Skocz do zawartości

[MTB] Do maratonów do 10 000 zł


Rekomendowane odpowiedzi




W Sparku są dwie rzeczy, które mogą mnie spowalniać:
  • tył ugina się po zablokowaniu
  • pozycja na rowerze - zbyt nisko na podjazdach, zbyt daleko od osi suportu - odczuwam to w kolanach



Co do pierwszego to masz coś nie tak ustawione, u mnie blokuje prawie na sztywno.

Co masz na myśli za nisko? Dla mnie było sporo za wysoko i obniżyłem pozycje kokpitem...d8cc2098544c9c37964bc4001b4865dd.jpg0d77fe8f190f8286f2da6dd37927ad0b.jpg83194883efa0adcd0788466eca1a8eb5.jpg1175b2a758e9932305dd5ffc2b123bdd.jpg
Odnośnik do komentarza
9 godzin temu, Cajtek78 napisał(a):

Co do pierwszego to masz coś nie tak ustawione, u mnie blokuje prawie na sztywno.

W moim luxie trailu musiałem naciągnąć o 1 cm linkę blokady tyłu, aby blokada zaczęła działać. 

Fox podaje, że sag powinien być u mnie 25%, na ściganie się to nie nadaje i strasznie buja, na wyscig ustawiłem 10% i było zdecydowanie lepiej. 

Mimo tego, mój dalej przegrywa na podjazdach z ht. Chyba na przyszły sezon wrzucę ulepszenie w postaci chińskich kół karbonowych, kasety slx, korby slx i karbonowej, zintegrowanej kierownicy. Z spd, koszykami i garminem powinien wtedy ważyć 12.3-12.4 kg. 

Ale za to jestem bardzo zadowolony z pracy deore m6100, pięknie zmienia biegi, co ciekawe, nie ma najmniejszego problemu z obsługą kasety srama. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 29.09.2024 o 10:53, Oskarr napisał(a):

@wino znajomy, ktory miał podobne czasy jak ja na xcm, raz ja wygrywalem, raz on, po przesiadce na sparka zaczął mnie odstawiać po 20 minut ma 4 godzinnym wyścgu. 

Fulle są wolniejsze na podjazdach, trzeba mieć wtedy trochę więcej mocy aby się utrzymać za chłopakami na ht na podjazdach, ale w górskich maratonach i na szybkich singlach powinieneś odrabiać. Na fullu musisz jednak nauczyć się jeździć. 

Ja wczoraj pierwszy raz się ścigałem na luxie, skończyłem na 5/Open i 1 w m30. Na ht byłaby szansa na 2 miejsce w Open. Czołówka odjechała mi na długim podjeździe o 10 sekund (jechali na lekkich, 9-10 kg ht, mój lux 13 kg) I już nie dogoniłem pociągu. Na wszystkich elementach technicznych według stravy miałem najlepsze czasy, ostatecznie straciłem do 2 miejsca 1 minutę. Na ht bym wolniej robił elementy techniczne, ale utrzymałbym się w pociągu i dojechał do mety w grupie. 

Z fullami jest tak, że daje Ci przewagę jak masz więcej mocy. Jak mocy i techniki brakuje, będziesz szybszy na lekkim ht. 

Co to za lux? Czy to Lux Trail Canyon ? Trochę wypadłem z tematu po nieobecności a czaję się na takiego Canyona od dłuższego czasu.

Odnośnik do komentarza

Mam wersje ze schowkiem. Do schowka jest dołączona torba aby tam władować dętkę i inny szpej i wygodnie się to wyciągało. Ma też miejsce do montażu multitoola od spodu na górnej rurce, multitool trzeba u nich kupić dedykowany. 
Schowek ma tez miejsce do wpięcia naboju z co2 i pompki, te też nie są dołączone. 

Odnośnik do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Czyli wychodzi na to, że muszę mieć hardtaila na mniej wymagające trasy. Na chwilę obecną Spark jest szybszy od Scale 930, a powinno być na odwrót.

