Jaką kasetę rowerową kupić?

Kaseta rowerowa lub wolnobieg (jak odróżnić kasetę od wolnobiegu pisałem już na blogu) to zębatki zainstalowane na piaście tylnego koła. Jest to jeden z elementów napędowych roweru (przeczytaj więcej o budowie roweru). Typ kasety, liczba zębatek z których jest zbudowana, a także liczba zębów na poszczególnych trybach – nie powinny być nam obojętne. Świadomy dobór kasety sprawi, że będzie ona dopasowana do naszych potrzeb.

Dodam jeszcze, że czasem warto zastanowić się nad wymianą kasety już przy zakupie nowego roweru. Jest to jeden z elementów, które się zużywają, więc prędzej czy później i tak musielibyśmy ją wymienić. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby w uzasadnionych przypadkach, zrobić to wcześniej.

Liczba przełożeń

To podstawowy parametr od którego zaczynamy poszukiwania. Zasadniczo liczba biegów na kasecie, musi idealnie pokrywać się z tym, co mamy na prawej manetce na kierownicy. Jeżeli mamy manetkę 9-biegową, to nie będzie ona zbyt dobrze działać z 8-rzędową czy 10-rzędową kasetą. W internecie można znaleźć sporo relacji, że da się to czasem jakoś pogodzić, niemniej ja bym starał się tego unikać. Masz 8 przełożeń na manetce – kup kasetę z 8 biegami. A jeżeli chcesz mieć ich więcej, oprócz kasety wymień także manetkę (uwaga, może być potrzebna także wymiana tylnej przerzutki, o czym pisałem we wpisie o kompatybilności napędów rowerowych i napiszę co nieco w kolejnym akapicie).

Więcej o tym, ile biegów warto mieć na kasecie i jak zakres wybrać, opowiadam w jednym z odcinków Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Kompatybilność

Powyżej napisałem, że może pojawić się myśl o zakupie kasety z większą liczbą przełożeń niż obecnie. Od razu wiąże się to z zakupem prawej manetki z dopasowaną liczbą biegów do kasety. Ale jest tu pewien haczyk, ponieważ wymiany może wymagać także tylna przerzutka, a czasami nawet tylna piasta (lub przynajmniej sam bębenek, jeżeli będzie taka możliwość). Pisałem na ten temat we wpisie o kompatybilności napędów rowerowych, do lektury którego bardzo zachęcam, zanim pobiegniesz do sklepu z myślą, aby wymienić 7-rzędowy wolnobieg na 12-rzędową kasetę.

Co daje nam większa liczba przełożeń?

Przez dokładanie kolejnych trybów zmniejsza się odległość pomiędzy nimi. Dzięki temu łańcuch może płynniej przeskakiwać pomiędzy kolejnymi przełożeniami. Drugą zaletą jest zmniejszanie różnic w liczbie zębów, pomiędzy kolejnymi trybami. Pokażę to na przykładzie, w którym porównam dwie kasety szosowe: 8-rzędową (Shimano CS-HG50) i 11-rzędową (Shimano CS-6800), obie o tym samym zakresie 12-25 zębów.

Kaseta 8-rzędowa: 12-1315-1719-21-23-25
Kaseta 11-rzędowa: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Patrząc od najmniejszej, tylko dwie zębatki na obu kasetach są identycznej wielkości i dzieli je ząbek różnicy. Potem w kasecie ośmiorzędowej zaczynają się przeskoki co dwa dodatkowe ząbki, aż do samego końca. Natomiast w kasecie jedenastorzędowej, przeskoki co jeden ząbek trwają aż do ósmej zębatki od dołu, a tylko trzy ostatnie skoki są co dwa dodatkowe ząbki (jak w kasecie 8. rzędowej).

De facto w 11. rzędowej kasecie po prostu „wciśnięto” tryby 14, 16 i 18 pomiędzy te, które były obecne w 8. rzędowej kasecie.

Dzięki tak gęstemu upakowaniu zębatek, zmiany przełożeń są jeszcze płynniejsze. Dodatkowo kolarz może łatwiej dobrać potrzebne mu w danej chwili przełożenie. Przykład który pokazałem jest bardzo skrajny i można się zastanawiać czy różnice rzędu jednego ząbka są aż tak istotne. Na szosie moim zdaniem jak najbardziej czuć różnicę. Dla amatora może niekoniecznie, ale zawodowcy muszą mieć perfekcyjnie dopasowane przełożenie do własnych upodobań i możliwości.

Większa liczba przełożeń jeszcze bardziej przydaje się w MTB. Tutaj rozstaw zębatek sięga 11-46 w przypadku 10-rzędowych napędów (w nowym Shimano Deore znajdziecie taką kasetę), 11-51 w przypadku 11-rzędowych (również w nowym Deore) i aż 10-52 w napędach 12-rzędowych (nowe kasety SRAM-a oferują taki zakres).

Dokładanie kolejnych biegów, umożliwiło powstanie kaset o tak szerokim zakresie jak 10-52, co pozwala na bezstresowe wyrzucenie przedniej przerzutki z napędu, bez utraty dostępnego zakresu. Gdybyśmy chcieli skonstruować kasetę o takim zakresie, posiadając jedynie 7 trybów, przeskoki łańcucha pomiędzy nimi byłyby olbrzymie.

Tu ciekawostka i wyjątek potwierdzający regułę – istnieje 8. rzędowa kaseta SRAM XG-899 o zakresie aż 11-48. Jest dedykowana do rowerów elektrycznych, kosztuje krocie i jest kompatybilna ponoć jedynie z napędem SRAM EX1.

Kaseta szosowa rowerowa
Fot. Rob Brewer

Zakres przełożeń

No właśnie, zakres przełożeń – jest to nic innego, jak informacja o liczbie zębów na najmniejszym i największym przełożeniu. Znając te liczby i wspierając się kalkulatorem przełożeń, będziemy mogli sprawdzić z jaką maksymalną prędkością uda się pojechać rowerem, bądź (korzystając z kalkulatora lub naszego doświadczenia z innymi kasetami) jak lekkie przełożenie uda się nam uzyskać.

