Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.
Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.
Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.
Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.
Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.
Tylna przerzutka a manetka
Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.
Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.
W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.
Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.
Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.
Przednia przerzutka a manetka
Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).
Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.
Tylna przerzutka a kaseta
Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.
Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.
Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.
Przerzutka przednia a korba
Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.
Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.
Manetka a kaseta
Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.
W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.
Manetka a korba
Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.
Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.
Kaseta a łańcuch
Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.
Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.
Korba a łańcuch
To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.
Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.
Przerzutka tylna a łańcuch
Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.
Przerzutka przednia a łańcuch
Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.
Suport a korba
We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:
- Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
- Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
- Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).
Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.
Kaseta a piasta
Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.
Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.
Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.
Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.
Podsumowanie
Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.
W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.
Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:
- Kompatybilność napędów rowerowych
- Z iloma tarczami wybrać korbę
- Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
- Jak dobrać tarczę do korby
- Jaką kasetę kupić
- Po co w rowerze 11 biegów
- Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
- Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru
Dzień dobry.
Proszę o poradę. Obecnie jeżdżę XT 9 rzędowym .Dziennie pokonuje min. 25 km , w niedzielę odbywam dłuższe wycieczki przeważnie po drogach gruntowych,szutrze itp.Rzadziej po twardych nawierzchniach.Determinuje to tylko pogoda. Mój wiek(68)” wymaga odrobiny tzw.”luksusu”.Mówiąc krótko nie jeżdżę wyczynowo.
Mam zamiar w nadchodzącym(o ile dożyję) sezonie przejść z 3×9 na 3×10 i tu powstaje pytanie: czy wystarczy kaseta 10 rz jaką, łańcuch, przerzutka 10 rz.(jaka) i manetka tył.też jaką?Chodzi o typ,rodzaj nr.Najlepiej żeby to były rzeczy nowe -nie używane (a może się mylę) Cena jest tu „powiedzmy wartością” drugorzędną.
Ponieważ uważam się za „mało doświadczonego rowerzystę (10lat)proszę Pana o ustosunkowanie się do tego pomysłu i bez zabawy w tzw „dyplomację”udzielenie mi porady.Sądząc po dotychczasowej aktywności Pana w Internecie jestem PEWIEN rzeczowej i kompetentnej porady .
Z poważanien:
Cześć,
jeżeli jeździsz na XT, to myślę, że nie będziesz chciał schodzić niżej z nowym osprzętem. Ale może zamiast 10. rzędów, od razu pójść w 11?
Postawiłbym wtedy na najnowszą grupę M8000: https://www.ceneo.pl/;szukaj-shimano+m8000;0192.htm#crid=132957&pid=7269
A jeżeli ma być 10 rzędów, też zostałbym przy XT:
Kaseta CS-M771: https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-cs-m771;0192;0112-0.htm#crid=132958&pid=7269
Łańcuch CN-HG95: https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-cn-hg95;0192;0112-0.htm#crid=132959&pid=7269
Przerzutka tył RD-M786 (średni lub długi wózek, w zależności jakie tarcze na korbie i jaki rozstaw na kasecie): https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-rd+m786;0192;0112-0.htm#crid=132962&pid=7269
Manetka SL-M780 (są dwa typy mocowania, tradycyjne na obejmę i I-Spec do przyczepienia do klamki hamulcowej, ale klamka musi być kompatybilna z tym systemem): https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-sl-m780+prawa;0192;0112-0.htm#crid=132964&pid=7269
Witam!
Niby powinno to działaś, ale czy aby na pewno. Ktoś może testował podobne rozwiązanie?
Manetki 2×11 XT SL-M8000 I-Spec II
Przerzutka przednia 2×10 FD-M786 2rz. direct mount
Korba – 2×10 XT FCM-785, Hollowtech II 2×10 (38×24)
Przerzutka tylna 2×11 Deore XT RD-M8000 11-sp SGS
Kaseta 2×10 Deore XT CS-M771 Dyna-Sys 10-speed
Łańcuch Campagnolo VELOCE Ultra Narrow 10s
Jakby nie mogli nowych hamulców też zrobić pod I-Spec B :-)
Dziękuję bardzo, Pane Lukasz. Chcę jeszcze podpowiedzi który lancuch lepszy: spam pc991 czy connex 908. Będę wdzięczny za pomoc.
