Chcąc dziś kupić nowy rower, gdy nie mamy sprecyzowanych oczekiwań, można złapać się za głowę. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki” (ja jednak zdecydowanie bardziej wolę określenie: szosówki). Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery mniej lub bardziej górskie. I na tym wybór się kończył. Ewentualnie najwięksi zapaleńcy ściągali wymarzone maszyny zza granicy, zamawiane na specjalne zamówienie.
Rodzaje rowerów
Dziś polski rynek rowerowy wygląda zupełnie inaczej. Możemy przebierać w typach i rodzajach rowerów, a sklepowe półki wręcz uginają się pod ciężarem sprzętu. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, a nie wiesz do końca jaki rodzaj roweru wybrać, przygotowałem poniższą listę, która mam nadzieję pomoże Ci rozwiać wątpliwości. Wymieniłem najpopularniejsze typy rowerów, jakie można kupić w polskich sklepach.
Przy okazji zapraszam do lektury cyklu wpisów, w którym doradzam, jaki rower kupić w konkretnych przedziałach cenowych (od 1000 do 4000 złotych). Drugi wpis, który warto przeczytać to na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.
Rower górski (MTB)
Tego typu roweru chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. „Górale” zostały stworzone do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i sporą uniwersalność, stały się niezłym wyborem także do jazdy po mieście. Kiedyś trochę śmiałem się z takiego wyboru, ale po dłuższym przemyśleniu, zmieniłem zdanie. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wpisie.
Wśród rowerów górskich, wyróżniamy kilka podgrup:
- ATB – proste, niedrogie, amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Mają jeden amortyzator, a czasami nie mają go wcale (amortyzator czy sztywny widelec).
- XC – bardziej zaawansowane i lżejsze rowery, do ostrzejszej jazdy w terenie (także ścigania się). Dla „urozmaicenia” tutaj także znajdziemy rowery o wygodnej geometrii, bardziej skierowanej ku miłośnikom turystyki górskiej. Przedni amortyzator zwykle ma skok 100 mm. Jeżeli pojawia się tylny amortyzator, najczęściej skok zawieszenia oscyluje w granicach 90-100 mm.
- Trail, All Mountain – ścieżkowe rowery górskie o większym skoku, dedykowane turystycznej jeździe górskiej, a także jazdy i skakania po singletrackach (specjalnie przygotowanych ścieżkach w lasach i górach). Zwykle są to rowery z pełnym zawieszeniem (o skoku przedniego widelca 130-150 mm), choć można znaleźć także rowery jedynie z przednim amortyzatorem o powiększonym skoku i zmienionej geometrii.
- Enduro – widelec o skoku 160-170 mm, a geometria ramy jeszcze bardziej nastawiona na zjeżdżanie i skakanie.
- Freeride / Superenduro – jeszcze większy skok zawieszenia i jeszcze większe możliwości zjazdowe. To nie są już rowery do turystycznej, wycieczkowej jazdy :)
- DH – downhill to dyscyplina sportu, w której liczy się tylko jazda w dół. Rowery do DH mają pełne zwieszenie o dużym skoku (amortyzator 200 mm i więcej), bardzo solidną ramę oraz tarcze hamulcowe o dużej średnicy.
Więcej na temat rodzajów rowerów górskich znajdziecie w podlinkowanym wpisie.
Rower szosowy
Jak sama nazwa wskazuje, rower szosowy jest przeznaczony do jazdy po asfalcie. Posiada duże, 28 calowe koła, z wąskimi (zazwyczaj 23-28 mm) i gładkimi oponami. Kierownica (tzw. baranek) w rowerze szosowym jest zagięta w charakterystyczny sposób, umożliwiający zajęcie bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach szosowych hamuje się oraz zmienia przełożenia, za pomocą klamkomanetek (przeczytaj więcej na temat manetek rowerowych), które umożliwiają wykonywanie obu czynności bez odrywania rąk od kierownicy.
W zależności od geometrii ramy, typowe rowery szosowe można podzielić na dwie grupy: sportowe oraz endurance. Różnią się pozycją zajmowaną za kierownicą. Te drugie umożliwiają bardziej komfortową, turystyczną pozycję i wygodniejsze pokonywanie dłuższych dystansów.
Z szosówki wywodzi się jeszcze kilka typów rowerów:
- Jazda na czas/triathlon – geometria ramy oraz zamontowana na kierownicy lemondka, umożliwiają zajęcie jeszcze bardziej aerodynamicznej pozycji za kierownicą. Tego typu rowery stosowane są głównie na zawodach, gdzie jeździ się samotnie na czas.
- Rower torowy – używany do ścigania się na specjalnym, zamkniętym torze. Taki rower nie posiada hamulców, ani przerzutek. Posiada napęd typu „ostre koło”, czyli nie da się nim jechać bez pedałowania.
- Rower przełajowy – na pierwszy, szybki rzut oka, wygląda jak typowy rower szosowy. Po bliższym zapoznaniu się, okaże się, że ma szersze opony (zwykle 33 mm) z agresywnym bieżnikiem, trochę inne hamulce (umożliwiające włożenie szerszej opony), a często także trochę inaczej dobrane przełożenia. Umożliwia sprawne poruszanie się w mniej wymagającym terenie. To bardzo dobry rower do zimowych treningów.
