Kompatybilność napędów rowerowych

Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.

Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.

Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.

Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.

Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.

Jaka kaseta Shimano 7 8 9 10 11 rzędowa
fot. Unsplash

Tylna przerzutka a manetka

Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.

Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.

W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.

Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.

Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.

Przednia przerzutka a manetka

Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).

Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.

Tylna przerzutka a kaseta

Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.

Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.

Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.

Przerzutka przednia a korba

Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.

Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.

Manetka a kaseta

Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.

W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.

Manetka a korba

Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.

Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.

Jakie manetki do przerzutki Shimano
fot. Kaboompics

Kaseta a łańcuch

Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.

Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.

Korba a łańcuch

To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.

Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.

Przerzutka tylna a łańcuch

Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.

Przerzutka przednia a łańcuch

Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.

 

Jaki suport do korby
Od lewej strony suport: z mocowaniem na kwadrat, na wielowypust, z zewnętrznymi łożyskami

Suport a korba

We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:

  • Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
  • Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
  • Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).

Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.

Kaseta a piasta

Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.

Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.

Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.

Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.

Podsumowanie

Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.

W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Po co w rowerze 11 biegów
  7. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  8. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

402 komentarze

  • Hej kompletuję napęd 1×11 pod baranka. Zależy mi na dużej kasecie tj 46 lub 51T. wiem że taki zakres ogarną tylko przerzutki MTB (ale wymagana jest klamkomanetka szosowa kompatybilna z tą przerzutką). GRX i Apex odpadają bo mają zakres do 42T. Zdecydowałem się na zestaw: Klamki microSHIFT SB-M110 (kompatybilne z przerzutkami MTB oraz systemem DYNASYS 11, przerzutka: Deora RD-m5100 (długi wózek ogarnia 51T) oraz kaseta DEORE CS-M5100 11-51. Czy taki zestaw będzie działał prawidłowo? Mam wątpliwości bo wydaje się że Deore nie jest wyposażone w Dynasys 11 a klamki tak.

    • Cześć,
      Shimano chyba przestało pisać przy nowych komponentach o Dyna-Sys. To jest ich marketingowy slogan, nic więcej :) Natomiast nowe, 11-rzędowe Deore M5100 jest kompatybilne z poprzednimi manetkami/przerzutkami 11-rzędowymi MTB, tak więc te klamkomanetki microShift też powinny bez problemu zadziałać. Zawsze możesz dopytać w sklepie, niemniej ja tu nie widzę przeszkód.

  • Łukasz, chcę kupić rower Trek na 8rzędowym Clarisie. Ale planuję wymienić w nim koła na lepsze. W tych lepszych kołach Bontrager podaje, że bębenek jest shimano na kasetę 9/10/11 rzędów. Czy na takie koła/bębenek da radę założyć 8rzędową kasetę shimano claris? Jeśli tak, czy będzie to dobrze działalo?

    • Cześć,
      nie było tego w tekście, ale już dopisałem. Będziesz potrzebował podkładki, kosztuje kilka złotych. Poszukaj w Google pod hasłem: „Podkładka redukcja do kaset 8/9/10s na bębenek 11s”

  • Oczywiście jakąkolwiek 8 rzędowa. cs-hg41-8ao ma 11-34 i megarange. Ciężko znaleźć teraz taką poniżej 100 zł, żeby nie była gorsza. Dziękuję i pozdrawiam

    • Tak, ceny wielu podzespołów Shimano kosztują dużo więcej niż jeszcze rok temu. Może za jakiś czas sytuacja się uspokoi.

      Tu jest za 89 zł: https://smartrowery.pl/kasety/56947-kaseta-shimano-cs-hg41-acera-8-rzedowa-11-34-srebrna.html

      I szczerze mówiąc nie mogę znaleźć nic ciekawszego w tej czy niższej cenie.

      • Cześć. Dziękuję za odpowiedź. Niestety już niedostępna część. Co myślisz o takiej?

        https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-cs-hg31-8-rzedow-10911206707

        Dojeżdżam do pracy jakieś 10 km dziennie. Poprzedni rower kaseta nieznana 10 lat i nic się nie działo. A w nowym kaseta shimano Acera i po 3 latach przeskakuje?

        • Nie wiem jaką kasetę miałeś wcześniej i jaką kasetę miałeś teraz. Może kiedyś jeździłeś po prostu mniej.

