Przerzutka przednia: Top Swing, Down Swing czy Side Swing

Kupując nową przednią przerzutkę, na pewno spotkasz się z określeniem Top Swing (SRAM nazywa to Low Clamp) lub Down Swing (SRAM nazywa to High Clamp). Jest to parametr, mówiący nam w jaki sposób poprowadzony jest wózek przerzutki. Jeżeli jest on nad obejmą lub mocowaniem, przerzutka jest typu Top Swing. Natomiast jeżeli wózek znajduje się poniżej obejmy lub mocowania – jest to przerzutka typu Down Swing. Jaką przerzutkę w takim razie wybrać? W rowerach z pełną amortyzacją, najczęściej jest to przerzutka Down Swing, choć jest sporo wyjątków.

W większości przypadków, możemy sami zdecydować jaką przerzutkę zamontujemy, choć ja osobiście jestem zwolennikiem montowania takiego typu, jaki oryginalnie zamontował producent roweru.

Jaką przerzutkę kupić?
Po lewej przerzutka Top Swing, po prawej Down Swing
fot. ActiveSteve, Gary J. Wood

Wady i zalety przerzutek Top Swing i Down Swing

Zalety Top Swing: są lżejsze, choć to zwykle drobne różnice; zmieniają przełożenia lżej i płynniej

Wady Top Swing: według różnych opinii – bardziej zapychają się błotem, a dawne modele mocno łapią luzy

Zalety Down Swing: mniej zapychają się błotem, według wielu osób są trwalsze i mniej podatne na luzy

Wady Down Swing: do zmiany przełożenia trzeba użyć więcej siły, mogą przeszkadzać w zamontowaniu niektórych koszyczków na bidon

Warto wspomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Bardzo często określenie Top Swing oraz Down Swing, mylnie przypisywane jest do kierunku doprowadzenia linki do przerzutki. Do określenia z której strony wchodzi linka – z góry czy z dołu, służą natomiast terminy: Top Pull oraz Bottom (Down) Pull. Obecnie większość przerzutek przystosowana jest do tak zwanego „podwójnego ciągu”, czyli można zastosować zarówno górny, jak i dolny ciąg linki.

Kierunek doprowadzenia linki do przerzutki, zależy w największej mierze od konstrukcji ramy i poprowadzonych mocowań linki. Ja nie spotkałem się z ramą, w której można byłoby mocować linkę przerzutki na dwa sposoby, ale jeśli coś takiego widzieliście, dajcie znać w komentarzu (info od Kamila: górny i dolny ciąg jest w ramie przełajowej Accent CX-One) Dzięki górnemu ciągowi linka jest mniej podatna na zabrudzenie błotem lecącym spod przedniego koła, natomiast według mnie dolny ciąg jest estetyczniejszy i potrzeba mniej linki.

 

shimano front pull side swing

Żeby tego było mało, Shimano wprowadziło przerzutki do rowerów górskich, o budowie Side Swing. W tym przypadku wózek przerzutki ustawiony jest równolegle do mocowania. Dzięki temu dostajemy większy prześwit w ramie, tak aby zmieściła się opona o większej szerokości. W tych przerzutkach linka jest prowadzona w systemie Front Pull, czyli wychodzi z przerzutki w stronę przodu roweru.

Na blogu możesz również przeczytać czym się różnią tylne przerzutki Top Normal i Low Normal.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

69 komentarzy

  • Biorę się za modernizacje roweru małżonki. Czy mogę zastosować przednią przerzutkę Deore

    FD-T610 do napędu 3×8 ? Teoretycznie jest przeznaczona do napędu 3×10. Wolnobieg z 7-mioma zębatkami chciałbym wymienić na 8-mio rzędowy 13-14-16-18-20-22-24-28 lub 13/15/17/19/21/24/26/32
    Ten drugi chyba będzie odpowiedniejszy dla mojej pani. Mniejszy wysiłek. Nie rozwija raczej prędkości, a jeździ bardzo rekreacyjnie.

