Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.
Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.
Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.
Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.
Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.
Tylna przerzutka a manetka
Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.
Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.
W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.
Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.
Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.
Przednia przerzutka a manetka
Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).
Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.
Tylna przerzutka a kaseta
Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.
Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.
Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.
Przerzutka przednia a korba
Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.
Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.
Manetka a kaseta
Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.
W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.
Manetka a korba
Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.
Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.
Kaseta a łańcuch
Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.
Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.
Korba a łańcuch
To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.
Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.
Przerzutka tylna a łańcuch
Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.
Przerzutka przednia a łańcuch
Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.
Suport a korba
We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:
- Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
- Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
- Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).
Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.
Kaseta a piasta
Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.
Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.
Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.
Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.
Podsumowanie
Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.
W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.
Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:
- Kompatybilność napędów rowerowych
- Z iloma tarczami wybrać korbę
- Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
- Jak dobrać tarczę do korby
- Jaką kasetę kupić
- Po co w rowerze 11 biegów
- Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
- Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru
Witam
Mam takie pytanie: obecnie mam korbę FC-M542 z tarczami 44/32/22 na Hollowtecha II (z osią, bo Hollowtech to właściwie technologia pustego ramienia). Ewentualnie mój brat ma z demobilu SLXa FC-M660, ale też na 44t. Chciałbym zamienić na 48/36/jakakowiek, bo i tak nie używam małej zębatki i mam 2 opcje:
– kupić 2 blaty: FC-M361 (48t pod 8s) i FC-M590 36t (pod 9s) i zostawić mały
– kupić nową korbę FC-T6010 Deore, ale pod 10s.
Moim pytaniem jest, czy korba z blatami na 8s lub 10s będzie działać na łańcuchu z kasetą na 9s? Jeśli tak, to co lepiej? Kasowo oczywiście lepsza jest opcja nr 1, ale jeśli opcja nr 2 będzie lepiej działać, to już lepiej odżałować te 100-150 zł więcej i mieć spokój, skoro planuję jeździć na tym zestawie dobre 5 (a może i więcej) lat.
Z góry dzięki
Witam serdecznie , potrzebuję pomocy . Posiadam rower Romet aspre 1 2024 na osprzęcie Claris . Przednia korba RS 200
46/34T 170mm/175mm na kwadrat.
Tylnią kaseta 12-32T 8 biegów.
Chciałbym wymienić przednią korbę na hollowtech II ale nie niestety nie mogę znaleść korby o parametrach 46/34. Znalazłem tylko 46/30 i pytanie czy będzie dobra i czy to będzie śmigać .
Witam Łukaszu i mam pytanko….mam kasetę i klamkomanetke ultegre 6700 czyli 10rz…czy zadziała z tym sama tylna przerzutka ultegra 6800…da radę wyregulować?…problemem może być chyba tylko łańcuch…najważniejsze chyba że kaseta i klamka są takie same?…proszę o odp i pozdrawiam
Cześć,
niestety Ultegra 6700 i 6800 mają różny ciąg linki. Tzn. Przerzutka przesuwa się o inną odległość po przesunięciu linki o zadaną długość.
Dodam jeszcze, że 10-rzędowa Tiagra 4700 ma ciąg linki taki jak… 11. rzędowe grupy 105 i Ultegra (Dura-Ace pewnie też, ale z tą grupą różnie bywa). Trochę Shimano namieszało w tym temacie.
Kłamią , ja założyłem 9 , na kasetę 10 przeżutek i śmigam 2 rok
Cześć, a udałoby Ci się napisać trochę konkretniej, co założyłeś na co?
Witam ponownie.
Kilka miesięcy temu konsultowałem się w sprawie wymiany napędu.
Chciałem napisać kilka słów na ten temat.
Wymieniłem suport na SHIMANO SM-BB52, korbę na Shimano Alivio Alivio FC-T4060, przednia przerzutka – Acera FD-T3000, tylna – Deore RD-M592, łańcuch 9-rzędowy.
Wymieniłem również manetki.
Ze starego napędu pozostała tylko kaseta 7-rzędowa.
Całe ryzyko dotyczyło tylko współpracy ww. kasety i nowego łańcucha.
Ale na razie wszystko pięknie pracuje.
Pan z serwisu rowerowego pochwalił dobór komponentów.
Mam dwurzędową korbę grx 400 46-30 i chcę ją wymienić na jednorzędową. Nie wiem jak dobrać odpowiedni rozmiar tarczy, żeby była kompatybilna z kasetą i tylną przerzutką.
