Kompatybilność napędów rowerowych

Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.

Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.

Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.

Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.

Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.

Jaka kaseta Shimano 7 8 9 10 11 rzędowa
fot. Unsplash

Tylna przerzutka a manetka

Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.

Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.

W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.

Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.

Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.

Przednia przerzutka a manetka

Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).

Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.

Tylna przerzutka a kaseta

Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.

Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.

Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.

Przerzutka przednia a korba

Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.

Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.

Manetka a kaseta

Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.

W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.

Manetka a korba

Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.

Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.

Jakie manetki do przerzutki Shimano
fot. Kaboompics

Kaseta a łańcuch

Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.

Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.

Korba a łańcuch

To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.

Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.

Przerzutka tylna a łańcuch

Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.

Przerzutka przednia a łańcuch

Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.

 

Jaki suport do korby
Od lewej strony suport: z mocowaniem na kwadrat, na wielowypust, z zewnętrznymi łożyskami

Suport a korba

We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:

  • Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
  • Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
  • Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).

Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.

Kaseta a piasta

Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.

Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.

Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.

Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.

Podsumowanie

Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.

W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Po co w rowerze 11 biegów
  7. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  8. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

402 komentarze

  • Witam. Mam w szosie klamki ST-R9000 2×11 potrzebuję przedniej przerzutki Sram-a, bo ramę którą zakupiłem jest właśnie pod Sram. Jaka i czy w ogóle podejdzie przerzutka Sram-a do klamki Shmano? Potrzebuję tylko przedniej.

    Z góry dzięki za odpowiedz Rafał.

  • Czy dobrze rozumiem, że jeżeli mam napęd 9rzedowy z korbą fc-t3010 i przerzutką fd m4000 to nie będzie problemu jeśli założę korbę deore m6000? Będę wdzięczny za pomoc.

    • Cześć,
      powiem Ci tak – teoretycznie nie powinno być problemu, ale czy ten konkretny przypadek zadziała – tego niestety nie wiem. Nieraz zdarzają się niekompatybilne części i nie da się tego nijak ustawić.

      Możesz pomyśleć o korbie Shimano FC-MT210-3, będziesz miał pewność, że będzie pasować.

    • Jeżeli obie są 7/8/9-rzędowe to zagrają. Można też połączyć manetkę MTB 7/8/9-rzędową z przerzutką szosową 10. rzędową (poza Shimano Tiagra 4700).

  • Czy klamka lewa Ultegra 7800 będzie robiła z przerzytką przednią Ultegra 6650. W przerzutce jest dłuższy pałąk naciągi linki, czy to nie zmienia skoku manetki ?

    • Cześć,
      Shimano 7800 to Dura Ace, natomiast 6650 znalazłem tylko jako oznaczenie korby.

      Tu znajdziesz tabelki z kompatybilnością części z tamtych grup: http://productinfo.shimano.com/download?path=pdfs/archive/2010_Compatibility_en.pdf

      Według niej np. klamka ST-7801 będzie działać z przerzutką FD-6600.
      Jeżeli masz inne numery części, to już musisz sam sprawdzić czy uda się je tam odnaleźć.

    • To i ja się podpytam, mam ultegrę 6600, cała grupa, chcę zmienić przerzutkę tylną na 6700, podejdzie?

  • Czesc,

    Prosze mnie upewnic, czy dobrze zrozumialem. Kolo z piasta na kasete 10/11 rzedowa bedzie kompatybilne z kaseta 8 rzedowa, jako ze piasty i kasety 8/9/10 pasuja do siebie?

    • Najlepiej byłoby gdybyś napisał, co to za piasta i jaka kaseta. Niemniej – tak, w przypadku MTB bez problemów założysz. W przypadku piasty szosowej (10/11) – będziesz potrzebował podkładki dystansowej, którą stosuje się także do kaset 10. rzędowych.

  • Wszystko fajnie jeden gość się posiłkował tym artykułem i stwierdził że Di2 bedzie hulac z kaseta 10 rz Campagnolo gdzie jest inna indeksacja odległość miedzy zębatkami niz w Shimano ale twierdzi z upartością maniaka że na to ma wpływ przerzutka ja na to że manetka a przerzutka nie ma wpływu na indeksacje . Moze ja sie nie znam i Di2 jest programowalne pod kasety Campagnolo w co szczerze watpie bo ich kompatybilność skończyła się na 9 rz osprzęcie . No ale gość ma rowery za 10 tysi to sie na wszystkim zna

    • Cześć,
      w tym tekście nigdzie nie pisałem o elektrycznych grupach napędu Di2, a już tym bardziej o ich kompatybilności z Campagnolo.