Minimalna liczba ząbków (w najpopularniejszych kasetach) na najmniejszej zębatce to 11 zębów w przypadku kaset montowanych w standardzie Shimano (SRAM i inne firmy też robią takie kasety) lub 10 zębów w przypadku kaset SRAM z mocowaniem XD oraz Shimano z mocowaniem Micro Spline.

Jeżeli chodzi o maksymalną liczbę zębów, to na ten moment Shimano oferuje 51 zębów na kasetach 11. i 12. rzędowych. SRAM w większości kaset 12. rzędowych zastosował 50 zębów, ale pojawiają się modele z 52 zębami.

Jaki zakres kasety wybrać?

Laik powiedziałby, że najlepszy będzie jak największy zakres (w ramach technicznych możliwości) – czyli np. 11-36, 11-42, 10-50. Dzięki temu na prostej drodze bądź z górki, będzie można pojechać z maksymalną dostępną prędkością (dlaczego nie zawsze warto się tym kierować, pisałem we wpisie o tym co to jest kadencja na rowerze), a pedałując pod górę, dostaniemy maksymalnie lekkie przełożenie.

Cóż, w wielu przypadkach taki wybór będzie strzałem w dziesiątkę. Ale przecież jeżdżąc po płaskich terenach, bez bagażu, z trzema przełożeniami na korbie, niekoniecznie będzie nam potrzebna zębatka 36 na kasecie (choć nie jest powiedziane, że nie będzie ;)

Mógłbym przygotować teraz rozpiskę, jaką kasetę dobrać do konkretnej korby i terenu w którym będziemy się poruszać. Ale takie zestawienie nie będzie miało racji bytu – mamy ogrom kombinacji napędów, mnóstwo terenów w których jeździmy, jesteśmy w różnym stopniu wytrenowani, jeździmy różnymi rowerami, z różnymi bagażami (jeden tylko z bidonem, drugi z czterema sakwami). Nawet przy pobieżnym nakreśleniu „wytycznych”, może się okazać, że ktoś i tak się z tego wyłamuje, potrzebując czegoś zupełnie innego.

Kaseta szosowa

Więc co robić? Jak żyć? Po prostu ten zakres obliczyć. Pisałem Wam o kalkulatorze, ja używam dwóch. Do sprawdzenia najtwardszych biegów – kalkulator prędkości przy zadanej kadencji. Do przeliczenia najlżejszego przełożenia – kalkulator przełożeń. Wybór zakresu na kasecie nie może odbyć się w oderwaniu od korby, którą mamy lub którą chcemy założyć. Jest to w równym stopniu istotne. Pisałem o tym we wpisie – z iloma tarczami wybrać korbę.

To jak policzyć zakres?

Maksymalna prędkość na najtwardszym biegu

Prędkość na wybranym biegu

Tabelka stworzona przez kalkulator na początku może onieśmielać, ale uwierzcie mi – po kilku użyciach będzie jednym z Waszych ulubionych narzędzi. Wybieracie rozmiar koła (Rim Size), szerokość opony (Tire Size), jednostkę prędkości (warto o tym pamiętać, bo można się zdziwić wynikiem) i wpisujemy zakres kadencji (to można zostawić tak jak jest lub dla uproszczenia tabelki wpisać od 60 do 100). Na końcu dwie najważniejsze kwestie, czyli wielkość tarcz na korbie (Chainrings) oraz wielkość zębatek na kasecie (Cogs). Nie musicie wpisywać wszystkich, wystarczy te, które Was najbardziej interesują.

Z tabelki powyżej wynika, że np. przy kadencji 90, na przełożeniu 42-11, pojedziemy z prędkością 44,46 km/h. Zakładając kasetę z 13 ząbkami, pojedziemy 37,59 km/h. To już od nas samych zależy, czy dana prędkość nam wystarczy, czy niekoniecznie. Oczywiście dochodzi do tego żonglowanie przełożeniami (lub przełożeniem) z przodu.

Przełożenie na najlżejszym biegu

Kalkulator przełożeń

Teraz w drugą stronę – policzmy jakiego lekkiego przełożenia potrzebujemy. Ja używam kalkulatora przełożeń, który po prostu oblicza stosunek biegu na korbie, do tego na kasecie. Można użyć kalkulatora z poprzedniego akapitu, ale szczerze mówiąc, mi informacja czy będę pod górkę jechał 6 km/h czy 8 km/h (im mniej, tym lżejsze przełożenie) – niewiele mówi.

Jak więc do tego podejść? Zakładam, że masz już jakiś rower i wiesz czy najlżejszy bieg, który tam zamontowano, wystarcza Ci, czy nie. A może nawet wykracza poza Twoje potrzeby i chcesz założyć coś z mniejszą dużą zębatką (zyskując na płynności zmiany biegów). Zacznę od tego, że kalkulator nie powie Ci JAKIEJ zębatki szukasz – pokaże jedynie punkt wyjścia do poszukiwań.

Dajmy na to – masz teraz korbę 40/30/22 i kasetę 11-34. Chcesz wymienić korbę na dwurzędową 38/28 i zastanawiasz się, jaką kasetę do tego założyć, aby mieć tak samo lekkie przełożenie, jak w starym zestawieniu. W przypadku 22-34 przełożenie to 0,65. Aby uzyskać takie samo przy tarczy 28, na kasecie muszą znaleźć się 43 zęby. Takich kaset akurat nie ma, ale 11-42 da nam praktycznie identyczne przełożenie.

Jeżeli nie macie do czego odnieść Waszych wymagań (bo np. macie rower z kasetą szosową, a chcecie kupić rower górski), pozostaje albo pożyczenie roweru od kolegi, albo eksperymenty.

