Skocz do zawartości

Jakie hamulce wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Od kilku lat użytkuje hamulce Sram Level T. 

Chciałbym wymienić na coś lepszego, gdzie nie trzeba używac aż tak dużej siły. Podejrzewam, ze to wlasnie siłą z jaką muszę trzymać manetki powoduje ból rąk. Objawia sie to dopiero po klku, kilkunastu minutach zjazdu na singlach/trasach zjazdowych a zjazdy to wlasnie to co najbardziej lubię w kolarstwie górskim.

Co wybrać? Pomyślałem, by po mniejszej linii oporu wymienić tylko przód i to na taki który będzie wyglądał identycznie jak tył : 

1. Sram Level T czterotłoczkowy : https://www.decathlon.pl/p/hamulec-tarczowy-hydrauliczny-sram-level-t-4-tloczkowy-bez-tarczy/_/R-p-203266?mc=8599987&snrai_campaign=Lxw8DCCc03df

2. Sram Guide RE : https://allegro.pl/oferta/hamulec-hydrauliczny-sram-guide-re-przod-13089651805

Może nalezy wymienić przód i tył na coś zupełnie innego? Co byście zrobili?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Najpierw miałem Tektro. Zmieniłem na Deore, ale nie byłem zadowolony, bo mi się szybko zaczął blokować jeden tłoczek i nie mogłem go rozruszać.

Zmieniłem na Magura MT Trial Sport i to był dał mnie dobry wybór. Modulacja dużo lepsza niż deore. 4 tłoczki z przodu, 2 z tyłu, klamki na jeden palec. Miodzio. Klamki są z kompozytu i niektórzy się tego boją, ale nie pęka to. Trzeba to dokręcać delikatnie i tyle.

Ale dużej zmiany siły hamowania nie czułem między Tektro, Deore i Magura, tylko poprawę modulacji/ wyczucie.
Tektro jest twarde. Jak się mocniej naciśnie to klamka się nie przesuwa dalej. Działa to jak Shimano MT200, czyli słabo.
Deore ma servowave. Ja tego nie lubię bo początek hamowania jest od razu mocny. Dalsza modulacja jest poprawna i klamka dalej się ugina więc modulacja jest dobrs. Większość ludzi chwali deore, bo odczucie jest, że hamulce są naprawdę mocne.

Magura - to jest całkiem inna bajka. Zakres modulacji jest 100x większy niż w Shimano, a przy tym klamki nie zapadają się za bardzo. Nie brakuje zasięgu. Nie ma problemu, żeby na tarczach 203 podhamować leciutko. W Shimano tego nie uraczysz.
Ale niektórzy wolą działanie Shimano i miksują zaciski Magura z klamkami Shimano. Dla mnie to najgorsze co można zrobić, ale rozumiem, że każdy lubi coś innego i na czym innym mu zależy.

Siłę poprawiłem większymi tarczami i to czuć od razu. Jak jest duża siła to potrzeba lepszej modulacji, bo lekkie naciśnięcie powoduje mocne hamowanie

Odnośnik do komentarza

Specjaliści twierdzą że najlepsza kombinacja to zaciski Magury i klamki Shimano czyli zestaw zwany Shigura. Klamki Magury są plastikowe i podobno nie najwyższej jakości.

Jeździłem na wszystkich możliwych hamulcach Shimano i te które mają Servo Wave hamują znakomicie aczkolwiek trochę zerojedynkowo. Bardzo duża siła hamowania, słaba modulacja. Ja akurat to lubię. Nie widziałem istotnej róznicy między MT500 a SLX/XT/XTR.

Mam w jednym rowerze Sram Level TL i są to spowalniacze. W drugim mam teraz Shimano MT500 i te hamują znakomicie.
Ważne są też tarcze i klocki. Tarcze mam akurat w jednych kołach SLX, w drugich XT. I być może właśnie takie połączenie z hamulcami Shimano powoduje dużą siłę hamowania.

To jest dobry test porównawczy:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Odnośnik do komentarza

tak, znam.
to jest jedyny poważny test jaki jest dostępny, ale mam poważne zastrzeżenia do danych w tabeli.
Wartości momentu hamującego (average breaking torque) powinny być proporcjonalne do czasu hamowania, a nie są.
I nie chodzi tu o drobne różnice ale czasami różnice są dwukrotne.
Skupię się na jednym przykładzie, który jest łatwy do porównania:
Magura MT7 mają ten sam zacisk co Przód w MT trial sport. Różnica jest taka, że MT7 fabrycznie mają klamkę na dwa palce (co jest bez sensu, ale nie o to teraz chodzi). MT trial sport ma od razu zamontowaną klamkę na jeden palec.
W badaniu momentu hamującego wyszło, że siła MT7 jest większa o 16%, co jest możliwe ze względu na dłuższą klamkę na dwa palce (choć trochę za duża różnica).