Pozdrawiam Paweł
Niestety nie wiem, ciężki mi jest je porównać.
Witam chce kupić lancuch spam pc991, kasetę i korbe mam shimano XT. Czy wolno tak miksowac
Cześć, tak, jak najbardziej można. Ten łańcuch jest dedykowany 9. rzędowym napędom SRAM, Shimano i Campagnolo.
Witam. Mam pytanie dotyczące kompatybilności klamkomanetek Campagnolo z podzespołami Shimano. Czy na przykład klamkomanetki Campagnolo Veloce bedą współpracować z przerzutką Shimano 105 i kasetą tejże firmy w napędzie 10s? Masz jakieś doświadczenia z takim mariażem?
Cześć, niestety nie mam żadnych doświadczeń w łączeniu napędów tych dwóch firm. Wpisz w Google hasło Shimagnolo albo Shimergo, najlepiej szukać na forach dyskusyjnych informacji na ten temat.
Witam. Dziękuję za odpowiedź. Szukałem już trochę po forach i opinie są różne. Więcej chyba negatywnych. Stąd moja prośba o Twoją opinię. Pogrzebię jeszcze trochę i może uda się rozwiać wątpliwości. A tak przy okazji:) Jest taka pozagrupowa korba Shimano RS500. Z opisu wynika, że dedykowana do napędów 11s. Czy można ją skutecznie wykorzystać w napędzie 10s z łańcuchem 10s? Bo łąńcuch 11s na kasecie 10s raczej nie będzie pracował prawidłowo. Jest tańsza od porównywalnej 105 i dlatego mnie interesuje. Pozdrawiam
Według mnie spokojnie będzie można dać ją do napędu 10. rzędowego. Natomiast łańcuch 11. rzędowy moim zdaniem powinien dać sobie radę na kasecie 10. rzędowej.
Co do korby, to kwestia czy pasowałby Ci srebrny kolor, bo na Allegro korbę 105 FC-5800 można kupić za niecałe 400 zł. A jest lżejsza od FC-RS500 i moim zdaniem ładniejsza :) Ale to oczywiście już rzecz gustu.
To byłoby fajnie, gdyby nie było problemów w tym zakresie. Rozmyślam nad modernizacją mojej szosówki i przejście z napędu 8s na 10s. Widzę, że największy koszt, to jednak klamkomanetki. Zobaczymy. Może bardziej opłacalny będzie zakup odpowiedniego roweru i sprzedaż tego, który mam. Opierając się nawet na podzespołach z drugiej ręki szacunkowy koszt przebudowy oscyluje wokół kwoty 1000 zł. Pozdrawiam
Strasznie się czyta tanie artykuł. Typowe odpisanie z innych publikacji a nie podparcie się wiedzą własną. Proponuję pojeździć na sram-ie i później pisać własne obserwacje a nie czynić herezje. Lubię Twój blog ale ten artykuł jest straszny. Pozdrawiam
ten artykuł *- tanie artykuł
Cześć, włożyłem do roweru korbę Dura Ace 11s (FC-9000), kasetę ultegra 10s i łańcuch 10s (CN-6701). Wszystko nowe, a sam rower był wcześniej rozebrany i nasmarowany. Przy normalnej jeździe jest ok, ale przy dużym obciążeniu (np. pod górę) coś w napędzie co chwilę strzela/stuka. Czy to może być problem z kompatybilnością? Ewentualnie czy może wynikać ze złej spinki łańcucha? Spinka jest do łańcucha 11s.
Z kompatybilnością raczej nie. Czyściłeś i smarowałeś gwinty w ramie przy suporcie?
Co do spinki, to mi kiedyś taka dziwna, powyginana spinka hałasowała, nieważne jak ją założyłem. Ale działo się to cały czas podczas jazdy, nie tylko pod obciążeniem. Ale… udało Ci się założyć spinkę 11. do łańcucha 10. rzędowego? Hmm… może i to będzie przyczyną. Teoretycznie nie powinno się w ogóle udać założyć takiej spinki do łańcucha.
Do napędu 3×8 nadadzą się przerzutki (przód i tył) dedykowane pod 3×9? Bo ciężko mi znaleźć jakąś dobrą przednią przerzutkę dedykowaną pod 3×8
Cześć, tak, spokojnie będą działać. Tylko pamiętaj aby z tyłu założyć przerzutkę takiej marki jakiej masz prawą manetkę.
