Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • Hey – mam pytanie, potrzebuje dla Rodzicow 2 rowerow – wiek 50 lat. Moje pytanie brzmi czy: https://allegro.pl/rower-miejski-goetze-26-kosz-gratis-i5087877478.html dla nich wystarczą ? Są dość tanie – pytanie czy po roku sie nie rozpadną ? Służyć one będą tylko do spokojnej jazdy po miescie. Z gory dzieki za info.

    • Dość tanie? To bardzo delikatne określenie. Jeżeli mają jeździć po mieście raz miesiącu po kilka kilometrów to może i bym zaryzykował. Najwyżej po jakimś czasie się zezłomuje.

    • Hej, zerknij na nowy cykl wpisów na blogu, jaki rower kupić do konkretnej kwoty:
      https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-1000-zl/

      Może tam coś Ci wpadnie w oko.

  • Cześć, mam pytanie. Mam max 1800-2000 zł, i chcę kupić rower w sklepie http://www.markowerowery.pl/. ponieważ mieści się on niedaleko mnie i będzie pod ręką w razie jakiś napraw serwisowych. Jestem kobietą z większą wagą, 170 cm wzrostu , i lubię dobrze prostować nogi przy pedałowaniu. Planuję tym rowerem wycieczki za miasto-czyli asfalt i las, polne drogi-turystycznie. Co mógłbyś mi podpowiedzieć. Dziękuję Agata.

    • A jakiś rower wpadł Ci w oko? Ja sugerowałbym zerknięcie na dział z rowerami trekkingowymi, są bardzo uniwersalne i wyposażone w błotniki/bagażnik/oświetlenie.

      Najlepiej byłoby gdybyś zajrzała do sklepu, zobaczyła co mają, przymierzyła się do kilku modeli. Następnie jeśli będziesz miała dylemat, który rower wybrać – daj znać, coś wymyślimy.

  • Witam. Proszę o poradę .Jaki powinnam kupić rower/jestem seniorką/. Będę korzystała z niego na drogach leśnych i polnych. Niestety ulica jest niebezpieczna, a ścieżek rowerowych nie ma. Poza tym na w/w drogach są wzniesienia i pagórki. Pozdrawiam.

    • Witaj, zacznijmy od tego jaki masz budżet i jakiego typu rower chcesz kupić: miejski? trekkingowy? górski?

      Chętnie coś pomogę, ale muszę znać więcej szczegółów.

        • A to zobacz np. takiego Krossa: https://www.ceneo.pl/26075125;0280-0.htm#pid=7269

          Normalnie kosztuje 1300 złotych, ale teraz można go dostać za o wiele mniejsze pieniądze.

  • Tu jest link do tego roweru który kupiłem:
    https://allegro.pl/show_item.php?item=4674877735&msg=Tw%C3%B3j+e-mail+zosta%C5%82+wys%C5%82any.&msgtoken=048a25b10f8bf5405c1e387864ffa85323220a1444b540a86acf77d00be2ff62

  • Witam.
    No i w końcu się zdecydowałem i kupiłem rower, jest to Dynamics Gravity Cross, taki jak podawałem w linku, powyżej, ale kupiłem od kogoś innego i zapłaciłem 1200 PLN.

    Trochę mnie gość wkręcił, bo dzwoniłem do niego i pytałem o rozmiar ramy i powiedział mi że 54, a jak dostałem rower to okazało się że jak wół stoi napisane na ramie że 58. Jak dla mnie trochę za wysoki, ale siodełko na dole, tak że dało się jeszcze zamocować lampkę tylną, dało się ustawić według opisów i jeździ się nawet przyzwoicie. Ale w razie ostrego zatrzymania może być kogiel-mogiel, jak stoję na ziemi stopami to żołędzie leżą na ramie, zimą trzeba będzie uważać żeby nie odmrozić.

    Ogólnie jestem bardzo zadowolony, przesiadka ze starego to jak limuzyna.
    Muszę zmienić siodło, jest za twarde, w starym rowerze miałem z tyłu amor. Zrobiłem pierwszą próbną jazdę ok 20 km. i było względnie, ale następna trasa ok 90 km, po drogach nie bardzo gładkich, to już tragedia, siedzenie będzie boleć z tydzień czasu, i nie od siedzenia a od obijania o to siodełko, na szosy jest ok, ale nie w teren.

