/13-rzędowymi (tak, tak, 13 biegów oferuje Rotor, a swój napęd pokazało niedawno Campagnolo), zacząłbym od ustalenia jakiego zakresu przełożeń potrzebujemy. Do napędów 1x im więcej przełożeń tym lepiej (możemy dostać większy zakres), a do jazdy sportowo-szosowej w sumie też im więcej biegów tym lepiej, ponieważ uzyskamy lepsze stopniowanie. Ale choć 10. rzędów powoli zaczyna być spychane do amatorskiego użytku, w wielu przypadkach będzie to bardzo dobry wybór.

Wiem, trochę zakręciłem, nie dając jednoznacznych odpowiedzi :) W każdym razie uniwersalna porada brzmi: jeżeli po głowie nie chodzi Ci ulepszanie roweru w późniejszym czasie, kup go z takim napędem, jaki jest akurat w zasięgu Twojej kieszeni. Jeżeli natomiast masz żyłkę modyfikatora, trzymaj się większej liczby przełożeń – zawsze będzie tam większy wybór części.

Czy warto zmieniać swój 7/8-rzędowy napęd na 9/10/11 rzędowy?

Tutaj moja odpowiedź jest prosta – jeżeli chcesz go wymienić dla samej wymiany, to nie ma to sensu. Nie odczujesz większej różnicy, poza tą w portfelu. Wymiana napędu na ten o większej liczbie zębatek wiąże się z wymianą kasety (a jeżeli masz w rowerze wolnobieg, to także z wymianą piasty), łańcucha, prawej manetki. Pozostaje jeszcze pytanie czy Twoja przerzutka obsłuży większą liczbę przełożeń. Skórka niewarta wyprawki moim zdaniem.

Sam miałem kiedyś rower z 7-rzędowym wolnobiegiem (a wcześniej 5 i 6-cio). Potem przesiadłem się na rower z 9-rzędową kasetą, potem 10-rzędową, a następnie 11-rzędową. Oczywiście mam teraz łatwiej, jeżeli chodzi o dobór odpowiedniego przełożenia do warunków w których jadę, ale jako amatorowi, nie robi mi większej różnicy, czy sąsiednie przełożenia różnią się o jeden czy dwa ząbki. Głównym plusem zastosowania 11-rzędowej kasety w moim rowerze gravelowym jest to, że wystarcza mi tylko jedna tarcza z przodu na korbie.

Producenci kaset rowerowych

Najpopularniejsi producenci w Polsce to oczywiście Shimano i SRAM. Kupić można również kasety Campagnolo czy SunRace, oraz kilku innych, mniej znanych firm. Czym różnią się od siebie kasety? Zasadniczo – materiałem z którego są wykonane, detalami wykończeniowymi i wagą. Tańsze kasety zrobione są w całości ze stali, w droższych pojawiają się aluminiowe zębatki, w najdroższych – tytanowe.

Dochodzi jeszcze kwestia wytrzymałości. Najtańsze kasety zaprojektowane są do niskich przebiegów i nie wytrzymają tyle kilometrów, ile droższe modele (przy założeniu, że będziemy na czas wymieniać łańcuch, zanim się nadmiernie wyciągnie). Ale jeżeli nie zależy nam na wadze, zakup kasety ze średniej półki, będzie najrozsądniejszym rozwiązaniem.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  7. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

137 komentarzy

  • Fajny wpis. Dodam coś z mojego doświadczenia.
    Jak kupiłem 3 lata temu swojego Accenta Cx-one, miałem w nim kasetę 9rz 12-27. pojechałem parę razy w góry i po namowach kolegi stwierdziłem że muszę mieć większy zakres. Zaopatrzyłem więc swoją przełajówkę w korbę 50/34 i kasetę 11-32 (11, żeby zapie..ć po płaskim i 34, żeby móc podjechać pod każde wzniesienie). Po roku jazdy po Śląsku (gdzie spędzam 90% sezonu rowerowego) okazało się że:
    – bardzo lubię jeździć na wysoką kadencję więc,
    – praktycznie ani razu nie użyłem tarczy 11rz.
    – praktycznie ani razu nie użyłem tarczy 32rz i 28rz
    biorąc pod uwagę powyższe, z napędu 9rz zrobiłem sobie napęd 6rz (bo tylko tyle używałem na co dzień). Dodatkowo przy niewielkich podjazdach, jakie spotykam na Śląsku okazywało się, że zmiana przełożenia powodowała wytracenie sporej prędkości przy tej samej kadencji, bo skok o 3 zęby powodował, że musiałem zwiększyć dość znacznie kadencję, żeby utrzymać prędkość.
    W połowie tego sezonu poszedłem w drugą stronę tj. kupiłem kasetę 13-25 i… to jest to!
    na bardziej stromych podjazdach, które spotykam zawsze mogę zrzucić przód na 34z i jest czym podjeżdżać, a na płaskim i niewielkich podjazdach potrafię utrzymać kadencję nie zmniejszając prędkości tak znacznie.
    Kaseta 11-32 czeka na ewentualne wycieczki w góry, a na co dzień nie ma co się wygłupiać.

