Skocz do zawartości

Rockrider Explore 540 29" vs XC 100 29"


Rekomendowane odpowiedzi

Ja jeżdżę na XC100, moj partner na Romecie Rambler 9.2. Oba nowe, kupowane w tym samym czasie. Za każdym razem, gdy on przygotowuje nasze rowery, zazdrości mi, jak jest lekki, mówi, że widać różnice w jakości,  ja się znacznie mniej męczę pod górkę i nie jest to kwestia kondycji /choć rowerową ja mam lepszą, bo na rowerze jeżdżę od dziecka i dużo/, wyraźnie lepiej działa amortyzator, płynnie przeskakują przerzutki. 

Mogę zrobić test i na nastepną wyprawę zamienić się na rowery, zobaczę, jakie odczucia. 

Odnośnik do komentarza

U mnie w rodzinie był taki problem, że po tym jak mama na urodziny dostała EXPL 540 a tata dalej jeździł na starym mtb 26" (3x9 slx, koła mavick, amortyzator sprężynowy manitou) to pomimo lepszej sprawności fizycznej tata zaczął odstawać od mamy na wycieczkach rowerowych, bardziej się męczył i zaczął się zniechęcać. Warto jeszcze dodać, że tata pracuje jako nauczyciel wuefu i pomimo wieku dalej aby dostać u niego 6 na zaliczeniu trzeba mieć lepszy wynik niż on, np. tata podciągnie się na drążku 10 razy to jego uczniowie muszą się podciągnąć 11 na 6, tata kilometr przebiegnie w 4 minuty to od 3:59 jest 6, tata prowadzi zajęcia w technikum z młodzieżą 16-19 lat. Tak więc ogólnie jest dość sprawny, ma też medale z mistrzostw polski w pływaniu (te co prawda mają 45 lat ale jednak), jednak na swoim starym rowerze nie był w stanie jeździć na równi z mamą. Stąd wynikła konieczność kupienia mu XC 120 na urodziny, jak tata jeździ na XC 120 to teraz szpanuje i to moja mama ma problem z utrzymaniem tempa taty. 

Za to nie ma dużej różnicy w wyższych kategoriach cenowych. Odebrałem po 2 tygodniowej rozłące XC 900, na gównianym XC 100s ważącym 14,5 kg moją pętlę treningową robiłem w 11:30, na XC 900 wyszło mi wczoraj 11:17, uwzględniając to, że XC 900 waży 4 kg mniej, ma wyścigowe opony, dużo lepsze hamulce itd. to ta różnica powinna wynosić dobre 30 sekund. Może miałem wczoraj gorszy dzień i noga nie podawała, deszcz i mokra nawierzchnia też nie pomogła, jednak jestem trochę rozczarowany. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 13.06.2023 o 21:01, pandarek napisał(a):

Mam i ja emoji16.pnga9c3dc97348cddd92ee9bcf6c62952c6.jpg

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka
 

Hehe, nie zdążyłem się nacieszyć rowerem, wczoraj planowałem pierwszą traskę, ale wracając z pracy terenem glebłem motocyklem na twardą glinę i stłukłem bark, chwilowo nie jestem w stanie oprzeć się rękami na kierownicy. Czuję się jakbym w noc poślubna zapadł na impotencję ?

Odnośnik do komentarza

@Nimia, @Oskarr kurde, no i namówiliście mnie... Chyba wypożyczę jednak któryś z tych RR i sam sprawdzę jak duża jest ta różnica.

Może być też tak że ta granica odczuwalności jest zależna od kondycji/sprawności fizycznej. Dla mnie to poziom Analog/Attention a dla Oskara XC120/900

@pandarek szczerze współczuję! Zdrowia życzę! Zazdroszczę natomiast że możesz mieć niżej siodło niż kierownicę! Ja tak mogę mieć tylko na totalnym mieszczuchu.

 

Odnośnik do komentarza
W dniu 13.06.2023 o 11:34, Shun napisał(a):

Heja,

Ktoś ostatnio zamawiał online XC100? W jakim configu do Was przyszedł? :)

 

30T + 11/46. Jakoś... 2-3 tygodnie temu, rozmiar XL bo wzrostowo raczej kolos ze mnie. 

