Rodzaje mocowań przerzutki przedniej i tylnej

Rynek rowerowy nie lubi stać w miejscu. Cały czas wprowadzane są zmiany, jedne potrzebne bardziej, inne mniej. To co jeszcze kilka lat temu było standardem, być może dziś jest dostępne jedynie w najniższych grupach osprzętu. Na całe szczęście, nie dzieje się tak jeszcze z mocowaniami przedniej i tylnej przerzutki. Producenci nadal wypuszczają różne wersje mocowań, tak aby można było dobrać odpowiednie do swojej ramy. Przygotowałem dla Was przegląd typów mocowań przerzutek, a mamy ich kilka.

 

Rodzaje mocowań przedniej przerzutki

Wprowadzenie nowych mocowań przednich przerzutek, zostało wymuszone przez pojawienie się różnych typów zawieszenia, karbonowych ram, mocno cieniowanych rur czy nietypowych kształtów ram.

 

1) Mocowanie na obejmę (28.6 mm / 31.8 mm / 34.9 mm)

Jest to tradycyjny, najstarszy typ mocowania. Przyjęte są trzy standardy średnicy rury ramy, do której mocujemy przerzutkę. Ale obecnie, w zasadzie wszystkie przerzutki mocowane na obejmę, mają średnicę 34.9 mm. Kupuje się je od razu z adapterami, dzięki którym można je zamocować także do rurek 31.8 mm oraz 28.6 mm. Warto przed zakupem zmierzyć średnicę pionowej rurki w ramie i upewnić się, że sprzedający dodaje potrzebny adapter.

 

przednia przerzutka direct mount

2) Direct Mount – bezpośredni montaż do ramy

W pionowej rurce ramy znajduje się otwór, do którego przykręca się przednią przerzutkę. Oczywiście rama musi być kompatybilna z tym systemem mocowania. W rowerach szosowych tego typu mocowanie określa się Braze-On lub „na hak”.

 

przednia przerzutka e-type

3) Mocowanie E-type – do osi suportu

Taka przerzutka posiada specjalną płytkę z otworem, którą wkładamy między suport a ramę. Dodatkowo rama musi być wyposażona w specjalne otwory, do których przykręcimy przerzutkę. Jest kilka standardów tego typu mocowania (S1, S2, S3). Różnią się m.in. rozstawem śrub montażowych. Dobrze jest sprawdzić to przed zakupem nowej przerzutki. S3 mają rozstaw śrub 22.1 mm i różnicę w wysokości ich rozmieszczenia 5 mm na wysokość. S2 także mają rozstaw 22.1 mm, ale otwory są na tej samej wysokości. Mocowanie S1 ma rozstaw śrub 42.7 mm. Najpowszechniej w użyciu występuje mocowanie S1.

W przypadku przednich przerzutek możesz spotkać się jeszcze z tajemniczymi określeniami, takimi jak Top/Bottom/Side Swing czy Top/Bottom/Front Pull. Określają one pozycję wózka względem mocowania oraz sposób poprowadzenia linki. Więcej na ten temat przeczytasz w podlinkowanym tekście.

 

Rodzaje mocowań tylnej przerzutki

Z tylnymi przerzutkami jest dużo łatwiej. Tutaj mamy w zasadzie jeden dominujący standard montażu i jeden dostępny głównie w starszych rowerach.

 

przerzutka-na-hak

1) Pod oś piasty (określana jako „na hak”)

Jest to najstarszy typ mocowania, dziś obecny w zasadzie w najtańszym segmencie cenowym. Shimano produkuje jedynie model Tourney, który jest z nim zgodny. Tego typu przerzutek używa się w ramach z poziomymi hakami, w które wsuwa się koło. W samą przerzutkę jest już wbudowany hak, który mocujemy do osi koła.

Adapter haka przerzutki

Adapter haka przerzutki

Jeżeli do tego typu ramy chciałbyś założyć wyższej klasy przerzutkę, możesz skorzystać ze specjalnego adaptera, który to umożliwia – znajdziesz go, wpisując w Google hasło „adapter haka przerzutki”.

