Jak czyścić i smarować łańcuch rowerowy

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Łańcuch to jeden z tych elementów w rowerze, o który należy dbać najbardziej. Jego regularne czyszczenie i konserwacja sprawią, że będziemy mogli przejeżdżać kolejne kilometry z przyjemnością i bez problemów technicznych. Kiedy należy zająć się konserwacją łańcucha? Zawsze gdy jeździliśmy na rowerze w ciężkich, błotnistych warunkach. A także gdy zaczyna piszczeć, skrzypieć i wydawać inne dziwne odgłosy. Dobrym pomysłem jest również przeczyszczenie łańcucha po zimie, nawet gdy rower stał cały czas w pomieszczeniu. Nie będę ukrywał, nie dbam przesadnie o łańcuch. W tym sensie, że nie czyszczę go tak często jak się powinno to robić, czasami smaruję go bez uprzedniego wyczyszczenia. Ale… I tak robię to dość często. Niedopuszczalne jest czyszczenie i smarowanie łańcucha np. raz w roku, na rozpoczęcie sezonu. Potem można się zdziwić, że łańcuch bardzo szybko się zużył, albo cały czas coś piszczy.

Jak czyścić piszczący łańcuch
fot. Lisa Picard

Jak dobrze wyczyścić łańcuch?

Po pierwsze zdejmujemy go z roweru. Jak zdjąć łańcuch opisałem tutaj. Na rynku można dostać specjalne maszynki do czyszczenia łańcucha. Ich przydatność jest jednak moim zdaniem wątpliwa. Gdy poczyta się opinie osób, które je kupiły – można dowiedzieć się, że zwykle pryskają preparatem czyszczącym dookoła, a poza tym są drogie.

Tańszym i wcale niekłopotliwym rozwiązaniem, jest moim zdaniem (i nie tylko moim) benzyna ekstrakcyjna (którą dostaniemy w każdym sklepie budowlanym) lub cytrusowy, ekologiczny odtłuszczacz. Po zdjęciu łańcucha przecieramy go czystą szmatką, pozbywając się największych zabrudzeń (grudek błota itp). Warto mieć na łańcuch założoną spinkę, by zdejmowanie go zajmowało nam kilka sekund.

Następnie wrzucamy go do plastikowej butelki po napoju (najlepiej z grubszą szyjką, żeby łatwiej było go potem wyjąć) i wlewamy odtłuszczacz (tak aby przykrył łańcuch przynajmniej w połowie). Zakręcamy butelkę i przez kilka minut dokładnie potrząsamy butelką, tak by odtłuszczacz/benzyna dostała się w każde jego miejsce. Potem odlewamy benzynę (można ją przelać do innego pojemnika i zostawić na następny raz, osad opadnie, a benzyna będzie znów czysta) i wyjmujemy łańcuch. Teraz trzeba go odłożyć w suche miejsce, na około godzinę by wysechł.

Gdy mamy zdjęty łańcuch z roweru, warto również wyczyścić zębatki przednie oraz tylne. Zdejmowanie przednich to nie jest dobry pomysł, tym bardziej, że mamy do nich niezły dostęp i można je szybko przeczyścić. Najlepiej przetrzeć je czystą szmatką, zmoczoną benzyną ekstrakcyjną.

Kasetę rowerową łatwiej będzie wyczyścić, po prostu ją zdejmując (Jak zdjąć kasetę z roweru) i tak jak łańcuch, zanurzyć w benzynie ekstrakcyjnej i dokładnie w niej wymyć.

Oczywiście, jest to sposób by w 100% wyczyścić łańcuch. I nie oszukujmy się, zajmuje to chwilę czasu. Dlatego ja takie mycie łańcucha robię co jakiś czas, powiedzmy co dwa miesiące. W międzyczasie po prostu biorę szmatkę, leję na nią trochę rozpuszczalnika i łapiąc nią za łańcuch, kręcę pedałami do tyłu.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o czyszczeniu i smarowaniu łańcucha w rowerze. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Czym smarować łańcuch w rowerze?

Po pierwsze, odradzam stosowanie smarów do łożysk tocznych w stylu ŁT-41. Smar jest świetny, ale kompletnie nie sprawdza się na rowerze, ponieważ bardzo szybko łapie brud i po jakimś czasie będziemy mieli w napędzie bryłki błota i piasku, zmieszanego ze smarem.

Po drugie, odradzam stosowanie sprayów penetrujących typu WD-40. Są one idealne do penetrowania trudno dostępnych miejsc, ale naniesione na łańcuch, bardzo szybko z niego znikną.
Jak wyczyścić łańcuch w rowerze
Do smarowania rowerowego łańcucha najlepiej używać specjalnie do tego przeznaczonych olejów. Ja od kilku lat używam oleju Shimano PTFE – jest bardzo wydajny, świetnie smaruje, ale jednocześnie brud aż tak bardzo nie łapie się łańcucha. Oczywiście łańcuch i tak trzeba myć, ale z tych smarów, których dotychczas używałem, ten się sprawdza najlepiej. Na rynku jest oczywiście wiele innych olejów, warto tylko zwrócić uwagę, by był on przeznaczony do łańcuchów rowerowych.

Do kupienia są oleje o różnej gęstości, nadające się do różnych, specyficznych zastosowań (jazda w błocie, w śniegu, po piasku) – ale do normalnej jazdy wystarczy uniwersalny.

Co po smarowaniu

Wycieramy łańcuch do sucha czystą szmatką i zakładamy na rower. Następnie nakładamy po kropelce oleju na każde ogniwo. Kręcimy pedałami, tak by olej rozprowadził się dokładnie po łańcuchu. Odczekujemy kilka minut i gdy smar wchłonie się do łańcucha – wycieramy jego nadmiar szmatką. Łańcuch powinien na zewnątrz być suchy – a nasmarowany jedynie w środku.

 

Pozostałe wpisy, w których pisałem o łańcuchach rowerowych:

1. Czyszczenie i smarowanie łańcucha

2. Kiedy i jak wymienić łańcuch (a także jaki łańcuch kupić)

3. Jak dobrać długość łańcucha rowerowego

4. „Twardość” łańcucha, a kaseta

5. Spinka do łańcucha

6. Rower bez łańcucha