Rower gravelowy
Dla tego typu rowerów postanowiłem wydzielić osobny akapit :) Ostatnimi czasy stały się bardzo popularne i wcale mnie to nie dziwi (sam jeżdżę także gravelem). W dużym uproszczeniu to wygodny rower szosowy z większym prześwitem na opony, kierownicą typu baranek z wygiętymi końcami do ułatwienia jazdy w terenie. Często dają możliwość montażu błotników oraz bagażników, choć równie popularny wśród użytkowników graveli jest bikepacking, czyli pakowanie się w lekkie, samonośne torby. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby do takiego roweru założyć bardziej szosowe opony i śmigać nim po asfalcie prawie tak jak na pełnoprawnym rowerze szosowym.
Na blogu znajdziecie sporo artykułów na temat rowerów gravelowych, a także wpis, który pomoże zdecydować w wyborze między rowerem szosowym, gravelowym i przełajowym. A także drugi, gdzie porównuję rower górski z gravelowym.
Rower trekkingowy
Rower trekkingowy razem z rowerem crossowym są często nazywane połączeniem roweru szosowego z górskim. Oczywiście nie należy ich traktować jako zastępstwo ani jednego, ani drugiego roweru. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.
Pewnym rozwinięciem idei rowerów trekkingowych są rowery wyprawowe. Pozornie nie różnią się niczym szczególnym od trekkingów. Ale popatrzcie na zdjęcie powyżej, widać na nim rower Koga Randonneur. Dla mnie jest to kwintesencja najwyższej klasy roweru wyprawowego. Stalowa, ręcznie robiona rama; sztywny, stalowy widelec; topowy osprzęt Shimano XT, kultowy przedni i tylny bagażnik marki Tubus, dwie stopki, a do tego dwa bidony i pompka. Niestety nie jest już produkowany, a jego następca, model Worldtraveller jest na aluminiowej ramie.
Rower crossowy
Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Ale większość z nich daje w razie potrzeby możliwość zamontowania bagażnika, błotnika czy stopki. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Warto tylko pamiętać o tym, że nie są to rowery do jazdy w trudniejszym technicznie terenie, do tego służą rowery górskie, posiadające większy skok amortyzatora i szersze opony.
Na blogu przygotowałem wpis, w którym porównuję trzy typy rowerów: górski, crossowy i trekkingowy.
Fitness
W uproszczeniu można powiedzieć, że to rower szosowy z prostą kierownicą, ale będzie to naprawdę duże uproszczenie. Na rynku znajdziemy różne fitnessy. Takie z krótką, szosową ramą oraz wąskimi oponami (23-28 mm) oraz takie z bardziej komfortową ramą i oponami trochę szerszymi (30-35 mm). Wspólnym mianownikiem jest sztywny widelec. Tego typu rower nadaje się zarówno na dalekie wycieczki, jak i szybkie treningi czy jazdę po mieście. Zakładając opony z odpowiednim bieżnikiem, można takim rowerem z powodzeniem zjechać na lekkie bezdroża. Sam jeździłem na takim rowerze, a na blogu znajdziecie jego test: Cube SL Road. Jeżeli interesują Was rowery fitnessowe, pisałem o nich trochę więcej na blogu w podlinkowanym wpisie.
Rower miejski
To najpopularniejszy typ roweru w Amsterdamie – światowej stolicy rowerów. Także w Polsce rowery miejskie stają się coraz popularniejsze. Konstrukcja ramy ułatwia wsiadanie, a także powoduje, że siedzi się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu wszystko lepiej widać i nie obciąża się pleców podczas jazdy. Cechą charakterystyczną prawdziwego mieszczucha jest przerzutka planetarna, czyli przerzutka ukryta w piaście tylnego koła. Dzięki niej można zmieniać biegi na postoju, a napęd mniej się brudzi. Rowery miejskie bardzo często wyposażone są w dodatki uprzyjemniające jazdę: oprócz błotników i bagażnika, jest to także koszyk (lub bagażnik) na kierownicy, pełna osłona łańcucha, stopka i oświetlenie.
Rower elektryczny
Wymieniam tu rowery elektryczne nie jako osobny rodzaj roweru, ale jako opcję, która pojawia się przy coraz większej liczbie modeli. Rower taki wyposażono w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać nam jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe. Więcej o rowerach elektrycznych pisałem już na blogu.
Fatbike
Jest to rower zbudowany na bazie górala. Charakteryzują go masywne opony o szerokości od 4 do 5 cali (100-125 mm). Tak szerokie opony sprawiają, że fatbike bardzo dobrze radzi sobie podczas jazdy po śniegu oraz piasku. Często nie stosuje się w takich rowerach amortyzatora, a jego zadanie przejmuje szeroka opona. Więcej o rowerach typu fatbike przeczytacie w podlinkowanym wpisie.
BMX
Marzenie wielu dzieciaków, a także pasja już dorosłych. BMX to rower do skakania, a także robienia trików na specjalnie przygotowanych torach oraz w miejskich warunkach. Jego cechą charakterystyczną są małe, 20-to calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.
Street/Trial
Trial to widowiskowa dyscyplina sportu, gdzie zawodnicy starają się przejechać specjalnie przygotowany tor bez podpierania się (przykład takich zawodów). Rowery wykorzystywane w tym sporcie zazwyczaj nie mają siodełek (nie są potrzebne).