    • Cześć,
      raczej nie zakładałbym przerzutki dostosowanej do łańcucha 10. rzędowego, jeżeli będziesz używać łańcucha 6/7/8-rzędowego. Ten będzie trochę szerszy i może niepoprawnie współpracować z przerzutką.

      Opcją może być założenie przerzutki Deore FD-M590 pod napęd 3×9. Na pewno jest większa szansa, że będzie dobrze działać z łańcuchem 8. rzędowym, a w razie czego zawsze możesz zmienić łańcuch na 9. rzędowy, bo z takim ani kaseta, ani korba, nie będą miały problemu.

      • Wiem, że jest szerszy, zmierzyłem w swoim i małżonki. Cały milimetr w porównaniu z 10-ciorzędowym. Do wymiany leci wolnobieg, a są maksymalnie 8 rzędowe i taki wystarczy, łańcuch, więc jak podejdzie 9-cio rzędowy, to nie widzę problemu i obie przerzutki. Zaproponowałem ten model, bo jest w bardzo dobrej cenie, 49,99. Pod 9-cio rzędowe jest jeszcze

        SHIMANO ALIVIO FD-T4000, a na tył dałbym

        DEORE M591 lub Shimano Alivio RD-T400, obie 9-ciorzędowe. No i prawa klamkomanetka, bo jest 7-ka.

          • Klamkomanetki tak, cena zbliżona, a dostępność większa.Wolnobieg, ten który mi podsunąłeś, ma 40 m szerokości. Obecny 35 mm. Między ostatnim trybem a ramą jest ok. 8 mm z każdej strony, to chyba se ne uda :(

  • Możliwość założenia przerzutek z dolnym lub górnym ciągiem miało wiele starych ram mtb z czasów, gdy górny ciąg dopiero się pojawił. Ponieważ mało było wtedy na rynku przerzutek z górnym ciągiem, producenci ram wyszli na przeciw klientom i dali możliwość zamontowania kółeczka odwracającego ciąg linki. Linka szła od góry, trafiała na kółeczko, zawracała i od dołu trafiała w ramię przerzutki. Jak się jednak trafiło przerzutkę z górnym ciągiem, to można było taką zamontować bezpośrednio bez żadnego kółeczka.

  • Bardzo fajny artykuł i dyskusja:)
    W swoim rowerze chciałem wymienić przednią przerzutkę i zmienić 3×8 na 3×9.
    chciałem to zrobić 2 etapowo. najpierw wymienić przednią przerzutkę jako że kaseta i łańcuch są dość nowe. a potem wymienić kasetę i tylną przerzutkę.
    i tak, w pierwszym etapie na przód chciałem dać to:
    SHIMANO PRZERZUTKA PRZÓD DEORE FD-M590 3×9 CR
    MECHANIZM KORBOWY SHIMANO ACERA FC-T3010 44/32/22T
    —> pytanie: czy to do siebie pasuje i czy pojeździ z moim tylnym 8 (zakresy tył 11-24)

    następnie chciałem dać za jakiś czas to:
    SHIMANO PRZERZUTKA TYŁ DEORE RD-M591 SGS SRE CR
    KASETA SHIMANO ALIVIO CS-HG400 11-28T 9rz.
    (oczywiście wiem, że będę musiał dać łańcuch i manetki na 9)

    Czy to ma sens, a może jakieś sugerowane zmiany?

    • Cześć,
      korba 9. rzędowa będzie spokojnie działać. Jeżeli już ją wymieniasz, to ja zastanowiłbym się przy okazji nad przejściem na zewnętrzne łożyska suportu. Korba Alivio ze sztywną osią będzie niewiele droższa od Acery: www.ceneo.pl/Rower…8;pid=7269

      Plus do tego suport za ok. 50 złotych i będziesz miał fajnie wyglądającą, sztywną korbę. A, tylko do niej będzie potrzebna przerzutka też Alivio FD-M4000, ponieważ ta obsługuje 40 zębów na dużej tarczy. To tylko moja luźna propozycja oczywiście :)

      Może być, choć nie musi, zgrzyt we współpracy przedniej przerzutki dopasowanej do 9. rzędowego łańcucha, z łańcuchem 8. rzędowym. Ale nawet jeżeli pojawi się problem, będziesz mógł po prostu wymienić łańcuch na 9. rzędowy.

