Skocz do zawartości

MTB Jaki ?10 tys.


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

szukam dla siebie roweru i niewiem co wybrać:

Obecnie posiadam Unibike linka , jeżdżę tylko w lesie- szutrowe ścieżki, trasy XC oraz single w trójmieście i okolicy. Od 2 lat 2 razy w roku jeżdżę w góry na glacensis (tam wypożyczam fulla). Zawody oraz ściganie mnie nie interesuje. Chciałbym kupić rower który będzie dość uniwersalny musi  posiadać :myk myka i blokadę amora  (albo miał możliwość dołożenia).

Co wybrać :

https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-8/3273.html?dwvar_3273_pv_rahmenfarbe=BK

https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-cannondale-trail-se-3-2023?gclid=EAIaIQobChMIwo2h0vPIgQMViJdRCh0EFANbEAQYBCABEgJIb_D_BwE

oraz 

https://www.greenbike.pl/rower-gorski-orbea-mtb-oiz-h30-29-w-100-gotowy-do-jazdy-p-7199.html

Jeżeli chodzi o Orbea zastanawia mnie jakie mniej więcej są roczne koszty utrzymania?Czekam na porady i propozycje 
 

Odnośnik do komentarza
40 minut temu, Wojtek89 napisał(a):

Witam, 

szukam dla siebie roweru i niewiem co wybrać:

Obecnie posiadam Unibike linka , jeżdżę tylko w lesie- szutrowe ścieżki, trasy XC oraz single w trójmieście i okolicy.Od 2 lat 2 razy w roku jeżdżę w góry na glacensis ( tam wypożyczam fulla). Zawody oraz ściganie mnie nie interesuje. Chciałbym kupić rower który będzie dość uniwersalny musi  posiadać :myk myka i blokadę amora  (albo miał możliwość dołożenia).

Co wybrać :

https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-8/3273.html?dwvar_3273_pv_rahmenfarbe=BK

https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-cannondale-trail-se-3-2023?gclid=EAIaIQobChMIwo2h0vPIgQMViJdRCh0EFANbEAQYBCABEgJIb_D_BwE

oraz 

https://www.greenbike.pl/rower-gorski-orbea-mtb-oiz-h30-29-w-100-gotowy-do-jazdy-p-7199.html

Jeżeli chodzi o Orbea zastanawia mnie jakie mniej więcej są roczne koszty utrzymania?Czekam na porady i propozycje 
 

Z fullem do 10 tys daj sobie spokój ( orbea). Bedzie to tylko atrapa fulla. Spośród wymienionych tylko canyon 8. Cannondale ma napęd x11.

Odnośnik do komentarza

Spoko ? tak więc moje propozycje:

Hardtail https://www.centrumrowerowe.pl/rower-mtb-orbea-laufey-h10-pd28848/?v_Id=169012

full https://www.canyon.com/en-pl/mountain-bikes/trail-bikes/spectral-125/al/spectral-125-al-5/3425.html?dwvar_3425_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK

blokada amora to nie wiem. Dołożenie to nie jest taka prosta sprawa. Z mojej perspektywy też średnio przydatna, ale ludzie mają różne preferencje.

 

Co do kosztów utrzymania fulla - bardziej bym sie tun martwił o czas. Jak cos zacznie skrzypiec strzelać w zawieszeniu to warto chociaż mieć dostępne pod ręką części zamienne. 

Odnośnik do komentarza
13 godzin temu, Wojtek89 napisał(a):

Jeżeli chodzi o Orbea zastanawia mnie jakie mniej więcej są roczne koszty utrzymania?

Przy 3000 km rocznie, co jest zwykle moim przebiegiem:
Serwis amora. Co drugi rok duży serwis z wymianą uszczelek, co drugi mały tylko z wymianą oleju. Jakieś 500 zł na 2 lata czyli 250 rocznie

Serwis dumpera kosztuje ciut drożej niż serwis amora.