Scale 930 to od początku był muł zarówno na płaskim jak i na podjazdach. Jedynie w dół sam się rwie. Są 2 opcje - albo go ulepszyć, albo wymienić na jakiś lekki HT jak wspomniany na poprzedniej stronie BMC (będę polował na okazje). Może to moje subiektywne odczucia. Pierwszy maraton w 2022 tuż po zakupie. Ludzie mi odjeżdżają, pod górę ciężko idzie, męczę długi płaski odcinek po asfalcie. Pod koniec sezonu było lepiej i jestem w stanie pocisnąć mocniej na leśnych płaskich odcinkach, ale to może wynika też z tego, że w lesie jest więcej tlenu, jest chłodniej i dam radę jechać szybciej.

Spark po sezonie wyścigowym zaliczył jeszcze kilka treningów i odpoczywa na wiosnę. Może wezmę go na zimowe maratony, ale czy nie szkoda katować takiego sprzętu w zimie? Jestem ciekawy waszego zdania i na czym trenujecie w zimie.

Rower, którym dojeżdżam do pracy, po zimie wymagał wymiany całego napędu.

Aktualnie w czasie wolnym ujeżdżam crossa i nadal jest to rower, którym jeżdżę najwięcej.

 

Kilka tematów:

 

1. Byłem na przeglądzie zerowym. Zapytałem ich, czy tył powinien bujać po zablokowaniu, czy coś jest nie tak. Miałem przeczucie, że coś zepsują i kazałem im nic nie zmieniać, bo po zakupie gość mi go dobrze ustawił pod maratony. Jednak grzebali. Powiedzieli, że skręcili, aby było sztywno, ale że to cofną i będzie miękko. Chwyta gość klucz, popuszcza śruby, ugniata, a SAG dalej 0%. Popuszcza więcej, ugniata, a wskazówka ani drgnie. W końcu przychodzi drugi gość i stwierdza, że te śruby nie mają wpływu na pracę zawieszenia, tylko mocują amortyzator do ramy i skręca je z powrotem. Dobija powietrza, bo przez zimę i tak puści i żeby przed sezonem przyjść. Nie wiem, kto ma rację i pewnie okaże się dopiero w górach. Wtedy byli inni mechanicy, a tego, co mi przygotował rower, kiedy dotarł do sklepu, nie było, a zdaje się, że on był najbardziej kumaty z całej ekipy. Muszę sam poczytać o regulacji zawieszenia i co do czego służy.

 

2. Jeśli wozicie rower pociągiem, to sprawdźcie, jak wygląda skład, którym będziecie go wieźć. Haki w pociągach IC są niedostosowane do kół 2.4" i szerokich ram. Trzeba go dodatkowo zabezpieczyć, bo wyskoczy z haka. W pociągach regionalnych - w jednym 2 miejsca na rower wzdłuż siedzeń z uchwytem na koło, do którego nie wszedł, ale udało się tak oprzeć o siedzenia, że się nie wywrócił. W innym, gdzie rowery się wiesza, opony zmieściły się zarówno w haku jak i w dolnym uchwycie na styk. W IC haki były przy wejściu. Nie mogłem stać i pilnować, bo mnie konduktor wygonił. Na którejś kolejnej stacji jakaś babcia zahaczyła o kierownicę i rower wypadł z haka, kierownica się obróciła, a manetki porysowały ramę. Komentarz konduktora, że co takie duże rowery teraz robią.

 

3. Czy ktoś ma jeszcze pomysł na kamerkę na kierownicy? Wg mnie najbezpieczniej na mostku. Jest adapter. Tylko wtedy power bank i licznik muszą wylądować gdzie indziej, np. w torebce na ramę. Mam kilka filmów nagranych z klaty i jednak nie. Natomiast na kasku bym nic nie montował.

 

4. Do drugiego koszyka zmieścił się mały bidon 620 ml bez izolacji termicznej. Przy 18°C to nie ma znaczenia. Przy 30°C zawartość może się szybko nagrzewać i potrzeba więcej wody niż są w stanie pomieścić 2 bidony 620 ml. Ale to dyskusja na inny wątek.