      Tylna przerzutka spoko, kaseta także. Kupując łańcuch polecam model Shimano CN-HG93: www.ceneo.pl/Sport…8;pid=7269

      Można go kupić za ok. 60 złotych, czasem nawet taniej. Ale warto to zrobić, bo jest dużo lepiej wykończony niż CN-HG53 i po prostu wystarczy na dłużej.

      • Kup łańcuch KMC tańszy a lepiej wykonany, razem ze spinką. Shimano rdzewieją i szybciej się rozciągają co wpływa na krótszą żywotność napędu.
        Acera to jest to samo co Altus, lepiej przejść na Alivio praktycznie taka sama jakość jak w Deore.

      • 40 zębów to dość mało jak na moje 26″. Mam 42 i to już teraz często jest za mało. A z 11 z tyłu na mniej nie zejdę (tzn nie widziałem nigdzie 10). Więc taki wariant odpada. Z resztą wolałbym już nie dokładać kolejnych elementów do wymiany bo korb alivio na kwadrat chyba nie ma.

        • no tak, a łańcuch to właśnie ten myślałem, ale ten KMC też ciekawy. dzięki, zobaczy się co z tego wyjdzie.

      • mam jeszcze jedną kwestię. jeśli można prosić o rozwianie wątpliwości.
        SUPORT mam długość 70mm. Większość korb na wielowypust wymaga (jest dla nich zalecane) osi suportu 126mm a ja dla 70mm znalazłem max 118mm. czy te 4mm ma każdą stronę może robić problem? jakby decydować się na taką wersję.

        • 70 mm to masz szerokość mufy suportowej w ramie jeżeli już :)

          Jeżeli chodzi o długość suportu, to ja niestety nie znam się na tym w ogóle. Tak więc nie pomogę niestety.

  • Dzień dobry Panie Łukaszu,

    postanowiłem napisać do Pana zapytanie pod tym postem ponieważ chyba najbardziej jest związany z moim problemem.
    Posiadam rower taki sam lub tez bardzo podobny do tego, który posiadał Pan kilka lat temu –
    Cube SL Cross Comp rocznik 2010/2011 (rower kupiłem jako używany więc pewności nie mam).
    Mam problem z doborem przedniej przerzutki do tego roweru.
    Potrzebował bym kupić do niego taką przerzutkę, która umożliwiła by mi jednoczesne zamontowanie do roweru błotnika tylnego.
    Czy w poprzednim rowerze miał Pan zanotowane błotniki?
    Przy obecnej konfiguracji w moim rowerze (zamontowana przez poprzedniego właściciela przerzutka jest inna niż podaje specyfikacja producenta dla tego modelu) pomiędzy tylna opona a wózkiem przerzutki przedniej jest tak mało miejsca, że o montażu błotnika nie ma tam mowy. Chyba że takiego, który kończył by się przed przerzutką – ale wtedy po jeździe w deszczu / piachu i tak cała przerzutka się zalepia).

    Bardzo prosił bym o radę lub pomoc przy rozwiązaniu tego problemu.

    Ps.Jeśli internet mówi prawdę była tam montowana fabrycznie przerzutka typu – Shimano Deore FD-M591 Down Swing, może jest Pan w stanie ewentualnie to potwierdzić (w rowerze jaki kupiłem jest inna nadająca się do wymiany). Czy przy jej zastosowaniu uda się zmontować błotnik tylni? Może jest Pan w stanie zasugerować jakiś dostępny obecnie tańszy zamienni?

    • Cześć, jeżeli chodzi o błotnik, to ja używam takiego, który montowany jest do wspornika siodełka. Niestety nie montowałem do SL Crossa błotników pełnych.