A jaką masz kasetę (ile przełożeń i jaki zakres) i tylną przerzutkę (wózek średni? długi?)
Choć w zasadzie rozmiar tarczy nie powinien mieć znaczenia. Kwestia oczywiście czy Tobie starczy szybkich oraz lekkich przełożeń.
Witam. Mam pytanie czy manetki deore LX St-M565 3×8 zadziałają z tylną przerzutka deore rd-m592. Kaseta tył to cs-hg41-8 acera?
Cześć,
na 95% powinno to działać. U Shimano wszystkie 6/7/8/9-rzędowe napędy (poza szosową grupą Dura-Ace) są ze sobą kompatybilne jeżeli chodzi o manetki i przerzutki. Nie inaczej powinno być w tym przypadku. Ale zostawiam sobie te 5% niepewności, na wypadek gdyby ST-M565 były jakimiś wyjątkowymi manetkami.
Mam pytanie czy do kasety i łańcucha 9s Shimano HG
Mogę zalozyć korbę SHIMANO Deore FC-M4100
Kaseta nie powinna tu stanowić problemu. Na przeszkodzie może (choć nie musi) stanąć przednia przerzutka 2×9, która nie wiadomo jak będzie działać z korbą dedykowaną do 2×10. A po założeniu przerzutki 2×10 łańcuch może być za szeroki i trzeba go będzie zmienić na 10-rzędowy.
A może przerzutka przeznaczona do 2×9 ogarnie tę korbę i nie będzie żadnego problemu. Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć.
Witam, a ja mam taki temat, częściowo związany z Shimano bo jak deklaruje producent klamkomanetki są kompatybilne z Shimano, tylko z którym??? Klamkomanetki to L-TWOO GR7 w wersji 1×10 (czyli przód nas nie interesuje) Testowałem klamki z przerzutką Sora RD-R3000, nie da się wyregulować, Deore RD-M600 również problemy. W takim razie Sora 9s ma inny ciąg niż niż np starsze przerzutki MTB (np Deore RD-M510) ?
W 9-rzędowych napędach Shimano ciąg linki powinien być taki sam, niezależnie czy to grupa szosowa czy MTB i czy to nowy osprzęt czy sprzed nastu lat. W przypadku 10. i 11. rzędowych napędów już tak łatwo nie jest.
L-Twoo na swojej stronie podaje przy tych klamkach „Shimano road compatible”. Czyli powinny współpracować z 10-rzędowymi przerzutkami szosowymi. Czyli z żadną z obecnie produkowanych przerzutek :) Trzeba szukać używanych albo leżaków magazynowych.
Shimano co prawda produkuje 10-rzędową grupę Shimano Tiagra 4700 oraz GRX, ale obie mają ciąg linki jak w 11-rzędowych grupach, tak więc z klamką dedykowaną do „tradycyjnych” 10-rzędowych napędów nie zadziałają.
Zostaje Tiagra 4600 (uwaga, nie nowsza 4700!), 105 5700, Ultegra 6700, Dura Ace 7800.
Dodatkowo 10-rzędowe klamki szosowe powinny współpracować z 9-rzędowymi przerzutkami MTB, szosowymi zresztą też. Czyli teoretycznie z Twoją Sorą R3000 powinno to działać. Z Deore RD-M6000 już nie, ponieważ to 10-rzędowa przerzutka MTB.
Pytanie co L-Twoo miało na myśli. Może być też tak, że to „Shimano compatibility” dotyczy 11-rzędowych przerzutek szosowych + gravelowe GRX + Tiagra 4700. Może warto napisać do nich, aby rozwiać wątpliwości?