Odgrzeję stary artykuł. W sekcji Przednia przerzutka a manetka napisałeś że nie ma już komplikacji ale nie chciałbym się zgodzić. Aktualnie mam klamkomanetki szosowe 3×9 i napęd MTB. Tylna przerzutka działa dobrze ale już z przodem jest gorzej. W końcowym rezultacie w ramieniu przerzutki wywierciłem otwór żeby ciut wcześniej linka ciągła te ramię. A przez to zmieniłem lekko ciąg. Nie jest idealnie ale działa.
Puszła mi tylna Sora w moim Cube SL Road (z 2013).. Możecie polecić coś lepszego do tego modelu (9s)? Jest w ogóle jakaś szansa na upgrade czy tylko Sora mi zostaje (105tki są pod 10s, nie wiem czy działać będą…)
Cześć, teoretycznie tylna przerzutka szosowa pod 10 rzędów powinna działać z 9. rzędową manetką. Ale tego nie sprawdzałem.
Zawsze możesz pomyśleć o 9. rzędowej przerzutce Shimano XT, np. RD-M772.
Warto dodać, że istnieją sposoby na połączenie nie współpracujących ze sobą komponentów. Np. shiftmate lub tanpan. http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-compatibility-charts-choices/
Mam cube attention z 2014r . Dokupiłem na zmianę koła bardziej trekking/szosa, jest na nich kaseta 9rz. u siebie mam 10rz. ma to jakąś szansę ze sobą współgrać czy lepiej zostawić starą kasetę oryginalną ?
Cześć, połączenie kasety 9 rzędowej i manetki 10 rzędowej nie będzie ze sobą działać. Musisz założyć 10 rzędową kasetę.
Łukasz, proszę o kolejną bezcenna poradę :)
Mam rower z hipermarketu o napędzie 3×8 sterowany manetkami SRAM X4. Tylna przerzutka SRAM X3 działa bardzo dobrze. Jednak chciałbym zmienić przednią nie markową „chińską” przerzutkę, bo jest niezbyt precyzyjna i nie jestem z niej zadowolony. Myślałem aby założyć SRAM X5 lub X7 , jednak wyczytałem że obie są dedykowane do przełożeń 3×9. bazując na twojej wiedzy i doświadczeniu chciałbym ograniczyć ryzyko błędu. Stąd moje pytanie: czy według Ciebie jest szansa ze po takiej modyfikacji napęd będzie działać prawidłowo?
Cześć,
założenie przedniej przerzutki pod 9 przełożeń, jeżeli używasz łańcucha 8. rzędowego może być problematyczne. Łańcuch może w niektórych momentach nie do końca dobrze układać się w wózku przerzutki.
Tak więc popatrzyłbym jednak za przerzutką zaprojektowaną pod 8. rzędowy napęd.
Witam. Wnikliwa lektura artykułu nasunęła mi kilka jeszcze wątpliwości wynikających z „mieszania” elementów napędów, na które nie znalazłem chyba odpowiedzi. I tak, w rowerze mtb z napędem Shimano 3×8 i przerzutką tylną Deore 9s oraz korbą do 3x9s można zastosować przednią przerzutkę dedykowaną do napędów 3×10 czy też nie? Obecnie jest tam typowy łańcuch 8s. Podobnie w rowerze szosowym przy napędzie 3×8 korba i przerzutka tylna (grupa Sora) są dedykowane do napędów 3×9. Czy taki zestaw, przy zmianie łańcucha na jakiś węższy, będzie prawidłowo działał w konfiguracji 2(3)x10s ?. Oczywiście w obu przypadkach prawe manetki będą dostosowane do ilości biegów na kasecie. Co o tym sądzisz? Pozdrawiam
Cześć, jeżeli chodzi o pracę manetka-przerzutka, to nie powinno być problemu. Gorzej może być ze współpracą z łańcuchem. Może się okazać, że łańcuch 8. rzędowy jest za szeroki, do przedniej przerzutki pod 10 rzędów.
Co do drugiego pytania, to co dokładnie chcesz zmienić w rowerze?