Czy używasz wszystkich przełożeń?

W dobie napędów z jedną tarczą z przodu, takie pytanie może być bezzasadne, ponieważ wtedy najczęściej używa się wszystkich przełożeń. Ale gdy z przodu mamy trzy tarcze, może się okazać, że z tyłu nigdy nie używamy największych zębatek (bo nie jeździmy po górach, bo nie jeździmy z sakwami, bo mamy mocną nogę). W takiej sytuacji, gdy obecna kaseta się zużyje, można zastanowić się nad założeniem nowej o mniejszym zakresie – tak aby zwiększyć płynność zmiany biegów i przy okazji wydłużyć trochę życie kasety (używając całego zakresu kasety, zębatki będą zużywać się bardziej równomiernie).

Jaką zębatkę tryb kupić do roweru

Załóż nowy łańcuch

Kupując nową kasetę, należy wymienić również łańcuch – zwłaszcza gdy obecny ma już dużo kilometrów za sobą. Założenie nowej kasety, a na nią starego łańcucha – spowoduje jego przeskakiwanie po ząbkach kasety. Łańcuch oczywiście należy dobrać do liczby przełożeń – więcej na ten temat przeczytacie we wpisie o tym, jak i kiedy wymienić łańcuch w rowerze.

Na marginesie rozwieję często powtarzany mit – zakładając nowy łańcuch, niekoniecznie musimy kupować nową kasetę! Jeżeli łańcuch wymienimy na czas, zanim ten się rozciągnie nadmiernie, wymiana kasety może nie być potrzebna. Dobra kaseta przeżyje 3, a nawet więcej łańcuchów. Chyba, że jeździmy na zarzyn, czyli do maksymalnego zużycia całego napędu. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym wyżej wpisie.

Ile biegów powinien mieć mój nowy rower?

Liczba przełożeń zazwyczaj zależy od pułapu cenowego, w którym będziesz się poruszać. Tak więc nie licz na 11-rzędowy napęd w rowerze szosowym za 2000 złotych. Tak samo w rowerze za 10 tysięcy nie zobaczysz 7-rzędowego wolnobiegu.

Jeżeli zastanawiasz się czy kupić rower z napędem 7. czy 8. rzędowym, polecam wybór ośmiorzędowego. Siedem biegów z tyłu najczęściej oznacza, że znajduje się tam wolnobieg, który z daleka wygląda tak samo jak kaseta, niemniej to przestarzała i dość licha konstrukcja. No chyba, że faktycznie zamontowano 7. rzędową kasetę (Shimano oznacza je symbolem CS-HG, w odróżnieniu od MF-TZ w przypadku wolnobiegu), wtedy jest to opcja do rozważenia.

Jeżeli stoisz przed dylematem 8 czy 9 – moim zdaniem nie ma to decydującego znaczenia. Chyba, że chcesz z czasem delikatnie modernizować rower, wtedy do 9. rzędowego napędu dostaniesz chociażby kasetę klasy XT czy mocniejszy (i wcale nie taki drogi) łańcuch tej samej klasy.

Natomiast wybierając pomiędzy napędami 10/11/12/13-rzędowymi (tak, tak, 13 biegów oferuje Rotor, a swój napęd pokazało niedawno Campagnolo), zacząłbym od ustalenia jakiego zakresu przełożeń potrzebujemy. Do napędów 1x im więcej przełożeń tym lepiej (możemy dostać większy zakres), a do jazdy sportowo-szosowej w sumie też im więcej biegów tym lepiej, ponieważ uzyskamy lepsze stopniowanie. Ale choć 10. rzędów powoli zaczyna być spychane do amatorskiego użytku, w wielu przypadkach będzie to bardzo dobry wybór.

Wiem, trochę zakręciłem, nie dając jednoznacznych odpowiedzi :) W każdym razie uniwersalna porada brzmi: jeżeli po głowie nie chodzi Ci ulepszanie roweru w późniejszym czasie, kup go z takim napędem, jaki jest akurat w zasięgu Twojej kieszeni. Jeżeli natomiast masz żyłkę modyfikatora, trzymaj się większej liczby przełożeń – zawsze będzie tam większy wybór części.

Czy warto zmieniać swój 7/8-rzędowy napęd na 9/10/11 rzędowy?

Tutaj moja odpowiedź jest prosta – jeżeli chcesz go wymienić dla samej wymiany, to nie ma to sensu. Nie odczujesz większej różnicy, poza tą w portfelu. Wymiana napędu na ten o większej liczbie zębatek wiąże się z wymianą kasety (a jeżeli masz w rowerze wolnobieg, to także z wymianą piasty), łańcucha, prawej manetki. Pozostaje jeszcze pytanie czy Twoja przerzutka obsłuży większą liczbę przełożeń. Skórka niewarta wyprawki moim zdaniem.

Sam miałem kiedyś rower z 7-rzędowym wolnobiegiem (a wcześniej 5 i 6-cio). Potem przesiadłem się na rower z 9-rzędową kasetą, potem 10-rzędową, a następnie 11-rzędową. Oczywiście mam teraz łatwiej, jeżeli chodzi o dobór odpowiedniego przełożenia do warunków w których jadę, ale jako amatorowi, nie robi mi większej różnicy, czy sąsiednie przełożenia różnią się o jeden czy dwa ząbki. Głównym plusem zastosowania 11-rzędowej kasety w moim rowerze gravelowym jest to, że wystarcza mi tylko jedna tarcza z przodu na korbie.

Producenci kaset rowerowych

Najpopularniejsi producenci w Polsce to oczywiście Shimano i SRAM. Kupić można również kasety Campagnolo czy SunRace, oraz kilku innych, mniej znanych firm. Czym różnią się od siebie kasety? Zasadniczo – materiałem z którego są wykonane, detalami wykończeniowymi i wagą. Tańsze kasety zrobione są w całości ze stali, w droższych pojawiają się aluminiowe zębatki, w najdroższych – tytanowe.