  • Cześć, czytam i czytam i nadal nie wiem :) Poradźcie. Kupiłem okazyjnie fajną szosę z napędem Tiagra 4700 (10) i korba FSA Omega. Chciałbym zmienić klamkomanetki, przerzutki i kasetę na nową Ultegrę (11). Czy ta korba FSA da radę? Czy też będzie do wymiany?

    • Cześć,
      wpisałem w Google hasło: FSA Omega. Wszedłem w pierwszy wynik wyszukiwania, czyli stronę producenta: https://shop.fullspeedahead.com/en/omega-crankset-4657

      I co tam czytam? „Fits Shimano and SRAM 10-11 speed systems”.

  • Witam.
    Chcę wymienić w rowerze kierownice zwykłą na szosową. Mam stary napęd shimano 3×7. Moje pytanie jest następujące: Czy klamomanetki szosowe myśle tu o Tourney ST-A073 będą działać?

    • Cześć,
      tak, będą działać bez problemu. Napędy szosowe i MTB Shimano są ze sobą kompatybilne aż do 9. rzędów. Myślę tu o w miarę współczesnych rowerach, nie starszych niż 20 lat. Nie wiem jak kiedyś wyglądało to w osprzęcie Shimano.

    • Witam,
      jak można to proszę o radę. Do tej pory miałem następujący sprzęt, z tyłu kaseta 10 rzędowa Shimano ( wymieniona, wcześniej była SRAMowska ), z przodu korba Truvativ Sram s1000 GXP 44/33/22, ramię 175 mm, manetki / przerzutki Sram X7.

      Jako, że nadszedł czas korby postanowiłem ją wymienić. Wybór ze względu na cenę jak i już swoje latka padł na Shimano FC-M6000 40/30/22. Za bardzo nie znam się w temacie, więc chciałem zapytać, czy w ogóle taka zmiana ma szansę powodzenia, czy przednia przerzutka Sram obsłuży mniejsze tarcze jak trzeba, czy może to być niekompatybilne?

      Jeżeli nie, to jakie rozwiązanie byś polecił w podobnym przedziale cenowym? Wiadomo, że wolałbym tę samą liczbę zębów, bo przy mniejszej ilości tracę „mocne” biegi, ale ciężko coś znaleźć. Trafiają się jakieś korby Force i tego typu, ale nie mam pojęcia o ich jakości/trwałości, a Sramowskie to już konkretny wydatek. Jeżeli znajdziesz chwilę by doradzić będę wdzięczny, z góry dzięki, pozdrawiam.

      • Cześć,
        zacznę od tego, że na kołach 27,5 cala, różnica w maksymalnej prędkości (przy kadencji 90 obrotów korbą na minutę) to 46 do 42 km/h. Zwracam na to uwagę, bo dopóki nie dokręcasz na stromym, asfaltowym zjeździe, to w góralu prędkości rzędu 40-kilku km/h raczej nie są potrzebne :)
        No chyba, że jesteś wycinakiem i tyle jeździsz po płaskim, wtedy szacun i przy 44/11 warto pozostać.

        Możesz pomyśleć o wymianie samych tarcz w korbie, niemniej może się okazać, że wyjdzie taniej kupić nową :)

        Czy korba z tarczami 40/30/22 podpasuje? Teoretycznie powinno dać się wyregulować przerzutkę, chyba, że SRAM zastosował jakiś patent, który uniemożliwi jej pracę z korbą o mniejszej różnicy pomiędzy dużą a średnią tarczą. Nie wiem, trzeba byłoby to wypraktykować.

        Inną opcją jest korba Shimano FC-MT300 z tarczami 44/32/22, niemniej to korba dedykowana napędom 9. rzędowym. I znowu – z łańcuchem 10-rzędowym będzie to działać bez problemu. A czy z przerzutką… tego nie chcę obiecywać. Teoretycznie da się wiele komponentów połączyć ze sobą,
        sam tak wiele razy robiłem. Ale nigdy nie ma 100% gwarancji, że coś będzie działać, bo akurat brakuje gdzieś milimetra itd. Nie chcę wprowadzić Cię w błąd, możesz poszukać w Google ludzi, którzy łączyli ze sobą dane części, może ktoś już to robił.

        • Dzięki wielkie za cenne podpowiedzi.
          Śmigam góralem, ale z racji braku czasu i nadmiaru obowiązków pozostało głównie miasto, wiem, że inne typ rowerów jest do tego, ale z racji , że czuje się na nim jak na żadnym innym dobrze, dalej go mam. Moje koła to 29″ , także czasami rozbujać się idzie, z autopsji przy poprzednim rowerze pamiętam, ze czasami się chciało szybciej a nie było z czego.