Hej. Dziękuję za odpowiedź. Odnośnie drugiego pytania, to jest tak, że w rowerze szosowym jest obecnie napęd 3×8, ale oparty na grupie Sora dedykowanej nominalnie do napędu 3×9. Chciałbym to ewentualnie, przy jak najmniejszych kosztach doprowadzić do stanu (2/3 na 10). Wchodzi zatem konieczność zmiany klamkomanetki, kasety, łańcucha i . . . ? No właśnie? Czy po zmianie tych komponentów poczciwa Sora da się namówić do współpracy? Rozumiem, że łańcuch powinien być dobrany do kasety czyli w tej sytuacji 10s?
Tak, łańcuch na pewno musi być dobrany do kasety. Korba powinna sobie poradzić, nawet jeżeli będzie 8. rzędowa. Kaseta 10. rzędowa na pewno nie przyjmie łańcucha 8. rzędowego, bo jest za szeroki.
Jeżeli chodzi o przerzutki, to zależy jakich komponentów użyjesz. Shimano trochę pokomplikowało sprawę, wypuszczając 10. rzędową grupę Tiagra 4700, która ponoć nie jest z niczym kompatybilna, poza samą sobą. Ale jak to jest, poszperaj na forach internetowych. Pewnie chodzi tylko o tylną przerzutkę, przednia pewnie nie będzie miała problemu z działaniem.
Z drugiej strony, za niewiele więcej można kupić 10. rzędową klamkomanetkę Shimano 105 ST-5700.
Jeżeli tylna przerzutka jest 9. rzędowa, to powinna dać sobie radę z 10. rzędową kasetą.
Tak też sobie myślałem. Tego rodzaju koktajl stwarza nieco więcej choć jasnym jest, że zakładany można cel osiągnąć prostszymi środkami, tyle że drożej. czasem nawet sporo. Dziękuję i pozdrawiam.
Dużo taniej, nowej 10. rzędowej klamkomanetki się nie dostanie. Opcją jest pójście w używane części, w dobrym stanie i dobrej cenie. Ale to zawsze mała loteria jest.
Powodzenia przy modyfikacjach!
Dziękuję i pozdrawiam raz jeszcze!
witam…bardzo sie na tym wszystkim nei znam stad prosze jakby o wyrozumialosc…czyt dostalem od kogos tylne kolo ale trzeba dokupic kasete/wolnobieg-tzn wolalbym kasete i najlepiej 8rz ale nei wiem czy da rade tak zrobic…a piasta deore lx fh-m565….da rade wsadzic np tą:
https://uploads.disquscdn.com/images/0a08bab147a8cbc8492239796cf6dfb455f9f14847bb0b1e2748e6f09ae363b1.jpg
Cześć, tak, jest to piasta pod kasetę. Wolnobiegu tutaj nie założysz.
I z tego co widzę w internecie, bez problemu będzie działać z 8. rzędową kasetą.
hej, ja zastanawiam się nad wymianą korby z 3 na 2 rzędy, a kasetę mam 11 rzędową czy to zadziała? napisze jeszcze ze korbę chciałabym 38/24 (SHIMANO DEORE FC-M625) będę wdzięczna za odp. pozdrawiam :)
Hej, korba FC-M625 jest dedykowana pod 10-rzędów. Ale myślę, że z 11-rzędową kasetą i łańcuchem powinna działać. A jaką korbę masz teraz?
„Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to kaset 11-rzędowych od SRAM-a” czy to znaczy, że dla Shimano kompatybilne są 8/9/10/11 rzędowe ?
Tam było to trochę niefortunnie napisane, o kasety 11-rzędowe SRAMA chodziło mi o te w systemie XD Drive. A są także kasety w starym standardzie montażu.
Co do Shimano, to tak, oni mają ten sam system mocowania dla wszystkich kaset. Tylko kwestia czy kaseta będzie pasowała do piasty pod względem liczby rzędów.
Dwa konkretne pytania:
1. Rower szosowy napęd 2×9 mogę wymienić tylną przerzutkę na 10-rzędową?
2. MTB 3×9 mogę wymienić tylną przerzutkę na Deore RD-M615 i korbę od napędu 3×10?
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam!
Cześć,
1. Z tego co wiem, obecna 10. rzędowa Tiagra (grupa 4700) nie jest kompatybilna wstecznie. Przerzutki 11. rzędowe też mogą nie działać.