  • WITAJ ŁUKASZ…TO CO MÓWISZ NA TEMAT KASET TO JEST WŁAŚCIWE I JAK NAJBARDZIEJ ROZSĄDNE,TWIERDZĘ I POPIERAM TE WIADOMOŚCI DLATEGO ŻE PO KILKU DZIESIĘCIU LATACH JAZDY ROWEREM DOSZEDŁEM DO TYCH SAMYCH WNIOSKÓW,A ŻE NIE JEŻDŻĘ ZAWODOWO TO I NIE MAM POTRZEBY ZWIĘKSZANIA ILOŚCI RZĘDÓW NA KASECIE I ZWIĄZANYCH Z TYM CAŁYCH KOSZTÓW.OSOBIŚCIE JUŻ OD WIELU LAT JEŻDŻĘ NA KASECIE 8 -CE OSPRZĘT LX I W ZUPEŁNOŚCI MI TO WYSTARCZA A MIESZKAM W MIEŚCIE KTÓRE OTOCZONE JEST GÓRAMI.NA ,TYM SPRZĘCIE/KASETA 11-34 OBJEŹDZIŁEM KOTLINĘ KŁODZKĄ I JELENIOGÓRSKĄ KTÓRE JAK WIESZ MAJĄ BARDZO ZRÓŻNICOWANY TEREN A MIMO SWOJEGO WIEKU DAJĘ JESZCZE RADĘ.

    DODAM ŻE KORBA 3 RZĘDOWA 30-39-50 SORA…POZDRAWIAM MIKOŁAJ Z WAŁBRZYCHA…

  • Witam mam pytanie zmieniam osprzęt z 7 rzędowego wolno biegu na 9 rzędową kasetę. Czy chwilowo korba morze zostać. Korbę tak czy inaczej wymienię ale chciałbym to zrobić w trochę późniejszym czasie. Jedni mówią że może zostać nie będzie problemu inni że trzeba koniecznie wymienić :/

    • W tym przypadku najlepszą odpowiedzią będzie – sam zobacz :) Tutaj istotne pytanie polega na tym, czy 9. rzędowy łańcuch (bo taki potrzebujesz, 6/7/8. rzędowy będzie za szeroki do kasety) będzie dobrze pracował na tarczach korby projektowanej pod szerszy łańcuch.

      Moim zdaniem nie będzie problemu, to różnica tylko jednej szerokości.

      • Tak zrobię wymienię napęd i zobaczę jak będzie na tej korbie działać to z zakupem korby jeszcze się wstrzymam.
        Korzystając z okazji mam jeszcze pytanie.
        Obecnie korbę mam na kwadrat i zastanawiam się na co zmienić zostać przy kwadracie a może przerzucić się na octalink lub hollowtech. Zależy mi głównie żeby było w miarę tani i w miarę okej nie chce za dużo inwestować. (rowerem jeż hobbistycznie jakieś 50/100km tygodniowo.

        • Cena suportu podobnej klasy na kwadrat/Octalink/Hollowtech będzie podobna.

          Natomiast co do korby, to warto moim zdaniem przejść na Hollowtech. Różnica w cenie nie jest duża, korba Shimano Alivio na Octalink kosztuje 150 zł, a na sztywnej osi 200 zł.

          • Jeszcze jedno pytanko. Grupa alivio ma dwie wersje przerzutek jedna wyposażona jest w technologie shadow druga nie. Cena jest praktycznie identyczna różnica 10zł. Czy pod trekking opłaca się brać tą z shadow a może pójść krok dalej dołożyć 20zł i wziąć od deore?

          • Różnią się tym, że górska wersja RD-M4000 obsłuży kasetę do 36 zębów, a trekkingowa wersja RD-T4000 kasetę do 34 zębów.

            Moim zdaniem śmiało możesz założyć górską wersję.

            A jeżeli chodzi o Deore, to pewnie myślisz o modelu RD-M591. Ona konstrukcyjnie przypomina nowe Alivio i nie ma Shadow’a. Kwestia jaka jest różnica w twardości sprężyny, ale tego nie wiem. Cokolwiek weźmiesz, będziesz zadowolony :)

  • Cześć, zastanawiam się czy opłaca się kupić szosę z kasetą 8 rz 12-15 i od razu ją wymienić na 10 lub 11 rzędów 11-28. Rozumiem, że trzeba wymienić przerzutki i łańcuch od razu, ale to i tak wyjdzie taniej, aniżeli kupno roweru z większą kasetą. Najważniejsze pytanie jest takie czy w takiej sytuacji kaseta 11rz będzie współpracować z korbą 3 blatową 50/39/30 bez żadnego problemu? Czy wystarczy wymienić kasetę, łańcuch, przerzutki i będzie śmigać czy mogę napotkać jakieś problemy?

    • Masz kilka spraw do przemyślenia i sprawdzenia:

      1. Czy piasta przyjmie kasetę 11. rzędową. Jeżeli jest założona 8. rzędowa, na 95% jest tam piasta pod maksymalnie 10 rzędów.