          Też zastanawiałem się nad podaną przez Ciebie korbą Shimano FC-MT300

          Odnośnie tej korby mam pytanie, jest to raczej dolna półka cenowo jak idzie o Shimano, czy w związku z tym można liczyć na średnią przyzwoitość jak idzie o materiały / wytrzymałość ?

          Z góry dzięki

          • O tym, że góral może być najlepszym rowerem do jazdy po mieście (po wymianie opon), pisałem kilka lat temu :)

            https://roweroweporady.pl/najlepszy-rower-do-jazdy-po-miescie/

            Jeżeli chodzi o MT300, to nie jest to najniższa półka, Shimano robi jeszcze sporo, sporo tańsze modele :) Ale to prawda, że to jeden z podstawowych modeli na sztywnej osi. Pogrzebałem jeszcze trochę i znalazłem ciekawą opcję wśród korb… trekkingowych :)
            Shimano robi model Alivio FC-T4060 też ze stopniowaniem 44/32/22. Od korb MTB różni się głównie wyglądem, nie ma dziury na wylot na środku, tylko jest zasklepiona, jak w korbach szosowych.

            Jak będzie z jakością? Tu trudno mi się wypowiedzieć, droższy model pewnie będzie wykonany z mocniejszych stopów, może będzie odrobinę lżejszy, ale to akurat nie będzie miało tu większego znaczenia.
            W takich przypadkach zawsze mam problem z podpowiedzią, bo z jednej strony różnica to tylko 65 zł, z drugiej strony droższa korba kosztuje prawie połowę więcej co tańsza, a nie wiem czy będzie między nimi taka różnica.

  • Cześć fajny artykuł ale mnie interesuje sprawa która chyba tu nie była poruszona. Mianowicie chcę sobie złożyć kasetę szosowa z koronek. I teraz najciekawsze, manetka 8 rzędowa łańcuch 8 rzędowy ale koronki już z kasety ultegra 11 rzędowej. To ma być taki eksperyment bo z tyłu maksymalnie 6 zębatek chcę mieć z przodu jedna tarcza a z tyłu mam kasetę 8 9 10. Oczywiście między tymi koronkami chcę zastosować dystans taki jak jest w kasecie 8 rzędowej z tego co wiem to 3 mm. Czy taki napęd będzie jeździł czy mniejsza szerokość koronek 11 rzędowych będzie problemem dla ośmio rzędowego łańcucha? Dziękuję i pozdrawiam

  • Witam
    Zakupiłem okazyjnie przerzutkę Shimano Nexave Mega Range. Poprzednia to jakiś tani Tourney
    Problem jest z regulacją, manetka Sram x5. Z poprzednią działało to normalnie ale tu jakoś się gryzie, przeskakuje o zębatki . Czy jest tylko jakiś problem z regulacją czy ” nie da się i już”.
    Pozdrawiam

  • Dzięki. Bardzo dobry artykuł. Mam taki temat; w moim Kross’ie Trans Solar, mam napęd 3×10. Ostatnio dokupiłem nową kasetę i łańcuch wszystko pod 10rz czekają na montaż. Manetki, przerzutki wszystko jest pod 10rz. Myślałem również o wymianie wszystkich blatów w korbie Deore FC-T611. Wymiana nietania oscyluje min w granicach 180-190 zł za komplet 3 zębatek. Wczoraj po drodze do pracy przywaliłem lewym pedałem w korzeń i wygiąłem lekko oś. Po odkręceniu pedału wyszedł z częścią gwintu. To co pozostało z gwintu w całości jest zbyt krótkie aby temu zaufać..

    Dużo osób pyta o to czy łańcuch 9rz będzie działał na korbie 3×10. Ja mam odwrotne pytanie. Skoro łańcuchy 9 i 10 rz mają tą samą wewnętrzną szerokość to czy przy tym napędzie zadziałała by korba Alivio FC-T4060 zamiast dedykowanej Deore FC-T611 ?? Różnice na ilości zębów na blatach przeżyję. Wyczytałem, że w korbach 9rz z racji szerszego łańcucha odległość między blatami jest nieco większa. Ale czy ktoś testował działanie takiego systemu, bo tu tkwi szkopuł, no i w tych niemalże 150 zł różnicy? Ewentualnie proszę o opinie na temat kusząco-podejrzanej alternatywy korby NEXELO HT II 42/34/24 – Czy ktoś tego używał ??

