Skocz do zawartości

Rockrider Explore 540 29" vs XC 100 29"


Rekomendowane odpowiedzi

56 minut temu, Scotiael napisał(a):

Dziękuję za podpowiedzi.

 

Może ktoś mi wytłumaczyć jak czytać ten wykres, bo grzebie grzebie i nie do końca rozumiem jak z pomocą wykresu dojść do tego jaki mostek zastosować żeby upodobnić pozycję na dwóch rowerach. Średnio się na tym znam, ale zaciekawiło mnie ?

image.thumb.png.efb0faf10a8da6cf58c129a611b31264.png

Czy taki mostek 31.8mm pasuje do xc100? Doszukałem się gdzieś, że xc100 ma kierownicę 1 1/8 cala, ale nie mogę tego zweryfikować na stronie decathlonu. Ktoś potwierdzi? 31.8 to jest oversize, więc do 1 1/8 może nie pasować prawda?

 

Czy ktoś jest w stanie odnieść się do tego zarzutu "nowoczesności" ramy w explore 540 vs xc100?

Expl 540 ma nowszą geometrię - czyli łagodniejszy kąt główki 68st + krótszy mostek vs xc100 69.5st. Nowy Rockrider Race 720 ma mieć 67.5st. Są zdania, że nie czuć różnicy, albo że czuć dopiero na górskich zjazdach.

1 1/8 cala to grubość rury sterowej (czyli tej pionowej od amortyzatora), 31.8 to grubość kierownicy w milimetrach w miejscu mocowania mostka. Będzie pasował.

Teraz tabelka - mostek w expl ma 60mm i wznios ~6st. W tabelce są linie co 5stopni. Potrzebujesz 2cm wyżej czyli pierwsza dolna linia (czyli 5st) jest ~5mm wyżej od poziomu, dodajesz 20mm w górę czyli wypada to pomiędzy liniami 20-25st. Od 23st odejmujesz 6st = 17st. Długość wychodzi ~65mm - nie wiem czy takie są - dlatego 60mm lub 70mm.

 

Odnośnik do komentarza
48 minut temu, Scotiael napisał(a):

Czy taki mostek 31.8mm pasuje do xc100? Doszukałem się gdzieś, że xc100 ma kierownicę 1 1/8 cala, ale nie mogę tego zweryfikować na stronie decathlonu. Ktoś potwierdzi? 31.8 to jest oversize, więc do 1 1/8 może nie pasować prawda?

 

Czy ktoś jest w stanie odnieść się do tego zarzutu "nowoczesności" ramy w explore 540 vs xc100?

XC 100 ma geometrię typowo pod XC a ostatnio jest moda na rowery down country, w praktyce oznacza to o 1 stopień inny kąt główki aby rowerem się wygodniej zjeżdżało ale trochę wolniej podjeżdżało. Ja mam do mtb 2 rowery, jeden to XC 100 s z geometrią jak xc 100 a drugi to XC 900 z geometrią bliższą jak w EXPL pod względem kąta główki. Wczytując się w opinie niektórych ludzi, na XC 100 powinienem się zabić a na zjazdach mam lepsze czasy niż na xc 900 (no to też kwestia tego, że XC 100s to full a XC 900 to ht). Osobiście nie czuje różnic w tym 1 stopniu różnic między tymi dwoma rowerami. Jeśli ktoś jeździ głównie w enduro to może rzeczywiście wybór ramy z mniejszym kątem będzie lepszy, jednak do podjeżdżania i zjeżdżania lepszy pod względem geometri jest XC 100, do bardziej ambitnego zjeżdżania i mniej ambitnego podjeżdżania expl 540, na 90% jednak po wsadzeniu podlinkowanego mostku po ustawieniu tak samo siodełka w obu rowerach nie odróżniłbyś w ślepym teście która to ta nowsza geometria a która "starsza". 
 

Tak, ten mostek będzie pasował do XC 100. 

Łatwo się czyta tą grafikę. Linie od pozycji 0,0 to wskazania gdzie będzie leciał dany mostek z danym kątowaniem, podziałki na tych liniach oznaczają Ci długość danego mostku. Oś X to informacja ile cm do przodu będzie wyciągnięty mostek, oś Y to informacja o ile do góry dany mostek podniesie kierownicę. 

Odnośnik do komentarza

Jesteście super pomocni. Dziękuję bardzo za wytłumaczenie laikowi, który całe życie na rowerze po trochę, amatorsko jeździł, ale nigdy nie poznał technicznej strony. Chciałbym te aspekty lepiej zrozumieć żeby dopasować trochę rower pod siebie i nie męczyć się z pozycją po przejechaniu 20km.

 

Podsumowując - jeśli szukam roweru do jeżdżenia po trasach leśnych, asfaltach i mniej ambitnych górkach (typowa rekreacja) to nie zobaczę różnicy i lepiej jest wziąć xc100, choćby ze względu na amor i zmienić w nim mostek.