 

Miałem początkowo nadzieję na te 32T, myśląc że noga wytrzyma, w końcu robię przysiady na jednej nodze i w ogóle co to nie ja.

Dość powiedzieć, że na podjazdach spokorniałem trochę. Jednak trochę mi brakuje na płaskim, więc jak tylko się wyrobię (nie miałem roweru od kilku lat, bo mi poprzedni - jakiś niski Giant - zwyczajnie ukradli spod domu) to wymienię blat na 32 lub, jeśli się zmieści, na 34T, jednocześnie kasetę wstawię 11-50 lub większą, żeby jakoś zrekompensować twardsze przełożenie z przodu. Ale to jak się wyrobię, fundusze pozwolą i zjadę to co już mam. 

W miarę postępów będę chciał też ulepszyć hamulce - nie wiem tylko jak się do tego zabrać, co w nich wymienić, czy same tarcze, zaciski, czy klamki, czy wszystko na raz. Mam na razie przejechane gdzieś między 250-300km - używam do liczenia tego Stravy póki co, ale zanim ją sobie zainstalowałem, to zrobiłem ze dwie wycieczki plus dojazdy do pracy. Licznik wejdzie z całą pewnością jako pierwszy, mam nawet upatrzoną tańszą alternatywę dla Garmina prosto z Państwa Środka. 

 

Kolejnym apgrejdem byłaby dla mnie opuszczana sztyca, ale to jak już znajdę limit tego, na co ten rower pozwala i zacznę jeździć po bardziej wymagających trasach niż zielone single w Lesie Wolskim czy Zakrzówku. 

 

Mam natomiast szereg pytań:

1. Mam wrażenie, że przerzutka nie jest optymalnie wyregulowana - czasem leniwo schodzi z przełożeń, czasem przeskakują same z siebie, ale przede wszystkim na niektórych biegach (okolice 7/8) wydaje z siebie dziwny dźwięk, jakby cykanie. Pomijam już to, że różnica między 8 a 9 to gwałowny przeskok w twardości przełożenia, bo to kwestia zestopniowania kasety z którą chwilowo nic nie zrobię. 

2. Nie dotykałem jeszcze amortyzatora - to znaczy nie regulowałem w nim ciśnienia, wydaje się na moje ignoranckie oko w porządku. Po odbiorze zaskoczyło mnie jak pięknie pływa i połyka nierówności. Wszystkie. 

Teraz wydaje się być odrobinę twardszy niż od razu po odbiorze, ale zaznaczam - wydaje mi się. Nie wiem dokładnie ile ważę, ale prawdopodobnie w okolicach 82kg, bo przez lata trzymałem dokładnie taką wagę (no ok, +/-1kg zależnie od tego co, kiedy i ile jadłem XD) za każdym razem kiedy mi się udało zważyć. 
Jakie ciśnienie powinienem w nim ustawić? Nigdy nie miałem też amortyzatora z regulacją tłumienia, jak to ustawić na wypady do lasu i (póki co) mniej wymagające single tracki? Praktycznie zawsze jeżdżę z plecakiem z lekkim obciążeniem typu gruby łańcuch, jakieś przypadkowe graty itd, więc jakieś +3kg na plecach.

3. Te hamulce jak wyżej, co zmienić, na co zmienić, kiedy zmienić (tzn. jak długo jeszcze dać szansę obecnym).

4.  Gdzieś wyczytałem, że ten Manitou ma zmienny skok, i bez problemu można go zmienić na 120mm. Czysto teoretycznie, hipotetycznie, nie biegnę jeszcze do warsztatu zmieniać - ale jaki miałoby to wpływ na geometrię i użytkowanie roweru? 

 

I w tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim, którzy mi wybili z głowy pomysły typu Northtec, Unibike i temu podobne i zaproponowali XC100. Świetna maszyna, zakup to chyba najlepsza decyzja jaką podjąłem w ostatnich latach, dobrze robi też na głowę. 

