Skocz do zawartości

Jakie hamulce wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

Siła tarcia zależy od współczynnika tarcia i siły nacisku. Koniec.

Nie zależy od powierzchni klocków - nie żartuję.

Siła nacisku tłoka zależy od
1. siły nacisku palca
2. dźwigni - czyli w tym przypadku stosunku przesuwu klamki do przesuwu tłoka.

Ogranicza nas długość naszego palca, więc producenci hamulców nie mają dużej możliwości zmiany dźwigni, bo co z tego, że będzie olbrzymia siła nacisku jak przesuw tłoka będzie za mały i klocek nawet nie dotknie tarczy, a nam skończy się już zasięg i klamka dotknie do kierownicy.
Żeby mieć 2x większą siłę musimy 2x dalej przesunąć palec, ale przecież nie mamy tyle miejsca pod palcem.

Hamulce różnią się czym innym. Mają w środku membrany, które powodują, że po dotknięciu tarczy dźwignia może przesuwać się dalej i jest lepsze czucie siły nacisku czyli modulacja.
Tego nie ma w Shimano MT200, tego nie ma w Tektro. To jest w wyższych klasach.

Płacimy za te dodatkowe systemy, za szczelność, za trwałość, za masę. Siłę mamy w palcach. W hamulcu jest tylko dźwignia.

Hamulec czterotłoczkowy będzie miał siłę większą maksymalnie o 15% (można łatwo policzyć pole powierzchni tłoczków),
Koszt - jest potrzebny 15% większy ruch palca.
Zyskujemy coś innego: klocki się później zetrą, bo są większe, a hamulec się później zagotuje.

Siłę hamowania możemy realnie zwiększyć przez zwiększenie dźwigni na samym kole - czyli większą średnicę tarczy

Odnośnik do komentarza
43 minuty temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Siła tarcia zależy od współczynnika tarcia i siły nacisku. Koniec.

Nie zależy od powierzchni klocków - nie żartuję.

Siła nacisku tłoka zależy od
1. siły nacisku palca
2. dźwigni - czyli w tym przypadku stosunku przesuwu klamki do przesuwu tłoka.

Ogranicza nas długość naszego palca, więc producenci hamulców nie mają dużej możliwości zmiany dźwigni, bo co z tego, że będzie olbrzymia siła nacisku jak przesuw tłoka będzie za mały i klocek nawet nie dotknie tarczy, a nam skończy się już zasięg i klamka dotknie do kierownicy.
Żeby mieć 2x większą siłę musimy 2x dalej przesunąć palec, ale przecież nie mamy tyle miejsca pod palcem.

Hamulce różnią się czym innym. Mają w środku membrany, które powodują, że po dotknięciu tarczy dźwignia może przesuwać się dalej i jest lepsze czucie siły nacisku czyli modulacja.
Tego nie ma w Shimano MT200, tego nie ma w Tektro. To jest w wyższych klasach.

Płacimy za te dodatkowe systemy, za szczelność, za trwałość, za masę. Siłę mamy w palcach. W hamulcu jest tylko dźwignia.

Hamulec czterotłoczkowy będzie miał siłę większą maksymalnie o 15% (można łatwo policzyć pole powierzchni tłoczków),
Koszt - jest potrzebny 15% większy ruch palca.
Zyskujemy coś innego: klocki się później zetrą, a hamulec się później zagotuje.

Siłę hamowania możemy realnie zwiększyć przez zwiększenie dźwigni na samym kole - czyli większą średnicę 

Tak to działa tylko w świecie idealnym i przy stosowaniu fizyki na poziomie szkoły podstawowej. W rzeczywistości się nie sprawdza. Rozwinę temat jak będę miał chwilę wieczorem.

Odnośnik do komentarza
31 minut temu, mike21 napisał(a):

Siła tarcia zależy od współczynnika tarcia i siły nacisku. Koniec.

Nie zależy od powierzchni klocków - nie żartuję.

