Słyszysz niepokojący hałas przy zmianie przełożeń z tyłu? Zmieniasz przełożenie, a przerzutka zastanawia się co ma zrobić? Łańcuch skacze po kasecie albo z niej spada? Oczywiście da radę tak jeździć, ale po co?
Dobry rower, to taki rower, który nam nie przeszkadza w jeździe. A nieposłuszna tylna przerzutka to tylko efekt niedbalstwa. Chwila cierpliwości i wszystko będzie działać jak nowe, a i przy okazji unikniemy wizyty w serwisie.
Co potrzeba do regulacji tylnej przerzutki
Jedyne czego potrzebujemy to śrubokręt krzyżak i klucz imbusowy. Na początku najlepiej sprawdzić stan linki i odrobinę ją przesmarować. Warto również zwrócić uwagę na pancerze. Jeśli któryś jest załamany lub zagnieciony dobrze jest go wymienić. Tak samo dobrze jest spojrzeć na hak przerzutki. Jeżeli jest zgięty, można spróbować go naprostować. Ale jeżeli nie da się tego zrobić lub jest on złamany – koniecznie wymień go na nowy.
Jak wygląda hak przerzutki i jak można go odkręcić, pokazałem na poniższym wideo. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Zaczynamy regulację
Regulację tylnej przerzutki rowerowej Shimano (ze Sramem jest podobnie) zaczynamy od zrzucenia manetką łańcucha na najmniejszą zębatkę z tyłu, a największą z przodu. Luzujemy śrubę mocującą linkę. Kółka przerzutki powinny znaleźć się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli tak nie jest, to należy pokręcić śrubką „H” umieszczoną w korpusie przerzutki.
Jeśli kółka znajdują się na lewo od właściwego położenia, kręcimy śrubką w lewo. Jeśli kółka uciekają na zewnątrz (w prawo), kręcimy w prawo. Następnie zajmujemy się śrubką „L”. Popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety. Tym razem w przypadku, gdy kółko znajduje się na lewo od środka zębatki, kręcimy śrubką „L” w prawo i odwrotnie jeśli kółko odbiega w prawo, kręcimy w lewą stronę.
Jeśli wszystko działa dobrze, zakręć korbami roweru – łańcuch powinien wrócić na najmniejszą zębatkę. Jeśli tam pozostaje, możesz naciągnąć linkę i dokręcić śrubę zaciskową. Następnie pokręć korbami na najwyższym przełożeniu.
Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo (śrubą baryłkową znajdującą się na końcu linki przy przerzutce). W przypadku, gdy usiłuje się wdrapać na większą zębatkę pokręć w prawo. Jeśli nie hałasuje, spróbuj wrzucić łańcuch o „ząbek” wyżej z tyłu. Jeśli łańcuch wskoczył, ale słyszysz jego tarcie o trzecią zębatkę, kręć regulatorem w prawo po ćwierć obrotu do ustania ocierania.
Jeśli nie udało Ci się jednak wrzucić łańcucha na drugą zębatkę kręć w ten sam sposób regulatorem w lewo.
Sprawdź czy przerzutka została wyregulowana
W zasadzie teraz pozostaje jedynie sprawdzić czy wszystkie przełożenia chodzą jak należy na krótkiej przejażdżce rowerem. Na blogu przeczytasz także jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.
Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, o regulacji tylnej przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
Pierwszy raz robiłem cokolwiek przy rowerze z prostej przyczyny – nigdy nie było mnie na niego stać, a w dzieciństwie nie było nikogo, kto mógł mi pokazać jak i co zrobić przy rowerze. Kupiłem używany, ale nie wskakiwały w nim przerzutki. Dzięki Twojemu opisowi wyregulowałem je bez żadnego problemu. Wielkie dzięki za tak dokładny opis. Wielki szacunek dla Ciebie. Pozdrawiam serdecznie
Co do konieczności „wrzucania” biegu klikając manetką 2 razy i podobnie „zrzucając” – jest jeszcze jedna przyczyna prócz regulacji. WYCIĄGNIĘTY ŁAŃCUCH. Jeśli łańcuch ma luzy boczne, przerzutka go ciągnie, a on robi się w „es”. Trzeba kliknąć jeszcze raz zanim przerzutka wciągnie łańcuch na właściwe miejsce. Tyko jeszcze jedna uwaga – w takim wypadku, prócz łańcucha, zazwyczaj trzeba wymienić (w zależności co się ma przy rowerze) – kasetę, lub wolnobieg. Tak wysłużony łańcuch to zazwyczaj wysłużony wieniec zębaty. Wtedy nowy łańcuch ślizga się (przeskakuje) na starych zębatkach.