      2. Zastanów się czy potrzebujesz korby trzyblatowej. Shimano jeszcze je trzyma w grupie Tiagra (i w niższych), ale coś czuję, że za jakiś czas zostaną takie tylko w najniższych grupach. Dwa blaty to dużo mniejsza komplikacja podczas jazdy (mniej zastanawiania się, na jakim przełożeniu się jedzie i jakie wybrać). Chyba, że wiesz, że będziesz głównie jeździł na środkowym, a skrajnych używał sporadycznie.

      3. Może pojawić się problem z działaniem 11. rzędowej tylnej przerzutki z 3-blatową korbą. Teoretycznie nawet te z długim wózkiem są dedykowane do różnicy 16T między skrajnymi blatami. Chociaż znając elastyczność komponentów, może się okazać, że nie będzie to problem.

      4. Oprócz wymiany kasety, przerzutki, łańcucha, dojdzie także zakup prawej klamkomanetki. To dodatkowe 350 złotych (Shimano 105), chyba, że kupisz używaną.

      Usiadłbym i policzył, czy to się naprawdę będzie opłacało i czy jednak nie lepiej poszukać roweru z takim napędem, jaki będzie Tobie pasował.

  • Witam, chciałbym wymienić kasetę łańcuch i korbę w moim Krossie Level R1. Mam napęd 3×8 – kasetę Shimano Altus CS-HG200-8 12-32, korbę SR Suntour XCE 42/32/22T na kwadrat i łańcuch CN-HG40.

    Na razie kupiłem łańcuch Connex 808 i mam zamiar kupić kasetę Shimano CS-HG 51 tylko nie wiem jakie przełożenia wybrać 11-32, 11-30, czy 11-28? 8 bieg rzadko kiedy wykorzystuję. Z tyłu mam przerzutkę Shimano Acera RD-M3000 SGS Shadow. Czy zamiana z 12-32 na np 11-30 będzie powodowała jakieś problemy? Czy może odczuję poprawę działania napędu?

    Zastanawiam się nad korbą Shimano Acera FC-M361 42/32/22 170mm i suportem Shimano BB-UN55 tylko nie wiem jaki rozmiar suportu muszę dobrać. Czy może wymienić na octalink BB-ES25? Będzie pasował do tej korby? Z przodu mam przerzutkę Altus FD-M190.
    Pozdrawiam

    • Cześć, kasetę możesz założyć każdą z nich, przerzutka da sobie radę. Musisz jedynie dobrze dobrać długość łańcucha: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Zmiana z 12-32 na 11-30 będzie w zasadzie symboliczna. Stopniowanie jest ciut inne, ale do tego bardzo szybko się przywyczaisz.

      Co do korby i suportu, to suport na kwadrat pasuje do korb z mocowaniem na kwadrat, tak samo z Octalinkiem. Te mocowania nie są wymienne.

      Ale ja na Twoim miejscu dołożyłbym te 70 złotych do korby, która będzie miała zintegrowaną oś, np. Shimano Alivio FC-T4060: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-fc-t4060+44;0192.htm#crid=188852&pid=7269

      Suport SM-BB52 kupisz za około 50 złotych, czyli nawet trochę taniej niż BB-UN55. Będziesz miał sztywniejszą i ładniejszą korbę. Ona jest pod 9. rzędów, ale spokojnie poradzi sobie z 8. rzędowym łańcuchem.

      Tak zostawiam pod rozwagę :)

  • Cześć, zmieniając korbę, poszedłbym już w zintegrowaną oś i zewnętrzne łożyska ramy. Będzie niewiele drożej niż Octalink, a moim zdaniem ładniej i sztywniej. Np. jest taka korba Shimano Alivio FC-T4060: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-fc-t4060+44;0192.htm#crid=188852&pid=7269

    Z tarczami 44/32/22. Przerzutka powinna dać sobie z tym radę, dwa zęby więcej na dużej tarczy nie powinny sprawić jej problemu. Kasetę możesz wymienić na dowolną 8. rzędową. Z łańcuchem dobrze kombinujesz, od Shimano bież najwyższy model jaki się da, tym bardziej, że CN-HG71 nie jest i tak drogi.

    • Dziękuję za odpowiedź :) Zastanawiałem się nad wyborem zintegrowanej osi. Przeważył czynnik żywotności. Słabym punktem są łożyska, które wytrzymują maksymalnie 5 tys km. Czyli dla mnie sezon lub nawet mniej. Ale to też wiele zależy od stylu jazdy.

      • Tak, to prawda, zależy od stylu jazdy (i warunków w jakich się jeździ). Ja nigdy nie miałem z tym problemów i suporty wytrzymują mi dużo, dużo więcej niż 5000 kilometrów.

        • Po Twojej radzie kupiłbym zintegrowaną oś. Ale już wcześniej zamówiłem Octalink:)
          Z serwisie mi to założyli i pojawił się dziwny problem. Pojawia się „bicie” łańcucha o przednią przerzutkę. Tzn łańcuch haczy o ściankę,ale tylko przez chwilę. Tak jakby był krzywy, albo korba była krzywa. Nie wiem czy to kwestia złej regulacji czy coś źle przykręcili. A może felerny egzemplarz ? Zostawiłem dzisiaj rower w serwisie, jutro mają dać odpowiedź.
          Przy przełożeniach 2-4, pojawia się „bicie”. Kiedy schodzę niżej na 2-3 to już łańcuch trze równo o lewą ściankę. Kiedy z kolei wyregulowuję to żyłką baryłkową to adekwatny problem pojawia się przy przełożeniach z 3 blatem. Łańcuch ma problem,aby w ogóle wskoczyć na trzeci blat. Jeśli już mu się to uda to „bicia” są przy 3-5 wzwyż z prawej strony ścianki. Wszystkiemu winny te bicia bo nie można w pełni wyregulować przednich przerzutek…

          • Niech serwis posiedzi nad regulacją i to nie tylko sprawdzając to na stojaku, ale także podczas jazdy.