 

przerzutka-na-srube-hak

2) Przerzutka na śrubę (określana w anglojęzycznych źródłach jako direct attachment)

Jest to najpopularniejszy sposób mocowania tylnej przerzutki. Do ramy zamocowany jest (zazwyczaj) wymienny hak, do którego przykręcamy śrubą przerzutkę. Przykręcenie haka bezpośrednio do ramy daje większą sztywność i stabilność, niż w mocowaniu do osi koła. To rozwiązanie ma pewien minus – w przypadku uszkodzenia haka przerzutki, musimy znaleźć taki, który jest dedykowany do naszej ramy. Niestety praktycznie każdy producent, ma swój indywidualny sposób na konstrukcję haka.

 

3) Direct mount  – montaż bezpośrednio do ramy

Jest to standard stworzony przez Shimano. Został zaprezentowany w 2012, a przerzutki zgodne z tym systemem wprowadzone do sprzedaży w 2013. Z tego co się orientuję, tak szybko jak się pojawił, tak szybko zniknął z rynku. Cała idea jego działania polega na wyeliminowaniu jednego z elementów montażowych przerzutki, dzięki czemu ma być sztywniej zamocowana. Dostępne na rynku przerzutki zgodne z tym standardem (m.in. SLX RD-M675 czy XTR RD-M981 lub RD-M986) są także kompatybilne z mocowaniem na śrubę.

Szukając tylnej przerzutki, spotkasz się na pewno z określeniami Top/Low Normal. Parametr ten mówi nam o tym, czy mamy do czynienia z normalną, czy odwrotną sprężyną. A na czym to polega, przeczytasz w podlinkowanym wpisie.



  • Karol

    Nigdy się nie zastanawiałem jak zamontowane są moje przerzutki, mają działać i tyle. Ale dobrze wiedzieć, może kiedyś mi się ta wiedza przyda.

    • facebook.com/28cali

      Przyda się wtedy gdy będziesz chciał wymienić przerzutkę. Dobrze wiedzieć jaką kupić.

  • radziu

    DM shimano ma się dobrze, szczególnie u canyona.
    W sumie wszystkie zmieniarki shadow są kompatybilne z tym systemem.
    Mając zmieniarkę shimano, jeśli zegniemy konkretnie hak w ramie, to na 95% w samej przerzutce element przykręcany do haka tez musimy wymienić, W dm jest duża szansa, że wymiana samego haka załatwia sprawę, czyli 50 pln zostaje w kieszeni :)

    • Kojarzysz w jakich modelach Canyon ma DM? Uznałem, że mało kto z tego korzysta, ponieważ w internecie jest strasznie mało informacji na temat tego standardu. Jakby został ogłoszony, a potem słuch po nim zaginął.

      • radziu

        Wszystkie z hakiem No. 27
        Spectral al 6.0 7.0 CF 8.0 i 9.0
        Grand canyon al slx 9.9 oraz 9.9 sl
        Strive AL 5.0 i 6.0
        Cała linia neuron z wyłączeniem 9.9 sl

        • Kurczę, przeglądałem ich ofertę, ale akurat musiałem wycelować w inne modele :) Dzięki za info!

  • Gosia D.

    cześć, urwało mi się mocowanie suwaka od przerzutek z kierownicy. Poradziłam sobie trytrytkami,ale wypadałoby coś z tym zrobić. Co mogę kupić aby sobie z tym poradzić? Może ktoś chciałby mi pomóc? Mogę pokazać fotkę suwaka.

  • rrrrr

    a jak naprawic rower aluminiowy bezhaka przezutki tylniej zgiety podobno mozna go dopasowac tylko jak jak sprzedawcy hakow kaza po wyslaniu do nich zdjecia uszkodzenia samemu sobie dopasowac

    • Cześć, jeżeli to markowy rower, zawsze możesz napisać do producenta. W innej sytuacji pozostaje albo szukać dobrego sklepu w okolicy, gdzie postarają się pomóc.