Z tych rowerów wyrósł street-trial, czyli rowery do użytku na mieście, do pokonywania przeszkód i robienia trików.
Dirt
Rowery dedykowane do jazdy po specjalnie przygotowanych hopkach. Skoki i triki to ich żywioł. Jak wygląda jazda dirtowa możecie zobaczyć tutaj. Tego typu rowery są często z powodzeniem wykorzystywane do zabawowej jazdy po mieście.
Ostre koło/Wolne koło
Ostre koło jest to rodzaj napędu w którym aby jechać, musimy pedałować. Innymi słowy, w rowerze nie ma wolnobiegu, który umożliwia przerwę w pedałowaniu i jednoczesne toczenie się. Ostre koło znajdziemy w rowerach torowych, niektórych dziecięcych rowerkach, a także w niektórych rowerach miejskich (potocznie zwanych „ostrym”).
Natomiast wolne koło (single), to rower w którym też jest jeden bieg, ale piasta jest wyposażona w wolnobieg, który umożliwia przestanie pedałowania. W niektórych rowerach można spotkać tylną piastę typu flip-flop, gdzie z jednej strony znajduje się zębatka z wolnobiegiem, zaś z drugiej strony tryb bez wolnobiegu. I można wedle uznania montować koło tak, by uzyskać ostre koło lub wolne koło.
Rowery składane
Wbrew pozorom składaki mają się dobrze i są do dziś produkowane. Chociażby przez Rometa, który robi kultowe modele Wigry. Ale takie rowery nie muszą się kojarzyć z jedynie z poczciwymi Wigrusami. Na rynku dostępne są także bardziej zaawansowane modele, sprzedawane m.in. przez firmy Dahon czy Strida. To bardzo wygodne rozwiązanie, ułatwiające przewóz roweru w komunikacji miejskiej czy samochodzie. Wiele osób docenia możliwość składania w sytuacji, gdy warunki mieszkaniowe nie pozwalają na przechowywanie pełnowymiarowego roweru.
Beach cruiser
Popularność te miejskie krążowniki zdobyły na początku XX wieku dzięki firmie Schwinn (zapraszam do lektury wpisu: 5 rowerowych marek, które warto znać). Te stylowe i bardzo wygodne rowery, dostępne są w niezliczonej ilości kolorów i fantazyjnie giętych ram. Część z nich stylizowana jest trochę na motocykle.
Tandem
Każdy wie jak taki rower wygląda, ale nie każdy miał okazję na nim jeździć. Ja miałem :) i wrażeniami podzieliłem się na blogu we wpisie: jak się jeździ na tandemie. Oprócz tradycyjnych, dwuosobowych tandemów, spotkać można również rowery przygotowane do jazdy dla trzech czy nawet czterech osób. Choć tak duże konstrukcje są najczęściej produkowane przez małe, rowerowe manufaktury na specjalne zamówienie.
W Polsce tandemy nie zbyt popularne, a zakup porządnego modelu wiąże się najczęściej z zamówieniem go poza granicami naszego kraju. Wiele osób pyta się czy na tandemie jeździ się łatwiej/szybciej niż na solówce. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w podlinkowanym wyżej wpisie.
Rower cargo
To jeszcze mniej popularne rowery, niż tandemy. Chociaż powoli, powoli, zaczynam dostrzegać je na polskich ulicach, także w systemach rowerów publicznych. Sprawdzają się przy przewożeniu większych rzeczy, a także nadają się do przewozu osób (najczęściej wożone są dzieci).
Rower poziomy
Ciekawy typ roweru na którym siedzi się w pozycji pół-leżącej. Dzięki temu rowerzysta ma o wiele bardziej aerodynamiczną pozycję, niż na tradycyjnym rowerze. Jednocześnie, niestety, jest o wiele mniej widoczny dla kierowców. Istnieje wiele typów rowerów poziomych, konstrukcyjnie wyróżnić można dwa najważniejsze rodzaje: SWB – gdzie korba z pedałami znajduje się przed kołami (tak jak na rowerze na zdjęciu) oraz LWB – gdzie rozstaw osi jest większy, a korba znajduje się między kołami.
Podsumowanie
To nie wszystkie typy rowerów, które możemy spotkać na naszych ulicach, łąkach i w lasach. Są jeszcze riksze, bicykle (to te z wielkim przednim kołem i malutkim tylnym), monocykle (z jednym kołem), rowery dla osób niepełnosprawnych, rowery czterokołowe, mobilne kawiarnie, drezyny. Ale w większości przypadków są to rowery przygotowywane na specjalne zamówienie. Jeżeli jesteś zainteresowany nietypowymi rowerami, zerknij na wpis o polskich producentach rowerów. Zebrałem tam także producentów rowerów robionych na zamówienie. Prawdziwe cudeńka można tam obejrzeć :)
Na koniec zaproszę jeszcze raz na cykl moich wpisów „Jaki rower kupić konkretnej kwoty„, gdzie pokazuję propozycje rowerów w podanym budżecie i podpowiadam jaki rower kupić. A jeżeli macie pytania o to jaki rower kupić – serdecznie zapraszam na grupę na Facebooku lub na nasze rowerowe forum.
