Jak wyregulować tylną przerzutkę?

Słyszysz niepokojący hałas przy zmianie przełożeń z tyłu? Zmieniasz przełożenie, a przerzutka zastanawia się co ma zrobić? Łańcuch skacze po kasecie albo z niej spada? Oczywiście da radę tak jeździć, ale po co?

Dobry rower, to taki rower, który nam nie przeszkadza w jeździe. A nieposłuszna tylna przerzutka to tylko efekt niedbalstwa. Chwila cierpliwości i wszystko będzie działać jak nowe, a i przy okazji unikniemy wizyty w serwisie.

Co potrzeba do regulacji tylnej przerzutki

Jedyne czego potrzebujemy to śrubokręt krzyżak i klucz imbusowy. Na początku najlepiej sprawdzić stan linki i odrobinę ją przesmarować. Warto również zwrócić uwagę na pancerze. Jeśli któryś jest załamany lub zagnieciony dobrze jest go wymienić. Tak samo dobrze jest spojrzeć na hak przerzutki. Jeżeli jest zgięty, można spróbować go naprostować. Ale jeżeli nie da się tego zrobić lub jest on złamany – koniecznie wymień go na nowy.

Jak wygląda hak przerzutki i jak można go odkręcić, pokazałem na poniższym wideo. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Zaczynamy regulację

Regulację tylnej przerzutki rowerowej Shimano (ze Sramem jest podobnie) zaczynamy od zrzucenia manetką łańcucha na najmniejszą zębatkę z tyłu, a największą z przodu. Luzujemy śrubę mocującą linkę. Kółka przerzutki powinny znaleźć się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli tak nie jest, to należy pokręcić śrubką „H” umieszczoną w korpusie przerzutki.

Jak wyregulować tylną przerzutkę

Jeśli kółka znajdują się na lewo od właściwego położenia, kręcimy śrubką w lewo. Jeśli kółka uciekają na zewnątrz (w prawo), kręcimy w prawo. Następnie zajmujemy się śrubką „L”. Popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety. Tym razem w przypadku, gdy kółko znajduje się na lewo od środka zębatki, kręcimy śrubką „L” w prawo i odwrotnie jeśli kółko odbiega w prawo, kręcimy w lewą stronę.

Jeśli wszystko działa dobrze, zakręć korbami roweru – łańcuch powinien wrócić na najmniejszą zębatkę. Jeśli tam pozostaje, możesz naciągnąć linkę i dokręcić śrubę zaciskową. Następnie pokręć korbami na najwyższym przełożeniu.

Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo (śrubą baryłkową znajdującą się na końcu linki przy przerzutce). W przypadku, gdy usiłuje się wdrapać na większą zębatkę pokręć w prawo. Jeśli nie hałasuje, spróbuj wrzucić łańcuch o „ząbek” wyżej z tyłu. Jeśli łańcuch wskoczył, ale słyszysz jego tarcie o trzecią zębatkę, kręć regulatorem w prawo po ćwierć obrotu do ustania ocierania.

Jeśli nie udało Ci się jednak wrzucić łańcucha na drugą zębatkę kręć w ten sam sposób regulatorem w lewo.

Sprawdź czy przerzutka została wyregulowana

W zasadzie teraz pozostaje jedynie sprawdzić czy wszystkie przełożenia chodzą jak należy na krótkiej przejażdżce rowerem. Na blogu przeczytasz także jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.

Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, o regulacji tylnej przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

149 komentarzy

  • No tak zmieniam również przednią.
    Pancerze wymienię w najbliższym czasie
    A nie wiesz co może być przyczyną mojego problemu ?

  • Cześć, ale przy okazji przerzucasz również przednią przerzutkę, prawda? Tak by nie krzyżować łańcucha?

    https://roweroweporady.pl/jak-poprawnie-zmieniac-przelozenia/

    Jeśli chodzi o pancerze, to ich się raczej nie czyści, tylko też wymienia na nowe, razem z linką. One są w środku nasmarowane specjalnym smarem, dzięki któremu linka będąc w środku ładnie się ślizga.

  • Witam!
    Mam problem regulacją tylnej przerzutki:
    Regulowałem ją wg. wszelkich poradników i jak mam na najwyższym biegu (czyli 7) i przerzucam z 7 na 6, 6 na 5, 5 na 4, 4 na 3, 3 na 2, 2 na 1, to działa bez zarzutu, ale w drugą stronę już nie tak fajnie, bo jak na kierownicy przerzucę z 1 na 2 to na zębatce nie reaguje, a na końcu jak na kierownicy przerzucam z 6 (na zębatce jest 5) na 7 to przeskakuje szóstą zębatkę i i jest na siódmej.