          Żywotności kasety nie liczy się w latach :) Warto mieć przymiar do łańcucha i gdy ten zaczyna wpadać do łańcucha, po prostu zmienić łańcuch. Przyzwoita kaseta powinna wytrzymać chociaż dwa łańcuchy, te z wyższej półki przyjmą zwykle więcej łańcuchów, zanim trzeba będzie zmienić kasetę.

          Można też oczywiście jeździć „na zarzyn” czyli wymienić jednocześnie łańcuch i kasetę, gdy łańcuch zacznie przeskakiwać.

          Tak czy owak HG31 to zwykła, prosta kaseta. Ja raczej z takimi modelami mam doświadczenie, że dość szybko się zużywają. No i zwróć uwagę na to skąd ta kaseta jest wysyłana.

  • Witam. Mam kasetę Shimano cs-hg41-8 ao. Czy mogę ją wymienić na jakąkolwiek? Co proponowałby Pan, żeby nie była gorsza w rozsądnej cenie? Serdecznie dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

    • Cześć,
      możesz ją wymienić na inną 8-rzędową, jeżeli pasuje Ci zakres (czyli ile ma zębów na największej i najmniejszej zębatce) to sobie taki zostaw, żeby uniknąć problemu z dobieraniem długości łańcucha.

      Jeżeli producentem kasety nie jest Shimano albo SRAM, to upewnij się, że jest ona zgodna z tym systemem.

  • Sprawdzone u mnie. Klamkonanetki ultegra 10 rzedowe. Przerzutka deore 9 rzedowa. Smiga elegancko na kasecie 10 rzedowej.

  • cześć, piszesz, że: Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700)

    czyli kazda przerzutka tylna z MTB 6/7/8/9 będzie kompatybilna z klamkomanetką szosową?

    konkretnie manetks shimano 105 i przerzutka shimano Deore 9rz SGS RD-M591

    • Cześć,
      każda przerzutka MTB od Shimano powinna być kompatybilna z klamkomanetkami szosowymi (poza 11. rzędowymi grupami i Tiagrą 4700).

      To spora zaleta tych napędów, że można właśnie zrobić miks. Tu masz taki przykład w postaci wyprawowego Treka 520: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-wyprawowe/520/520/p/24000/?colorCode=red

  • Ja chciałbym użyć korby 3blatowej dedykowanej do napędów 10x do tylniej kasety 7x. Czy ktoś ma doświadczenie w takim temacie?

  • Witam, temat był już poruszany ale dalej mam wątpliwość. Mam piastę SHIMANO FH-RM30-7-QR (7 – rzędów), chciałbym założyć kasetę 8 rz. czy wystarczy jak wymienię bębenek na taki dostoswany do 8 rz ?

    • Cześć,
      nie robiłem nigdy takiej operacji, ale siłą rzeczy, jeżeli bębenek będzie pasować, to nie powinno być problemu. Bębenek pod kasety 8/9/10/11-rzędowe jest po prostu troszkę szerszy od tego pod kasety 7. rzędowe.

      I w internecie wyszperałem, że ktoś robił takie podmianki: https://www.forumrowerowe.org/topic/88017-kaseta-chce-wymieni%C4%87-7-rz%C4%99dowa-na-8/

      • Bardzo dziękuję za odpowiedź, okazało się że nie mam możliwości założenia kasety 8 gdyż bębenek jest zbyt krótki i kaseta wystaje, ponadto wymiar całej piasty dla 7 to 130 a dla 8 135 i może być kolejny problem z ustawieniem koła w osi ramy. Pozostałem przy kasecie 7 rzędów.

        • Nie mogło być inaczej, kasety 8/9/10-rzędowe nie wchodzą na bębenek dedykowany kasecie 7-rzędowej. Z ustawieniem koła nie byłoby żadnego problemu po wymianie bębenka czy piasty.

  • Witaj,
    mam gianta talona 3 na 29 calowych kołach, przerzutka tylnia SHIMANO Acera RD-M360, kaseta SHIMANO CS-HG200, 12-32T, 8s. Jak to w życiu bywa, okazało się, że aktualnie moje trasy z lasów przeniosły się głównie na szosę. Chciałbym nieco wzmocnić rower o lepszej jakości korbę i suport. Obecnie mam korbę PROWHEEL, 36/22T, i suport VP-BC73, kwadrat. Mam wrażenie, że przy intensywniejszym pedałowaniu, szczególnie na wyższych biegach , docierają z korby dźwięki przypominające nakręcanie starego zegara :)
    Dodam , tylko że dbam o czystość i stan łańcucha korby itp.
    Co mógłbyś ewentualnie polecić , na wymianę korby i suportu tak aby współgrało z rowerem ? Będę wdzięczny za podpowiedź :)

    • Cześć,
      z jakichś lepsiejszych korb nie dostaniesz nic dedykowanego pod 8. rzędowy łańcuch. Można założyć coś pod dziewięć rzędów i w razie gdyby łańcuch miał jakieś problemy (a nie musi), wymienić go na 9. rzędowy (jest troszkę węższy).