20230604_173519.jpg

Odnośnik do komentarza

Trochę ciężko by było zmieniać ciśnienie za każdym razem jak zjeżdżam z asfaltu, póki co tryb mam taki że od razu po pracy śmigam do Wolskiego albo na Zakrzówek / Liban, albo wszystkie 3 na raz, i dojazdy tam / pomiędzy to jednak sporo asfaltu. 

Nie mam też manometru na ten moment a na każdej stacji wygląda jakby był zepsuty - jak ogarnę manometr to wtedy będę wiedział dokładnie ile mam, a teraz tak pi razy oko opony się uginają trochę jak mocno nacisnę.

Odnośnik do komentarza

Z mojej strony szybka aktualizacja: odebraliśmy EXPL 540 po wymianie, tym razem na starcie wszystkie koła idealnie proste. W tym mniejszym żony trafił się inny amortyzator (bez oznaczeń, ale wg opisu wersji damskiej na stronie Decathlonu ten drugi montowany model to SR Suntour XCR 32). Wreszcie możemy sprawdzić, czy to jest to, czy szukamy dalej na wyższej półce.

W mieście brakuje nam twardych przełożeń (30 z przodu / 11-46 z tyłu), sprawdzimy w lesie, jak pod górkę. Przejście na 32 zęby z przodu (to max w tym rowerze wg producenta) chyba zrobimy, bo innych tanich rozwiązań tu nie widzę.

@jajacek Dzięki za przegląd innych ofert w tym budżecie. Ten Radon Jealous AL 8.0 też miałem na celowniku, mając jednak z tyłu głowy, że to 2100-2200 zł drożej, niż te EXPL 540 w promocji oraz trochę zniechęcony potencjalnym reklamowaniem/zwracaniem tego do Niemiec. W cenie 1200 EUR jednak faktycznie nie widziałem takiej konfiguracji nigdzie indziej i wciąż trochę się zastanawiam. Nie wszystko wykorzystam, ale rower jest 0,5 kg lżejszy i to zapewne różnica głównie na kołach.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, TerranPL napisał(a):

Z mojej strony szybka aktualizacja: odebraliśmy EXPL 540 po wymianie, tym razem na starcie wszystkie koła idealnie proste. W tym mniejszym żony trafił się inny amortyzator (bez oznaczeń, ale wg opisu wersji damskiej na stronie Decathlonu ten drugi montowany model to SR Suntour XCR 32). Wreszcie możemy sprawdzić, czy to jest to, czy szukamy dalej na wyższej półce.

W mieście brakuje nam twardych przełożeń (30 z przodu / 11-46 z tyłu), sprawdzimy w lesie, jak pod górkę. Przejście na 32 zęby z przodu (to max w tym rowerze wg producenta) chyba zrobimy, bo innych tanich rozwiązań tu nie widzę.

@jajacek Dzięki za przegląd innych ofert w tym budżecie. Ten Radon Jealous AL 8.0 też miałem na celowniku, mając jednak z tyłu głowy, że to 2100-2200 zł drożej, niż te EXPL 540 w promocji oraz trochę zniechęcony potencjalnym reklamowaniem/zwracaniem tego do Niemiec. W cenie 1200 EUR jednak faktycznie nie widziałem takiej konfiguracji nigdzie indziej i wciąż trochę się zastanawiam. Nie wszystko wykorzystam, ale rower jest 0,5 kg lżejszy i to zapewne różnica głównie na kołach.

Cześć, na facebookowej grupie "Rowerowe porady" ktos wrzucił zębatkę 34 na przód razem z fotką. Łańcuch jest zdecydowanie za krótki i wiąże sie to z wymianą na dłuższy (za mocno wygięta przerzutka). Zmieściła sie, ale nie mam pojęcia ile w [mm] zostało tam miejsca do ramy.

Nie jestem pewien czy mogę tu zamieścić jej link z alledrogo.

Mi 30 wystarcza, jedynie po co bym zmieniał na 32 to by odciążyć trochę najmniejsza zębatkę na kasecie ?

Na 25km/h zupełnie wystarcza, a 30-33km/h bez problemu mozna osiągnąć, tylko nie jest to wtedy turystyczna jazda, bo daje popalić.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...