Ale popatrz za starszą generacją 10. rzędowych przerzutek, np. Shimano 105 RD-5700. Ona już powinna bez problemu obsłużyć 9 biegów.
2. Do napędu Shimano MTB 9. rzędowego nie założysz żadnej przerzutki pod 10 czy 11 rzędów. Mają inny uciąg linki (Dyna-Sys) i nie są kompatybilne z napędami 7/8/9 rzędowymi. Pozostają Ci przerzutki pod 9 przełożeń. Ale spokojnie nawet model XT kupisz pod 9.
Jeżeli chodzi o korbę, to nie powinno być problemu.
Dzięki jeszcze raz!
Cześć
Piszesz, że klamkomanetka 3x obsłuży przednią przerzutkę 2x.
Właśnie taki eksperyment chcę zrobić w mojej szosie. I tu pytanie: jak się ustrzec przed przypadkowym wrzuceniem „trójki” ?
Niestety nie wiem, czy da się tak wyregulować przerzutkę, aby ten trzeci bieg pozostał „pusty”, czyli aby przerzutka nie reagowała na ruch manetką, bo ruch manetką zawsze powoduje ruch linki. W każdym razie, nigdy tego nie robiłem i jeżeli nie da się tego tak ustawić, to pozostaje jedynie pamiętanie o tym, aby tej trójki nie wrzucić.
Czyli łańcuch Record campagnolo powinien działać np z 9rz Ultegra seria 6500 ? Zastanawiam sie nad takim zastosowaniem czy to zadziała ?
Obecnie ten łańcuch idzie zakupić w całkiem rozsądnej cenie .
Hej, z tego co przeczytałem np. tutaj: http://www.forumrowerowe.org/topic/144115-kaseta-9-rz-jaka-do-lancucha-campagnolo-record-c9/
Jeden z użytkowników takiego zestawienia miał problemy z poprawnym działaniem napędu, gdy połączył łańcuch Campagnolo z kasetą Shimano.
Czesc,
Czy korba 11 biegowa (SLX M700) bedzie kompatybilna z napedem 10 biegowym (Deore)?
Dzieki za pomoc!
Hej, łańcuchy 10. i 11. rzędowe, mają tę samą szerokość wewnętrzną, różnią się jedynie szerokością zewnętrzną. Dlatego łańcuch od 10. powinien pasować na korbę 11. Czy będzie to dobrze pracować, tego Ci nie powiem, ponieważ tego nie sprawdzałem. Ale wydaje mi się, że powinno.
A ja mam pytanie czy przednia przerzutka fd-m511 (9-rzędowa) będzie poprawnie współpracować z kasetą 10-rzędową?
Hej, bardziej trzeba byłoby się zastanowić czy będzie dobrze działać z węższym, 9-rzędowym łańcuchem. Jestem daleki od mówienia, że na pewno będzie działać, bo to zależy od indywidualnej konfiguracji osprzętu. Zawsze możesz spróbować, a jeżeli coś nie będzie grało, to ją wymienić.
Czy przerzutka przednia 3×10 zadziała poprawnie na napędzie 3×9?
Całość to Deorka
Cześć, cóż, teoretycznie powinna zadziałać, ale w praktyce może być z tym różnie. Łańcuch 10-rzędowy ma mniejszą szerokość zewnętrzną, więc przerzutka po spotkaniu z łańcuchem 9-rzędowym może nie pracować tak jak powinna.
Z drugiej strony, jeżeli będzie coś nie do końca dobrze pracować, zawsze można wymienić łańcuch na 10-rzędowy, który ma tę samą szerokość wewnętrzną, więc będzie pasować na zębatki 9.
Dzięki. Pytanie wynikło z tego, że rzeczona przerzutka 10s jest tańsza od 9s o jakieś 25% :)
Na Allegro kupisz Shimano FD-M510 za 65 złotych. Tak czy owak, jeżeli masz wybór, to wolałbym kupić jednak dedykowaną pod 9 rzędów. Będzie bezpieczniej.
