Rodzaje rowerów

Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.

Rodzaje rowerów

Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.

Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.

Rower górski (MTB)

Rodzaje rowerów
Kross Level 3.0

Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.

Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:

  • ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
  • XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
Kross Soil
Kross Soil – popularny przedstawiciel rowerów ścieżkowych
  • Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
  • Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
  • Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
  • DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.

Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.

Rower szosowy

Rower szosowy
Trek Émonda SLR 10

Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.

W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.

Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:

Rower do triathlonu
Rower triathlonowy
  • Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
  • Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
  • Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.

Rower gravelowy

Rower gravelowy
Gravelowy Kelly’s Soot

Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.

Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.

Rower trekkingowy

Rower wyprawowy turystyczny
Koga Randonneur

Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.

Rower crossowy

Rower crossowy
Merida Crossway

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.

Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.

Fitness

Jaki rower szosowy z prostą kierownicą
Cube SL Road

W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.

Rower miejski

Jaki rower miejski holdenderski
Batavus Old Dutch

To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.

Rower elektryczny

Rower elektryczny
Rower elektryczny LeGrand Elille

Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.

Fatbike

Jaki fatbike kupić
Specialized Fatboy Trail

Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.

BMX

Jaki BMX niedrogi
Haro 000

Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Street/Trial

Rower do skakania
Rower street-trial Inspired Hex Pro

Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).

Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.

Dirt

Rower dirt
Dartmoor Two6Player

Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.

Ostre koło/Wolne koło

Jakie ostre koło
Polka Bikes Stalówka

Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).

Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.

Rowery składane

Rower składany składak
Dahon Vybe D7

Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.

Beach cruiser

Rower plażowy
Schwinn Hornet

Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.

Tandem

Cannondale jaki tandem
Cannondale Tandem

Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.

W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.

Rower cargo

Rower towarowy
Babboe Big

To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).

Rower poziomy

Jaki rower poziomy kupić

Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.

Podsumowanie

To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)

Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

526 komentarzy

  • Mam w tej chwili rockridera 6.2 – notabene bardzo przyzwoity rower. Od dłuższego czasu zauważyłem że używam go w 90% do jazdy po asfalcie i utwardzonych drogach (tylko czasem gdzieś skoczę) i co za tym idzie używam głównie najwyższych przełożeń. W czasie takiej jazdy czuć minusy fulla na grubych klockowych oponach – bujanie i opory toczenia są uciążliwe. Z tego wszystkiego zastanawiam się nad zmianą na lekkiego single-speeda. Mam upatrzony model Jamis beatnik.

    Widziałem ten rower na własne oczy i przyznam, że zrobił na mnie dobre wrażenie – minimalistyczny wygląd to jest to :). Jedyne co mnie trochę martwi to waga, 10 kg jak na taki rower to chyba dużo, poza tym opinie i recenzje raczej zachęcają. Co Ty na to Łukaszu? Czy jest w tej kategorii coś podobnie interesującego?
    pozdrawiam

  • Bardzo dziękuję za propozycję. Druga opcja mi się bardziej podoba / CUBE Town / ale jak byś miał dla mnie pomysł na jeszcze jakiś ciekawy rowerek to bardzo proszę o info. Pozdrawiam ze słonecznej Warszawy

  • @Eva – rowery są do siebie dość podobne. Ja bym brał Unibike, bo masz już w komplecie bagażnik i błotniki. To fajne rowery w tych pieniądzach.

  • @Rob – cóż, ja nie kojarzę za bardzo producentów, którzy robią rowery na Twoją wagę. A przynajmniej takich, którzy to otwarcie deklarują.

    Tutaj znajdziesz wątek o rowerze dla cięższej osoby:
    http://www.forumrowerowe.org/topic/89948-rower-jaki-dla-150kg-wagi-i-192-cm-wzrostu/

    @Rafał – w tych pieniądzach raczej nie znajdziesz nic lepszego. A Spartacus to to samo co Lazaro czy Kands, więc generalnie spoko. Na weekendowe wycieczki się nadaje.

  • Co do ramy, zapewne masz rację, że akurat w tym sklepie większej ramy nie mieli. Choć mi rower męski nie przeszkadza, byleby był sprawny :) A długość nogi – 85cm.
    Przejrzałam rowery crossowe i znalazłam dwa w odpowiadającej mi cenie, co o nich myślisz?

    https://www.kross.pl/pl/2014/cross/evado-1-0
    http://www.unibike.pl/

  • @Hanna – hej, nie wiem czy Authorowi trochę cena się nie pomyliła. Ten rower z pewnością nie jest warty takich pieniędzy, chyba, że możesz go kupić sporo taniej niż 2400 złotych.