Najłatwiej by było kupić kilka modeli przerzutek i sprawdzić, ale inwestować tylko dla sprawdzenia, a potem się z tym bujać żeby sprzedać niedziałające, to za duża inwestycja jak na rower w którym są te klamkomanetki, to budżetowy projekt ;)
Oczywiście kontaktowałem się z producentem, ale nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Próbowałem przez jednego z dystrybutorów LTWOO i wspomniał, że powinna działać z Tiagrą, ale nie wiadomo z którą :)
Zazwyczaj wszystkie testy czy prezentacje dostępne w sieci są w zestawie klamkomanetki/przerzutka z jednej grupy LTWOO, pomyślałem że zastosuje coś z lokalnego rynku wtórnego od SRAM czy Shimano, ale zaczęły się schody :)
Uważam że LTWOO czy SENSAH są markami na które warto zwrócić uwagę, może nie są tak popularne jak SRAM czy Shimano które dominuje, ale ich jakość jest naprawdę na wysokim poziomie, tylko ta kompatybilność by się jeszcze przydała, może za jakiś czas ktoś to rozpracuje :)
Ostatecznie kupię po prostu przerzutkę do kompletu i problem powinien zniknąć…
Znalazłem nagranie, gdzie facet pokazuje działanie klamki LTwoo R7 z przerzutką Shimano Tiagra 4700: https://youtu.be/LgUzhcSEgbs
Jeżeli klamkomanetki GR7 mają ten sam ciąg linki to wyszłoby na to, że z Twoją klamką powinny działać 11-rzędowe przerzutki szosowe Shimano + Shimano GRX + Tiagra 4700.
W ogóle fajnie to wygląda, że LTwoo przygotowało gravelowy napęd 10. i 11. rzędowy z możliwością założenia kasety 11-46 i 11-50. Shimano i SRAM powinni wziąć przykład, bo jak na razie takie kombinacje u nich są możliwe jedynie w elektronicznych grupach napędu (lub po użyciu adaptera ciągu linki, no ale to niefabryczne rozwiązanie).
O Widzisz!
Tyle szukałem informacji na ten temat, ale na to nagranie jakoś nie trafiłem :)
Rzeczywiście jakoś to chodzi, ale nie jest to płynne, nawet autor filmu pisze o tym w komentarzach. Zdecydowałem się zamówić oryginał do kompletu, a jak kiedyś będzie okazja przetestować z jakąś Shimano, to z ciekawości to uczynię, na razie mam dość eksperymentów ;)
Z czasem jak Chińskie marki staną się może kiedyś bardziej popularne to może ktoś opracuje jakąś pełną „mapę” kompatybilności.
Nawet sam producent chyba do końca nie wie z czym to może współgrać, bo na stronie produktu widnieje Shimano:
http://www.ltwoo.com/en/h-pd-1394.html#_pp=135_1325
a w katalogu już „L-TWOO Only” :D
Też uważam że to dobry kierunek na kasety 11-46/50 tylko nie każdemu koniecznie taki zakres jest potrzebny, ale ja jestem zwolennikiem napędu 1x więc to fajny pomysł.
Tak, tak, każdemu według potrzeb. Po prostu potentaci na rynku widzą jedynie część z tych potrzeb, resztę olewając :\
Potrzebuję porady napędu roweru miejskiego składaka dahon ma 7 biegów obecnie, chciałbym wstawic w to miejsce 9 rzędową kasetę oczywiście przerzutka też 9 rzędowa tylko z jakim wózkiem do takiego składaka do tego półoska czy np grupa deore mogła by pasować?
Cześć,
zakładam, że masz 7-rzędowy wolnobieg. Żeby wymienić go na kasetę, będzie potrzebna wymiana piasty albo całego koła, tak aby dało się założyć kasetę. Możesz szukać 9-rzędowych wolnobiegów, ale w ostatnim czasie najłatwiej je znaleźć w zagranicznych sklepach.
Jeżeli chodzi o wózek przerzutki to zależy jaki zakres chcesz mieć na kasecie (11-25, 11-30, 11-32 itd.) i do tego trzeba dobrać przerzutkę.
PS Niestety nie wiem czym jest półośka.
Witam.
Mam pytanie….
Korba ultegra 2rz 52-39, kaseta 10rz 11-32, klamkomanetki 105 ST-5600…
Czy przerzutka XT RD-M770 GS zadziała mi dobrze w takiej konfiguracji (bo akurat mam taką ze starego roweru)
ps. Wystarczy odpowiedź „tak” lub „nie”
Dziękuję z góry i pozdrawiam.
Witam ponownie.
Dodatek do mojego poprzedniego pytania…
Czy w ogóle klamkomanetki szosowe shimano mogą obsłużyć przerzutkę „nieszosową” ?
Najważniejsze aby ciąg linki był taki sam dla przerzutki i manetki/klamkomanetki. Tak jak pisałem w tekście – w przypadku Shimano wszystkie 6/7/8/9-rzędowe napędy MTB/Trekking/szosa są ze sobą kompatybilne, może wyjątkiem być jakiś stary Dura-Ace.