Witam,
Mam w planach zakup roweru i trafiłam na twojego bloga. Chciałam się poradzić, potrzebuje rower miejski na wycieczki nie dalekie z synem raczej po mieście. Znalazłam coś takiego https://allegro.pl/damski-rower-miejski-goetze-styl-28-3b-kosz-damka-i6753135406.html oraz takiego https://allegro.pl/miejski-lady-city-28-3b-sh-nexus-amortyzator-2016-i6617426181.html
Z racji, iż nie chce kupić roweru na jeden sezon, tylko na troszkę dłużej pytanie moje jest czy cos warte sa te rowery według ciebie, a jesli tak to który lepszy ?
Pozdrawiam
Ania
Hej, patrząc na rowery w tym budżecie, sugerowałbym rowery ze sztywnym widelcem, takie jak podany przez Ciebie Goetze. Amortyzatory na tej półce cenowej nie grzeszą wytrzymałością, ani wagą. Sztywny widelec jest dużo lżejszy (co odczujesz wnosząc rower po schodach) i praktycznie bezawaryjny.
Komfort trochę ucierpi, ale na takim rowerze i tak nie bije się rekordów prędkości :) Generalnie taki Goetze wygląda nieźle, jak za tę cenę.
Rower z przednim amortyzatorem to hardtail, a rower górski bez żadnej amortyzacji to …?
To rower górski ze sztywnym widelcem :)
Witam. Poszukuję pierwszego sensownego roweru do jazdy turystycznej/treningowej 30 min ÷ 1godz. (jako kardio) dziennie trasy to głównie leśne ścieżki oraz utwardzone drogi. Myślałem o rowerze w stylu trekingu ale nie wiem czy się nada. Mierze 190 cm i mam nadwagę 128kg która zamierzam zrzucic. Jestem po operacji dyskopati ledzwiowej L5. takze pozycja na rowerze która odciąży kregosłup tez jest wskazana. jestem laikiem dlatego prosze o doradzenie budżet mam skromny ok. 1000 zl czy rower znalziony na aukcji nada się czy są to pieniądze wyrzucone ?
https://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6736250560
Pozdrawiam Marcin
Cześć, tak tani rower nie wytrzyma zbyt długo. Zastanowiłbym się mocno nad jakimś używanym rowerem, bo szczerze mówiąc, przy Twojej wadze, bardzo szybko załatwisz ten rower – szkoda kasy.
Witam Panie Łukaszu chciał bym zakupić rower maksymalnie uniwersalny a zarazem wygodny. Teoretycznie patrząc w charakterystyki rowerów powinienem celować w rower typu crosowego (trekking mnie nie interesuje) bo rower crosowy jest dość uniwersalny a zarazem gwarantuje wygodną nie wyciągniętą pozycję na czym mi zależy. Patrząc natomiast na geometrie ram mam nieco dylemat ponieważ nie do końca mi się to zgadza przynajmniej na papierze. Z rowerów crosowych najbardziej do gustu przypadły mi modele serii DS z Treka natomiast górskie 29 seria Attention lub Acid z Cube. Patrząc na geometrie w rozmiarze na mój wzrost 182cm rowery MTB 29 19 calowy z serii Attention lub Acid mają rurę górną 590mm natomiast crosowy Treka 21 cala rura górna aż 620mm – te 3cm to spora różnica – co ma chyba główny wpływ na pozycje bardziej wyprostowaną lub pochyloną na rowerze?? Fakt główka ramy w DS jest nieco większa ale za to skok amortyzatora sporo mniejszy niż w Acid czy Attention co da podobną wysokość kokpitu. Nie wiem czy to akurat przypadek że Cube robi w tej serii wygodne MTB 29 gdzie pozycja będzie bardzo zbliżona do roweru crosowego ? Bo wtedy wolał bym zdecydowanie MTB 29 z szerszymi oponami pozwalającymi na wjazd w trudniejszy teren a dodatkowo te modele mają również jak w crosie możliwość montażu bagażnika i błotników. Chyba że jeszcze inne parametry mają wpływ na pozycje bardziej wyprostowaną lub pochyloną ale patrząc na logikę będzie to długość rury górnej oraz wysokość kokpitu.
Cześć, na początek napiszę, że najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć do różnych rowerów/rozmiarów ram, tak aby wybrać swoją ulubioną. Różni producenci, trochę różnie wybierają geometrię i bardzo dobrze, bo kupujący też są różni.
Geometria roweru crossowego na pewno będzie się różniła od górskiego, nawet komfortowego. Jak sam zauważyłeś, będzie to wynikało chociażby z różnicy w skoku amortyzatora. Ale i te dwa typy rowerów stworzono do ciut czego innego. Szkoda, że Trek nie podał wartości Stack oraz Reach, byłoby łatwiej to porównać.
Tak czy owak, pozycja w Cube będzie podobna, ale tylko podobna do tej w Treku. Tak jak pisałem, najlepiej przysiąść się i samemu sprawdzić, bo nie będzie identyczna i różnicę na pewno poczujesz.
co sądzisz o tym
czy rozmiar kół świadczy o komforcie jazdy ? czy 28 są lepsze niż mniejsze ?
mam nadzieję, że nie masz mnie dość???
monika
Wielkość kół nie będzie specjalnie wpływać na komfort. Jeżeli nie masz poniżej 160 cm wzrostu, to śmiało możesz patrzeć na rowery z kołami 28 cali. Poniżej tego wzrostu, moim zdaniem, wygodniej będzie się jeździło na kołach 26 cali.
