Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Porządna regulacja przedniej przerzutki w rowerze sprawi, że ta będzie działać do końca świata i jeden dzień dłużej.  A jak to zrobić? Nic prostszego. Wygospodaruj sobie 10 minut i chwyć w dłoń śrubokręt. Z tym poradnikiem poradzisz sobie bez żadnego problemu :)

Niezbędne narzędzia

– Śrubokręt tzw. krzyżak (Philips)
– klucz imbusowy w rozmiarze 5
przydatne: stojak rowerowy lub trzepak, smar do łańcucha
opcjonalnie: zimne piwo

Budowa przedniej przerzutki

Budowa przedniej przerzutki w rowerze

Typy mocowań przedniej przerzutki do ramy

Zanim poprawnie wyregulujesz przerzutkę pasuje, abyś wyczaił jaki rodzaj przedniej przerzutki posiadasz. Pod względem mocowania do ramy wyróżniamy trzy rodzaje:

– klasyczna obejma
– mocowanie do osi suportu tzw. E—Type (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę E np FD-M980-E). E-type to obecnie coraz rzadziej spotykane rozwiązanie.
– mocowanie bezpośrednio do ramy tzw. Direct Mount (Shimano w nazwie modelu na końcu dodaje literę D np FD-M981-D). Najczęściej spotykany w karbonowych ramach.

Rodzaje przednich przerzutek

Nie będę się więcej rozpisywał, bo więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o rodzajach mocowań przerzutek. Jeżeli masz przerzutkę mocowaną na stałe (e-type, direct-mount), to nie musisz się martwić prawidłowym ustawianiem wysokości przerzutki, gdyż i tak niewiele zdziałasz w tej materii. W przypadku klasycznej obejmy warto sprawdzić czy Twoja przerzutka jest poprawnie zamocowana. Jej prowadnica powinna znaleźć się mniej więcej 1-2 mm ponad najwyższym punktem dużej tarczy.  Zwróć również uwagę czy prowadnica jest do niej równoległa. Jeżeli tak nie jest, zrzuć przerzutkę na najmniejszą tarczę i odkręć dwie śruby: trzymającą linkę i tą od obejmy. Wyreguluj wysokość. Gdy sprawdzasz odległość prowadnicy od zębów tarczy, pamiętaj by przerzutka była ustawiona na najwyższą tarczę (przesuń ją ręką, jeżeli masz odkręconą linkę od przerzutki)! Ma to wyglądać mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej:

Przednia przerzutka

Przed zabraniem się do roboty, sprawdź czy manetka biegów przedniej przerzutki chodzi płynnie. Jeżeli nie, warto wkropić kilka kropel oleju do środka pancerza. Sprawdź czy pancerz nie jest wyciągnięty. I jeżeli wystają z niego metalowe druciki, wymień go na nowy zanim zabierzesz się do regulacji. To samo tyczy się rozwarstwionej lub zardzewiałej linki! Proszę Cię, zrób to zanim zabierzesz się za regulację przedniej przerzutki. Inaczej szkoda roboty.

Regulacja napięcia linki przerzutki przedniej

Zanim dojdziemy do macania śrubek przy pomocy śrubokręta, pasuje pozbyć się możliwych luzów naprężenia linki. Ustaw łańcuch na małej tarczy, wkręć do końca baryłkę przy manetce (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Teraz zrób 1 obrót w przeciwnym kierunku. Dzięki temu będziesz miał pole manewru przy regulacji. Następnie odkręć śrubkę mocującą linkę po stronie przerzutki. Po ustawieniu dolnego zakresu przerzutki, naciągnij porządnie linkę, a następnie zakręć z powrotem.

Regulacja przerzutki przedniej w rowerze

W przedniej przerzutce są dwie śruby, które zapobiegają spadaniu łańcucha poza najmniejszą i największą tarczę zębatek. Do ustawienia tych wychyleń użyj śrubek podpisanych L (low – ang. niski) dla niskich przełożeń oraz H (high ang. wysoki) dla wysokich przełożeń. To właśnie tymi dwiema śrubkami będziemy się zaraz bawić.