          • No i okazało się,że źle założyli korbę.. Najpierw założyli lewą stronę do końca,a potem założyli prawą stronę z blatem. A miało być odwrotnie. Tak mi to wytłumaczyli.
            Naczytałem się dość sporo starych już co prawda postów z identycznym problemem. Więc niech inni też skorzystają na moich doświadczeniach.
            Pozdrawiam

  • Witam,
    Planuje w moim rowerze mtb zmienić kilka komponentów, tak żeby lepiej nadawał się do pokonywania średnich i dłuższych tras głównie drogami asfaltowymi. Przede wszystkim planuje zmienić tylny napęd. Są to koła 26 cali, do których jest wpięty wolnobieg 7rz, chciałbym wymienić piastę i zamontować kasetę 8 rz. I właśnie tutaj pojawia się moje pytanie. Tak na prawdę dopiero zacznę od tego sezonu ruszać w jakieś trasy asfaltowe i nie wiem czy jest jakaś istotna różnica pomiędzy wolnobiegiem z najmniejszą zębatką 14 zębów a nową kasetą 11 zębów? Czy jest odczuwalna różnica w jeździe? Wiadomo, że zależy mi na szybszym pokonywaniu dłuższych tras. Z przodu mam korbę z 3 zębatkami. Pozdrawiam

    • Cześć, wymiana wolnobiegu na kasetę to dobry ruch. Zastanowiłbym się jeszcze, czy nie przejść od razu na 9. rzędową – różnica w cenie może być niewielka, a zawsze dostaniesz gęściej upakowane tryby, czyli będzie płynniejsza zmiana biegów.

      Jeżeli chodzi o różnicę w prędkości, to ja używam tego kalkulatora: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

      Nie wiem jaką masz największą tarczę na korbie, ale domyślam się, że 44 lub 42. Dajmy na to, że 44. Czyli przy oponie 26×2″, przełożeniu 44×14 i kadencji (liczbie obrotów korbą na minutę) 80, dasz radę pojechać 31 km/h. Mając do dyspozycji zębatkę 11 na kasecie, prędkość maksymalna wzrośnie (o ile oczywiście uda Ci się utrzymać kadencję 80) do niecałych 40 km/h.

      Oczywiście pozostaje pytanie, czy nie lepiej zwiększać kadencję, bo zdecydowanie lepiej kręcić szybciej pedałami na lżejszych biegach, niż mielić powoli i ciężko, jak młyńskie koło na twardszych biegach. Mówiłem o tym tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=g_au4YfxGfg&ab_channel=RowerowePorady

      Bo nie wydaje mi się, żebyś na prostym odcinku drogi, utrzymywał prędkość 35-40 km/h na góralu, jadąc sam (jeżeli tak jest, to szacun!).

      W każdym razie, zmiana na kasetę nie zaszkodzi, natomiast zastanów się nad przejściem na 9. rzędów. Teraz nawet Shimano Altus M2000 czy Acera M3000 są pod właśnie 9 biegów.

      • Witam
        Mam z tyłu kasete 8rz i przerzutkę sram x4. Zakładam koło z silnikiem w piaście które jest przystosowane do kasety 9rzędowej. czy ta kaseta podejdzie czy trzeba będzie dać jakąś podkładkę czy może wymienić całą kasetę na 9rz ale wtedy muszę jeszcze dokupić chyba przerzutkę i manetkę ?

        • Tak, kaseta 8. rzędowa bez problemu wejdzie na bębenek piasty pod 9. rzędów.

          Gdybyś chciał założyć tam kasetę 7. rzędową, wtedy byłaby potrzebna specjalna podkładka.

          Jeżeli chciałbyś zmienić na 9. rzędów, to tak – musiałbyś także wymienić manetkę. Przerzutkę już niekoniecznie.

    • No pewnie, że to nie to miejsce, ten tekst jest o kasetach, a nie o pedałach. Lepszym wyborem byłby komentarz pod tym wpisem: https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-pedaly-w-rowerze/

      Ale jak już tu jesteś, to niech tak zostanie :) Nie wiem do jakiej jazdy potrzebujesz te pedały, jeżeli do ostrego traktowania i skoków, to ja niestety nie jestem w stanie podpowiedzieć.

      Natomiast do typowej jazdy, gdzie potrzebujesz fajnych pedałów, które nie rozsypią się po tygodniu, to zerknij na ofertę marki np. Accent, mają fajne modele.

      • https://allegro.pl/pedaly-platformowe-dartmoor-stream-czarne-i7227647084.html#thumb/1 zamówiłem sobie takie będą dobre czy niezbyt??