    No i mam w końcu hamulce takie jak chciałem o co pytałem w temacie dotyczącym hamulców, w końcu mogę zacząć jeździć bardziej dynamicznie i mieć pewność że wyhamuję.
    Dziękuję za porady. Pozdrawiam.

  • Rowery miejskie zazwyczaj nie są zbyt lekkie. Błotniki, bagażnik, stopka, oświetlenie – to musi swoje ważyć. W tej cenie zerknij np. na ten rower:
    https://www.decathlon.pl/rower-miejski-elops-300-id_8245409.html

  • Cześć!

    Poszukuję roweru miejskiego (holender), w dobrej cenie (do 700-800 zł), mam 163 cm, zależy mi na tym, żeby rower nie był ciężki (chciałabym go wstawiać do piwnicy). Czy kupię coś rozsądnego za tą cenę? I czy mógłbyś mi coś polecić?

    Pozdrawiam, Alicja

  • Dzięki za szybką odpowiedź.
    Pomijając już te kolarki, chciałem dać tylko taki przykład, rozumiem że jak dłuższa rama to rower będzie cięższy.

    Odnieść się chciałem jeszcze do tego:
    „Jeśli chodzi o „przerabianie” roweru MTB na crossa, to nie jest tak, że założysz inne opony, a rower nagle stanie się innym rowerem. Te dwa typy rowerów różni m.in. geometria ramy, która dopasowana jest do różnych stylów jazdy. Oczywiście, nikt nie zabroni zmiany opon, ale z założenia, takie dwa rowery szykowane są do innych zadań.”

    Prawdę mówiąc nie wiem do czego jest robiony rower MTB na kołach 29, ale z opisów rowerów wywnioskowałem, że jeżeli jest to rower typu XC ma on wyżej kierownicę i jest raczej do lżejszego terenu, więc przerobienie go na crossa chyba by nie było złe. Ale dochodzi tu pewnie kwestia, że rowery MTB mają większy rozstaw kół, co oznacza większy ich ciężar. Ale za to jako cross pewnie byłby lepszy w trudniejszym terenie.

    Przymierzam się do kupna jakiegoś rowerka, ale mam wiele dylematów, a właściwie strasznie wybrzydzam, ze względu na swoje potrzeby. Przeglądając różne oferty z takich rowerów jak mi się podobają, to przeważnie są one na wysokich ramach, może to ze względu na specyfikę crossa jest ona wysoka, więc już ze względu na mój wzrost jest ciężko znaleźć.

    Dlatego wtedy pytałem o tamten rower, gdyż był mały i lekki, ale wyglądał na przerobionego górala, wąskie opony, no i ta firma jakoś mało znana. W przypadku tych dwóch rowerów, rama jest jak dla mnie już na Max, ale w ostateczności mógłbym się zdecydować. Muszę przyznać że właśnie ten MTB bardziej mi się podoba, dla tego pytałem o zmianę tych opon.

    Oczywiście te firmy również nie są mi znane, więc chciałem coś się dowiedzieć, gdzieś słyszałem że Dynamix to dobra firma i jeżdżą na nich sportowcy.

  • Czesc

    Mam zamiar kupić rower, po wielu latach całkowitego niejeżdżenia, aby nabrać trochę kondycji i dla relaksu.

    Będę jeździć głównie w mieście, ale może się zdarzyć krótka wycieczka na wieś, do lasu, byleby były w miarę utwardzone drogi. Piach i błoto „po pachy” raczej odpada, stromych gór też nie przewiduję. Rower powinien się zmieścić w kwocie 1500 zł.

    Przymierzałam się już do wielu modeli. Na sprzęcie kompletnie się nie znam, więc po prostu siadałam na wybrany model, patrzyłam czy wygodnie się siedzi, jedzie, kieruje.
    W końcu póki co wybór padł na Kross Silk za 1250 zł pl. Pasuje mi w nim wszystko tzn. sposób siedzenia, ustawienie pleców, prowadzenie, dobrze się na nim czuję, jest wygodny. Gdy na niego siadłam moje odczucia były: to jest to!

    Mam pytanie, czy jest on technicznie w miarę solidny, czy za rok np. się nie rozpadnie, słowem czy to przyzwoita produkcja, czy raczej części nie są dobrej jakości? Czy nie lepiej wygląda niż jeździ? Bo wygląd jak dla mnie ma taki bardziej „zabawowy”. A trochę chcę na nim pojeździć.