A sam rower, po zdjęciach ciężko ocenić, ale jeżeli jest w dobrym stanie technicznym, to może być ciekawa propozycja.
Dziekuje Ci za wszystkie wskazówki. Ułatwia mi one wybór roweru i dały mi wiekszą wiedzę na temat. Pozdrawiam serdecznie. monika
Jeszcze jedno, wiem, że są rowery, które moga ważyć 11kg>. czy taki rower jest też moim zasięgu, czy rowery z tak niską waga są np. tylko sportowe?
Przepraszam, że zadaję te pytania na raty, ale w miarę zaglębiania sie w temat ……………….
Pozdrawiam
monika
Spokojnie znajdzie się rower ważący 11-12 kilogramów, np. taki Cube SL Road: https://cube.pl/
Choć w nim akurat napęd może Ci się nie spodobać. Ale trzeba byłoby patrzeć na rowery właśnie tego typu, żeby ważyły w tych granicach.
Bardzo dziekuje za wskazówki. We wszystkim co robię lubię mieć plan i Ty mi ten plan działania wytyczyłeś. Jak cos będę mieć na oku, może jeszcze będę potrzebowała rady wtedy się odezwę.Pozdrawiam serdecznie. monika
Jeszcze jedno, przeglądam rowery na OLX……….obok np. gazela pojawiają się dodatkowe nazwy np. chamonix, medeo czy to ma jakieś znaczenie ?
To są modele rowerów danego producenta. Poszczególne modele na pewno różnią się osprzętem, czasem wielkością kół.
Dzień dobry Panie Łukaszu,
pozwalam sobie do Pana napisać, ponieważ doczytałam sie w Pana
wpisach, że można to zrobić.
Mój kontakt z Panem dotyczy porady przy zakupie roweru.
Jestem starszą osobą i zakupiłam nowy rower GALAXY , aby
wspomagać swoja formę, stawy biodrowe ect., ale nie jestem z niego
zadowolona, ponieważ przy zakupie nie pomyślałam o tym, że potrzebuje
czegoś lekkiego, aby móc samodzielnie wytaszczyc go z piwnicy.
Dopiero po zakupie zobaczyłam, że panie jeżdżą na pieknych,
sprytnych, cieniutkich rowerach z cieniutkimim oponami, które smigają
jak sarenki …te rowery i te panie. Nie potrzebuję roweru na długie
trasy, bo nie mam na to siły.
Proszę Pana o informację, jak nazywają się te rowery, jakiej są
firmy, w jakich cenach można je kupić, aby wiedzieć czego szukać. Nie
wiem, czy kupię rower nowy czy używany, ale najważniejsza jest
informacja jaka to ma być firma.
Na co powinnam zwrócić uwagę, jeżeli to ma byc rower używany.
Ładny………..szczuplutki…………lekki rowerek dla
starszej Pani, no i oczywiście aby się nie psuł. Nie musi mieć jakichś wymyślnych dodatków. Powinien jednak miec błotniki, może ze trzy przerzutki…….. Prosze Pana o
przedziały cen, abym miała mozliwośc wyboru…….nie jestem zbyt
zasobna finansowo.
Myślę, że nie musze już więcej pisać. Pan jako znawca juz pewnie
wie, jaki jest mój problem.
Pozdrawiam Pana serdecznie
monika
Witaj, dobrze wyposażone rowery (bagażnik, błotniki, stopka itd.) zawsze muszą trochę ważyć. Ale! Im wyższa cena, tym zazwyczaj są one wykonane z lżejszych materiałów. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na rowery, które nie mają z przodu amortyzatora. Cierpi na tym komfort, ale jednocześnie rower może być lżejszy o prawie dwa kilogramy.
Myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie rower miejski, ma się na nim wyprostowaną, wygodną pozycję. Nie napisałaś jaki masz budżet, ale za przyzwoitego, nowego mieszczucha trzeba moim zdaniem te 1500-1800 złotych dać. Taniej też oczywiście można, ale będzie rosła waga i spadnie jakość. Warto też popatrzeć na używane, gdzie kupi się wtedy taki rower sporo taniej.
Jaka marka? Jest ich dużo i jest w czym wybierać. Z używanych rowerów warto popatrzeć na firmy Batavus, Gazelle, Sparta – czyli legendarne, holenderskie (chyba wszystkie mają ten rodowód) firmy rowerowe. Ale i Kross, Giant, Kelly’s i inne firmy robią ładne rowery.
Najlepiej przejść się po sklepach, zobaczyć co jeszcze mają na stanie, przymierzyć się, sprawdzić w ręku czy nie za ciężkie. Jak będziesz miała jakieś na oku, daj znać, to podpowiem, który wybrać.
Cześć,
Ostatnio zacząłem się rozglądać za rowerami typu street/dirt.
Jestem nastolatkiem z zamiłowaniami w rowerach i chciałem spróbować czegoś nowego, więc proszę o pomoc z dobraniem nie zbyt drogiego roweru ale by był porządnie wykonany i w dobrym stanie technicznym
Z góry Dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam!
Hej, nie znam się aż tak bardzo na tego typu rowerach. Z podziwem patrzę na tych, którzy na streetach jeżdżą, ale najlepiej abyś zapytał kogoś, kto siedzi w temacie.