        • Dartmoor to bardzo fajna marka i robią dobre rzeczy. A czy te będą trwałe? Sam się przekonasz.

          • Dziękuje za pomoc. Rower będzie do świąt naprawiony, a po świętach jeździmy ;)

  • https://rower.com.pl/sram-pg-730-kaseta-7-rz-12-32-zebow-409227 witam czy ta kaseta jest dobra?? Pozdrawiam

    • Cześć, myślę, że da sobie radę :) Lepszej 7-rzędowej kasety i tak raczej nie znajdziesz już w sklepach.

  • Może warto wspomnieć o pojemności tylnej przerzutki przy wyborze kasety, bo właśnie się na tym złapałem. Do 9rzędowej Tiagry z krótkim wózkiem zachciało mi się kasety 11-32, ale po kupnie sprawdziłem, że krótki wózek nie obsłuży takiego zakresu.
    a może masz jakąś radę co w tej sytuacji?

    • Tak, zdecydowanie brakło tutaj dopisku o pojemności przerzutki (dzięki za zwrócenie uwagi – dopisałem info), wpis jest z początków prowadzenia bloga i przydałoby mu się większe odświeżenie.

      Jeżeli chodzi o sytuację o której piszesz, to po pierwsze – spróbuj dokręcić śrubę regulującą naprężenie przerzutki. Na YouTube jest sporo filmów, gdzie ludzie pokazują działanie przerzutki z krótkim wózkiem na kasecie 11-32. Nie będzie ono tak idealne jak w przypadku przerzutki ze średnim wózkiem, ale da się to zrobić. Oczywiście potrzebny jest dłuższy łańcuch niż w przypadku 11-28.

      Można kombinować też ze specjalnym adapterem, typy WolfTooth Roadlink, ale w tym przypadku nie jest to opłacalne, RL kosztuje 90-100 zł, czyli tyle ile przerzutka Shimano Sora :) Albo możesz kupić przerzutkę Shimano 105 RD-5701 GS, sprzedać swoją i wyjdzie na to samo.

      PS Pamiętaj, że obecne przerzutki Tiagra z serii 4700 nie są kompatybilne z napędami 7/8/9-rzędowymi. Natomiast starsze, 10. rzędowe 105/Ultegra powinny być.

      • Koledzy kolarze podrzucili już kilka rozwiązań, m.in. z przekręceniem śruby regulującej B.
        Co do Woolftooth, zamówiłem na Ali tańszy zamiennik za 1,5$ i zobaczymy czy się sprawdzi.

        • Tak mnie właśnie zastanawiało, co w tym mocowaniu od WT jest takiego cudownego, że kosztuje prawie stówkę (poza cłem i podatkiem).

  • Witam,

    chciałbym zapytać o jedną rzecz, a mianowicie posiadam kasetę: Shimano Deore CS-HG500-10 11-34T, w chwili obecnej kaseta nadaje się wyłącznie do wymiany, chciałem zakupić nową o zakresie zębów 11-25, rozumiem, że wiąże się to z mniejszym promieniem przy największej zębatce, w takim wypadku warto skracać łańcuch o kilka ogniw (a jak tak to liczyć ząb na ogniwo, 9 zębów mniej to 9 ogniw?), czy lepiej zostawić jak jest?

    • Cześć, jeżeli kupujesz nową kasetę, warto przy okazji zakupów wyposażyć się w przymiar do łańcucha, jeżeli nie masz. Przyda się do sprawdzenia, czy łańcuch jeszcze się nadaje i będzie działał z nową kasetą: https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

      Natomiast sam łańcuch trzeba będzie skrócić. Opisałem to tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

  • Mam problem, nigdzie nie mogę dostać kasety HG50 9-11-34 ,szukam już trzeci dzień w całym necie, ci znaczą oznaczenia HG 50 czy HG 30 itd. Czy te kasety będą pasowały do mojego towera? Czy to musi być HG50?

    • Cześć, możesz założyć każdą 9. rzędową kasetę Shimano czy SRAM – będą pasować. CS-HG50 są dostępne, ale już tylko z mniejszym rozstawem zębów.

      Polecam CS-HG400: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-cs-hg400+11-34;0192;0112-0.htm#crid=118430&pid=7269

      Tak przy okazji – pamiętaj, że po wymianie kasety trzeba założyć nowy łańcuch. Polecałbym Ci CN-HG93: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-cn-hg93;0192;0112-0.htm#crid=118431&pid=7269

      Kosztuje około 60 złotych, ale warto tyle wydać, bo będzie się wyciągał wolniej niż tanie łańcuchy.

  • Witam mam pytanie bo chce wymienic kasete starą swoja 8 rzedową i łancuch na nowe ja mam rower CUBE AIM 29 er i tu mam kasete Alivio tylko nwm jaki rozmiar ile zębów i czy do tej kasety podejdzie mi ten łańcuch

    Łańcuch CN-HG71 116 ogniw 6-8 rz. prosze o pomoc

    • Cześć, łańcuch będzie idealnie pasował. Jeżeli chodzi o zęby, to po prostu policz te, które masz obecnie w swojej kasecie. Aczkolwiek jeżeli nigdy nie jeździsz na największych trybach, zawsze możesz zastanowić się nad kupnem wersji 11-28 (bo pewnie teraz masz kasetę 11-32). Dzięki temu rower będzie odrobinę mniej ważył, ale co ważniejsze, różnice pomiędzy niektórymi zębatkami się zmniejszą i biegi będą zmieniać się trochę płynniej.