    Wybrałabym rozmiar S, koła 26. Mam 163 cm wzrostu, 52 kg. Na 28 calowych kołach jakoś mi niewygodnie.
    Pozdrawiam

  • „Szybsza rama” odnosi się do jej geometrii, która umożliwia zajęcie bardziej aerodynamicznej i sportowej pozycji za kierownicą.

    Jeśli chodzi o rozstaw kół, to ma on spore znaczenie. Im większy rozstaw, tym więcej materiału potrzeba do wyprodukowania np. ramy. Do tego dochodzi zwrotność.

    Wysokość kierownicy ma spory wpływ na to, jaka część naszego ciężaru będzie naciskać na siodełko i tylne koło, a jaka na kierownicę i przednie koło. Ma to duży wpływ na podjazdy i zjazdy, ale dochodzi do tego też praca całego ciała.

    Do roweru szosowego, nie założysz opon 29 cali. Z prostego względu, w szosówkach jest za mało miejsca, by weszła wyższa opona. Prędzej taki numer uda się w rowerach przełajowych, ale też nie wszystkich.

    Jeśli chodzi o „przerabianie” roweru MTB na crossa, to nie jest tak, że założysz inne opony, a rower nagle stanie się innym rowerem. Te dwa typy rowerów różni m.in. geometria ramy, która dopasowana jest do różnych stylów jazdy. Oczywiście, nikt nie zabroni zmiany opon, ale z założenia, takie dwa rowery szykowane są do innych zadań.

    Jeśli chodzi o te rowery, to sprzedaje je niezły gigant. Opisy są cudowne. Ale rowery wydają się być okej, przynajmniej ze zdjęć, bo z opisu wiele się dowiedzieć nie można.

  • Witam ponownie.
    Nie mogłem wówczas dać linka do tamtego roweru bo skończyła się aukcja i nie wiem czy został ponownie wystawiony, ale mniejsza o to.
    Czytam tak o tych rowerach i ich budowie i konstrukcji i dochodzę do wniosku że, jak ktoś już napisał wszystko zależy od siły mięśni.

    Pomijając już rowery wyczynowe, głównie mam na myśli kolarki, to ciekawi mnie kilka rzeczy:
    – co to znaczy że rama jest szybsza, czy tylko dlatego, że kierownica jest nisko i jest odpowiednia pozycja rowerzysty,
    – jak duże ma znaczenie te 4 cm w rozstawie kół między kolarką a crossem, nie bardzo łapię, ogólnie to chyba rozstaw kół ma jakieś znaczenie w jeździe terenowej niż po szosie,
    – co to znaczy lekki teren, jak dla mnie jazda po naszych szutrowych karbowanych drogach na sztywniaku, to chyba nie za bardzo przyjemna, chociaż nie jest to zbyt trudny teren,
    – jakie znaczenie ma wysokość kierownicy do podjazdów, czy zjazdów?

    I teraz tak, jeżeli do kolarki założymy opony 29, to mamy całkiem przyzwoitego górala, bo ma nisko kierownicę dobrą do podjazdów, wadą jest że nie ma amortyzacji.
    Jeżeli do górala na kołach 29 nałożymy węższe opony to mamy całkiem przyzwoitą crossówkę, dobrą do podjazdów, chyba że jest to góral typu XC, to wówczas będzie to normalna crossówka, bo będzie wyżej kierownica.

    Można to robić oczywiście na odwrót, do crossa założyć opony 29 i mamy przyzwoitego górala.
    Jeżeli gdzieś mógłbym otrzymać jakieś informacje odnośnie nurtujących mnie pytań to poproszę o linki.

    I chciałbym zapytać o takie 2 rowery, które by mnie interesowały, jeden z nich jest właśnie typu MTB na kołach 29, jaki byłby efekt zrobienia z niego crossa, poprzez zmianę opon na cieńsze.
    https://allegro.pl/exte-mounatin-sport-alu-52cm-kola-29-shimano-i4632763369.html
    https://allegro.pl/dynamics-cross-alu-54cm-deore-slx-hydraulik-i4633296163.html

    P.S. I przepraszam z moją upier…ść.

  • Hej, dzięki za miłe słowa.