      Co bym zamontował? Coś na zewnętrznych łożyskach suportu, co da większą sztywność niż korba na kwadrat, którą masz teraz. Z tym zakresem przełożeń (36/22) najciekawszym wyborem będzie chyba korba Shimano FC-MT210. Do tego suport Shimano SM-BB52.

  • Królu złoty! Dziękuję za ten poradnik. Mam lekturę na wieczór – zabieram się za pozostałe wpisy. Nadszedł czas na modernizację mojej Meridy XC, rocznik prawdopodobnie 2009. Dziecko podrosło więc czas jest, chęci i fundusze również. W jednym ręku książka Lennadra Zinna, w drugiej Twój poradnik (oraz forum) i damy radę ;) Satysfakcja i zdobyta wiedza podczas pracy odstręcza od pójścia na łatwiznę i wydania kilku tys. zł na nowy rower.

  • Dzień dobry,
    świetny artykuł, choć nadal są wątpliwości :-) Czy 7-rzędową przerzutkę Altus M280 (współpracującą obecnie z manetkami STEF-51 i wolnobiegiem TZ-21 14-28) da się wymienić na teoretycznie 9-rzędową ALIVIO RD-T4000 SGS i wyregulować, żeby wszystko współpracowało ładnie?

    • Cześć,
      tak, 9-rzędowa przerzutka Shimano da sobie radę także z kasetą/wolnobiegiem, który ma 7 czy 8 przełożeń. Grunt, żeby liczba biegów na manetce zgadzała się z tą na zębatkach.

      • Dzieki wielkie, to mnie ucieszyłes, ale teraz zacząłem się zastanawiać, czy w takim razie nie dałoby się tez wymienić przedniej przerzutki 3×7 (Tourney TX-51) na 3×9 (Alivio FD-T4000-TS3), ale czy to nadal będzie grało w połączeniu z korbą Cyclone 48/38/28 170 mm? I czy nawet jeśli grałoby to czy nie należałoby zmienić łańcucha na węższy do 9 rzędów? Zmieniłbym od razu wszystko, ale zmiana wolnobiegu 7 na kasetę 9 pociąga za sobą wymianę koła i klamkomanetek, to już się robi spory koszt jak na jeden raz, lepiej rozłożyć to na części :-)

        • Nie jestem w stanie powiedzieć Ci w 100% czy to zadziała, choć w sumie powinno. I tak jak piszesz, w razie czego, najwyżej wymienisz łańcuch na węższy.

    • Cześć,
      nie mam osobistego doświadczenia w takim połączeniu, ale ludzie na internetowych forach podają, że takie zestawienie będzie działać.

  • Dzien dobry

    Pytanie następujące – czy bębenek od piasty dt swiss 8,9,10rz. będzie takiej samej szerokości co bębenek od piasty shimano 8,9,10rz.?? Czeka mnie zmiana koła, obecnie napęd 10rz.

    • Cześć,
      DT Swiss nie ma swojego standardu bębenka. Bębenek albo będzie pod kasetę Shimano/SRAM, albo pod Campagnolo, albo pod te nowe standardy czyli XD Srama i Microspline Shimano, które umożliwią założenie kasety z 10 ząbkami na dole.

      Tak więc musisz doczytać w specyfikacji, bo piastę/koło można zamówić z różnymi bębenkami i potem je zmieniać (o ile są dostępne).

  • Witam!
    Czy korba dub w wersji eagle będzie kompatybilna z kaseta 11 rzędową 11-46? Nie będzie to miało wpływu na zużycie napędu i czy w ogóle będzie to grało?

    • Cześć,
      hmmm… dobre pytanie. Teoretycznie nie powinno być problemów z działaniem, choć sprawdziłbym jaka jest dedykowana linia łańcucha i ew. współczynnik Q w obu przypadkach (tzn. dla korby Eagle i korby pod kasetę 11-46, czyli domyślam się, że Shimano).