Nie planuję zjeżdżać dh, a enduro sporadycznie w Bielsku na Koziej górce jakąś prostą trasę. Główny cel to rekreacja w okolicach Beskidów, Śląska i czasem pewnie wypad z rowerem gdzieś dalej - np. Bałtyk

 

Myślałem nawet o gravelu, ale po przejażdżce na roweru kolegi na różnych szutrach uznałem, że na trasach, które u mnie się zdarzają często było już niewygodnie i męcząco (wystające kamienie, korzenie i "brzydkie" szutry. Temu chciałbym iść w wygodne mtb do rekreacji 

Odnośnik do komentarza
40 minut temu, Scotiael napisał(a):

Nie planuję zjeżdżać dh, a enduro sporadycznie w Bielsku na Koziej górce jakąś prostą trasę. Główny cel to rekreacja w okolicach Beskidów, Śląska i czasem pewnie wypad z rowerem gdzieś dalej - np. Bałtyk

Ja ten weekend będę w enduro trials, jeżdże tam właśnie na rowerze XC 100s. XC 100 to ogólnie jeden z najczęściej spotykanych podstawowych rowerów do ścigania. 

Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, Oskarr napisał(a):

Ja ten weekend będę w enduro trials, jeżdże tam właśnie na rowerze XC 100s. XC 100 to ogólnie jeden z najczęściej spotykanych podstawowych rowerów do ścigania. 

Właśnie z tym ściganiem to ja tak sporadycznie raczej. Mam nadzieję, że nie pakuję się w rower, którego nie dostosuję sobie do wygodnej jazdy terenowej, ale jednak rekreacyjnej.

Odnośnik do komentarza

Tu dochodzimy do czegoś czego nie rozumiem. Rama XC 100 w porównaniu do EXPL 540 różni się tylko tym, że główkę mostku masz 2 cm niżej co można skorygować mostkiem z 17% wzniosem. Oprócz tego kątowanie którego się nie poczuje. Różnią się jako nowe tym, że XC 100 ma wsadzany dłuższy mostek a EXPL ma krótszy mostek jako seryjny. Koniec różnic. Nie ma tu żadnych podstaw aby expl miał być wygodniejszy w użytkowaniu niż XC 100 ze zmienionym mostkiem. 

Odnośnik do komentarza
3 minuty temu, Oskarr napisał(a):

Tu dochodzimy do czegoś czego nie rozumiem. Rama XC 100 w porównaniu do EXPL 540 różni się tylko tym, że główkę mostku masz 2 cm niżej co można skorygować mostkiem z 17% wzniosem. Oprócz tego kątowanie którego się nie poczuje. Różnią się jako nowe tym, że XC 100 ma wsadzany dłuższy mostek a EXPL ma krótszy mostek jako seryjny. Koniec różnic. Nie ma tu żadnych podstaw aby expl miał być wygodniejszy w użytkowaniu niż XC 100 ze zmienionym mostkiem. 

Ja się bardzo cieszę z tego co piszesz i tego nie podważam, bo się na tym nie znam. Naczytałem się gdzieś na innym forum, że różnice w wysokości górnej poprzeczki ramy i supportu są tak znaczące, że geometria będzie zupełnie inna. Stąd moje wątpliwości.

Odnośnik do komentarza

Ścigam się na XC 900 w rozmiarze M, do lekkiego enduro mam XC 100s w rozmiarze L, XC 100s jest teoretycznie o 1,5 wyższe i 2 cm dłuższe, powinien być więc trochę mniej wygodny, jednak mam w nim mostek 40 mm ze wzniosem, w XC 900 mam mostek 80 mm z minusem, pozycja wyjściowa na XC 100s jest aż dziwnie wyprostowana i potrzebuje się przejechać parę km zanim się przyzwyczaję, że siedzę dużo bardziej wyprostowany. Rodzice mają XC 120 w rozmiarze M i EXPL 540, oboje są koło 60 i używają tych rowerów do rekreacji. Czasem im podkradam jak nie chce mi się zabierać mojego roweru jak jadę do nich to w porównaniu do mojego XC 900 siedzi mi się bardzo wygodnie. Mostkiem możesz tutaj bardzo dużo skorygować. 

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, ozzmozz napisał(a):

A czy orientujecie się Panowie (i Panie) jaki kąt ma oryginalny mostek w 540? W innym temacie widziałem, że można go obrócić i zrobić "plus", co by mi (chyba) pomogło w wygodniejszej pozycji dla dłoni.

Nie wiem jak podniesienie kierownicy ma pomóc uzyskać wygodniejszą pozycję dla dłoni ? Sam myślę czy nie zmienić kierownicy na taką z większym (bardziej ergonomicznym) gięciem do tyłu + skompensować to dłuższym mostkiem (70-80mm) + ergonomiczne chwyty 

https://www.centrumrowerowe.pl/kierownica-mtb-sqlab-3ox-alu-12-pd27791/?v_Id=164555

https://www.centrumrowerowe.pl/gripy-sqlab-710-pd27746/?v_Id=164464

https://www.centrumrowerowe.pl/gripy-ergon-ga2-fat-pd18169/?v_Id=123271

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...