Dobrze, dziękuje za poświęcony czas
witam
szukam dla siebie roweru mam 192 i warzę 127kg nie wiem czy wybrać górala czy trekkingowy chodzi mi który lepiej wytrzyma moją wagę
Hej, zależy w jakich warunkach chcesz jeździć. Znam kilka osób, które ważą podobnie i jeżdżą na rowerach trekkingowych. Trzeba tylko pamiętać (zresztą w górskich też), aby pilnować ciśnienia w oponach i utrzymywać je bliżej górnej granicy podanej na oponie.
Ale inna sprawa, że na rowerze z szerszymi oponami, czyli górskim, będzie trochę wygodniej.
Witam wszystkich. Poczytałem temat jaki rower kupić i pozostało mi jeszcze kilka wątpliwości, a mianowicie chcę zakupić dla siebie i żonki SCOTT SUB 20. Mieszkamy w niemczech więc sporo tras jest typowo rowerowych ale często jesteśmy na mazurach jakieś lasy polne dróżki i zastanawiam się czy jest to dobry wybór? Fajnie by było poczytać różne sugestie i może porady w zakupie innego sprzętu może innej marki.
Hej, Scott produkuje cztery modele SUB. Fitnessowy Sub 20 Speed, trekkingowy ze sztywnym widelcem Sub Evo 20, amortyzowany Sub Sport 20 i trochę gorzej wyposażony Sub Comfort 20. O który model Ci chodziło?
Jeżeli chodzi o moje propozycje rowerów, to znajdziesz je w tym wpisie na blogu: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Moja myśl to była sub cross 20 ale jestem otwarty na wszelkie sugestie i porady
Za 750 euro to będzie naprawdę fajny wybór. Osprzęt jest w tym rowerze dobry i cena też niczego sobie.
Dziękuję
Witam. Panie Łukaszu zakup Scotta odpadł ponieważ ni było już rozmiaru ramy dla mnie, ale czytając blog wpadła mi w oko wpis na temat roweru firmy Radon no i poszukałem poszperałem i znalazłem coś takiego http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-7.0-men-465055 jak by było mało to 50 minut jazdy ode mnie jest spory sklep tej firmy no i w dniu wczorajszym pojechałem tam, gdzie po wizycie w tym sklepie jetem miło zaskoczony. Testowałem rower i wywarł na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Mam tylko mały kłopot z doborem ramy 52 czy 56 na obydwuch wydaje mi się że było ok przy moim 184 cm wzrostu. Mógłby mi Pan przedstawić swoją opinię na temat osprzętu i ogólnie tego roweru. ( wydaje mi się że jest to rower bardzo fajny i godny uwagi). Pizdrawiam
Hej, rower jest wyposażony naprawdę dobrze. Niczego mu nie brakuje i będzie Ci służył długo. Jeżeli chodzi o rozmiar, to możesz sprawdzić długość nogi po wewnętrznej, a następnie odczytać teoretycznie zalecany rozmiar tutaj: https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/
Ale to normalne, że na dwóch rozmiarach sąsiadujących czujesz się dobrze. Może się okazać, że z teoretycznych wyliczeń wypadniesz gdzieś pomiędzy nimi :) Co wtedy wybrać… cóż, na to pytanie najlepiej odpowiesz Ty sam. Moja dziewczyna też się wahała między dwoma rozmiarami, ale po 10 minutach prób w końcu wybrała :)
Super wielkie dzięki :) Pozdrawiam
Witam
Szukam roweru dla siebie a mianowicie, posiadam tylko 152 cm wzrostu, a co najgorsze nie lubię jeździć bo przez lata na niewygodnym góralu się po prostu męczylam. Kupić muszę coś wygodnego bo synek bardzo chce żebym z nim jeździć
Hej, a jaką masz długość nogi, mierzoną na boso, po wewnętrznej stronie? Spokojnie znajdziesz jakiś rower dla siebie, po prostu trzeba poszukać odpowiedniego rozmiaru ramy. No i potem przejść się po sklepach i poprzymierzać do kilku rowerów.
Łukaszu mam pytanie o rower Cube Hyde race 2016
http://cube.pl/
Na jaki przedział wzrostu Twoim zdaniem jest rama numeracji 50 czyli 48cm – jakaś dziwna ta numeracja w Cube stąd pytanie. Pozdrawiam
Hej, o rozmiarach ram przeczytasz w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/rozmiar-ramy-rowerowej/
Patrzyłbym na tabelkę z rowerami trekkingowymi.
Taka rama powinna pasować osobie, której wewnętrzna długość nóg to około 76 centymetrów.
Długość nogi 81cm Sam nie wiem co zrobić niektórzy doradzają że lepiej rama ciut mniejsza niż za duża – tym bardziej że zależy mi na dość wygodnej pozycji – mniejsza rama jest krótsza co przełoży się na nieco bardziej wyprostowaną pozycję jak sądzę ?