To wszytystko prawda ale ... niektórzy nadgorliwi zwiększają sztucznie, nie biorąc pod uwagę przeznaczenia roweru (XC) , średnicę tarcz sądząc, iż zwiększy im się sprawność hamulców i siła reakcji. Nie biorą pod uwagę fatalnych w skutkach sił działających na tylny trójkąt co w konsekwencji powoduje najczęściej katastrofę tego elementu ramy.

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, Veriv napisał(a):

Chciałbym wymienić na coś lepszego, gdzie nie trzeba używac aż tak dużej siły. Podejrzewam, ze to wlasnie siłą z jaką muszę trzymać manetki powoduje ból rąk. Objawia sie to dopiero po klku, kilkunastu minutach zjazdu na singlach/trasach zjazdowych a zjazdy to wlasnie to co najbardziej lubię w kolarstwie górskim.

Zaciski magury i klamki Shimano. Preferowany zestaw. Hamulce najprostsze, byleby 4-o tłoczkowe.

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Siła tarcia zależy od współczynnika tarcia i siły nacisku. Koniec.

Nie zależy od powierzchni klocków - nie żartuję.

Ale wsp. tarcia mocno zmienia się z temperaturą. Układ przegrzewa się wolniej jeśli ma większą pojemność cieplną (cięższe/większe tarcze i większe klocki). I ma to kluczowe znaczenie w przypadku dyscyplin grawitacyjnych. Pod wpływem temperatury z okładzin uwalniają się też gazy powodujące spadek skuteczności.

4 godziny temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Siła nacisku tłoka zależy od
1. siły nacisku palca
2. dźwigni - czyli w tym przypadku stosunku przesuwu klamki do przesuwu tłoka.

Przede wszystkim zależy od stosunku powierzchni tłoka w klamce do powierzchni układu tłoków w zacisku. Dodatkowo część ciśnienia działa na sam przewód powodując jego puchnięcie (mocno odczuwalne w długich, miękkich przewodach np. BH59).

4 godziny temu, BrudnyHenryk napisał(a):

Hamulce różnią się czym innym. Mają w środku membrany, które powodują, że po dotknięciu tarczy dźwignia może przesuwać się dalej i jest lepsze czucie siły nacisku czyli modulacja.
Tego nie ma w Shimano MT200, tego nie ma w Tektro. To jest w wyższych klasach.

To jest herezja. Membrany w klamkach są wyłącznie po to, żeby nie dochodziło do kontaktu powietrza z płynem. Wraz naciskaniem klamki czy ze zużyciem klocków związany z tym ubytek płynu w zbiornikach klamek nie jest wypełniany bezpośrednio powietrzem.

Odnośnie działania ServoWave to klamka hamulcowa ma odpowiednią krzywkę po której naciska na tłok klamki. To powoduje zmianę długości efektywnej dźwigni działającej na tłok w klamce wraz z wciskaniem klamki (charakterystyka jest nieliniowa - im głębiej wciskamy klamkę tym większą siłą działa ona na tłok w klamce). I jest to tylko w wysokich grupach Shimano o czym pisałem wcześniej.

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, ram napisał(a):

To wszytystko prawda ale ... niektórzy nadgorliwi zwiększają sztucznie, nie biorąc pod uwagę przeznaczenia roweru (XC) , średnicę tarcz sądząc, iż zwiększy im się sprawność hamulców i siła reakcji. Nie biorą pod uwagę fatalnych w skutkach sił działających na tylny trójkąt co w konsekwencji powoduje najczęściej katastrofę tego elementu ramy.

Tak i nie. Bo koło tylne szczególnie w typowym rowerze XC (mocno przesunięty środek ciężkości na przód) jest stosunkowo łatwo zablokować. Po zablokowaniu koła dalsze wciskanie klamki nie powoduje zwiększenia siły hamowania - to jest max siły która pójdzie na widelec. Tylne koło można zablokować nawet na szerokiej gumie z obniżonym ciśnieniem i mocno przyczepnym podłożu. Jeśli rama nie wytrzymuje sił działających na nią podczas zablokowania koła to jest za bardzo wycieniowana. Zwiększanie tarczy wiele pod tym względem nie zmieni ale na pewno poprawi pojemność cieplną i szybkość rozpraszania ciepła z układu hamulcowego.