  • witam, od pewnego czasu obserwuję blog, proszę powiedzieć, jeżeli oczywiście posiada Pan takową wiedzę: na ten moment posiadam singlespeed’a http://www.goride.pl/urban/9962-mongoose-sabrosa-1×1-2007.html i chciałbym założyć biegi (ponieważ brakuje mi mocy przy wyższych prędkościach ale tylko na tył żeby nie robić zamieszania na kierownicy z manetkami i nie stracić duzo na wadze + dodatkowej kasy), jak najlepiej byłoby to zrobić? – myslę ze ilosć zębatek na kasecie nie powinna być duża (moze koło 5 – jezeli oczywiście takie kasety mozna kupić razem z manetkami) zeby łańcuch nie robił ostrych kątów, chyba ze kaseta siódemka i nie używać skrajnych, nie wiem jak to ugryźć, proszę o radę :)

    • Cześć, szczerze mówiąc nie znam się aż tak bardzo na singlach. Ale ciekawą konstrukcję tam widzę. Co masz przy tylnym kole, zaraz przy ośce? To hak przerzutki, który teraz nie jest wykorzystywany? Bo słabo na zdjęciu widzę, a jeżeli da się do niego założyć przerzutkę to byłoby dobre.

      Najlepiej byłoby gdybyś podjechał do dobrego serwisu rowerowego, gdzie zobaczą czy jest taka możliwość. Zastanów się też czy przeplatać koło na piastę pod kasetę (polecam bardziej niż nakręcany wolnobieg) czy kupić nowe koło.

      I zobacz czy na ramie masz przelotki do poprowadzenia pancerza od manetki do tyłu, ale z tego co widzę po zdjęciu, to powinny być.

  • Witam,mam takie pytanie poniewaz sie nie znam za bardzo na tym a szukam jakies podpowiedzi,mianowicie mam zamiar wymienic w rowerze kesete,lancuch,tylna przerzutke i mozliwe ze korbe.Troche poszperalem i znalazlem takie o to czesci : Kaseta Shimano Alivio HG51 8rz,Lancuch Shimano Alivio CN HG40 i przerzutke Altus RD-M310 8rz.
    – Czy to bedzie ze soba wspolpracowac?
    – I jaka ewentualnie moglbym do tego dokupic korbe?

    Z gory dziekuje.

    • Cześć,
      tak, wszystkie te elementy będą bez problemu ze sobą współdziałać.

      Jeżeli chodzi o korbę, to najlepszą, dedykowaną do 8-rzędowego napędu, jaką robi Shimano jest model FC-M391-8: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-FC-M391-8#crid=69819&pid=7269

      I do tego będziesz potrzebował suport pod wielowypust (Octalink). Polecam BB-ES25.

  • Witam zmieniłem sobie w mojej szosie tylną kasetę na 11-23 ,druga to 12-30 – przerzutka to Tiagra SS – dokupiłem sobie nowy łańcuszek bo zamierzam jeździć na 3 . Myślę też o jeździe na dwóch kasetach .Moje pytanie to czy powinienem skrócić łańcuch ? do twardszego przełożenia .Według kalkulatorka ,który znalazłem w twoim blogu wychodzi różnica 2 ogniw .Na razie założyłem taką długość jaka była w rowerku ,ale mam wrażenie ,że łańcuszek jest troszkę za luźny – choć w domu wszystko działa OK . Jak pisałem chcę eksploatować 3 łańcuszki i jak skrócę to do drugiej kasty musiał bym wydłużać ,a tego raczej bym chciał uniknąć .Proszę może masz jakąś radę ?

    • Ciężko mi powiedzieć co się będzie działo, chociaż różnica dwóch ogniw nie jest jakaś straszna. Jeżeli podczas jazdy przełożenia nie będą zmieniać się płynnie i napęd nie będzie pracował cicho, wtedy pomyśl o posiadaniu jednego łańcucha na kasetę 11-23 i drugiego na 12-30. I zakładaj je w zależności od tego jaką kasetę wybierzesz.

      Innego, cudownego ;) pomysłu nie mam.

    • Dzięki za odpowiedź – z 3 zostawię sobie jeden łańcuch do 12-30 – zresztą takie przełożenie to raczej na większe podjazdy a te jedynie zdarzają się w wakacje
      Jeszcze raz dzięki – na początku myślałem ,że nie trzeba różnych długości – być może też na krótszym będzie 12-30 dobrze pracować
      Pozdrawiam

  • Witam. Mam aktualnie kasetę Shimano Sora CS HG50-9 11-25 a chciałbym założyć Kasetę Ultegra CS-6500 9 11-23 czy wszystko będzie działało tak jak powinno ?