    • Cześć,
      1. Kwestia czy musisz wymieniać wszystkie tarcze na korbie. Jeżeli wszystkie są równomiernie zużyte, to jasne. Ale może na którejś jeździsz rzadziej? Warto sprawdzić, bo może ta najmniejsza jest jak nowa? :)
      Możesz też poszukać tarcz stalowych, być może są dostępne dla tej korby, będą tańsze niż aluminiowe, a pewnie w oryginale część jest właśnie alu.

      2. Pedały jeżeli były fabryczne, to jak najbardziej wymień na coś porządniejszego.

      3. Z łańcuchami jest tak, że korba przyjmie w zasadzie wszystko, nawet jakbyś dał tam łańcuch 7/8-rzędowy, to by poszło. Problem może tkwić w przerzutkach (zwłaszcza przedniej) i będzie tkwił w kasecie. Tzn. nie za bardzo można dawać 8-rzędowy łańcuch do węższej, 9-rzędowej kasety. I tak samo wyżej – 9. rzędowy łańcuch do 10. rzędowej kasety itd. Problem może (ale nie musi) być także z ocieraniem się szerszego łańcucha o wózek przedniej przerzutki (z tyłu już chyba mniej). To tak przy okazji, odnośnie szerokości łańcucha, że lepiej żeby był węższy niż za szeroki.

      Z korbą Alivo nie będzie problemów. Rozstaw tarcz we wszystkich korbach powinien być taki sam, tam się od lat niewiele zmienia (choć oczywiście nie jest to w 100% przypadków reguła).

  • WiTAM
    Mam rowerek Cube aim sl 29 osprzet ma bardzo slaby chcialbym troszke powymieniac co bys proponowal. Napewno shimano segment deore czy jakis inny?

    • A który to rocznik? Cóż, musisz się zastanowić co dokładnie chcesz wymienić, czego Ci w tym rowerze brakuje. Jeżeli to ma być wymiana całego napędu, to ja zdecydowałbym się na SLX-a M7000, różnica między nim a Deore to około 300 złotych (w przypadku korby, przerzutek, manetek, łańcucha, kasety),
      a dostajesz moim zdaniem jeszcze lepszą pracę niż w Deore, dodatkowe przełożenie i większą odporność na przyszłość, zwłaszcza w momencie, gdy Shimano przechodzi już na 12 przełożeń w MTB.

  • Witam
    Czy szerokość kasety 9 rzędowej jest taka jak w 10 rzędowej?

    Drugie pytanie, czy taki set będzie działał: kaseta 10 rzędowa + łańcuch 10 + manetka np. Zee SL-M640 (też 10) + przerzutka tylna Deore RD-M592 (9 biegowa)?
    Logika podpowiada, że będzie działać (o ile szerokość kasety 9 i 10 jest taka sama), bo co z tego, że przerzutka 9, ale to manetka decyduje o jej ruchu. Przerzutka zdemontowana sama w sobie nie ma tej tajemnej mocy przeskoku, działa płynnie w pełnym swoim zakresie.

    Trzecie pytanie: łańcuch 10 + korba (jej zębatka/i) dedykowana pod łańcuch 9?
    Jak taki łańcuch będzie się zachowywał przy zapinaniu się na zębach, oraz jak będzie wyglądała zmiana biegów.

    Czy ktoś to testował lub widział?

    Ciekawy artykuł o kompatybilnościach, warto polecać innym, przyjemnie się czyta, wiele można się dowiedzieć. Jednak zawsze jest jakieś „czy aby na pewno…”

    • Sam to przetestowałem, wnioski:

      Przerzutka tył Shimano M592 SGS + manetka 10 + kaseta 10 (11-36) = nie współpracuje, nie da się tego wyregulować.

      Ale co mnie zdziwiło.

      Przerzutka tył Shimano Alivio T4000 SGS + klamkomanetka szosowa 10 + kaseta 10 (12-28) = działa, da się to wyregulować, chociaż jakość zmiany biegów poziomu Tourney-a/Altus-a.

      Zrobiłem taki test z czystej ciekawości.

      • Ta kompatybilność wynika z tego, że ciąg linki w grupach 7/8/9-rzędowych MTB jest taki sam, co w grupach 7/8/9/10-rzędowych szosowych (poza Tiagrą 4700). Dlatego można do szosowej, 10-rzędowej klamki dać 9-rzędową przerzutkę MTB (albo do 9-rzędowej klamki MTB dać 10-rzędową przerzutkę szosową).