Działać powinny także 10-rzędowe grupy szosowe z 8/9-rzędowymi grupami MTB. Wyjątkiem jest szosowa Tiagra 4700, która ma ciąg linki jak 11-rzędowe grupy szosowe.
Cześć,
powinno zadziałać. Potwierdza to sporo internautów na forach.
Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Jak poskładam całość to podzielę się opinią jak to działa.
Pozdrawiam,
Witam
Chciałbym zakończyć wątek wymiany korby.
Co powiedziałby Pan na taki zestaw:
Korba SHIMANO Alivio FC-T4060 + Przednia przerzutka Deore FD-T6000 i ew. odpowiedni łańcuch.
Przednia przerzutka niby 3×10, ale z 9-rzędową korbą powinna współpracować bez problemu.
Jak modernizować to modernizować.
Teoretycznie powinna pasować, choć może być zaprojektowana dla węższego łańcucha 10-rzędowego. Rozważyłbym założenie właśnie takiego łańcucha.
Dziękuje za pomoc.
Mam nadzieję że się uda.
Jeżeli nie zapomnę to opiszę tą modernizację.
Może komuś się przyda.
Witam,
Chciałem wymienić napęd w szosie, ale na dwa razy.
Mam wszystko co potrzebne do grupy shimano 105 r7000 poza korbą.
Czy do tego zestawienia korba shimano sora r3000 będzie kompatybilna?
Cześć,
główny problem może stanowić działanie przedniej przerzutki 105 z korbą Sora. Ale czy tak na pewno będzie? Nie wiem, być może po zastosowaniu 11-rzędowego łańcucha będzie to działać.
Przednia przerzutka Sora i 105 mają tę samą linię łańcucha, więc jest szansa, że to zadziała.
Witaj,
Zasubskrybowałem Twój kanał YT, bo na filmach prosto konkretnie i na temat wyjaśniane są zagadnienia tajników rowerowych tajemnic.
Zainteresowałem się tematyką rowerową z uwagi na potrzebę eliminacji usterek, które występowały w kupionym używanym rowerze…..
Nadszedł czas naprawy i chciałbym dokonać zmian w celu eliminacji możliwych błędów, które mogły już istnieć wcześniej, a ja nie zwróciłem na nie uwagi wcześniej…
zanim go kupiłem i jeździłem 2 sezony…
Moje zasadnicze pytanie jest takie:
Co i jak sprawdzić/zmierzyć, by określić długość i pojemność dla obecnie ITSNIEJĄCYCH przerzutek przód i tył ??
Bo jeśli są nieodpowiednie, to będę je wymieniał.
Cześć,
zacząłbym od sprawdzenia jakie to konkretnie są modele (nie tylko z nazwy, ale także jakieś oznaczenie kodowe). Zwykle na przerzutkach gdzieś można je znaleźć. I poszukałbym w internecie czy jest na ten temat informacja.
Witam serdecznie , potrzebuję pomocy . Posiadam rower Romet aspre 1 2024 na osprzęcie Claris . Przednia korba RS 200
46/34T 170mm/175mm na kwadrat.
Tylnią kaseta 12-32T 8 biegów.
Chciałbym wymienić przednią korbę na hollowtech II ale nie niestety nie mogę znaleść korby o parametrach 46/34. Znalazłem tylko 46/30 i pytanie czy będzie dobra i czy to będzie śmigać .
Witam
Myślałem o zmianie suportu na kwadrat i korby na Hollowtech SHIMANO Alivio FC-T4060.
Z tyłu mam tylko 7 rzędów i w zasadzie więcej nie potrzebuję, bo i tak korzystam tylko z najmniejszych zębatek.
Mogę ewentualnie zmienić przednią przerzutkę na Shimano FD T3000.
Czy ktoś ma doświadczenia w tym zakresie?
Cześć,
cóż, teoretycznie powinno to zadziałać. Wymiana przedniej przerzutki może, ale nie musi być potrzebna. Tego bez sprawdzenia się nie określi.
I jeżeli będziesz wymieniać przerzutkę, to zdecydowałbym się na Alivio Shimano FD-T4000. Kosztuje tyle samo co T3000 :)
Przepraszam ale o tym nie napisałem.