  • Witam z pytaniem:) Zmontowałem ostatnio następujący zestaw w moim rowerze szosowym o napędzie 3×8. Założyłem kasetę Shimano CS-HG51 z największą zębatką 28, do tego przerzutkę Tiagra RD-4601 prawdopodobnie z krótkim wózkiem i łańcuch Suntour (nie wiem jaki to typ). Korba 50/39/30. Nie udało mi się tego wyregulować. Biegi jakoś tam się zmieniają, ale napęd działa głośno, a w niektórych kombinacjach nawet bardzo głośno. Czy da się to jakoś wyregulować, czy też trzeba będzie coś w zestawie wymienić. Rowerem w tej konfiguracji nie jeździłem jeszcze. Próby odbywały się w warunkach domowych.
    pozdrawiam

    • Cześć, pierwsza i najważniejsza sprawa – musisz sprawdzić czy przerzutka ma krótki czy średni wózek. Twój napęd ma całkowitą pojemność (50-30)+(28-11)=37T.

      Tiagra z krótkim wózkiem (SS) obsługuje pojemność do maksymalnie 33T. Dodatkowo z przodu może być tylko różnica 16T, czyli korba dwublatowa.

      Wersja ze średnim wózkiem (GS) to już 39T i 20T, więc będzie dobra.

      Sprawdź to na początek, bo jeżeli masz krótki wózek, to szkoda się męczyć z regulacją. Jeżeli wózek jest krótki, to sprawdź jeszcze długość łańcucha:
      https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Jeżeli wcześniej miałeś kasetę z inną wielkością zębatek, być może łańcuch jest za długi.

      Ciężko mi cokolwiek więcej podpowiedzieć, najlepiej jakby obejrzał to ktoś w serwisie, bo na odległość nie mam więcej pomysłów.

        • Wymień przerzutkę na średni wózek, sprawdź dla pewności długość łańcucha i wszystko będzie śmigać :)

    • Cześć,
      o jakiej kasecie mówimy dokładnie? Powiem Ci tak, przy 9-rzędowym napędzie nie miałem problemów z założeniem zarówno szosowej, jak i górskiej kasety. Przy większej ilości rzędów, też moim zdaniem nie powinno być problemu, choć niektórzy donoszą, że nie działało to tak jak powinno. Choć mogło tak być, że nie zakładali po prostu nowego łańcucha.

      Istotną sprawą natomiast jest pojemność tylnej przerzutki oraz długość łańcucha. Musisz sprawdzić do jakich kaset jest dedykowana Twoja przerzutka, wyszperasz to wpisując jej konkretny numer z dopiskiem spec w Google. No i przy założeniu kasety o większej ilości zębów na dużej zębatce, będziesz musiał założyć dłuższy łańcuch.

      • Hej. Dzięki za odpowiedź. Jam mam w swojej szosie kasetę 8 rzędową i innej na razie nie będzie. Z przodu 3 blaty. W moim pytaniu chodziło o to czy kasety szosowe i mtb są kompatybilne i wymienne. Czy mają takie same parametry: wagę, odstępy pomiędzy koronkami itp. Pomijam w tym miejscu kwestie pojemności przerzutki i długości łańcucha. Interesuje mnie to z tego względu, że mieszkam w rejonie górskim, gdzie jest wiele kilkukilometrowych podjazdów. Zdarzają się nierzadko odcinki o nachyleniu 11, 14 czy 18%. Swoją drogą lubię się z nimi mierzyć:) Jeżdżę oczywiście bardzo amatorsko i do młodzieży już od dawna się nie zaliczam. A wracając do kasety, to największa koronka w moim rowerze szosowym ma obecnie 25 zębów. Chętnie rozważyłbym zainstalowanie w jej miejsce jakiejś 28 – ki. Z pewnością odczułbym w wielu sytuacjach ulgę:))) Inaczej mówiąc, chciałbym dostosować moją szosówkę do warunków górskich. Mam ten rower od niedawna i nie zebrałem jeszcze wielu doświadczeń. Dotychczas zmagałem z podjazdami na rowerze crossowym z napędem 3 x 8. Największa koronka z tyłu ma 32 zęby.Pozdrawiam

        • Tak, kasety 8-rzędowe możesz bez problemu ze sobą mieszać. Nie jestem po prostu w 100% pewny jak jest z kasetami 10- i 11-rzędowymi. Teoretycznie też powinno się dać je mieszać, ale tego nie sprawdzałem.

          • Dziękuję za informacje. Z pewnością pomogą mi w poszukiwaniach odpowiedniego sprzętu i ułatwią przygotowania do sezonu. Poza tym gratuluję bloga! Chętnie tu zaglądam odkąd go odkryłem. Dobra robota:)

      • Witam. Mam pewne nietypowe pytanie – na kasecie HG-200-9 zrobiłem 7400km w trybie trzech łańcuchów – nie wiem czy to dobry wynik ale nie tego dotyczy moje pytanie. Jeżdżę głównie po mieście czyli warunki powiedzmy stałe i moje „ulubione” przełożenie na tyle to blat nr 7. Ten też jest widocznie zużyty – zęby mocno się wyostrzyły i teraz po mocnym naciśnięciu na pedały łańcuch zaczyna przeskakiwać tylko na blacie nr 7. To już kolejna kaseta tak zużyta – czy istnieją kasety które mają ruchomy blat nr 7 tak aby wymieniać tylko ten 7 blat? Wszystkie kasety 9rz jakie miałem mają od 1 do 7 zespolone razem blaty + 8 i 9 ruchome. Czy istnieją takie z ruchomym 7 blatem i co sądzisz o takim podejściu?