    W tym budżecie możesz śmiało zerknąć na tego Unibike, to bardzo fajny rower:
    http://unibike.pl/expeditionlds.html

    Drugą opcją, którą mogę polecić to Cube Town, kosztuje też w tych granicach:
    http://www.cube.eu/en/bikes/tour/town/town-black-grey-white-easy-entry/

    @Eva – hej, jeśli chodzi o ramę, to widocznie w tym sklepie nie mieli rowerów z damską ramą w odpowiednim rozmiarze. Masakra, że takie bzdury w sklepach wygadują. Okej, damskie rowery z dużymi ramami nie są może mega dostępne, bo wiadomo, że dużo więcej sprzedaje się mniejszych rozmiarów, ale czy to znaczy, że jesteś „skazana” na męską. A skąd. Trzeba tylko dobrze poszukać czegoś w odpowiednim rozmiarze.

    Napisz jeszcze jaką masz długość nogi, mierzoną po wewnętrznej stronie, zerkniemy jaki rozmiar ramy będzie Ci potrzebny.

    Jeśli chodzi o dynamo w piaście, to teraz ciężko znaleźć rower turystyczny, który nie ma takiego udogodnienia. Ewentualnie niektóre mają dynamo które trze o oponę, ale to już kompletny niewypał.

    W tym wypadku lepiej rozejrzeć się za crossem i w razie potrzeby dołożyć mu bagażnik + ew. błotniki. Ja w każdym razie nie mogłem znaleźć sensownego roweru trekkingowego bez oświetlenia.

  • Witam serdecznie poszukuje roweru do weekendowych wyjazdów myślałem nad rowerem crosowym a mój budżet wynosi niestety 850zł. Przeglądałem allegro i znalazłem coś takiego https://allegro.pl/spartacus-cross-line-sr-suntour-shimano-sale-25-i4387570612.html?source=mlt proszę o pomoc:) Pozdrawiam Rafał

  • To jeszcze raz ja, zapomniałem dopisać. W jednym ze sklepów zaoferowali taki wynalazek, co o tym sądzisz, no i producent daje limit wagowy do 170 kg.
    http://rower.com.pl/rowery/rowery-wg-producentow/kalkhoff-2014/rowery-miejskie/kalkhoff-agattu-xxl-hs-24g-28

  • Rower który doradzasz całkiem przyjemny, boję się tylko czy rama i obręcze wytrzymają nawet przy spokojnej jeździe, i producent nie daje aż tak wysokiego limitu wagi rowerzysty. Dzięki za rade. Pozdrawiam

  • Witam :)

    Planuję kupno nowego roweru trekkingowego, jednak nie znam za dobrze na modelach i osprzęcie. Mam 177cm i w serwisie rowerowym powiedziano mi, że przy moim wzroście najlepszą opcją są rowery męskie. Byłabym niezmiernie wdzięczna gdybyś mógł mi polecić najlepszy rower w cenie 1300-1500zł oraz taki w cenie 1800zł. Przez ten rok chcę zwiększyć swoją formę, aby w przyszłym roku być w stanie pojechać na kilkudniową wycieczkę rowerową.

    I dlatego też potrzebuję roweru, który wytrzyma dzienne (albo co najmniej 4 dni w tygodniu) jeżdżenie po 20-40km (z czasem ta ilość będzie się zwiększać) oraz aby był w stanie pociągnąć parę lat :)

    Tylko jedna rzecz jeśli chodzi o oświetlenie. Wolałabym lampki na baterie, zamiast dynamo. Jednak czy w takiej sytuacji znacząco wpływa to na cenę roweru? Z ewentualnym dokupieniem błotników i bagażnika mogłabym poczekać, jeśli jakość roweru będzie tego warta.

    Pozdrawiam serdecznie :)

  • chcę sobie kupić nowy rower trekkingowy w cenie do 2500 zł. Nie wiem co wybrać.
    Podoba mi się Author Dynasty 2014 ale jestem otwarta na inne propozycję. Wzrost 162, waga 56 kg. Mieszkam w okolicy Warszawy więc będę się poruszać po drogach utwardzonych i nie tylko. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam HS

  • @Rob – cześć, nie wiem jakiego typu rower Ciebie interesuje, ale wydaje mi się, że najwłaściwszym wyborem będzie rower górski. Szerokie opony i mocniejsza konstrukcja sprawią, że rower wytrzyma.

    Ze swojej strony polecałbym Ci przyjrzenie się modelowi Cube Analog na kołach 29 cali. Myślę, że dla Ciebie optymalna byłaby rama 19 cali.

    Można go kupić na Allegro już za 2490 zł (jeśli gustujesz w kolorowych rowerach). Wersja czarna jest za 2769 zł. To bardzo solidny rower, złożony z porządnych komponentów.