@DARECKI dzięki za uwagę, tutaj jest dobrze- manetka 8 rzędów, kaseta także. Okazało się, że to jednak linka była za słabo naprężona. Jeszcze nie zrobiłem tego do końca dobrze (dzisiaj mam zamiar) jeżeli będą jakieś problemy to się będę odzywał. Dzięki!
@JĘDRZEJ a sprawdzałeś takie coś… ilość skoków (liczba biegów) w manetce ile masz? i jak to się ma do ilości zębatek w wolnobiegu/kasecie? Bo czasem ktoś zmienia manetki lub wolnobieg/kasete na inne gdzie sa różne ilości przełożeń; efekt trzeba wziąć poprawkę przy regulacji np manetka ma 9 skoków a wolnobieg ma tylko 8 zębatek…
Dla mnie to najlepszy blog rowerowy, a artykuł bardzo sie przydał ;)
Tak, to pierwsze co bym sprawdził. Zobacz też czy linka pracuje płynnie, nie ma nigdzie zagięć, nie jest zardzewiała.
Nie rozumiem. Zakres mam dobrze ustawiony ale praca przerzutki pozostawia wiele do życzenia. Jak zrzucam przerzutkę to spadają o 2 blaty, jak wrzucam to muszę 2 razy naciskać dźwignię alby była jakakolwiek reakcja-blat wyżej. Kwestia naciągu linki?
@Darecki – to jest kwestia błędu w samym „telewizorku” w tych Dual Controlach. Niestety, bez rozebrania manetki nie uda się tego poprawić.
Ale… rozbieranie manetek to nie jest moim zdaniem dobry pomysł. Wbrew pozorom, to dość skomplikowana konstrukcja i można potem tego nie poskładać do kupy.
Zresztą, wpisz swój model manetek w Google z dopiskiem instrukcja serwisowa, albo poszukaj na stronie Shimano. Powinno gdzieś być o tym problemie więcej.
a ja mam takie pytanie w kwestii klamkomanetek.
Mianowicie mam deore LX (te co klamką hamulca zmieniamy również biegi góra-dół) z okienkami pokazującymi aktualne położenie biegów
ale…
ten języczek czerwony nie pracuje w zakresie okienka tak jakby wskazywały namalowane ramki w okienku. Np przy przełożeniu na największy tryb języczek wychodzi poza namalowaną ramkę a przy najmniejszym trybie języczek znajduje się tuż przed końcem ramki. Idzie to jakoś nieliniowo, zastanawiam się czy ktoś z Was to rozbierał i próbował poprawić naprawić? (wiem ze jest to nieistotne dla działania samych przerzutek ale mnie np wizualnie wkurza). Od razu nadmienie że regulacje naciągiem linki nic nie dają ponieważ klamka ma swoje pozycje skokowe i języczek wskaźnika chodzi wraz z nią.
Jest kilka metod regulowania tylnej przerzutki, fakt faktem można to zrobić bez odkręcania śruby linki.
W tym wypadku zluzowanie linki pozwala na późniejsze jej optymalne naciągnięcie.
„Luzujemy śrubę mocującą linkę” – w kazdym wypadku trzeba luzowac srube? Czy jak nie poluzuje sruby, krecenie H i L cos da?
Do regulowania regulatorem nie trzeba luzowac sruby?