Dochodzi jeszcze kwestia wytrzymałości. Najtańsze kasety zaprojektowane są do niskich przebiegów i nie wytrzymają tyle kilometrów, ile droższe modele (przy założeniu, że będziemy na czas wymieniać łańcuch, zanim się nadmiernie wyciągnie). Ale jeżeli nie zależy nam na wadze, zakup kasety ze średniej półki, będzie najrozsądniejszym rozwiązaniem.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  7. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

137 komentarzy

  • witam
    mam pytanie. przymierzam się do kupna roweru mtb (teraz mam batawusa Kayenta ) -takiego do 4000 z przełożeniem 1x 11(12) i mam pytanie czy jest możliwe wymiana tylko przedniej zębatki na większą. zębatka 32 to ( wydaje mi sie ) trochę mało szczególnie że ten rower zastąpi obecny

    jeżdze głównie po prostych odcinkach terenu takiego do kórego potrzebowałbym wielkich przełożeń u mnie dość mało. raczej chodzi mi to żeby szybko dojechać do pracy a czasami w weekend z kolegami gdzieś pojeździć po bezdrożach

    trafiłem na pana stronie na przelicznik „przełożenie x kadencja” i dziwnie to wygląda z jedną tarczą z przodu

    • Cześć,
      na kołach 29 cali przy przełożeniu 32-11 da się spokojnie jechać 35 km/h (przy kadencji 90). Jeżeli potrzebujesz więcej (pedałując) to faktycznie przydałaby się zmiana tarczy na większą, albo poszukanie roweru, który ma kasetę z najmniejszą zębatką o 10. zębach (w tym budżecie może być ciężko).

      Kwestia jeszcze jak dużą tarczę przyjmie rama. Niestety nie jest tak, że włożysz tam dowolną tarczę. Za duża może ocierać o ramę, trzeba byłoby przed zakupem poszukać informacji na ten temat w sklepie czy u producenta.

  • Cześć :)
    Czy mogę prosić o poradę, który z dwóch rowerów wybrać? Generalnie nie znam się na tym, im więcej czytam tym mniej wiem… Zdecydowałam, że będzie dla mnie lepszy rower górski, a nie cross. Te dwa poniżej mam akurat też łatwo dostępne do przymiarki.
    Na ile się orientuję to L2 ma lepszą przerzutkę tylną, za to gorsze hamulce. Nie mogę znaleźć porównania piast, które są lepsze i w sumie nie wiem, czy ma to dla mnie wielkie znaczenie jeśli nie jeżdżę na poziome zaawansowanym (powiedzmy od kilku do kilkunastu kilometrów kilka razy w tygodniu, z raz w tygodniu dłuższa trasa. Głównie szosa, ale również trudniejszy, nierówny teren leśny).

    https://www.sklepmartes.pl/sporty/72562-damski-rower-black-edition-l2-d-kross.html#/pe-women/kolor-black/rozmiar-rama_19_l_koo_2https://www.sklepmartes.pl/sporty/72562-damski-rower-black-edition-l2-d-kross.html#/pe-women/kolor-black/rozmiar-rama_19_l_koo_27

    https://www.sklepmartes.pl/sporty/54129-rower-ms-black-edition-l1-d-m-msbel126x17w003012-kross.html#/pe-women/kolor-srebrny_biay/rozmiar-rama_15_s_koa_26

    Ogólnie skłaniałam się do roweru do 1500 zł, ale zastanawiam się poważnie, czy nie wziąć tego Krossa w wersji L2. Obecnie ciężko jest z dostępnością rowerów trochę.

    Dziękuję za jakąkolwiek podpowiedź :)

    • Cześć,
      ano niestety, ceny rowerów poszły do góry (ze względu na ceny części) i z dostępnością też jest tak sobie. Pisałem o tym tutaj: https://roweroweporady.pl/wzrost-cen-czesci-rowerowych/

      Zasadniczo te dwa rowery są do siebie podobnie wyposażone, czy przerzutki Sunrace są lepsze/gorsze od Shimano tego nie wiem, niemniej obstawiam, że są podobnej klasy. Piasty ciężko porównać, ponieważ zarówno Guli, jak i Modus to nie są światowej klasy marki, a producenci części do rowerów popularnych i tyle. Główna różnica to hamulce. Szczękowe V-Brake są okej, póki nie jeździ się częściej w ulewnym deszczu i po większych górkach. Tarczowe są mniej wrażliwe na działanie wody i mają większą siłę hamowania, choć tu zastosowano hamulce mechaniczne, to znaczy między klamką hamulcową a zaciskiem biegnie stalowa linka, a nie płynie płyn hamulcowy (jak w hamulcach hydraulicznych). Takie konstrukcje są prostsze w serwisowaniu, ale zwykle nie grzeszą precyzją. Ale… jeżeli za jakiś czas będzie coś z nimi nie tak (nie musi tak być!), to sobie zmienisz na hydrauliczne :)

      Generalnie jeżeli nie jeździsz na dalekie trasy, gdzie wszystko się może zdarzyć (ulewy itd.), zawsze możesz wybrać tańszy model, a różnicę tych 200 zł wydać na fajne lampki albo wygodny kask.

  • Dzień dobry, mam rower fitnesowy z przerzutką Acera 8s. Chciałem wymienić kasetę na 8 biegową ale taką z większą ilością biegów w środkowym zakresie. Czy do takiej przerzutki można wsadzić kasetę szosową np . od Claris ?

    • Cześć, a jaki dokładnie model tej Acery masz w rowerze? Powinien być naniesiony model gdzieś na korpusie przerzutki z tyłu.