  • Hej, świetny artykuł rozwiał wiele moich wątpliwości. Mam pytanie. Korba fsa vero 50x39x30 na kwadrat mi się już powoli kończy w moim Accent cx one i rozglądam się za czymś nowszym na ht2. Klamki tiagra 4500 wersja 3×9. Z tyłu przerzutka deore m591 (nie Shadow). Czy gdybym włożył korbę 2 rzędową o podobnym bądź lżejszym zakresie np 46×34 to nie byłoby problemu z przednia przerzutka i klamką? Rozumiem że trzeba by zmniejszyć działanie wózka z przodu a na klamce nie byłoby jednego biegu+trymowania.

    Pozdrawiam,
    Krystian

    • Cześć,
      tak, odnośnie klamki to nie będzie problemu, tak jak piszesz, jeden z nich będzie „pusty”. Nie napisałeś jaką masz przednią przerzutkę, niemniej jest szansa, że obsłuży taką korbę, jeżeli dawała sobie radę z dotychczasową.

      • Dzięki za odpowiedź. Przerzutka przód również tiagra z serii 4500 wersja 3rz. Z tego co wyczytałem z dokumentacji to dopuszczalna roznica między środkowym blatem a najwiekszym to 11t wzwyż, a różnica między najmniejszym a największym poniżej 20t. Z tego wynika że najlepiej by to ustawić na biegach 1/2 z przodu i usunąć bieg 3 ograniczając przy okazji Linke by nie kusiło naciągać na „3”.

        Póki co udało mi się zamówić po okazyjnej cenie na aliexpress zestaw oryginalnych blatów z sory 3503 które pasują do ramion obecnej korby. Teraz będzie czas na eksperymenty i ewentualnie powrót do 3 blatów jak paczka przyjdzie ?

  • Napisałeś „Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce przesuwa się o 2”
    Ciekawe ! Czyżby linka skurczyła się w pancerzu na skutek ciągnięcia jej przez manetekę ???
    Ale nie będę się czepiał. Pewnie chodzi o skok wózka w stosunku do skoku linki ?
    Napisz lepiej, z jakiego powodu w kasetach, np. Sunrace 11-36 -9s, odległość kół w kasecie zmienia się. Szczególnie dla kół małych -11T i 13T, te odlgłości są dużo większe.
    Sprawdzałem, że skok linki nie zmienia się.

    • Tak, zjadło mi jedno słowo, dzięki za zwrócenie uwagi :)

      Jeżeli chodzi o kasetę Sunrace’a, to nie miałem okazji na takiej jeździć, niemniej sprzedający podają, że jest kompatybilna z Shimano/SRAM.

  • Witaj. Mam korbę na 2 zębatki w rozmiarze 130 BCD w szosówce ale z tego co widziałem w sieci takie tarcze współpracują tylko kasetami 10/11. ..Czy są na rynku takie, które podpasują do 8-rzędowej kasety? Dodam że w rower nabyłem z 8- rzędową kasetą choć w specyfikacji jest 9.

    • Cześć,
      nie napisałeś jakie wielkości tarcz chcesz założyć.

      A tu masz przykładową tarczę pod 8 rzędów: https://allegro.pl/oferta/szosowa-sunrace-52t-sun-race-fluid-drive-bcd130-9572360247

      Ale faktycznie, nie ma ich za dużo. Możesz zawsze założyć 9-rzędowy łańcuch, jeżeli 8-rzędowy nie będzie dobrze współpracował z tarczą dedykowaną do 10/11-rzędowych napędów.

      PS Nie napisałeś za dużo szczegółów, ale jeżeli w specyfikacji masz 9 rzędów, sprawdź ile przełożeń mają klamkomanetki, może ktoś założył 8-rzędów (jeżeli to używany rower).

  • Hej. Mam Scott Scale RC 26cali full carbon 7.98 kg całość na sram XX przód 2blaty tył kaseta 10. Ogólnie przy spokojnej jeździe treningowej wszystko działa znakomicie przy agresywnej szybkiej już nie 1x na 10 zmian spadnie z przodu łańcuch 1x na 100 zmian wykrzywi łańcuch itd. Chciałbym zmienić to na 1×12 czy jest to możliwe?zmiesci się taka kaseta? Co trzeba byłoby wymienić. Czy dać sobie spokoj?

