Skocz do zawartości

talkowanie dętek


Rekomendowane odpowiedzi

"Kartofle Tufo" to popularne powiedzenie wśród szosowców. Chyba nie było gorszych szytek i opon szosowych niż Tufo 🙂 W oponach mogły tylko z nimi rywalizować kartofle Michelin Dynamic 🙂 Natomiast akurat opony do gravela Tufo ma polecane. No i chyba wyszli już z wieku niemowlęcego i coraz lepsze produkty produkują.

Odnośnik do komentarza

Te GP 5000 AS to bardzo ciekawe opony. Konkurencyjne do używanych przeze mnie Specialized Turbo Cotton Hell of The North i Vittoria Corsa Control. Ile masz na nich najechane i jak oceniasz?
Właśnie dziś się z młodym zastanawialiśmy na czym ma pojechać wiosenny klasyk w Sobótce po brukach i szutrach i zapomniałem o tych Conti. Muszą być zalane mlekiem na tę trasę i z wkładkami anydobiciowymi. Mleko odpowiednie mamy (Silca) i wkładki (Vittoria AirLiner) też. Moje nie są kompatybilne z tubeless.

Odnośnik do komentarza

Mam przejechane na nich około 5000 km.
Założone na koła Vinci, bez dętek i bez mleka.
Dobrze trzymają ciśnienie.
Świetnie prowadzą się po mokrym asfalcie, na suchym troszkę wolniejsze od zwykłych GP 5000.
Poza tym to albo miałem farta albo to po prostu pancerna opona bo nie złapałem żadnego kapcia przez cały sezon, a z tych 5000 km to z 800 było po szutrach i leśnych ścieżkach.
U mnie opona 700X25C ma 26 mm szerokości.

Odnośnik do komentarza

Tak zawsze daje Talk Techniczny do opon. W oponie przykładowo MTB lekkiej, ale cienkiej szczególnie się przydaje jak prowadziliśmy rower na kapciu dłuży odcinek i zdarła się delikatnie od wewnątrz i nadmiernie widać druciki to talk ratuje sytuacje. Jestem ze szkoły, że talk sprawia, że dętka nie klei się do opony co powoduje, że wpływa to korzystnie na opory toczenia. Mam odczucia w szosie używając dętek TPU, że dodając talku jakby było odrobinę lepiej. Dętka jasna TPU, która jeździ bez talku jest od opony mocno zabarwiona, czyli w jakimś stopniu zdziera się wewnętrzna warstwa opony. Dętka TPU, która była w talku jest znacznie mniej zabarwiona.  

Odnośnik do komentarza
W dniu 18.02.2025 o 01:08, wentura napisał(a):

Mam odczucia w szosie używając dętek TPU, że dodając talku jakby było odrobinę lepiej.

Placebo. 

Patrząc na test oporów toczenia, między "zwykłą" dętką Butylową, a najlepszą TPU jest różnica 3W na koło przy 5.5 Bara, a przy 6.9 Bara już tylko 2.6W. Przy dwóch kołach sumarycznie da to odpowiednio 6W i 5.2W.

Jestem w stanie uwierzyć że ktoś wytrenowany, dokładnie znający stosunek generowanej mocy do prędkości poczuje różnicę 6W, chociaż jest to nadal wartość marginalna.

A ile daje ten talk na dętce? A niech da nawet 0.5W na dętkę, w co wątpię. Jesteś w stanie poczuć różnicę 1W w oporze toczenia? 

Jako ciekawostkę, napiszę że według kalkulatora, wstawiając przeciętnego rowerzystę jako przykład, przy około 100W, 1W dodatkowej generowanej mocy daje... około 0.1 km/h różnicy.

"What's interesting to note is that latex, as a material, has a rolling resistance that is nearly zero. The slight increase in the test results also comes from movement between the inner tube and tire that increases at lower air pressures. Reducing friction between the inner tube and tire can lower rolling resistance by a couple of tenths of a watt."

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...