Chce wymienić przednią przerzutkę na lepszy model. Obecnie mam najtańszego Altusa, a tak się składa że mam możliwość zamontowania go w innym rowerze.
A co do Shimano FD-T4000, to z tego co widzę ciężko będzie dostać. Może jakieś inne sugestie?
Pozostaje problem łańcucha. Mam Connex 808.
Przy wszelkich tego typu miksach polecam cierpliwość. Nikt Ci na 100% nie powie czy 6/7/8-rzędowy łańcuch będzie bez żadnego problemu pracował z 9-rzędową korbą i przerzutką. Z korbą nie powinno być problemu, ale z 9-rzędową przednią przerzutką może być różnie.
Rozwiązanie? Zamontować obecny łańcuch i sprawdzić :) Dochodzi jeszcze kwestia jego zużycia – jeżeli jest prawie nowy to fajnie, a jeżeli już jest mocno wyciągnięty (polecam kupić przymiar i sprawdzić, to zresztą bardzo przydatne akcesorium kosztujące niewiele), to tak czy owak może być potrzebny zakup nowego i 9-rzędowy powinien bez problemu pracować na 7-rzędowej kasecie/wolnobiegu.
Przymiar oczywiście posiadam. Łańcuch założyłem w tym roku.
Fakt rozważania teoretyczne niewiele dadzą. Wszystko trzeba będzie sprawdzić w praktyce.
A może jakieś podpowiedzi co do przedniej przerzutki. Alivio Shimano FD-T4000 raczej odpada, ponieważ chciałbym korbę z największą zębatką 48.
FD-T4000 to przerzutka z trekkingowej serii więc będzie pasować do korby z 48. ząbkami. Na Allegro ktoś właśnie ją sprzedaje za 89,90 zł.
Chyba, że pisałeś o FD-M4000 to faktycznie nie będzie się nadawać, ale to model dedykowany do korb MTB.
Czy można zakupić korbę 1×11 do kasety 1×10?
Cześć,
nic nie stoi na przeszkodzie aby tak zrobić. Ewentualnie może być potrzeba zastosowania 11. rzędowego łańcucha, ale niekoniecznie musi tak być.
Nawet Shimano na swojej stronie do 10-rzędowego i 11-rzędowego Deore pokazuje tę samą korbę :)
jaką kasetę można zamontować aby była kompatybilna z Shimano HG CS-HG50-9 Deore 9 11-34
Zerknąłem na Allegro, a tam masz takie kasety od Shimano z zakresem 11-34 i 9. rzędami:
CS-HG201
CS-HG400 (zdecydowanie lepszy wybór niż ta wyżej, zwłaszcza, że obie są w tej samej cenie)
CS-M770 – kaseta Shimano XT czyli górna półka, no ale cena też z górnej półki
I jeszcze:
SUNRACE CSM96 – podejrzewam, że będzie jakości HG201 od Shimano. Tak czy siak, wybrałbym HG400.
Dzien dobry. Piekny i dlugi watek i masa wiedzy w nim zawarta. Ja mam takze pytanie. Wlasnie zelektryfikowalem swoj rower /Haro Mary/ i okazalo sie ze brakuje mi napedu do utrzymania predkosci 35km/h i wiecej. W rowerze mam naped 3×9 SRAM /24-34-44 przod i 12-34 tyl/. Mam zamiar zrezygnowac z jednego blatu na przodzie i wstawic blat 2 rzedowy, ale niestety musi byc na kwadrat, bo taki mam czujnik kadencji do sterownika. I tu mam pierwsze pytanie, czy blat 50-36 bedzie mi pasowal do roweru i czy bedzie wspolpracowal z tylnia przerzutka X-5? Oczywiscie wymienie przednia przerzutke. I drugie pytanie. Poniewaz blat musi byc na kwadrat, to Sora odpada, musze wziasc ktorys z blatow 8rzedowych, ale wg wiedzy tu zawartej to nie powinien byc problem? /blat 8rz powinien pracowac na lancuchu 9 rzedowym/ A przednia przerzutka moze byc Sory? A kadencja wiem, pracuje nad tym…
Hej,
jeżeli chodzi o prędkości, to jeżeli to Haro ma koła 29 cali, to na przełożeniu 44-12 przy kadencji 70 (czyli naprawdę spokojnym pedałowaniu) pojedziesz faktycznie ok. 35 km/h. Jak jechać szybciej? Wystarczy trochę szybciej pedałować :) Przy kadencji 80 – 41 km/h, przy kadencji 90 – 46 km/h.