Tak, pozycja może być ciut bardziej wyprostowana, choć wiele zależy jeszcze od mostka. Jeżeli masz wątpliwości, to najlepiej będzie jeżeli znajdziesz sklep, który będzie miał oba rozmiary na stanie. Różnice pomiędzy rozmiarem 50 a 54 (w nomenklaturze Cube) nie są dramatycznie duże i zapewne obie ramy by Tobie pasowały. Ale jedna z nich lepiej :)
Hej, mam nadzieje,że ta stronka nadal funkcjonuje. Mam możliwość wyboru roweru miejskiego do 700 zł. Błagam o jakąś podpowiedź :) ps. dodam, że ma służyć typowo do niedzielnych przejażdżek po mieście :)
Cześć, pewnie, blog działa pełną parą :) Jeżeli chodzi o polecane rowery do 1000 złotych, to znajdziesz je w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-1000-zl/
Witam,
co sądzisz o tym rowerze: https://olx.pl/oferta/rower-gorski-full-mtb-26-hamulce-tarczowe-shimano-rst-merida-CID767-IDfZAsn.html
szukam rowera górskiego i chciałbym się upewnić czy ten sprzęt jest wystarczający na kilkugodzinne wyprawy. Jeśli byłbyś w stanie coś polecić do 1000zł. Najchętniej kupiłbym coś używanego aczkolwiek jestem otwarty na propozycje.
witam, proszę o poradę w wyborze roweru do jazdy rekreacyjnej, mam 168 cm, wczesniej rozważałam miejski a teraz bardziej skłaniam sie ku trekkingowemu, chce by było min. 6 przerzutek, z racji, że to ma być rower do wypoczynku i spokojnej jazdy chciałabym wydać, jak najmniej do ok 1000 zł ale i by rower mi długo służył, czy to da sie połaczyć ;)
co może Pan powiedzieć o:
Romet Gazela 2.0
lub
Romet Gazela 3.0
badź inne propozycje ;)
bardzo dziękuję ;)
Hej, wydać jak najmniej i aby rower jak najdłużej służył, to święty Graal rowerzystów :) Ale niestety tak się nie da. Ale do jazdy rekreacyjnej taka Gazelka spokojnie wystarczy :)
Gazela 2.0 jest w porządku, ale jeżeli tylko masz budżet, zdecydowanie dołożyłbym do wersji 3.0, ma lepszy osprzęt, który posłuży Ci po prostu dłużej.
Witam,
http://www.mediaexpert.pl/rowery-miejskie-cruiser/
Co sadzisz o tych rowerach ? Warte swojej ceny ? Rower miałby służyć na dojazdy do pracy i krótkie przejażdżki.
Pozdrawiam
Cześć, jeżeli będziesz trzymał się górnych zakresów cenowych, czyli powyżej 1000 złotych, to jest to ciekawa oferta. Nie wiem kto dla nich robi te rowery, bo górskie marki Indiana są robione przez Krossa, ale warto się im przyjrzeć.
Witam serdecznie,
Bardzo proszę o poradę czy mam kupić rower fitness czy trekkingowy.
Będę tym rowerem jeździł z dzieckiem z tyłu na przejażdżki lub sam trochę „szybciej” dla zabawy. Będę jeździł po asfalcie, w mieście i po ubitych drogach. Bardzo proszę o pomoc. Rower chciałbym kupić do kwoty 2.500 PLN.
Witam serdecznie.
Chciałabym kupić rower dla mamy. Jazda przeważnie po drogach rowerowych w mieście.
W sklepie rowerowym niedaleko mamy (dzięki temu będzie miała blisko do serwisu) wpadł nam w oko taki oto model http://www.odpowiednirower.pl/pl/p/Goetze-Route-Rozne-kolory/156
Co o nim sądzisz? Jego cena to 890 zł.
Pozdrawiam :-)
Cześć, ten rower wygląda bardzo zachęcająco, zwłaszcza w tej cenie. Jeżeli tylko mama nie planuje przemierzać nim po kilkanaście tysięcy kilometrów rocznie, to będzie to niezły wybór w tym budżecie.
Dziękuję ci bardzo za tak szybką odpowiedź.
A co sądzicie o serri Kross Trans. Moj planowany sposob wykorzystania roweru: 3 razy tygodniowo do pracy po 10km wraz z dzieckiem w foteliku, plus co drugi weekend takze z dzieckiem w foteliku i sakwami na jakas wycieczke, a ja waze 90kg.
Zastanawiam sie pomiedzy Trans Siberian, Trans Alp i Trans Africa.
Czy ktos moze doradzic na ile roznice w osprzecie w tych rowerach przeloza sie na wytrzymalosc i zywotnosc roweru przy wspomnianym uzyciu i czy warto dolozyc do Africa.
A moze cos poza Krossem polecacie?
Po drodze jest jeszcze Pacific i Arctica :) Jeżeli szukasz czegoś trwałego, to odrzuciłbym Siberiana, ponieważ ma wolnobieg (MF-TZ), lepiej szukać czegoś na kasecie (CS-HG).
Generalnie wygląda to tak: Alp w porównaniu do Pacifica ma 8 biegów, a nie 7 i oczko lepsze przerzutki – katalogowo różni je 200 złotych.
Następna w kolejności Arctica ma lepsze piasty oraz hamulce tarczowe i trzeba dopłacić 600 złotych do modelu Alp.
Natomiast Africa za dodatkowe 200 złotych ma 9 przełożeń, a nie 8.
Jeżeli nie zależy Ci na hamulcach tarczowych, to ja celowałbym w model Trans Alp. Warto poszukać w modelach z zeszłego roku: https://www.ceneo.pl/;szukaj-trans+alp;0192.htm#crid=70668&pid=7269
Bardzo dziękuję, wybrałem Alpa.