No i ostatnie, luzowanie sruby ma na celu sprawic by linka mogla sie swobodnie przesuwac ?:)
@cubefan,
poluzowanie linki to nic innego jak swobodne pozostawienie pantografu w jego skrajnej pozycji. A regulacja H to nic innego jak mechaniczny ogranicznik tej swobodnej pozycji. Pokrec ta regulacja a zauwazysz jak pantograf sie przemieszcza wzdluz osi obrotowej kola podczas regulacji. Konczysz krecic jak pantograf (z lancuchem) znajdzie sie dokladnie w linii z zebatka najmniejsza. I to cala filozofia regulacji H.
Identycznie jest z regulacja L, pantograf ma sie znalezc dokladnie w linii z zebatka najwieksza. Z ta tylko roznica ze druga skrajna pozycja pantografu (najblizej szprych) wymaga recznego docisniecia pantografu w kierunku szprych. Ale regulacja wyglada tak samo. Trzymaj docisniety pantograf i reguluj sruba L. Zobaczysz jak przesuwa sie w stos. do zebatki najwiekszej. Przestajesz regulowac w chwil kiedy sa w linii prostej.
A nie masz ich opisanych? Co to za przerzutka? To nowe kółeczka czy wyjąłeś ze swojej i teraz nie wiesz które jest które?
Mam problem z zalozeniem kolek od przerzutki tylnej. Ktore kolko to gorne a ktore dolne? Wieksze kolko jest wklesle z jednej strony.
Bardzo pomocna instrukcja. Serdeczne dzięki.
czuję, że będziesz bogactwem wiedzy rowerowej i będę tu często zaglądać, żeby z tego bogactwa czerpać :)
Ok, kilka pytań:
1) Które przełożenia przerzutka obsługuje?
2) Czy coś zmieniałeś ostatnio kasetę na inną? Jaką masz teraz?
3) Jak zachowuje się przerzutka na poszczególnych przełożeniach? Pracuje poprawnie? Łańcuch nie spada na skrajnym położeniu?
Problem może tkwić w naciągu linki, może również w manetkach. Napisz coś więcej, to będziemy myśleć :)
Witam, świetnie wyjaśniona instrukcja, wielkie dzięki.
Mam problem z moją tylną przerzutką. Jest to deore XT Shadow na 2013. Napęd 3×9, przerzutka również „9”. Problemem jest to, że przerzutka działa tylko na max 7 przełożeń. Śruby H i L są prawidłowo ustawione (nie pierwsza przerzutka jaką reguluje) i nie mam zielonego pojęcia w czym jest błąd. Przerzutka ma jeszcze jedną śrube i jest ona do naciągu sprężyny, nią również kręciłem i nie moge sobie z tym poradzić. Prosiłbym o porade. Pozdrawiam
Piero
Co to za przerzutka? Powinieneś teoretycznie mieć je opisane.
Dziękuję, za opis. Bardzo się przyda. Mam tylko pytanie, która śruba to H, a która to L? Lewa to H, a prawa L (patrząc z góry)?
Pozdrawiam
Dzięki za zwrócenie uwagi, faktycznie trochę mało precyzyjnie było to opisane. Już poprawiłem :)
Poproszę o wyjaśnienie. Niejasne są dwa fragmenty:
4 akapit: …Kółka napinacza przerzutki powinny znaleźć się w linii zewnętrznej krawędzi małej zębatki…Co to znaczy?
7 akapit: …Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo… Regulatorem czyli czym? Śrubką „L”?
Michał
W tekście jest informacja o dokręceniu linki – nawet specjalnie ją teraz pogrubiłem :)
lipa – autor napisal zeby poluzowac linke na poczatku – a pozniej zadnej wzmianki kiedy dokrecic linke i jak ja nnapiac
Rewelacja każda informacja się przydaje zwłaszcza ze nadchodzi wiosna i należało by odświeżyć rower po zimie :)
super opis, dzięki niemu wyregulowałem swoje przerzutki (korzystałem też z opisu regulacji przedniej) i działa miodzio! pozdrawiam