    • Cześć,
      w przypadku napędów MTB, uciąg linki w 10. rzędowych jest inny (Dyna-Sys) niż w 9. rzędowych. I choć niektórzy piszą, że da się ożenić manetkę 10. rzędową z przerzutką 9. rzędową, to niestety się to nie uda. A przynajmniej nie będzie to działało tak jak trzeba.
      Można kupić specjalny adapter zmieniający ciąg linki, ale może się to nie opłacać z finansowego punktu widzenia (adapter Shiftmate). Gdyby to było takie proste, nie byłoby problemu z łączeniem np. manetek SRAM z przerzutkami Shimano. A tu właśnie jedno bez drugiego nie zadziała,
      bo przerzutka przesuwa się o konkretny skok pomiędzy biegami, dopasowanymi do ruchu linki manetki + do przeskoków pomiędzy zębatkami (a te są różne w 9 i 10. rzędowej kasecie).

      Łańcuch 10. rzędowy spokojnie można dać do korby/kasety 9. rzędowej. W drugą stronę już niekoniecznie.

      Jeżeli chodzi o „czy aby na pewno” to takich dylematów jest dużo, bardzo dużo :)

  • Super artykuł. Jednakze nie znalazłem w nim odpowiedzi na pytanie, które mnie nurtuje:
    Czy blaty od korby Alivio 3×9, beda pasowały do korby Deore 3×10 ? Mam na mysli to, czy nie bedzie zgrzytow tych blatow z pracą łańcucha, zarówno 9, jak i 10 biegowego.

    • Cześć,
      jeżeli BCD, czyli rozstaw śrub się zgadza, to jest szansa, że będą pasować. Ale gwarancji Ci nie dam. Z łańcuchem nie będzie problemu.

  • Witam !Mam takie pytanko posiadam rower mtb ale raczej taiwan z alu ramą , rozpadł się mechanizm korby oparty na standartowych śrutach i talerzykach .Czy będzie się dało założyć takie coś ?https://allegro.pl/oferta/shimano-fc-ty301-korba-6-7-8s-48x38x28-i-suport-7841440223?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Acategory&bi_c=OWY0MTYxN2MtNTA3Mi00ODc0LTg1OWYtOGU2YTcxZDBhZDdlAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=2bd58719-8d76-4c3e-9bc5-ee8a1c563f4e
    Pozdrawiam !

    • Cześć,
      jeżeli masz gwinty angielskie w ramie i mufę (tę dolną część ramy) o szerokości 68 mm, to ten zestaw powinien pasować.

  • Witam. Wszystko powiedzmy rozumiem ale mam pytanie, mam tylną przerzutke Shimano deore shadow 9speed, kupiłem manetke Shimano slx m7000 dynasys2 i niewiem czy ta manetka obsłuży mi przerzutke. Dziekuje

    • Cześć, nie, nie obsłuży. Manetka jest pod 10. przełożeń, czyli ma już inny ciąg linki niż manetki/przerzutki 7/8/9-rzędowe. Potrzebujesz do niej przerzutkę zgodną z Dyna-Sys.

  • Cześć,
    Chciałem reaktywować swój pierwszy rower trek 930, przerzutki i gripy sram esp 7.0 (8-rzędowe). Całość chodzi idealnie, super zmienia przełożenia itd, jednak tworzywo na gripach stało się bardzo nieprzyjemne w dotyku, lepi i brudzi ręce. Mam pytanie: czy z przerzutkami esp 7.0 będą współpracowały gripy SRAM MRX comp 3×8. Jeśli nie to proszę o podpowiedzi.
    Dzięki, pozdrawiam
    Andrzej

  • Cześć,
    podpowiedzcie mi z korba cx 50, przeznaczona o 10 rzędów, zadziała z łancuchem KMC 8 rzedów? teoretycznie bardzo nie powinno to bardzo przeszkadzać, ale wolałbym się upewnić :)

    • Będzie działać ;] Korby mają tę samą szerokość, więc nie ma problemu, takiego jaki byłby w kasecie. Oczywiście do tego musi być kaseta 8-rzędowa.

    • Jeżeli będziesz miał przerzutkę pod 10-rzędów, to łańcuch 8-rzędowy może być za szeroki. Jeżeli będzie z tym problem, wymieniłbym łańcuch na 10-rzędowy.