  • Witaj, mam bardzo wielki problem :) Ważę 150 kg mam 178 cm wzrostu długość nogi do krocza 78 cm, i teraz zadanie czy jest rower który mnie wytrzyma, gdyż planuje pozbyć się tego mojego „śmietnika”. Budżet to 3 tys. złotych.

  • Wielkie dzięki za tak szybką odpowiedź :) Rzeczywiście zapomniałam dodać jaki jest mój pułap cenowy- za moje gapowe – przepraszam. Generalnie mój max. wynosi 2.200PLN .. więcej raczej nie chciałabym wydawać. Dzięki za Twoją propozycję. Rower wygląda przyzwoicie, o reszcie, z racji mojej niewiedzy, nie będę się wypowiadać :) Podjadę do sklepu by na żywo wypróbować modele. Na pewno znajdę ten mój ideał :)

    Jeszcze raz dziękuje :):)

  • @Karolina – zacznę od rozmiaru ramy. Tak, rama 19 cali powinna być dla Ciebie w sam raz. Druga sprawa – jaka masa rowerów :) Będę Wam wszystkim wdzięczny od zaczęcia poszukiwań od jednej rzeczy – budżetu. Zdaję sobie sprawę, że „im mniej tym lepiej”, ale oczywiście wiadomo, że im rower droższy, tym lepsze części i większa wytrzymałość (zazwyczaj, choć to nie reguła).

    Tyle, że porównywanie rowerów za 1200 złotych, z tymi za 2200 złotych – no to sama rozumiesz, te tańsze są bez szans w takim starciu :)

    Ja z tych wszystkich rowerów, polecę Ci… jeszcze inny. Zerknij na tego Unibike, mam nadzieję, że wygląd Ci podpasuje: http://www.unibike.pl/voyagerlds.html Wymieniałaś wśród propozycji ich model Flash, ale myślę, że warto dołożyć do tego modelu. Ma bardzo równy osprzęt i wystarczy na długie lata.

    @Wojjtaass – Cube Aim to bardzo fajny rower, pisałem o nim tu kiedyś, co prawda o wersji 26 cali, ale osprzętowo niewiele się różnią. To bardzo fajny rower do rekreacyjno/hobbystycznej jazdy.

    Jeśli szukasz MTB ze sztywnym widelcem, to może być kłopot. Być może jakiś producent takie produkuje, ale ja o takim nie słyszałem. Są osoby, które jeżdżą na sztywnych przodach, ale raczej same sobie zakładają takie widelce.

    Oczywiście opcją jest kupno hybrydy, ale to są delikatniejsze rowery i jeśli szukasz czegoś do jazdy w ostrym lesie, to moim zdaniem lepsze będzie MTB.

  • Witam

    szukam roweru do jazdy po każdej nawierzchni, szukałem, szukałem i to co mi wpadło w oko to jest Rower Cube Aim Pro 29 black white 2014. dodam że wzrost 180 waga 86
    Szukam czegoś z V-Brake i bez amortyzatora z przodu ale nie znalazłem.

    Proszę o opinie

  • Witam :)

    Mam zamiar kupić sobie rower (kobieta, wzrost 167cm, dł. wewn. nogi: 76cm). Przeglądając stony www pogubiłam się w morzu przeróżnych opcji. Wiem na pewno, że będę nim jeździć po miejskich drogach/ścieżkach rowerowych ale także rekreacyjnie po ubitych polnych drogach i w lesie. Analizując zebrane info wydaje mi się, że rower trekkingowy byłby dla mnie najlepszy…i to tyle…nie mam pojęcia co dalej jeśli chodzi o osprzęt i jakość. Nie ukrywam też, że wygląd ma znaczenie :):) (tak to z nami kobietkami jest :) Generalnie rama musi być damska, im bardziej podobna do „holendra” tym lepiej. Zastanawiam się nad kilkoma propozycjami:

    1. http://www.cossack.pl/atlanta/187-cossack-atlanta-2824-alu-kolor-biala-perla-rower-damski-trekkingowy.html

    2. http://www.cossack.pl/tercja/132-cossack-tercja-28-24-alu-kolor-biala-perla-rower-damski-trekkingowy.html

    3. http://www.cossack.pl/costa-brawa/181-cossack-costa-brawa-2824-alu-kolor-wanilia-rower-damski-miejski.html

    4. http://www.cossack.pl/giulietta/203-cossack-giulietta-283-alu-kolor-wanilia-rower-damski-miejski.html

    5. http://www.sklep.eurorower.pl/pl/p/ROWER-GIANT-CYPRESS-CITY-W-M-2013/1223

    6. http://www.sklep.eurorower.pl/pl/p/ROWER-DAMSKI-BBF-NIEMCY-287-18-BIALY-2013/2243

    7. http://www.sklep.eurorower.pl/pl/p/ROWER-GIANT-FLOURISH-2-L-2014/2365

    8. http://www.sklep.eurorower.pl/pl/p/ROWER-KROSS-TRANS-SANDER-D-M-PLATYNOWY-2014/2715

    9. http://www.sklep.eurorower.pl/pl/p/ROWER-KROSS-TRANS-SIBERIAN-D-M-PLATYNOWY-MAT-2014/2408

    10. Trek Navigator

    11. http://www.unibike.pl/

    Sporo tego…wiem, wiem…po prostu widać jak się zamotałam w tym wszystkim.
    Odpowiednia dla mnie rama – 19″ (M)?? czy tak?