    Mam nadzieję że wytłumaczyłem to dosyć jasno i zrozumiale proszę o odpowiedź.
    Ps. Pancerze wyczyściłem i wymieniłem linkę.

    • mialem cos podobnego, tzn. trzeba bylo popchnac manetke, zeby wskakiwal bieg, po wymianie lancucha wszystko dziala jak powinno, wydaje mi sie ze poprzedni mogl byc za dlugi, albo zle dobrany, bo byl to lancuch Shimano, a kaseta Sram

  • Chociaż nie mam doświadczenia, ale wydaje mi się, że przerzutka mogła spaść tylko w jednym przypadku, odkręcenie lub poluzowanie śruby mocującej przerzutkę do haka ramy.

  • @Karolina – hej, jeśli chcesz, wyślij mi na maila kilka wyraźnych zdjęć, jak to teraz wygląda. Ciężko mi cokolwiek podpowiedzieć, nie wiedząc dokładnie co się stało.

  • Witam, byłabym wdzieczna za pomoc, moja przerzutka spadła i wykrzywiła się do góry. Jak ją moge naprawić? Pozrawiam

  • No i udało się przerzutka chodzi jak zegarek, przyczyna moich niepowodzeń była prozaiczna, zaklinowanie linki w półpancerzu pod korbą. Linka wydawała się być mocno naciągnięta, przypadkowo dotknąłem linki wyżej, okazała się być zupełnie luźna, po przesmarowaniu dalsza regulacja poszła jak z płatka. Może komuś przyda się moje doświadczenie, nie trzeba się zrażać pierwszymi niepowodzeniami.
    Pozdrawiam

  • W moim opisie rzeczywiście popełniłem błąd, brak przecinka, winno być „dociskając przerzutkę, korbą /czyli kręcąc pedałami/ wprowadziłem i t.d.”
    no i oczywiście na zębatkę, a nie przerzutkę.

    Dziękuję za dotychczasowe wyjaśnienia, będę próbował dalej metodą prób i błędów.

  • @Onoskino – nie obraź się, ale chyba trochę mylisz różne pojęcia. Napisałeś, że „dociskasz przerzutkę korbą”. To raczej mało wykonalne, korba to ramiona, do których są przyczepione pedały i przednie tarcze.

    No i napisałeś, że „wprowadziłeś łańcuch na największą przerzutkę z tyłu”. Ja wiem, że niektórzy tak mówią, ale nie na największą przerzutkę jeśli już, tylko zębatkę.

    Ze swojej strony mogę polecić Ci książkę Lennarda Zinna, o której pisałem w tekście. Wszystko jest tam fajnie wytłumaczone i z obrazkami. Ja się zawsze nią posiłkuję, gdy chcę coś w rowerze zrobić, a nie wiem jak.

    A Lennard potrafi wytłumaczyć tak, że musi się udać.

  • ONOSKINO jak się przyjrzysz dokładnie do wnętrza przerzutki (wózka jak to nazywasz) to widać miejsca którymi opiera się o śruby regulacyjne L i H, takie cypelki wypustki… zwał jak zwał. Sprawdź sobie więc jaka jest odległość własnie tych wypustów wózka od tych śrub regulacji bo może kręcisz złą śrubą albo śruba jest po prostu za krótka (miałem taką sytuację i nie ma to znaczenia że przerzutka jest np nowa – jakieś niedopatrzenie w fabryce)

  • Przerzutka shimano altus 7 biegowa. W sklepie sprzedawca powiedział, że przerzutka jest dobra tylko trzeba znać sposób, nauka kosztuje, a on nie ma czasu. Może to ja niedokładnie coś wykonuję, a robiłem to tak – najmniejsza zębatka z tyłu, największa z przodu, dociskając przerzutkę korbą wprowadziłem łańcuch na największą przerzutkę z tyłu, wózek przerzutki pozostaje odchylony od zębatki o około 1 cm, kręcenie śrubą L nie zmienia jej położenia.

    Po pokręceniu korbą łańcuch swobodnie zjeżdża na najmniejszą zębatkę. Śrubą regulacyjną linki uzyskałem cztery środkowe biegi. Próby regulacji przy zwolnionej lince. Serdecznie pozdrawiam

  • Cześć, zgadzam się, jak najbardziej takie zdjęcia by się przydały, a w sumie najlepiej również wersja wideo. Wpis jest z początków bloga, gdy jeszcze o tym nie pomyślałem.

    I cały czas o tym myślę, by starsze wpisy trochę odświeżyć, czasem napisać coś inaczej (przystępniej), dodać właśnie zdjęcia, może wideo. I kiedyś to zrobię, jak tylko czas i chęci pozwolą :)

  • Witam! Panie Łukaszu fajnie by było jak by Pan wstawił kilka zdjęć poglądowych do każdego artykułu o serwisowaniu roweru a ten artykuł o regulacji przerzutki aż się prosi o coś takiego. Pozdrawiam – początkujący.