      • Zmienione i działa :)
        Wszystko było 8 rzędowe, claris, dlatego się zastanawiałem czy inna korba się przyjmie.
        Dzięki za odpowiedzi :)

  • Cześć,

    Panie Łukaszu, jeśli byłby Pan skłonny doradzić…
    Jako że znudziło mi się zakładać spadający z zębatki korby łańcuch w rowerze mojego syna (orbea mx24 dirt), zabiegi serwisowe typu wymiana suportu na krótszy dla poprawienia linii łańcucha nie dały wymiernego rezultatu, do rozwiązania problemu przy użyciu jakiejś prowadnicy łańcucha nie jestem przekonany i jeszcze dodatkowo ten zestaw nie daje dziecku super możliwości na podjazdach (oryginalna korba 36z, wolnobieg Shimano MF-TZ21 14-28) to wymyśliłem zastąpienie tego następującym zestawem:
    Przerzutka 10-rz. Shimano Deore T610 SGS
    Wolnobieg 10-rz. SUNRACE MFEZ1 (11-36) – wciąż wolnobieg, odchodzi zmiana / przeplatanie koła
    Korba PROWHEEL BURNER-232A-N 32z.
    Inspiracja pojawiła się podczas szperania na OLX:
    https://www.olx.pl/oferta/shimano-deore-10-naped-wolnobieg-10-rzedowy-nakrecany-CID767-IDvBwnF.html
    https://www.olx.pl/oferta/mechanizm-korbowy-152-mm-aluminium-CID767-IDzORi1.html#0601f0f96e

    Z tego co podaje jakiś czeski sklep zębatka korby to system narrow-wide;

    więc teoretycznie mogłaby rozwiązać problem spadającego łańcucha.
    Ale czy dogada się z łańcuchem i tym wolnobiegiem? Linia łańcucha 45 mm.
    Dodatkowo – czy taki wolnobieg 10-rz. w miejsce 7-rz. w ogóle wejdzie, tak by później oś koła = oś ramy = oś tylnego hamulca v-brake? Widełki tylnego widelca standardowe 135 mm. Oś z samozamykaczem. Gdzieś przeczytałem, żeby przy wymianie kasety / wolnobiegu na więcej-rzędowy może być konieczna wymiana osi na dłuższą, ale nie bardzo rozumiem, w czym to jes pomocne, przecież odległość między piastą a ramą musi pozostać niezmienna i albo się tam coś mieści, albo nie…
    Ale zakładam, że po prostu czegoś nie wiem :-)

    Pozdrowienia :-)
    Szymon

    • Cześć,
      kurczę, dla dziecka najlżejsze przełożenie 36-28 to zdecydowanie za mało. To jest przełożenie z wielu dorosłych rowerów szosowych, a wiele szos ma sporo lżejsze. Być może łańcuch mu spada, bo po prostu za bardzo musi cisnąć, żeby w ogóle jechać?

      Zdecydowanie zębatka narrow-wide na korbie dużo pomoże w temacie spadania łańcucha. Fajnie jeszcze gdyby tylna przerzutka miała sprzęgło, czyli musi być to model z serii górskiej (M), a nie trekkingowej (T), np. Shimano Deore RD-M6000, albo starsze Shimano Deore RD-M615.
      Dodatkowo sprzęgło ustabilizuje łańcuch, który nie będzie walić po tylnym trójkącie ramy.

      Propozycja z OLX-a, którą pokazałeś jest całkiem ciekawa, kwestia tylko ceny. Jest to zestaw używany, zależy w jakim stanie, jakiej klasy jest łańcuch itd. Czy 10. rzędowy wolnobieg zmieści się na piastę i do ramy? Teoretycznie powinien, ale nie mam pewności.
      Ale nawet jeżeli się zmieści, to nadal będzie wolnobieg, czyli będzie chybotał podczas pedałowania, a może jeszcze bardziej niż 7. rzędowy. Weź też pod uwagę, że taki wolnobieg kosztuje prawie 300 zł, więc będzie to spory koszt przy zakupie gdy ten się zajeździ.
      Chyba, że młody nie planuje jeździć na tym rowerze aż tak długo :)

      Mocno rozważyłbym zakup zestawu z kasetą, np.:

      Kaseta: https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-deore-cs-hg50-11-36t-10rz-7954918410
      Manetka: https://allegro.pl/oferta/shimano-sl-m6000-deore-manetka-10rz-linka-7800511494
      Łańcuch: https://allegro.pl/oferta/lancuch-shimano-xt-cn-hg95-10s-116-ogniw-oem-promo-6784730784
      Przerzutka (ktoś sprzedaje niby nową, trzeba dopytać, bo cena atrakcyjna): https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tylna-deore-rd-m6000-gs-8196250758

      Korzystając z Allegro Smart, będziesz miał na prawie wszystko darmową wysyłkę i wyjdzie za to 388 zł, gdzie wszystko będzie nowe, zwłaszcza łańcuch.
      Plus do tego np. takie koło (ciężko w ogóle znaleźć koła 24 cale pod kasetę, ale zdarzają się): https://allegro.pl/oferta/wzmocnione-kolo-24-stars-pod-kasete-8-9-10-czarne-6700477230

      Co daje równe 500 zł, czyli niewiele więcej niż oferty na OLX, ale masz wszystko nowe, przerzutkę ze sprzęgłem i koło z kasetą.