      Najlepszym rozwiązaniem byłoby wybrać się do dobrze zaopatrzonego sklepu i na miejscu kombinować z przymierzaniem. Albo… tak sobie myślę, że możesz wpisać w Google nazwę swojego roweru z dopiskiem błotniki, albo fenders i popatrz w Google Grafika, może trafisz na swój rower z błotnikami. Np: www.bikestats.pl/rower…16905.html

      Wtedy warto spróbować skontaktować się z właścicielem roweru, jeżeli nie podał modelu błotników.

      Co do przerzutki, to ja w roczniku 2009 miałem przerzutkę Shimano Deore FD-M530. Ale to się pewnie co jakiś czas zmieniało, tak więc niewykluczone, że później był model FD-M591.

      W każdym razie polecałbym nie schodzić poniżej grupy Alivio FD-T4000 (ok. 65 zł). Dużo taniej nic nie kupisz, oczko niższa przerzutka Acera FD-M3000 kosztuje podobnie.

  • ja mam top swinga (zdjecie na lewo), a linka idzie gora. ostatnio okazyjnie zakupilem slx z podwojnym ciagiem linki (zdjecie na prawo), w tym przypadku moge linke przykrecic obojetnie jak idzie linka i gra

  • malo tego. nie mozna zalozyc przezutki albo z gornym albo dolnym prowadzeniem linki jak sie komus podoba, no chyba ze pozwala na to rama ale komu by sie chcialo to zmieniac i prowadzic linke po swojemu. w takim przypadku pozwala na to tylko przezutka z podwojnym ciagiem. mozna wtedy linke przykrecic z prowadzeniem od dolu badz od gory (sam mam taka). wczesniej mialem taka ze wozek byl nad odejma i bylo to gorne prowadzenie linki.

    • Nie, Top-swing i down-swing nie mają nic wspólnego z prowadzeniem linki. We wpisie naprawdę jest wszystko napisane.

  • Zamierzam wymienić przednią przerzutkę, W związku z tym mam dwa pytania:
    1/ czy muszę kupować przerzutkę SRAM, jeśli manetki i tylną przerzutkę mam tej firmy (SRAM 3.0)?
    2/ czy mając napęd 3×7 mogę kupić przerzutkę 3×8 lub 3×9 czy musi to być przerzutka 3×7?

    • 1) Jeżeli masz manetkę SRAM, to przerzutka też musi być tego producenta, ze względu na inny uciąg linki w porównaniu z Shimano. Tylna przerzutka nie ma znaczenia.

      2) Polecam Ci kupić przerzutkę do systemu 3×7 lub 3×8, ponieważ im więcej przełożeń z tyłu, tym węższy łańcuch i co za tym idzie, najczęściej węższa prowadnica w przerzutce. I może być problem, jeśli użyjesz takiej wąskiej prowadnicy, przy szerszym łańcuchu. Ale akurat w przypadku 7 i 8-rzędowych napędów, łańcuch jest tej samej szerokości. Węższe są 9- i 10-rzędowe.

      • Hmm ja fabrycznie mam manetki Shimano a przerzutkę przednią Falcon-a przez dobre parę lat działało, ale ostatnio zaczęło coś się psuć. Przerzutka nie zrzuca na ostatnią najmniejszą zębatkę, może to zbyt rozciągnięty łańcuch ? ale wcześniej przy bardzie rozciągniętym łańcuchu działało.

          • Hej, jeżeli chodzi o wyciągnięcie łańcucha, warto kupić przymiar do sprawdzania wyciągnięcia, taka miarka kosztuje kilka złotych a bardzo łatwo sprawdzić w jakim jest stanie łańcuch.

            Ja bym kupił przerzutkę Down Swing, jeżeli taką masz zastosowaną obecnie. Jeżeli chodzi o przełożenia, to będzie bez problemów współpracować z Twoją ilością zębów, ponieważ u Ciebie pojemność (48-28) będzie mniejsza niż podana przez producenta (48-26). Najważniejsze, że obsługuje 48 zębów.

          • Również zamówiłem, łańcuch skróciłem o dwa ogniwa jednak problem pozostał.