  • @Onoskino – ciężko powiedzieć na odległość, czy to jest zepsuta przerzutka czy coś innego. A co to za przerzutka dokładnie?

  • Jest taka przerzutka bardzo miła pod względem regulacji i trochę się dziwię, że Shimano zrezygnowało z jej produkcji. Shimano Positron 2. Działa trochę inaczej, bo zamiast linki jest sztywny drut, który może ciągnąć i pchać, nie ma sprężyny ciągnącej przerzutkę w stronę najmniejszej zębatki, a pozycja przerzutki jest indeksowana nie na manetce, a na samej przerzutce. Reguluje sie ją za pomocą tylko jednej śruby (przy ustawionym najwyższym biegu) i zwykle nie trzeba tego poprawiać. Ja musiałem regulować przerzutkę tylko gdy zmieniłem wolnobieg albo koło.

  • Próbowałem poprawić pracę przerzutki przez regulację wg.instrukcji i szło dobrze aż do regulacji wkrętem L który nie reaguje na żadne obroty ani w prawo ani w lewo,wózek się nie przesuwa,czyżby to była wada przerzutki,może
    ktoś mi pomóc?

  • Które kółko ma być w jednej linii z zębatką? Bo nawet w lekko wyrobionych przerzutkach dolne kółko nie będzie w jednej linii z górnym kółkiem. Wydaje mi się, że powinno się patrzeć na górne kółko, ale czy aby na pewno?

  • Super porada, ale w porównaniu do przedniej przerzutki w tyle jest więcej możliwości że coś pójdzie nie tak (zabłocone itp.)

  • http://www.forumrowerowe.org/uploads/gallery/album_1448/med_gallery_127169_1448_43719.jpg
    to naprawdę nie jest nic skomplikowanego. Element nazwany pantografem po prostu się wychyla w trakcie ciągnięcia linką i ustawia 2 kółka zębate przerzutki na odpowiedniej wysokości zębatek wolnobiegu koła. Natomiast jeśli nie możesz ręcznie pchając palcem za „pantograf” wypchnąć łańcucha na ostatni największy tryb wolnobiegu to możliwe że masz za bardzo naciągniętą linkę i już nie ma pola manewru dla przerzutki lub masz wkręconą do oporu śrubę regulacyjną L która również blokuje max wychylenie przerzutki dla największego trybu.

  • @Damian – hej, zacznij od tego, że masz złe podejście do tych spraw. Ktoś „kto się zna”, musiał się wcześniej jakoś na tym poznać i też nie miał z tym styczności. Zdaję sobie sprawę, że mój poradnik nie jest mistrzowski, pisałem go cztery lata temu, gdy jeszcze nie miałem tak wyrobionego stylu pisania jak dziś.

    Planuję kiedyś przysiąść i trochę uzupełnić stare wpisy, ale jak się łatwo domyślić, czas na to nie pozwala i idzie mi to dość opornie.

    Tym niemniej nie uważam, by ten poradnik podawał nieprawidłowe informacje. Przesunąć wózek przerzutki w stronę koła na pewno jesteś w stanie, przecież sama przerzutka jest w stanie to zrobić, przy drobnej pomocy manetki.

    To samo z łańcuchem, powinien mieć on tyle luzu, żeby bez problemu zmieścić się z przodu na największej tarczy i z tyłu na największej zębatce. Oczywiście jest to nieprawidłowe ustawienie podczas jazdy, ale nikt nie każe tak jeździć :) W każdym razie łańcuch o poprawnej długości, na pewno pozwoli na takie ustawienie.

    Spróbuj bez żadnych regulacji ustawić łańcuch w ten sposób za pomocą manetek i kręcenia pedałami, to zobaczysz, że się tak da ustawić łańcuch.

  • Jeśli ktoś się na tym zna, albo ma przynajmniej jakiekolwiek pojecie o tym, to to zrobi, ale ktoś kto z tym wcześniej nie miał styczności, to nie ma szans żeby to ustawić.

  • „popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety”

    Bardzo bym prosił o jaśniejsze wytłumaczenie tej kwestii. W jaki sposób mam popchnąć przerzutkę i jeszcze w stronę kola przecież w ten sposób bym ja złamał. Tym bardziej jak z przodu łańcuch jest na największym kole zębatym, to z tyłu nie przełożę ręcznie w żaden sposób tej przerzutki na największą zębatkę, bo jest po prostu na tyle naciągnięty, że się nie da.

    Na przerzutkach nie znam sie kompletnie i robię to pierwszy raz, więc bardzo bym prosił o nieco jaśniejsze wytłumaczenie jak to zrobić, bez operowania dziwnymi pojęciami. :) Z góry dziękuję