      Jeżeli chodzi o korbę, to dopytaj sprzedającego. Co do linii łańcucha, to być może jest gdzieś kalkulator, który to liczy, ja nigdy w tym temacie nie byłem zbyt dobry, od 10. lat jeżdżę na korbach z łożyskami zewnętrznymi.
      Niemniej dopytałbym sprzedającego czy korba ma zęby narrow-wide, albo niech prześle zdjęcie. A długość suportu ew. korygowałbym po zmontowaniu zestawu i sprawdzeniu jak to wygląda.

      • O kurcze. Nie bez powodu ta strona nazywa się „rowerowe porady” :-). Bardzo Ci dziękuję za poświęcony czas. Zatem wracam na ścieżkę podobną do pierwotnej, z której zawróciłem, ponieważ poległem właśnie na szukaniu sensownego koła 24″. Inna sprawa, że wtedy zakładałem założenie całej grupy Sram NX 11-rz. Chyba dlatego, że z kolei nie bardzo mogłem znaleźć innej korby narrow-wide z krótkimi ramionami (w NX-ie jest opcja 155 mm); myślałem również, że jak korba to cała reszta też musi być z zestawu. I jak sobie uświadomiłem, że do grupy jeszcze muszę dokupić koło i suport GXP, to stwierdziłem, że koszty przedsięwzięcia stają się za wysokie.
        To co proponujesz naprawdę wygląda na optimum techniczno – kosztowe :-)
        Dzięki jeszcze raz!

        PS. Jeszcze co do spadającego łańcucha, to chyba producent tu coś mocniej nawalił… Rozmawiałem ojcami kilku jeszcze użytkowników tego roweru i wszyscy na to narzekali. Producent nie dał podwójnego bash-guarda, który czasami widuje się w rowerkach dzieciących, jakiś taki plasticzek prowadzący na rurze podsiodłowej tylko – niewiele dający, zwłaszcza gdy rowerzysta zakręcił korbą do tyłu na „jedynce” :-)

    • Cześć,
      będzie działać. Tarcze w większości pasują do wszystkich zacisków, poza najtańszymi modelami, które przeznaczone są tylko do klocków z żywicznymi okładzinami. R900 w razie potrzeby będzie działać z każdymi okładzinami.

    • dziekuje bardzo ! jeszcze jedno pytanko bo do 105 R 7000 chce podpiac tarcze hamulcowa wlasnie z dura ace R900 ale pod zaciski ultegra R8020 i pytanie jest czy zaciski ultegry sa kompatybilne z klamkomanetkami nowej 105 chodzi mi doklanie o przewod 105 tki , czy da sie go podpiac pod zacisk ultegry ? czy trzeba zmienic przewod na ultegre ?

      • Poszperaj w tabelkach kompatybilności od Shimano, ja niestety aż takich szczegółów nie znam: https://productinfo.shimano.com/#/com

        • Czesc . Dziekuje. Sprawdzilem sa kompatybilne. :) . A co bys doradzil do roweru szosowego endurance tarcze 140 mm czy 160 mm chce zalozyc Dura Ace , sa rozne opknie, jedni radza 160 z przodu z tyl 140, 160 przod tyl 160 inni 140 przod i tyl 140. Jezdze po terenie gorzystym cos jak Beskidy, ale nie zawsze . Moja waga to 84 kg . Giant na przyklad instaluje 140 mm przod jak i tyl jezeli chodzi o grupe Ultegra czy Dura Ace w modelu Propel ale czy w Defy . Powiem szczerze ze 160 mm wygladaja troche nieladnie na kole , 140 mm wygladaja estetyczniej . Mam znajomego ktory jezdzi na 140 mm tarczach przod i tyl i nie ma problemow.

          • Do jazdy na lekko, bez bagażu i po szosie, zestaw 140/140 w zupełności wystarczy.

  • Cześć
    Bardzo prosze o odpowiedź
    Mam przerzutkę Shimano m950 prawą, nie ma już kaset 8rz xt którą zużyłem, chciałbym założyć kasetę 9rz xt,i zdjąć najmniejszą koronkę robiąc z niej „ósemkę”blaty do korby m739 udało mi sie kupić nowe, na ebay łańcuch nowy xt 9rz, bedzie to działać?