 

5. Zaczynam trenować pod nowy sezon. Chcę już na poważnie podejść do tematu, aby wypracować formę na maj. Zastanawiam się, czy po prostu jeździć, czy podejść metodycznie, bo próbowałem różnych rzeczy i efekt był średni. W tym sezonie weekendami 3-4h po płaskim, a w tygodniu oprócz dojazdów do pracy, jeśli miałem czas i warunki pogodowe pozwalały, to krótkie treningi po górkach. Efekt to duża wytrzymałość tlenowa, ale brak formy wyścigowej. Dodatkowo złapała mnie choroba, spadła kondycja i pierwszy maraton 90% podjazdów z buta.

Co bym chciał wdrożyć:

  • trening siłowy (przynajmniej przez okres podstawowy)
  • basen, bieganie i inne dyscypliny ogólnorozwojowe (budowa kondycji)
  • może trenażer, ale czy wysiedzę dłużej niż 15 minut?
  • szosa (jak się uda, to jeszcze w tym roku zacznę)
  • marzec lub kwiecień - chętnie pojadę na jakiś wyjazd
  • pomiar mocy pewnie się przyda (ktoś poleci jakiś dokładny?)
  • czy odwrotna periodyzacja ma sens (np. katowanie górek w zimie, a zwiększanie dystansu i utrzymanie intensywności wiosną)
  • czy poprawiły się wam wyniki po współpracy z trenerem, który was nigdy na oczy nie widział?
  • jakie strategie treningowe przyniosły wam najlepsze wyniki?
  • no i ta nieszczęsna technika, zjazdy...
Odnośnik do komentarza

Nie jestem trenerem i nie angazuje sie w plany treningowe. Natomiast sporo rozmawiam na ten temat z trenerem mojego syna, jednym z najlepszych trenerow w PL. Toche medali IO, MS i ME w MTB jego zawodnicy zdobyli. Jest zwolennikiem duzej ilosci treningu ogolnorozwojowego i uzupelniajacego. Wchodzi w to:

Trening silowy specjalistyczny pod kolarstwo, cwiczenia miesni glebokich, cwiczenia ogolnorozwojowe, basen (plywanie pod woda na odleglosc), bieganie, jazda na MTB zima w terenie, robienie bazy aerobowej w cieplym na szosie, trenazer w celu poprawy VO2Max (cwiczenia pod i nad progiem). Bardzo poleca treningi na nartach biegowych jesli mamy taka mozliwosc.

Zima nie jest od duzej intensywnosci. Ale nalezy robic takie jednostki co jakis czas zeby sie nie zmulic.

Jest kilka ksiazek ktore warto kupic i studiowac. Ja bym zaczal od treningow z ksiazek i wspolpracy z chatGTP zamiast z trenerem. Wyjdzie taniej i poznasz lepiej swoj organizm. No i dieta i niski poziom tkanki tluszczowej sa absolutnie kluczowe.

AI jest coraz lepsze i naprawde dobrze sobie radzi z dieta i treningiem.

Odnośnik do komentarza

Od lat używam kamerkę na kierownicy (goPro), nie ma żadnego zagrożenia. Baterie wyjąłem, zasilam z powerbanka podpietego pod uchwyt Garmina pod licznikiem przed kierownicą. 

2024-12-05_115947.thumb.jpg.2694446145fc148ee8c6c0437b5e4dab.jpg

Trening  długi temat... na porządny trening musisz mieć dużo wolnego czasu.

trenażer 15 min ? Ja  jeżdżę do 1-2h po 4 razy w tygodniu , średnio  3-4 tys w sezonie zimowym. Trzeba mieć odpowiedni sprzęt.

Do treningu pomiar mocy koniecznie. Miałem Favero Assioma Uno po 2.5 roku padły, teraz mam w jednym (Gravel w typie szosy Endurance) Assioma Duo, w drugim(HT) Assioma MX a w trzecim na korbie Inpeak Powercrank (na wymienną baterię).  Polecam Inpeak.

Odwrotna periodyzacja ma sens jak się jest w miarę wytrenowanym i w zimie koniecznie na trenażerze (regularność).  Ubiegłej zimy zrobiłem periodyzację odwróconą.

Strategie treningowe ? 5 x w tygodniu, dużo bazy w zimie, training peaks lub  elevate (dane ze stravy), intervals.icu,  kontrola stanu regeneracji - Garmin Forerunner 955  (24h/dobę)  itp.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...