      Tu masz rozpiskę gdzie jest Acera RD-M360: https://photos05.redcart.pl/templates/images/description/13014/Image/shimano_czesci/dane_tech/rd4mtb.gif

      Z niej wynika, że da się założyć kasetę o 28 zębach na największej zębatce, mniejszych przerzutka już teoretycznie nie obsłuży (typu 11-23, 11-25). Teoretycznie można próbować z kasetą typu 11-25, ale gwarancji, że będzie to sensownie działać nie ma.

      • Mam RD-M360 SGS. Jest kaseta HG51 11-28 i HG50 11-28 do Claris. Chodzi mi o gęściejsze przełożenia między 15 a 24 zebami. Tylko w dzisiejszych czasach trudno o HG51 i pytanie czy HG50 poleci. W sumie może po coś Shimano to rozróżnia.. :)

  • Witam.
    Korzystam z Gianta Roam-1 Disc, korba Shimano T521, 48/36/26T, przerzutka przednia Shimano Deore FD-T6000, kaseta Shimano HG50, 11x36T, 10s. Przerzutka tylna Shimano Deore RD-M6000. Łańcuch KMC X10. Zamierzam po obecnym sezonie wymienić kasetę i oczywiście łańcuch. Czy można będzie założyć w miejsce obecnej kasetę DEORE HG500 11×42 ??? Chodzi mi o te 6 zębów więcej na ostatnim wianuszku, co powinno ułatwić wyjazd pod planowane w tym sezonie wyższe górki niż dotychczasowe. Czy taka zamiana nie spowoduje pogorszenia płynności przy zmianie przełożeń ???

    • Cześć,
      powiem tak, Shimano nie poleca takiego zestawienia, ale już nieraz naciągałem ich wytyczne i nie było problemu z działaniem. Nie dam Ci żadnej gwarancji, że taka kombinacja będzie działać poprawnie, ale jest szansa, że się uda.
      Inną opcją byłaby zmiana korby na taką z trochę mniejszymi tarczami, no chyba, że śmigasz po płaskim 50 km/h.

  • Czy po zastosowaniu Adapter SHIMANO przerzutki tył RD-M675/640/615, przerzutka SHIMANO ZEE RD-M640 Przerzutka tylna 11-32/36 FR obsłuży kasetę Kaseta Shimano Deore CS-M4100 11-46 10rz. ?

    • To o czym piszesz, inaczej nazywa się B-link, to element przerzutki, dzięki któremu przykręcamy ją do haka przerzutki. Można go w niektórych przerzutkach zdemontować, aby zamontować ją do haka Direct Mount. Pisałem o tym więcej tutaj: https://roweroweporady.pl/rodzaje-mocowan-przerzutki-przedniej-i-tylnej/

      Natomiast Ty potrzebujesz przedłużki typu SUNRACE SP570, niemniej jeżeli masz mocowanie przerzutki typu Direct Mount, to nie wiem czy taka przedłużka będzie w tym przypadku działać.

  • Cześć .
    W elektryku Haibike SDuro Hardnine 1.0 koła 29 napęd yamaha wymieniono mi kasetę na Shimano CS – HG 201 – 9
    Jeżdżę dużo po górach.Czy ta kaseta jest odpowiednia na takie tereny?
    Proszę o odpowiedź i pozdrawiam.

    • Cześć,
      z tego co widzę wcześniej mogłeś mieć kasetę Shimano HG200 o zakresie 11-36. Jeżeli teraz też masz kasetę z 36 ząbkami na dużej zębatce, to praktycznie nic się nie zmieniło :)

    • jeśli jazda po górach to wtedy często używa się największej zębatki w kasecie i jak jest ona zrobiona z Al (co często się zdarza) to bardzo szybko się zużywa i trzeba wymieniać całą kasetę mimo że pozostałe zębatki (stalowe) są OK. Tak więc lepiej wybierać kasety w których wszystkie zębatki zrobione są ze stali, zwłaszcza że nieco większa ich waga nie robi żadnej różnicy dla e-bika.
      U mnie w e-biku (górska jazda) największa zębatka z Al w kasecie Shimano CS-HG500-10 zużyła się już po 1500 km, wymieniłem na analogiczną tylko że wszystkie zębatki są ze stali (Sunrace CSMS3) i mam już przejechane 3500 km i wszystko OK.
      Oczywiście trzeba pamiętać o wymianach łańcucha, szczególnie przy e-bikach gdzie szybko się rozciąga

  • Czesc Lukas
    Rower MTB
    Chcial bym na swoja piaste Shimano XT FH-M785 Centerlock zalozyc 11 rzedowa kasete ( obecnie jest 10s ) Czy jest to fizycznie mozliwe ??? Jesli NIE jest to fizycznie mozliwe co z ewentualna wymiana samego bebenka ??? Bebenek modelu pisaty XT m8000 czy byl by on kompatybilny ??? Poniewaz on na bank milion pozwala zalozyc kasety 11 rz !!!!

    Chcial bym przy tym zachowac pozostale elementy napedu ktory jest zainstalowany na rowerze .
    Korba – Shimano XT FC-M782 10rz Hollowtech II ( 3 tarcze Dyna-Sys Deore XT w stopniowaniu 40-30-22T )
    Lancuch – Shimano CN-HG54
    PRZERZUTKA TYŁ Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed

    Czy to zestawienie bedzie ze soba pracowalo , i czy z twojego punktu widzenia ma to sens ???
    Dodam ze biore pod uwage wymiane tylniej przezutki jesli bedzie to konieczne i montowal bym

    Przezutka tyl DEORE XT RD M8000 SGS z dlugim wozkiem

    Prosze o konkretna odp jak Ty to widzisz i co z sensem takiej instalacji ???

    • Cześć,
      tak, na piastę powinna bez problemu wejść 11. rzędowa kaseta. Piasta powstawała w czasach 10. rzędowych kaset, ale 11. rzędowe kasety MTB Shimano pasują na 10. rzędowe bębenki.