Wiem, że nie każdy lubi szybciej pedałować, ale kadencja 90 to nie jest jeszcze bardzo, bardzo, bardzo szybkie pedałowanie ;) A wychodzi zdrowiej dla kolan, niż pedałowanie wolniej, a ciężej.
Ale! Możesz wymienić kasetę na 11-34, wtedy na przełożeniu 44-11 i kadencji 70 pojedziesz nie 35 km/h, a 39 km/h.
Odnośnie korby to wymienianie samych blatów może się nie udać. Każda korba ma swój rozstaw śrub (BCD) i ot tak nie zamienisz tarczy 44 na 50: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-tarcze-do-korby-w-rowerze/
Druga sprawa – rama może nie być przygotowana na przyjęcie większego blatu. Może się tak zdarzyć, że będzie on ocierać o dolną rurkę tylnego trójkąta ramy. Warto zerknąć ile tam jest miejsca.
Jeżeli chodzi o łańcuch to nie będzie problemu. Co do reszty to ciężko powiedzieć czy tylna przerzutka ogarnie większy blat z przodu. Jeżeli ma długi wózek to powinna…
Cześć,
Samodzielnie serwisuję swój rower, tym razem potrzebuję jednak Waszej rady. Planuję wymianę napędu i mam pytanie odnośnie kompatybilności. Posiadam rower trekkingowy z 2014 roku, przejechane ma ok 12 000 km. Oryginalnie był tam wolnobieg, który zamieniłam na kasetę shimano CS-HG41 (po wymianie oczywiście całego koła). Przerzutka tylna cały czas od początku jest Acera M-360, z przodu jakiś Tourney TX51, obie działają idealnie i nie planuję zmieniać. Rower ma 7 biegów i tyle mi starcza, manetki działają super, więc też nie chcę zmieniać. Łańcuch przeważnie był wymieniany na shimano CN-HG40, a korba wymieniona jeden raz na taką samą jak była czyli Shimano Tourney M171A / 48X38X28T.
Chcę kupić nową kasetę, ten sam model: shimano cs-hg 41, 11-28T pod 7 biegów, do tego nowy łańcuch- jednak tym razem nie cn-hg40, ma słabe opinie, ale i też z doświadczenia wiem, że szybko się wyciąga, toteż planuję kupić w podobnej cenie, ale polecany za jakość w stosunku do ceny KMC x8.93, i zdecydowanie lepszy od cs-hg40.
Do tego chciałabym kupić też nowy mechanizm korbowy. Niestety nie jest produkowany już ten, który mam czyli Tourney M171A, a jedynie podobnej klasy shimano FC-TY501 lub FC-TY301. Zwłaszcza ten drugi ma słabe opinie, ale oba chyba niczym się od siebie nie różnią, może rokiem produkcji i symbolem. Z tego względu chciałabym coś odrobinę lepszego, tj. shimano altus FC-M311, 48X38X28T.
I tutaj mam mały problem dotyczący suportu. Oryginalnie był zamontowany o długości 122,5mm na mufę 68mm. Wymieniałam go na taki sam i działa dobrze, toteż nie chcę na razie zmieniać. Jednak korba, którą chciałabym zakupić jest raczej dedykowana pod oś 123 mm i linię łańcucha 50 mm i nie wiem czy się sprawdzi na obecnym suporcie 122,5 mm. Spotkałam się z opiniami, że 122,5 mm a 123 mm to tylko 0,5 mm różnicy i nie ma co się przejmować. Jednak nawet sam producent shimano wyraźnie rozgranicza suporty 122,5 i 123 mm, w jego katalogu (o ile dobrze się zorientowałam) pod korbę fc-m 311 zaleca suport 123 mm a pod 122,5 mm zupełnie inne korby. Niby tylko 0,5 mm a jednak najwyraźniej robi różnicę…
Zastanawiam się czy mimo to zakupić fc-m 311 pod suport 122,5mm. Mam obawy czy napęd będzie chodził tak płynnie i cicho jak teraz, czy nie wpłynie to na szybsze zużycie komponentów, czy wszystkie biegi będą wchodzić. Widziałam w internecie jakieś pojedyncze przypadki, kiedy sprzedawca ma w ofercie tą korbę i opisuje, że jest pod suport 122,5 mm. Jednak to raczej rzadkość.