    • Cześć,
      to zależy jaki zakres przełożeń będziesz chciał uzyskać i ile kasy wydać :)

      SRAM oferuje kasetę PG-1230 z zębatkami 11-50, którą można założyć na standardowy bębenek Shimano/SRAM. Do tego oczywiście przerzutka, manetka, korba i zestaw gotowy :)

      Druga opcja to przejście na 10-50 lub 10-52 od SRAM-a albo 10-51 od Shimano. Tylko wtedy wymagany jest bębenek z mocowaniem XD w przypadku SRAM-a i MicroSpline w przypadku Shimano. Jeżeli Twoje koło pozwala na wymianę samego bębenka, to jest to ciekawa opcja. W przeciwnym razie zostaje wymiana całego koła (lub piasty).

  • Witam
    Mój napęd a głównie tylna przerzutka wymaga wymiany. Obecnie mam jakąś starą xtr z tyłu a reszta była wymieniana jakiś czas temu na xt780. Chciałbym teraz dać tylną przerzutkę M8000 11-biegową (oczywiście zmienię manetkę) i kasetę 105 11-28. Zostawić korbę xt780 gdzie obecnie mam 48T, chyba że da radę założyć więcej. Pytanie czy 11-biegowa kaseta i łańcuch będzie współgrać z xt780 (niby na 9-biegów)

    • Cześć,
      na wstępie muszę zaprosić Cię do wpisu o kadencji: https://roweroweporady.pl/kadencja-na-rowerze-czyli-co-amator-musi-wiedziec/

      To tak na marginesie do wymiany tarczy z 48 na większą. Na przełożeniu 48-11 pojedzie się spokojnie 50 km/h (jeżeli ma się tyle siły), niekoniecznie szedłbym na siłę w stronę większego blatu. To tak na marginesie, jeżeli oczywiście potrzebujesz, to można pomyśleć o zmianie.

      Wracając do tematu – jeżeli ze starego napędu zostanie przednia przerzutka, manetka oraz korba, to moim zdaniem jest spora szansa, że to będzie działać z 11-rzędową kasetą, łańcuchem, tylną przerzutką i manetką.

      Ale! Pozostaje kwestia czy przerzutka XT ogarnie kasetę 11-28, w takim sensie, że Shimano podaje, że minimalnie powinna to być kaseta 11-40. Jak to będzie działać z mniejszą kasetą – nie wiem.
      Problem może być także z różnicą na zębach z przodu. Jeżeli masz korbę 48/36/26 to różnica wynosi aż 22 zęby. A Shimano podaje tylko 10 dla wersji ze średnim wózkiem (GS) i 18 dla wersji z długim wózkiem (SGS).

      Być może lepszym rozwiązaniem byłoby pożenienie tego z tylną przerzutką XT RD-T8000. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji czy zadziała z 11-rzędową kasetą i manetką.

  • Witam, super wszystko opisałeś, dużo mi rozjaśniłeś:)
    mam takie pytanie bo sprawiłem sobie w tym roku MTB i mam tam korbę PROWHEEL, 36/22T i kasetę 12-32T 8rzędową z przerzutką Acera M360 i z przodu n ajzwyklejsza microshifta. Okazuje sie ze brakuje mi cięższych biegów i chciałbym zmienić korbę na trzy blaty typu z największą zebatką około 42. przy czym ta średnia mialaby zastapic małą bo nie chcialbym zmieniac manetki, jest to możliwe? drugie pytanie czy pod 8rzedowa kasete moge zalozyc wyzszy model przerzutki przeznaczoną pod 9rz?
    i czy ma w ogole to sens?

    • Cześć,
      nie mogę nie zacząć od tematu kadencji: https://roweroweporady.pl/kadencja-na-rowerze-czyli-co-amator-musi-wiedziec/

      Na przełożeniu 36-12, na kołach 29 cali i oponie 2,2 cala pojedziesz przy kadencji 90 – 37 km/h, to chyba całkiem nieźle jak na górala. No chyba, że chcesz dokręcać z górki przy prędkości 50 km/h, to co innego (kwestia czy jest sens, ale to już indywidualna kwestia).

      Jeżeli jeździsz wolniej, to warto popracować nad stopniowym zwiększaniem kadencji, bo może po prostu za wolno pedałujesz, przy okazji niszcząc sobie kolana i niepotrzebnie się męcząc.

      Okej, pomarudziłem, ale musiałem to napisać. Warto to przemyśleć.

      Masz jeszcze opcję zmiany kasety na 11-32, najmniejsza zębatka 11 pozwoli na rozpędzenie roweru do prędkości ok. 3 km/h wyższej niż na zębatce 12. Zawsze coś.