Wichu Workshop:
"Damper powietrzny w przeciwieństwie do przedniego amortyzatora jest dość podatny na brak serwisu i przez to dużo bardziej awaryjny. Z tego powodu powinniśmy go serwisować stosunkowo często jeżeli chcemy się cieszyć dobrą pracą przez cały rok. Pełen serwis komory powietrznej z tłumikiem należy wykonywać minimum raz do roku, ale jeżeli jeździmy również zimą, w niskich temperaturach, w deszczu, błocie, robimy duże przebiegi lub dużo czasu spędzamy w górach to powinniśmy zwiększyć częstotliwość do 2-3 razy do roku. Poza tymi pełnymi serwisami warto również zadbać o damper na własną rękę i wykonywać pomiędzy wizytami w serwisie samodzielnie serwis podstawowy tj. serwis komory powietrznej. Zadaniem takiego serwisu jest zapobieganie gromadzeniu się brudu w damperze oraz poprawa jego smarowania co przekłada się na żywotność uszczelek, gniazd, ślizgów i tłoczysk."

Łożyska wahacza. Są specyficzne dla danego modelu. Nie wiem ile kosztują bo nie mam fulla i nie wiem jak często wymiana. Niektórzy piszą że co sezon, niektórzy że co drugi.

Łożyska piast raz w roku z których niektóre do wymiany i serwis kół ze smarowaniem i centrowaniem. Dopiero co płaciłem 200. 2 łożyska były wymieniane. Lepiej dołożyć i kupić lepsze łożyska, po 40-50 zł sztuka.
Odpowietrzenie i przelanie hamulców, regulacja, prostowanie tarcz 100. Ale widzę że niektóre serwisy biorą już 150.
Klocki hamulcowe 50-100
Łożyska i serwis suportu. Jak suport shit to co roku 100-150. Jak dobry to raz na 3 lata
Serwis sterów 50, wymiana sterów 100
Wymiana linek i pancerzy  raz na 2-3 lata plus regulacja 100
Wymiana opon raz na 2-3 sezony. Zależy na czym kto jeździ ale powiedzmy że 300-400 jak na czymś dobrym
Wymiana uszczelniacza z czyszczeniem opon 150
Kółeczka tylnej przerzutki wraz z wymianą 100. Same kółeczka XT 50
Łańcuch w napędzie 1x, nie przeżyje więcej niż 1500 km, dwa łańcuchy XT 300. Jak nie czyszczony regularnie to wymiana co 1000 km. Chyba że jeżdżony na zajeżdżenie i wtedy wymiana wszystkiego.
Kaseta SLX 12 / SRAM NX Eagle 12, wymiana raz na 3-4 łańcuchy 400, SRAM GX 800, 
Blat korby, zależy od stylu i warunków jazdy. Niektórzy wymieniają co 4 łańcuchy, niektórzy dwa razy rzadziej. 150 jak w miarę standardowy

@mike21
Może napiszesz parę słów z pozycji mechanika?
 

Odnośnik do komentarza

Tak jak piszesz. Interwały serwisowe amortyzatora można przeciągnąć nawet znacznie i nic złego się nie stanie (są oczywiście wyjątki jak niektóre boxxery i niektóre, starsze foxy). Damper powinien mieć serwis podstawowy przynajmniej 1x w roku.

Co do kosztów łożysk do zawieszenia - ja lubię robić na kitach bo są dołożone nowe śruby i podkładki więc jest drożej niż kupując łożyska na sztuki ale i tak tragedii nie ma. Najtańsze kity np. do radona zaczynają się od 15EUR, dosyć drogie ma canyon (od 60 do 120EUR). Do tego ślizgi do główki dampera jakieś groszowe już sprawy.

Serwis sterów - jak zwykłe łożyska maszynowe i jeżdżone w każdych warunkach to raz w roku. Jak nie jeżdżone w deszczu to spokojnie wystarczy co 2 lata. Jak dobre stery nierdzewne (np. 110 series od CC) to 1x na 10 lat. 

Suporty są bezobsługowe. Jeśli korba poprawnie założona była to ruszamy to dopiero kiedy pojawia się jakiś luz albo chrupanie (wymiana).

Jeśli chodzi o koła - zależy wszystko od producenta. Np. dt, nawet najtańsze koła robi b. przyzwoicie (naciąg jest b. równomierny, standardowo nyple są klejone) i tutaj zdarzają się przypadki, że póki nie trzeba wymienić obręczy czy nie pęknie jakaś szprycha to koło się nie decentruje nawet przy b. dużych przebiegach idących w dziesiątki tysięcy km. Wiadomo, że można dmuchać i chuchać ale szprychy się zużywają a i jakaś nieciekawa przygoda może się zdarzyć więc dobrze mieć koła z pełną dostępnością części (właściwie wszelkie koła, które zostały wyprodukowane przez marki kołodziejskie). Zdecydowanie nie lubię kół brandowanych przez producentów rowerów - zwykle oznaczają kłopoty.