          • Skracanie łańcucha nie pomaga na jego wyciągnięcie :) Samą długość zmniejszysz, ale łańcuch rozciąga się na każdym ogniwie i to jest istotniejsze od jego całkowitej długości. Więc skracanie nic nie da.

  • Witam mam poroblem odnośnie przerzutki przedniej. Mam rame mtb sztywna
    oto cały nepęd:

    Mechanizm korbowyFC M590 Kombinacja tarcz 44-32-22T, , długość ramion , 175mmŁożyska korbySM-BB51 BSAPrzerzutka PrzedniaFD M590 top swing,

    Podkładki pod korbę zastosowałem według polecen 2 z prawej i 1 z lewej . A chodzi o to że przerzutka fizycznie nie może dosięgnać 1 najmniejszej tarczy,a po odjeciu 1 podkładki i daniu ja na chodzby na lewa strone przerzutka niedosięga górnej tarczy , tak jak by jej brakowało odchyłu ,,zakresu,, niemam pojecia co robić , acha mufa 68mm ,a zacisk przerzutki na ramie jest regulowany na 3 (27,2).Śrubki śa odkrecone na maxa (H,L)

    Prosze was o odpowiedz bo ładna pogoda jet pojedził bym xd

    • Hej,
      a co wymieniałeś? Wcześniej dobrze działało? Pierwsze co zobacz, to to czy dobrze dokręciłeś miski suportu, czy coś nie weszło krzywo, albo nie do końca. Tak samo sprawdź korbę, czy jest dobrze osadzona w suporcie.

      A druga sprawa to regulacja przerzutki, może linka jest słabo naciągnięta, albo śrubki źle ustawione. Niekoniecznie muszą być odkręcone na maksa.

      • ogólnie cały rower xd tylko ze ta przerzutka nie siega tarcz nawt gdy ja na sucho odchylam rękoma bez linki tak jak by wogole niepasowała

  • Jestem zielony w temacie. Dziś wymianiłe przedni mechanizm przerzutki. Co sie okazało mechanizm nie „rozkłada” się do trzeciej zębatki. Czy to znaczy że mechanizm jest zły?
    Oczywiście chodzi o trzecią zębatkę od ramy( największą )

    • A co to za przerzutka? Jaki konkretnie numer modelu? Może kiepsko naciągnąłeś linkę od przerzutki?

        • Musisz dobrze się przyjrzeć, może będzie z tyłu przerzutki, albo z boku. Warto pomóc sobie latarką w poszukiwaniu. Jeśli to Shimano to na pewno gdzieś będzie wyryty numer modelu.

    • Witaj, rozejrzyj się za przerzutką Shimano Alivio FD-M412. To bardzo fajna przerzutka w przystępnej cenie.

  • Nadal twierdzę, że musi się dać to ustawić. Potwierdza to poradnik z Forum Rowerowego:
    www.forumrowerowe.org/topic…dow-6-11s/

    W przerzutce „dedykowanej” napędowi 9-rzędowemu jest jedynie ciut węższy prowadnik łańcucha, ale i tak łańcuch 8-rzędowy powinien się w nim mieścić. Sama konstrukcja przerzutki powinna być taka sama, przecież tarcze z przodu możesz mieć identyczne, czy z tyłu masz 6 rzędów czy 9.

    Jeżeli prowadnica opiera się o tarczę, to albo przerzutka za bardzo się wychyla (do ustawienia śrubą regulacyjną), albo jest jednak ciut za nisko przykręcona.

  • Ustawienie i regulacja nie mają tu nic do rzeczy, to że prosiłem o poradę którą przerzutkę wybrać nie oznacza, że nic nie wiem na temat rowerów. Swój obecny rower – Marin Muirwoods posiadam od 7 lat i sam dbam o jego serwisowanie i przez ten czas wymieniłem w nim już: kasetę x2, łańcuch x2, koła, okablowanie x2, suport, hamulce oraz wiele razy opony oraz klocki hamulcowe. Do tej pory jednak nie wymieniałem jeszcze przedniej przerzutki oraz przednich tarcz oraz korb stąd była moja prośba o poradę, jako że w sklepach internetowych większość przerzutek na przód przeznaczona była do innej kombinacji napędu niż moja (3 przód + 8 tył).