    Jeśli chodzi o rowery, to Orkan 5.0 (w wersji męskiej), można kupić za ok. 1600 złotych, kwestia dostępności rozmiaru ramy:

    https://allegro.pl/rower-romet-cross-orkan-5-0-m-wyprzedaz-i4616840570.html

    I powiem Ci, że jestem bardzo zaskoczony, tak dobrą ceną. Bo wyposażenie ma świetne. Niektóre firmy za taki osprzęt wzięłyby prawie drugie tyle.

    W każdym razie, jeśli uda Ci się kupić tego Rometa w takiej cenie, to świetnie. Ale nawet trochę więcej bym za niego dał w razie czego. Bo naprawdę warto.

  • Cześć Łukasz! Dopisuje się do listy zachwyconych serwisem rowerowe-porady. Stoję właśnie przed wyborem roweru. Będę nim jeździł codziennie po Wrocławiu ~10km (także zimą) + czasem w weekendy jakieś dłuższe trasy po mieście/szosie + sporadycznie po lesie na ubitej nawierzchni. Na zakup roweru mogę przeznaczyć do 2000.

    Z początku brałem pod uwagę Kands Maestro za ok 1250 https://m.allegro.pl/krolkands-maestro28shimano-alivio2014okazja-i4587491601.html )
    Potem wpadły mi w oko rowery Romet
    4.0 za ok 1600 ( https://m.allegro.pl/rower-romet-orkan-40-m-28-21-cross-w-wa-2014r-i4583952392.html )
    5.0 za 2000 ( https://m.allegro.pl/rower-romet-orkan-50-d-28-17-cross-w-wa-2014r-i4603338746.html )

    Z informacji w internecie wynika że te romety są rowerami wyższej klasy. Czy jest sens dopłacać do tych rowerów przy moich potrzebach? W czym objawia się ich wyższość?

  • @Zdzichu – podaj link do niego, to ocenię co to za rower.

    Cóż, wszystko pozostaje kwestią nazewnictwa oraz budowy roweru. I jak najbardziej da się zrobić rower na kołach 26 cali, na którego śmiało powiemy cross.

    Rowery szosowe też bywają z kołami 26 cali, a nawet 24 cale (dla dzieci). Więc wszystko się da :)

  • Witam.
    Mam pytanie w tym temacie, czy rower crossowy może być na kołach 26″. Przyznam że nie czytałem komentarzy więc mogłem coś przegapić. Po prostu zainteresował mnie jeden rower Chaka, ma dobry osprzęt, sprzedający napisał że cross, ale jest właśnie na kołach 26″.

  • @Magnez – na pewno nie jest to mistrz jakości i wytrzymałości. Ale oczywiście do sporadycznych. rekreacyjnych przejażdżek wystarczy. A jak się rozsypie za kilka lat, to nie będzie szkoda go wymienić na inny.

    @Adrian – szczerze mówiąc nie znam się aż tak dobrze na rowerach typu full. Dla mnie taki rower nie wygląda zbyt fajnie, zwłaszcza w parze z hasłami „katować” i „poskakać”. Bo to raczej rower do typowej jazdy, a nie robienia ewolucji w terenie.

    Zajrzyj na tego bloga: http://www.blogmtb.pl/ I tam podpytaj, myślę, że dostaniesz więcej wskazówek.

  • Poszukuje roweru Full MTB
    Mam zamiar jeździć wszędzie i po wszystkim , troche poskakać ale głównie katować się w terenie.

    Znalazłem taki model. Powiedz co o nim sądzisz ?
    https://www.decathlon.pl/rower-gorski-rockrider-520-s–id_8208678.html

    Znajdzie się coś lepszego do 2500 zł albo chociaż to samo jakościowo ale do 2000 zł ?

  • Witam chce kupić dziewczynie rower do sporadycznych przejażdżek, ale niestety mam ograniczony budżet :/ Dziewczyna na 160 cm wzrostu, czy taki rower będzie dobry ?

    Z góry dzięki na odp, muszę szybko coś kupić bo za 6 dni urodziny ma :)
    Pozdrawiam

    https://allegro.pl/rower-miejski-goetze-28-3biegi-shimano-kosz-gratis-i4489803583.html#delivery

  • @Monika – z tych rowerów postawiłbym na model Delta Samanta. Jest najlepiej wyposażony, na jego plus przemawia 7-biegowa piasta, która o wiele lepiej sprawdzi się na wyjazdach rowerowych za miasto.