Witam.
Fajny blog w skali do 10 bez wahania daję 10.
Prosiłbym o tekst na temat rowerów dla dzieci min.w wieku około 7/10 lat.
Pozdrawiam
Krzysiek
Dzięki za miłe słowa. Chodzi Ci o konkretne modele? Hmmm… to bardzo ciężki temat. Te rowerki są do siebie zazwyczaj bardzo podobne. No i najczęściej po prostu za jakością roweru idzie cena.
O samych rowerkach dla dzieci napisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/rower-dla-dziecka-jaki-kupic/
Witam, czy warto kupić ten rower: https://allegro.pl/kross-crow-rubble-deore-hydraulika-magura-30-i5748149354.html? – rower z kolekcji 2008-2010 jeśli się nie mylę. Czy lepiej poszukać czegoś bardziej „nowszego”.
Jest to ciekawy rower, nie powiem. Warto byłoby go osobiście obejrzeć w jakim jest stanie, czy nic nie sparciało i nie popękało. Opony rowerowe, które mają 8 lat zakładam, że i tak będą się nadawały do wymiany. Jeżeli nie od razu, to w najbliższym czasie. No i płyn hamulcowy też przydałoby się wymienić.
Jeżeli wizualnie rower Ci się podoba, to można zaryzykować. Z zastrzeżeniem, że warto rower dobrze obejrzeć i sprawdzić czy wszystko jest w porządku.
Cześć. Mam 38 lat, 186 cm wzrostu i długość nogi mierząc od wewnątrz około 88 cm. Od kilkunastu lat jeżdzę na starym rowerze górskim z kołami 26″ marki Fisher lub Fischer (od dawna nie mam naklejek) z montowni w Kutnie.
Ponieważ jestem wysoki, mam wysoko podniesione siodełko, co sprawia że tyłek mam znacznie wyżej niż dłonie na kierownicy i przez to żeby coś widzieć zadzieram głowę do góry. Kiedyś mi to nie przeszkadzało, a poza tym jeździłem bardziej dynamicznie na ugiętych nogach. Teraz sztywnieje mi kark i m.in. dlatego podjąłem decyzję o zakupie nowego roweru. Wybór padł na kategorię „cross”, która najbardziej odpowiada charakterystyce powierzchni po jakich będę się poruszał (70% ścieżki, chodniki, ulice; 30% lekki teren). Teraz pytania:
1. Który rower crossowy będzie miał dla mnie najwygodniejszą geometrię (najbardziej pionową pozycję)?
2. Jaki rozmiar ramy będzie dla mnie odpowiedni – 19″, czy 21″?
3. Czy bardziej wyprostowany będę na ramie mniejszej czy większej, zakładając że siodełko w każdej będzie wysunięte tak, żebym mógł wyprostować nogę?
Jeśli możesz, będę wdzięczny za odpowiedź na adres e-mail.
Pozdrawiam serdecznie
Cześć, jeżeli miałeś siodełko tak mocno wyciągnięte, a rower nie był zawodniczą maszynką do ścigania, to znaczy, że po prostu masz za małą ramę.
Jeżeli chodzi o geometrię i wygodę, to najlepiej przysiąść się do kilku rowerów i samemu to sprawdzić. Ale generalnie wszystkie rowery crossowe mają dość wygodną geometrię. Oczywiście najbardziej wyprostowaną pozycję będziesz miał na rowerze miejskim, ale nie wiem czy tego typu jazda będzie Ci odpowiadała.
Rozmiar ramy jaki będzie (z teoretycznych wyliczeń) na Ciebie pasował, to mniej więcej 55,5 cm (długość pionowej rurki ramy) czyli ok. 22 cale.
Jeżeli będziesz na pograniczu rozmiarów, to moim zdaniem lepiej wziąć mniejszą ramę. Ale… znów wrócę do tego, że najlepiej sprawdzić to samemu w sklepie.
Proszę o poradę. http://www.halfords.com/cycling/bikes/boardman-end-of-season/boardman-mx-comp-bike-2014 :) Chodzi mi o specyfikację a głownie o przerzutki SRAM via centro bo nie mogę nigdzie natrafić jakiej jakości jest ten właśnie produkt oraz czy firma boardman ma coś do powiedzenia na tym rynku?
Cześć, nie znam firmy Boardman, na pewno nie jest to żaden światowej renomy producent, ale może być jakimś lokalnym wytwórcą. Jeżeli chodzi o grupę Via Centro, to jest ona stosowana w rowerach turystycznych, miejskich, crossowych. Jest to przyzwoity sprzęt, który porównałbym z Shimano Alivio/Deore.
Moim marzeniem jest trójkołowy rower poziomy :) Ale jeszcze dużo wody w Wiśle upłynie, zanim będzie mnie na niego stać (najtańszy 6,5 tyś). Głównie przekonuje mnie komfortowa pozycja, niski opór powietrza i możliwość załadowania dużo cięższego bagażu. Może nie wszędzie da się nim wjechać (wąziutkie ścieżeczki i bardzo strome, trudne podjazdy odpadają), ale po zwykłych ścieżkach można śmigać :)
Niestety wysokie ceny wynikają z małej popularności tego typu rowerów. To jak z tandemami, ich cena jest niewspółmiernie wysoka, ale wynika po prostu z niskoseryjnej produkcji.