      Założenie trzyrzędowej korby niekoniecznie może być dobrym pomysłem. Po pierwsze przednia przerzutka może tego nie ogarnąć, zwłaszcza jeżeli jest dedykowana do korby 2-rzędowej. Druga sprawa – przerzutka może nie ogarnąć większej tarczy (nie mogę znaleźć nigdzie specyfikacji tej przerzutki). Trzecia sprawa – pozbędziesz się najlżejszych przełożeń. Przy korbie typu 42/32/22, zostanie Ci przełożenie 32-32 czyli z takim przełożeniem jak w amatorskich rowerach szosowych. Kto co lubi, ale może kupiłeś zły typ roweru :)

      Ciekawszym rozwiązaniem byłaby wymiana korby na 2-rzędową np. SRAM X7 42/28, gdzie zachowałbyś choć trochę lżejszego przełożenia. Niemniej taka korba nie jest tania i nie wiadomo czy obsłużyłaby ją Twoja przerzutka.

      Osobiście zmieniłbym kasetę (teraz, lub gdy obecna się zużyje) na 11-32 i popracował nad spokojnym zwiększaniem kadencji. No chyba, że kręcisz te 80-90 obrotów na minutę i chcesz jeździć szybciej niż 40 km/h, wtedy trzeba będzie poza zmianą kasety, kombinować z większą ingerencją z przodu.

      • Dzięki za odpowiedź w obu wątkach:) rower kupiłem taki jak chciałem, choć może nie z takimi przełożeniami faktycznie. Mieszkam w mieście, do pracy dojeżdżam centrum miasta i często też by gdzieś dojechać lecę ulicą/ścieżką rowerową stąd chęć uzyskania większych prędkości. Mam znakomity dostęp do pobliskich terenów typu lasy, jeziorka, szachty stąd wybór MTB i to właśnie ten teren był przodujący w moim wyborze, bo jednak tam spędzam najwięcej czasu:) Może faktycznie zaczekam do zużycia kasety i zmienię wtedy ją na 11-32 wraz z przerzutką, bo zmiana przerzutki tylnej teraz chyba nie ma sensu. Dzięki raz jeszcze:)

  • Witam. Mam pytanie. Mój sześcioletni syn złamał koło w swoim 15 letnim Felt-cie. Kupiłem okazyjnie koło 24 cale już z zamontowanym wolnobiegiem 6 rzędów. On do tej pory miał 7 rzędów. Czy to będzie jakiś problem w użytkowaniu? Przerzutki shimano, manetka 7 biegów, obrotowa. Ewentualnie jakieś sugestie? Stary wolnobieg mocno zużyty.

    • Cześć,
      jest szansa, że to zadziała. Oczywiście jeden bieg na manetce będzie pusty. Niemniej 7-rzędowy wolnobieg to wydatek 35-40 zł. Przy nadarzającej się okazji wymieniłbym go na odpowiedni.

  • Siema
    Mam pytanie: czym najlepiej zastąpić napęd Sram SX 1×12? Chodzi o kompatybilność bębenka do kasety bo już chyba Shimano XT kaseta nie bedzie pasować .
    Pozdr

    • Cześć,
      jak się domyślam, chciałbyś pozostać przy tradycyjnym bębenku SRAM/Shimano, pozostawiając 12. rzędową kasetę 11-50 od SRAM-a. Napęd możesz zmienić na jedną z wyższych grup SRAM-a, nie musi być to cały napęd, a np. tylko wybrane elementy. Oczywiście zostawiając kasetę, bo żeby przejść na 10-50 trzeba byłoby wymienić bębenek piasty.

      Druga opcja to napęd Shimano, także przy pozostawieniu obecnej kasety, jeżeli nie chcesz ruszać bębenka. Internet donosi, że 12. rzędowe kasety Shimano oraz SRAM mają tę samą szerokość i przerzutka Shimano powinna działać na takiej kasecie. Korba też mogłaby zostać.

  • Cześć! Dałoby radę do SRAM SX EAGLE 12s założyć przerzutkę shimano deore xt m8100? Taki napęd jest w rowerze Specialized Chisel nad którym się zastanawiam ;)

    • Cześć,
      przerzutka zadziała z kasetą SRAM-a. Natomiast nie wiem jak będzie ze współpracą manetki SRAM-a z przerzutką Shimano, ale tutaj ktoś podaje, że nie będzie problemu: https://www.kustombikes.co.uk/article/6-shimano-xtr-m9100-rear-derailleur-is-compatible-with-sram-eagle-12-speed