      Korba spokojnie może zostać. Łańcuch nie bardzo, może być za szeroki do 11. rzędowej kasety, lepiej wymienić na 11. rzędowy.

      Odnośnie przerzutki 10. rzędowej i 11. rzędowej kasety, to tu źródła mówią różnie – że to nie będzie działać albo że będzie działać, ale nie tak dobrze jak trzeba. Tu widać, że takie połączenie działa: https://youtu.be/7YrGwmHYLWU

      Oczywiście będzie Ci potrzebna manetka 11. rzędowa.

      • Czesc Lukas
        Dzieki za odp . Powiedz mi jesli wymienie lancuch tak jak zalecasz i zachowam korbe z blatami ktora mam czy ten lancuch 11 rzedowy bedzie plynnie wspolpracowal z blatami korby ???
        Zakupilem juz manetke XT 11 rz zakupilem tez juz Przezutka tyl DEORE XT RD M8000 SGS z dlugim wozkiem .
        Co ty szczerze myslisz o tym pomysle czy ta 11 rz kaseta z 3 rzedowym zestawem na korbie wniesie cos i czy ma to sens ??? kaseta 11-46 T przod stopniowanie 40-30-22 T
        Prosze o odp i pozdrawiam

        • Łańcuch bez problemu będzie działać. Oczywiście na początku musi się ułożyć do używanych już tarcz na korbie, niemniej nie będzie problemu z działaniem 11. rzędowego łańcucha na 10. rzędowej korbie.

          Natomiast czy jest sens dawać kasetę 11-46 do korby, która najmniejszą zębatkę ma 22? Po pierwsze nie wiem czy to w ogóle zadziała. Kaseta 11-46 jest dedykowana napędom z jedną tarczą z przodu. Może z dwiema tarczami też by zadziałała. Czy z trzema… tego nie wiem, może tak, może nie.

          Druga sprawa – przełożenie 22-46 to już ekstremalnie, naprawdę ekstremalnie lekko. Nie mówię, że to bez sensu, niemniej w takim układzie kaseta 11-42 powinna w zupełności wystarczyć. 22-42 to i tak dużo lżej niż popularnie 30-46 czy nawet 28-50.

  • Cześć w moim rowerze mam zestaw korba FSA Comet 32 T tył shimano 10-51. Chcę wynienić korbę na jakąś shimano tylko nie wiem jaka jest linia łańcucha w tej FSA żebym mógł kupić dobrą Shimano. Pomożesz?

    • Cześć,
      FSA na pewno zestroiło korbę pod ramę w Twoim rowerze. Próbowałbym dowiedzieć się jaka jest linia łańcucha od producenta roweru.

      Dobierając korbę Shimano, można sugerować się szerokością tylnej piasty. Shimano podaje, że chociażby korba SLX występuje w trzech wersjach:

      FC-M7100-1 dla piasty o szerokości 135/141 mm (na szybkozamykacz) i 142/148 mm (sztywna oś)
      FC-M7120-1 dla piasty o szerokości 141 mm (szybkozamykacz) i 148 mm (sztywna oś)
      FC-M7130-1 dla piasty o szerokości 157 mm

  • Witaj, świetny artykuł ;), mam pytanie, posiadam Unibike Fusion 27.5 2015 rok, zrobiłem na nim ok. 4000 km i niestety po sprawdzeniu przyrządem łańcuch jest wyciągnięty do wartości 1.0 , specyfikacja roweru : https://www.unibike.pl/unibike2015/fusion.php

    To oznacza. że muszę wymienić cały napęd , jaki osprzęt kompletować do wymiany korba, łańcuch i kaseta, czy na taki sam jak w specyfikacji, tylko takiej samej korby chyba nie dostanę ?

    • Cześć,
      co nieco na ten temat pisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

      Jeżeli nie jeździłeś na wyciągniętym łańcuchu zbyt długo, to spokojnie wystarczy sama wymiana łańcucha. Kaseta zapewne przyjmie nowy, a zębatki na korbie już na pewno (one zużywają się najwolniej).

      Dopiero po założeniu nowego łańcucha, jeżeli się okaże, że po pierwszych 100 km hałasuje i przeskakuje po kasecie, wymieniłbym ją na nową.

  • Cześć Łukaszu!
    Bardzo Cię proszę o (jak zwykle) fachową i celną pomoc. Mam lekkiego, niemieckiego 29-era SL. W nim napęd: korba Hollowtech II Shimano XT coś tam… 40/30/22 ramię 175 mm & kaseta SLX CS-HG81 10 rz. o stopniowaniu 11/13/15/17/19/21/24/28/32/36 Dla mnie to spokojnie wystarcza… ale dostałam w prezencie nowiutką, czarną kasetę Sunrace MX3 11-42T. Kaseta jest o stopniowaniu: 11/13/15/18/21/24/28/32/36/42 i korci mnie by na próbę (lub na stałe, po testach) zainstalować ją. Taki jesienny eksperyment, przesiadka z 3x na 1x. Mam jednak techniczny dylemat. Pomóż!

    PYTANIE : jaką zębatkę Narrow Wide zastosować do Sunrace’a 11-42 by mieć taki sam komfort jak w secie,który obecnie mam?
    30, 32 czy 36T? Lub inaczej: by wszystko było więcej niż OK. (na podjazdach & płaskim). Nie dokręcam z góry :)

    Pozdrawiam oczekując na sugestie,rady i wskazówki. Dzięki wielkieeeeeeee!

    • Cześć,
      góral z napędem 1x i kasetą 11-42 to nie jest według mnie szczególnie dobry pomysł, chyba, że masz naprawdę mocną nogę. Albo rezygnujesz z naprawdę szybkiej jazdy. 11-42 pasuje bardziej do korby 2x

      Ale okej, puśćmy wodze fantazji i zobaczmy jak to wypadnie w połączeniu z jedną tarczą. Zresztą wystarczy skorzystać z kalkulatora: http://bikecalc-staging.herokuapp.com/gear_ratios

      Zacznijmy od tarczy 30, żeby zachować możliwość jazdy z prędkością 30-35 km/h.