    Przerzutkę zamocowałem do ramy tak jak w opisie czyli: prowadnik łańcucha ustawiony równolegle do tarcz oraz jego zewnętrza część ustawiona 2-3 mm nad największą tarczą. Przy takim ustawieniu niemożliwe jest fizycznie, wrzucenie łańcucha na największą tarczę, jako że wewnętrzna część prowadnicy opiera się o środkową tarczę!!!

    • Cześć. Odgrzeję kotleta.
      Pod dobór przerzutki tylnej/przedniej itp trzeba zajrzeć wcześniej na productinfo.shimano.com/#/archive.
      Pod korbę 48/38/28 i 8 rzędową kasetę nie pasuje FD-M590 bo ta jest pod 9 rzędowe napędy oraz inne tarcze . Ważny jest kąt pod jakim będzie montowana przerzutka, FD-M590-3 pasuje pod kąt 63-66 stopni, a FD-M590-6 66-69 stopni.
      Ze specyfikacji za rok 2013-2014 do tarcz 48/38/28 pasuje Acera FD-M360 , Altus FD-M310, do wyboru są wersja -3 63-66 Stopni i -6 66-69 stopni.
      Ważna jest jeszcze minimalna różnica między dużą a średnią tarcza, dla w/w przerzutek minimalna różnica to 10 zębów, zatem do twojej korby spełnia wymagania.
      Oczywiście wszystkie te części będą współgrały z osprzętem Shimano, nigdy nie miałem styczności z firmą TruVativ X-Flow ale podejrzewam że korba jest wykonana w „standardzie” shimano.

  • To może znaczyć, że ją źle ustawiłeś i wyregulowałeś. Nie powinno tak się dziać.

  • prowadnica łańcucha dotyka średniej tarczy przy próbie wrzucenia łańcucha na największą tarczę z przodu…

  • …no cóż – nie wiem co napisać! Jak już pisałem, zakupiłem ową przerzutkę i nie działa tzn. nie pasuje!!! Proszę o jak najmniej tak „fachowych” porad z Twojej strony.

  • Gdy to pisałem musiałem być nieprzytomny… Ale spokojna głowa, ta przerzutka poradzi sobie z łańcuchem pod 8 rzędów.

  • Witam ponownie,
    Zakupiłem przerzutkę którą poradziłeś mi kupić.
    Mam pewne wątpliwości niestety – na stronie sklepu internetowego w opisie produktu znalazłem informację, że owa przerzutka jest „9 speed” czyli przeznaczona dla 9ciu rzędów z tyłu, czy nie będzie problemu z moją 8 rzędową kasetą?

  • Skłoniło to, że to chyba najlepsza przednia przerzutka współpracująca z 8 rzędowym łańcuchem. Alternatyw jest sporo, wystarczy zajrzeć do kilku sklepów internetowych i jest sporo tańszych przerzutek.

  • Cześć Łukasz,
    Dziękuje za info, czy coś konkretnie skłoniło cię do wyboru tej przerzutki?
    Czy są dla niej jakieś alternatywy?
    Pozdrawiam

  • @Raru – pomyśl np. o przerzutce Shimano FD-M590 (Deore). Będzie spokojnie współpracować z kasetą 8-rzędową i łyknie również 48 zębów.

  • Cześć Łukasz,
    Dzięki za odpowiedź. Rozumiem, że pytanie o rzędy tyczy się trybów. Jeśli tak, to z tyłu mam 8 trybów: SRAM PG820 11-28
    mechanizm korbowy: TruVativ X-Flow C 3.0, 48/38/28
    łańcuch: PC890

    ewentualnie podaje swój adres email aby nie zaśmiecać działu komentarze:
    raru@vp.pl

    pozdrawiam

  • To na pewno jest przerzutka C-100? Nie mogę znaleźć takiego modelu.

    Ile masz rzędów z tyłu?