Rozumiem. Jakkolwiek 510 nie widnieje w shimanowskim wykazie kompatybilności z korbami FC-M590/91? Korby co prawda jeszcze nie mam bo jestem w fazie projektowania nowego napędu, zastanawiam się jednak nad wyborem pomiędzy korbami 44 i 48. Wiem czym się to różni, często jeżdżę na najmniejszej tylnej zębatce 14 zębów i środkowej przedniej 36 z. Na zjazdach wrzucam na 48 z przodu. Po zmianie kasety będzie z tyłu 11 i zastanawiam się czy podobne obciążenie będzie w połączeniu z 44 z przodu czy jednak będzie mi brakować :) innymi słowy na ile wpływu mają tutaj tylne biegi czy można uznać, że nowe 44 i 11 zastąpi 48 i 14? Wybacz za tak długi post :/
Jeżeli chodzi o dobór przełożeń, to polecam Ci kalkulator Sheldona Browna: https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
Wystarczy wybrać rozmiar koła, podać wielkość tarcz na korbie i zębatek na kasecie i pokaże Ci jakie będziesz miał przełożenie. To pozwoli Ci porównać jakie będzie przełożenie np. na 44/11 w porównaniu z 48/14. Często do bardzo ciekawych wniosków można dojść.
Dzięki za link. Rzeczywiście wnioski ciekawe, a nawet zaskakujące, bo z 44/11 będzie trochę ciężej niż 48/14 i to idzie :)
Witam, planuję wymianę napędu i nie mogę znaleźć odpowiedzi na męczące mnie pytanie, czy na piastę 8/9/10 wejdzie kaseta 11s? Dokładniej chodzi mi o Novatec d042sb i kasetę Sunrace csmx8 11-42. Chciałbym się upewnić, dlatego pytam i proszę o pomoc :)
Cześć, kaseta 11. nie wejdzie na bębenek pod 10 rzędów. Albo wejdzie, ale nie do końca :) Można kombinować z wymianą bębenka piasty na 11-rzędowy.
Witam Panie Łukaszu,
muszę stwierdzić, że posiada Pan rzadką umiejętność pisania w sposób ciekawy :)
Proszę wybaczyć ale, chciałbym prosić o ocene poniższej konfiguracji, jestem na etapie wymiany napędu, i nie chciałbym popełnić jakiegoś „szkolnego błędu” szczególnie, że koszt części jest spory :)
korba alivio FC-T 4010 48x36x26, jeżeli dobrze się orientuje nie ma problemy ze współpracą korby 3×9 z łańcuchem i resztą na 10rz?
Przerzutka tył xt RD-781 SGS,
Przerzutka przód (linka prowadzona od góry) rozważam alivio FD-T4000 lub Deore FD-T610
Kaseta 11-25 CS-HG 500 , Manetka XT SL-M780,
wszelkie rady i propozycje, będę wdzięczny za pomoc :)
Mój rower to Unibike Crossfire z 2007 r, użytkowany jako trekking, pod sakwy
Krzysztof
Cześć, dziękuję za miłe słowa :)
Korba 9-rzędowa nie powinna mieć problemów z napędem 10-rzędowym. Wewnętrzna szerokość łańcucha jest ta sama. Ale… nie dam 100% gwarancji, że będzie to pracowało idealnie. Wydaje mi się, że powinno, ale sam nigdy nie próbowałem takiej mieszanki.
Jeżeli chodzi o przednią przerzutkę, to raczej dałbym 3×10.
hmm, ostatecznie zdecydowałem się nie kombinować i kupić jednak droższą korbę pod 10rz, ale niestety wszystkie które znalazłem na 48/36/26 są ze zintegrowaną osią, o ile słabsze jest to rozwiązanie – codzienne dojazdy do pracy, niezależnie od pogody i pory roku.. :),
czy jest szansa, że to może nie pasować (unibike crossfire z 2007r)
ew. może spotkałeś się gdzieś z taką korbą na octalink?
Dzięki:)
Sam od ładnych kilku lat jeżdżę na Hollowtech II i nie uważam tego za słabsze rozwiązanie. Sztywność jest super, w razie czego wymiana suportu jest bardzo prosta. A jeżeli chodzi o montaż, to powinno się splanować mufę suportową przed montażem suportu Hollowtech. To w dobrym serwisie na pewno Ci zrobią.
A Shimano w wyższych grupach już wycofał się z montowania suportów na Octalink.