      Na biegu 22-36 dostajesz przełożenie 0,61. Na 30-42 0,71 czyli tyle samo co na 22-31 (czy w zaokrągleniu 22-32). Czyli w zasadzie tracisz tylko jeden bieg ze swojej obecnej kasety. I tracisz możliwość jazdy 40-45 km/h (jak na 40-11), no chyba, że z dużej górki albo bardzo, bardzo szybko pedałując :)

      Więc da radę coś pokombinować. Możesz też spróbować założyć kasetę 11-42 nie zdejmując przedniej przerzutki i korby. Powinno dać się to wyregulować, tak żebyś mogła trochę pojeździć na środkowej tarczy i zobaczyć czy takie przełożenia wystarczą.

  • Cześć.

    Mam problem. Mam kasetę CS-HG50-9 11-34 i do drugiego kompletu kół (szosa) kupiłem kasetę CS-HG400-9 11-28. Po zmianie muszę delikatnie podregulować przełożenia. Śrubę B reguluje, to nie problem, kilka obrotów, ale przecież przełożenia nie powinny się zmienić? Czy możesz wypowiedzieć się na ten temat? :) Dzięki

    • Cześć,
      zmieniając koło, zmieniasz też łańcuch? Łańcuch dopasowany pod 11-34 będzie za długi dla 11-28, stąd może brać się problem ze zmianą przełożeń.

  • Hej! Miałem ostatnio wymieniany łańcuch i okazało się, że kaseta także jest wyrobiona na 5 i 6 biegu. Kaseta to Shimano Hyper glide C 11-34T. Nigdzie nie mogę znaleźć takiej samej 7 rzędowej. Moglibyście polecić jakiś zamiennik? Nie wiem czy 11-28 czy 12-32 byłaby odpowiedniejsza.

    • Cześć,
      faktycznie, w sklepach nie widzę już 7. rzędowych kaset o zakresie 11-34. Śmiało możesz założyć inną. Kaseta 12-32 zachowa lżejsze przełożenia (32 jest tylko odrobinę twardsze od 34). Natomiast zakładając kasetę z największą zębatką 28 stracisz to naj, najlżejsze przełożenie.
      Jeżeli go nie używasz – śmiało zakładaj kasetę 11-28.

  • Cześć !

    Odświeżam temat, czyli jak aktualnie mam kasetę 8-rzędową w rowerze szosowym z zakresem 11-34 i zmienię na 11-32 lub 11-28 to będzie śmigać bez problemu ?

    Pytanie pewnie banalne ale jestem laikiem ;P

    • Hej,
      będzie działać, będziesz musiał jedynie skrócić łańcuch + jeżeli łańcuch ma już najechane dużo kilometrów, może być konieczne założenie nowego (przydałoby się go sprawdzić przymiarem do łańcuchów).

  • Cześć.
    Mam w swoim Treku X-Caliber 9 z 2018roku kompletny napęd 2×11 Xt (grupa m8000). Kaseta 11-42, korba 26-36.
    Podoba mi się nowa grupa xt 2×12 (niestety na bębenku micro spline – kaseta 10-45, i przy korbie 26-36) i chciałbym w to zainwestować . Ale ponieważ mam dobrą tylna piastę DT swiss 350 na sprzęgle rachet i nie chcę jej wymieniać, dlatego moje pytanie brzmi: czy moge do napędu 2×12 zamiast kasety shimano 10-45 spline, zastosować np kasetę Sunrace 12rz 11-46 ?

    dzięki za odpowiedź

    • Cześć,
      piasty nie musisz wymieniać, wystarczy sam bębenek: https://www.sbike.pl/bebenek-dt-swiss-rotor-kit-ratchet-shimano-micro-spline-12x142148mm-thru-axle-o_12928.html

      Poza tym nie mogę znaleźć kasety 11-46 12-rzędowej, masz do niej link? Sunrace robi 11-50 z tego co widzę.

  • Witam. Mam zamiar kupić swoją pierwszą szosę z napędem Tiagra 4700 z kasętą 11-25. Nie wiem czy te 25 mi wystarczy. Głównie będę jeździł po płaskich z niewielkimi podjazdami , ale mam w planach jazdę po górach . Jestem typowym amatorem i nie wiem czy ta kaseta mnie wystarczy do podjazdów – oczywiście nie jakieś ekstremalne. Proszę o radę do jakiej jazdy jest przewidziana kaseta 11-25. Niestety rower który chcę kupić kross vento 4.0 ma tylko takie kasety. Dzięki.

    • Kaseta, kasetą, kwestia jeszcze jakie tarcze na korbie. Ale jeżeli mówimy o najnowszym Vento, to tam jest kompaktowy zestaw 50/34. Cóż, to prawda, że 11-25 to dość ciasno zestopniowana kaseta, co oczywiście ma swoje plusy w mniejszych przeskokach pomiędzy zębatkami,
      ale za to brakuje lżejszych biegów, które są bardzo popularne w tej kategorii rowerów, gdzie producenci korbę 50/34 łączą z kasetą 11-32 lub nawet 11-34.

      Obstawiam, że w rowerze jest przerzutka z krótkim wózkiem (SS), która maksymalnie obsłuży kasetę 11-28 (oficjalnie, bo nieoficjalnie zapewne 11-30 też wejdzie). Gdybyś chciał założyć kasetę o większym zakresie, trzeba byłoby wymienić przerzutkę na taką z dłuższym wózkiem (GS), koszt to ok. 135 zł.

