Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Przednia przerzutka w rowerze (w odróżnieniu od tylnej) dobrze ustawiona potrafi działać bardzo długo bez żadnych problemów. Jednak zdarza się, że trzeba ją delikatnie podregulować. Dzieje się tak dość często z nowymi rowerami, które nie są fabrycznie w 100% wyregulowane. Jest to jedna z podstawowych czynności, wykonywana podczas gwarancyjnego przeglądu roweru. Jest to czynność dużo prostsza od zmagań z tylną, bardziej skomplikowaną siostrą. Tutaj opisuję regulację tylnej przerzutki. Warto mieć dobrze ustawioną przerzutkę, dzięki temu jazda będzie mniej frustrująca, a także podzespoły będą się mniej zużywać. Warto przed regulacją sprawdzić, czy linka od przerzutki chodzi płynnie i czy nie potrzebuje nasmarowania lub nawet wymiany.

Zaczynamy od umieszczenia łańcucha na dużej koronce kasety i małej zębatce na korbie. Na przerzutce znajdują się dwie śrubki regulacyjne. Na większości przerzutek, zwłaszcza Shimano, śruby są doskonale widoczne (są na górze) i dostęp do nich bardzo łatwy.

Przednia przerzutka w rowerze regulacja

Śrubokrętem krzyżakowym kręcimy śrubą regulacyjną „L” (Low) (czasami śrubki nie są opisane – wtedy należy sprawdzić, która jest która), aż do momentu, gdy wewnętrzna część prowadnicy znajdzie się w odległości 1 mm od łańcucha.

Następnie ustawiamy łańcuch na najmniejszej koronce kasety i na największej tarczy z przodu. Śrubą regulacyjną „H” ustawiamy prowadnicę tak, aby jego zewnętrzna część znalazła się 1 mm od łańcucha.

Potem znów ustawiamy największą zębatkę z tyłu i regulatorem linki przy manetce naciągamy linkę tak, aby przerzutka płynnie wciągała łańcuch z małej na środkową tarczę. I to w zasadzie wszystko.

Pamiętaj aby prowadnica była umieszczona równolegle do zębatek, a odległość zewnętrznej płytki prowadnicy od zębów w pionie powinna wynosić między 2 a 4 mm.

Pod obciążeniem rowerzysty, niestety nie wszystko musi działać tak jak na sucho. W czasie jazdy możesz spróbować delikatnie pokręcić regulatorem znajdującym się przy manetce.

Jeżeli okaże się, że przerzutka jest zepsuta i nie da się jej naprawić, warto rozejrzeć się za nową przerzutką.

Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, w którym pokazałem jak wyregulować przednią przerzutkę. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.