Natomiast czas hamowania jest krótszy o 46%. Nie trzyma się kupy.

Popatrzmy dalej: MT trial carbon. To samo, ale redukcja masy przez węglowe elementy. Moment większy o 2% niż MT7, ale czas hamowania dłuższy o 84%. To jest całkiem bez sensu.
Nie da się temu zaufać. Coś musieli robić źle. Odchylenie standardowe wyników na pewno było tak duże, że wyszło, że wyniki nie są istotne statystycznie, a to oznacza, że nie wiadomo nic.

Odnośnik do komentarza

Dziękuje wszystkim za mega odpowiedzi! Rzeczywiście, dane z tabeli wyglądają jak śmietnik.

Trochę je uporządkowałem i podkreśliłem top 5.

image.png.f35745ab696eb8c9d35a8bc6f59de05c.png

Komentarz: Average Braking Torque to średnia. Można oszacować czy hamulec działa liniowo. Jeśli czas hamowania jest długi Nm wysokie to hamulce mają ostry peak = trudniej dozowac moc hamowania? Na topie są hamulce typowo downhillowe a zaraz pod topką jest Code RSC. Shimano XT wypada słabo. 

 

Odnośnik do komentarza

Dalej się zastanawiam i dane wydają się dość spójne bo można wyodrębnić grupy kontrolne. Widać że np w Sramie zawsze średnia momentu jest dość niska, hamulce Magury mają wysoką średnią momentu i super krótkie hamowanie.  Shimano Deore/XT mają stosunkowo wysoką średnia momentu ale przeciętnie hamują(choć pewnie wrażenie sprawiają że dobrze hamują). Jakieś tam trendy się zgadzają.

 

Odnośnik do komentarza

Za modulację odpowiada głównie klamka. Łączenie klamki shimano z zaciskiem magury to modulacja jak w shimano. Czasami ludzie posiadający pierwotnie magurę zmieniają klamkę by stosunkowo niskim kosztem pozbyć się plastikowych klamek magury. I nacle ta "słaba" modulacja shimano zaczyna im odpowiadać ? Robiłem kilka takich mixów dla klientów.

Co do tabelek porównawczych z wyników testów to odnoszą sie tylko do danych warunków testowych i danego kompletu. Rozmawiałem o testach hamulców ze znajomymi w tutejszej szanowanej firmie zajmujacej się testami - zedler institut. Zmiana jednego elementu (klocki/tarcze) potrafi odwrócić tabelkę. Nawet zapewnienie nadmuchu powietrza na tarcze w trakcie testów w lab zmienia kolejność. Dla przykładu w shimano wszystkie 4-tłoczkowe działają tak samo pod warunkiem, że są testowane na tych samych klockach/tarczach. Ale wyniki przedstawiają zawsze na komplecie fabrycznym (z danej grupy) i z tego pwodu w tabelce pojawiają sie w każdym przedziale.

Odnośnik do komentarza

@mike21 Ten Zedler Institute bardzo ciekawy. Masz może dane a jakichś crash testów kół MTB?
Kiedyś były takie testy w Bike Magazine robione przez jakiś instytut, być może ten.
Testowano głównie niemieckie i europejskie koła aluminiowe i carbonowe. Najlepiej wypadły Newmen, Syntace i DT Swiss.

Co do hamulców Shimano to ja przy tych samych tarczach i klockach w zasadzie nie widziałem różnicy i to by się zgadzało z tym co napisałeś. Pewne drobne różnice mogą być, bo najtańsze MT500 mają przewody z niższej grupy. Wielkość tłoczków od MT400 do XTR jest chyba taka sama. Klamki są zbliżone. 

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, mike21 napisał(a):

(...)

Co do tabelek porównawczych z wyników testów to odnoszą sie tylko do danych warunków testowych i danego kompletu. Rozmawiałem o testach hamulców ze znajomymi w tutejszej szanowanej firmie zajmujacej się testami - zedler institut. Zmiana jednego elementu (klocki/tarcze) potrafi odwrócić tabelkę. Nawet zapewnienie nadmuchu powietrza na tarcze w trakcie testów w lab zmienia kolejność. Dla przykładu w shimano wszystkie 4-tłoczkowe działają tak samo pod warunkiem, że są testowane na tych samych klockach/tarczach. Ale wyniki przedstawiają zawsze na komplecie fabrycznym (z danej grupy) i z tego pwodu w tabelce pojawiają sie w każdym przedziale.

Jeśli nie ma takiej możliwości by zapewnić różne warunki to lepiej testować w trudniejszych warunkach.  To znaczy bez sztucznego nadmuchu ? Bo takie trudne warunki wykażą największe dysproporcje. Hamulec ma działać dobrze cały czas, a ni tylko w sprzyjających warunkach. 