No i patrząc na masę rowerów podczas porównań  - zawsze warto spojrzeć jakie tam są koła i gumy. Często zmieniając koła czy nawet same gumy można odwrócić ranking pod względem masy. 

PS jakoś nie wyłapałem o jakim konkretnie typie roweru i zastosowań tu rozważamy ale full i 10k IMHO to nic dobrego z tego nie będzie.

Odnośnik do komentarza
8 godzin temu, mike21 napisał(a):

Co do wspomnianego treka słabe punkty to rama, brak kół, hamulce. Ta orbea layfey h10 jest w praktyce pod każdym względem lepsza od tego treka.

Zaraz powiecie, że się nie znam ;-), ale sprzęt (https://www.drerowery.pl/pl/p/ROWER-TREK-X-CALIBER-9-BLUE-2022/11384) kosztuje 6500 (i to niby po obniżce z ponad 8000), a Wy mówicie, że słaby? Może minusem jest jedna, mała zębatka z przodu ;-), ale dla mnie to jest wypasiona maszyna. A jak widzę, to koła ma, hamulce też. Zachwalacie Explore 540 z Decathlonu, który jest na niższym Deore (nie umniejszając temu napędowi ?), a ten Trek jest "be"? 

Wspomniana Orbea tez tania nie jest, a nawet droższa od Treka, a osprzęt tez wysoki. https://www.centrumrowerowe.pl/rower-mtb-orbea-laufey-h10-pd28848/

To o co tu chodzi? ? 

Odnośnik do komentarza

X-Caliber 9
Przeciętna, rekreacyjna, ciężka rama ze standardowego stopu aluminium 6061, na poziomie Kross, Kellys, Unibike bez sztywnej osi.
Z możliwością montażu bagażnika i nóżki jak to w ramach rekreacyjnych. Raczej nie jest to rower do ścigania.
Konkurent rowerów takich jak Cube Attention SL
Dobry ale ciężki amor powietrzny RockShox Recon Gold ze sztywną osią z Boost
Dobry napęd SLX 1x12
Podstawowe heble zbliżone do hamulców Shimano MT410. Kiepskie tarcze Shimano SM-RT56
Nędzne koła z czego słynie Trek.
Rozsądne opony
Dają podstawowy dropper TranzX co fajne
Dobra gwarancja z czego słynie Trek.
Ma ręce i nogi. Jako baza pod upgrade słabo bo dobra baza to dobra, lekka rama i dobry amor.
Pod zastosowanie jako opisał autor wątku jest to przyzwoity rower.
Waga jeśli się nie mylę ok. 13 kg.

Za tę samą cenę kupimy Rockrider 720 NX z lżejszą ramą ze sztywna osią z bardziej agresywną geometrią.
Dobry ale ciężki amor Manitou Machete ze sztywną osią z Boost
W miarę przyzwoity napęd SRAM NX Eagle
Jako takie heble SRAM Level T z tarczami SRAM G2
Przywoite ale ciężkie koła Sun Ringle Duroc 30
Przyzwoite opony Vittoria Bardzo

Za 1600 Euro kupimy Radon Jealous 9.0
Lekka rama alu ze sztywną osią z Boost
Świetny, lekki amortyzator RockShox SID SL
Dobry napęd SRAM GX 1x12
Dobre hamulce Magura MT Trail z dobrymi tarczami
Przyzwoite ale ciężkie koła Sun Ringle Duroc 30
Dobre opony XC Schwalbe Racing Ray + Racing Ralph
Waga 11 kg 

Jakbym kupował dla siebie pod zastosowanie wskazane przez autora wątku to zdecydowanie kupiłbym Radona. Za dodatkowe ok. 1000 zł zyskałbym dużo lepszą amortyzację, lepsze hamulce, lepszy napęd, lepszą ramę, lżejszy rower i lepsze koła i opony niż w Trek X-Caliber

Orbea Laufey to rower grawitacyjno-trailowy do zjazdów, bardzo słabo nadający się do Śródmiejskiego Parku Krajobrazowego. Jak dla mnie jest to przykład roweru do niczego. Ani do XC ani w góry. Ta kategoria rowerów, sztywniaki enduro umiera.
 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...