  • Witam Wszystkich,
    Panowie, chcę wymienić przednią przerzutkę (Shimano C-100) w swoim hybrydowym Marin’ie. Z tego co udało mi się dowiedzieć z tego ciekawego poradnika to że: jest to przerzutka top swing, bottom pull.

    Kompletnie nie wiem na jaką inną mógłbym ją wymienić, jakieś sugestie?
    Z góry dziękuje za każdą radę.
    Pozdrawiam

  • Ok, czyli już chyba wszystko wiem. Ale można by dopisać w artykule, żeby dobierać przerzutkę do konkretnego napędu – ja się zastanawiałem, czy może być 3×10, albo 48/36/26 itd., a ciężko znaleźć gdziekolwiek informację, czy jest jakaś tolerancja w tym temacie. Dzięki za pomoc!

  • 1. Maksymalna pojemność tej przerzutki to 22T, czyli 44-22=22 czyli akurat.

    2. Oj, na to nie zwróciłem uwagi. Może być problem z taką przerzutką, faktycznie lepiej poszukać czegoś co będzie na pewno działać z 9-rzędową manetką i łańcuchem. W tym przypadku nie wiem czy to będzie działać odpowiednio.

  • Tj. nawet jeśli mam 3×9 i 44/32/22 to te specyfikacje nie mają znaczenia:
    1. Przeznaczona dla korb o tarczach: 48/36/26 lub 44-32-24
    2. Współdziałający tył: 10-biegów DYNA-SYS
    ?

    Czy lepiej poszukać obejmy pod 28.6mm i brać allegro.pl/przer…81499.html

  • No to już wiem, że u mnie down swing.
    Jeśli mam korbę SH Deore M590 44/32/22 to będzie pasować przerzutka Deore XT FD-M781 pomimo tego, że ma w opisie „przeznaczona dla korb o tarczach: 42/32/24”, a do tego jest pod 3×10? Bo szukam czegoś pod napęd 3×9 – z tyłu mam SLX i nie narzekam, a z przodu Alivio nie dało rady i jest do wymiany.
    Powiem szczerze, że można zgłupieć w sprawie tych przednich przerzutek…

  • Wydaje mi się, że w każdej przerzutce łańcuch spadnie na najmniejszą tarczę. Albo jeszcze dalej.

  • Dobrze wiedzieć że się poprawiło z tymi luzami choć w Deorce. Kiedyś znajomi to gumkę recepturkę zakładali na blachę i do ramy – by nie było stuków na nitach podczas jazdy w terenie. Mam pierwszego górala z 1992 roku i tam do tej pory luzu niema. Teraz robią tak, żeby klient musiał za jakiś czas taką przerzutkę wymienić i biznes się kręci, lecz nie w kieszeni rowerzysty niestety. Pozdrawiam.

  • To się poprawiło, a przynajmniej ja w Deore Top Swing nie mam żadnego problemu z luzami.

  • Przerzutka typu Down Swing zdecydowanie łapała mniejsze luzy na nitach, tak bynajmniej było jeszcze parę lat temu, kiedy parenaście lat pracowałem w serwisie rowerowym. Pozdrawiam.

  • Cóż, mity krążą po sieci, ale na całe szczęście jest sporo osób, które prostują takie rzeczy :)
    Nie każdy musi się znać na wszystkim, to oczywiste, ale czasami wystarczy chwilę poszukać w Google, by wiedzieć co i jak. Ale niektórzy nie potrafią.

  • Około dwa lata temu przy wymianie przedniej przerzutki, zainteresowałem się dokładnie tematem i wpadłem na to co opisujesz:

    „Bardzo często określenie Top Swing oraz Down Swing, mylnie przypisywane jest do kierunku doprowadzenia linki do przerzutki.”

    na szczęście nie jest to groźne, bo głównym aspektem przy zakupie nowszej przerzutki, jest kompatybilność z ramą.

    Szkoda tylko, że taka praktyka jest kontynuowana przez większość sprzedawców. To tak jakby powiedzieć, że „Mój rower ma 21 przerzutek”, niby każdy zrozumie, ale…