Widywałem sporo rowerów z połamaną rurką tylnego trójkąta do której przykręcony był zacisk jednak w 7 na 10 przypadków ekspertyza dowodziła działanie czynnika zewnętrznego (patyk wkręcony w koło). W pozostałych 3 przypadkach była niejednoznaczna. 

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, ram napisał(a):

Zaciski magury i klamki Shimano. Preferowany zestaw. Hamulce najprostsze, byleby 4-o tłoczkowe.

Dodatkowo to zestaw z największa (z hydraulicznego pkt widzenia) siłą hamowania gdyż Magura ma jednakowej średnicy (17mm) parę tłoczków. Jest tylko małe ale - z klamką Shimano nominalna szczelina między klockami a tarczą jest nieco mniejsza niż z klamką Magury i znacznie trudniej jest to ustawić żeby nie dzwoniło (jeśli tarcza ma nawet ledwo widoczne bicie).

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, jajacek napisał(a):

Kompendium wiedzy o hamulcach Shimano znajduje się w tym wątku. Ale niektóre informacje mogą nie być aktualne:
https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=123023

MT200/M315/M365 (other codes may exist) - basic caliper
M395/M445/M446/M447/MT500 - supposedly 10% more effective caliper

Tu działać musi efekt placebo (wydałem więcej więc na pewno jest lepsze) bo z technicznego pkt widzenia różnic nie ma. Można przekładać tłoczki między tymi zaciskami.

Odnośnik do komentarza

@mike21
"Przede wszystkim zależy od stosunku powierzchni tłoka w klamce"

i od stosunku długości klamki do długości ramienia jakim wciskany jest tłok - to kolejna dźwignia w tym układzie.
I jak się to wszystko przemnoży to wyjdzie to samo co ja powiedziałam, bo przecież praca to siła razy droga.
Czyli siła nacisku x droga klamki = siła x droga tłoka.
To już szkoła średnia XD

Odnośnik do komentarza

[mention=10435]mike21[/mention]

"Membrany w klamkach są wyłącznie po to, żeby nie dochodziło do kontaktu powietrza z płynem"
Ciecz tym się różni od gazu, że jest nieścisliwa. Bez membrany na zaciśniętym tłoku nie dałoby się bardziej wcisnąć klamki. Siła by rosła bez przemieszczenia. I tak jest w tanich klamkach. Dochodzi tylko ugięcie samej klamki i puchnięcia przewodów.
A zbiornik wyrównawczy o którym piszesz po wciśnięciu klamki jest odcięty od układu, inaczej hamulec wcale by nie działał, bo zamiast tłoka pompował by ten zbiorniczek

Odnośnik do komentarza




Dodatkowo to zestaw z największa (z hydraulicznego pkt widzenia) siłą hamowania gdyż Magura ma jednakowej średnicy (17mm) parę tłoczków.

Największą w porównaniu do innych Shimano, bo w porównaniu do innych firm już nie wiadomo (bo mają inne kształty klamki i inne tłoki przy klamkach, więc te proporcje mogą być teoretycznie inne).

I jak te dywagacje się zbierze do kupy to wychodzi na to, że różnica w dobrych klamkach nie może być większa niż kilka procent.
A kilku procent nasz organizm nie jest w stanie nawet wychwycić. Czujemy zamianę dopiero przy 10%.

Dobre klamki to podstawa,
większe tłoczki=większa siła (porównaj pole powierzchni tłoczków),
ale dużo ważniejsza jest średnica tarczy
Zmiana ze 160 na 180 to moment większy o 12.5%
Zmiana ze 160 na 203 to moment większy o 26,9%

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...