Skocz do zawartości

Jakie hamulce wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

"When you pull a SERVOWAVE brake lever, initial pad travel is fast, so little lever movement is needed to bring the pads into contact with the rotor. The power multiplication factor then increases rapidly at the pad-to-rim contact so more of the lever stroke is used to apply greater braking power with improved control."

W klamkach klasycznych odbywa się to liniowo (power multiplication factor = const.).

Odnośnik do komentarza

Może inaczej: w shimano z servowave mając początkową odległość klocka od tarczy na poziomie 1 mm wystarczy, że wciśniemy klamkę o 1 cm, w pierwszym ruchu mamy mniejszą dźwignie, działamy z mniejszą siłą na klocek ale mamy większą prędkość przemieszczenia klocka. Spadek siły nam w tym miejscu nie przeszkadza bo nie dociskamy jeszcze klocka. Po przesunięciu o 1 cm klamki i 1 mm klocka mamy takie samo działanie w klamkach shimano co w innych klamkach. Różni się tylko działanie podczas pierwszego centymetra ruchu klamki. Dzięki temu dostajemy albo krótszy skok jałowy klamki, np. shimano ciągniemy 1cm aby klocki doszły do tarczy a w sram 2 cm albo przy zachowaniu takiego samego skoku jałowego s shimano i w sram (po 1 cm wciśnięcia klamki do dojścia do hamulców) dostajemy większą odległość między tarczą a klockami. Shimano się chwali, że wykorzystali servowave do jednego i drugiego, tzn. zwiększyli odległość klocków od tarcz względem wcześniejszych rozwiązań o jakieś 20-30% i uzyskali o 20-30% mniejszy jałowy ruch klamki hamulcowej. Dzięki temu nasze hamulce powinny być bardziej odporne na lekkie wygięcia tarczy i lepiej sobie radzić przy wjeździe w błoto i inne kałuże jednocześnie szybko reagując na wciśnięcie klamki. 

Odnośnik do komentarza

@Henryk No to jeszcze dla uzupełnienia kompletu ciekawych informacji dodajmy dla zasady, że aktualna cena kompletu Magura MT TRAIL SL to "jedynie" 1900 PLN. Zestaw produkowsny dla specjslistów (nie dla zawodników niedzielnych ustawek). Wiemy mniej więcej o % skuteczności hamowania dla poszczególnych typów. Takie np. XT:  czy zwykły szary człowiek odczuje większą  skuteczność w hamowaniu od np. XT ? Wątpię. Niektórzy. Na pewno poczują zdecydowaną ulgę w kieszeni na korzyść xt.

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a):

A skąd te dane?
w takim przypadku wyniki w tamtej tabelce wskazywałyby niesamowitą przewagę Shimano nad resztą stawki, a tak nie jest
 

Zdecydowanie widać taką przewagę. Dane wypadałoby posortować, bo do jednego śmietnika są wrzucone hamulce zjazdowe i trailowe/XC. Można też pokazać wyciągając jednak pare przykładów

Shimano XT -topowe hamulce Shimano XC/Trail - mają średnio 78Nm.

Level Ultimate 62Nm (średni moment słabszy o 1/4 od Shimano XT)

Guilde Ultimate 72Nm (średni moment słabszy o 1/10 od Shimano XT)

 

Pamiętać dalej trzeba, że to średnia. Skok momentu następuje ale dopiero na końcu efektywnego zakresu pracy dźwigni. Hamujesz jednak dłużej. Tak jak na tym wykresie, gdzie XTR wrzucono pomiędzy hamulce zjazdowe. Szczyt momentu masz dopiero pod koniec hamowania.

trickstuff-disc-brake-maxima-goodridge-s

Odnośnik do komentarza
14 godzin temu, BrudnyHenryk napisał(a):

A skąd te dane?
w takim przypadku wyniki w tamtej tabelce wskazywałyby niesamowitą przewagę Shimano nad resztą stawki, a tak nie jest
 

a) Dane z wykresów jakie miałem okazję widzieć. Dot. klamki Shimano bez SW vs. klamka Shimano z SW - I ów klamki faktycznie mają "niesamowitą" przewagę nad resztą stawki Shimano.

b) Całkowity moment spowalniający jest zależny przede wszystkim również od innych czynników - kilka postów wyżej pisałem o tym, że testy robione na zestawie klocki+tarcza jakie dystrybutor dostarczył w komplecie. A chociażby tarcze Shimano do SM-RT7x włącznie to wielkie nieporozumienie.

c) W czterotłoczkowcach Hope i Magura wypadkowa powierzchnia tłoków w zaciskach jest większą niż w Shiamano. O ile pamiętam podobnie jest w Formulach. 

12 godzin temu, jajacek napisał(a):

@mike21 A jakbyś miał dla siebie kupić heble do XC z zastosowaniem rekreacja plus, ustawki z kumplami i ścignięcie się raz na ruski rok to jaki byś zestaw wybrał?

W rowerze do lekkich zastosowań jestem przyzwyczajony do XT. Obecnie M8100 z tarczami RT86 i klockami J04C. Ale tak samo byłem zadowolony czy to z M8000 czy M785. Na co dzień nawet bym szedł w kierunku zwykłych klocków mineralnych G. Robiłem kilka podejść do Magury (różne modele) ale nie potrafiłem się przestawić (zupełne nie leży mi ta "modulacja" dla mnie tożsama z brakiem hamowania - trzeba dusić te klamki żeby coś się działo ?). Z obsługowego pkt widzenia Shimano też jest prostsze (odpowietrzanie, ustawianie zacisków).  

W ścieżkowcu FS mam obecnie przekombinowane hamulce ale tam celem było wykorzystanie kilku gratów jakie miałem pod ręką ?. Przód MT520+mtaliczne D02S+tarcza SRAM G02 180mm; tył M8000+metaliczne G04+SRAM G02 180mm. Klamki M6000. Przy mojej masie ~100kg nie mam żadnych zastrzeżeń co do pracy czy siły hamowania. Fabrycznie były tam Guide'y R, które do niczego się nie nadawały.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Zarówno na wykresie jak i tabeli widać, że Sram są słabsze, ale to nie znaczy, że Shimano są mocniejsze

Bo to może być mocno subiektywne i niekoniecznie odczucia użytkownika co do mocy hamulców będą się pokrywać z faktyczną drogą hamowania.

Ten test na który się powołujemy fajnie to pokazał, mierząc czas hamowania w danych zakresach prędkości, gdzie zwalniając o 15km/h shimano XT zwalnia co najwyżej przeciętnie.

Ale, w sytuacji hamowania z 45 do 0 wykręca jedno z lepszych wyników w teście. Jest to najpewniej zasługa tego servowave.

Stawiał bym jednak że efektywne zwalnianie jest bardziej użyteczne bo zjeżdżając raczej nie ma po co hamować do 0. Sama idea servowave wydaje sie dziwna. To jakby wskutek szybszego ruchu kursora czułość myszy skakała kilkukrotnie ? Tak raczej trudniej "trafić" w optymalne hamowanie.

Screenshot_20230210_103625_Chrome.jpg

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...