Dziękuje za porady, znalazłem Sram Guide RE w bardzo dobrej cenie i zamówiłem. Jak nie będe zadowolony ze zmiany to dam znać.

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Mówisz, że zmieniają klamki, żeby im nie pękły, a znasz kogoś komu pękła klamka Magury? Szukałem, a nie znalazłem
 

Nigdy nie napisałem nic o pękaniu klamek. Niektórym nie odpowiada plastikowy filling i zrywający się gwint śrub odpowietrzających oraz zbyt duża modulacja. A jeśli o pękanie chodzi to w ciągu ostatnich kilku lat tylko 2x zmieniałem ułamaną klamkę magury z powodu nagłego przyziemienia.

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, jajacek napisał(a):

@mike21 Ten Zedler Institute bardzo ciekawy. Masz może dane a jakichś crash testów kół MTB?
Kiedyś były takie testy w Bike Magazine robione przez jakiś instytut, być może ten.
Testowano głównie niemieckie i europejskie koła aluminiowe i carbonowe. Najlepiej wypadły Newmen, Syntace i DT Swiss.

Co do hamulców Shimano to ja przy tych samych tarczach i klockach w zasadzie nie widziałem różnicy i to by się zgadzało z tym co napisałeś. Pewne drobne różnice mogą być, bo najtańsze MT500 mają przewody z niższej grupy. Wielkość tłoczków od MT400 do XTR jest chyba taka sama. Klamki są zbliżone. 

Czasami widuję któregoś jegomościa z Zedlera na piwie czy kolacji to się przegaduje różne tematy ale jako takich testów on nich nie dostaję. 

Odnośnie hamulców Shimano - dla spójności i potomnych..

Wszystkie dwutłoczkowe zaciski niskich grup mają metalowe tłoczki o średnicy 21mm i działają w oparciu o ten sam kształt klocka B-type (np. b01s). Do tej grupy należą również zaciski MT500. Tym samym zaciski MT200 i MT500 z technicznego pkt widzenia nie różnią się niczym. Dodatkowo hamulce z tego przedziału są wyposażone w "miękki" przewód SM-BH59. MT500 wyróżniają się w tym worku klamką ServoWave (w rzeczywistości to klamka deore poprzedniej generacji czyli BL-M6000).

Oczko wyżej mamy grupę Deore. Zaciski nadal z tłoczkami o średnicy 21mm ale już przystosowane do klocków G-type (jak grupy wysokie). Przewód o wyższej sztywności również zapożyczony z grup wysokich SM-BH90. Klamki od Deore  MTB w górę zawsze z ServoWave.

Na górze mamy SLX, XT i XTR. Te już mają powiększone do średnicy 22mm tłoczki w zaciskach i technologię IceTech (czyli tłoczki ceramiczne). Klocki G-Type i K-type, przewód BH90. Zaciski SLX i XT nie różnią się niczym (poza zawleczką blokującą klocki w SLX vs. śruba w XT). XTR mają korpus ze stopu magnezowego vs. alu w niższych grupach (analogicznie z klamkami).

Tutaj mała uwaga - ponieważ siła hamowania jest wprost proporcjonalna do powierzchni tłoczków w zaciskach (klamki mają tą samą średnicę tłoków) a powierzchnia rośnie z kwadratem średnicy... SLX/XT/XTR dają 10% większą siłę hamowania niż wszystko poniżej (z hydraulicznego pkt widzenia).

Natomiast jeśli się rozchodzi o 4-tłoczkowe to wszystkie zaciski Shimano (od MT420 przez M6/7/8/9120 po Zee czy Saint) mają te same średnice tłoczków 15+17mm. Jedynie w modelu MT420 są to tłoczki metalowe a wszystkie inne (włącznie z MT520) ceramiczne. Wszystkie zgodne z klockami D-type, H-type i N-type. Klamki w czterotłoczkowcach są te same co w dwutłoczkowcach. Różnice między klamkami od Deore (M6xxx) do XTR to przyrostowo dodawane "ficzery": SLX - regulacja odległości klamki pokrętłem (vs. imbusem w Deore), XT regulacja martwego ruchu klamki (tzw. FreeStroke), XTR magnezowy korpus. Wszystkie 4-tłoczkowe hamulce mają przewody BH90 (pomimo tego, że MT420 jest parowany z klamką MT401/M4100 bez ServoWave).

Z obliczeń wynika, że siła hamowania 4-tłoczkowców względem 2-tłoczkowców ze względu na większą wypadkową średnicę tłoczków wzrasta o całe 6% względem SLX-XTR.

Co do możliwości stosowania klocków metalicznych vs. żywiczne to Shimano nie zaleca stosowania metalicznych w zaciskach z metalowymi tłoczkami (ze względu na przewodność cieplną i smażenie uszczelek oraz gotowanie płynu).

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...