        • Cześć, zakładam, że ta zębatka ma 15 zębów. Warto to zawsze sprawdzać, bo nie w każdej kasecie będziesz miał takie same różnice pomiędzy kolejnymi przełożeniami, nawet jeżeli najmniejsza i największa zębatka będzie się zgadzać.

          Rozwiązaniem może być kaseta Shimano XT CS-M770 o zakresie 11-34, która na siódmym przełożeniu (trzecim od dołu) ma właśnie 15 zębów. W tej kasecie trzy dolne zębatki są osobno i każdą z nich można niezależnie wymienić. Widzę, że na Allegro można kupić tę zębatkę za 21,41 zł i jeżeli zdecydowałbyś się na to rozwiązanie, radziłbym od razu kupić chociaż dwie sztuki na zapas, bo nie wiadomo ile czasu jeszcze będą dostępne i w jakiej cenie.

          Jedyny minus to koszt takiej kasety – 250 złotych, czyli tyle ile trzy Twoje kasety. Ja z kasetami XT mam dobre doświadczenia i potrafiłem robić na nich po 15-18 tysięcy kilometrów, jeżdżąc po asfalcie i lekkich bezdrożach (nie była to jazda MTB w każdym razie). Czy taka kaseta będzie miała u Ciebie rację bytu, to już musisz sam ocenić.

          Innych 9-rzędowych kaset o takim zakresie, które mają zdejmowane więcej niż dwie zębatki nie znam.

          Można byłoby kombinować z zamontowaniem kasety CS-HG400 o zakresie 11-25, tam zdejmowane są ostatnie cztery zębatki i właśnie ta czwarta ma 15 zębów. No ale pozbywasz się wtedy najlżejszych przełożeń, czego można bardzo szybko pożałować przy spotkaniu pierwszej większej górki :)

  • Dyskusję o tym czy się da, czy nie masz tutaj:
    http://www.forumrowerowe.org/topic/45702-manetki-9-rzedowa-manetka-a-8-rzedowa-kaseta/

    Według mnie, lepiej tak nie robić. Kasety pod dziewięć rzędów kosztują normalne pieniądze, więc nie ma sensu oszczędzać i zakładać kasety 8 rzędowej.

    Jeśli chodzi o przednią zębatkę – z doświadczenia wiem, że nie ma większego sensu wymieniać zębatki. No chyba, że masz 42 zęby, a chciałbyś trochę większą – wtedy można spróbować. Ale jeśli masz 48 zębów, to i tak na większą nie dasz rady wymienić.

    Dodatkowo przy wymianie, należy pamiętać o przerzutce, czy obsłuży większą tarczę. Na prędkość początkowo może mieć to wpływ, ale mimo wszystko lepiej jest jeździć kadencyjnie, niż siłowo. Pedałować z dużo większą częstotliwością, dzięki czemu pojedzie się szybciej, oszczędzając przy okazji kolana.

    • ja ma troche inne pytanie. Mam starsza rame do tego bede dokupował wszystko. chodzi o kasetę. Czy jak kupie kasete np.9 rzędową to ona nie bedzie za szeroka po skreceniu z kołem, czy mi takie koło wejdzie w widełka ramy roweru. Nie mam pojęcia jaka kaseta znajdowała sie oryginalnie w tej ramie. Czy aj musze zmierzyć rozstaw widełek i kupić odpowiednia czy one jakoś sie tam reguluje i jest tolerancja?

      • Jeżeli jest to jakaś bardzo stara rama, to może pojawić się problem. I nie chodzi o kasetę, a o tylną piastę. Musiałbyś sprawdzić czy współcześnie produkowana piasta zmieści się w ramie. Stalowe ramy da radę trochę rozszerzyć, ale w ograniczonym zakresie.

  • Hej,

    mam pytania czysto teoretyczne

    1. obecnie mam Shimano CS-HG20-9 11-34 9rz.
    Czy mogę mimo wszystko zamienić na 8-rzędową CS-HG51 11-28 8rz i mieć po prostu w manetce jedne bieg pusty?

    2. nie znalazłem (jeszcze) w Twoich poradach nic o przedniej zębatce
    – zmieniać na większą?
    – jak duże ma to przełożenie na prędkość/zmęczenie?
    – nie ma znaczenia?

    dzięki

  • Przyznaję się do błędu – poczytałem o tym trochę i kasetę czy łańcuch kupujemy do ilości rzędów i to wystarczy.
    Jeżeli chodzi o łańcuchy to różnią się wykończeniem, a kasety głównie wagą (inny pająk, mniej materiału).

  • Dlatego najlepiej kupić kasetę i łańcuch jednego producenta, z jednej grupy.

    Najczęściej jest tak, że im wyższa grupa tym twardość materiału większa. Nie mylić z wytrzymałością :]

  • Panie autorze. Skąd mam wziąć wartość twardości materiału jak żaden producent tego nie podaje? Czy HG50 jest twardsze niż HG30? Jeżeli tak to skąd to wiadomo? Żaden producent o tym nie pisze.