    • Cześć,
      zdjęcie koronki nic nie da, kasety 8. rzędowe i 9. rzędowe mają inny rozstaw zębatek. Co prawda pewnie da radę to jakoś wyregulować, ale nigdy nie będzie działać to tak, jak zaprojektował to producent.

      Na Ebay są dostępne 8. rzędowe kasety XT, ale tanio nie będzie:

      https://www.ebay.com/p/NOS-Shimano-Deore-XT-8-Speed-Cassette-Cs-m737-11-28/1021872577?iid=202649319567

      Może bardziej kalkulowałoby się kupić używaną manetkę XT 9. rzędową, albo SLX, albo po prostu nową Deore? Nie wiem czy przerzutka ogarnie 9 biegów, ale powinna.

  • Cześć,
    Mega artykuł!
    Mam pytanie, mam przerzutkę i manetkę sram X0. jednak przerzutka nie ma sprzęgła i nie obsługuje kasety większej niż 36T. Myslałem, zeby wymienić ją na GX ale chciałbył zostawić manetki od X0. Pytanie czy jeśli obie rzeczy są na exact actuation to czy to zadziała?
    Ewentualnie może jest inna przerzutka ze sprzęgłem, która by obsługiwała kasete np 41-11, która byłaby kompatybilna z manetką X0 a nie kosztowała fortuny.
    Dzięki za pomoc

  • Cześc! Niezły artykuł :)

    a ja mam taki „problem”
    chcę wymienić napęd z 3×10 na 1×10 /ewentualnie 1×11
    Mam już zębatkę 10/11 narrow-wide pasująca do korby (34T)
    idzie dystans do przerzutki (teraz X-9 10s Exact Actuation)

    zastanawiam się nad wyminą przerzutki (i manetki?) – bo może wrócę do shimano na ten sezon – za rok Sram Eagle, ale trzeba na czymś jeździć, a nowa Deore RD-M610 + manetka to koszt prawie 200zł, ze sramem ok 260zł sama sensowna przerzutka

    Teraz mam kasetę 11-36, chciałbym 11-46 – jaka przerzutka da radę to obsłużyć – mój x-9 z dystansem podobno da radę, ale ma już sporo luzów.
    Większość przerzutek (z „dystansami” na pokładzie i długimi wózkami) ma oznaczenie – pojemność powyżej 41
    i jak tu żyć?

    Znasz jakaś niezbyt drogą przerzutkę która działałby z taka kasetą?

    Dzięki

    • Cześć,
      pojemność przerzutki to jedno (tu z 1x z przodu większość przerzutek spokojnie ogarnie pojemność 35), drugie to maksymalna obsługiwana zębatka na kasecie. W kwestii obsługi 46 zębów, to masz do wyboru SLX/XT/XTR czyli RD-M7000/M8000/M9000.
      Do 1x z przodu przerzutka ze średnim wózkiem wystarczy. Jeżeli to ma być tymczasowy zestaw, to poszedłbym w SLX-a, tylko zwróć uwagę, żeby był pod 11 rzędów, bo są jeszcze przerzutki 10-rzędowe o tym samym oznaczeniu.

  • Cześć, mam pytanie i wielką nadzieję, że będziesz w stanie mi pomóc.

    Problem wyniknął przy konwersji roweru na elektryka – kasetę sunrace cs-ms1, 11-36t, 10-speed byłem zmuszony zamienić na default dostarczony z silnikiem, nakręcaną Shimano 6 biegów. Niestety moja wiedza na temat technicznych aspektów przerzutek jest znikoma i chciałbym zapytać czy da się przerzutkę tylną (Shimano Deore Shadow, RD-M610-SGS) skalibrować tak, by działała na tej okrojonej kasecie.

    • Cześć,
      nie uda się. Będziesz potrzebował przerzutkę Shimano MTB, ale pasującą do 6-9 przełożeń. Te na 10 i więcej biegów mają już inny uciąg linki, więc nie uda Ci się jej sparować z 6. biegową manetką, bo taka będzie Ci potrzebna.
      Spokojnie wystarczy jakaś Acera RD-M360 za 65 zł, ale możesz dać i jakie Deore 9-rzędowe.

  • cześć,
    czy dla zestawu Shimano Tourney 2×7 można wymienić przednią zębatkę na większą (obecnie ma 50 zębów)?

    • Cześć,
      nie napisałeś jaką masz przednią przerzutkę i jaką korbę. Samej tarczy raczej nie wymienisz, na przeszkodzie stanie zapewne rozstaw śrub.