Czy może ktoś z Was ma jakąś wiedzę w tym temacie, sprawdzał czy jest to kompatybilne? Czy korba pod suport 123 mm może być na suporcie 122,5 mm, co z linią łańcucha? Czy to się jakoś negatywnie odbije na całym napędzie i jego żywotności? Nie zawracać sobie głowy tą różnicą 0,5 mm pomiędzy suportami czy może jednak lepiej trzymać się ściśle zaleceń producenta?
Hej,
odnośnie łańcuchów to CN-HG40 to gumka od majtek niestety ;) wyciąga się szybko. No ale kosztuje 25-30 zł, więc tyle co nic. Ten KMC 45 zł, a ja jeszcze polecam Ci spróbować Shimano CN-HG71. Jest na Allegro za 58 zł, czyli w sumie tyle co dwa HG40, a obstawiam, że wytrzyma więcej niż dwa razy dłużej :) Generalnie nie bałbym się z eksperymentami z łańcuchami i spróbowałbym zarówno tego KMC, jak i Shimano.
Jeżeli chodzi o długość osi, to te 0,5 mm nie będzie miało w zasadzie żadnego znaczenia. To jest po 0,25 mm z każdej strony, moim zdaniem nawet nie zauważysz różnicy. Ale na Allegro znalazłem korbę FC-M171, więc uda się wymienić ją na taką, jaka była: https://allegro.pl/oferta/korba-shimano-fc-m171-3-rz-48-38-28t-170mm-11394216349
Dziękuję Łukaszu za odpowiedź :-) Liczyłam, że na pewno coś doradzisz :-) Łańcuch CN-HG71 też rozważałam i początkowo tylko go brałam pod uwagę jako alternatywę dla „majtkowego” HG-40. Trafiłam jednak na sporo pozytywnych opinii na temat KMC x8 i chyba go wybiorę, ale aby mieć porównanie spróbuję w następnej kolejności też HG71.
Co do korby, to Shimano wypuściło w tamtym czasie dwa modele: FC-M171 i FC-M171A. Mam ten drugi typ i różni się trochę wizualnie (nie pamiętam czy czymś jeszcze). Kiedyś spotkałam też różnice w długości ramienia korby. Korba z linku, który podałeś faktycznie poza innym wyglądem ma takie parametry jak moja. Jednak jej obecna cena niewiele różni się od tej FC-M311 (którą znalazłam za 135zł), a z tego co czytałam chyba jest odrobinę lepsza. Poza tym podpowiadasz, że te 0,5 mm na suporcie, czyli zaledwie 0,25mm na stronę, raczej nie będzie miało znaczenia, więc zaryzykuję. Też mi się wydaje, że powinno to działać przy tak nieznacznej różnicy. Mimo to w głębi duszy nurtuje mnie to wyraźne rozgraniczenie przez shimano na korby pod osie 122,5 mm i te pod 123 mm. Wypróbuję, to się dowiem ;-)
Dziękuję jeszcze raz za opinię i podpowiedź :-) Pozdrawiam!
Zdecydowanie warto wybrać długość ramienia korby taką, jaką miałaś wcześniej (jeżeli wszystko było okej).
cześć,
W moim tzw rowerze hybrydowym (rama mtb ze sztywnym widelcem i szosowymi oponami) mam napęd 3×9. chciałbym zmienić ten zestaw na 2×9 wywalając tarczę 42, a zamiast 32 założyć 38 (zakresowo będzie mi pasować, ładnie wykorzystam kasetę i uproszczę napęd). Żeby finansowo się to kleiło pasuje mi tarcza korby m361 38t. Problem w tym że jest dedykowana do napędów 3×8. Pytanie: czy łańcuch z napędów 9/10 dogada się z rzeczoną tarczą? Z Twojego poradnika wiem, że łańcuch 10 jest węższy o 0,2 mm :) od 8rz. Czy w praktyce te 0,2 mm ma znaczenie?
Jeżeli chodzi o takie miksy to wolałbym się nie wypowiadać. Jedni mówią, że będzie okej, inni kręcą nosem.
Zastanawiałbym się też czy przednia przerzutka ogarnie taką różnicę pomiędzy tarczami, bo 38-22 to już duży przeskok.