    Byłabym wdzięczna za małą podpowiedź :)

    Z góry dziękuję :):)

  • Z opinią o Decathlonie muszę się zgodzić, że są mało przejrzyści. Chociaż w opisie piszą rozmiar kół.

    Znaleźć rower górski na kołach 29 cali do 1000 zł będzie ciężko. Chyba, że badziew, albo coś używanego.

    Ty też musisz się zdecydować. Piszesz o budżecie 1000 zł i hamulcach V-brake, a potem podajesz rower za 1400 zł z tarczówkami :)

    A czym rowery się różnią? A czym się różnią samochody? A czym się różni „szynka” za 12 złotych od tej za 24 zł? :)

    Co do rowerów to na pewno nie tylko hamulcami :)

    Zerknij na ten rower:
    https://allegro.pl/rower-merida-drakar-big-29-40-v-okazja-i4358799680.html

  • Napiszę trzeci komentarz pod rząd, mam nadzieję, że mnie nikt o to nie zbanuje/zabije.
    Zauważyłem, że ten rower z poprzedniego komentarza ma koła 26, strona Decathlonu jest dla mnie po prostu kandydatem do nobla, jeśli idzie o nieprzejrzystość i nieintuicyjność… Tak więc, czekałbym na jakieś sugestie roweru z Twojej strony.
    Raz jeszcze przepraszam za 3 komentarze pod rząd.

  • Kurde, nie ma opcji edycji komentarza…
    I tak już konkretyzując, tutaj akurat z tarczowymi, ale z Decathlonu w oczy rzuciło mi się to:
    https://www.decathlon.pl/rower-gorski-rockrider-500-id_8293150.html#
    Warte swej ceny?

  • Witam!
    Chciałbym kupić rower, który ma mi służyć do codziennej jazdy po różnym terenie (też las, różne wertepy), jestem duży i zdecydowany jestem już na zakup czegoś na ramie 20′ i kołach 29. Problemem jest budżet, mam do dyspozycji bowiem około 1000zł +/-.
    Czy jest jakiś sklep/rower, który byś mi polecił? Generalnie przed zakupem chciałbym na rowerze usiąść, zobaczyć go, a nie kupić od razu przez internet. Myślałem nad odwiedzeniem Decathlonu, ale wiem, że niektóre sprzęty tam oferowane są wątpliwej jakości, jak jest z rowerami?

    I jaka jest różnica między rowerami z tej niższej półki cenowej, a tymi koło 2000zł? Z tego co widzę, to przede wszystkim hamulce, ale dotychczas jeździłem bez tarczowych i wydaje mi się, że nie zrobi mi to wielkiej różnicy. Cóż jeszcze oferują droższe rowery?

  • Na pewno sztywny widelec i węższe opony dadzą bardzo dużo. Przy zakupie widelca koniecznie pamiętaj o jego wysokości, by był podobny do tego, który masz obecnie.

    Jeśli chodzi o opony, to też nie możesz włożyć pierwszych z brzegu, muszą być odpowiedniej szerokości. Tu masz tabelkę, która pokaże Ci, jak wąskie opony możesz włożyć:
    https://roweroweporady.pl/wp-content/uploads/2011/09/szerokosc-obreczy-a-opona.jpg

    Aby to sprawdzić, będziesz musiał zdjąć jedną oponę z koła i zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy.

    Co do przełożeń, to wszystko zależy co teraz masz. Ale jeśli wszystko dobrze chodzi, to nie warto zmieniać napędu. Lepiej poczekać, aż części się zużyją i ew. wtedy coś zmienić.

  • Dzięki za cenne informację, myślę również o możliwości przerobienia mojego Kands’a Energy 1100 na hybrydę. I tak chyba będzie lepiej i znacznie taniej.
    https://roweroweporady.pl/jak-przerobic-rower-gorski-na-szosowy/ – Twój temat mi na pewno pomógł.

    Moje pytanie: Czy usztywnienie widelca i zmiana opon wystarczy, czy przydałoby się jednak zmienić również korbę i kasetę ?

    PS. Aha i nie jestem pewien jaka grubość opon byłaby odpowiednia.