Co to jest cieniowanie ramy rowerowej?

Najbardziej podatnym na uszkodzenie miejscem ramy, są spawy i ich okolice. Rama, której elementy połączone są przez lutowanie, będzie miała nieco mniejszą wytrzymałość niż spawana metodą TIG (jedyny niezawodny sposób łączenia rur aluminiowych). Naturalnie można by zastosować odpowiednio grubsze rury, jednak znacząco wpłynęłoby to na wagę końcową takiej ramy.

Idealnym wyjściem stało się cieniowanie rurek ramy, czyli frezowanie ich od wewnątrz. Pozwala ono zwiększyć wytrzymałość ramy, tylko w tym miejscu, w którym jest to faktycznie potrzebne.  Sam proces cieniowania jest dość drogi, jednak pozwala znacząco odchudzić ramę, jednocześnie nie zmniejszając jej wytrzymałości.

cieniowanie ramy

  • none butted – brak cieniowania
  • single butted – cieniowanie ramy pojedyncze
  • double butted – cieniowanie ramy podwójne
  • triple butted – cieniowanie ramy potrójne

 

Jak wygląda cieniowanie ramy?

Ciekawostka

Firma Reynolds Cycle Technology już w 1897 roku opatentowała proces pojedynczego cieniowania ramy. Po zaledwie 37 latach Reynolds zaprezentował rury cieniowane podwójnie, na ramy potrójne cieniowanie trzeba było poczekać aż do początku lat 80. (niestety nie znalazłem informacji, kto złożył patent).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

1 Komentarz