      Oczywiście wszystko zależy od Twojej nogi, niemniej musisz to sprawdzić sam, na pewno nie warto słuchać innych, bo zawsze się znajdzie ktoś, kto ma w rowerze jeszcze twardszą konfigurację i powie, że jemu się jeździ świetnie. A jak jemu się tak jeździ, to i Tobie będzie ;)

  • Cześć, chce trochę poczarowac w rowerze,
    Zmienić zebatke z 36t na 32t natomiast kasete 10 z 11-36 na 11-42. Pytanie czy konik sram apex ogarnie najwieksza zebatke. Rower enduro stąd chęć takiej modyfikacji

    • Cześć,
      SRAM Apex 1 bez problemu ogarnie. Natomiast szosowa, 10. rzędowa wersja już niekoniecznie. Można kombinować z dołożeniem adaptera, który odsunie przerzutkę w dół, ale może lepiej założyć jakąś przerzutkę MTB?

  • Mam Pytanie ;) Mam swoje lata i noga już nie ta :) Z przodu potrójna tarcza xt, z tyłu przerzutka Sram X-9 (długi wózek) i kaseta xt 11-34. Chciałbym założyć kasetę Sunrace 9 rz. 11-13-15-18-21-24-28-34-40T. Ciekawe czy przerzutka to obsłuży ?

    • Cześć,
      kasetę 11-36 powinna ogarnąć bez problemu. Jeżeli chodzi o 40T, tego już nie jestem w stanie Ci powiedzieć. Być może się uda, ale to już musisz poszukać relacji użytkowników takiej przerzutki.

  • Shimano i Sram + jakieś no-name. A DT Swiss!? A Hope Pro 2, WTB Laser Disc Super Duty, Chris King ISO… Ty się znasz, czy udajesz? :D

    • Ty aby w dobrym miejscu zostawiłeś komentarz? To jest wpis o kasetach, a nie o piastach. I jest to ogólny wpis, a nie o konkretnych modelach.

  • Dzięki Łukasz,
    Równy z Ciebie gość ?, nie pozostawiasz nikogo w potrzebie. Kaseta kupiona, założona i ……. DZIAŁA! Dzięki raz jeszcze. Jak będziesz we Władku zapraszsm na p… ?

  • Cześć Łukasz,
    Kupiłem dziecku rower na osprzęcie Deore (całość), korba 2rz. ma przełożenie24/32, a kaseta 11/36. Dziecko nie daje rady podjechać pod górki i chce mu wymienić kasetę na 11/42 też deore. Powiedz mi proszę czy to zagra? Ostatnia zębatka jest sporo większa i nie wiem czy to będzie współpracować! Nie znam się na tych ,,pojemnościach kaset” i innych szczegółach.

    • Cześć, jeżeli jest to przerzutka Deore RD-M6000 to spokojnie sobie poradzi. Podobny zestaw założono np. do takiego Gianta Trance: https://www.giant-bicycles.com/pl/trance-3–ge–2019

  • Mam pytanie, obecnie musze zmienic lancuch i kasete, do tej pory jezdzilem na calym osprzecie sora. Zakupilem juz lancuch campagnolo c9 i teraz mam problem, bo nie wiem jaka kasete. Co wybrac shimano, srama czy moze campagnolo? Czytalem ze campagnolo nie wspolgra tak dobrze z shimano jak sram. Poproszę o jakas podpowiedz.

    • Nie miałem nigdy okazji jeździć na takim połączeniu, ale tak jak piszesz – opinie na temat „Shimagnolo” są różne i raczej nie do końca przychylne. Z łańcuchem nie powinno być problemów, natomiast kasetę kupiłbym właśnie Shimano lub SRAM-a.

  • Faktycznie jest cos takiego i to bardzo ciekawa alternatywa dla 11-34. Zastanawiam sie tylko czy nie ma problemu z wrzuceniem na najwieksza zebatke. To az 6 zebow skoku naraz. Czy normalna dziewiatkowa przerzutka i taki sam lancuch beda OK? A moze ktos ma taka kasete i moglby sie wypowiedziec?

    • Nowy Altus na pewno to ogarnie, tak jest napisane w specyfikacji:

      https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/altus-m2000/RD-M2000.html

      Starsze przerzutki z długim wózkiem (SGS), które do tej pory pracowały na 34 ząbkach, też powinny ogarnąć ten temat, choć oczywiście 100% gwarancji nie ma. Łańcuch przydałoby się założyć trochę dłuższy, ale to trzeba sprawdzić na żywym organizmie, może ten który ogarniał kasetę 11-34, da sobie radę na 11-36.

      Sam kiedyś wymieniałem w szosowej przerzutce Shimano Tiagra, kasetę z 11-34 (fabrycznie podany maks) na 11-36 i nie było żadnego problemu z działaniem. Ale czy wymieniłem łańcuch, tego już nie pamiętam.

  • Piszesz o kasetach 9-rzedowych kasetach o rozpietosci 11-36. Mozesz podac jakis model? Ja znalazlem gdzies shimano hg400, ale to byl chyba jakis blad w opisie, bo te kasety maja 11-34.

    • Poszukaj kasety Shimano CS-HG201-9:

      https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/altus-m2000/CS-HG201-9.html

      Ewentualnie jest jeszcze CS-HG400-9 z rozstawem 12-36

  • Hej,
    Czy kasetę SRAM PG830 8 biegów 11×32 mogę wymienić na Shimano CS HG41 MTB 8 rzędowa 11×34? Czy lepiej wziasc 11×32 tak jak we wczesniejszej kasecie było??

    Z góry wielkie dzieki za odp

    • Hej, sama kaseta na pewno będzie pasować, ponieważ 8. rzędowe SRAM i Shimano są ze sobą kompatybilne. Możesz też założyć kasetę 11-34, jeżeli chcesz mieć dostępne trochę lżejsze przełożenie. Tylko jak będziesz zakładać nowy łańcuch (jeżeli obecny ma już swoje na karku), sprawdź czy nie powinien być odrobinę dłuższy: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/