    @Maja – na początek przyjrzyj się takiemu rowerowi jak Unibike Fusion:
    http://unibike.pl/

    Dodatkowo warto byłoby brata zabrać na przymiarkę. No chyba, że chcesz kupować w ciemno, wtedy musisz zdobyć długość jego nogi, mierzoną po wewnętrznej stronie. Tak jest najłatwiej dobrać rozmiar ramy przez internet.

  • Witam serdeczenie Panie Łukaszu,
    przeglądam Pana stronę internetową i muszę powiedzieć, że jestem pod dużym wrażeniem Pana wiedzy dlatego pozwolę sobie poprosić Pana o poradę. :) Chciałabym kupić rower crossowy dla mojego Brata na urodziny, na ten cel mam odłożone 1600 zł ;)

    O ile na parametrach rowerów mało się znam to chciałabym podać parametry mojego Brata: lat 22, wzrost 186 cm, waga ok. 120 kg. Chciałabym coś w jego życiu zmienić i myślę, że rower to dobry start w tym kierunku :)

    Z pozdrowieniami,
    Maja :)

  • Witam serdecznie, chciałabym kupić rower do jazdy po mieście, do pracy, sklepu, ewentualnie na wycieczkę. Niestety z kasą nie mam jak szaleć, przeglądałam oferty sklepów internetowych i w oko wpadły mi te modele: http://megasporting.pl/rower-rayon-sevilla-28.html, http://www.rowerzysta.pl/rower-miejski-delta-samanta-7-28.html, http://www.rowerzysta.pl/rower-miejski-barcelona-city-lady-alu-nexus-28.html. Mam 169 cm wzrostu, bardzo proszę o pomoc, fachową poradę. Z góry dziękuję i Pozdrawiam.

  • @Asia – Costa Brawa od Avangarde różnią się głównie systemem zmiany biegów. Ja bym raczej postawił na model Costa Brawa, myślę, że dopłacanie 200 złotych do modelu Avangarde nie jest konieczne.

    Jeśli chodzi o ramę, to będzie to coś w okolicach 19-20 cali. Ale zawsze warto się przymierzyć, bo producenci różnie podają wymiary.

    @Adrian – ciężko porównać rower za 1800 złotych z takim za 3200 złotych. Northtec bije Gianta na głowę pod każdym względem w tym przypadku.

    @Iza – koła 26 cali to normalne koła, dla dorosłej osoby. Jeśli chodzi o dostosowanie, to najlepiej będzie jeśli podjedziesz do sensownego sklepu rowerowego, gdzie na miejscu Ci panowie pomogą dopasować rower pod siebie.

    @Gosia – ciężko powiedzieć, ale w internecie można znaleźć sporo rowerów miejskich w cenie od 750-800 złotych. Nie są to maszyny nie do zdarcia, ale do okazjonalnej jazdy na pewno wystarczą.

    @Asia28Len – tak, ten rower jest całkiem obiecujący, spróbuj jeszcze ponegocjować trochę cenę, ale i tak niczego mu nie brakuje. Łączenie roweru miejskiego z górskim nie jest może zbyt trafnym porównaniem, ale wystarczy, że założysz trochę agresywniejsze opony i będziesz miała coś z połączenia miejskiego z crossowym :)

    @Gabriela – ja bym postawił na model Elise albo Vanessa (w zależności, który bardziej Ci się podoba). Są do siebie dość podobne i do rekreacyjnej jazdy będą się nadawać.

    @Przemo – widzę, że szukasz bardzo fajnego roweru :) Przyznam Ci szczerze, że nie jestem zorientowany w tym temacie. Przejrzyj uważnie ofertę Cube, Scott, Merida – może coś znajdziesz, chociaż z tym budżetem może być krucho.

    A jeśli chodzi o opony, to przecież żaden kłopot, by wymienić je na inne, takie jak się chce. Oczywiście wcześniej sprawdzając, czy wejdą :)

    @Laik – ja bym stawiał na oba rowery. Są do siebie dość podobne i z tych dwóch wybrałbym raczej Scotta, za jakość marki.

    @Agnieszka – cóż, taka Gazelle faktycznie może być sporo warta, to są bardzo dobre i wytrzymałe rowery. Po zdjęciach nie widać zbyt wiele, opis też jest dość skąpy. Ale z tego co widzę, to warto.

    Dobrze byłoby się jednak przed zakupem przejechać i sprawdzić rower dokładnie.