Zacznijmy od regulacji maksymalnych wychyleń niskich przełożeń, lub bardziej po ludzku: będziemy kręcić śrubką „L”.

1. Powieś rower na stojaku tak, aby tylne koło mogło się swobodnie poruszać. Fajnie by było gdybyś mógł swobodnie kręcić korbą. Użyj stojaka lub bardziej budżetowo – powieś rower na trzepaku za siodełko. Nie martw się, przez kilka minut nie odkształcisz sobie siodła. Zaklinam Cię, nie reguluj biegów na stojącym rowerze, bo dostaniesz rozstroju nerwowego. To samo tyczy się stawiania roweru do góry nogami. Strasznie ciężko będzie Ci dokręcać śrubki, bez walenia pokłonu przed rowerem.

2. Dobra to przejdźmy do właściwej regulacji. Po pierwsze ustaw łańcuch na środkowej zębatce kasety. Z reguły jest to 4 czy 5 zębatka. Mam tutaj na myśli tylną przerzutkę. Pamiętaj by linka była odkręcona tak jak pisałem powyżej.

3.Teraz ustaw za pomocą śrubki „L” prowadnicę przerzutki, tak aby ta znajdowała się idealnie po środku przedniej tarczy.

4. Zakręć linkę porządnie ją naciągając. Przy naciąganiu upewnij się, że manetka jest ustawiona na „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.

5. Teraz wbij przerzutkę na największą tarczę i śrubką „H” wyreguluj by łańcuch również znalazł się na środku.

6. Ok, teraz zacznij zmieniać biegi ze środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza małą tarczę dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

7. Znów zmieniaj biegi ze środkowej tarczy na małą i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce zejść na małą tarczę obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara. Gdy biegi na małą zębatkę wchodzą niczym nóż w masło, przejdziemy od regulacji maksymalnych wychyleń wysokich przełożeń.

8. Wrzuć łańcuch na średnią tarczę, a następnie zmieniaj biegi ze środkowej na dużą i z powrotem. Gdy łańcuch spadnie poza korbę (no dobra, poza dużą tarczę) dokręć śrubkę „H” o ćwierć obrotu zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

9. Znów pozmieniaj kilkukrotnie biegi z środkowej na dużą tarczę i z powrotem. Jeżeli łańcuch nie chce wrócić na średnią obróć te samą śrubkę („H”) o ćwierć obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu zegara.

10. Nie zniechęcaj się jeśli zajmie Ci to nawet pół godziny. Najważniejsze, że zrobiłeś to sam! Jeśli miałeś jakieś problemy z regulacją opisz je w komentarzu pod spodem :)

Podsumowanie

Jeżeli „na sucho” wszystko działa poprawnie, pora na jazdę testową. Zdejmij rower ze stojaka/trzepaka i pojeździj na nim. Pod Twoim ciężarem napęd w rowerze może zacząć pracować nieco inaczej, dlatego tak ważnym jest by zrobić test „na żywo”. Jeżeli przerzutka nie będzie do końca działać tak jak trzeba – spróbuj delikatnie pokręcić baryłką przy manetce, aby wyregulować naciąg linki.

Ten poradnik miał za zadanie pomóc Ci w regulacji przedniej przerzutki. Starałem się pokazać krok po kroku jak to wszystko samodzielnie ogarnąć, bez płacenia kilkunastu lub więcej złotych w serwisie.

Jeżeli okaże się, że przerzutka za nic nie daje się wyregulować, a dodatkowo widać, że nosi jakieś ślady np. po uderzeniu, może się okazać, że to dobry moment na zakup nowej przedniej przerzutki.

 

Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, w którym pokazałem jak wyregulować przednią przerzutkę. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Autorem tego wpisu oraz zdjęć jest Maciej Sobol.



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.