Hmm, pozostaje zaryzykować :)
Co do drugiej sprawy, rzeczywiście przeskok spory, ale z racji zastosowania roweru myślę też że młynek można zmienić na 24 lub nawet 26, wówczas przeskok będzie mniejszy. A kaseta przy kolejnej zmianie na 11-36.
pozdrawiam i dzięki za odpowiedź
Cześć, Bardzo ciekawy artykuł. Zastanawiam się nad wymianą napędu. Mój rower ma dosyć stary napęd (z 1998r. Shimano Deore XT 3×8), korba Deore XT 2007r., bodajże 28/42, kaseta 8. Zastanawiam się czy da się zrobić tak, by z tyłu było 10/11 biegów, a przód pozostał ten sam? Wiem, że będzie to wymiana zarówno piasty, kasety, przerzutki, manetki, łańcucha. Ale właśnie kwestia czy przód poradzi sobie z cieńszym łańcuchem?
Cześć,
sprawdź z ciekawości co to dokładnie za model korby. Zapewne po wewnętrznej stronie któregoś z ramion będzie to wygrawerowane.
9-rzędowe łańcuchy mają taką samą szerokość wewnętrzną co łańcuchy 10- i 11-rzędowe. Różnią się szerokością zewnętrzną. Dlatego jeżeli Twoja korba jest „dedykowana” dziewięciu przełożeniom z tyłu, to nie będzie miała problemu z 10- czy 11-rzędowym łańcuchem.
Jeżeli masz 8-rzędową kasetę MTB, to na bębenek piasty powinno się bez problemu dać założyć kasetę 10- czy 11-rzędową. Ba, założysz tam nawet 12-rzędową kasetę SRAM 11-50, gdybyś chciał przerobić napęd na 1×12 :)
Cześć, model korby to FC-M760
To jest 9-rzędowa korba, tak więc nie powinna mieć problemu z przyjęciem 11-rzędowego łańcucha.
Cześć,
Dzięki za informację. Napisałeś wyżej, że na piastę (u mnie kaseta 8 rzędowa MTB) da się założyć kasetę 10- czy 11-rzędową. Piasta jest dość wiekowa, tzn. to stary Sachs Quarz z 1999r. Do tego roku spisywała się rewelacyjnie, ale coś zaczyna szwankować i chyba dni jej są policzone. Właśnie! Piasta, nie mam tarczówek, bo rama nie jest do tego przystosowana. Mam hamulce v-brake hydrauliczne Magury – HS11, więc będę raczej szukał piasty bez mocowania tarczy. Co byś polecał? Na portalu aukcyjnym jest tylko Shimano Deore i czasem jakiś Novatec się pojawia, ale nie wiem co to za firma.
Pojawia się kwestia czy zmieniasz samą piastę + najprawdopodobniej szprychy (nowa piasta może wymagać szprych innej długości), a obręcz zostawiasz, czy składasz nowe koło. Kwestia przeliczenia co wyjdzie taniej.
Wybór piast jest ciut większy niż tylko Shimano Deore i Novatec (swoją drogą to popularna marka, robiąca niezłe piasty). Możesz także zamontować piastę z mocowaniem do tarczy, to w niczym nie będzie przeszkadzało.
Niemniej jeżeli szukasz czegoś w dobrej relacji jakość-cena, to Shimano Deore będzie dobrym wyborem.
Dzień Dobry Łukaszu
Mam taki problem i nie za bardzo wiem ja go rozwiązać, a mianowicie wymieniłem tylną przerzutkę i kasetę bo chciałem mieć napęd 2×11 i tak z tyłu mam kasetę 11-42 natomiast nie wiem jaką przerzutkę mam kupić do przodu ponieważ jak wyczytałem sram gx 2×11 jest kompatybilny z tarczą 24 -36 ja mam i nie chce tego zmieniać 28/42. Czy ta przerzutka też obsłuży tą korbę, a jeśli nie to jaką przerzutkę kupić?
Cześć,
a to jaką masz teraz przerzutkę z przodu? Nie możesz jej sobie zostawić?
Dzień Dobry
z przodu mam przerzutkę 2×10 sram x7 i niestety łańcuch ociera przy przełożeniu najwyższa z przodu i najwyższa z tyłu, ale teraz coś kombinuje z 3×10 może pomoże. Dam znać